toimittajan työ

millaista se on

Kertoisiko joku, kellä on kokemusta toimittajan työstä, millaista se on? Ilmeisesti alan työpaikat kiven alla? Entä palkkaustaso? Onko työ kovin stressaavaa?

14

9808

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-ex-ex

      Toimitustyö on yleensä kiireistä mutta voi olla leppoisaakin, riippuu vähän välineestä jossa on töissä. Esim. aikakauslehdet eri juttu kuin paikallisradiossa juontaminen. Minä en ainakaan saanut stressiä, vaikka kiire olikin, sillä työ oli mielenkiintoista ja tapasin tosi erilaisia ja mukavia ihmisiä.
      Mut sit ne palkat. Ne on surkeet etenkin paikallislehdissä ja radioissa ja maakuntalehdissä - hoitsujen tasoa. Taulukon alapäästä lähdetään aina eli 2000 eurosta ja jos teet vaan päivävuoroa, muusta on turha uneksia. Toimittajan työhön on niin paljon tulijoita ja koulutuspaikkoja niin monissa eri oppilaitoksissa, että palkat on helppo pitää alhaisina. Yli 3000 euron pääsevät pääsääntöisesti parikymmentä vuotta alalla olleet ja sit ne jotka painaa pelkästään iltoja ja viikonloppuja, eli toimitussihteerit ja lähinnä urheilutoimittajat. Päällikkötasolla 4000 euroa kk tavallinen liksa. Etelä-Suomessa tälläkin alalla paremmat palkat, esim. Hesan lehdissä lähtötaso on sama, mitä maakuntalehdet maksavat noin 15 vuoden työskentelyn jälkeen. Minä kypsyin nelisen vuotta sitten just tähän palkan surkeuteen ja vaihdoin mainostoimistoon.

      • utelias free

        nyt tienaat?


      • n. 76 000 euroa vuodessa
        utelias free kirjoitti:

        nyt tienaat?

        Eli tässä tapauksessa alan vaihto todella kannatti taloudellisesti. Mutta jos puututaan siihen stressaavuuteen, niin tällä alalla stressikäyrä välillä aivan pilvissä, toisaalta välillä voi kyllä ottaa rennommin. Nyt on lisäksi ollut taloudellisesti erittäin hyvät ajat mainosalalla, mutta jahka lama uhkaa mainostoimistot kaatuvat yleensä ensimmäisten joukossa. Mutta onneksi tuosta palkasta jää jotain jo säästöönkin pahojen päivien varalle, journalistiksi jos olisin jäänyt, mitään ei kyllä jäisi sukan varteen.


      • mutta
        n. 76 000 euroa vuodessa kirjoitti:

        Eli tässä tapauksessa alan vaihto todella kannatti taloudellisesti. Mutta jos puututaan siihen stressaavuuteen, niin tällä alalla stressikäyrä välillä aivan pilvissä, toisaalta välillä voi kyllä ottaa rennommin. Nyt on lisäksi ollut taloudellisesti erittäin hyvät ajat mainosalalla, mutta jahka lama uhkaa mainostoimistot kaatuvat yleensä ensimmäisten joukossa. Mutta onneksi tuosta palkasta jää jotain jo säästöönkin pahojen päivien varalle, journalistiksi jos olisin jäänyt, mitään ei kyllä jäisi sukan varteen.

        mitä se sun palkkas oli lehdessä?
        ja millainen lehti se oli?


      • hoitaja =hoitsu=hoito=idioo...

        "hoitsujen tasoa" särähtää pahasti...oletko olevinasi jotenkin parempi kuin "hoitsut" kun kirjottelet päivät pitkät läpiä päähäsi vai mitä tuo nimittely meinaa?


      • kyllä näin tän
        hoitaja =hoitsu=hoito=idioo... kirjoitti:

        "hoitsujen tasoa" särähtää pahasti...oletko olevinasi jotenkin parempi kuin "hoitsut" kun kirjottelet päivät pitkät läpiä päähäsi vai mitä tuo nimittely meinaa?

        Viittaan tohon ekaan viestiin ja tähän herneet nenuunsa vetäneeseen viimiseen kommentoijaan: mä kyllä ymmärsin sen "hoitsujen tasoa" nimenomaan semmosena kuin se oli. Eli viitatiin siihen samoina summina. Mulla vaimo tekee työtä 5 päiväsessä paikallislehdessä ja palkka on tosiaan melkein sama kuin sairaanhoitajilla on julkisuudessa mainittu. Lähtöpalkka noin 2000 erkkiä / kk ja kännyyn jääkin sitten paljon paljon vähemmän, yleensä tommoset 1500 euroa. Rivihoitsun palkka on rivitoimittajan tasoa ja päinvastoin.


