rintatulehdus

kolmen äiti

No niin.... Yöllä sain sitten oikeanpuoleiseen rintaan tulehduksen :( Eka (ja toivottavasti myös viimeinen) tulehdus näiden kaikkien kolmen lapsen aikana.

Googletin "rintatulehduksen" ja sainkin tietoa paljon.

Kuumetta mulla ei kuitenkaan oo ihan niin paljon kuin siinä sanottiin.... Mutta kaikki muut oireet kyllä täsmäävät.
Siinä sanottiin, että lääkäriin menoa voi odottaa vuorokauden kuumeen nousemisesta ja yrittää hoitaa tulehdusta kotikonstein...
Miten te joilla tulehdus on ollut niin olette toimineen ton lääkäriin menon kanssa? Oletteko odottaneet sen vuorokauden vai oletteko menneet lääkäriin heti?

Sitten vielä, nukun paljon vatsallani (nyt kun taas voi), siinä tekstissä mainittiin myös siitä, että kun rinta on puristuksissa niin sekin saattaa aiheuttaa tulehduksen, miten te imettävät äidit nukutte yönne? Tai lähinnä missä asennossa?

6

4602

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yks äitii

tuntui myös alkaa rintatulehdus.Ei ollut vielä kuumetta.Sain tulehduksen pois kotikonstein.Eli näin:
      ostin kaalen.Siis ihan tavallisen keräkaalen.
      Otinkaalelehden,rikoin kaalen pintaa veitsellä ja sujautin kaalen rintaliiveihin.
      Vaidoin kaalen uuteen 3kertaa päivässä.
      Jo toisena päivänä huomasin että muhkurat rinnasta ovat kadonneet eikä kipua enää tuntunut.
      Imetin myös paljon.

Kaali tekee ihmeitä.Kannattaa ehdottomasti kokeilla!

• paitsi

kaali nopeuttaa parantamista kun sen lämmittää ensin!!

• yksi äiti

Silloin kun imetin jouduin nukkumaan selälleen, maidot pakkaantui heti rintoihin ja tuli kipeäksi jos nukuin vatsalleen.Itse vältin täpärästi rintatulehduksen, muksu ei syönyt ja maitoa vaan kehitty lisää, kunnes oli ihan "tukossa", kuuma suihku ja lypsy auttoi, imetys sattui niin että itketti mutta neuvottiin imettämään kivusta huolimatta ja helpotti kuitenkin.Raskaus aikana ei voinut nukkua mahallaan ja odotin innoissaan lapsen saamista, että voi nukkua mahallaankin niin eipä voinutkaan, joten selällään jatkettiin.

• äiti 84

Rintatulehdus on aika huono juttu, sillä itselläni oli aika rankka sellainen, makasin kaks päivää korkeassa kuumeessa kun vauvani oli viikon ikäinen, oli palattava sairaalaan, ja siellä vahvalla antibiootilla saatiin pois. Pahimmillaan kuume oli 41 astetta, en halua pelotella mutta mene ihmeessä ajoissa lääkäriin. Itselläni tulehdusta aiheutti liiallinen maidon tuotanto, sen tulehduksen jälkeen maidon tuotanto väheni hirveesti, nyt imetän vain muutaman kerran päivässä, ja vauva saa korviketta (nyt 2,5kk).Voihan olla niinkin että olet saanut jossakin kylmän vedon rintoihin tai on jäänyt "pahkuroita" rintoihin jotka aiheuttaa tulehduksen. Kuume laskee paratabseilla mutta neuvottele kuitenki lääkärin kanssa siitä antibioottikuurista. Jos sinulta tulee paljon maitoa, pumppaa ylimääräinen pakastimeen ja muista hieroa rinnat joka päivä jottei jää pahkuroita.Jos et ite jaksa voithan aina miehesi pyytää hieromaan =) niin tehtiin ainankin meillä

• kahden pojan äiti

just sillon kun tulee maitoa paljon niin ei kannata lypsää turhaan. lypsäminen vaan kiihdyttää maidon tuloa entisestään. maidon tuloa voi säädellä se ei oo vaan, että maitoa tulee tai sitten ei.

jos maitoa tulee liian vähän niin kummastakin rinnasta kannattaa imettää samalla syötöllä ja antaa vauvan imeä niin paljon kun hän haluaa. vaihtaen rintoja vaikka parikin kertaa syötöllä. eli syöttää ja kun rinta tuntuu niin tyhjälle ettei vauva sitä halua niin vaihtaa rintaa ja tätä voi jatkaa niin kauan kun vauva haluaa.
        rinnoista erittyy aina maitoa.

jos taas maitoa tulee liikaa niin kannattaa syöttää samasta rinnasta kahdella tai useammalla syöttö kerralla. niin kuitenkin, ettei toinen rinta pakkaudu liikkaa.

jos maitoa on rinnoissa liikaa niin se on automaattisesti viesti rinnoille, että maidon tuloa pitää vähentää. kun taas vauva imee jatkuvasti rinnasta kaiken maidon, niin se on taas viesti, että maitoa tarvitaan lisää.

rintatulehduksen jälkeen maidon tulo vähenee koska tulehduksen aikana sitä on ollut liikaa eikä tyhjennnetty kunnolla. kun kuitenkin imettää normaalisti niin maitoa alkaa taas tulla enemmän. sinä ilmeisesti korvasit vajeen korvikkeella eikä rinnat voi tietää että niiden pitäisi tuottaa lisää maitoa.

• kahden pojan äiti

mulla on ollu muutama tiehyetukos ja ilmeisesti yksi tai kaksi niistä meni rintatulehduksen puolelle. mulla tiehyetukoksen on aiheuttanu vain liian pitkä imetys väli. eli vauva on ollut useamman tunnin hoidossa enkä ole saanut kunnolla lypsettyä rintaa. mulla ei meinaa maito heru kunnolla edes sähkösellä pumpulla. vauvat oli jo yli 7kk ikäsiä, mutta imetin heitä niin usein, että 8-12tunnin tauko oli liikaa vaikka yritin lypsää.
      tilanteet kyllä laukesivat kun yritin imettää kipeästä rinnasta mahdollisimman paljon ja lämmitin rintaa ja hieroin nännipihaan päin rintaa.
      paras imetys asento on niin että vauvan leuka on kipeän pahkuran kohdalla.
      tiedän että kipeän rinnan imettäminen sattuu helvetisti, mutta ei ole oikein vaihtoehtoja. tulehduskipulääkkeitä kannattaa ottaa.

siinä vaiheessa itse ajattelin että kohta on pakko mennä lääkäriin kun rinta oli punainen, kova ja hirveän kipeä sekä imettäminen oli tuskallista. kuumetta minulla ei ollut.

varmaan sillon kannattaa mennä lääkäriin jos tilanne tuntuu vaan pahenevan vaikka tekisi mitä. tilanteen pitäisi kuitenkin ruveta laukeamaan siinä vuorokauden sisällä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      231
      7876
    2. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      45
      5460
    3. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4842
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      76
      3547
    5. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      153
      3462
    6. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      2045
    7. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      32
      2041
    8. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      31
      1869
    9. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      45
      1748
    10. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      39
      1697
    Aihe