Kertokaa jotain TAMK:ista, ajattelin pyrkiä sinne opiskeleen. Haluan Tampereelle täältä kamalasta Vaasasta. Onko helppo päästä opiskeleen liiketalouden puolelle?
T: Kati
TAMK
11
3262
Vastaukset
- Mikko
Itse opiskelen VAMK:ssa tietotekniikkaa. Mitä kamalaa Vaasassa on?
- Kati
Vaasassa on aivan liian vähän mahdollisuuksia työelämääkin ajatellen valmistumisen jälkeen. Haluan lähteä jo opiskelemaankin paikkakunnalle missä on potenttiaali, kuten Tampereella.
Ystäväni ovat myös sinne lähteneet, ja osa valmistuttuaan ovatkin jo suurten kotimaisten yritysten palveluksessa. (M-Real,Nokia,TietoEnator,Stockmann)
Vaasassa ei yleensäkään tapahdu mitään, kaupugin kehitys on pysähtänyt ajat sitten. Täällä on aivan liian vähän ihmisiä, ravintoloita ja harrastusmahdollisuuksia (esim. aivan surkea uimahalli, hiihtolatujen ylläpito kankeaa,kaikki on köyhänlaista ja pientä. Elokuvateatterit, jäähällit yms...)
En pidä suomenruotsalaisten selvästä läsnäolostakaan, vaikka siitä ei nyt suurta haittaakaan ole, mutta aika ärsyttävää on ruotsinkieltäkin kuunnella aina, kaupoissakin välillä tervehditäänkin ruotsiksi. Siis pännii.
Haluan jatkaa Suomen yksipuolista kehitystä ja muuttaa myös massan mukana pois Vaasasta Tampereelle. Stadiin en kuitenkaan lähtisi mistään hinnasta, hinnat hirvittävät jo sanomattakin.
Haluan siis opiskelutkin siellä aloittaa, selvä.
- haloo
tamkin liiketalouteen on varmaan vaikein päästä suomen amkeista (siis liiketalouden puolelle), ainakin näennäisesti. sinne hakee valtava määrä ihmisiä (suomen suosituin amk väittävät olevansa), mutta lopulta sinne saattaa päästä sisään vaikka varasijalta 100.
itse oisin sinne päässy nyt kesällä, mutta jätin menemättä kun pääsin yliopistoonkin. niin varmaan tekee aika monet, jos tollainen valintatilanne tulee kohdalle.
kaveri opiskelee tamkissa (aloitti viime syksynä) ja on se ihan tykänny. paljon tasokkaampi kuin esim. piramk, mutta kuitenkin niin amk, niin amk...
no, tsemppiä sulle kuitenkin hakuihin! :)
ps. mikset hae yliopistoon?- Kati
ei yliopisto kiinnosta, teoreettinen höpinä ei nappaa ja toisaalta yliopistostakin valmistuu nykyisin niin paljon, niin paljon....
Tamkista olen kuullut aikas paljon kaikkea hyvää.
Itselläni on muun muassa yrityksen markkinoinnista Vaasan ABB:llä kokemusta, lähinnä kesätöinä , varsin nopeastihan tuo AMK:kin on mahdollista läpi käydä ja opiskeluajan olis ainakin tuo kesätyö kyseisessä yrityksessä, joten varmasti ammattikorkeakoulututkinto ja työkokemukseni on ihan hyvä. Kyllähän näitä maistereitakin valmistuu nykyisin aikas lailla, ja ihan turhaakin mm. omaan suuntaukseeni pänttään niin kovasti teoreettista tietämystä, työelämässä kuitenkin vallitsevat niin eri asiat, joiden avulla menestytään, ei siellä paina enää kovinkaan paljon se paperilappunen koulusta...
Joten se on vähän mistä tykkää... mutta pääasia että elämästään nauttii...
T: Kati - haloo
Kati kirjoitti:
ei yliopisto kiinnosta, teoreettinen höpinä ei nappaa ja toisaalta yliopistostakin valmistuu nykyisin niin paljon, niin paljon....
Tamkista olen kuullut aikas paljon kaikkea hyvää.
Itselläni on muun muassa yrityksen markkinoinnista Vaasan ABB:llä kokemusta, lähinnä kesätöinä , varsin nopeastihan tuo AMK:kin on mahdollista läpi käydä ja opiskeluajan olis ainakin tuo kesätyö kyseisessä yrityksessä, joten varmasti ammattikorkeakoulututkinto ja työkokemukseni on ihan hyvä. Kyllähän näitä maistereitakin valmistuu nykyisin aikas lailla, ja ihan turhaakin mm. omaan suuntaukseeni pänttään niin kovasti teoreettista tietämystä, työelämässä kuitenkin vallitsevat niin eri asiat, joiden avulla menestytään, ei siellä paina enää kovinkaan paljon se paperilappunen koulusta...
Joten se on vähän mistä tykkää... mutta pääasia että elämästään nauttii...
T: Katiniinhän se on, kukin tehköön mitä tykkää. :) yleisesti ottaen vaan maisterin (tai no tässä ehkä verrataan ekonomin) papereilla saa parempaa palkkaa. ja ne työpaikat, liian monet tradenomiystäväni ovat nyt toimistosihteereinä tms. eli jos johtajan pallille ja hyviin ansioihin haluut, niin yliopisto on varmempi. en siis sano etteikö amk-tutkinnolla voisi päästä pitkälle!
ja en nyt yhtään aliarvioi amk-systeemiä sinänsä, olen itsekin juuri liiketaloutta opiskellut, mutta mulle se ei sopinut. nyt nautin itsenäisyydestä ja vapaudesta, jotka tää akateemisuus tarjoaa. :) - Pete
haloo kirjoitti:
niinhän se on, kukin tehköön mitä tykkää. :) yleisesti ottaen vaan maisterin (tai no tässä ehkä verrataan ekonomin) papereilla saa parempaa palkkaa. ja ne työpaikat, liian monet tradenomiystäväni ovat nyt toimistosihteereinä tms. eli jos johtajan pallille ja hyviin ansioihin haluut, niin yliopisto on varmempi. en siis sano etteikö amk-tutkinnolla voisi päästä pitkälle!
ja en nyt yhtään aliarvioi amk-systeemiä sinänsä, olen itsekin juuri liiketaloutta opiskellut, mutta mulle se ei sopinut. nyt nautin itsenäisyydestä ja vapaudesta, jotka tää akateemisuus tarjoaa. :)heh heh...sinä taidat tosiaankin olla juuri aloittanut nuo yliopisto-opintosi eikä sinulla sitten juuri olekaan nykyisestä työelämästä ollenkaan realistista käsitystä.
Itse valmistuin tuolta Tampereen ammattikorkeakoulusta tietojenkäsittelyn/liiketalouden puolelta tradenomiksi viime vuonna. Koko opiskelujen ajan tein kaupungin sähkölaitoksella hieman omaan alaani liittyviä kesätöitä ja opiskeluihin kuuluvan pakollisen työharjoittelujakson aikana sain suhteet solmittua tähän Suomen ylpeyteen, Nokiaan, tänne Hatanpäälle.
Nyt vuoden täällä toimineena, olen tiiminvetäjä. Meidän ohjelmistotiimissämme on niin Diplomi-insinööri, insinööriä, tradenomia ja yksi maisterikin mahtuu joukkoomme. Näistä esim Dippa-inssi on hyvin koulutettu, mutta hän ei ole verbaalisesta lahjakas, eikä hän myöskään yksinkertaisesti sovellu johtamaan. Johtaminen vaatii ihmiseltä monipuolisia vuorovaikutustaitoja, mikään oppilaitos ei takaa sinulle siis mitään johtajan paikkaan, vaan tuomasi persoonallisuus ja vahva stressinsietokyky, organisointikyky yms. taidot ratkaisevat ja koulutokarilla, oli se sitten tradenomin tai maisterin, niin ett kuule juurikaan mitään muutaman työvuotesi jälkeen.
AMK ja yliopisto tietysti antavat hyvän pohjan ja perustietämyksen monista asioista, jopa varsin laaja-alaisestikin. Ihmisten johtaminen on kuitenkin moninkertaisesti vaikeampaa kuin mikään johtamisopin teos sitä teoriassa kertoo.
Sinä olet ilmeisesti juuri aloittanut siis opiskelut ja sinulla ei ole työkokemusta nimiksikään, joten taidat leijua vain tittelin tuoman "pilvilinnan" euforiassa. Valitettavasti nykyisin itse maistereiden ja muiden koulutettujen määrä on niin kovasti lisääntynyt, joten pelkkä titteli ei tahdo olla enää kovinkaan kummoinen juttu sinällään, mutta se tuo mahdollisuuksia kyllä elämään varsin paljon, mutta takaa se ei enää mitään, ei sinun maisterin tokarikaan sitä johtajan pallia...heh...
Mitä tulee "akateemiseen" vapauteen, niin sitähän tuolla ammattikorkeassa ainakin on mukavasti, meillä esimerkiksi ei ollut 3,5 vuoden aikan minkäänlaisia läsnäolovelvollisuuksia, mutta jotta oppi meni perille, niin hyödyllistähän sitä oli käydä, mutta joustava on tuo ammattikorkeakoulunkin järjestelmä nykyisin, ei häpeä vastaavaa yliopisto touhua. Kuitenkin sinullakin on paine aikataulussa valmistumisesta, joten höpö höpö sulle vaan heh, "akateeminen"
Meidän vuosikurssilta osa pääsi ihmisiä johtamaan, toinen asioita ja jotkut sihteereiksi. Kuitenkin niinhän se on maistereillakin. Minä viime kesänä muistan, kuinka valmistunut hallintotieteiden maisteri voivotteli 6 vuoden uurastuksen jälkeen, olen projektisihteerinä, opintovelkaa yliopistovuosilta 7000 euroa, oliko kaikki sen arvoista...???
T: Pete , 26v - haloo
Pete kirjoitti:
heh heh...sinä taidat tosiaankin olla juuri aloittanut nuo yliopisto-opintosi eikä sinulla sitten juuri olekaan nykyisestä työelämästä ollenkaan realistista käsitystä.
Itse valmistuin tuolta Tampereen ammattikorkeakoulusta tietojenkäsittelyn/liiketalouden puolelta tradenomiksi viime vuonna. Koko opiskelujen ajan tein kaupungin sähkölaitoksella hieman omaan alaani liittyviä kesätöitä ja opiskeluihin kuuluvan pakollisen työharjoittelujakson aikana sain suhteet solmittua tähän Suomen ylpeyteen, Nokiaan, tänne Hatanpäälle.
Nyt vuoden täällä toimineena, olen tiiminvetäjä. Meidän ohjelmistotiimissämme on niin Diplomi-insinööri, insinööriä, tradenomia ja yksi maisterikin mahtuu joukkoomme. Näistä esim Dippa-inssi on hyvin koulutettu, mutta hän ei ole verbaalisesta lahjakas, eikä hän myöskään yksinkertaisesti sovellu johtamaan. Johtaminen vaatii ihmiseltä monipuolisia vuorovaikutustaitoja, mikään oppilaitos ei takaa sinulle siis mitään johtajan paikkaan, vaan tuomasi persoonallisuus ja vahva stressinsietokyky, organisointikyky yms. taidot ratkaisevat ja koulutokarilla, oli se sitten tradenomin tai maisterin, niin ett kuule juurikaan mitään muutaman työvuotesi jälkeen.
AMK ja yliopisto tietysti antavat hyvän pohjan ja perustietämyksen monista asioista, jopa varsin laaja-alaisestikin. Ihmisten johtaminen on kuitenkin moninkertaisesti vaikeampaa kuin mikään johtamisopin teos sitä teoriassa kertoo.
Sinä olet ilmeisesti juuri aloittanut siis opiskelut ja sinulla ei ole työkokemusta nimiksikään, joten taidat leijua vain tittelin tuoman "pilvilinnan" euforiassa. Valitettavasti nykyisin itse maistereiden ja muiden koulutettujen määrä on niin kovasti lisääntynyt, joten pelkkä titteli ei tahdo olla enää kovinkaan kummoinen juttu sinällään, mutta se tuo mahdollisuuksia kyllä elämään varsin paljon, mutta takaa se ei enää mitään, ei sinun maisterin tokarikaan sitä johtajan pallia...heh...
Mitä tulee "akateemiseen" vapauteen, niin sitähän tuolla ammattikorkeassa ainakin on mukavasti, meillä esimerkiksi ei ollut 3,5 vuoden aikan minkäänlaisia läsnäolovelvollisuuksia, mutta jotta oppi meni perille, niin hyödyllistähän sitä oli käydä, mutta joustava on tuo ammattikorkeakoulunkin järjestelmä nykyisin, ei häpeä vastaavaa yliopisto touhua. Kuitenkin sinullakin on paine aikataulussa valmistumisesta, joten höpö höpö sulle vaan heh, "akateeminen"
Meidän vuosikurssilta osa pääsi ihmisiä johtamaan, toinen asioita ja jotkut sihteereiksi. Kuitenkin niinhän se on maistereillakin. Minä viime kesänä muistan, kuinka valmistunut hallintotieteiden maisteri voivotteli 6 vuoden uurastuksen jälkeen, olen projektisihteerinä, opintovelkaa yliopistovuosilta 7000 euroa, oliko kaikki sen arvoista...???
T: Pete , 26vei nyt olisi noin tarvinnut vetää hernettä nenään, hyvä pete 26v. koitin tuoda omia näkemyksiäni perustellusti esille. kokemusta minulla on työelämästä jos jonkinlaisesta hommasta, tokikaan en ole valmistumisen jälkeistä työpaikkaa vielä hakenut tai hakemassa, koska tutkintoni on vasta tekeillä.
ja mielipiteeni noista sijoittumis/palkkajutuista perustin oppilaitosten itsensä esittämiin tilastoihin. korostin myös sitä, etten todellakaan väitä etteikö tradenomi voisi päästä johtotehtäviin tms.
kun lähdetään perusasioista liikkeelle, niin lopulta amk ja yliopisto vastaavat täysin erilaisiin tarpeisiin. amkissa keskitytään enempi käytäntöön, yliopistossa teoriaan. tämän eroavaisuuden merkityksen keksit varmasti itsekin.
lopulta kannattaisi huomata myös se, että työllistymisen kannalta on eri asia että olet tietojenkäsittelytradenomi kuin "puhtaasti" liiketalouden tradenomi.
tämän enempää ei haloo halua tähän soppaan työntää lusikkaansa (tämä kun menee jo ihan aiheen vierestä), kun eiköhän sopuisasti mahduta kaikki tätä elämää elämään!
onnea pete hyvästä työpaikasta! :)
ps. tämä on pakko vielä lisätä; :) minun opintojeni arvioitu kestoaika on 4-5 vuotta, tältä vuodelta on opintoviikkoja kertymässä 43. vapaampi opiskelu (kirjatentit, ei luentopakkoa ym.) mahdollistaa mainiosti työssäkäynnin pari kertaa viikossa, joten opintolainaa en aio ottaa. viime vuonna amkissa ollessani en voinut käydä töissä, sillä läsnäolopakko oli monilla kursseillä ja päivittäin koulua oli tavallisesti 6-8 tuntia. - Pete 26v
haloo kirjoitti:
ei nyt olisi noin tarvinnut vetää hernettä nenään, hyvä pete 26v. koitin tuoda omia näkemyksiäni perustellusti esille. kokemusta minulla on työelämästä jos jonkinlaisesta hommasta, tokikaan en ole valmistumisen jälkeistä työpaikkaa vielä hakenut tai hakemassa, koska tutkintoni on vasta tekeillä.
ja mielipiteeni noista sijoittumis/palkkajutuista perustin oppilaitosten itsensä esittämiin tilastoihin. korostin myös sitä, etten todellakaan väitä etteikö tradenomi voisi päästä johtotehtäviin tms.
kun lähdetään perusasioista liikkeelle, niin lopulta amk ja yliopisto vastaavat täysin erilaisiin tarpeisiin. amkissa keskitytään enempi käytäntöön, yliopistossa teoriaan. tämän eroavaisuuden merkityksen keksit varmasti itsekin.
lopulta kannattaisi huomata myös se, että työllistymisen kannalta on eri asia että olet tietojenkäsittelytradenomi kuin "puhtaasti" liiketalouden tradenomi.
tämän enempää ei haloo halua tähän soppaan työntää lusikkaansa (tämä kun menee jo ihan aiheen vierestä), kun eiköhän sopuisasti mahduta kaikki tätä elämää elämään!
onnea pete hyvästä työpaikasta! :)
ps. tämä on pakko vielä lisätä; :) minun opintojeni arvioitu kestoaika on 4-5 vuotta, tältä vuodelta on opintoviikkoja kertymässä 43. vapaampi opiskelu (kirjatentit, ei luentopakkoa ym.) mahdollistaa mainiosti työssäkäynnin pari kertaa viikossa, joten opintolainaa en aio ottaa. viime vuonna amkissa ollessani en voinut käydä töissä, sillä läsnäolopakko oli monilla kursseillä ja päivittäin koulua oli tavallisesti 6-8 tuntia.Kirjatentit ovat AMK:ssakin mahdollisia, siis Tampereella ainakin. Ja läsnöoloja ei todellakaan ole, ainakaan tietojenkäsittelyn opinnoissa missään aineessa. En usko , että sinä "haloo" tulet menestymään elämässäsi, valitettavasti. Olet aika kapeakatseinen dorka.
T: Pete 26v
- Ellie
Kommentti sinulle, Kati.
Opiskelen TAMKissa liiketaloutta kolmatta vuotta, tutkinnon loppu siis pikku hiljaa häämöttää. Koulu on vastannut suurin piirtein odotuksiani, opettajat ovat päteviä ja tilat hyvät. Kyllä varmasti on Suomen ammattikorkeakoulujen kärkeä! Ensimmäisenä vuonna tuntuu, että kurssit on tylsiä ja turhia, mutta kyllä se muuttuu kiinnostavammaks pikku hiljaa.
Olen kuitenkin kallistunut siihen suuntaan, että tradenomin paperit saatuani jatkan opintoja yliopistossa, tavoitteena tulla ekonomiksi. Miksi? Siksi kun joissakin nimimerkin "haloo" pointeissa oli todella perää. Silti pidän, aivan kuten käsitin myös "haloon" pitävän(?) amk-opintoja arvossa.
Lopuksi nimimerkille Pete (26v.):
Mielestäni olet hieman ylitulkinnut "haloon" ajatuksia. Itse en niistä ainakaan suivaantunut, ihan hyvinhän kirjoittaja kantojansa perusteli. Sen sijaan sinä itse vaikutat melkoiselta riidanhaastajalta. Opiskelijat ovat koulun paras "mainos", joten kauhean hyvää kuvaa et kyllä anna. Jatka säkin opintoja TTY:ssa tai yliopistossa, jos kaivelee noin kovasti! (Mielenkiinnolla jään odottamaan, mitä tähän vastaat.)
Ja yleensä ottaen en kyllä Pete ymmärrä tapaasi viedä keskustelu henkilökohtaiselle tasolle. - Ellie
On tosiaan totta, että TAMKiin on paljon hakijoita ja siten vaikea päästä. Mutta myös varasijoilta voi päästä sisään asti, hyvä opiskelukaverini pääsi varasijalta 53. Eli ei kannata lannistua, vaikkei heti näyttäisikään hyvältä.
Niin ja ne pääsykokeethan koostuu tätä nykyä ilmeisesti psykologisista testeistä ja haastattelusta, joten se onko hyvä päivä vai ei, vaikuttaa aika paljon. Minun aikanani oli myös ryhmätilanne, mutta ei ilmeisesti enää?
Kati, tervetuloa vaan pyrkimään TAMKiin! Täällä on sitten lukematon määrä kivannäköisiä (ja fiksumpia kuin Pete) poikia/miehiä opiskelemassa, joten sinänsäkään ei hassumpi paikka! ;)- Pate -26-
Miksi ihmeessä menisin vielä Yliopistoon, kun olen Nokialla tiimin esimiehenä? Meillä on täällä mm. yksi maisterikin, joka tekee teknistä dokumentaatio ja on käytännössä alaiseni, vaikka Nokialla ei niin hierarkinen rakenne olekaan , mitä monissa muissa firmoissa vieläkin. Minulla on hyvä palkka ja olen esimiesasemassa. Vietä sinä vuosia yliopistossa aivan rauhassa, minä lähden tässä piakkoin Itävaltaan, osittain työmatka ja osittain tyttöystävän kanssa laskettelureissu. Minun työtehtävästä ylemmäs pääsevät vain he, joilla on Nokialla suoritettu kokemusta paljon, kukaan ei mene suoraan koulunpenkiltä todellakaan ohitse, se on varma fakta. Olen ylpeä IT-tradenomi Tampereelta.
Mutta opiskele sinä vielä AMK:n jälkeen yliopistokin ja nauti elämästäsi. Itse en enää vaivaudu tälle palstalle tulemaan, moi moi...
T: Pate -26-
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis3516969Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai755989Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)
No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j1955463Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi844270Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä
ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan543461HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok673423Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto
Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava63393Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta583346Töppö-persut ovat todella tyhmiä
sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan373084Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %
Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739132316