Dieselin öljynvaihto

nyt vai vasta keväällä?

milloin on oikea hetki vaihtaa dieselin voiteluöljyt? Nyt syksyllä vaiko vasta keväällä? Itse en ehkä antaisi kesän ajettujen öljyjen epäpuhtauksineen olla koneessa talven yli vaan mielummin uusi suojaava voiteluöljy.

Tähän en kaipaa mitään ylimielistä savolaishuumoria vastaukseksi vaan oikeaa tietoa asiasta. Kiitos jo etukäteen.

19

4773

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sir BB

      ihan sama milloin vaihdat öljyt, kondenssi tuo vettä jos jahti teltan alla hikoilee, kone kyllä kestää öljyjen puolesta, lämmönvaihtimet ja muut pettävät ennenkuin kone kulunut väljäksi, suojaöljyt talveksi jaa muu paskanjauhanta alkaa vaarmaan taas.

      • Asiaa...

        Virtuaaliveneilijä Sirri paljastaa taas mahtavan ammattitaitonsa disinformaation ammentamisessa. Jos on kerrankin purkanut likaisilla öljyillä 5-10 v talvisäilytetyn dieselin, niin mielipide voisi muuttua. Kondensivesi ei ole ongelma, koska sitä muodostuu joka tapauksessa öljymäärään nähden niin vähän. Rikki- ja muut epäpuhtaudet ovat syöpymisen kannalta oleellisempia.


      • jepetteri

        Kesän käyneisssä öljyissä on epäpuhtauksia, joita ei kannata jättää talveksi koneeseen seisomaan.


    • kuluu

      ehdottomasti litkujen vaihdot.

    • Vastaat kysymykseen ihan itse. Öljyt on vaihdettava syksyllä jotta epäpuhtauksien syövyttävästä vaikutuksesta vältytään.

    • AriT

      Savolainen kun olen, niin en tiedä pystynkö antamaan ihan oikeata tietoa, mutta ainakin sen, mitä itse olen aiheesta ymmärtänyt.

      Ymmärrykseni mukaan koneelle on pahinta juuri talviseisokki, ajamalla max. 100-200 h/v käyttömäärillä konetta ei juuri loppuun ajeta. Itse vaihdan öljyt ja suodattimen juuri ennen talvitelakointia, että koneeseen jäisi mahdollisimman puhtaat öljyt talveksi. Dieselissä varsinkin öljyyn keräytyvät rikkiyhdisteet ovat laakeripinnoille haitallisia, mitä puhtaampi öljykalvo on, sitä parempi.

      Toisaalta vaihdan öljyt (en suodatinta) myös alkukaudesta, koska tunteja tulee kaudessa 150-200. Näin ei parhaan sesongin eikä kesäloman aikana tarvitse uhrata aikaa ja vaivaa öljynvaihtoon. Öjynä käytän V-P KAD42:ssa Essolube XT4 15W-40, se on hyvälaatuinen ja edullinen myös raskaan kaluston ammattikäytössä käytetty öljy.

      Toisaalta polttoainesuodattimen vaihto vasta keväällä, koska suodattimeen voi muodostua parafiinikiteitä talven aikana.

    • TJ..

      Ilman muuta syksyllä ettei öljyn epäpuhtaudet syövytä konetta pilalle talven aikana.

    • Antilla-36

      On varmasti hyvä jos viitsii vaihtaa öljyt sekä syksyllä että keväällä. Keväällä on jokatapauksessa syytä vaihtaa myös suodattimet.
      Aina puhutaan, että dieselmoottorissa öljyn seassa on syövyttäviä rikkiyhdisteitä. Itse ajan koneella 20-30h/kausi ja olen aina vaihtanut öljyt ja suodattimet vain keväällä. Moottori on Perkins 4.108 ja vuosimallia 1979. Kone ei savuta, käynnistyy paremmin, kuin suurin osa uusista koneista eli näyttäisi olevan kaikinpuolin kunnossa. Sylinterinkansi on vaihdettu, mutta sekin rikkoutui ylikuumenemisesta, kun vesipumpun siipipyörä hajosi. Muuten kone on alkuperäinen. Itse en koe vanhan öljyn olevan suuri ongelma ainankaan ajamillani tuntimäärillä. Suurempana ongelmana pidän sitä, että syksyllä öljyt vaihtaneet eivät tee sitä uudelleen keväällä, vaan ajavat syksyllä vaihdetuilla öljyillä seuraavan kauden.
      Mineraaliöljyt 'erottuu' eikä niitä saisi seisottaa käyttämättöminä pitkää aikaa. Synteettisillä öljyillä ei ole samaa ongelmaa, mutta kyllä öljyn sekaan tulee talven aikana ainankin jonkin verran kondenssivettä. Suurin ongelma on merivesi jäähdytyskanavissa. Sen vuoksi kunnollinen glykolihuuhtelu ilman termostaattia on tärkeää.

      • Toope

        Mikä mineraaliöljyssä erottuu seisomisen aikana? Ainakaan eri jakeita ei saa öljystä kuin tislaamalla vai tarkoitatko lisäaineiden laskeutumista pohjalle? Jos tällaista tapahtuu, saman logiikan mukaan lisäaineet sekoittuvat takaisin hetkessä kun moottorin käynnistää.


    • Moottoripää

      Öljyt ei muutu syövyttäviksi normaalin käyttöjaksonsa aikana. Moottoriöljyt on varustetty lisäaineistuksella, joka neutralisoi rikkidioksidista niihin liukenevan rikkihapokkeen (ei siis rikkihapon) Ennen oli näin. Nykyään polttoaineissa Suomessa ei ole juurikaan rikkiä eikä nii ollen rikkihapokettakaan synny öljyihin juurikaan. Edes ennenvanhaan öljyt ei olleet syövuttäviä järkevillä vaihtoväleillään. Pahempi ongelma on öljyjen hapettuminen niiden seisoessa moottorissa. Se puoltaisi öljyjen vaihtoa keväällä. Kuitenkin öljyille luvataan yleisesti vuoden käyttöaika joten sekään ei ole merkittävä asia. Ja esimerkiksi ilmailussa öljut ovat astian avaamisen jälkeen vuoden käyttökelpoisia juuri tuon hapettumisen takia.

      Vain se on tärkeää, että vaihdat öljyt riittävän usein, mieluummin useammin kuin suositus on. Mitä edullisempaa öljyä käytät sitä useammin vaihda öljy.

      Öljyn vaihdossa ei ole tärkeää, että viimeinenkin tippa valutetaan vanhaa öljyä pois vaan se, ettei moottori käy pitkään ilman voitelua vaihdon jälkeen. Siis käytä moottoria ennen vaihtoa että laakeripinnoilla olisi öljyä eikä sen takia että kaikki öljy tulisi varmasti pois. pumppaa (merimoottoreissa yleensä) öljy pois, laita uusi tilalle ja käytä moottoria välittömästi. Voit pyörittää moottoria sammutin vedettynä kunnes öljynpaineet tulee jos se on mahdollista. Voit myös täyttää suodattimen öljyllä jolloin öljyttä käynnin aika lyhenee merkittävästi.

      Miksi muuten pitäisi vaihtaa suodatin joka kevät jos ajaa koneeella vain muutaman tunnin vuodessa, kuten joku suositteli. Minusta se on aivan järjetöntä. Moottori kärsii jokaisesta vaihdosta eikä suodattimessa ole juurikaan mitään epäpuhtauksia. Jos haluat oikeasti tietää missä kunnossa mottorisi on niin avaa suodatin aina kun sen vaihdat. Jos siellä on paljon metallilastua niin jotain on vialla. Ehjästä moottorista, joka on sisäänajettu, ei juurikaan tule epäpuhtauksia suodattimeen. Olen avannut kymmenistä moottoreista ainakin sata suodatinta. Suurin osa tosin lentokoneiden bensakoneita mutta paljon myös työkoneiden diiseleistä.

      Jokatapauksessa kolmenkymmenen käyntitunnin välein tapahtuva öljnsuodattimen vaihto on perusteetonta.

      Kokeile muuten laittaa jokin kirkas teräsosa talveksi jäteöljyyn ja katso onko se syöpynyt keväällä. Väitän ettei ole syöpynyt tippaakaan.

      • Otsoni

        Tässä tuli asiallisen ammattitaitoinen vastaus kysyjälle ja kaikille muillekkin, jotka öljynvaihto ajankohdan kanssa ovat painineet ja väitelleet. Kiitos!


      • vuotta
        Otsoni kirjoitti:

        Tässä tuli asiallisen ammattitaitoinen vastaus kysyjälle ja kaikille muillekkin, jotka öljynvaihto ajankohdan kanssa ovat painineet ja väitelleet. Kiitos!

        Jäissä ja vanhoilla öljyillä ,käyntiin savuttamatta kuin palmujen alta,se öljyjen tärkeydestä,mutta sitä pitää olla.


      • jos ajaa

        kesässä 20-30 tuntia öljynvaihtoväli on minulla vanhemmassa dieselissä 3-5 vuotta ,kondessivesi haihtuu pois lämpimästä koneesta ensimäisen käytön jälkeen


      • AriT

        Mukava lukea perusteltujakin mielipiteitä öljynvaihdon ajankohdasta. En väitä ettetkö olisi oikeassa, mutta vaihdon ajankohdan tärkeyteen vaikuttaa kuten totesit myös käyttötunnit. On eri asia pyöritetäänkö konetta kesän aikana 20 vai 100 tuntia. Tässä mielessä näin moottoriveneilijän näkökohta voi poiketa purjehtijan mielipiteistä, mutta moottoritekniikka on kuitenkin pitkälti samaa.

        Oma käsitykseni syksyllä suoritetun vaihdon tärkeydestä perustuu tosin vain yhteen tapaukseen vuodelta -99, jolloin purin vm. -84 VP TAMD30 nelosdieselin, jossa tunteja oli parituhatta. Kone sisänsä oli täysin toimintakuntoinen, mutta vuosi öljyä pilssiin. Vuodon syyksi paljastui muuten vasta puhdistuksen ja pesun jälkeen halkeama öljypohjassa eli isompi remppa ei olisi ollut tarpeen.

        Koneeseen tehtiin samalla kuitenkin perusteellisempi remppa, pahimmat sisäiset vauriot olivat kampiakselin ja kiertokankien laakeriliuskoissa. Liuskoissa oli selkeät syöpymyisjäljet (ei siis tasaista kulumista), joiden syyksi en keksi muuta kuin edelliseltä omistajalta saadun tiedon mukaan koneen seisottaminen talven yli likaisilla öljyillä. Kampiakselin kaulat olivat kunnossa ja suurinpiirtein valmistustoleransseissa, niille riitti kevyt kiillotus. Kone sinänsä ei vielä ollut kulunut, myös sylinterit olivat vielä normaalimitoissa eikä muutenkaan silmiinpistäviä kulumia esiintynyt noita laakeriliuskojen _syöpymiä_ lukuunottamatta.

        Tietysti on mahdotonta sanoa, olisiko tuon yksilön kohdalla tilanne ollut parempi, jos öljyt olisi vaihdettu ennen talviseisokkia. Oleellista minusta on, että nuo syöpymisvauriot eivät tule hetkessä vaan niiden kehittymiseen menee monia vuosia. Tuon tapauksen jälkeen ainakin itse vaihdan öljyt vaikkapa vain varmuuden vuoksi syksyllä ja pidän vaihtovälin n. sadassa tunnissa, tämä tuntimäärä tuleekin kesässä kevyesti täyteen.


      • Joakim
        AriT kirjoitti:

        Mukava lukea perusteltujakin mielipiteitä öljynvaihdon ajankohdasta. En väitä ettetkö olisi oikeassa, mutta vaihdon ajankohdan tärkeyteen vaikuttaa kuten totesit myös käyttötunnit. On eri asia pyöritetäänkö konetta kesän aikana 20 vai 100 tuntia. Tässä mielessä näin moottoriveneilijän näkökohta voi poiketa purjehtijan mielipiteistä, mutta moottoritekniikka on kuitenkin pitkälti samaa.

        Oma käsitykseni syksyllä suoritetun vaihdon tärkeydestä perustuu tosin vain yhteen tapaukseen vuodelta -99, jolloin purin vm. -84 VP TAMD30 nelosdieselin, jossa tunteja oli parituhatta. Kone sisänsä oli täysin toimintakuntoinen, mutta vuosi öljyä pilssiin. Vuodon syyksi paljastui muuten vasta puhdistuksen ja pesun jälkeen halkeama öljypohjassa eli isompi remppa ei olisi ollut tarpeen.

        Koneeseen tehtiin samalla kuitenkin perusteellisempi remppa, pahimmat sisäiset vauriot olivat kampiakselin ja kiertokankien laakeriliuskoissa. Liuskoissa oli selkeät syöpymyisjäljet (ei siis tasaista kulumista), joiden syyksi en keksi muuta kuin edelliseltä omistajalta saadun tiedon mukaan koneen seisottaminen talven yli likaisilla öljyillä. Kampiakselin kaulat olivat kunnossa ja suurinpiirtein valmistustoleransseissa, niille riitti kevyt kiillotus. Kone sinänsä ei vielä ollut kulunut, myös sylinterit olivat vielä normaalimitoissa eikä muutenkaan silmiinpistäviä kulumia esiintynyt noita laakeriliuskojen _syöpymiä_ lukuunottamatta.

        Tietysti on mahdotonta sanoa, olisiko tuon yksilön kohdalla tilanne ollut parempi, jos öljyt olisi vaihdettu ennen talviseisokkia. Oleellista minusta on, että nuo syöpymisvauriot eivät tule hetkessä vaan niiden kehittymiseen menee monia vuosia. Tuon tapauksen jälkeen ainakin itse vaihdan öljyt vaikkapa vain varmuuden vuoksi syksyllä ja pidän vaihtovälin n. sadassa tunnissa, tämä tuntimäärä tuleekin kesässä kevyesti täyteen.

        Nykyään taitaa useimmissa dieselautoissa olla öljynvaihtoväli 30 000 km eli suuruusluokkaa 500 tuntia.

        Toki monissa (puoli)liukuvissa veneissä moottori joutuu selkeästi kovemmille kuin autoissa, mutta silti tuntuu tuo 100 tuntia hätävarjelun liioittelulta. Autoissahan dieselkoneet kestävät ~500 tkm eli ~10 000 tuntia. Siviilivenekäytössä siis useita kymmeniä vuosia eli paljon enemmän kuin on "tarpeen" (ruoste ja huono säilytys pahempia uhkia).

        Itse vaihtaisin öljyt vain syksyllä. Kaikista älyttömimmältä tuntuisi vaihtaa öljyt sekä keväällä, että syksyllä. Toki talvella saattaa tulla kondenssivettä, mutta kyllä sitä kesälläkin tulee ja se haihtuu pois, kun kone lämpiää.


      • vaihtoväli
        Joakim kirjoitti:

        Nykyään taitaa useimmissa dieselautoissa olla öljynvaihtoväli 30 000 km eli suuruusluokkaa 500 tuntia.

        Toki monissa (puoli)liukuvissa veneissä moottori joutuu selkeästi kovemmille kuin autoissa, mutta silti tuntuu tuo 100 tuntia hätävarjelun liioittelulta. Autoissahan dieselkoneet kestävät ~500 tkm eli ~10 000 tuntia. Siviilivenekäytössä siis useita kymmeniä vuosia eli paljon enemmän kuin on "tarpeen" (ruoste ja huono säilytys pahempia uhkia).

        Itse vaihtaisin öljyt vain syksyllä. Kaikista älyttömimmältä tuntuisi vaihtaa öljyt sekä keväällä, että syksyllä. Toki talvella saattaa tulla kondenssivettä, mutta kyllä sitä kesälläkin tulee ja se haihtuu pois, kun kone lämpiää.

        500 tunnin vaihtoväliä käyttämällä venettä on ajettu jo 4000 ajotunnin verran. Moottori on hyvässä kunnossa eikä ole osoittanut vielä mitään vanhenemisen merkkejä. Volvo-Pentan D2-sarjan 4-sylinterinen kone, jossa tehtaan suosituskin on 500 h vaihtoväli. Öljyt suodin on vaihdettu aina syksyisin ja joskus, kun on ajettu ympäri vuoden, myös kauden aikana, jos tunteja on kertynyt reilusti.


    • 2gm20

      Moottori tarvitsee vain hyvää ÖLJYÄ ja ajoa.
      Suksyllä puhtaat öljyt laakeripinnoille ja me moottorit voimme hyvin.

    • a.k.o

      syksyllä, koska epäpuhtaudet eivät voi ainakaan
      olla hyvästä koneen tietyille osille.
      Muuten olen sitä mieltä, että säännölliset huollot (öljyt, suotimet, makeavesikäyttö, glygolit), asiallinen käyttö eli annetaan lämmetä
      ennen isompaa kuormitusta sekä ajetaan ihmisiksi
      (60-80% maksimista), niin kone kestää niin kauan
      kun ajan hammas sen kuitenkin Suomen lyhyiden kausien ja aika vähien mailien jälkeen syö. Lisäksi parempi käyttää enemmän ja usein kuin vain harvoin, jos moottorin kestävyyttä ajattelee.

      • JRxxx

        ...vaihtoajasta. Öljyt ja öljynsuodatin syksyisin, muut suodattimet keväällä (turha uusia suodattimia on pistää syksyllä imemään itseensä kosteutta). Huviveneilijä ei saa Suomen oloissa dieselmoottoria ajamalla loppuun, ellei rääkkää järjettömillä kierroksilla. Koneet on kuitenkin tehty kestämään tuhansia ajotunteja ja harva huviveneilijä ajaa yli sataa tuntia kaudessa (50-70 on yleensä esitetty keskiarvoksi).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      152
      8953
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2669
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      29
      2450
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      52
      2449
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1855
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1837
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1733
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      46
      1275
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1197
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1136
    Aihe