heikko olo niiden aikakna

Ny parinakertana kun menkat ovat alkaneet minulle on tullut aivan kamala olo. Vatsaan koskee ihan saakelisti ja silmissä sumenee, kymää hikeä pukkaa. Tuo kestää parisen minuuttia ja sitten jatkuu vain mahakivut. täh?
6583
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 6

Vanhimmat

Ei suju enää kirjoituskaan

Äänestä
  • Se voisi auttaa ... lääkäriltä saa reseptillä vahvempaa lääkettä kipuihin.

    Äänestä

  • Buranaa kirjoitti:

    Se voisi auttaa ... lääkäriltä saa reseptillä vahvempaa lääkettä kipuihin.

    Kesken tärkeän kokeen tulee sommoinen olo, että pyörtyy tuolilta.
    Piti tehä essee ja ny nolottaa kuin sutaisin siihen äiikä jonkun tarinan, jotta olisin voinut lähteä pois tunnilta. Netistä katsoin, että tämä saattaa johtua alhaisesta verenpaineesta...

    Oikeastaan minulla on ollut tämä sama kipu juttu kertaa aiemminkin. Aina samaan aikaan kun on kuukkareiden ensimäinen päivä. mistä johtuu

    Äänestä

Minkä ikäinen olet? Voimakas hormonieritys yleensä aiheuttaa voimakkaat kuukautisoireet, ja voimakas hormonieritys on siis tietenkin hyvä asia.

Tuo silmissä sumeneminen, heikotus ja kylmä hiki ovat minun ymmärtääkseni oireita jotka johtuvat kivusta. Kuukautisten alkaessa kohtu supistelee voimakkaasti mikä aiheuttaa kouristavaa kipua, ja silloin ihminen yleensä vaistomaisesti alkaa jännittää kehonsa lihaksia ja hengittää puutteellisesti. Tästä voi seurata oireita heikotuksesta puutumiseen asti.

Kuvauksesi perusteella voisi todeta että kyse on aivan normaalista kuukautisoireilusta. Nuorilla ihmisillä (vielä nuorilla aikuisillakin ja erityisesti hormonaalisen ehkäisyn lopettamisen jälkeen) hormonierityksen määrä voi jollain kierrolla lisääntyä, mistä seurauksena on ennen kokemattomia kuukautisoireita (progesteroni-hormoni aiheuttaa mm. kouristuksia).

Jos kuukautiskivut ovat todella voimakkaat, esiintyvät joka kierrolla ja kestävät useita päiviä kuukautisten jatkuessa, mene lääkäriin. Silloin on tarpeellista sulkea pois esim. endometrioosin mahdollisuus. Voit muutenkin tilata ajan lääkärille kuukautiskipulääkitystä varten.

Äänestä
  • Ihan selvä asia.. Liian vähän proteiineja ja paljon hiilareita. Myös menkat saattavat aiheuttaa suurta sekavuutta ja hikoilua. Myös järkyttävä tapaus joka tapahtuu yhä uudelleen ja uudelleen alitajunnassasi saattaa aiheuttaa sekoilun ja hien. Aloita proteiinien lisääminen ruokalautasellesi.. ^^

    Äänestä

eli oli ihan just samat vaivat ku kuukautiset alko, eikä se kyl mistään ruokavaliosta mun kohdalla johtunu. alotin e-pillerit ja nyt helepottaa ja ennen tosi runsaat kuukautisetkin on vähentyneet 'normaaleiksi' :)
mut ilman särkylääkkei en pärjänny ellei halunnuu pyörtyä

Äänestä

Kommentoi aloitusta


lollimolli kirjoitti:

Ny parinakertana kun menkat ovat alkaneet minulle on tullut aivan kamala olo. Vatsaan koskee ihan saakelisti ja silmissä sumenee, kymää hikeä pukkaa. Tuo kestää parisen minuuttia ja sitten jatkuu vain mahakivut. täh?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu