Tampereen yliopisto+julkisoikeus

Sara

Hei!
Olen luultavasti hakemassa ensi keväänä Tampereen yliopistoon kauppa-ja hallintotieteelliseen tiedekuntaan, sopiva päänainevaihtoehto tuntuisi olevan julkisoikeus.
Niinpä haluaisin kysyä teiltä, jotka opiskelette ko. alaa, minkälaisia kokemuksia teillä on? Hyvät ja huonot puolet? Minkälaista opetus on? Onko paljon pelkkiä kirjatenttejä vai järjestetäänkö myös luentoja?
Haluaisin myös tietää minkälainen pääsykoe oli, lähinnä siitä, että riittikö aika, kun käytössä oli myös aineistokoe?
Minkälaiset työllistymismahdollisuudet on, ajavatko juristit edelle?
Olisin todella kiitollinen vastauksista, sillä opiskelen Jyväskylän yliopistossa tällä hetkellä alaaa, joka ei tunn omalta ja en haluaisi taas tehdä väärää valintaa!
Kiitos!

2

1115

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rollosta

Tampereen julkisoikeudesta en osaa kertoa, mutta tässä mielipiteitä Lapin yliopistosta. Yleisessä julkisoikeudessa on aika vähän luentoja, enimmäkseen kirjatenttejä. Lääkintäoikeuden puolella luentoja enemmänkin. Pääsykoe oli naurettavan helppo, ainakin sellaiselle, joka on perehtynyt lakitekstin lukemiseen ja sisäistämiseen.

Juristit ajavat - valitettavasti edelle ja reippaasti, mitä tulee tutkinnon arvostukseen. Hallintotieteiden maisteri ei kerro mitään julkisoikeudesta, parempi nimitys olisi julkisoikeuden maisteri. Toisaalta työnantajat eivät tiedä, että hallintolainkäyttöjuttuja julkkari osaa usein ratkoa paljon sujuvammin kuin oikkari. Työllistymismahdollisuudet riippuvat ihan itsestäsi ja lisäainevalinnoista - HTM on lähinnä yleistutkinto.

Jos haluat saada helposti maisterin paperit, lue julkisoikeutta!

• Valmistunut

Hei,

olen valmistunut Tampereen yliopistosta julkisoikeus pääaineenani. Itse pidin ja jos nimenomaan julkinen puoli oikeusjärjestyksestä kiinnostaa eikä ala haikailemaan yksityisoikeuden puoleen liikaa, niin sinne vaan. Siviilioikeutta pystyy opiskelemaan myös hieman yritysjuridiikan puolella, mut määrä on vähäinen. Vähäisella tarkoitan, että tarjonta on niin suppeaa, että sillä perehtymisellä ei voi vielä päteä osaavansa alaa. Vapaa sivuaineoikeus on ja voit opiskella halutessasi esim. vero-oikeutta ja kansainvälistä ja eurooppalaista oikeutta. Sivuaineiden valintaan kannattaa panostaa ja miettiä jo valmiiksi millaisissa tehtävissä haluaisi työskennellä.

Kun itse hain joskus, oli pääsykokeessa yksi paksuhko kirja perustyslaista. Osasin mielestäni kirjan jo liian hyvin osatessani koko perustuslain ulkoa. Aikaa lukeminen toki vaatii ja panostin hakuun ihan kunnolla. Aika riitti pääsykokeessa muistaakseni ihan hyvin.

Luentoja on paljon ja lähes kaikkiin kursseihin kuuluu luennot ja kirjatentti. Kurssien laajuus on yleensä n. 2 ov, joten mielestäni läpipääsy oli helppoa kun ei ollut niin paljon opeteltavaa yhteen tenttiin kerralla.

Itse opiskelen toista tutkintoa tällä hetkellä oikeustieteellisessä, joten vertailukohdetta näiden kahden välillä on. Itse olin ensin yllättynyt kuinka vähällä julkisoikeuden osaamisella voi valmistua oikiksesta. Jollei siihen erikoistu ja/tai syvenny, valmistua voi parin kurssin käyneenä. Jos siis kilpailee julkisoikeuden paikoista OTK:n kanssa, joka ei ole perehtynyt julkiseen puoleen, on julkisoikeutta pääaineena lukenut varmasti tietävämpi asiasta. Tittelinä HM valitettavasti usein häviää OTK:lle ja usein työnantajan tietämättömyydenkin takia. Juristien tehtäviin yleisesti HM ei ole muodollisesti pätevä.

Työllistyminen riippuu paljon sivuaineista. Sivuaineena kannattaa lukea myös jotain hieman konkreettisempaa kuten vero-oikeutta tai jotain kauppatieteiden puolelta. Tietenkin sen mukaan mikä kiinnostaa.

Valtio ja julkinen sektori yleensä pääsääntöisesti työllistävät julkisoikeudesta valmistuneet. Töitä löytyy parhaiten pääkaupunkiseudulta. Tampereella työtilanne on heikko.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      83
      6019
    2. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      47
      4055
    3. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      131
      4011
    4. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      69
      3793
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2968
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2567
    7. 33
      2379
    8. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      28
      2252
    9. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      204
      2141
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      450
      1849
    Aihe