Saako yöllä metsästää?

Tavi

Aamulehdessä oli kirjoitus yöllä metsästyksen sallittavuudesta, henkilö ihmetteli saako Ruovedellä ampua lintuja yöllä. Vastaus oli, että saa, esimerkiksi linnustaa saa yöllä ja sorsien metsästyskausikin päättyy juuri keskiyöllä. Voiko tieto mitenkään olla oikea, vai olemmeko me keskiaikaisia alkuasukkaita joita ei mikään järjellinen saa heräämään. Toinen täysin vastakkainen laki sitten sallitavuudelle on myös saatu läpi eli eläinsuojelulakiin hinnasto rauhoitettujen eläimien tappajalle. Kysyn vaan miten pilkkopimeässä eroittaa rauhoitetun lajin rauhoittamattomasta, kun se päivälläkin on hyvin vaikeaa.

35

5786

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Höh

      ...Kysyn vaan miten pilkkopimeässä eroittaa rauhoitetun lajin rauhoittamattomasta, kun se päivälläkin on hyvin vaikeaa...

      Ei se mitenkään vaikeata ole, ensin ammutaan alas ja sitten katsellaan mikä se oli.

      • Tavi

        Ratsia pitäisi sitten kai siirtää maanteiltä yörannoille. Hinnat kun on melko huikeat, jos onkin ammuttu rauhoitettu lintu. Valtion kassaan tulisi rahaa solkenaan. Tosin eläinkannat pienenisivät sitten edelleenkin esim. rahoitettujen lintujen kohdalla.


      • sako

        Ei se urpaani kansalaiseta onnistukkaan. Mutta katkeamattomassa suhteessa ESI ISIINSÄ olevalta KYLLÄKIN ilman avioeroja Nääs.


    • keskipäivällä

      mutta loppuu yöllä.Yöllä saa metsästää.Lajin tunnistaa kyllä jos tuntee linnut.Mutta ei niitä pilkkopimeässä ammuta vaan hämärissä.Sinusta vaan tuntuu että ulkona on pimeä kun istut nahkasohvalla valaistussa huoneessa lukemassa animaliaa

      • Tavi

        Olen tavannut metsästäjän, joka väitti että hänellä on luvat, ampumassa jänistä kolmen asutustien risteyksessä, linjauton kulkureitillä.
        On täysin terveen järjen vastaista sallia yöllä metsästys ja luottaa metsästäjien omaan moraaliin ja tunnistuskykyyn. Olen itse opiskellut lintujen tunnistamista koko pitkän ikäni, enkä kykene erottamaan lajeja juurikaan ainakaan lennossa päivisinkään. Omaan 4 lintukirjaa. Kerro esim. miten erotat kurkiperheen lennossa, (en tarkoita kurkiauraa)ammuttavista hanhista esim. tai rauhoitetut hanhet sallitusta. Pikkuisen ottaneelle vielä kaikki linnut ovat mukavia ammuttavia.


      • Tavi

        Vielä hieman rauhoitettujen lintujen hinnoista.
        Kiljuhanhi ammuttuna on lähes 7000 euroa, laulujoutsen 200 euroa ja kurki ja kuikka noin tuhat euroa, luhta- ja liejukana hieman halvempia samoin kyhmyjoutsen. Muutamia mainitakseni


      • Tavi
        Tavi kirjoitti:

        Vielä hieman rauhoitettujen lintujen hinnoista.
        Kiljuhanhi ammuttuna on lähes 7000 euroa, laulujoutsen 200 euroa ja kurki ja kuikka noin tuhat euroa, luhta- ja liejukana hieman halvempia samoin kyhmyjoutsen. Muutamia mainitakseni

        Valitettavasti laulujoutsenen hinnasta jäi nolla pois, korjannette sen omiin tiedostoihinne?


      • elg
        Tavi kirjoitti:

        Valitettavasti laulujoutsenen hinnasta jäi nolla pois, korjannette sen omiin tiedostoihinne?

        Rantojen terroristi,toiset linnut eivät voi pesiä lähistöllä,kun laulujoutsen häätää pois?


      • Suojelija 48
        Tavi kirjoitti:

        Olen tavannut metsästäjän, joka väitti että hänellä on luvat, ampumassa jänistä kolmen asutustien risteyksessä, linjauton kulkureitillä.
        On täysin terveen järjen vastaista sallia yöllä metsästys ja luottaa metsästäjien omaan moraaliin ja tunnistuskykyyn. Olen itse opiskellut lintujen tunnistamista koko pitkän ikäni, enkä kykene erottamaan lajeja juurikaan ainakaan lennossa päivisinkään. Omaan 4 lintukirjaa. Kerro esim. miten erotat kurkiperheen lennossa, (en tarkoita kurkiauraa)ammuttavista hanhista esim. tai rauhoitetut hanhet sallitusta. Pikkuisen ottaneelle vielä kaikki linnut ovat mukavia ammuttavia.

        Taavi ymmärrät muustakaan,jos et edes kirjoista lukemaasi ymmärrä. Hämäräsokeus kyllä rajoittaa tunnistamista,ja kauko-näkökin on tarpeellinen aisti jos täytyy lintu lennosta tunnistaa,sallitusta tai rauhoitetusta. Sinun täytyy hankkiutua metsään kokeneen metsästäjän kanssa,hän kyllä auliisti neuvoo miten tunnistus hoituu.Lopeta täällä julkisella palstalla itsesi tyhmäksi teko ja ala opiskella tunnistusta ja kirjoita kun olet varma tiedoistasi!


      • Erämies
        elg kirjoitti:

        Rantojen terroristi,toiset linnut eivät voi pesiä lähistöllä,kun laulujoutsen häätää pois?

        Uskoisin että laulujoutsenille tulee jossain vaiheessa myös metsästysajat. Kannat ovat nyt jo nousseet niin huimasti, että häiritsevät mm. sorsien pesintää huomattavasti. Varsinkin pienille lammille ja järville majoittuvat joutsenet tahtovat karkottaa pienemmät sorsalinnut pois.


      • Tavi
        Suojelija 48 kirjoitti:

        Taavi ymmärrät muustakaan,jos et edes kirjoista lukemaasi ymmärrä. Hämäräsokeus kyllä rajoittaa tunnistamista,ja kauko-näkökin on tarpeellinen aisti jos täytyy lintu lennosta tunnistaa,sallitusta tai rauhoitetusta. Sinun täytyy hankkiutua metsään kokeneen metsästäjän kanssa,hän kyllä auliisti neuvoo miten tunnistus hoituu.Lopeta täällä julkisella palstalla itsesi tyhmäksi teko ja ala opiskella tunnistusta ja kirjoita kun olet varma tiedoistasi!

        Näkökyvyn hyvyydellä ei myöskään edes lintujen tuntemisella ole mitään tekemistä sen tosiasian kanssa, että kukaan ihminen ei pysty tiettyjä lintulajeja hämärässä, puhumattakaan pimeästä, erottamaan toisistaan, kaikkia ei edes päivällä. Asiasta voisi hyvin pitää kokeet.
        Monet eivät selviä edes lintujen tunnistuksesta lintukuvastosta katsomalla, mutta vaikeampaa se on vielä luonnossa tai vähän helpommin esim. vaikka filmillä. Luonnossa linnut lentävät usein hyvin nopeasti ja ovat hetken aikaa vaan näkyvissä ampumahalukkuus on vielä suuri ja liipaisin herkässä.


      • Tavi
        Erämies kirjoitti:

        Uskoisin että laulujoutsenille tulee jossain vaiheessa myös metsästysajat. Kannat ovat nyt jo nousseet niin huimasti, että häiritsevät mm. sorsien pesintää huomattavasti. Varsinkin pienille lammille ja järville majoittuvat joutsenet tahtovat karkottaa pienemmät sorsalinnut pois.

        Te metsästäjät olette todella innokkaita ampumaan kaikkea mahdollista. Laulujoutsen on kansallislintumme. Joutsenet kyllä tunnistaa melko helposti, mutta en usko niiden vielä niin rajusti lisääntyvän. Itse en ole nähnyt joutsenpariskuntaa kuin kerran luonnossa, että täällä Pirkanmaalla ei niitä ainakaan vielä ole liikaa. Luontoa tietysti tulee karsia harkitusti ja estää liikakasvu, mutta joutsenen ampuminen on ainakin minulle vielä vähän liikaa.
        En ole päässyt kyllääntymään. Samoin on kurkien kohdalla. Olen ensi kertoja nähnyt kurjen läheltä ja perhekuntana. Kurki saa mielen sykkimään oli se sitten tulossa Suomeen tai lähdössä tai asustamassa lähistöllä.


      • Erämies
        Tavi kirjoitti:

        Te metsästäjät olette todella innokkaita ampumaan kaikkea mahdollista. Laulujoutsen on kansallislintumme. Joutsenet kyllä tunnistaa melko helposti, mutta en usko niiden vielä niin rajusti lisääntyvän. Itse en ole nähnyt joutsenpariskuntaa kuin kerran luonnossa, että täällä Pirkanmaalla ei niitä ainakaan vielä ole liikaa. Luontoa tietysti tulee karsia harkitusti ja estää liikakasvu, mutta joutsenen ampuminen on ainakin minulle vielä vähän liikaa.
        En ole päässyt kyllääntymään. Samoin on kurkien kohdalla. Olen ensi kertoja nähnyt kurjen läheltä ja perhekuntana. Kurki saa mielen sykkimään oli se sitten tulossa Suomeen tai lähdössä tai asustamassa lähistöllä.

        En toki tarkoittanut että ruvetaan holtittomasti räiskimään joutsenia. Kannat on nyt vaan niin voimakkaassa kasvussa, että väistämättä tulee jossain vaiheessan eteen metsästysluvatkin. Niiden toki täytyisi olla todella tarkkaan kiintiöity. Joutsenien pyynnin sallimisesta on ollut jo puhetta ja uskoisin sen viiden vuoden sisällä toteutuvan.


      • Tavi
        Erämies kirjoitti:

        En toki tarkoittanut että ruvetaan holtittomasti räiskimään joutsenia. Kannat on nyt vaan niin voimakkaassa kasvussa, että väistämättä tulee jossain vaiheessan eteen metsästysluvatkin. Niiden toki täytyisi olla todella tarkkaan kiintiöity. Joutsenien pyynnin sallimisesta on ollut jo puhetta ja uskoisin sen viiden vuoden sisällä toteutuvan.

        Olen lukenut väitteistä joutsenten liiallisesta lisääntymisestä, mutta en pysty omakohtaisesti kyllä tukemaan väitettä. Vaikka olen luontoa tarkkaileva ja eläinrakas, erityisesti linturakas ihminen ja ikää on jo kerttynyt, en ole Pirkanmaalla toiveistani huolimatta tavannut luonnossa kuin yhden pariskunnan, se oli kolmisen vuotta sitten Nokian moottoritien päättymiskohdalla levähdysalueella. Asun Pyhäjärven tuntumassa, enkä ole onnistunut ko. luontokappaleita näkemään. Myös kesänviettopaikkani järvissä en ole tavannut joutsenia. Eli ampumaoikeudet tulisi sitten olla hyvin alueellisia. Jos lintuinfluenssa tulee myös Suomeen, on ehkä syytä karsia sellaisia lintuja, jotka pesivät runsaslukuisina lähellä ihmisten asuinsijoja.


      • Erämies
        Tavi kirjoitti:

        Olen lukenut väitteistä joutsenten liiallisesta lisääntymisestä, mutta en pysty omakohtaisesti kyllä tukemaan väitettä. Vaikka olen luontoa tarkkaileva ja eläinrakas, erityisesti linturakas ihminen ja ikää on jo kerttynyt, en ole Pirkanmaalla toiveistani huolimatta tavannut luonnossa kuin yhden pariskunnan, se oli kolmisen vuotta sitten Nokian moottoritien päättymiskohdalla levähdysalueella. Asun Pyhäjärven tuntumassa, enkä ole onnistunut ko. luontokappaleita näkemään. Myös kesänviettopaikkani järvissä en ole tavannut joutsenia. Eli ampumaoikeudet tulisi sitten olla hyvin alueellisia. Jos lintuinfluenssa tulee myös Suomeen, on ehkä syytä karsia sellaisia lintuja, jotka pesivät runsaslukuisina lähellä ihmisten asuinsijoja.

        Kannan lisääntyminen on todettu riistakolmio laskennan yhteydessä.


      • metsästys sallitaan,
        Erämies kirjoitti:

        En toki tarkoittanut että ruvetaan holtittomasti räiskimään joutsenia. Kannat on nyt vaan niin voimakkaassa kasvussa, että väistämättä tulee jossain vaiheessan eteen metsästysluvatkin. Niiden toki täytyisi olla todella tarkkaan kiintiöity. Joutsenien pyynnin sallimisesta on ollut jo puhetta ja uskoisin sen viiden vuoden sisällä toteutuvan.

        ovat vaaravyöhykkeellä myös pikkujoutsenet. Määritysvirheitä tapahtuu varmasti, sillä erot laulujoutseneen ovat "maallikolle" (joita iso osa metsästäjistäkin oikeasti on) vaikeasti havaittavia.


      • jopapa
        metsästys sallitaan, kirjoitti:

        ovat vaaravyöhykkeellä myös pikkujoutsenet. Määritysvirheitä tapahtuu varmasti, sillä erot laulujoutseneen ovat "maallikolle" (joita iso osa metsästäjistäkin oikeasti on) vaikeasti havaittavia.

        joutseniahan saa metsästää mm saksassa. ja tarkoitan samoja joutsenia kun suomessa. olin 2001 metästys matkalla saksassa ja minua pyydettiin ampumaan läheiseltä lammelta joutsenia, en lähtenyt sillon enkä lähe koskaan. olin kylläkin katsomassa kun sakut ampu parikymmentä joutsenta noin 200 parvesta.


      • ja hanhi
        Tavi kirjoitti:

        Olen tavannut metsästäjän, joka väitti että hänellä on luvat, ampumassa jänistä kolmen asutustien risteyksessä, linjauton kulkureitillä.
        On täysin terveen järjen vastaista sallia yöllä metsästys ja luottaa metsästäjien omaan moraaliin ja tunnistuskykyyn. Olen itse opiskellut lintujen tunnistamista koko pitkän ikäni, enkä kykene erottamaan lajeja juurikaan ainakaan lennossa päivisinkään. Omaan 4 lintukirjaa. Kerro esim. miten erotat kurkiperheen lennossa, (en tarkoita kurkiauraa)ammuttavista hanhista esim. tai rauhoitetut hanhet sallitusta. Pikkuisen ottaneelle vielä kaikki linnut ovat mukavia ammuttavia.

        no jopa heti alkuun vaikean lykkäsit!

        Kurki on paljon isompi.siivet lyö hitaasti,ei laskeudu veteen,lentää yöllä korkealla ja ääntelee lajityypillisesti.Erotyisenä tuntomerkkinä jalat ja kaula,nokka näkyy selvästi.Jos hämärän takia ei varmasti erota enää,laukaus ei lähde,vaan on lähdettävä kotio.

        Ottaneena en metsällä liiku.On ota muutenkaan juuri ollenkaan.On totta että alkoholi alentaa harkintaa.


      • Tavi
        ja hanhi kirjoitti:

        no jopa heti alkuun vaikean lykkäsit!

        Kurki on paljon isompi.siivet lyö hitaasti,ei laskeudu veteen,lentää yöllä korkealla ja ääntelee lajityypillisesti.Erotyisenä tuntomerkkinä jalat ja kaula,nokka näkyy selvästi.Jos hämärän takia ei varmasti erota enää,laukaus ei lähde,vaan on lähdettävä kotio.

        Ottaneena en metsällä liiku.On ota muutenkaan juuri ollenkaan.On totta että alkoholi alentaa harkintaa.

        Uskon että tunnet kurjen ja kurjen elämäntavat hyvin, etkä ammu sitä vahingossa. Kaikki eivät kuitenkaan ole yhtä varovaisia. Tarkoitin tunnistamisvaikeudella lähinnä vaikeuksia saman lajin sisällä, kuten esimerkiksi hanhien tunnistamista, metsähanhea saa ampua, kiljuhanhea ei,heinäsorsia saa ampua ja ristisorsa on rauhoitettu, naurulokki ja kalalokki ovat molemmat jo rauhoitettuja, vaikka lokkeja on toisinaan riesaksi asti. Kuikka on rauhoitettu koskelo ei jne. Toivoisin, että yöllä ampuminen kiellettäisiin kokonaan tai sallittaisiin erityisluvalla tietyn kohteen ampumiseksi. Korkeintaan muutamia minutteja virallisen auringonlaskun jälkeen voisi mielestäni ampua vieä turvallisesti.


      • Tavi
        metsästys sallitaan, kirjoitti:

        ovat vaaravyöhykkeellä myös pikkujoutsenet. Määritysvirheitä tapahtuu varmasti, sillä erot laulujoutseneen ovat "maallikolle" (joita iso osa metsästäjistäkin oikeasti on) vaikeasti havaittavia.

        Koirani oli viimeisillään raskaana ja kävi rannalla venelaiturien tuntumassa tarpeillaan puskassa. Ihmettelin kun kuului lipsutusta ja koira ei tullut kutsusta takaisin. Menin katsomaan ja näin pikkujoutsenen raadon. Lintu oli kuitenkin jo vaikeasti tunnistettavissa päivälläkin, joten en ilmoittanut siitä, mutta se oli mitä ilmeisemmin linnustajan "susi", joka oli heitetty rannalle sopimattomana saaliina.
        Tunnen vieläkin sen raadon hajun ja pesin koirani suuta monta tuntia ja pelkäsin pentujen syntyvän sairaana.


      • vai miten
        Tavi kirjoitti:

        Koirani oli viimeisillään raskaana ja kävi rannalla venelaiturien tuntumassa tarpeillaan puskassa. Ihmettelin kun kuului lipsutusta ja koira ei tullut kutsusta takaisin. Menin katsomaan ja näin pikkujoutsenen raadon. Lintu oli kuitenkin jo vaikeasti tunnistettavissa päivälläkin, joten en ilmoittanut siitä, mutta se oli mitä ilmeisemmin linnustajan "susi", joka oli heitetty rannalle sopimattomana saaliina.
        Tunnen vieläkin sen raadon hajun ja pesin koirani suuta monta tuntia ja pelkäsin pentujen syntyvän sairaana.

        mistä päättelit että sitä oli ammuttu. ja mistä päättelit että ampuja oli joku metsästäjä. on se saatana kumma ku pitää metsästäjiä syyttää vaikka ei ole varma asiasta.


      • paskat
        Erämies kirjoitti:

        En toki tarkoittanut että ruvetaan holtittomasti räiskimään joutsenia. Kannat on nyt vaan niin voimakkaassa kasvussa, että väistämättä tulee jossain vaiheessan eteen metsästysluvatkin. Niiden toki täytyisi olla todella tarkkaan kiintiöity. Joutsenien pyynnin sallimisesta on ollut jo puhetta ja uskoisin sen viiden vuoden sisällä toteutuvan.

        7 v kulunut ja vitut tiesit mitään oikein.....


      • Viisaampi ku sä..;-)
        Tavi kirjoitti:

        Olen tavannut metsästäjän, joka väitti että hänellä on luvat, ampumassa jänistä kolmen asutustien risteyksessä, linjauton kulkureitillä.
        On täysin terveen järjen vastaista sallia yöllä metsästys ja luottaa metsästäjien omaan moraaliin ja tunnistuskykyyn. Olen itse opiskellut lintujen tunnistamista koko pitkän ikäni, enkä kykene erottamaan lajeja juurikaan ainakaan lennossa päivisinkään. Omaan 4 lintukirjaa. Kerro esim. miten erotat kurkiperheen lennossa, (en tarkoita kurkiauraa)ammuttavista hanhista esim. tai rauhoitetut hanhet sallitusta. Pikkuisen ottaneelle vielä kaikki linnut ovat mukavia ammuttavia.

        Äänestä PÖLJÄ.


      • S.A
        Tavi kirjoitti:

        Näkökyvyn hyvyydellä ei myöskään edes lintujen tuntemisella ole mitään tekemistä sen tosiasian kanssa, että kukaan ihminen ei pysty tiettyjä lintulajeja hämärässä, puhumattakaan pimeästä, erottamaan toisistaan, kaikkia ei edes päivällä. Asiasta voisi hyvin pitää kokeet.
        Monet eivät selviä edes lintujen tunnistuksesta lintukuvastosta katsomalla, mutta vaikeampaa se on vielä luonnossa tai vähän helpommin esim. vaikka filmillä. Luonnossa linnut lentävät usein hyvin nopeasti ja ovat hetken aikaa vaan näkyvissä ampumahalukkuus on vielä suuri ja liipaisin herkässä.

        Eri lintulaijit ääntelee lajityypillisesti eri tavoin. Eli puhuuu eri kieltä. ja koko on selvästi havaittavissa ja lentonopeus ja lento tyyli. Pritti eli heinätavi jää aina ampumatta on niin pieni ettei siihen kannata pateja tuhlata. Ja viuhtoo niin lujaa että pitäs ampua sari hevosenmittaa eteen,( jos aikoo osua ei onnistuis ees urpaani kansalaiselta vaikka ase käteen lyötäis. ;-)) Ei maksa vaivaa,Tosi mettämiehelle sitä tiputtaa..


      • ss,k
        Tavi kirjoitti:

        Olen tavannut metsästäjän, joka väitti että hänellä on luvat, ampumassa jänistä kolmen asutustien risteyksessä, linjauton kulkureitillä.
        On täysin terveen järjen vastaista sallia yöllä metsästys ja luottaa metsästäjien omaan moraaliin ja tunnistuskykyyn. Olen itse opiskellut lintujen tunnistamista koko pitkän ikäni, enkä kykene erottamaan lajeja juurikaan ainakaan lennossa päivisinkään. Omaan 4 lintukirjaa. Kerro esim. miten erotat kurkiperheen lennossa, (en tarkoita kurkiauraa)ammuttavista hanhista esim. tai rauhoitetut hanhet sallitusta. Pikkuisen ottaneelle vielä kaikki linnut ovat mukavia ammuttavia.

        Osta vielä lakikirja, Ja katso kuka saa tiedustella henkilötietoja ja lupia.


      • Jagdpanther
        Tavi kirjoitti:

        Uskon että tunnet kurjen ja kurjen elämäntavat hyvin, etkä ammu sitä vahingossa. Kaikki eivät kuitenkaan ole yhtä varovaisia. Tarkoitin tunnistamisvaikeudella lähinnä vaikeuksia saman lajin sisällä, kuten esimerkiksi hanhien tunnistamista, metsähanhea saa ampua, kiljuhanhea ei,heinäsorsia saa ampua ja ristisorsa on rauhoitettu, naurulokki ja kalalokki ovat molemmat jo rauhoitettuja, vaikka lokkeja on toisinaan riesaksi asti. Kuikka on rauhoitettu koskelo ei jne. Toivoisin, että yöllä ampuminen kiellettäisiin kokonaan tai sallittaisiin erityisluvalla tietyn kohteen ampumiseksi. Korkeintaan muutamia minutteja virallisen auringonlaskun jälkeen voisi mielestäni ampua vieä turvallisesti.

        Kiljuhanhi on paljon pienempi ku metsähanhi. Naurulokki ei edes muistuta mitään ammuttavaa ja kalalokinki tunnistaa harmaalokista pelkän koon takia. Ja kuikan ja koskelon ny erottaa pimeässäki sokea Erkkiki. Ite en paljoa vesilinnustusta harrastele mutta ei se tunnistaminen kovin vaikeaa ole.


      • Jagdpanther
        Tavi kirjoitti:

        Olen lukenut väitteistä joutsenten liiallisesta lisääntymisestä, mutta en pysty omakohtaisesti kyllä tukemaan väitettä. Vaikka olen luontoa tarkkaileva ja eläinrakas, erityisesti linturakas ihminen ja ikää on jo kerttynyt, en ole Pirkanmaalla toiveistani huolimatta tavannut luonnossa kuin yhden pariskunnan, se oli kolmisen vuotta sitten Nokian moottoritien päättymiskohdalla levähdysalueella. Asun Pyhäjärven tuntumassa, enkä ole onnistunut ko. luontokappaleita näkemään. Myös kesänviettopaikkani järvissä en ole tavannut joutsenia. Eli ampumaoikeudet tulisi sitten olla hyvin alueellisia. Jos lintuinfluenssa tulee myös Suomeen, on ehkä syytä karsia sellaisia lintuja, jotka pesivät runsaslukuisina lähellä ihmisten asuinsijoja.

        Luulenpa että oikeasti asut Tampereen keskustassa ja poistut sieltä korkeintaan kerran vuodessa. Täällä noita valkeita piruja on joka rapakossa TURVESOIDEN OJAT MUKAANLUKIEN!!! Siis kui epätoivoinen joutsen pitää olla että menee turvsuon saran keskellä kasvavan ruokohelpipuskaan pesän tekemään jonka ojat vielä kuivuu kuivana kesänä! 2/3 joutsenesta joutas ampua pois niin jäis lammelle muillekki linnuille tilaa.


      • Minne katselet?
        Tavi kirjoitti:

        Te metsästäjät olette todella innokkaita ampumaan kaikkea mahdollista. Laulujoutsen on kansallislintumme. Joutsenet kyllä tunnistaa melko helposti, mutta en usko niiden vielä niin rajusti lisääntyvän. Itse en ole nähnyt joutsenpariskuntaa kuin kerran luonnossa, että täällä Pirkanmaalla ei niitä ainakaan vielä ole liikaa. Luontoa tietysti tulee karsia harkitusti ja estää liikakasvu, mutta joutsenen ampuminen on ainakin minulle vielä vähän liikaa.
        En ole päässyt kyllääntymään. Samoin on kurkien kohdalla. Olen ensi kertoja nähnyt kurjen läheltä ja perhekuntana. Kurki saa mielen sykkimään oli se sitten tulossa Suomeen tai lähdössä tai asustamassa lähistöllä.

        Täällä pohjanmaalla on ainakin 300 linnun parvia laiduntamassa pelloilla koko pitkän syksyn.


    • tuohon

      eka viestiin. kyllähän metsästää saa vaikka yötä päivää. olen joskus itsekkin yön yli hanhi passissa suolla. kyllä hanhen aika helposti tunnistaa esim. kurjesta lentotyylin ja ääntämisen perusteella. eikä täällä lapissa ole muita hanhia kuin metsä hanhia joten ei voi rauhoitettuja hanhia ainakaan ampua. en itse ymmärrä yö metsästyksenä muun kuin hanhen metsästyksen suolla ja koira pitää olla ehdottomasti mukana, yö metsästyksessä linnun etsiminen tuottaa niin paljon vaivaa ettei niitä paljon kannata ampua.

      • kiljuhanhi

        Niinpä. Viimeinen pesimähavainto kiljuhanhesta on Utsjoelta, vuodelta 1995. Mitähän näille kävi?

        Hanhi, jonka ammut, ei välttämättä kuulu pesimälajistoomme. Millä varmistut oikeasti lajista?

        Harvinaisia toki ovat, mutta mahdollisia silti.


      • Tavi

        Katsoppas tästä osoitteesta metsähanhen kuvaa
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Metsähanhi
        ja sitten kiljuhanhen kuvaa seuraavasta osoitteesta:http://www.wwf.fi/ymparisto/uhanalaiset_lajit/kotimaiset/kiljuhanhi.html
        Kiljuhanhi elää juuri Lapissa harvinaisena ja uhkaa kuolla sukupuuttoon koko maapallolla.
        Kursseja ja koulutusta kyllä tarvitaan ja kiitos asiallisesta vastauksesta. Uskot silti virheellisesti, että teilläpäin ei harvinaisia lintuja ole, eli et oikein saanut minua vakuuttuneeksi tunnistuskyvyistäsi ja lintutiedoistasi. Terveisiä vaan sinne Suomen Lappiin ja kaunista ruskaa , sitä saa kuvata yöllä ja päivällä.


      • Tavi
        kiljuhanhi kirjoitti:

        Niinpä. Viimeinen pesimähavainto kiljuhanhesta on Utsjoelta, vuodelta 1995. Mitähän näille kävi?

        Hanhi, jonka ammut, ei välttämättä kuulu pesimälajistoomme. Millä varmistut oikeasti lajista?

        Harvinaisia toki ovat, mutta mahdollisia silti.

        Olen yllättynyt siitä, miten pienillä tiedoilla ihmiset uskovat tekevänsä täysin oikein. Uskon, että kun lähdetään sorsastamaan tunnetaan sinisorsa ja heinäsorsa, mutta se ei riitä.
        Ei sienimetsässäkään riitä, että tiedetään minkä näköinen syötävä sieni on, pitää tietää myös miltä näyttää myrkylliset sienet, joita ei saa syödä ja paljonko ne muistuttaa syötävää sientä.


      • mitä mitä mitä
        Tavi kirjoitti:

        Katsoppas tästä osoitteesta metsähanhen kuvaa
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Metsähanhi
        ja sitten kiljuhanhen kuvaa seuraavasta osoitteesta:http://www.wwf.fi/ymparisto/uhanalaiset_lajit/kotimaiset/kiljuhanhi.html
        Kiljuhanhi elää juuri Lapissa harvinaisena ja uhkaa kuolla sukupuuttoon koko maapallolla.
        Kursseja ja koulutusta kyllä tarvitaan ja kiitos asiallisesta vastauksesta. Uskot silti virheellisesti, että teilläpäin ei harvinaisia lintuja ole, eli et oikein saanut minua vakuuttuneeksi tunnistuskyvyistäsi ja lintutiedoistasi. Terveisiä vaan sinne Suomen Lappiin ja kaunista ruskaa , sitä saa kuvata yöllä ja päivällä.

        mitä sinä tavi kitiset joka asiasta. etkö ole lapsena saanu tarpeeksi huomiota. vai eikö maailmassa ole muuta murhetta kuin joku hemmetin sorsa. ja se joukko joka pimeällä metsästää siis hämärässä niin ne kyllä näkee mitä ampuu. mutta koska ihminen on erehtyväinen niin sattuu vahinkoja niin liikenteessä kuin metsällä. etkö sinä pönttö sitä käsitä.


      • Miten se sinisorsa
        Tavi kirjoitti:

        Olen yllättynyt siitä, miten pienillä tiedoilla ihmiset uskovat tekevänsä täysin oikein. Uskon, että kun lähdetään sorsastamaan tunnetaan sinisorsa ja heinäsorsa, mutta se ei riitä.
        Ei sienimetsässäkään riitä, että tiedetään minkä näköinen syötävä sieni on, pitää tietää myös miltä näyttää myrkylliset sienet, joita ei saa syödä ja paljonko ne muistuttaa syötävää sientä.

        eroaa heinäsorsasta?


      • Yhdyssanat erilaiset
        Miten se sinisorsa kirjoitti:

        eroaa heinäsorsasta?

        ainakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5035
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1275
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe