Golfin lämmitysl. puhallin

Humppa

Auto seisoi pakkasessa monta päivää. Sain käyntiin, mutta lämmityslaite ei toimi. Ei puhalla mitään. Tarkistin sulakkeen (toivottavasti oikean) ja se on ehjä. Onko ihan sökö vai heräisikö henkiin pakkasten mentyä? Toiveajattelua?

23

16565

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Golf

      Mulla kävi samoin, annoin keveyen läimäytyksen kädellä hanskalokeron alaosaan, siihen pehmeään verhoiluun jonka takana puhallin on ja lähti heti pyörimään. Puhallin "kurnuttaa" -20C pakkasilla, huolto kehoitti vaihdattamaan. Ongelma on kuulemma puhaltimen laakerissa.

      • Humppa

        Jatkan edelleen. Kävin vaihtaan sulakkeen vaikka edellinenkin oli ehjä. Ei toiminu. Painelin sulakkeen tiukkaan, jotta kosketusta varmasti olisi. Ajoin moottorin kuumaksi, ei vaikutusta. Täytyy kokeilla tuota läpsäystä huomenna. Jos veis firman talliin sulamaan muutamaksi päiväksi. Ongelmana on vaan että en näe ikkunoista ulos!


      • Reiska

        Uusi puhallin ni viat häipyy....


      • Ex volkka
        Reiska kirjoitti:

        Uusi puhallin ni viat häipyy....

        Poloon vm-00 vaihdettii 4 kertaa puhallin. Ensin ne väitti että vika oli ainutlaatuinen. "Säätöruuvin" kosketushäiriö kuulema koska puhallin rupes toimimaan matkalla korjaamolle. Seuraavana päivänä kun soitin kun se taas alle -20 asteen lakkas toimimasta ne kertoi vian olevan liian kapeassa "hiilikolossa" Hiilet eivät päässet liikkumaan kun kylmyys kutisti muovikolon. Varaessani korjaamolle ajan kertoivat siellä olevan ruuhkaa saman vian takia. Neljäs kerta kun vaihtoivat moottoria laittoivat varmaan golfin puhallin sinne koska "siivet" osui johonkin kiinni aiheuttaen ulinaa. Viides kerta kun soitin saman vian takia väittivät akselin jäätyneen kiinni. Piti ruuvimeisselillä pyörittää puhallinta niin jää rikkoontuisi. Ajaessani korjaamolle puhallin rupesi toimimaan joten ajoin viereiseen autokauppaan ja 2vkoa myöhemmin oli uusi auto alla.


      • Reiska
        Ex volkka kirjoitti:

        Poloon vm-00 vaihdettii 4 kertaa puhallin. Ensin ne väitti että vika oli ainutlaatuinen. "Säätöruuvin" kosketushäiriö kuulema koska puhallin rupes toimimaan matkalla korjaamolle. Seuraavana päivänä kun soitin kun se taas alle -20 asteen lakkas toimimasta ne kertoi vian olevan liian kapeassa "hiilikolossa" Hiilet eivät päässet liikkumaan kun kylmyys kutisti muovikolon. Varaessani korjaamolle ajan kertoivat siellä olevan ruuhkaa saman vian takia. Neljäs kerta kun vaihtoivat moottoria laittoivat varmaan golfin puhallin sinne koska "siivet" osui johonkin kiinni aiheuttaen ulinaa. Viides kerta kun soitin saman vian takia väittivät akselin jäätyneen kiinni. Piti ruuvimeisselillä pyörittää puhallinta niin jää rikkoontuisi. Ajaessani korjaamolle puhallin rupesi toimimaan joten ajoin viereiseen autokauppaan ja 2vkoa myöhemmin oli uusi auto alla.

        Hmm...tais "pojat" pistää vanhan version puhaltimia uudestaan,kun rupes renaamaan ;)....laittakaa uutta mallia ja niin ,kun sanoin viat ovat poissa :).....mitä tulee selityksiin niin voin sanoa suoraan älkää uskoko tollaisia NAURETTAVIA selityksiä,koska kyseessä on tyyppivika ja siihen auttaa vain ja ainoastaan UUSIPUHALLIN,joka on myös toisella varaosanumerolla ,kuin entinen.


      • Anonyymi

        Autossani rolahteli äänekkäästi lämppärin tuuletin ja arvelin ääntelyn johtuvan moottorin kuivista laakeripuslista. Ohjeessa oli, että tuulettimen moottoria ei voi korjata. Vaihdoin uuden, kun ei ollut kallis tarvikeosana. Tutkin entistä motoria ja kuivuneelta kuulosti. Aukaisin kuoret, kuin sillipurkista. Sisukset hyvässä kunnossa ja hiiletkin vielä melkein kulumattumat eikä kuparinen liukurengas ollut kulunut uralle. Sellaisen meinasin tehdä, että poraan 1mm. reiät laakeripäihin ja laitan ohutta pakkasen kestävää liukulaakeri rasvaa injektioruiskulla pesiin vähän ja pörittäen vaikka akkuporalla ees-taas. Väkivalloin avattua moottoria ei voinut enää korjata ainakaan nyt.


