kansakouluun tuli mentyä vuonna 1970. Muistan
hämärästi, että silloin oli koulua lauantaisin.
Oliko se todella niin, vai kuvittelenko vain?
Tuli nuo omatkin koulujutut mieleen, kun nyt katselin
eppuluokkalaisen tyttäreni koulusta saamaa keltaista lippistä "Keltanokka liikenteessä"
Eipä silloin 70-luvulla lippiksiä jaeltu, junan radan yli loikin kouluun joka aamu, ehkäpä myös lauantaisin?
ekaluokalle...
7
627
Vastaukset
- ...ngg
lauantaisin, paitsi muistaakseni kansalaiskou-
lussa, jossa luokkaopetus ei tähdännyt oppikou-
luaineisiin, vaan oppivelvollisuuden täyttämi-
seen. 6-päiväinen työviikko veti viimeisiään ja
lapset pantiin johonkin kerhoon tms. - vieläkin koulussa
että vapaat lauantait tulivat kokeiluluontoisesti juuri joskus 1970-71, ainakin meilläpäin ja alkuun vain osan vuotta. Sitä ennen oli kerran kuussa maanatai vapaata. Olen siis iäkkäämpi kun muistan nämä asiat ihan hyvin :)
- JMTÅ
kesälomat oli 1.6-31.8 ja pääsiäisloma oli viikon, juhannusaatto oli oikealla paikalla, hiihtis oli 2 viikkoo. Ja se lauantai oli muutenkin tynkäpäivä max puolille päiville. Sit mentiin faijan kanssa Kallen saunaan Kaarlenkadulla, siellä oli seinällä lappu missä luki " Väkijuomien nauttiminen kielletty" ja äijät joi Lahden B olutta.
- ...ngg
Hyvää olutta olikin! Muistan ensimmäiset saunan
jälkeiset olutmaistiaiseni siitä "isommasta"
lahden oluesta, jota eno nautti. Ahhhhhh.
Limu jäi kauas taakse asteikolla ja takas löylyyn
mennessä tiesin nukkuvani pirun hyvin...
- valmistelu
Nykyään penskoja valmistellaan koulun aloitukseen ja pehmennetään ym.
Menin kansakouluu 1949. Huhu kulki kylällä ja suunnilleen samaan aikaan harhailtiin polkujen risteykseen. Meinaan kymmenkunta penskaa.
Polkua pitkin pari kilometriä ja sen jälkeen oikaisu metsän halki.
Jotenkin löydettiin luokkaankin.
Kuunneltiin ohjeet joista se jäi mieleen että kellon soiton jälkeen lähdetään.
Joo, me lähdettiin, kotiin.
Seuraavana päivänä meille tehtiin pelin henki selväksi.
Sosiaalihuolto oli niin heikolla tasolla että erään etnisen (nimeä ei saa nykyään mainita) ryhmän edustajat tulivat kyllä kouluun mutta poistuivat ruokailun jälkeen tärkeämpiin touhuihin.
Ruoka syötiin "koirankulpista".
Kaurapuuroa, läskisoppaa, manna- tai makaronivelliä (aina pohjaanpalanutta), joskus hernekeittoa.
Silloin ei ruuasta purnattu eikä luokassa mukana syövä opettaja olisi sitä sietänytkään.
Omat leivät ja maito- tai mehupullo oli omasta takaa.
Talvella oli hyvä koska luokan takaosan lattia ajoittain jäätyin niin pysyivät eväät kylminä. - ReginaR
että lauantaisinkin mentiin kouluun (vuonna -69)... Eipä taitais suostua mun teinit enää siihen meininkiin...
Kansakoulusta muistan myös ne ihanat kolmionmalliset maitotetrat, joissa oli jotain liikennemerkkien kuvia muistaakseni. - Anonyymi
ni :)))
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445239Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243440Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992830Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui562643- 1702312
- 242119
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661845Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391