Mielestäni lukuisissa taloyhtiön hallituksissa on täysin välinpitämätöntä ja vastuutonta sekä tietotaidotonta porukkaa. Tilanne on kuin venäläinen ruletti: odotetaan huolettomana kenen kohdalla posahtaa ja sitten alkaa älytön valitus että voi voi kun nyt on kaikki pielessä tai yhtiö on vauriotilassa ja kaikki on kamalan hintaista korjata jne. Yksinkertaisimpiakaan asioita ei tiedetä ja hallitustyöskentely on pitkää jaarittelua vailla selkeitä suunnitelmia tai päätöksiä - kuka tällaiseen kokoukseen tulee aikaansa kuluttamaankaan! Samalla asuntojen hinnat ovat tajuttomat ja nämä hallitukset ovat sitten vastuussa ihmisten omaisuuksista.
Jotenkin on alkanut tuntua, että as oy -asuminen ja osakkeen omistaminen on aivan älytön riski, jota on mahdoton hallita. Hallituksen jäsenet ja osakkeiden myyjät ovat jatkuvasti liemessä oikeudessa ja änkyttävät siellä, kun eivät ole oikeasti ymmärtäneet vastuitaan, vaikka näistä on aivan selkeät lait olemassa. Turhia oikeudenkäyntejä ja kuluja sekä henkistä piinaa. Toivon, että oikeuslaitoksen tuomarit alkavat hieman kovemmalla kädellä pistää porukoita kunnon vastuuseen tästä vätystelystä ja huolettomuudesta. Asunnoissa on meidän suomalaisten suurin varallisuus, muuta kummempaa keskiverto pulliainen tuskin omistaa - näillä hinnoilla ja pohjoiseurooppalaisilla minipalkoilla. Mutta lopuksi mainos: Kiinteistöliiton sivuilla kannattaa käydä!
Hallituksissa vastuutonta väkeä
11
1460
Vastaukset
- änkyrä'
Turhaan siinä mussutat. Kun kerran olet niin pätevä, niin mikset ole
hankkiutunut hallitukseen pistämään talosi asiat kuntoon.
Ei tarvitse kuin yhtiökokouksessa esitellä omia avujasi, ja kas
oletkin hallituksessa ja niin pääsevät sitten muut vuorostaan haukkumaan, ettei
Justiinasta ole mihinkään. Näinhän se menee.- Justiina
Nyt kuule Justiinan kaulin heilahtaa! Olen hallituksen pj ja totta mooses laitoin taloyhtiön kuntoon, kun se oli ollut 7 vuotta homeessa ja vesivaurioisena. Myyjän kun vielä saan vastuuseen marraskuisilla käräjillä ja sen jälkeen ne kaikki sen seitsemän vuoden vätykset, jotka ovat korjanneet kosteus- ja homevaurioita laittamalla silikonia kaivonrenkaisiin ja kaataneet sadevesiputkeen vettä tutkiakaseen salaojien toimivuutta. Tosi välkkyä! Ei tässä tarvitse kuule kuin osata vähän lukea ja käyttää silkkaa maalaisjärkeä, ellei sitten satu olemaan ihan änkyrässä ;-)
- jjj_
Taloyhtiöiden osakkaat on usein riitaisia tai joka yhtiöstä löytyy ainakin yksi todella hankala osakas.
Harva osaava haluaa taloyhtiön hallitukseen, joten paikat täytyy niillä, joilla on halua vallan kahvaan, mutta ei kykyä siihen.- Anneli 33
Muutimme uuteen taloyhtiöön 2 vuotta sitten Turun lähellä. Siellä hallitus pj:n johdolla oli tosi vätyksiä ja ne oli valittu siinä vaiheessa kun muutimme.
Ketään ei kiinnostanut mikään rakennusvirhe, kuvissa olevien poistumisteiden puuttuminen koko rivitaloyhtiöstä, alimitoitetut ilmastointilaitteet asunnoissa, kupruilevat parketit, murtuneet kivijalat, pihalta puuttuneet kaiteet rotkoihin yms putoamispaikkoihin yms.
Me huomasimme itse 8kk:ssa että jos tänne jää niin pian maksetaan kaikki korjaukset 8 osakkeen yhtiössä ja kalleimman mukaan.
Pj:tä kiinnosti vain se mikä näky omasta ikkunasta. Esim. vuosiremontin taloyhtiön ulkoisista vikakohteita oli 22:sta hyväksytystä kohteesta 21 me ilmoittanut isännöitsijälle ja se 22 oli kuollut puska.
Yhden omakotitalon rakentaneena vastuullisena ihmisenä ei tuota touhua viitsinyt katsella ja 8kk ostosta osake myyty ja taas omakotitalossa. täällä on ah niin ihanaa jos tupeksii tai jättää tekemättä se on vastassa huomenna mutta eipä tartte saada maallikkoja ymmärtämään asioita ja itse on vastuussa itselleen..
Kyllä ihmisellä joka ottaa vastaan hallituspaikan pitäisi olla jotain itsekritiikkiä jotta tietää osaavansa enemmänkin kuin avata ulko-ovensa ihan itse avaimella.
Anneli - mukana toiminnassa
Anneli 33 kirjoitti:
Muutimme uuteen taloyhtiöön 2 vuotta sitten Turun lähellä. Siellä hallitus pj:n johdolla oli tosi vätyksiä ja ne oli valittu siinä vaiheessa kun muutimme.
Ketään ei kiinnostanut mikään rakennusvirhe, kuvissa olevien poistumisteiden puuttuminen koko rivitaloyhtiöstä, alimitoitetut ilmastointilaitteet asunnoissa, kupruilevat parketit, murtuneet kivijalat, pihalta puuttuneet kaiteet rotkoihin yms putoamispaikkoihin yms.
Me huomasimme itse 8kk:ssa että jos tänne jää niin pian maksetaan kaikki korjaukset 8 osakkeen yhtiössä ja kalleimman mukaan.
Pj:tä kiinnosti vain se mikä näky omasta ikkunasta. Esim. vuosiremontin taloyhtiön ulkoisista vikakohteita oli 22:sta hyväksytystä kohteesta 21 me ilmoittanut isännöitsijälle ja se 22 oli kuollut puska.
Yhden omakotitalon rakentaneena vastuullisena ihmisenä ei tuota touhua viitsinyt katsella ja 8kk ostosta osake myyty ja taas omakotitalossa. täällä on ah niin ihanaa jos tupeksii tai jättää tekemättä se on vastassa huomenna mutta eipä tartte saada maallikkoja ymmärtämään asioita ja itse on vastuussa itselleen..
Kyllä ihmisellä joka ottaa vastaan hallituspaikan pitäisi olla jotain itsekritiikkiä jotta tietää osaavansa enemmänkin kuin avata ulko-ovensa ihan itse avaimella.
AnneliSiinä vaiheessa kun hallitukseen tulee uutta porukkaa asenteella "nyt laitetaan yhtiön asiat kuntoon" alkaa homma mennä todella perseelleen. Ammattitaitoa on varmasti paljon mutta asunto-osakeyhtiöistä ei tiedetä tuon taivaallista, yleensä se kokoustekniikka haetaan julkisista luottamustehtävistä jolloin pöytäkirjat on täynnä sinne kuulumatonta asiaa.
Sitten kun ammatti-isännöitsijä alkaa jarrutella kiihkojäsenten toimintaa annetaan isännöitsijälle kenkää, samalla hallituksesta lähtee yleensä se ainoa ammattilainen. Lopputuloksena on asumiskustannusten, asumisviihtyvyyden ja juridiikan kannalta arvioituna pelkkä katastrofi. Kun totuus alkaa valjeta vaihtuu hallitus vähin äänin ja talo jää uuden isännöitsijän ja uuden hallituksen käsiin.
Esimerkkejä löytyy mutta kun ei voi niitä julkisesti esitellä, Kauppalehti Presson juttu As. Oy Helvetin 16:sta oli hyvä esimerkki missä tällä hetkellä mennään. Jos vielä saataisiin pisteluokitus pakolliseksi niin alkaisi todella erottua jyvät akanoista. Samaan konkurssiin laitetaan vielä pakollinen energiatodistus niin alkaa totuus paljastua. - Hallitus jäsen
mukana toiminnassa kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun hallitukseen tulee uutta porukkaa asenteella "nyt laitetaan yhtiön asiat kuntoon" alkaa homma mennä todella perseelleen. Ammattitaitoa on varmasti paljon mutta asunto-osakeyhtiöistä ei tiedetä tuon taivaallista, yleensä se kokoustekniikka haetaan julkisista luottamustehtävistä jolloin pöytäkirjat on täynnä sinne kuulumatonta asiaa.
Sitten kun ammatti-isännöitsijä alkaa jarrutella kiihkojäsenten toimintaa annetaan isännöitsijälle kenkää, samalla hallituksesta lähtee yleensä se ainoa ammattilainen. Lopputuloksena on asumiskustannusten, asumisviihtyvyyden ja juridiikan kannalta arvioituna pelkkä katastrofi. Kun totuus alkaa valjeta vaihtuu hallitus vähin äänin ja talo jää uuden isännöitsijän ja uuden hallituksen käsiin.
Esimerkkejä löytyy mutta kun ei voi niitä julkisesti esitellä, Kauppalehti Presson juttu As. Oy Helvetin 16:sta oli hyvä esimerkki missä tällä hetkellä mennään. Jos vielä saataisiin pisteluokitus pakolliseksi niin alkaisi todella erottua jyvät akanoista. Samaan konkurssiin laitetaan vielä pakollinen energiatodistus niin alkaa totuus paljastua.Taidat olla itse syyn takeellinen mainitsemasi As.Oy halituksen toimintaan koska ,sanot et voi esimerkkejä "julkisesti" sanoa annat ymmärtää että olet itse aiheuttanut, Hallituksissa epäluottamusta.Mikä kyllä kirjoituksestasi hyvin selviääkin.
- Kutonenko äidinkielessä?
Hallitus jäsen kirjoitti:
Taidat olla itse syyn takeellinen mainitsemasi As.Oy halituksen toimintaan koska ,sanot et voi esimerkkejä "julkisesti" sanoa annat ymmärtää että olet itse aiheuttanut, Hallituksissa epäluottamusta.Mikä kyllä kirjoituksestasi hyvin selviääkin.
Oikeinkirjoituksesi on niin surkeaa, että kirjoituksesi sisältöä on on aivan mahdotonta ymmärtää! Siksi sitä ei voi edes kommentoida. En tiedä olenko kanssasi samaa vai eri mieltä kun en ymmärrä sanaakaan. Sama kuin kirjoittaisit hepreaksi.
- ?????
Hallitus jäsen kirjoitti:
Taidat olla itse syyn takeellinen mainitsemasi As.Oy halituksen toimintaan koska ,sanot et voi esimerkkejä "julkisesti" sanoa annat ymmärtää että olet itse aiheuttanut, Hallituksissa epäluottamusta.Mikä kyllä kirjoituksestasi hyvin selviääkin.
Siis mitä yrität sanoa, en tajunnut kuin yksittäisiä sanoja? Suomea ne sanat kyllä olivat, mutta lauseet täyttä soopaa.
- Anonyymi00011
Niinhän se on. Itse en haluaisi olla hallituksessa, mutta taloyhtiössämme ei ole kerta kaikkiaan halukkuutta, joten jonkunhan pitää olla. Ei ole järkevää palkata hallitusammattilaista, koska siitä olisi seuraamuksena vastikkeen suuri korotus. Eräässä taloyhtiössä, jonka tiedän, niin hallitusammattilaisen vuosipalkkio on 10.000 €.
Asunto-osakeyhtiössä asuminen on viho viimeistä. Lähtisin oitis, jos minulla olisi varaa ostaa omakotitalo.
- rak.tark.
Minusta on ihmeellistä, etteivät ihmisiä kiinnosta etukäteen, kenet hallitukseen valitaan yhteistä omaisuutta hoitamaan. Monelle kyseessä on elämän suurin investointi, ja hommat jätetään hitaimmin kieltäytyvien amatöörien käsiin. Usein ei haluta edes palkkiota maksaa eikä sitä uskalleta pyytääkään, ettei saa ahneen mainetta.
Antaisitko saman arvoisen muun osakesalkun tunareitten hoitoon? Ilmaiseksikaan?
Huomatkaa siis, että asuntosi omistaa taloyhtiö, jota hallinnoi yhtiön hallitus! Osakekirjat oikeuttavat ainoastaan hallitsemaan huoneistoa, ei omistamaan sitä. - Sorrettu
On hallituksia, jotka keskittyvät hallituksen jäsenten omien etujen ajamiseen ja lain noudattamista vaativien osakkaiden kiusaamiseen.
Osakkaiden yhdenvertaisen kohtelun vaatimus on täysin ennen kuulumaton asia tällaisille hallituksille, ja sitten kun isännöitsijä on vielä täysin hallituksen talutusnuorassa, ollaan tilanteessa, josta hyötyvät vain asianajajat. Ei luulisi olevan mahdotonta vaatia joku tutkinto asunto-osakeyhtiöistä hallitukseen pääsyn ehdoksi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee632132Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."51785Miten kestätte tyhmiä?
Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa2361278En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin71950Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä
Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.87935Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?
Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki21855Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50
Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?112762Onko se liikaa pyydetty
Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin38708- 19696
Jos joku kertoisi ihastuneensa sinuun
mutta sinua ei voisi vähempää kiinnostaa, niin vastaisitko silti ystävällisesti?93689