      • Anonyymi
        Reiska kirjoitti:

        Uusi puhallin ni viat häipyy....

        Moottorin etuvastus voi olla myös rikki, mut mootorin pitäisi toimia säätimen max-nopeudella. Ainakin omassa volk. mk3 oli niin. Kerran ei pyörinyt edes täydellä nopeudella. Otin lämp. puhaltimen irti ja tutkin etuvastuksen kosketuspintoja. Puhdistin kosk. pinnat hinokark. hiomapaperilla puhtaaksi ja laitoin etuvastuksen paikoilleen moottorin kiinnikkeisiin. Lämmityslaitteen moottori ryhtyi toimimaan kaikilla nopeusalueilla 1. 2. 3. 4. Oli ns. Kosketushäiriö-herjaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autossani rolahteli äänekkäästi lämppärin tuuletin ja arvelin ääntelyn johtuvan moottorin kuivista laakeripuslista. Ohjeessa oli, että tuulettimen moottoria ei voi korjata. Vaihdoin uuden, kun ei ollut kallis tarvikeosana. Tutkin entistä motoria ja kuivuneelta kuulosti. Aukaisin kuoret, kuin sillipurkista. Sisukset hyvässä kunnossa ja hiiletkin vielä melkein kulumattumat eikä kuparinen liukurengas ollut kulunut uralle. Sellaisen meinasin tehdä, että poraan 1mm. reiät laakeripäihin ja laitan ohutta pakkasen kestävää liukulaakeri rasvaa injektioruiskulla pesiin vähän ja pörittäen vaikka akkuporalla ees-taas. Väkivalloin avattua moottoria ei voinut enää korjata ainakaan nyt.

        Se äänekkäästi rolahteleva lämmityslaitteen moottori olikin moottorin syylärin puhallin, joka toimii moottorin lämpötilan rajoittemena. Siinä moottorissa ei ole etuvastusta nopeusaskelilla. Sorry tekst. virheestä.


    • Grilli

      Aivan selvä hiiliongelma. Hiilet joko lopussa ja muuten vaan jumittavat.

    • II Golffi

      Kuinkahan uusi Golf sinulla on, onko huollettavuus mennyt taaksepäin tässäkin kohdassa. II Golfissa moottorin irrotus kestää noin 10 s eikä siihen tarvita edes työkaluja. Oletko kokeillut suurinta nopeutta. Etuvastuksen lämpösulake on nimittäin voinut kärähtää, jolloin toimii vain täysillä.

      • Reiska

        Aika on ajanut ohi monessa suhteessa ;)......ei todellakaan niin helppo kuin 2 koppasessa ;)....ja niin kuin edellisissä viesteissä sanoin laittakaa uusipuhallin ja PITÄÄ olla uusin versio eikä sama "paska",joka on tehtaalta lähtiessä :)


      • Humppa
        Reiska kirjoitti:

        Aika on ajanut ohi monessa suhteessa ;)......ei todellakaan niin helppo kuin 2 koppasessa ;)....ja niin kuin edellisissä viesteissä sanoin laittakaa uusipuhallin ja PITÄÄ olla uusin versio eikä sama "paska",joka on tehtaalta lähtiessä :)

        Tänään laitoin Golfin käyntiin. Puhallin alkoi heti toimimaan! Oisko ollu vaan pahasti jäässä?


      • Reiska
        Humppa kirjoitti:

        Tänään laitoin Golfin käyntiin. Puhallin alkoi heti toimimaan! Oisko ollu vaan pahasti jäässä?

        Sippaa,joten laita uusipuhallin,jos haluat sen toimivan myös pakkasilla.Puhaltimen pyörimättömyys pakkasilla on tyyppivika,joten aivan turha "pelata" sen kanssa.Uutta puhallinta ostaessa/asentaessa varmistu sen olevan UUSIVERSIO niin vakuutan huoliesi olevan ohi.


      • Tykillä
        Humppa kirjoitti:

        Tänään laitoin Golfin käyntiin. Puhallin alkoi heti toimimaan! Oisko ollu vaan pahasti jäässä?

        Ennen kuin lähdet ostamaan sitä UUSINTA versiota tarkista ne hiilet nyt ensin. Mielestäni toi selvä hiiliongelma. Hiilet ei maksa montaa erkkiä varaosaliikkeessä.


    • Seat kuski

      Reiska on aivan oikeassa:Volkkarin Poloissa ja Golfeissa ja Seat:in Vuosimallin 2001 Ibizassa ja Cordopassa on tehtaalta lähtiessä semmoinen puhallin johon pääsee kosteus sisään.Aiheuttaa hiilien kosketus häiriötä joka saattaa korjaantua pienen ajon jälkeen.On tullut Scandinavia versio joka on paremmin suojattu ja vaihdetaan pidennettyyn takuuseen ainakin Seattiin ja siihen loppu ongelmat.

      • Reiska

        ,jos vinkeistä ei ymmärretä ottaa vaaria niin ei voi mitään :)Sit kannattaa muistaa siellä "lapin" reissussa,kun sataa lunta ja tuiskuttaa ja puhallin tekee tenän niin kannattaa miettiä et paljonko "SÄÄSTI",kun tinaili niitä hiiliä,jotka makso vain 5 euroo ;)Se siitä sitten en viitsi ruveta paimentamaan,mut yritin vaan auttaa kavereitä ,mut so what,jos ei apu kelpaa :)

        ps.nämä ns."säästäjät" ovat siitä huvittavia heppuja et yrittävät kaikin tavoin "säästää",mut loppupeleissä,jos vähänkään miettivät niin tajuavat sen ,että on käynyt niin et tuli -0 ;)

        Palaa aikaa rahaa ja hermot monta askia tupakkaa ja lopputulos on mitä on ,mut tietty kunnioitus omatoimisuuteen;)......itse olen sitä mieltä et joka hommaan on oman alanammattilaiset ja asiat kannattaa jättää niiden hoitoon.


    • Bora2000

      Omassa Borassani (vm.2000) on samaa vikaa. Sanoivat merkkiliikkeessä, että puhaltimesta on olemassa kolme eri versiota. 1. puhaltimessa, joka oli alkuperäisenä paikallaan, oli ääntämisongelmaa (vaihdettiin takuuseen). Nykyinen malli (ns. B-versio) ei käynnisty kovemmalla pakkasella. Nyt puhaltimesta on saatavilla 'C-versio', joka ei kuulemma enää jumiudu kovimmillakaan pakkasilla, mutta yllätten se ei enää mene takuuseen (puhuivat jostain 75000km rajasta)!!!

      • GOLF4

        Samaa vikaa pukkaa...(ei toimi missään asennossa)aika pitkään pyöri kovillakin pakkasilla, mutta eilen ei enää. Auto on '99 golf, vieläkö noita saa tässä vaiheessa vaihdatettua "tyyppivikana" vw:n piikkiin? Kellään kokemuksia? Ei ole tietoa onko ko autoon vaihdettu sitä missään vaiheessa.

        Mitä uusi puhallin maksaa? Korjauskirjan mukaan pitää purkaa keskikonsoli ja hanskalokero jotta pääsee käsiksi puhaltimeen? Onko näin käytännössä, vai voiko jossain oikaista?
        Kiitti.


    • GOLF4

      Samaa vikaa pukkaa...(ei toimi missään asennossa)aika pitkään pyöri kovillakin pakkasilla, mutta eilen ei enää. Auto on '99 golf, vieläkö noita saa tässä vaiheessa vaihdatettua "tyyppivikana" vw:n piikkiin? Kellään kokemuksia? Ei ole tietoa onko ko autoon vaihdettu sitä missään vaiheessa.

      Mitä uusi puhallin maksaa? Korjauskirjan mukaan pitää purkaa keskikonsoli ja hanskalokero jotta pääsee käsiksi puhaltimeen? Onko näin käytännössä, vai voiko jossain oikaista?
      Kiitti.

      • peukalokeskelläkämmentä

        Minulla VW-GOLF mk3 vm.1995
        Moottorinlämmitin sanoi "sopparin irti"ja tarkoitus olisi laittaa letkulämmitin,joka lämmittää,kierrättää sisäänrakennetulla pumppulla jäähd.nestettä.Lämmitin tulee laittaa kennon sisäänmenevään letkun väliin.Nyt kysynkin,kumpiko on sisäänmenevän nesteen letku,kun katsotaan moottoritilaan,niin letkut 2-kpl.ovat vaakatasossa palapelin sivulla esim. O O < kuvaa letkuja. Kiitos etukäteen ohjeesta/neuvosta.


      • PeukalotOn

        Laita auto käyntiin ja kokeile kädellä,kumpiko letku lämpiää ensin,on melko varma keino saada selville,oikea vaiko vasen.


    • Marko72

      Hansikaslokeron purkaminen riittää, "torks" ruuveja (sdi bora -01)

      • 410000kmVW

        Golf mk3 vain yksi ruuvi irti ja lämmityslaitteen puhallinmoottori lähtee irti kiertämällä,niinkuin pappatunturin bensatankin korkkia ja takaisin paikoilleen päinvastainen järj.Hyllylokeron jouduin enste irrottamaan vänkärin puolelta.Laakerit vinkuivat,ohkanen rasva.Hiilet olikin ok.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vakava rikosepäily Seinäjoella

      Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      43
      3030
    2. Mies pakko olla rehellinen

      Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      26
      2999
    3. Olet saanut kyllä tunnisteita

      Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      34
      2876
    4. Mitä on woketus?

      Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      443
      2567
    5. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

      Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      156
      1880
    6. Oletko jo luovuttanut?

      Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      143
      1838
    7. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

      Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      25
      1435
    8. Hirvenmaitojuusto

      Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      5
      1241
    9. Romillt veressä

      Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      31
      1187
    10. Vanhentunut runsaasti.

      Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      74
      1149
    Aihe