Viime viikonlopun lauantaina oli helvetin tuulista, joten ajoin moottoritietä 70-80 km/h. Autot ajoivat lujaa ohitseni, joten tuuli ei näyttänyt heitä haittaavan. Ohitseni ajoi myös yksi pyörä hiukan itseäni kovempaa. Muita pyöräilijöitä ei ollut uskaltautunut motarille, ehkäpä juuri tuon voimakkaan tuulen takia.
Voiko voimakkaassa tuulessa menettää ajokkinsa hallinnan? Minusta ainakin vahvasti tuntui siltä, kun yritin ajaa nopeusrajoitusten mukaisesti: pyörä alkoi heittelehtimään.
Voimakkaassa tuulessa ajaminen
15
6830
Vastaukset
- tuulesta viis
Totta kai tuuli tuntuu,mutta ei siitä varsinaista
haittaa ole. - ja sivutuuli
jos olet tottunut ajaa silleen miten moni tänä kesänä ajamisen aloittanut varmaan on, eli ei vettä eikä tuulta niin varmasti ensimmäiset pienet tuulen riepotukset tuntuu epämukavalta.
Mutta, ei se mopo siitä lentoon lähde.
Tuuli reipottaa niin rekan perässä kuin metsästä aavalle pellolle tultaessa. Sivutuuli ei kuitenkaan ole niin ärsyttävä kuin puuskainen vastatuuli.
Nosta nopeutta niin huomaat että vaikka pyörä hieman vaappuu ja heittelee niin hyvin se tiellä pysyy. Ja kaikista tärkeintä on että otat todella rennosti, etkä yritä kokoajan pitää pyörää kuin jotain luotinauhaa. Anna sen vaappua ja heittelehtiä ja heittelehdi ja vaapu mukana. Just sellainen hampaat irvessä ja rystyset valkoisina meininki heittää sut vielä metsään joku päivä. Luota pyörääsi ja anna sen hoitaa se oma osuutensa.
Myöntätuuli on ihan sika makeeta ajaa. - pyrtsi
Ei se pyörä siitä mihinkään lähde. Kyllähän puuskat vähän tönii sinne sun tänne, mutta ei sinä mitään sen kummempaaa tapahdu.
- Tex Willer
Tuuli ei haittaa, ja olen huomannut mitä kovempaa ajaa tuuleen sitä suorempaa menee, siis ajat tuulen läpi, olet sitä vahvempi.
- pjk, 1000cc/116 hp
On ollut haittaa, kun tulee vaikka jyrkkään vasemmalle kääntyvään mutkaan, ja tuulee hulluna oikealta kantilta: silloin pitää alkaa kääntää pyörää vähän ulkokaarteen suuntaan, ja sen yrittää pää kieltää... Sivutuulessa ajaminen os sitten makeeta, kun mennään suoraan ja pyörä kulkee koko ajan kallellaan
- Pekkala
Mitä kovempaa ajan, sitä kovempaa tuuli työntää minua.
- Tex Willer
Pekkala kirjoitti:
Mitä kovempaa ajan, sitä kovempaa tuuli työntää minua.
Millanen mopo sulla on ?
Mun mopedi painaa kuivana 270 kg ja kyllä puskee tuuleen vakaasti eikä ole edes katteita saatika pleksiä. - Pekkala
Tex Willer kirjoitti:
Millanen mopo sulla on ?
Mun mopedi painaa kuivana 270 kg ja kyllä puskee tuuleen vakaasti eikä ole edes katteita saatika pleksiä.Kuivana hiukan yli 200, mutta sivutuuli vetää pyörää kummasti vinoon. Asuni ei ole vartalon myötäinen, joten sekin saattaa vaikuttaa asiaan.
Vähän aralla mielellä olen, koska puhun asiasta josta olen ensimmäistä kertaa kuullut vasta 3 viikkoa sitten. Mutta en malta olla kysymättä että käytäthän varmasti vastaohjaustekniikkaa?
Minä olen sitä nimittäin juuri opiskellut ja todennut, että se ei ole aivan itsestään selvä pelkästään tietämyksen perusteella, kun selkäytimeen ovat vuosikymmenten kuluessa iskostuneet auton ohjausliikkeet.
Niinpä lähdin juuri viime lauantaina, jolloin todellakin oli kovanpuoleinen tuuli, vartavasten kevarillani kokeilemaan rantatielle että miten ne opit pätevät.
Tunne oli sellainen että eri Juippi ajoi eri pyörällä kun vertaa siihen huteran tuntuiseen pelon sävyttämään hoippumiseen mitä siihenastinen ajoni oli ollut. Pah, minulla oli sellainen käsitys että kun vaan sitkeästi hampaat irvessä lähtee kerran toisensa jälkeen niin kyllä siihen tottuu.
Tämän viimelauantain kokemuksen jälkeen totean vain että tuskinpa olisin tottunut. Ajaminen sai kertaheitolla uutta hohtoa ja miksei olisi saanut kun huomasin että minä pystyn ohjaamaan vaikka reunaviivaa pitkin ja jos tuuli on toista mieltä niin se korjataan ohjausliikkeellä.
Luulisin että saa olla myrskytuulen lukemat eli yli 18 m/sek ennenkuin vaikeuksia tulee, ja nytkin oli sentään 10-12 m/sek.
Netissä on imuroitavissa loistava oppikirja nimeltä "ajo hanskassa", missä tuo tekniikka joka tietääkseni autokouluissa opetetaan pojille, on helposti 50-lukulaisenkin omaksuttavissa.- rrrrrrrrrrrrrrrr
mitä ihmettä kaikki höpöttää tuosta vastaohjauksesta?
voiko pyörää muka ajaa jotenkin muuten,en mä ainakaan...
tietenkin jos hiljaista vauhtia ajaa niin ajaa automaattisesti samalla tavalla kuin mopoa. rrrrrrrrrrrrrrrr kirjoitti:
mitä ihmettä kaikki höpöttää tuosta vastaohjauksesta?
voiko pyörää muka ajaa jotenkin muuten,en mä ainakaan...
tietenkin jos hiljaista vauhtia ajaa niin ajaa automaattisesti samalla tavalla kuin mopoa.että papat (niinku esmes ma) ovat saaneet kosketuksensa mootoripyörään joskus 50- luvulla, jolloin ohjaukseen ei ollut kovinkaan suurta tarvetta kiinnittää sen kummempaa huomiota, tiet olivat sellaiset että ne pakottivat hiljentämään mutkiin tultaessa (jos ei sitten opiskellut speedway-tyyliä, mikä merkitsi takapyörän luistattamista).
Niinpä autokouluissa ei edes opetettu mp:n ajotekniikkaa, sen sai oppia miten halusi, ja opetus oli liikenneopetusta.
Ymmärtänet kun kerron että henkilöauton ajokortilla sai ilman muuta ajaa (ja samalla kortilla saa vieläkin) moottoripyörää ilman että kukaan tuli kysymään ajotiatoa :)
No niin, tällä kortilla meikämannekin sitten lähti noutamaan kevaria Eteläsuomesta Kokkolaan. Nyt jälkeenpäin voin hymyssä suin kertoa vitsinä että ajoin n. 600 km (mutkan kautta itäreittiä) tänne ja rupesin opiskelemaan että miten tää peli käännetään :)
Mutta siitä oli hymyt kaukana kun keskisuomeen tullessa heräsin ensimmäisestä neulansilmäkurvissa tilanteessa jossa odotin että pian tää oikenee, vaan kävikin päin vastoin, mutka jyrkkeni, ja kaikki kallistus mitä sain irti oli jo käytössä.
Siitä eteenpäin hiljensin kurveissa niin että muu liikenne selvästi kiusaantui, eikä kait ihan syyttä :(
Ja sitten varsinaiseen topicin aiheeseen, tuulioloihin.
Silloin sattui olemaan melkoinen länsituuli, joten sivutuulta oli koko matkan tunnettuine vaikutuksineen.
Tuossa ovat jotkut todenneet jo että sivutuuli kallistaa. No niin se tekee, ja tietysti pyörä pyrkii kääntymään kallistuksen suuntaan. Ja kun sitä sitten pyrkii oikaisemaan kallistamalla vastakkaiseen suuntaan, niin tuloksena on pitkähkö kaksinkamppailu tuulta vastaan, ja syntyy hyvinkin jonossa olevia banaaneja muistuttava ajolinja.
Tuntuu että ajokaista ei tahdo riittää, tuntuu että on vaarassa sinkoutua vastaantulevien kaistalle, ja vaikka niin ei tapahdukaan niin väitän, että vaara on silti todellinen.
Vastaohjaus ainoastaan mahdollistaa tarka ohjauksen (olen ollut huomaavinani, että suurin osa autoilijoista ei yllä samaan)
Ja turha stressaavuus poistuu ja sanoisin kokemukseni perusteella että päivätaipaleita voi huoletta 3-4 kertaistaa kun opettelee vastaohjaustekniikan.
Ja vaikka tämä vastaohjaus sitten onkin, kuten totesit, ainoa tapa ajaa, niin meikäläisillä on tämän 50- lukulaisen opetuksen lisäksi painolastina usein kymmenien vuosien autoilu, ja siinä tulee oppineeksi refleksit jotka neulansilmässä moottoripyörän päällä toteutuessaanpanevatkin vastaohjaamaan väärään suuntaan.
