mielenterveyspotilas naapurina

huh!

onko kokemuksia muilta mielenterveyspotilaan naapureilta. oma hullu naapurimme saa välillä kunnon kohtauksia, jolloin huutaa, jopa yrittää käydä päälle. omaiskontakteja ei ilmeisesti ole. miten päästä naapurista eroon, omistaa asuntonsa. pakkohoidon kriteerit eivät ilmeisesti täyty? vinkkejä, mitä olette itse tehneet ko. tilanteessa?

115

14277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nunsku

      Pakkohoidon kriteerit täyttyy jos on vaaraksi muille tai itselle, joten soitto poliisille!!!
      Jos ei ensimmäisellä kerralla poliisit ota asiaa vakavasti, niin silloin ilmoitus jokaisesta kerrasta kun naapuri käyttyäytyy väkivaltaisesti.
      Muistettava kuitenkin, että mielenterveyspotilas on myös ihminen!!!ja naapurinne tarvitsee nyt apua ammatti-ihmisiltä.
      Tsemppiä!

      • miksi ovet ei aukene meille?

        Turha kolkutella itse ovia, eivät ota hoitoon vapaaehtoisia ja halukkaita. Vaativat lähetettä, tai pakkopaitakuljetusta akuuteissa tapauksissa.


    • sinä sen

      ihmisen asiat tiedät. Mitäs olet itse tehnyt? Taitaa olla taas yhden sortin provoilija. Tosi jos olisi kyseessä, olisi jo tiedetty mitä pitää tehdä! Että ottaa päähän sinun kaltaisesi idiootit!

    • niin perseestä

      nämä tällaiset kirjoitukset. Ai miksikö? Siksi, kun ei ole tiedossa kuin yhden omat tarinat - väritetyt ja kirjoittajan omista tekemisistä kertomattomat! Leimaa sinä vaan naapuriasi hulluksi - siksikö et ole toiminut kuten mahdollisesti pitäisi, kun tarinasi ei ole tosi?

      • kerrotut tarinat

        ovat tosia ja aina kärsijänä on taloyhtiön perusasuja. Ei "hoidokeille" mitään voi. Samaan kastiin kuuluvat maalta metsä keskeltä muuttava väki joka ei ymmärrä kuinka kerrostalossa eletään
        muut huomioiden. Ja oma lukunsa ovat äidin & isän kultapuppelit jotka muutavat ekaan omaan asuntoon. Jos perusasuja uskaltaa näihin asioihin puuttua niin kyllä on jos jonkinmoista "haukkujaa" heti vastassa.


      • minkähän takia
        kerrotut tarinat kirjoitti:

        ovat tosia ja aina kärsijänä on taloyhtiön perusasuja. Ei "hoidokeille" mitään voi. Samaan kastiin kuuluvat maalta metsä keskeltä muuttava väki joka ei ymmärrä kuinka kerrostalossa eletään
        muut huomioiden. Ja oma lukunsa ovat äidin & isän kultapuppelit jotka muutavat ekaan omaan asuntoon. Jos perusasuja uskaltaa näihin asioihin puuttua niin kyllä on jos jonkinmoista "haukkujaa" heti vastassa.

        se, joka ei ymmärrä miten kerrostalossa asutaan, on aina maalta muuttaja? Minä kun luulen, että toisista piittaamaton asuja on pikemminkin vanhempiensa pilalle lellimä perheen ainoa lapsi, joka on aina saanut tehdä mitä tahtoo eikä todellakaan ole koskaan tarvinnut ottaa muita huomioon. Niin tai jollei ole lellitty, niin ainakin on jätetty lapsiparka oman onnensa nojaan, kaikki kasvatus on korvattu rahalla ja tavaralla!


      • ......
        kerrotut tarinat kirjoitti:

        ovat tosia ja aina kärsijänä on taloyhtiön perusasuja. Ei "hoidokeille" mitään voi. Samaan kastiin kuuluvat maalta metsä keskeltä muuttava väki joka ei ymmärrä kuinka kerrostalossa eletään
        muut huomioiden. Ja oma lukunsa ovat äidin & isän kultapuppelit jotka muutavat ekaan omaan asuntoon. Jos perusasuja uskaltaa näihin asioihin puuttua niin kyllä on jos jonkinmoista "haukkujaa" heti vastassa.

        Paras kerrostaloasunto, jossa minä olen ikinä asunut oli ehdottomasti opiskelijoille tarkoitettu kerrostalo. Taikasanat; kunnon äänieristykset (tämä se tärkein) ja ystävällinen asennotuminen asukkaiden kesken, ei vihamielisyyksiä tai suvaitsemattomuutta. Pahimmat metelit olivat siellä, jossa olikin sitä vanhempaa ja kiukkusempaa porukkaa. Ja nämä "maalaiset" voivat olla paljon kunnioittavampia kuin cityihmiset.

        Kumpa voisikin tyrkätä vanhukset yhteen taloon, lapsiperheet toiseen, eläimenomistajat kolmanteen, nuoret neljänteen ja loput sitten viidenteen. Mutta tuskimpa :)


      • Anonyymi
        minkähän takia kirjoitti:

        se, joka ei ymmärrä miten kerrostalossa asutaan, on aina maalta muuttaja? Minä kun luulen, että toisista piittaamaton asuja on pikemminkin vanhempiensa pilalle lellimä perheen ainoa lapsi, joka on aina saanut tehdä mitä tahtoo eikä todellakaan ole koskaan tarvinnut ottaa muita huomioon. Niin tai jollei ole lellitty, niin ainakin on jätetty lapsiparka oman onnensa nojaan, kaikki kasvatus on korvattu rahalla ja tavaralla!

        Oman elämänkokemuksen mukaan ainoat lapset on usein rauhallisia, ja monesti suurperheiden nuorimmat kiusaa ja häiriköi ja juoruilee sujuvasti jo lapsena. Vaikka eihän yleistäminen ole kivaa, jokainen määritellään tekojensa kautta yksilönä.


    • ns hulluja

      naapurissa - huutelevat parvekkeeltaan kommentteja tai muuten ovat vittuilemassa ja kättä vääntämässä joka asiasta. Kaiken maailman alkoholisteja ynnä muita häiriötekijöitä. Ja ihan normaalien kirjoissa kulkevat - heh. Yksikin ilmeisen terve tapaus pyrki huutelemaan naapurilleen kylpyhuoneesta kaiken maailman kommentteja. Ja aina jos talossa on joku ongelma, nämä terveet kääntävät asian yhden ja saman asukkaan viaksi. Onkos tämä tervettä? Käyttäytyvät kuin paskaset rakkikoirat!

    • tulet saamaan

      huimat lukijamäärät viestillesi. Kansaa kiinnostaa. Ajattele mitä saisit jos kertoisit tarinasi yksinoikeudella keltaiselle lehdistölle.

    • avopotilas

      naapurissani kauan sitten. Aivan viereisessä asunnossa. Pidin huolen, etten joutunut hissiin yhtä aikaa hänen kanssaan. Kerran kävi kimppuuni ja ulkona kävi nuorten tyttöjen kimppuun. Kerättiin nimiä talossa, että saataisiin pois. Hänellä oli kuitenkin virkaholhooja ja ei sellaisen kanssa hullulle mitään mahda. Hänestä ei ollut haittaa, jos söi lääkkeensä, mutta oli aina näitä aikoja, jolloin sai hulluuskohtauksia. Onneksi olin vuokralla, joten muutin pois.

      • että ihan virkaholhooja

        No, virkaholhooja yleensä keskittyy henkilön taloudellisten asioiden hoitoon - mutta ehkä teillä olikin oikein virkaintoinen virkaholhooja.


      • kuten yleensä
        että ihan virkaholhooja kirjoitti:

        No, virkaholhooja yleensä keskittyy henkilön taloudellisten asioiden hoitoon - mutta ehkä teillä olikin oikein virkaintoinen virkaholhooja.

        Virkaholhooja huolehtii holhottavan eduista. Asuminenkin on jokaisen kansalaisen etu ja oikeus.


      • niin kuten yleensä?
        kuten yleensä kirjoitti:

        Virkaholhooja huolehtii holhottavan eduista. Asuminenkin on jokaisen kansalaisen etu ja oikeus.

        Olemmeko kenties näin anonyymeillä palstoilla tavanneet aikaisemminkin? Mutta se on kuitenkin hyvä että "asuminen on jokaisen kansalaisen etu ja oikeus". Erittäinkin hyvä muistaa kun Suomen kansalaisia on asunnottomina, mutta sen sijaan muiden maiden kansalaisuuden omaavia asutetaan oikein urakalla!
        Eikös se kaiketi ole niin että virkaholhoojan tehtävistä sovitaan tapauskohtaisesti! Virkaholhooja nyt ei suinkaan määrää ihmisen elämästä kokonaisvaltaisesti. Mutta näinhän se taas menee, olen väärässä kuten tavallisesti, ei kun yleensä.


      • nimimerkki: kuten yleensä
        niin kuten yleensä? kirjoitti:

        Olemmeko kenties näin anonyymeillä palstoilla tavanneet aikaisemminkin? Mutta se on kuitenkin hyvä että "asuminen on jokaisen kansalaisen etu ja oikeus". Erittäinkin hyvä muistaa kun Suomen kansalaisia on asunnottomina, mutta sen sijaan muiden maiden kansalaisuuden omaavia asutetaan oikein urakalla!
        Eikös se kaiketi ole niin että virkaholhoojan tehtävistä sovitaan tapauskohtaisesti! Virkaholhooja nyt ei suinkaan määrää ihmisen elämästä kokonaisvaltaisesti. Mutta näinhän se taas menee, olen väärässä kuten tavallisesti, ei kun yleensä.

        Saat anteeksi väärinkäsityksesi. ;)


      • Mattiswppoodd

        No ei se ihmeitä vaati että tuollainen saa häädön. Jo ihan täysipäinen taloyhtiön hallitus voi pistää häädön vireille. Tietysti asia on eri jos taloyhtiö on vuokratalo ja hallituksessa istuu kaupungin edustajat joille on samat ongelmat edessä kun juoppo tai mt ongelmainen sijoitetaan uuteen kaupungin vuokrataloon. Mutta siis jos taloyhtiön hallituksessa on omistusasujia niin kyllä tollasille tapauksille saadaan häätö hyvinkin helposti. Toki prosessi vie kaikkine lakikäänteineen n. 6kk aikaa kun laskee varoituksien annot mukaan. Mutta pihalle tollanen häiriöasukas saadaan. Sitten jos on omistusasuja niin prosessi vähän vaikeutuu, mutta ei ole ongelma siinäkään tapauksessa. Taloyhtiö voi ottaa asunnon haltuunsa 3vuodeksi ja pistää vuokralle.


    • Ahdistelun kohde

      Meilki asuu tos joku kerros alempana joku jäppinen, joka ahdisteli mua aikansa - ilmeisesti ihastu muhun tai jotain muuta todella epäilyttävää. Seuraa mua aina kun huomaa mut kaupungilla, mutta kun tulen kihlattuni kanssa vastaan käsi kädessä, niin jää hännystelemään siihen johonkin ja hännystelee siinä vielä jos menee muutaman tunnin päästä uudelleen vaikka viemään roskia tms. Sairas tapaus!
      Se on kai kuuromykkä, mutta silti. Ei kiva. Tuskin siitä vaaraa on, mutta jättäis rauhaan. Kumma, kun yks vamma tekee imbesillin koko tyypistä...?

      • niin niin imbesilli

        tietenkii. Niinpä.
        Meilkii asuu hullui: yks jäppinen istuu koko yön parvekkeellaan tupakalla, kuuluu vaan välillä se yskiminen sieltä: toinen imbesilli valvoo kaiket yöt, mikä lie invalidi, vetelee huonekaluja pitkin lattioita, heittelee tavaroita lattioille, eikä yhtään piittaa että alakerrassa nukutaan sitten kanssa pätkittäin kun hän siellä jonkin syyn (oiskohan henkinen/fyysinen sairaus) takia valvoo: yks pölhö tonkii roskikset - mitähän kaikenlaista kultaista tai vähemmän kultaista aarretta sieltä löytyy; yks sun toinen hullu vahtii ja kyttää toisiaan: jollakulla on verhot kiinni yötä päivää - kyllä se on hullu!


      • on puhjennut

        jonkinlainen mielisairaus kolmekymppisenä.

        Sairaalaan hän pääsee/joutuu pahimpina aikoina muutamaksi päiväksi. Pisin jakso oli kaksi viikkoa Peijaksessa. Lääkepurkki käteen ja tervemenoa!

        Hän häiritsee koko sukua soitoillaan keskellä yötä silloin tällöin. Naapureita hän varmaankin häiritsee useammin. Hän on vainoharhainen.
        Meillä ei ole oikeutta hänen terveystietoihinsa ja meillä ei ole mitään valtaa yrittää saada häntä hoitoon huonoina aikoina.

        Voimme vain toivoa, että naapurit soittavat vaikka poliisin kun ääniä alkaa olla häiritsevästi. En tiedä onko hän väkivaltainen. Ei ainakaan meitä kohtaan.

        Juuri viikonloppuna taisi olla ohjelma, jossa Peijaksen psykiatri kertoi, että 50 paikkaisella osastolla on 80 henkeä. Ihan tarkkoja lukuja en painanut mieleeni mutta noin se suunnilleen oli.
        Kun akuutti potilas tulee niin toisesta päästä pitää joku laittaa pihalle.

        Potilaita makaa kuulemma lattialla ja käytävillä kun ei ole riittävästi tilaa.

        Mielenterveysongelmat kai ovat jo räjähtäneet käsiin. Työelämän paineet ja perhevaikeudet voivat laukaista mielisairauden, joka muuten jäisi tulematta.
        Yleensä elämässä on joku hallitsematon tilanne ja siitä sitten pää sekoaa.

        Meillä on sikäli helppoa, ettemme asu aivan lähellä häntä. Lähellä asuvat joutuvat näitä harhoja kuuntelemaan ja toimimaan terapeuttina kyseiselle ihmiselle.


      • et nuku koskaa
        niin niin imbesilli kirjoitti:

        tietenkii. Niinpä.
        Meilkii asuu hullui: yks jäppinen istuu koko yön parvekkeellaan tupakalla, kuuluu vaan välillä se yskiminen sieltä: toinen imbesilli valvoo kaiket yöt, mikä lie invalidi, vetelee huonekaluja pitkin lattioita, heittelee tavaroita lattioille, eikä yhtään piittaa että alakerrassa nukutaan sitten kanssa pätkittäin kun hän siellä jonkin syyn (oiskohan henkinen/fyysinen sairaus) takia valvoo: yks pölhö tonkii roskikset - mitähän kaikenlaista kultaista tai vähemmän kultaista aarretta sieltä löytyy; yks sun toinen hullu vahtii ja kyttää toisiaan: jollakulla on verhot kiinni yötä päivää - kyllä se on hullu!

        valvot ja kyttäät kaiket yöt pysyäkses tilanteen tasalla mitä toiset tekee.


      • -nainen-
        on puhjennut kirjoitti:

        jonkinlainen mielisairaus kolmekymppisenä.

        Sairaalaan hän pääsee/joutuu pahimpina aikoina muutamaksi päiväksi. Pisin jakso oli kaksi viikkoa Peijaksessa. Lääkepurkki käteen ja tervemenoa!

        Hän häiritsee koko sukua soitoillaan keskellä yötä silloin tällöin. Naapureita hän varmaankin häiritsee useammin. Hän on vainoharhainen.
        Meillä ei ole oikeutta hänen terveystietoihinsa ja meillä ei ole mitään valtaa yrittää saada häntä hoitoon huonoina aikoina.

