Olen laittamassa antiikkipöytää kuntoon. Siitä tuli upea kun otin vanhat maalit ja lakat pois.
Meinasin lakata uudelleen, kun törmäsin oheissa petsaukseen, mitä se on?
Tarvitaanko hiontaa ensin, ja miten petsataan?
tietääkö kukaan
Mitä on petsaus???
28
14922
Vastaukset
- ...on
vesi tai sprii liukoista väriä.
- petsaus
Jos suoritat vesipetsauksen, kannattaa sitä ennen kastella kohde kevyesti pelkällä vedellä ja pinnan kuivuttua hioa se. Kun vesipetsattaessa pinta sitten kostuu uudestaan, se ei enää nouse yhtä tikkuiseksi kuin ilman tuota toimenpidettä.
Spriipetsillä samaa ongelmaa ei ole. Suosittelen muutenkin tässä tilanteessa spriipetsiä, koska se tarttuu paremmin pintaan, jossa saattaa vielä olla maali- tai lakkajäämiä (vaikkei niitä näkyisikään).- petsaus
Ja sitten tietenkin lakka päälle. Voit käyttää tietenkin myös värillistä lakkaa (petsilakkaa), mutta tasaisen tuloksen saamiseksi olisi hyvä olla lakkaruisku.
- konsti petsaukseen
petsaus kirjoitti:
Ja sitten tietenkin lakka päälle. Voit käyttää tietenkin myös värillistä lakkaa (petsilakkaa), mutta tasaisen tuloksen saamiseksi olisi hyvä olla lakkaruisku.
Ota pala pehmeintä saatavilla olevaa muovi/kumisientä paljaaseen käteesi, kasta sieni petsiin ja ala petsaamaan. Jälki tummenee tai vaalenee sen mukaan kuinka kovasti sientä puristat sormillasi. Erittäin hyvä epätasaisten pintojen petsaukseen.
- aloittelija
Tämän kun olisin lukenut ennen kuin pilasin lattiani eilen. Tai ennen kuin menin ostamaan nuo tarvikkeeni.
Mielestäni kerroin kyllä rauta- / rakennustarvikekaupassa minkälainen projekti on, eli että hion vanhasta lattiasta lakan pois ja laitan sitten petsiä ja sitten lakkaa.
Noh, mulle myytiin SEKÄ vesiliukoista petsiä ETTÄ vesiliukoista lakkaa.
Sittemmin kun luin foorumeilta infoja niin lähes kaikki kokeneemmat ovat suositelleet että jättäkää ne vesiliukoiset lakat suosiolla kauppaan. Jälki on rumaa ja lohkeilee ajan kanssa jos lattialle esim. tiputtelee jotain.. tai jos on koiria jne.
Tuostakaan myyjä ei osannut sanoa mitään että petsin kannattaisi olla spriiliukoista jos kyseessä on entisöitävä lattia uuden sijaan.
Mulla on nyt keittiön lattia keskeneräisesti petsattu ja läikkiä täynnä.
Lakka oli ilmeisesti joissain kohdin imeytynyt syvemmälle kuin toisaalla -en kumminkaan uskonut sitä aluksi, vaan hioin ne laikukkaat kohdat uudestaan ensimmäisen petsauksen jälkeen ja petsasin taas.
Tästä seurauksena se on tosiaan nyt täynnä rumia läikkiä.
Voisiko joku NYT neuvoa miten tuo lattia pelastetaan mahdollisimman halvalla?
Ajattelin että ostan seuraavaksi (vaikka tekisi mieli jo v***u varastaa ne samasta kaupasta) spriiliukoista petsiä ja jotain lattiaöljyä.
Onko hyvä idea?
-Suosituksia merkeistä?
-Voiko vesiohenteisen petsin päälle laittaa spriiliukoista petsiä ilman ongelmia? - maksa3
aloittelija kirjoitti:
Tämän kun olisin lukenut ennen kuin pilasin lattiani eilen. Tai ennen kuin menin ostamaan nuo tarvikkeeni.
Mielestäni kerroin kyllä rauta- / rakennustarvikekaupassa minkälainen projekti on, eli että hion vanhasta lattiasta lakan pois ja laitan sitten petsiä ja sitten lakkaa.
Sittemmin kun luin foorumeilta infoja niin lähes kaikki kokeneemmat ovat suositelleet että jättäkää ne vesiliukoiset lakat suosiolla kauppaan. Jälki on rumaa ja lohkeilee ajan kanssa jos lattialle esim. tiputtelee jotain.. tai jos on koiria jne.