Kyllä se tämä vastaohjaus on siis hyvinkin puhumisen arvoinen asia :)
- elCreko
Kyllä puuskittaisessa sivutuulessa voi pyörä lähteä käsistä, jos ei pidä varaansa. Oikea tyyli tällaisella kelillä on ollaa niin notkeana sarvissa, että luonto korjaa automaattisesti heittelyn. Sivusuunnassa on hyvä pitää tilaa, kosk sivutuulipuuska siirtelee usein metrin sinne tänne rennolla tyylil ajettaessa.On joskus tullut vastaan sellaisia kuskeja, jotka ovat lähes 30 asteen kallistuksessa tuulen vuoksi.
Joskus Rodoksella ajellessa(ilman kypärää) olin itärannalla tosi hurjassa sivutuulessa. 80vauhdissa pyörä oli n.45 asteen kulmassa tuulta vasten, ja pitkä tukkani sojotti suoraan sivulle tuulen mukana. Muta Rodoksellahan onkin ihan erilaisia tuulia.- huomattavasti
pehmeämpi asfaltti.("ilman kypärää").
- EazyRider
"...80 vauhdissa pyörä oli n.45 asteen kulmassa ..
Hmm.. eihän se tasaiseen sivutuuleen kallistaminen mikään ongelma ole, tajuaahan kuka tahansa nojata tuulta vasta hetken harjoiteltuaan
Mutta kun se tuuli yhtäkkiä loppuu ja olet siinä 45 asteen (??) kallistuksessa, sitten mennään... rekan maskiin niin että läsähtää!
Vastaohjaustekniikan käyttö tuulinojan säätelyssä on oleellista.
Kurviin pyörä on helppo taitaa vastaohjauksella, mutta kun puuska lyö sivulta yllättäen tasaisella, pitää olla selkäytimessä mallit kohdallaan, että osaa työntää oikeasta (tai vasemmasta) kahvasta. - mankelix
EazyRider kirjoitti:
"...80 vauhdissa pyörä oli n.45 asteen kulmassa ..
Hmm.. eihän se tasaiseen sivutuuleen kallistaminen mikään ongelma ole, tajuaahan kuka tahansa nojata tuulta vasta hetken harjoiteltuaan
Mutta kun se tuuli yhtäkkiä loppuu ja olet siinä 45 asteen (??) kallistuksessa, sitten mennään... rekan maskiin niin että läsähtää!
Vastaohjaustekniikan käyttö tuulinojan säätelyssä on oleellista.
Kurviin pyörä on helppo taitaa vastaohjauksella, mutta kun puuska lyö sivulta yllättäen tasaisella, pitää olla selkäytimessä mallit kohdallaan, että osaa työntää oikeasta (tai vasemmasta) kahvasta.sivutuuleen ajaminen ei tosiaan ole mikään ongelma. Ellei sitten tuule niin pirusti ettei viitsi liikkua millään vehkeellä. Sitä vastoin, niin kuin mainitsitkin, puuskainen kova sivutuuli on se pahin. Siinä saa tosiaan ohjata ja silti meno on kuin käärmeellä. Ikävin yhdistelmä tuohon voimakkaaseen sivutuuleen on sitten se pitkä rekka joka tulee vastaan. Etenkin jos tuulee vasemmalta puolelta, niin rekan ohitettua sinut, tuo kova tuuli voimistuu vielä entisestään. Nakupyörällä muutaman kerran on tuntunut kuin ajaisi seinään. Siitä hyvä tuo pienikin pleksi pyörän edessä, että pahin isku kohdistuu siihen. Tosin pyörät ovat hyvin yksilöllisiä miten käyttäytyvät sivutuulessa. Tämä nykyinen vx 800 ei niin kovin sivutuuliherkkä ole. Mutta olen omistanut sellaisiakin jotka eivät tahdo tiellä pysyä. Erään kerran ranskasta tullessa, oli niin kova sivutuuli, että puuska irrotti tankkilaukun. Ja kyllä siinäkin sentään vielä pystyi ajamaan. Ei tosin sitä nopeutta mitä mieli olisi tehnyt.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀1284615BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön
Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että2023856- 2103122
Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome1062978Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main652791- 1181585
HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok51545- 601296
Aitolehti Capital
HehkuB on myynnissä, kovalla työllä saavutettu unelma joka sekin lässähti kuten kaikki mihin ryhtyy! Nyt Sewen asialle2431128MOT: Työmarkkinatori on olemattomien työpaikkojen hakupaikka
Työpaikkojen tietoja ei tarkisteta, ja ainakin noin noin 10% on olemattomia työpaikkoja ja sen lisäksi eri rekryfirmat t1281060