        Voimme vain toivoa, että naapurit soittavat vaikka poliisin kun ääniä alkaa olla häiritsevästi. En tiedä onko hän väkivaltainen. Ei ainakaan meitä kohtaan.

        Juuri viikonloppuna taisi olla ohjelma, jossa Peijaksen psykiatri kertoi, että 50 paikkaisella osastolla on 80 henkeä. Ihan tarkkoja lukuja en painanut mieleeni mutta noin se suunnilleen oli.
        Kun akuutti potilas tulee niin toisesta päästä pitää joku laittaa pihalle.

        Potilaita makaa kuulemma lattialla ja käytävillä kun ei ole riittävästi tilaa.

        Mielenterveysongelmat kai ovat jo räjähtäneet käsiin. Työelämän paineet ja perhevaikeudet voivat laukaista mielisairauden, joka muuten jäisi tulematta.
        Yleensä elämässä on joku hallitsematon tilanne ja siitä sitten pää sekoaa.

        Meillä on sikäli helppoa, ettemme asu aivan lähellä häntä. Lähellä asuvat joutuvat näitä harhoja kuuntelemaan ja toimimaan terapeuttina kyseiselle ihmiselle.

        Ja jos sattuu olemaan skitsofreenikko, niin hänelle ei saa edes hankittua lähestymiskieltoa, kun on syyntakeeton. Sellaista on avohoito nykyään. Ja kellään ei näytä olevan vastuuta kyseisestä asiasta.


    • Tarvitsijoita liikaa

      Mielenterveysongelmaiset lisääntyvät jatkuvasti. Yhteiskunnan muuttunut rakenne on unohtanut ihmiset siinä vaiheessa, kun he eniten kaipaisivat apua. Hiljaista kärsijää ei huomata, mutta kun mieli alkaa sairastua, se näkyy ja kuuluu naapuriin asti.

      Yritetään ymmärtää avohoitopotilaita, sekin päivä voi koittaa, että tarvitsemme itse sitä ymmärrystä. Hulluus hiipii lähemmäksi meitä jokaista (naapurit, omaiset, ystävät, itse), lehdissä tapauksista kerrotaan seikkaperäisemmin.

      Huomenna kaikki voi olla jo itselläkin toisin. Mistakaa tarkailla mielessänne ilmeneviä muutoksia, ettei pääse hulluus yllättämään.

      • hulluuteen

        Minä olen sitä mieltä, että ei sairastumiset johdu yhteiskunnan muuttuneesta rakenteesta. Itse he varmasti sairautensa hankkivat viinalla ja huumeilla. On tietysti myös mielen sairauksia, jotka saadaan perinnöllisesti. Mutta taatusti itse huumeilla ja viinalla aiheuttaneita on suurin osa. Jos olisi kyse yhteiskunnan muuttuneesta rakenteesta, pitäisi minunkin olla hullu. Enkä tietääkseni ole ainakaan mielisairas, vähän höpsö voin olla, mutta eikös kaikki ole?! Minä en ainakaan ymmärrä avohoitopotilaita, heidät kuuluisi viedä jollekin leirille valvottavaksi. Olisi monta ihmistä vielä elossa. Nämä hullut tappavat ihan tuosta vaan huvikseen.


      • hulluksi muuttunut maailma
        hulluuteen kirjoitti:

        Minä olen sitä mieltä, että ei sairastumiset johdu yhteiskunnan muuttuneesta rakenteesta. Itse he varmasti sairautensa hankkivat viinalla ja huumeilla. On tietysti myös mielen sairauksia, jotka saadaan perinnöllisesti. Mutta taatusti itse huumeilla ja viinalla aiheuttaneita on suurin osa. Jos olisi kyse yhteiskunnan muuttuneesta rakenteesta, pitäisi minunkin olla hullu. Enkä tietääkseni ole ainakaan mielisairas, vähän höpsö voin olla, mutta eikös kaikki ole?! Minä en ainakaan ymmärrä avohoitopotilaita, heidät kuuluisi viedä jollekin leirille valvottavaksi. Olisi monta ihmistä vielä elossa. Nämä hullut tappavat ihan tuosta vaan huvikseen.

        liiallinen työ sairastuttaa -> stressi, loppuunpalaminen

        yhteiskunta yksinäistää -> työttömyys -> turvattomuus -> heikko toimentulo -> alkoholisoituminen

        perheiden hajoamiset -> masennus -> alkoholin liikakäyttö -> työn menetys

        hyvin harva mielenterveyspotilas on väkivaltainen kaikkien potilaiden lukumäärään verrattuna.
        et arvaakaan kuinka moni sinuakin lähellä olevista ihmisistä käyttää mielialalääkkeitä, käy terapiassa, tai kärsii muuten mielenterveydellisistä ongelmista, etkä sinä edes huomaa sitä.

        yhteiskunta = me, sen jäsenet, ollaan luotu paineita ihmisille, yksittäinen ihminen ei pysty suoriutumaan asetetuista tavoitteista sairastumatta.

        tukiverkosto on hajaantunut tai kadonnut ympäriltämme, eli ystävät, sukulaiset, perhe.
        heidän virkaansa täyttää virkailijat, terveydenhuolto, portsari ja poliisi


      • masentavaa
        hulluksi muuttunut maailma kirjoitti:

        liiallinen työ sairastuttaa -> stressi, loppuunpalaminen

        yhteiskunta yksinäistää -> työttömyys -> turvattomuus -> heikko toimentulo -> alkoholisoituminen

        perheiden hajoamiset -> masennus -> alkoholin liikakäyttö -> työn menetys

        hyvin harva mielenterveyspotilas on väkivaltainen kaikkien potilaiden lukumäärään verrattuna.
        et arvaakaan kuinka moni sinuakin lähellä olevista ihmisistä käyttää mielialalääkkeitä, käy terapiassa, tai kärsii muuten mielenterveydellisistä ongelmista, etkä sinä edes huomaa sitä.

        yhteiskunta = me, sen jäsenet, ollaan luotu paineita ihmisille, yksittäinen ihminen ei pysty suoriutumaan asetetuista tavoitteista sairastumatta.

        tukiverkosto on hajaantunut tai kadonnut ympäriltämme, eli ystävät, sukulaiset, perhe.
        heidän virkaansa täyttää virkailijat, terveydenhuolto, portsari ja poliisi

        masentuneet on vaaraksi itselleen,he hautovat usein itsemurhaa.monet itsemurhatkin on tehty pikaistuksissa tai viinaksissa.kuka huomaa tukea masentunutta ihmistä?masentunut ihminen jää helposti unohduksiin.masentunut ihminen ei jaksa ottaa kontaktia toisiin ihmisiin,masentunut jää yksin.
        masennus syvenee ja muuttuu depreksioksi ja ties miksi.tukekaa,älkää vieroksuko masentunutta.ottakaa mukaan,rahdatkaa väkisin.älkää unohtako häntä,masentunutta.


    • Ystävysty

      Tapasi on ajatella omaa hyvinvointiasi. Haluat poistaa häiriöt. Muuta ajatusta siihen suuntaan, miten sitä ihmistä voisi auttaa. Tutustu naapuriisi ja ala ystäväksi hälle, ei hän sinua purematta nielaise. Kaikki ihmiset tarvitsee ystäviä, ala hänen ystäväksi.

      • herranjestas

        Varokaa tuollaisia "neuvoja". Asiaa tuntematon voi vielä pahentaa mielenterveydellisesti heikon ihmisen tilaa.

        Vaikka siis olisikin halua auttaa.


      • vastineessasi
        herranjestas kirjoitti:

        Varokaa tuollaisia "neuvoja". Asiaa tuntematon voi vielä pahentaa mielenterveydellisesti heikon ihmisen tilaa.

        Vaikka siis olisikin halua auttaa.

