Tampereen yliopisto+julkisoikeus

Sara

Hei!
Olen luultavasti hakemassa ensi keväänä Tampereen yliopistoon kauppa-ja hallintotieteelliseen tiedekuntaan, sopiva päänainevaihtoehto tuntuisi olevan julkisoikeus.
Niinpä haluaisin kysyä teiltä, jotka opiskelette ko. alaa, minkälaisia kokemuksia teillä on? Hyvät ja huonot puolet? Minkälaista opetus on? Onko paljon pelkkiä kirjatenttejä vai järjestetäänkö myös luentoja?
Haluaisin myös tietää minkälainen pääsykoe oli, lähinnä siitä, että riittikö aika, kun käytössä oli myös aineistokoe?
Minkälaiset työllistymismahdollisuudet on, ajavatko juristit edelle?
Olisin todella kiitollinen vastauksista, sillä opiskelen Jyväskylän yliopistossa tällä hetkellä alaaa, joka ei tunn omalta ja en haluaisi taas tehdä väärää valintaa!
Kiitos!

2

1125

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rollosta

Tampereen julkisoikeudesta en osaa kertoa, mutta tässä mielipiteitä Lapin yliopistosta. Yleisessä julkisoikeudessa on aika vähän luentoja, enimmäkseen kirjatenttejä. Lääkintäoikeuden puolella luentoja enemmänkin. Pääsykoe oli naurettavan helppo, ainakin sellaiselle, joka on perehtynyt lakitekstin lukemiseen ja sisäistämiseen.

Juristit ajavat - valitettavasti edelle ja reippaasti, mitä tulee tutkinnon arvostukseen. Hallintotieteiden maisteri ei kerro mitään julkisoikeudesta, parempi nimitys olisi julkisoikeuden maisteri. Toisaalta työnantajat eivät tiedä, että hallintolainkäyttöjuttuja julkkari osaa usein ratkoa paljon sujuvammin kuin oikkari. Työllistymismahdollisuudet riippuvat ihan itsestäsi ja lisäainevalinnoista - HTM on lähinnä yleistutkinto.

Jos haluat saada helposti maisterin paperit, lue julkisoikeutta!

• Valmistunut

Hei,

olen valmistunut Tampereen yliopistosta julkisoikeus pääaineenani. Itse pidin ja jos nimenomaan julkinen puoli oikeusjärjestyksestä kiinnostaa eikä ala haikailemaan yksityisoikeuden puoleen liikaa, niin sinne vaan. Siviilioikeutta pystyy opiskelemaan myös hieman yritysjuridiikan puolella, mut määrä on vähäinen. Vähäisella tarkoitan, että tarjonta on niin suppeaa, että sillä perehtymisellä ei voi vielä päteä osaavansa alaa. Vapaa sivuaineoikeus on ja voit opiskella halutessasi esim. vero-oikeutta ja kansainvälistä ja eurooppalaista oikeutta. Sivuaineiden valintaan kannattaa panostaa ja miettiä jo valmiiksi millaisissa tehtävissä haluaisi työskennellä.

Kun itse hain joskus, oli pääsykokeessa yksi paksuhko kirja perustyslaista. Osasin mielestäni kirjan jo liian hyvin osatessani koko perustuslain ulkoa. Aikaa lukeminen toki vaatii ja panostin hakuun ihan kunnolla. Aika riitti pääsykokeessa muistaakseni ihan hyvin.

Luentoja on paljon ja lähes kaikkiin kursseihin kuuluu luennot ja kirjatentti. Kurssien laajuus on yleensä n. 2 ov, joten mielestäni läpipääsy oli helppoa kun ei ollut niin paljon opeteltavaa yhteen tenttiin kerralla.

Itse opiskelen toista tutkintoa tällä hetkellä oikeustieteellisessä, joten vertailukohdetta näiden kahden välillä on. Itse olin ensin yllättynyt kuinka vähällä julkisoikeuden osaamisella voi valmistua oikiksesta. Jollei siihen erikoistu ja/tai syvenny, valmistua voi parin kurssin käyneenä. Jos siis kilpailee julkisoikeuden paikoista OTK:n kanssa, joka ei ole perehtynyt julkiseen puoleen, on julkisoikeutta pääaineena lukenut varmasti tietävämpi asiasta. Tittelinä HM valitettavasti usein häviää OTK:lle ja usein työnantajan tietämättömyydenkin takia. Juristien tehtäviin yleisesti HM ei ole muodollisesti pätevä.

Työllistyminen riippuu paljon sivuaineista. Sivuaineena kannattaa lukea myös jotain hieman konkreettisempaa kuten vero-oikeutta tai jotain kauppatieteiden puolelta. Tietenkin sen mukaan mikä kiinnostaa.

Valtio ja julkinen sektori yleensä pääsääntöisesti työllistävät julkisoikeudesta valmistuneet. Töitä löytyy parhaiten pääkaupunkiseudulta. Tampereella työtilanne on heikko.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      52
      5778
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      65
      2723
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      18
      1844
    4. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      146
      1785
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      1662
    6. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      18
      1620
    7. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1447
    8. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      28
      1430
    9. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1186
    10. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1163
    Aihe