Tuostakaan myyjä ei osannut sanoa mitään että petsin kannattaisi olla spriiliukoista jos kyseessä on entisöitävä lattia uuden sijaan.
Lakka oli ilmeisesti joissain kohdin imeytynyt syvemmälle kuin toisaalla -en kumminkaan uskonut sitä aluksi, vaan hioin ne laikukkaat kohdat uudestaan ensimmäisen petsauksen jälkeen ja petsasin taas.
Ajattelin että ostan seuraavaksi (vaikka tekisi mieli jo v***u varastaa ne samasta kaupasta) spriiliukoista petsiä ja jotain lattiaöljyä.
Onko hyvä idea?
-Suosituksia merkeistä?
-Voiko vesiohenteisen petsin päälle laittaa spriiliukoista petsiä ilman ongelmia?Miksi et ottanut parkettiliikettä teekemmään hommaa...olis jo varmaan kunnossa. Meillä tehtiin vesiohenteisilla ja on ihan tosi hieno. Meillä toki teki parkettiliike ja kun saimme laskun, jossa näkyi kotitalousvähennyksen osuus, niin ei olisi tullut paljoakaa halvemmaksi vaikka olisi itse yritetty tehdä....(ja paskaa olis tullu)
Kaikkea EI kannatta tehdä itse. Maalaisitko autosi ITSE uusiksi... - tewtert
maksa3 kirjoitti:
Miksi et ottanut parkettiliikettä teekemmään hommaa...olis jo varmaan kunnossa. Meillä tehtiin vesiohenteisilla ja on ihan tosi hieno. Meillä toki teki parkettiliike ja kun saimme laskun, jossa näkyi kotitalousvähennyksen osuus, niin ei olisi tullut paljoakaa halvemmaksi vaikka olisi itse yritetty tehdä....(ja paskaa olis tullu)
Kaikkea EI kannatta tehdä itse. Maalaisitko autosi ITSE uusiksi...Mitä luulet? Ei ole pennin latia rahaa ja olen työtön häviäjä, siksi.
- r6b6675
maksa3 kirjoitti:
Miksi et ottanut parkettiliikettä teekemmään hommaa...olis jo varmaan kunnossa. Meillä tehtiin vesiohenteisilla ja on ihan tosi hieno. Meillä toki teki parkettiliike ja kun saimme laskun, jossa näkyi kotitalousvähennyksen osuus, niin ei olisi tullut paljoakaa halvemmaksi vaikka olisi itse yritetty tehdä....(ja paskaa olis tullu)
Kaikkea EI kannatta tehdä itse. Maalaisitko autosi ITSE uusiksi...Ja kyllä maalaan autoni itse koska sillä ei v***kaan väliä miltä joku menopeli näyttää. En todellakaan ole mikään autojen tuunaajaurpo. Itse asiassa yksityisautoilu / huviajelu pitäisi kieltää lailla.
- btwetwet
maksa3 kirjoitti:
Kaikkea EI kannatta tehdä itse. Maalaisitko autosi ITSE uusiksi...Sitäpaitsi lakka on melkein huonoin vaihtoehto mitä löytyy.
"Lakatut lattiat alkoivat yleistyä 1960-luvulla. Peilikirkkaista lattioista tuli muoti-ilmiö joka pitää pintansa vielä tänäkin päivänä. Vanhoissa taloissa ei lakattu lattia ole todellakaan kotonaan. Lakatun lattian yksi suurimmista varjopuolista on lakkauksen uusimisen yhteydessä vaadittava hionta. Hionta kuluttaa joka kerran lattiaa. Uudelleen lakkaus vaatii useimmiten ammattilaista ja lakat ovat usein ympäristölle sekä terveydelle vaarallisia. Toinen merkittävä haitta on lakkapinnan lyhyt ikäisyys. Vain muutaman vuoden jälkeen lakkapinnassa näkyy usein harmaita raitoja ja läikkiä, siellä missä pinta on halkeillut ja pesuvesi on päässyt valumaan puuhun."
http://www.antiikkiverstas.com/verkkokauppa/lattian_kasittely_kuuraamalla_pellavaoljysuovalla - let it flow
aloittelija kirjoitti:
Onko hyvä idea?
-Suosituksia merkeistä?
-Voiko vesiohenteisen petsin päälle laittaa spriiliukoista petsiä ilman ongelmia?Lyön tän nyt lukkoon niin että ei tarvitse kenenkään enää vaivautua antamaan puolivillaisia "neuvoja": käytän sävytettyä spriipohjaista petsiä.
Se peittää laikkuja tarpeeksi koska sen luvataan tarttuvan vanhoihin lattioihin mistä on lakka hiottu pois, vaikka lakkaa olisikin imeytynyt puuhun joissain kohti hieman syvemmälle.
100% tasaista pintaa mun ei tarvitsekaan saada. En ole mikään seipään niellyt täydellisyyden tavoittelija, riittää että lattia "toimii" eikä näytä pahalta.
Harkitsin jo tuon vasemmalla kädellä ja väärillä tarvikkeillakin sutaistun tuloksen jättämistä käyttöön, mutta tuo spriipohjainen petsi:
http://www.liberon.fi/cms/node/13
-vaikuttaa niin hyvältä tähän tarkoitukseen että käyn vielä sen ostamassa.
Lattiaöljy sen päälle olisi ollut muuten hyvä vaihtoehto mutta jos ne kaikki vaativat hyvän tuuletuksen kuivuakseen niin se vaihtoehto on nyt talvella pois suljettu.
Tuosta yo. linkin petsistä sanotaan vieläpä että se "EI vaadi pintakäsittelyä", mutta se kumminkin voidaan pintakäsitellä öljyllä, vahalla tai lakalla jos niin halutaan.
Koska en halua lakata lattiaa huonon keston, lohkeilemisvaaran ja vaikean huollettavuuden takia (pitää hioa aina ennen uusintakäsittelyä pois) enkä voi öljytä koska talvella ei voi pitää läpivetoa vuorokausikaupalla, niin tämä spriipohjainen petsi on täydellinen ratkaisu. - ruuvaa väännä säädä
aloittelija kirjoitti:
Onko hyvä idea?
-Suosituksia merkeistä?
-Voiko vesiohenteisen petsin päälle laittaa spriiliukoista petsiä ilman ongelmia?Mahdollisimman halvalla tämäntyylisen vahingon pelastaa, kun hioo kaiken petsin ja imeytyneen ENTISEN lakan pois.
Ensin tietenkin karkealla paperilla ja lopuksi ennen uutta petsikäsittelyä hienolla paperilla.
Tämä lattian käsittely vaatii uskomattoman monta työvaihetta, joita Tauno Tavallinen ei hallitse. Jo välineet ja menetelmät ovat usein täysin vieraita.
Niitä vahoja ja öljyjä voi käyttää mihin vuodenaikaan tahansa. Olosuhteet vain on järjestettävä kuntoon.
Parkettiasennuksia ja hiontoja tekevät yritykset suorittavat tilausjärjestyksessä lattioiden uudelleenkäsittelyjä, petsauksiakin. - kysyvä eksyy?
aloittelija kirjoitti:
Onko hyvä idea?
-Suosituksia merkeistä?
-Voiko vesiohenteisen petsin päälle laittaa spriiliukoista petsiä ilman ongelmia?Kyselit neuvoja jo aiemmin. Sillä pienellä tasohiomakoneellako lattiasi sitten hioit? Olisit vaan uskonut, ettei tule mitään. Tuota lattiaa ei pelasta enää erkkikään, ei edes rahalla. Halvimmalla selviät, kun revit ne parkettisi pois ja laitat vaikka halpaa laminaattia tilalle.
- aapo...?
aloittelija kirjoitti:
Onko hyvä idea?
-Suosituksia merkeistä?
-Voiko vesiohenteisen petsin päälle laittaa spriiliukoista petsiä ilman ongelmia?jos itelle tekee...eikä oikeen osaa.. EI KOSKAAN saa käyttää vesiohenteisia!!
- Juuso
Kiitos vastauksista,
Jos se on vesiliukoista väriä tai lakkaa niin miksi sitä sanotaan petsiksi?
Onko sillä jotain erityisominaisuksia.- Pehku
Petsi on vesi- tai spriiliukoista väriainetta, eli kyseessä ei ole pintakäsittelyaine, vaan pelkkä aine puun värin muuttamiseen. Petsin päälle sitten varsinainen pintakäsittelyaine, öljy, vaha tai lakka.
Jos kappale täysin puupuhdas, vesipetsi on hyvä vaihtoehto, jos pinnassa hiemankin lakkajäämiä, tai edes epäilys siitä, kannattaa valita spriipetsi. Vesipetsi ei tartu laka, vahan, kuivuneen liima tms. päälle, vaan jää laikkuja. Vesipetsillä pinnan kostutus ensin, ja nousseen "tikutuksen" hionta, siten petsaus, kuivuminen noin vuorokausi, kevyt hionta hienolla kuivahiomapaperilla tai esim. teräsvillalla, varo nurkkien ja kulmien läpihiomista. Sitten pölyn poisto harjaamalla tai nihkeällä liinalla, ja pintakäsittely vahalla tai öljyllä. Pari kolme kerrosta, kuivuminen ja kiillotus puuvillakankaalla tms. Jos lakkaat, valitse liuotinohenteinen lakka, tulee kärtsää, mutta paljon mielestäni vahvempi pinta kuin vesiohenteisella, ja tulevaisuudessa mahdollinen poishionta paljon helmpompi. Lakkaa useampi kerros, välillä kuivunta n. 1 vrk, ja välihionta hienolla paperilla. Olen lakannut mm. Helolla 4-5- kertaa välihioen, ja viimeisen kerran jälkeen pitkä kuivuminen ja hionta esim. 1200-paperilla ja kiillotus ja vahaus huonekaluvahalla, tulee siisti pinta, mutta työläs. Onnistuu pensselilläkin, mutta ruiskulla parempi, mutta vaatii enemmän taitoa. Kolemkin lakkakerrosta välihioen, ja viimeinen ilman takaa kohtuullisen tuloksen. Panosta laadukkaaseen (=kalliiseen, ikävä kyllä) pensseliin, joka tarkoitettu juuri lakalle.
Onnea projektiin! - Juuso
Pehku kirjoitti:
Petsi on vesi- tai spriiliukoista väriainetta, eli kyseessä ei ole pintakäsittelyaine, vaan pelkkä aine puun värin muuttamiseen. Petsin päälle sitten varsinainen pintakäsittelyaine, öljy, vaha tai lakka.
Jos kappale täysin puupuhdas, vesipetsi on hyvä vaihtoehto, jos pinnassa hiemankin lakkajäämiä, tai edes epäilys siitä, kannattaa valita spriipetsi. Vesipetsi ei tartu laka, vahan, kuivuneen liima tms. päälle, vaan jää laikkuja. Vesipetsillä pinnan kostutus ensin, ja nousseen "tikutuksen" hionta, siten petsaus, kuivuminen noin vuorokausi, kevyt hionta hienolla kuivahiomapaperilla tai esim. teräsvillalla, varo nurkkien ja kulmien läpihiomista. Sitten pölyn poisto harjaamalla tai nihkeällä liinalla, ja pintakäsittely vahalla tai öljyllä. Pari kolme kerrosta, kuivuminen ja kiillotus puuvillakankaalla tms. Jos lakkaat, valitse liuotinohenteinen lakka, tulee kärtsää, mutta paljon mielestäni vahvempi pinta kuin vesiohenteisella, ja tulevaisuudessa mahdollinen poishionta paljon helmpompi. Lakkaa useampi kerros, välillä kuivunta n. 1 vrk, ja välihionta hienolla paperilla. Olen lakannut mm. Helolla 4-5- kertaa välihioen, ja viimeisen kerran jälkeen pitkä kuivuminen ja hionta esim. 1200-paperilla ja kiillotus ja vahaus huonekaluvahalla, tulee siisti pinta, mutta työläs. Onnistuu pensselilläkin, mutta ruiskulla parempi, mutta vaatii enemmän taitoa. Kolemkin lakkakerrosta välihioen, ja viimeinen ilman takaa kohtuullisen tuloksen. Panosta laadukkaaseen (=kalliiseen, ikävä kyllä) pensseliin, joka tarkoitettu juuri lakalle.
Onnea projektiin!Tänks pehku!!
- Antiikin ystävä
kuullutkaan termiä petsaus, et taida ymmärtää antiikkihuonekalujen kunnostuksenkaan päälle kovin paljon. Jos kyse on arvokkaasta huonekalusta, josta olet rapsuttanut alkuperäiset maalikerrokset pois, olet tuhonnut esineen historiaa. Antiikkia ymmärtävä harrastaja tietää, että esineen arvo putoaa murto-osaan, jos se on asiantuntemattomasti "kunnostettu".
- kuitenkin
Jos vanhaan huonekaluun on myöhemmin vedetty uudet maalit pintaan (vieläpä sellaiset maalit, joita huonekalun tekemisen aikaan ei ollut olemassakaan), ei ole suuri synti ottaa niitä pois.
Uuden poistossa helposti lähtee alkuperäinenkin, mutta uusi pintakäsittely voidaan tehdä vanhoilla menetelmillä.
Kysymys on aina arvostuksista. Museoarvo on toinen kuin käyttöarvo. Minun olisi vaikea hyväksyä asuntooni 1800-luvun huonekalua, jossa olisi pinnassa alkydimaali. - Antiikin ystävä
kuitenkin kirjoitti:
Jos vanhaan huonekaluun on myöhemmin vedetty uudet maalit pintaan (vieläpä sellaiset maalit, joita huonekalun tekemisen aikaan ei ollut olemassakaan), ei ole suuri synti ottaa niitä pois.
Uuden poistossa helposti lähtee alkuperäinenkin, mutta uusi pintakäsittely voidaan tehdä vanhoilla menetelmillä.
Kysymys on aina arvostuksista. Museoarvo on toinen kuin käyttöarvo. Minun olisi vaikea hyväksyä asuntooni 1800-luvun huonekalua, jossa olisi pinnassa alkydimaali.kirjoitinkin alkuperäisistä maalikerroksista. Alkydimaalihan ei 1800-luvun huonekalussa ole alkuperäinen käsittely, sen toki ymmärrän.
Sukulaiseni "kunnosti" upean maalatun, mutta tietysti aikojen saatossa kolhiintuneen morsiusarkun hiomalla ainoan ja alkuperäisen maalikerroksen pois ja lakkaamalla alta paljastuneen vaalean mäntypuun. Sellaista kohtaloa en toivoisi yhdellekään vanhalle kalusteelle, olipa tunne- tai museoarvoa tai molempia. - kuitenkin.
Antiikin ystävä kirjoitti:
kirjoitinkin alkuperäisistä maalikerroksista. Alkydimaalihan ei 1800-luvun huonekalussa ole alkuperäinen käsittely, sen toki ymmärrän.
Sukulaiseni "kunnosti" upean maalatun, mutta tietysti aikojen saatossa kolhiintuneen morsiusarkun hiomalla ainoan ja alkuperäisen maalikerroksen pois ja lakkaamalla alta paljastuneen vaalean mäntypuun. Sellaista kohtaloa en toivoisi yhdellekään vanhalle kalusteelle, olipa tunne- tai museoarvoa tai molempia.Joo, siitä olen samaa mieltä. Joillakin ihmisillä on kova hinku saada vanhoista esineistä puu näkyviin vaikka kaluste olisi alunperin tehty maalattavaksi ja kolot on kitattu sen mukaan.
- Mikko.
On vastaus. muut valehtelee.
- PSB - not
Jaa, mun kaveri sano että se on Pet Shop Boys bändin fanitusta...
- Juuso
Näillä ohjeilla mitä sain teiltä pärjäilen hyvin.
- Hermorauno1
Itse olen havainnut omien huonekalujen saavan loppujen lopuksi lakkabensiini käsittelyn, suosittelen. Ei tarvitse välihiontoja eikä kuivumisen odotteluja. Eikä myöskään tarvitse vaivautua kaapimaan vanhoja maaleja pois. Jos jotain negatiivista oikein hakemalla hakee niin pinnasta tulee hieman rosoinen ja nokinen. Toki hyvinä puolina mainittakoon vielä että asuntoon tulee tilaa huomattavasti, vaimo on tyytyväinen ja itse saa paistettua vaikka makkarat oluen kera suunnitellen jo seuraavaa nikkarointi projektia.
- restaur
voi luoja näitä vastauksia :D toivottavasti ollaan järkiinnytty ja opittu jotain näistä vuodelta-banaani vastauksista. kymmenen vuotta mennyt. onnisuiko aloittajan lattia?
- mitä_seuraavaksi
Voi luoja kun jonkun pitänyt tällainenkin ketju nostaa...
- Anonyymi
Juu u
- Anonyymi
Vanhat maalit pois ja puoli karkeella paperilla syiden suuntaan, aina ja lopuksi ohuella hiekkapaperilla (syiden suuntaan aina) ja lopuksi kostealla rätillä karva pois pyyhkien pinnalta. Pidä sen jälkeen petsattava kohde pois pölystä tai alueelta missä hiotaan ja tai pölyä syntyy. Pyri käyttämään paineilma maaliruiskua. Jos löytyy, n. 2-3 lakka kerrosta pintaan. Ota selvää jos lähdet ruiskulla maalaamaan tai Huom. Petsaamaan, ota selvää ettet sotke petsaamiseen maalaamista ja ohentamista liuottimilla. Hyvää päivän jatkoa..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212586- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292222Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871613Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961546- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379