      • siinä palkka,vai ei...
        kyllä näin tän kirjoitti:

        Viittaan tohon ekaan viestiin ja tähän herneet nenuunsa vetäneeseen viimiseen kommentoijaan: mä kyllä ymmärsin sen "hoitsujen tasoa" nimenomaan semmosena kuin se oli. Eli viitatiin siihen samoina summina. Mulla vaimo tekee työtä 5 päiväsessä paikallislehdessä ja palkka on tosiaan melkein sama kuin sairaanhoitajilla on julkisuudessa mainittu. Lähtöpalkka noin 2000 erkkiä / kk ja kännyyn jääkin sitten paljon paljon vähemmän, yleensä tommoset 1500 euroa. Rivihoitsun palkka on rivitoimittajan tasoa ja päinvastoin.

        eritoten paikallislehtitoimittajien koulutus on mitä sattuu tai sitä ei ole ollenkaan, mikä on vaimosi koulutus?


      • mitäh!
        siinä palkka,vai ei... kirjoitti:

        eritoten paikallislehtitoimittajien koulutus on mitä sattuu tai sitä ei ole ollenkaan, mikä on vaimosi koulutus?

        tarkoititko todella että saat markkinointitoimistossa 76 000e vuodessa, mitä tarkkaan ottaen teet ja mikä on koulutuksesi?
        Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, tiedän yhden mainosalan yrittäjän, jonka henk.koht. palkka jää vähemmäksi.


      • huumeita ja persettään?
        n. 76 000 euroa vuodessa kirjoitti:

        Eli tässä tapauksessa alan vaihto todella kannatti taloudellisesti. Mutta jos puututaan siihen stressaavuuteen, niin tällä alalla stressikäyrä välillä aivan pilvissä, toisaalta välillä voi kyllä ottaa rennommin. Nyt on lisäksi ollut taloudellisesti erittäin hyvät ajat mainosalalla, mutta jahka lama uhkaa mainostoimistot kaatuvat yleensä ensimmäisten joukossa. Mutta onneksi tuosta palkasta jää jotain jo säästöönkin pahojen päivien varalle, journalistiksi jos olisin jäänyt, mitään ei kyllä jäisi sukan varteen.

        tai aseita talebaneille???
        Tai älyä USAan?
        Moraalia Venäjälle?
        Huumoria Saksaan?


      • Ex-ex-ex
        mitäh! kirjoitti:

        tarkoititko todella että saat markkinointitoimistossa 76 000e vuodessa, mitä tarkkaan ottaen teet ja mikä on koulutuksesi?
        Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, tiedän yhden mainosalan yrittäjän, jonka henk.koht. palkka jää vähemmäksi.

        Hups, olipa tuosta kommentistani tullut kumma keskustelu. Vastaan nyt tälle viimeiselle uteliaalle että työskentelen pääkaupunkiseudulla keskisuuressa viestintätoimistossa markkinointiviestinnän konsulttina ja asiantuntijatehtävissä. 60-80 000 euroa vuodessa on alalla ihan normaali palkka etenkin Hesan seudulla, itse asiassa ei edes kovin hyvä kun vertaa ihan eturivin tekijöiden ja toimistojen tarjoamiin palkkoihin.


    • toimittajatäti

      Hei! Olen tehnyt toimittajan työtä jo vuosia. Se sopii sellaiselle, joka jaksaa loputtomiin kiinnostua ja ottaa selvää uusista asioista ja tavata aina vain uusia ihmisiä. Nuorempana työ oli rankkaa, koska mietin kovasti, mitä muut, varsinkin haastattelemani ihmiset, ajattelivat jutuistani. Nyt nelikymppisenä tiedän itse, kun juttu on hyvä, ja se riittää.

      Journalistiliiton nettisivuilta saat tietoa palkoista. Ne vaihtelevat paljon, samoin kuin palkkiot yksittäisistä myydyistä jutuista. Omien juttujeni hinnat vaihtelevat 170 eurosta 450 euron hujakoille. Ellei vakituista työpaikkaa löydy, hyville free lancer -jutuille löytyy ostajia, kunhan saat ne ensimmäiset jutut myytyä niin että sinut tunnetaan lehdessä. Freenä on minusta kuitenkin aika stressaavaa olla.

      Kannattaa opiskella alaa eikä ole pahitteeksi, jos hallitset toimitustyön ohessa jonkin erikoisalan, josta osaat kirjoittaa asiantuntevasti ja jonka asioita seuraat.

      • Pakko free

        Hei toimittäjätäti ja muut

        Itse olen pari vuotta sitten alalle tullut, journalistipiireissä vielä nuoreksi luokiteltu. Mielestäni toimittajan työn suurin ongelma ei niinkään ole palkan ja työn vaativuuden / vastuun / stressaavuuden suhde, vaan epävarmuus. Itse olen saanut kulla melko suoraan että mielellään sinulta free-juttuja ostamme, mutta älä edes mainitse sanaa "vakinaistaminen" ainakaan pariin vuoteen vielä. Myös määrä-aikaisuuksia on ollut pari. En usko että kakskyt-jotain putkimiestä vielä pidettäisiin liian nuorena vakinaiseen työsuhteeseen, mutta toimittajaa jostain syystä pidetään.


    • munapillu69

      paska päät

    • Anonyymi

      Käännä klikkiartikkeleita suomeksi automaattisesti. Tarkasta mieluusti käännettävä teksti ennen julkaisua.

      Copy-pastetusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1620
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe