Nonni, katsotaanpas, löytyisikö tätä kautta lisää tietoa ukkini jatkosodasta :)
Eli seuraavat suorat otteet hänen sotilaspassistaan:
Siirrot ja komennukset: 22.6.1941 kauk.tied.os
27.8.41 1/Rj.P6 1.10.42 2./Rj.P9
Ukkini oli tst.lähetti ja hänet ylennettiin talvisodan jälkeen korpraaliksi.
Minulla on jonkinlainen kuva hänen jatkosodastaan, mutta jos löytyisi vaikka jotain uutta ja mielenkiintoista...?
Rukajärven veteraaneja?
22
6809
Vastaukset
- Sleddog
Sukututkimukseni yhteydessä olen jonkunverran perehtynyt näihin asioihin joten vastaan tähän lyhyesti.
Merkintä 22.6.41 on aivan jatkosodan alusta. Merkintä 27.8.41 on jo Rukajärven suunnan hyökkäysvaiheen lopuilta (lopullisesti eteneminen siellä pysäytettiin 13.-17.9.) Merkintä 1.10.42 on asemasotavaiheen ajalta.
Mistä tulee viittauksesi Rukajärveen? Onko ukkisi sotilaspassiin merkitty taistelupaikkoja? Käytettävissäni olevasta varsin yksityiskohtaisesta yleisteoksesta ei löydy mainintaa että kyseiset joukko-osastot olisivat osallistuneet Repolan - Lieksanjärven - Omelian - Rukajärven suunnan taisteluihin ko. ajankohtana.
Varma keino saada lisää tietoa: tilaa ukkisi kantakortti sota-arkistosta. Kantakortin merkinnät ovat perusteellisemmat kuin sotilaspassin tiedot, ja niiden perusteella arkistosta löytyy sitten edelleen runsaasti tietoja.
Laita minulle vaikkapa sähköpostia jos haluat yksityiskohtaisempia kommentteja ja/tai ohjeita. Autan mielelläni, vaikka arvokkainta tietoa tietenkin saisit jos löytyisi joku veteraani joka voisi vastata...- helena.eronen
...vastauksestasi.
Juu nuo perustiedot ovat tosiaan hallussa, joten syventävää tietoa etsin :) Noh nuist taistelupaikoista ilmenee sen verran, että sotilaspassi kertoo Kivivaara (josta siis lähdettiin rajan yli menemään), Repola, Ontrosenvaara, sitten joku peru- tai heru... (tosi epäselvää tekstiä)-järvi ja Rukajärvi. (Hävettää oma laiskuus kun en ole vielä sitä kantakorttia saanut hommattua :D).
Minäkin olen vähän, niillä tiedoilla joita minulla sotiemme historiasta on, vähän ihmetellyt sotilaspassin merkintöjä... Ukkini myöskin haavoittui tuossa asemasotavaiheessa jonkun järven jäällä, mutta osallistui sitten vielä sodan lopulla Ilomantsin taisteluihin.
Ukki kuoli eikä eläissään pahemmin puhunut sodasta. Onneksi mummoni antoi minulle ukin sotilaspassin ja ukin valokuva-albumin, jossa on kuvia ukin armeija-ajoilta Huuhanmäestä sekä kuvia jatkosodasta mm. just Rukajärveltä ja kuulemma Uhtualta. :) - Sleddog
helena.eronen kirjoitti:
...vastauksestasi.
Juu nuo perustiedot ovat tosiaan hallussa, joten syventävää tietoa etsin :) Noh nuist taistelupaikoista ilmenee sen verran, että sotilaspassi kertoo Kivivaara (josta siis lähdettiin rajan yli menemään), Repola, Ontrosenvaara, sitten joku peru- tai heru... (tosi epäselvää tekstiä)-järvi ja Rukajärvi. (Hävettää oma laiskuus kun en ole vielä sitä kantakorttia saanut hommattua :D).
Minäkin olen vähän, niillä tiedoilla joita minulla sotiemme historiasta on, vähän ihmetellyt sotilaspassin merkintöjä... Ukkini myöskin haavoittui tuossa asemasotavaiheessa jonkun järven jäällä, mutta osallistui sitten vielä sodan lopulla Ilomantsin taisteluihin.
Ukki kuoli eikä eläissään pahemmin puhunut sodasta. Onneksi mummoni antoi minulle ukin sotilaspassin ja ukin valokuva-albumin, jossa on kuvia ukin armeija-ajoilta Huuhanmäestä sekä kuvia jatkosodasta mm. just Rukajärveltä ja kuulemma Uhtualta. :)Kantakortin saa suhteellisen helposti: tulosta tietosuojalomake, täytä se ja lähetä arkistoon. Ks. ohjeet täältä
http://www.sota-arkisto.fi/inet/henkiloasiakirjat.htm
Sotilaspasseissa on usein kovin lyhyet ja joskus virheellisetkin merkinnät, uskoisin että kantakortin perusteelliset merkinnät auttaisivat jäljittämään hyvinkin tarkasti ukkisi sotatietä.
Tämä seuraava ei nyt oikeastaan kuulu 80 -palstalle mutta laitan sen nyt kuitenkin tähän:
Näyttäisi että ukkisi on ollut mukana Ev. Erkki Raappanan 14.Divisioonaan kuuluvassa Osasto T:ssa (komentajana Ev. Urho Tähtinen, rungon muodosti JR10). Tämä osasto eteni pääosin reittiä Kivivaara - Tuulivaara - Kolvasjärvi - Repola - Virta (Virran kapeikko) - Omelia/Ylä-Pisamajärvi - Muujärvi - Ontrosenvaara - Rukavaara - Rukajärvi - Ontajoki/Ontajärvi - Kuusiniemi/Jolmajärvi - Särkijärvi/Volomajoki. Koko 14.Div. asettui noille seuduille aina syyskuuhun 1944 asti.
Ryhmä Raappanan toimet Ilomantsissa 26.7-9.8.1944 ovatkin sitten jo ihan eri tarina. Alkajaisiksi hanki vaikkapa nähtäväksesi dokumenttielokuva "Korpisodan suurvoitto", tuottanut Tykkimiehet ry. Löytyy kirjastoista lainattavaksi. (lisätietoa elokuvasta, ks. www.tykistomuseo.fi)
Tiedän, että monet palstan lukijat eivät välittäisi nähdä tällaisia tekstejä täällä, ja pahoittelen "häiriötä", nyt vain ei löytynyt muuta foorumia jossa vastata näihin kysymyksiin. Alunperinhän kysyjä toivoi tavoittavansa täältä Rukajärven veteraaneja, ehkä sellaisia tänne löytyisikin kommentoimaan? - Lennie
Sleddog kirjoitti:
Kantakortin saa suhteellisen helposti: tulosta tietosuojalomake, täytä se ja lähetä arkistoon. Ks. ohjeet täältä
http://www.sota-arkisto.fi/inet/henkiloasiakirjat.htm
Sotilaspasseissa on usein kovin lyhyet ja joskus virheellisetkin merkinnät, uskoisin että kantakortin perusteelliset merkinnät auttaisivat jäljittämään hyvinkin tarkasti ukkisi sotatietä.
Tämä seuraava ei nyt oikeastaan kuulu 80 -palstalle mutta laitan sen nyt kuitenkin tähän:
Näyttäisi että ukkisi on ollut mukana Ev. Erkki Raappanan 14.Divisioonaan kuuluvassa Osasto T:ssa (komentajana Ev. Urho Tähtinen, rungon muodosti JR10). Tämä osasto eteni pääosin reittiä Kivivaara - Tuulivaara - Kolvasjärvi - Repola - Virta (Virran kapeikko) - Omelia/Ylä-Pisamajärvi - Muujärvi - Ontrosenvaara - Rukavaara - Rukajärvi - Ontajoki/Ontajärvi - Kuusiniemi/Jolmajärvi - Särkijärvi/Volomajoki. Koko 14.Div. asettui noille seuduille aina syyskuuhun 1944 asti.
Ryhmä Raappanan toimet Ilomantsissa 26.7-9.8.1944 ovatkin sitten jo ihan eri tarina. Alkajaisiksi hanki vaikkapa nähtäväksesi dokumenttielokuva "Korpisodan suurvoitto", tuottanut Tykkimiehet ry. Löytyy kirjastoista lainattavaksi. (lisätietoa elokuvasta, ks. www.tykistomuseo.fi)
Tiedän, että monet palstan lukijat eivät välittäisi nähdä tällaisia tekstejä täällä, ja pahoittelen "häiriötä", nyt vain ei löytynyt muuta foorumia jossa vastata näihin kysymyksiin. Alunperinhän kysyjä toivoi tavoittavansa täältä Rukajärven veteraaneja, ehkä sellaisia tänne löytyisikin kommentoimaan?Huomasin netistä, että Maaseudun sivistysliiton Itä-Suomen aluekeskus järjestää matkoja tuonne Ontajärven seudulle. Itse ainakin haluaisin nähdä maisemia, jossa ukkini on taistellut. Linkki: http://www.msl.fi/default.asp?address=1.h
- höpönassut täällä
Täällä on vain yksi höperehtijä tai kaksi.
Todellinen tieto vallan muualla kuin kalipberin "arkistoissa."- Sleddog
Olipas erikoinen kommentti. Kukas tässä nyt oikeastaan höperehtii?
Ennen kun kirjoitit tuon kommenttisi, et tainnut edes vaivautua lukemaan ylläolevaa tekstiäni, johon laitoin suoran linkin osta-arkistoon?
Etkä ilmeisesti huomannut anteeksipyyntöäni siitä, että aloimme tätä käydä keskutelua täällä, kun muuta sopivaa foorumia ei nyt juuri ollut käytettävissä?
Viittaus Kaliberin arkistoon osoittaa että et ole perehtynyt hänen kirjoituksiinsa tällä palstalla. Satun muutenkin tietämään, että hänen arkistossaan on runsain mitoin nimenomaan tuota "todellista tietoa".
Mene itseesi; tutustu palstan kirjoituksiin, ja harkitse vielä hetki viestisi sisältöä, ennenkuin painat "lähetä"-painiketta.
Asiallisuutta, ystävä hyvä. Parhaat toivotukset seuraavan viestisi kirjoitukseen! - helena.eronen
Sleddog kirjoitti:
Olipas erikoinen kommentti. Kukas tässä nyt oikeastaan höperehtii?
Ennen kun kirjoitit tuon kommenttisi, et tainnut edes vaivautua lukemaan ylläolevaa tekstiäni, johon laitoin suoran linkin osta-arkistoon?
Etkä ilmeisesti huomannut anteeksipyyntöäni siitä, että aloimme tätä käydä keskutelua täällä, kun muuta sopivaa foorumia ei nyt juuri ollut käytettävissä?
Viittaus Kaliberin arkistoon osoittaa että et ole perehtynyt hänen kirjoituksiinsa tällä palstalla. Satun muutenkin tietämään, että hänen arkistossaan on runsain mitoin nimenomaan tuota "todellista tietoa".
Mene itseesi; tutustu palstan kirjoituksiin, ja harkitse vielä hetki viestisi sisältöä, ennenkuin painat "lähetä"-painiketta.
Asiallisuutta, ystävä hyvä. Parhaat toivotukset seuraavan viestisi kirjoitukseen!Elekkeehän pojat nyt kehatko :)
Kiitos kaikille vastauksista. Sleddogille: otin siun sähköpostiosoitteesi ylös. Lähetän sinulle vaikka mailia, kunhan olen sen kantakortin saanut. Minulla on myöskin skannattuna koneelle niitä ukkini sotakuvia, joten jos olet kiinnostunut, niin voin lähettää niitä myös sähköpostiisi :) - Sleddog
helena.eronen kirjoitti:
Elekkeehän pojat nyt kehatko :)
Kiitos kaikille vastauksista. Sleddogille: otin siun sähköpostiosoitteesi ylös. Lähetän sinulle vaikka mailia, kunhan olen sen kantakortin saanut. Minulla on myöskin skannattuna koneelle niitä ukkini sotakuvia, joten jos olet kiinnostunut, niin voin lähettää niitä myös sähköpostiisi :)Hei, laita toki emailia, kuvat ovat aina kiinnostavia siinä missä muukin materiaali!
- AJAN, EEVART,
Sleddog kirjoitti:
Hei, laita toki emailia, kuvat ovat aina kiinnostavia siinä missä muukin materiaali!
- hajut jäi!
Sama oli tieto sielläki.
6-0 hävittiin!
- poro akka
hei!oletko lukenut rukajärveä koskevaa kirjallisuutta?antti tuurilla ja onni palasteella on hyviä kirjoja.tiesithän että voit myös tilata ukkisi tiedot kansallisarkistosta,tilaa ns.kantakortti .minun pappani oli jr 31/1 3komppaniassa joka 8.4-42 muuttuijr 10/6 kompp.ja loppu sodan komppanja muuttui jr 52/5.kansallisarkistosta saa aika tarkkoja tietoja mut se maksaa jonkuverran.kandee kokeilla kuitenkin.toivottavasti tästä oli jotain apua.T:poro akka
- yötönyö
Rukajärven suunnan historiayhdistys ja 14.Divisioonan perinneyhdistys tekee matkoja taistelupaikoille.
- Tenho Tikkanen
Tervehdys
Tämä 1./RjP 6 kommpanian päällikkö oli Erkki Setälä.
Kyllä hänestä varmaan löytyy tietoa, jos tietää kenestä on kysymys.
Tenho Tikkanen
www.rukajarvensuunnanhistoriayhdistys.fi Ukkini oli tuolla myös.Jos on kuvia tms. tietoa niin viitsittekö laittaa olisi kiva.
KK-mies JR 10 ,taistelut:Kivivaara-Repola-Rukajärvi-Ondajärven asemasotaan.Osallistunut osasto M:n retkellä 14-23.1.42
Siirrot: 9.3.40 2/6 P. 39:
22.4.40 ?
20.8.40 1.KKK/10 Pr:n
18.6.41 1.KKK/JR10:n
Tehtävä lkp:n aikana kk am ryhmän johtaja.- Avuttomat nuoret
Justiin saat osoitteen. Mikset toimi itse?
Avuttomat nuoret kirjoitti:
Justiin saat osoitteen. Mikset toimi itse?
Ai kuinkahan niin?Minulla on kuvia ukistani ja Rukajärveltä voin lähettää mutta nämä toiset ovat olleet muissa joukoissa kun ukkini on ollut.
Sotaanko pitäisi lähteä rauhan aikana vaiko mitä tarkoitat edellisellä viestilläsi?
Jos yli nelikymppinen nuori on niin...ok. :)
Ukkini kuoli jo muutamia vuosia sitten, ei koskana puhunut sodan ajan asioista mitään.
Sama juttu kun sukututkimuspuolella pidetään kynsin hampain kiinni siitä mitä on saatu selville.Kas kun ei pidä maksaa palkkaa.Minulta saa kyllä tietoa kun kerkeän hakemaan muun elämäni ohessa ilman narinoita jos vain älyää pyytää.Itse nyt en vielä tiedä mitään kun en ole vielä kuin jutun alussa.
Ihmeellistä miten itsekkäitä ihmiset ovat mutta ole huoleti saat pitää tunkkisi vanhus, etsin tietoni itse :) Saat toki minulta tietoja jos haluat mutta sinun pitää olla oikeasti sitä tietoa vailla eikä vain trollata.- Kyselijä!
epitimia kirjoitti:
Ai kuinkahan niin?Minulla on kuvia ukistani ja Rukajärveltä voin lähettää mutta nämä toiset ovat olleet muissa joukoissa kun ukkini on ollut.
Sotaanko pitäisi lähteä rauhan aikana vaiko mitä tarkoitat edellisellä viestilläsi?
Jos yli nelikymppinen nuori on niin...ok. :)
Ukkini kuoli jo muutamia vuosia sitten, ei koskana puhunut sodan ajan asioista mitään.
Sama juttu kun sukututkimuspuolella pidetään kynsin hampain kiinni siitä mitä on saatu selville.Kas kun ei pidä maksaa palkkaa.Minulta saa kyllä tietoa kun kerkeän hakemaan muun elämäni ohessa ilman narinoita jos vain älyää pyytää.Itse nyt en vielä tiedä mitään kun en ole vielä kuin jutun alussa.
Ihmeellistä miten itsekkäitä ihmiset ovat mutta ole huoleti saat pitää tunkkisi vanhus, etsin tietoni itse :) Saat toki minulta tietoja jos haluat mutta sinun pitää olla oikeasti sitä tietoa vailla eikä vain trollata.Tunteeko kukaan rukajärvellä taistellutta Aleksi Ryökkystä? Haavoittui konekiväärin suihkusta ja kranaatinsirpaleista!
- Ameriikan Hannes
Ylihuomenna menen taasen Ondajoelle. Keväällä on mukavampaa kun ei ole lehti puussa ja kirkasta piisaa. Ei myöskään itikoita. Olen tutkiskellut paikkoja jo noin 30 vuotta. Aina löytyy uutta. Karttojen ja peitepiirrosten hankkiminen on jo oma juttunsa. Kyllähän paikalla olo selventää. Aikaa vaan pitää aina olla muutama päivä per reissu.
- poika55
Isäukkoni oli rukajärvellä 14 divisioonassa tykkimiehenä,Joku iso lavettitykki oli ollu,,n,,3-4 miestä siinä Hän oli syntynyt 1915 kesäkuussa,Tykin lavetille oli tullu kranaatti,2,kuollu,,1.ltä jalat poikki,Isä oli ollu etumaisena tykillä,niskaan iso monttu ,ja selkä täynnä sirpaleita.,Hän menehtyi v 1987,,72 v..na,,Mistä sais tietoo..
- kirvesmies
Kannattaa lukea kirja Muistiinpanoja korpivaellukselta perustuu Matti Karjanlahden sotapäiväkirjaan 15 .6 -1941-25.4-1944. (660) päivältä. Kirjan voi tilata netistä . kirjan hinta noin 20 e. gooklaa muistiinpanoja korpivaellukselta.Karjanlahti taisteli Rukajärven suunnalla 14 divisioonan kenttätykistön 18 . 3. patteristossa .
- kirvesmies
Patteristo eteni : Verkkojärvi ,Suoverkka ,Lupasalmi ,Klyyssinvaara, Kuutamalahti ,Porajärvi , Paatene ,Ontajärvi ,Rukajärvi. Kirjassa aseveljien nimikirjoituksia ,paikkakunnat osoitteet.
- Sven-Dufva
Äidin eno Onni jäi sinne Ontajoelle saunareissulle kun kranaatti osus 1944 :(
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1105875Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453833Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503285Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4652691Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681720- 871396
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321383Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151346- 771268
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1541255