Kokemuksemme steinerpäiväkodista ja -koulusta

Äiti ja isä

ovat olleet positiivisia. Olemme tavallisella maalaisjärjellä varustettuja vanhempia. Selvitimme etukäteen, mihin lapsemme laitamme. Kävimme vierailemassa steinerpäiväkodissa ja steinerkouluissa, työkokemusta kunnan päiväkodista ja kouluista on. Molemmat ovat hyviä, mutta valintamme kohdistui steineriin, koska sen maailmankuva vastaa eniten meidän omaamme, ja olimme tyytyväisiä sen pedagogiikkaan. Emme kuulu mihinkään uskonnolliseen yhteisöön, mutta hyväksymme kaikki lailliset uskonnot ja kunnioitamme niitä. Tätä hyväksyntää ja avarakatseisuutta tarjosi myös steinerkoulu kotikasvatuksemme tueksi.

Opetus on ollut erittäin hyvää ja lapsemme ovat myöhemminkin pärjänneet todella hyvin. Olemme olleet erittäin tyytyväisiä opetukseen ja kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön. Mitään painostusta tai aivopesua emme kohdanneet. Olemme aina voineet keskustella ihan kaikesta avoimesti opettajien kanssa.

16

2361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Steineräippä

      Myös me ikään kuin tulimme steinerkouluun nukkuvina ja heräsimme antroposofiaan. Näin ollen voin sanoa, että maailmankuvamme vastaa steinerkoulussa/päiväkodissa vallitsevaa henkistä ilmapiiriä. En voi hyväksyä nykyajan materialismiä ja siksi pehmeämmät arvot ja usko henkimaailman asioihin ovat sopivaa vastapainoa. Aikana jona elämme selvännäköisyyden kykyä tarvitaan erottamaan oikea väärästä. Jokaisen kannattaakin pohtia omalta kohdaltaan, että olisiko aika avata se kauan ummessa ollut kolmas silmä. Mukavaa kuulla, että muillakin on positiivisia kokemuksia.

      • Maama ja paapa

        Tavallisia luterilaisia ollaan ja todella mahtavaa, että on tälläinen koulumahdollisuus. Arvomaailmamme kohtaa steinerpedagogiikan kanssa. Kokemuksia myös kunnallisesta puolesta.


    • lapsemme

      Steinerkouluun pedagogisista syistä. Pidämme steinerilaisten tavasta suhtautua lapsiin arvokkaina yksilöinä. Myös koulun tietyn tyylinen vanhanaikaisuus tuntuu hyvältä. Antroposofeja emme ole eikä meistä tule. Lastemme kanssa olemme vähitellen, heidän varttuessaan keskustelleen myös Steinerin tästä filosofis-uskonnollisesta näkemyksestä. Olemme puhuneet siitä, ettemme jaa sitä kaikilta osin, mutta että Steinerin ajatuksissa on paljon hyvää ja koulu ehdottomasti mielestämme parempi kuin peruskoulu. Vanhin lapsistamme kävi kaksi vuotta peruskoulua ja se oli meille pettymys. Lapsi olisi laitettu tiukkaan yhdenmukaiseen muottiin ja pienistäkin erilaisuuksista tehtiin suuria ongelmia. Steinerkoulussa jokainen on saanut arvostavaa kohtelua.

    • täysin...

      yhtyä kaikkiin aiempiin viesteihin tässä viestiketjussa :)

      Meillä siis myös hyvät kokemukset päiväkodista ja koulusta.

    • vastuullinen

      Kyseinen koulu on huono oppimisympäristö lapsille. Pedagokiikka ei perustu tutkimustyöhön, vaan Steinerin selvännäköisyydellä saavuttamiin järjettömiin ajatuksiin. Olen nähnyt, kun koulusta savustetaan antroposofiaan epäilevästi suhtautuva erittäin pätevä opettaja ulos. Kyseinen koulu ja sen taustalla vaikuttava pelottava uskonto eivät ole normaaleita ihmisiä varten. En voi suositella steinerkoulua muuta kuin kristiyhteisöläisille, joiden maailmankuvaan ko. koulu sopii.

      • kirjoittavasi...

        samasta koulusta, kuin aloittaja. No, onneksi ymmärsit sentään kirjoittaa yksikössä, etkä yleistänyt kokemuksiasi. Ainakaan kovin paljon.


      • Myös pettynyt
        kirjoittavasi... kirjoitti:

        samasta koulusta, kuin aloittaja. No, onneksi ymmärsit sentään kirjoittaa yksikössä, etkä yleistänyt kokemuksiasi. Ainakaan kovin paljon.

        Aika moni on pettynyt steinerkouluun. Totuus paljastuu pikkuhiljaa. Järkytys on yleensä suuri siinä vaiheessa, kun huomaa tehneensä virheen. On todella vaikea myöntää itselleen, että on uskonut lastensa kasvatustehtäviä epäpäteville kulttilaisille...


      • siitäkin...
        Myös pettynyt kirjoitti:

        Aika moni on pettynyt steinerkouluun. Totuus paljastuu pikkuhiljaa. Järkytys on yleensä suuri siinä vaiheessa, kun huomaa tehneensä virheen. On todella vaikea myöntää itselleen, että on uskonut lastensa kasvatustehtäviä epäpäteville kulttilaisille...

        varmasti voisi joku fiksu tehdä tilaston, kuinka monta prosenttia on ollut tyytyväisiä ja kuinka paljon on ollut pettyneitä.


      • Yhdyn tähän
        Myös pettynyt kirjoitti:

        Aika moni on pettynyt steinerkouluun. Totuus paljastuu pikkuhiljaa. Järkytys on yleensä suuri siinä vaiheessa, kun huomaa tehneensä virheen. On todella vaikea myöntää itselleen, että on uskonut lastensa kasvatustehtäviä epäpäteville kulttilaisille...

        Sillä Steinerilla ei ollut minkäänlaista kasvatustieteellistä koulutusta vaan hän omien ns. näkyjensä mukaan on luonut oppinsa. No kukin valitkoon itse. Minäkin ajattelin ensin lapsilleni tuota " hienoa" koulua, mutta luettuani paljontaustatietoja en todellakaan aio lapsiani sinne laittaa. Minä voin tukea heidän taiteellisia ja musiikillisia harrastuksiaan muutenkin.


    • Mrs F.

      Olen itse ns. "Steinerilainen" sillä opiskelin lapsena Steinerkoulussa ja kokemukset sekä muistot kouluajasta ovat erittäin hyviä, joten ainakin minä sekä mieheni haluamme tarjota saman mahdollisuuden meidän lapselle.

    • Steiner-koulu

      Kenelle Steiner-koulu & päiväkoti on tarkoitettu ? Tiedän kaksi lasta, jehovantodistajaperheestä, jotka käyvät steiner-koulua, pääseekö sinne muutkin. Onko siellä opiskelu kallista.
      Kuka pääsee päiväkotiin ja missä sellaisia on.

      • Mrs F.

        Ei Steinerkoulut taikka päiväkodit kuulu minkään valtakunnan uskonnolliseen yhteisöön, eivätkä ne ole suunnattu "tietyille" lapsille, vaan ihan kaikille.

        Steiner koulu/päiväkoti ajaa lapsen etuja siten että opiskelu tapahtuu lapsen omassa tahdissa, hyvin pedagoogisella ja hyvällä tavalla.
        Jokaista lasta opetateen ja kohdellaan niin yksilöllisesti kuin mahdollista.

        Oma kokemukseni on se että esim. minua kannustettiin erityisesti niissä aineissa jotka olivat minulle mieluisia kuten esim. taide ja musiikki

        Toinen saman tyylistä opetuspedagogiikkaa harjoittava koulu on Montesori.

        Lisätietoja ja päiväkodit/koulut löydät sivuilta http://www.steinerkoulu.fi/.


      • tehoyhteiskunnassa
        Mrs F. kirjoitti:

        Ei Steinerkoulut taikka päiväkodit kuulu minkään valtakunnan uskonnolliseen yhteisöön, eivätkä ne ole suunnattu "tietyille" lapsille, vaan ihan kaikille.

        Steiner koulu/päiväkoti ajaa lapsen etuja siten että opiskelu tapahtuu lapsen omassa tahdissa, hyvin pedagoogisella ja hyvällä tavalla.
        Jokaista lasta opetateen ja kohdellaan niin yksilöllisesti kuin mahdollista.

        Oma kokemukseni on se että esim. minua kannustettiin erityisesti niissä aineissa jotka olivat minulle mieluisia kuten esim. taide ja musiikki

        Toinen saman tyylistä opetuspedagogiikkaa harjoittava koulu on Montesori.

        Lisätietoja ja päiväkodit/koulut löydät sivuilta http://www.steinerkoulu.fi/.

        Olen pitkään lueskellut kannanottoja puolesta ja vastaan. Jostain syystä puolustajien asenne ja kirjoitukset ovat tuntuneet jotenkin asiallisemmilta ja kokemukseen perustuvammilta. Vastustajien kommentit kuulostavat pääsääntöisesti tunnepohjaisilta ryöpsähdyksiltä joita tulee kun puhutaan vieraasta ja pelottavasta asiasta.

        Ihminen on taipuvainen valitsemaan sen mikä on aina valittu (tavallinen peruskoulu), sillä ainoalla perusteella, että niin on aina tehty, riippumatta siitä sopiiko se omalle lapselle ollenkaan.

        Henkisyyttä tunnutaan pelkäävään juuri nyt kuin ruttoa... ja voihan tietty määrä henkistymistä ihmisessä toki aiheuttaakin sellaisen vakavan seurauksen, että hän haluaa pois urakeskeisestä tehokkuusmaailmasta voidakseen keskittyä muuhun.
        Sellainenhan on täysin tuomittavaa ja luuserimaista!!!!

        Omaa lastani en halua nähdä ikinä minään uraohjuksena taistelemassa menestyksestä ja rahasta.
        Mutta minä ja koulu (oli se sitten tavis- tai steinerkoulu) emme lopulta päätä hänen elämästään.

        Tärkeintä on antaa lapsen olla lapsi ja tulla onnellisemmaksi vaikka sitten paskakuskina.


      • Vai muukin
        Mrs F. kirjoitti:

        Ei Steinerkoulut taikka päiväkodit kuulu minkään valtakunnan uskonnolliseen yhteisöön, eivätkä ne ole suunnattu "tietyille" lapsille, vaan ihan kaikille.

        Steiner koulu/päiväkoti ajaa lapsen etuja siten että opiskelu tapahtuu lapsen omassa tahdissa, hyvin pedagoogisella ja hyvällä tavalla.
        Jokaista lasta opetateen ja kohdellaan niin yksilöllisesti kuin mahdollista.

        Oma kokemukseni on se että esim. minua kannustettiin erityisesti niissä aineissa jotka olivat minulle mieluisia kuten esim. taide ja musiikki

        Toinen saman tyylistä opetuspedagogiikkaa harjoittava koulu on Montesori.

        Lisätietoja ja päiväkodit/koulut löydät sivuilta http://www.steinerkoulu.fi/.

        Siis valmistuuko suolta mihinkään muuhun ammattiin kuin musiikkiin tai taidekouluun jatko-opiskeleen ? Siis "kunnon" ammatteihin ? huomaa kunnon lainausmerkeissä, oletan kaikkien ymmärtävän mitä tarkoitan.


      • Steineria harkitseva
        Mrs F. kirjoitti:

        Ei Steinerkoulut taikka päiväkodit kuulu minkään valtakunnan uskonnolliseen yhteisöön, eivätkä ne ole suunnattu "tietyille" lapsille, vaan ihan kaikille.

        Steiner koulu/päiväkoti ajaa lapsen etuja siten että opiskelu tapahtuu lapsen omassa tahdissa, hyvin pedagoogisella ja hyvällä tavalla.
        Jokaista lasta opetateen ja kohdellaan niin yksilöllisesti kuin mahdollista.

        Oma kokemukseni on se että esim. minua kannustettiin erityisesti niissä aineissa jotka olivat minulle mieluisia kuten esim. taide ja musiikki

        Toinen saman tyylistä opetuspedagogiikkaa harjoittava koulu on Montesori.

        Lisätietoja ja päiväkodit/koulut löydät sivuilta http://www.steinerkoulu.fi/.

        pitääkö väite paikkaansa, että ensimmäisillä luokilla turhautuu tiedon janoisemmat lapset tai ne jotka jo osaavat lukea, kun tahti on hidasta ja leikkivää ? Miten muuta aineet saavat tilaa kuintaide ja musiikki ?


      • luokalta
        Vai muukin kirjoitti:

        Siis valmistuuko suolta mihinkään muuhun ammattiin kuin musiikkiin tai taidekouluun jatko-opiskeleen ? Siis "kunnon" ammatteihin ? huomaa kunnon lainausmerkeissä, oletan kaikkien ymmärtävän mitä tarkoitan.

        on valmistunut aika monta yliopistokoulutettua; ainakin kaksi atk-alalle, yksi ravintotieteilijä, kaksi ekonomia, yksi opiskelee kai vieläkin filosofiaa. Pari lisäksi ammattikorkeasta, pari ammattikoulusta ja parilla näistä minun tietämistäni ei ole koulutusta.

        Minusta paremmin kuin Helsingin ylioppilaskirjoitus-vertailut olisivat antaneet ymmärtää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1878
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      6
      1782
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1271
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1184
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1152
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      10
      1085
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1031
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1005
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1004
    10. 10
      980
    Aihe