kun ollaan kihloissa?

sarix

Olen kihloissa aivan ihanan miehen kanssa. Rupesin eräänä päivänä miettimään, että jos on kihloissa niin ollaanko samaan aikasesti avoliitossa? mistään en saa vastausta kysymykseen. Emme kuitenkaan asu yhdessä vielä.

12

3066

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ole avoliitossa

      Jos ette asu saman katon alla ette ole avoliitossa. Kihlaus ja avoliitto ovat kaksi eri asiaa..

      • eriasia ovat

        kihloissa voi olla ilman avoliittoa ja avoliitossa voi olla ilman kihloja.

        avoliitossa = yhteisessä taloudessa elävät voivat puhua toisistaan avopuolisoina -> avovaimo ja avomies. kihlakumppanit voivat puhua toisistaan morsiamena ja sulhasena.


    • yhdessä = avoliitto

      Avoliitto on ns. asuinliitto. Eli sitten kun asutte yhdessä olette avoliitossa. Kihloilla ei sinänsä ole tekemistä avoliiton kanssa. Ainoa edellytys on, että asutte yhdessä. Esim. joitakin tukia maksettaessa (esim. Kela) otetaan huomioon avopuolison tulot. Mutta laissa ei ole määritelmää avoliitto eikä se ole varsinaisesti siviilisääty (naimisissa, naimaton, eronnut ja leski) vaikka monessa lomakkeessa on ruksitettavana kohta avoliitossa.

    • siksi

      Voitte kutsua kihlaustanne avoliitoksi, jos haluatte. Jos nykyään kihlaus ei vaadi avioliittolupausta (tai sitä voi ainakin kutsua kihlaukseksi ilman sitä) niin vaatiiko avoliittokaan yhdessä asumista…?

      Mutta yleensä avoliitto ymmärretään niin, että kun asutte yhdessä olette avoliitossa (ettekä siis ole sukulaisia tai kämppiksiä). Googleen kun laittaa hakusanaksi avoliitto, löytyy varmaan tietoa.

    • viipukka

      olen itse sitä mieltä,että avoliitossa ollaan silloin kun asutaan yhdessä samankaton alla.
      Kihloissa voi olla muutenkin..mutta aika outoa ettette asu saman katon alla?? Vaiko mikä siinä on ettette asu yhdessä vaikka se toinen osapuoli olisikin ihana?Itsekin olen tavannut ihanan miehen, mutta hän ei tajua tavanneensa sitä ihanaa tyttöä..sääli.Meillä kun kaukosuhde. Nähdään tosi harvoin. Juuri kkuukausi sitten tavattu..

      • Ploop55

        Minusta ei oo kummaa että on kihloissa vaikka ei asu yhdessä.. Syitä voi olla monia, mm eri paikkakunnalla asuminen tai se että molemmat vaikkapa on sattumoisin vielä kiinni omassa alle 2 vuotta sitten hankitussa omistusasunnossa.

        Kihloihin menohan tarkoittaa sitä että tahtoo sen kanssa naimisiin kenen sormusta nimettömässään kantaa. Itsellä on kihlasormus sormessa, hääpäivä sovitu ja silti en asu mieheni kanssa VIRALLISESTI samassa osoitteessa.. Syy nimenomaan tuo 2 asuntoa. Toisaalta en esim. uskaltaisi hankkia yhteistä omistusasuntoa ihmisen kanssa jonka kanssa en ole naimisissa.


      • Mikkor
        Ploop55 kirjoitti:

        Minusta ei oo kummaa että on kihloissa vaikka ei asu yhdessä.. Syitä voi olla monia, mm eri paikkakunnalla asuminen tai se että molemmat vaikkapa on sattumoisin vielä kiinni omassa alle 2 vuotta sitten hankitussa omistusasunnossa.

        Kihloihin menohan tarkoittaa sitä että tahtoo sen kanssa naimisiin kenen sormusta nimettömässään kantaa. Itsellä on kihlasormus sormessa, hääpäivä sovitu ja silti en asu mieheni kanssa VIRALLISESTI samassa osoitteessa.. Syy nimenomaan tuo 2 asuntoa. Toisaalta en esim. uskaltaisi hankkia yhteistä omistusasuntoa ihmisen kanssa jonka kanssa en ole naimisissa.

        Eroaa.

        kannattaisi nyt ensin asua vaikka vuosi tai pari yhdessä, jotta oppii tuntemeen oikeasti toisen.

        Miksi ei voi hommata omistus asuntoa ilman naimisiin menoa? Itse ainakin olen asunut kahdessakin omistamassani asunnossa avovaimoni kanssa.


      • juupajaapa
        Mikkor kirjoitti:

        Eroaa.

        kannattaisi nyt ensin asua vaikka vuosi tai pari yhdessä, jotta oppii tuntemeen oikeasti toisen.

        Miksi ei voi hommata omistus asuntoa ilman naimisiin menoa? Itse ainakin olen asunut kahdessakin omistamassani asunnossa avovaimoni kanssa.

        Pointti oli se ettei asuta virallisesti yhdessä. Käytännössä olemme yhdessä kokoaika, nukutaan samanssa sängyssä joka yö, sotketaan ja siivotaan yhdessä ja nuristaan toisillemme kun joku tavara ei ole paikallaan. Osoitteet vaan silti on eri kiinteistöissä.

        Että käytänössä väittäisin että jos ero tulee, niin syynä on joku muu kuin se ettei tiiä minkälainen toinen oikeasti on... Mut mitteepä minä mistään tiiän


      • O. Maksi
        Mikkor kirjoitti:

        Eroaa.

        kannattaisi nyt ensin asua vaikka vuosi tai pari yhdessä, jotta oppii tuntemeen oikeasti toisen.

        Miksi ei voi hommata omistus asuntoa ilman naimisiin menoa? Itse ainakin olen asunut kahdessakin omistamassani asunnossa avovaimoni kanssa.

        Jokainen toimii parhaaksi katsomallaan tavalla, mutta kyllä mäkin voin ihan hyvin ostaa avopuolisoni kanssa yhteisen asunnon ja olen ostanutkin (kolme vuotta asuttu siinä yhdessä). Aluksi kyllä muutettiin vuokra-asuntoon eli jonkin aikaa kyllä mun pitää asua toisen kanssa yhdessä ennen kuin yhteistä asuntoa menen ostamaan. Mutta naimisissa ei tarvitse olla. Eikä kyllä kihloissakaan. Mutta jos nyt pitäisi olla kihloissa niin luulisi uskaltavan silloin ostaa asunnon. Jos on aikomus olla toisen kanssa loppuelämä niin miksi ei ostaisi jo yhteistä asuntoa? Kihlaus on kuitenkin lupaus avioliitosta.


    • jepulis

      Ette jos ette asu samassa taloudessa.

      • juuri...

        Itse haluaisin olla naimisissa ennen asunnon ostoa, jos minä tai mieheni kuolisi niin asunto lähtisi alta koska siitä ei jäisi käteen kuin velat! Tietysti vakuutetut aviottomat ovat eri asia. Ja toisaalta jos olet valmis sitoutumaan ihmiseen sen tulevat 25 vuotta niin miksi ei meni samantien naimisii????


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      865
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe