parilla tutulla on videotykki kotiteatterissa eikä mikään halpakaan (siis jotain 2000€ ja yli) mutta molemmat ovat jostain syystä säästäneet valkokankaan hinnan.
Ainakin minun mielestäni valkoiselle seinälle heijastettu kuva on täysin katselukelvoton vaikka verhot ovat ikkunoissa ellei odota yön tuloa ja kunnon pimeyttä ulkona.
Kysymys 1: jos valkoiseksi maalatun seinän vaihtaa huippuluokan valkokankaaseen (ilmeiseti Gain 1,2 mitä ikinä tarkoittaakaan) niin alkaako kuvasta erottaa jotain päiväsaikaankin. Eli onko ero valkokankaan hinnan arvoinen?
Kysymys 2: nurkassa on diakuvauksen ja projektorin muistona hopeinen, aikoinaan suht kallis valkokangas. Voiko tuollaista käyttää kotiteatterin valkokankaana vai aiheuttaako tuollainen poikitaisraitainen hopeapinta jotain ongelmia kuvaan? Heijastaa kyllä hyvin ja diakuvat näkyivät kämppää pimentämättä pienemmälläkin projektorin lampulla.
Kysymys 3: voisin asentaa valkokankaan kiinteästi seinään joten saako sitä kangasmateriaalia jostain metritavarana. Pohjaksi voisi laittaa mitä vaan kipsilevyä tai mdf:ää pulteilla seinään.
videotykkikysymyksiä (tyhmiä)
5
2490
Vastaukset
- vastauksia
Aihetta on käsitelty erittäin laajalti dvdplaza.fi -sivuilla.
Tässä lyhyesti jotakin.
Videotykin kuva on sitä parempi mitä pimeämpi katselutila on.
Sopiva gain on yhden paikkeilla.
Seinän voi vaikka maalata tai ripustaa siihen itsetehdyn "valkokankaan".
Vaalean harmaa pinta parantaa kontrastia jos huonetta ei saa täysin pimeäksi.
Diakuvien katseluun tarkoitettu kangas ei sovellu tykille. Kangasta käytettäessä kuvassa on selvästi erottuva hotspot.
Vielä kerran dvdplaza.fi - Jarkko
Videotykin kuva on myös katselukelvoton valkokankaan kanssa, ellei huone ole kunnolla pimennetty. On olemassa dataykkejä jossa on niin hyvä valovoima että niitä voi katsoa melkein päivänvalossa, mutta niiden värit ja mustan taso ei kelpaa elokuvalle.
Tykki ei pysty lähettämään mustaa valoa, joten mustan taso riippuu heijastettavasta pinnasta ja huoneen valoisuudesta. Jos huone on valoisa tai pinta on heijastava (gain yli 1) mustan taso on heikko, lähinnä harmahtava.
Mitä tummempi pinta (esim harmaa) sitä parempi mustan taso, mutta toisaalta muutkin värit tummenee eli kuvan valoisuus kärsii. Jos huone on täysin pimeä, se ei ole onglema. Siis: jos pimeä huone, paras on harmaa heijastuspinta, gain alle 1. Silloin mustan taso on hyvä ja valoisuus riittävä. Jos huone on valoisampi, niin on pakko käyttää valkoista pintaa ja parempaa heijastavuutta, jolloin kuva sentään näkyy, mutta mustan taso on heikko.
Lisäksi, mitä isompi kuva, sitä pimeämpi huone, koska tykin valo hajaantuu isommalle alalle.
Jos huoneen saa täysin pimeäksi, jopa valkoiseksi maalattu seinä antaa tyydyttävän kuvan. Paraskaan kangas ei auta jos huoneen pimennys ei ole riittävä. Kangas on lähinnä hienosäätöä sitten kun muuta asiat on kunnossa.- origi-Naali
ilmiselvä puute tuo mustavalolamppu vaikka muistelisin nähneeni jo 1960-luvulla akuankassa julkaistun pelle peloton sarjan jossa katossa roikkui juuri tuollainen mustaa valoa säteilevä lamppu :D
Vastaus kuitenkin selvensi aika paljon nykyistä tilannetta. Jos ostan videotykin, pitää sitä varten nikkaroida talon alustaan oma kotiteatteri. Siellä kun on vain yksi pieni ikkuna katonrajassa ja sen saa täysin pilkkopimeäksi.
Olohuoneeseen täytyy sitten hankkia vain iso LCD tai plasma. - Jarkko
origi-Naali kirjoitti:
ilmiselvä puute tuo mustavalolamppu vaikka muistelisin nähneeni jo 1960-luvulla akuankassa julkaistun pelle peloton sarjan jossa katossa roikkui juuri tuollainen mustaa valoa säteilevä lamppu :D
Vastaus kuitenkin selvensi aika paljon nykyistä tilannetta. Jos ostan videotykin, pitää sitä varten nikkaroida talon alustaan oma kotiteatteri. Siellä kun on vain yksi pieni ikkuna katonrajassa ja sen saa täysin pilkkopimeäksi.
Olohuoneeseen täytyy sitten hankkia vain iso LCD tai plasma.Itselläni on 42" plasma olohuoneessa tv-ohjelmia varten. Kellarissa on tykki, josta katsotaan 3 m kuvaa, täysin pimeässä huoneessa, lähinnä dvd-elokuvia, joskus tv-elokuvia digiboxin kautta.
- Mikko jäkestä
Mulla on videotykki jota katseltu joku 20 tuntia. Suunnittelin aika tovin myös tota taustakangasta. Ostin rautakaupasta siihen tarkotettua maalia, maalasin ohuen muovilevyn kyseisellä maalilla, niitä oli kahta väriä, vähä harmahtava, ja sitten valkonen. Kokeilin ensin tota harmahtavaa,kontrasti ja valoisuus kärsi, sitten maalasin valkoseksi, molemmat parani selkeesti, vaikka huonetta en niin kauheesti pimentänytkään. Muovilevyn on sitten helppo irrottaa seinältä. Rajasin vielä reunat mustalla teipillä, nyt on toimiva valkokangas.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938686
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264848- 504298
- 623857
- 513236
- 503050
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262716Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.532716- 432511
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422395