1 v. kissa oksentaa

???

Kissani on oksennellut jo useita viikkoja n. kerran pvässä. Soitin asiasta jo aiemmin ell joka käski seurata josko oksentelu menisi ohi. Ei ole mennyt ja soitin uudelleen, nyt ohjeena sain lisätä ruokaan parafiiniöljyä ja jollei sitten mene ohi niin näytille. Kissa on puolipitkäkarvainen ja noin joka kolmas kerta oksennuksessa on mukana "karvapallo". Rypsiöljyä olen aiemmin kissan ruokaan laittanut ja Royal canin hairball -raksuja olen sille syöttänyt. Mutta jotenkin tuntuu ettei oksennus voi johtua aina karvapalloistakaan kun välillä kissa oksentaa vain limaa/sylkeä. Ruokaa oksennuksen mukana ei ole ollut. Outoa on myös se että oksentelu alkoi kesällä aivan yhtäkkiä ja siitä asti sitä on ollut lähes joka pvä. Madottanut kissan olen kaksi kertaa Sepantel vet:llä tänä aikana. Kissa syö ja juo normaalisti ja käy laatikolla. Se myös leikkii ja touhuilee, mutta on mielestäni vähän apeamman oloinen kuin ennen. Mikä avuksi?

4

457

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

Tuli yllättäen mieleeni, että missähän tuota parafiiniöljyä myydään?

• Sae

myydään apteekissa. Tosin siitä nyt tuskin on mitään hyötyä, jos kissa kuitenkin ulostaa normaalisti, tukos olisi melko varmasti tullut sitä kautta tässä ajassa ulos.

Sinuna kiikuttaisin kissan kiireesti eläinlääkärille. Noin pitkän aikaa kestänyt oksentelu tuskin johtuu mistään karvapallosta. Pyydä ell ottamaan verikokeet ja tutkimaan vatsan ja suolen sisältö.

Ellei lääkärissä selviä mitään kokeile erilaista ruokavaliota (esim jonkin aikaa vain yhtä lihaa raakana), kissa voi olla allerginen jollekin. Madota myös eri lääkkeellä. Sepantel on teholtaan verrattavissa Mirrixiin, eivätkä ne ole tehokkaita aikuisen kissan madotukseen. Jos kissalla olisi runsaasti matoja, se näkyisi kyllä yleiskunnossakin oksentelun lisäksi.

• kiikuttaisin..

kissan jo ell ja ehkäpä toiselle, kuin tuolle joka puhelimessa neuvoi..

parafiiniöljyyn en minäkään tässä kohtaa usko. parafiiniöljyä ei kannata käyttää kovin pitkään, koska se estää kaiken ravinnon imeytymisen kissaan.

onko kissasi kova pesemään itseään? harjaatko sitä päivittäin? kissalla on voinut alkaa karva vaihtumaan tuossa kesän aikana, muuttunut pentukarvasta aikuiseksi..

oksentelu kuitenkin jatkunut jo niin pitkään, että kannattaisi tutkia.

• olla esim maksassa...

...joten vie kissa verikokeisiin pikemmiten.
      Oma lähemmäs 10-vuotias kissimirrini oksenteli sylkivaahtoa ja oli apea, silti liikuskeli ihan normaalisti, tosin välillä makaili oudoissa asennoissa. Ei kyllä aristellut vatsan seutua kumminkaan. Mutta minun kisu ei sitten syönyt oikein mitään enää ja laihtu. Käytin sitä eläinlääkärissä ja siellä huomattiin että ikenet ja silmän valkuaiset on kellertävät. Otettiin sitten verikokeet ja siinä todettiin että maksassa oli vikaa. Nyt sydän syrjällään odottelen että jotta tuo tuosta tokenisi pillereitten ja oikean ruokavalion voimin ettei tarvitse lopullista piikkiä piikittää..
      En nyt pistä päätäni pantiksi, että sinun kisulla olisi myös maksa sairaus, mutta yleensä pelkän vaahdon oksentelu ei oikein ole terveen kissa käytöstä. Mutta sinun nuorella kisulla on varmasti parempi vastustuskyky ja voimia, oli kyseessä sitten mikä lie, maksavauriotkaan kun ei välttämättä ole parantumattomia, mutta käytä ihmeessä sitä eläinlääkärissä, ennen kuin tilanne pahenee.

^. .^____~

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      309
      3055
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      61
      2353
    3. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      124
      2057
    4. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      349
      2043
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      127
      1733
    6. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      67
      1399
    7. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1395
    8. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1337
    9. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      69
      1270
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      78
      1243
    Aihe