Etujarrun paine ei poistu?

Honda

-82 Hondan levyetujarrussa paine nousee ja jarru hirttää hiljakseen kokonaan kiinni. Kahva menee kivikovaksi ja muu ei auta kuin laskea satulan ilmausruuvista nestettä pois. Kertokaa missä voisi vika olla?

15

4378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinne etujarruihin

      ja ilmaa ne samalla.

      • jessu

        Aiheuttaako pelkkä ilma moisen ilmiön? Eli pääsisikö asiassa eteenpäin osia vaihtamatta/putsaamatta tai mitään purkamatta Onko kokemuksia?
        Jos se on ilmauksesta kiinni niin hyvä. Mutta mietityttää kun jarrut ainakin autoissa tuntuu pehmeiltä jos on ilmaa mukana?


      • Honda

        Kiitos vinkistäsi. Mutta kun tilanne on päällä ja lasken ilmaruuvista jarrun vapaaksi niin tulee nestettä eikä ilmaa. Voiko tosiaan olla niin paljon ilmaa systeemissä?

        t: vielä 10mm lenkki taskussa ajava.


      • synt
        Honda kirjoitti:

        Kiitos vinkistäsi. Mutta kun tilanne on päällä ja lasken ilmaruuvista jarrun vapaaksi niin tulee nestettä eikä ilmaa. Voiko tosiaan olla niin paljon ilmaa systeemissä?

        t: vielä 10mm lenkki taskussa ajava.

        Säätöruuvi kahvassa on liian kireällä jolloin neste lämmetessään ei pääse takaisin säiliöön ja jarru menee päälle.


      • Honda
        synt kirjoitti:

        Säätöruuvi kahvassa on liian kireällä jolloin neste lämmetessään ei pääse takaisin säiliöön ja jarru menee päälle.

        Moikka

        Vanhuksessa ei ole vielä kahvan säätöä olemassakaan.
        Mikähän muu voisi olla syynä ettei neste pääse takas säiliöön mutta toisín päin kulkee? Nestepintakin säiliössä on abt 50%.


      • synt
        Honda kirjoitti:

        Moikka

        Vanhuksessa ei ole vielä kahvan säätöä olemassakaan.
        Mikähän muu voisi olla syynä ettei neste pääse takas säiliöön mutta toisín päin kulkee? Nestepintakin säiliössä on abt 50%.

        Paina alhaalta ilmausnipasta isolla lääkeruiskulla nestettä niin pitäisi tulla säiliöön. Jos ei nestettä tule niin kahvasylinterin männän jousi voi olla kuoleentunut tai kumi turvonut ettei palauta täysin tai paluukanava voi olla muuten tukossa.


      • ja ilma ylhäällä.
        Honda kirjoitti:

        Kiitos vinkistäsi. Mutta kun tilanne on päällä ja lasken ilmaruuvista jarrun vapaaksi niin tulee nestettä eikä ilmaa. Voiko tosiaan olla niin paljon ilmaa systeemissä?

        t: vielä 10mm lenkki taskussa ajava.

        tottakai sieltä alhaalta tulee nestettä vaikka letkuissa oliskin ilmaa.

        Kiinnitä yli metrin pitkä LÄPINÄKYVÄ letku ilmaruuvin päätyyn ja avaa ruuvia hieman pitäen letkua ylhäällä.

        Paina jarrua.. letku täyttyy nesteellä ja näet onko siellä ilmakuplia tai muuta roskaa.

        Laita ruuvi taas kiinni ja lisää nestettä säiliöön (käytä sopivaa nestettä, jotain dot 3 vaikka)

        Avaa taas ruuvi ja paina lisää nestettä letkuun.

        Toista tää kunnes jarru tuntuu hyvältä. Muista pitää jarrua jossain puolivälin kohdalla kun kiristät ilmaruuvin.

        Jos kaksi levyä edessä niin homma pitää tehdä molemmille jarruille


      • lisää vielä
        ja ilma ylhäällä. kirjoitti:

        tottakai sieltä alhaalta tulee nestettä vaikka letkuissa oliskin ilmaa.

        Kiinnitä yli metrin pitkä LÄPINÄKYVÄ letku ilmaruuvin päätyyn ja avaa ruuvia hieman pitäen letkua ylhäällä.

        Paina jarrua.. letku täyttyy nesteellä ja näet onko siellä ilmakuplia tai muuta roskaa.

        Laita ruuvi taas kiinni ja lisää nestettä säiliöön (käytä sopivaa nestettä, jotain dot 3 vaikka)

        Avaa taas ruuvi ja paina lisää nestettä letkuun.

        Toista tää kunnes jarru tuntuu hyvältä. Muista pitää jarrua jossain puolivälin kohdalla kun kiristät ilmaruuvin.

        Jos kaksi levyä edessä niin homma pitää tehdä molemmille jarruille

        toi ilmaus on helpompi tehdä kaksistaan, eli ota joku kamu painelee sitä jarrua käskyjesi mukaan ja pitää huoli ettei säiliö tyhjene - näin helpompi duunata alhaalla sen ilmaruuvin ja letkun kaa.


    • Kra

      Todennnäköisesti se paluukanava on tosiaan tukossa! Jarruneste sitoo itseensä vettä ja jos nestettä ei vaihdeta aikanaan, niin sinne kertyy myös kulumisen aiheuttamaa irtotavaraa. Vesi saa aikaan korroosiota metalliosiin ja se paluukanava voi ihan hyvin olla vaikka hapettunut tukkoon.

      Onko jarruneste läpikuultavan kirkasta vaiko mustaa sotkua?

      • Jukka

        Tarkasta jarruletku, vanhemmiten letku turpoaa ja sisäreikä pienenee niin ettei paine pääse kuin toiseen suuntaan.
        Yleinen ongelma vanhemmissa autoissa, miksei siis pyörissäkin.

        Jukka


      • Jukka kirjoitti:

        Tarkasta jarruletku, vanhemmiten letku turpoaa ja sisäreikä pienenee niin ettei paine pääse kuin toiseen suuntaan.
        Yleinen ongelma vanhemmissa autoissa, miksei siis pyörissäkin.

        Jukka

        Siis ymmärsinkö oikein.
        Pienestä reijästä neste ei kulje kuin yhteen suuntaan.
        Onko letkussa merkitty nesteen kulkusuunta?
        Toimiiko pieni reikä ikäänkuin takaiskuventtiilinä.
        Voisitko selittää tarkemmin.
        Olenko siis laittanut rahojani turhaan moisiin venttiileihin kiinni.


      • Jukka
        vanha-erkki kirjoitti:

        Siis ymmärsinkö oikein.
        Pienestä reijästä neste ei kulje kuin yhteen suuntaan.
        Onko letkussa merkitty nesteen kulkusuunta?
        Toimiiko pieni reikä ikäänkuin takaiskuventtiilinä.
        Voisitko selittää tarkemmin.
        Olenko siis laittanut rahojani turhaan moisiin venttiileihin kiinni.

        Ymmärsit oikein, letkun reikä kun turpoaa vanhuuttaan kiinni ei neste pääse takaisin säiliöön päin. Eihän satulassa ole mitään joka tekisi paineen siihen suuntaan. Toiseen suuntaan taas jarruneste menee kun painat kahvasta paineen.

        Jukka


      • automekaanikko
        Jukka kirjoitti:

        Ymmärsit oikein, letkun reikä kun turpoaa vanhuuttaan kiinni ei neste pääse takaisin säiliöön päin. Eihän satulassa ole mitään joka tekisi paineen siihen suuntaan. Toiseen suuntaan taas jarruneste menee kun painat kahvasta paineen.

        Jukka

        Letku menee "lievästi tukkoon": x bar jaksaa pullistaa se auki, mutta jarrusatulan paluupaine ei.
        Toisin (autoissa) letku on silloin jo päältäkin aika pullea makkara.


      • Honda
        automekaanikko kirjoitti:

        Letku menee "lievästi tukkoon": x bar jaksaa pullistaa se auki, mutta jarrusatulan paluupaine ei.
        Toisin (autoissa) letku on silloin jo päältäkin aika pullea makkara.

        Koska jarrulekuja on rikkomatta mahdoton tarkastaa missä kunnossa ne ovat sisältä päätin uusia ne kokonaan. Jarruletkujen päissä on ns. banjoliittimet joista ei pysty näkemään letkun sisälle. Samoin paineilmalla suhauttelu ei kerro mitään mahdollisesta sisäisestä pullistumasta.
        Eli tulossa on uudet teräspunosletkut ja huoltosarja pääsylinteriin.
        Muutes...tarkastelin pääsylinteriä ja siellä pääsylinterissä on vain yksi reikä joka on yhteydessä jarrunestesäiliöön. Tämä reikä oli auki ja paskaakin vain nimeksi.
        Otan vielä satuloiden sylinterit huoltoon kunhan löytäisin jostain vauhtimarketista tiivisteet ja pölysuojat. Tuntuvat olevan kiven alla jopa Brandilla!!!

        Kiitos kaikille jotka ovat kommentoineet! Jatketaan ongelmien ratkomista porukalla sillä joku tietää aina jotakin jostakin.


    • Bonneville

      Kahvasylinterissä / männässä on likaa ja se takertelee eikä päästä painetta pois jarrujärjestelmästä kun kahva löysätään, eli kahvasylinteri pitää avata ja puhdistaa, samalla olisi hyvä olla sinne sisään uudet tiivisteet, ja tarkista samalla että kun jarrukahva on vapaa -asennossa niin se ei paina kahvasylinterin männän päätä, se voi myös estää jarrunesteen takaisinvirtauksen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1238
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      904
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      90
      845
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      20
      769
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      702
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      603
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      116
      519
    Aihe