aforismiketju

Eikka Leino

- Kun hymyilet, ovet aukeavat.

(jatka)

13

1137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Klara*

      Mieti tarkkaan, mitä toivot, sillä toiveesi voi toteutua.

      Tuo yllä oleva on kiinalainen sananlasku ja olenkin usein miettinyt, mitä eroa on sananlaskulla ja aforismilla.
      Kuka mahtaisi tietää ja kertoa?

      • Yykaakoo

        Nykysuomen sanakirja selittää näin:

        - Sananlasku on kiinteä, muodoltaan rytmikäs ja sisällykseltään usein KUVALLINEN lausuma, joka ilmaisee jnk yleisesti hyväksytyn, kokemuksen tietä opitun totuuden ja on (ollut) yleisesti käytössä (Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin).
        - Aforismi (ajatelma) on tiiviissä muodossa esitetty ajatus, mietelmä (Terve sielu terveessä ruumiissa).

        Itse selitän lisäksi itselleni, että sananlaskut
        ovat vanhaa kansanperinnettä ja ne ovat suullisesti periytyneet jälkipolville (Kiitos mm. Lönnrotin, kun niitä muistiin kirjoitti). Jos minä nyt tässä keksisin jonkun "sananlaskun", sitä ei voitaisi nimetä sananlaskuksi vaikka käyttäisinkin kuvakieltä, sillä se olisi sananlaskuksi liian tuore. Ajatelmia = aforismeja hoksaavassa päässä syntyy myös nykyhetkessä siellä sun täällä.


    • Mitä suurempi on kaipuusi...sitä lähempänä on kaipuusi kohde.

      • Lilka

        on kuin kaivo,
        jonka veden näkee muttei ylety juomaan.


      • kitina
        Lilka kirjoitti:

        on kuin kaivo,
        jonka veden näkee muttei ylety juomaan.

        tämän päivän sää oli kuin entinen morsian:
        KYLMÄ MUTTA KAUNIS!


    • on hyvettä!

      Sehän on sun omasi sieltä hymyilevästä Apollosta, juu rimembö?

      ku en minä oikein tajunnut, että halusitkos tähän ometekemiä vai toisten oivaltamia vai hymy-aiheisia ajatelmia, niin tökkäsinpä tuohon tuon, vassakuu...ja itkeä ei voi ilkeä.
      Yykaakoo

    • Hiljainen mies

      Sanomattakin on selvää, että puheitta paras.

      • 'ehkä'

        "Suu kiinni ja syö!"


      • 'ehkä' kirjoitti:

        "Suu kiinni ja syö!"

        "Suu kiinni, jotta voin paikata!"


      • Pihlajanmarja
        satu kirjoitti:

        "Suu kiinni, jotta voin paikata!"

        Huutokauppias hälisevälle väelle: "Olkaa hiljaa ja huutakaa!"


    • Yykaakoo

      Cutta cavat lapidem, non vi, sed saepe cadendo.
      (Pisara murtaa kiven, ei voimalla, vaan usein tippumalla)

    • Atolfia

      Taide on sivistyksen puumerkki.

      Jos löydät edestäsi mahdollisuuksien ikkunan, älä vedä kaihdinta alas.

      Mikään ei ole niin hyvää kuin ennalta näyttää.

      • Taiteessa on kaikki sallittua..mutta kaikki ei ole kelvollista...
        Huono ihminenkin voi olla Luojansa mestariteos
        tai ainakin rikkainta taidemateriaa täynnä..
        Taide on kiteyttämistä...


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      938
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      668
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe