MINNE KANNATTAA

SUUNNATA

Moikka,

Onko kenellakaan omakohtaisia kokemuksia Kolumbiasta. Minua kiinnostaisi tietaa mita kaupunkeja/ paikkoja kannattaa menna katsomaan.

Ja tietenkin kiinnostaa miten turvalliseksi / turvattomaksi koit olosi kolumbiassa?

Kiitokset etukateen vastauksista, ne tulevat tarpeeseen... :-)

9

2123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itsekin menossa

      moi,

      olen menossa itsekin lähiaikoina kolumbiaan sukuloimaan (tyttöystäväni on sieltä), ja sitä hirvittää etukäteen mun turvallisuus. siellä ei kuulemma kannata näyttää eurooppalaiselta, koska elintasoerot on huikeat, ja kidnappaukset on arkipäivää. me mennään todnäk bogotaan ja medelliniin, mutta paljonhan siellä on kuulemma nähtävää fiksulle matkailijalle. ja halpaa kuin mikä!

    • Bogota

      HOLA!

      Minulla on hyvia kokemuksia Kolumbiasta, itse asun talla hetkella Bogotassa. Bogota tuntuu turvalliselta kaupungilta, tietenkin se vaihtelee TODELLA paljon etta missa pain liikkuu. Pohjois-Bogota on turvallisinta aluetta. Taalla kylla tuntee olonsa turvalliseksi vaikka olen nuori ja vaalea. Ihmiset ovat todella ystavallisia, iloisia seka todella avoimia ja auttavaisia.

      Taalla tietenkin pitaa kayttaa ns. maalaisjarkea. Eika esim. ole turvallista liikkua ollenkaan ulkona pimeen tulon jalkeen (n.klo. 18 tulee pilkkopimeeta.)ilman luotettavaa taksia!
      Kaikennakosia hiippareita kannattaa myos yrittaa valtella, mutta ikava totuus on myos se, etta kun varmasti sinakin naytat suomalaiselta niinkuin mekin suomalaiset taalla, tai joka tapauksessa ei-kolumbialaiselta, niin
      sita on taalla hiipparimagneetti. Ja vaikkei taalla nyt vissiin taas pitkiin aikoihin ole kidnappauksia ollutkaan, niin parasta
      silti esim. olla sanomatta omaa osoitettaan tuntemattomille tai kenelle tahansa jossain baarissa. (taa nyt on niin itsestaanselva
      juttu...) Ei taalla nyt ihan taysin "vapaasti" voi liikkua ja se taytyy ymmartaa. Turvallisuuden ehdoilla mennaan. Mutta, ihan normaalia elamaa voi silti viettaa. Ja paivasaikaan ei myoskaan pitais olla sen
      suurempia ongelmia. Liikenne on vaan ihan kauhea. Aika kylmana saa pitaa
      paan etta saa ylitettya tien.

      Bogota on upea kaupunki, tosin kylmempi kun muualla mutta paivisin kuitenkin voi kulkea lyhyt hihaisella paidalla jne. Paivisin tosiaan voi liikkua ihan luottavaisin mielin, kunhan vaan pysyy paikoissa missa on paljon ihmisia.

      Bogotassa on paljon nahtavaa, Vuorilla on ihania ns. kansanravintoloita ja vuorilta on hulppeat nakymat alas kaupunkiin. Kultamuseo ja
      Museo de Botero on tosi kivoja, vanha kaupunki Candelaria myos, ainiin ja
      Monserrate joka on kirkko nakoalalla, tuolla ylempana vuorilla, aivan
      uskomattomat nakymat (naa kaikki varmaan loytyy jostain matkaoppaastakin). Kaupunkina bogota myos on mukava, suht.iso mutta nahtavan arvoinen. Itse viihdyn taalla hyvin.

      Suosittelen erityisesti Karibian rannikkoa ja Cartagenaa, aivan ihana kaupunki (taydellinen paikka
      lemmenlomalle.)

      Medellinin on myos mukava paikka, Huolimatta maineestaan, mulla oli siella kauheen turvallinen
      olo, ilmasto ideaali, ei liian kuuma mutta lammin ja ihmiset ystavallisia.

      Villa de Leyva, kyla n. neljan
      tunnin paassa bogotasta, koloniaalinen arkkitehtuuri ja suosittu viikonlopunviettopaikka myos. (siella ohjelmana usein ratsastaminen vuorilla)

      Taalla ei ole paljon turismia eli taalla ei paljon naa muita kun paikallisia. Espanjan taidosta on paljon hyotya silla Englantia taalla ei juurikaan puhuta. Cartagenassa tosi puhutaan suhteellisen hyvin ja paljon Englantia. Mutta en itsekaan tanne tullessani puhunut espanjaa kovinkaan hyvin mutta hyvin selvisin!
      Taalla ei kannata kulkea isoja raha summia mukanaan, silla taalla helposti tulee ryostetyksi. Passi kannattaa pitaa visusti ihossa kiinni koko ajan eika jattaa esim. hotelliin ilman lukollista kaappia jos lahtee ulos.Passista kannattaa otta kopiota kun lahtee tanne suuntaan. Minulta varastettiin taalta passi ja se oli jumalattoman iso prosessi saada uusi. Lahin suomen edusto on Venezuelassa. Mutta passista siis kannattaa pitaa todellatodella hyvaa huolta!

      Lonely Planetilla on ainakin
      kolumbiasta kirja niita saa hyvinvarustetuista kirjakaupoista. Ne on niin
      katevia, kaikki tieto loytyy (ravintolat, hotellit ja mika tarkeinta, kulkuneuvot paikasta toiseen).

      Tassa nyt muutama vinkki ja vahan tallaista yheis tietoa Bogotasta!
      Suosittelen kylla lampimasti! =)

      • jo yksi yo

        Saavuin eilen Kolumbiaan Ecuadorista. Nyt on jo yksi yo vietetty Pastossa eika viela ole siepattu eika ryostetty, eli hyvalta nayttaa. Pari rajalla tapaamaani Kolumbialaista tyttoa kylla tuntuivat pelkaavan enemman, hatailivat minun reppujeni kanssa asemilla, oli kuulemma niin epailyttavan nakoista porukkaa, saattoivat hotellille, jne.

        Suuntailen tasta joskus pohjoiseen pain, ehka Popayaniin, sitten Cali, Bogota, jne.


      • valittaa...
        jo yksi yo kirjoitti:

        Saavuin eilen Kolumbiaan Ecuadorista. Nyt on jo yksi yo vietetty Pastossa eika viela ole siepattu eika ryostetty, eli hyvalta nayttaa. Pari rajalla tapaamaani Kolumbialaista tyttoa kylla tuntuivat pelkaavan enemman, hatailivat minun reppujeni kanssa asemilla, oli kuulemma niin epailyttavan nakoista porukkaa, saattoivat hotellille, jne.

        Suuntailen tasta joskus pohjoiseen pain, ehka Popayaniin, sitten Cali, Bogota, jne.

        Nyt jo vahan aikaa Kolumbiasa vietettyani taytyy todeta ettei maa oikein miellyta. En tieda mista johtuu. Ihan turvallisen oloista taalla on, en ole mitaan uhkaavaa nahnytkaan. Tiet tuntuvat olevan erinomaisessa kunnossa, bussit ihan hyvia, valilla suorastaan mukavia. Oisinkin olen matkustanut ilman ongelmia. Kolumbia on suorastaan vauraanoloinen maa vaikkapa Peruun ja Boliviaan verrattuna. Mutta mutta...missa ovat kaikki mukavat kodikkaat kahvilat ja ruokapaikat? Taalla tuntuu olevan vain pikkuruisia parin (muovi)poydan koloja tai sitten isompia koloja ahdettuna tayteen niita prkleen muovipenkkeja/poytia. Ei niissa juuri viihdy, fiilis on etta veda napaan ja haivy. Kahviakaan ei juuri voi kehua, tai valilla loytaa ihan ok, mutta usein on laihanpuoleista. Hinnakkaissa ravintoloissa en tosin ole kaynyt, ei oikein budjetti riita siihen.
        Tunnelma jotenkin ei kolahda.


      • Kari H
        jo yksi yo kirjoitti:

        Saavuin eilen Kolumbiaan Ecuadorista. Nyt on jo yksi yo vietetty Pastossa eika viela ole siepattu eika ryostetty, eli hyvalta nayttaa. Pari rajalla tapaamaani Kolumbialaista tyttoa kylla tuntuivat pelkaavan enemman, hatailivat minun reppujeni kanssa asemilla, oli kuulemma niin epailyttavan nakoista porukkaa, saattoivat hotellille, jne.

        Suuntailen tasta joskus pohjoiseen pain, ehka Popayaniin, sitten Cali, Bogota, jne.

        Terve Suomalaiset,

        Asuuko kukaan teista lahella Pereiraa,itse asun taalla?Olis aika jo tavata eurooppalaisia,ei taalla liiemmin noita turisteja nay,puhumattakaan suomalaisia!Kiva olis jutella suomeksikin.
        Ottakaa reippaasti yhteytta.

        Terveisin,

        "Taitaa tulla aika lammin Joulu"


      • kivasta

        ja ennakkoluulottomasta kirjoituksesta!

        terv. Matkaa suunnitteleva :)


      • kokenut 23
        valittaa... kirjoitti:

        Nyt jo vahan aikaa Kolumbiasa vietettyani taytyy todeta ettei maa oikein miellyta. En tieda mista johtuu. Ihan turvallisen oloista taalla on, en ole mitaan uhkaavaa nahnytkaan. Tiet tuntuvat olevan erinomaisessa kunnossa, bussit ihan hyvia, valilla suorastaan mukavia. Oisinkin olen matkustanut ilman ongelmia. Kolumbia on suorastaan vauraanoloinen maa vaikkapa Peruun ja Boliviaan verrattuna. Mutta mutta...missa ovat kaikki mukavat kodikkaat kahvilat ja ruokapaikat? Taalla tuntuu olevan vain pikkuruisia parin (muovi)poydan koloja tai sitten isompia koloja ahdettuna tayteen niita prkleen muovipenkkeja/poytia. Ei niissa juuri viihdy, fiilis on etta veda napaan ja haivy. Kahviakaan ei juuri voi kehua, tai valilla loytaa ihan ok, mutta usein on laihanpuoleista. Hinnakkaissa ravintoloissa en tosin ole kaynyt, ei oikein budjetti riita siihen.
        Tunnelma jotenkin ei kolahda.

        Bogotasta,(pohjoisesta ainakin) loytyy ihania ja kodikkaita kahviloita ja ruokapaikkoja pilvinpimein.. Juan Valdezin kahvi on parasta kahvia mita oon ikina maistanut. Oletko kokeillut? Paikallisia JV kahviloita on ainakin juuri pohjoisessa useita! suosittelen kokeilevan! Ravintolat hyvatasoisetkin ei ole kovin kalliita verrattuna suomeen. Reippaasti vaan kokeilemaan.. Nauttikaa taysin rinnoin Colombiasta!!


    • Anbar

      Calissa olen oleskellut, enkä todellakaan suosittele sinne menoa jos et tunne ketään sieltä, mutta tässä jotain kaupungista.

      Öisin ei kannata mennä ulos jos ei tiedä paikkoja. Huumejengiä on aika paljon liikkeellä tietyissä paikoissa. Jos katu on tyhjä, älä mene sinne. Liike mieluiten taksilla. He antavat puhelinnumeronsa jos pyydät. Päivisin meno on kuin isoissa kaupungeissa yleensä, ei vaarallista, mutta varuillaan on hyvä olla. Älä näytä ulkomaalaiselta (jos mahdollista), äläkä uhrilta, vaan kävele itsevarmasti, kuin tietäisit minne olet menossa.

      Jos olet jalkasin liikkeellä kaupungissa, varo liikennettä! Calissa autoilla on etuajo-oikeus lähestulkoon aina jalankulkijoihin (liikennesääntöjä noudatetaan suhtkoht harvoin), eikä autoilijat paljoa ujostele. Olin itse jäädä auton alle monta kertaa parina ensimmäisenä päivänä.

      Pitää muistaa myös hyvät puolet. Ihmiset ovat yleensä ystävällisiä, varsinkin jos osaat jonkun verran espanjaa. Ravintoloiden ruoka, varsinkin kana, on todella hyvää, halpaa, ja annokset suuria. Hotellien huonepalvelua ei kannata käyttää. Se on todella kallista. Naiset ovat kauniita, mutta muista että suuri osa heistä on kukkaron perään joten älä ota kaikkea puhetta vakavasti. Musiikista ei varmasti tarvitse sanoa mitään... Salsa ja regueton raikaa avenida sextalla mukavasti pitkin yötä ja sillä kadulla on muutenkin mukiin menevä yöelämä, eikä niin vaarallinen kuin jotkut väittävät. Mutta ainakin itselle parasta kaikessa on ollut se kulttuurin kokonaisuus. Toki, kaikki ei ole niin turvallista Kolumbiassa, mutta hemmetti, siellä ihmiset osaavat elää, huolimatta elintasosta.

      Cali ei ole kovin turistiystävällinen kaupunki, mutta tässä joitain paikkoja mitä mennä katsomaan: Kolme Ristiä -patsaat sekä myös Cristo Rey patsas (päivällä), muutama kirkko, eläintarha, kolonialistiset alueet, Avenida Sexta, ostoskeskukset Unicentro ja Chipichape, joitain museoita (en ole käynyt), ja ehkä myös viereinen pieni kaupunki Yumbo. Teollisuuskaupunki, jossa ei lainkaan niin vaarallista yöllä kuin Calissa, mutta tunnelmaa riittää (vältä slummeja).

      Muista, että Kolumbiassa vallitsee ns. Papayan sääntö... "no dar papaya". Eli lyhyesti: älä anna toisille syytä. Eli älä pidä rannekelloja, kaulaketjuja, paksua lompakkoa housun taskussa. Äläkä herran tähden kulje vyölaukku mukana. Se on kuin laittaisi kyltiin kaulaan että "olen ulkomaalainen ja minulla on rahaa".

      Jos satut olemaan menossa Caliin tammikuussa, kirjoittele jos vaikka mennään samaa matkaa. Voin näyttää paikat.

    • paikkaa

      Asun itse Bogotassa ja se on ehdottomasti nähtävä paikka. Käy kultamuseossa ja Monseratella.

      Muita hienoja paikkoja ovat Cartagena, Medellin, Villa de Leyva, Cali. Myös Barranquilla.

      Täällä on turvallisempaa kuin Brasiliassa tai Meksikossa, kunhan ei lähde mihinkään viidakkoseikkailuille ja pitää normaalit turvallisuussäännöt päässään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      140
      4295
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      125
      1681
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1497
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1422
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1304
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      51
      1207
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1141
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1126
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1091
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      66
      1083
    Aihe