        Minä en tee päivätyötäni terveydenhoitoalalla enkä myöskään vapaa-aikanani harrasta terveyhoidollisia harrastuksia. Joten naapurini mahdollisten sairauksiensa kanssa saavat minun puolestani olla omissa oloissaan ja suuntaan omat aktivitettinin muualle kuin hoitotehtäviin.Näin kun kanssaihmiset useammin toimisivat eivätkä väkisin tuppautuisi hoitajiksi/terapeuteiksi niin naapurien olisi paljon helpompi elää.


      • Kiwi
        vastineessasi kirjoitti:

        Minä en tee päivätyötäni terveydenhoitoalalla enkä myöskään vapaa-aikanani harrasta terveyhoidollisia harrastuksia. Joten naapurini mahdollisten sairauksiensa kanssa saavat minun puolestani olla omissa oloissaan ja suuntaan omat aktivitettinin muualle kuin hoitotehtäviin.Näin kun kanssaihmiset useammin toimisivat eivätkä väkisin tuppautuisi hoitajiksi/terapeuteiksi niin naapurien olisi paljon helpompi elää.

        Kun ihminen sairastuu fyysisesti tai psyykkisesti, ystävät ja sukulaiset kaikkoavat. Sen kokee kukin vasta itse sairastuttuaan. Poikkeustapauksiakin tietysti on, niitä tapauksia, joissa ystävää ei jätetä. Ihmiset eivät osaa ja uskalla kohdata sairautta ja siinä samalla sairastunutta henkilöä.


      • Naapuri vain
        vastineessasi kirjoitti:

        Minä en tee päivätyötäni terveydenhoitoalalla enkä myöskään vapaa-aikanani harrasta terveyhoidollisia harrastuksia. Joten naapurini mahdollisten sairauksiensa kanssa saavat minun puolestani olla omissa oloissaan ja suuntaan omat aktivitettinin muualle kuin hoitotehtäviin.Näin kun kanssaihmiset useammin toimisivat eivätkä väkisin tuppautuisi hoitajiksi/terapeuteiksi niin naapurien olisi paljon helpompi elää.

        Kuulut ilmeisesti vielä tällä hetkellä "hyvinvointiryhmään". Toivottavasti elämäsi on yhtä ruusuista jatkossakin. Toivottavasti et itse koskaan sairastu ja koe sitä tilannetta, että sinun annetaan olla omissa oloissasi kaikessa rauhassa.


      • hyvin toimiva
        Naapuri vain kirjoitti:

        Kuulut ilmeisesti vielä tällä hetkellä "hyvinvointiryhmään". Toivottavasti elämäsi on yhtä ruusuista jatkossakin. Toivottavasti et itse koskaan sairastu ja koe sitä tilannetta, että sinun annetaan olla omissa oloissasi kaikessa rauhassa.

        terveydenhuoltojärjestelmä joten turha sälyttää "hoitopaineita" kanssaihmisten niskaan. Ammattilaisten apua on saatava yllin kyllin ilman "lukuja vaillle lääkäri"-ihmisten osallistumista.


      • Mikä sekin on?
        Kiwi kirjoitti:

        Kun ihminen sairastuu fyysisesti tai psyykkisesti, ystävät ja sukulaiset kaikkoavat. Sen kokee kukin vasta itse sairastuttuaan. Poikkeustapauksiakin tietysti on, niitä tapauksia, joissa ystävää ei jätetä. Ihmiset eivät osaa ja uskalla kohdata sairautta ja siinä samalla sairastunutta henkilöä.

        Mikä sekin on? Sinä päivänä muistetaan niitä ystäviä joiden kanssa ollaan tekemisissä päivittäin/viikottain muutenkin.
        Jospa jokainen ottaisi yhteyttä kerran viikossa yksinäiseen ihmiseen (tuttava tai sukulainen), tai vaihtaisi muutaman sanan kohdatessaan syrjään vetäytyvän ihmisen. Se ei vie paljon aikaa, mutta antaa molemmille hyvään mielen. Ehkä silläkin voitaisiin poistaa vallalla olevaa pahaa oloa.
        Kenenkään ei pidä kokea itseään terapeutiksi tai hoitajaksi siksi, jos huomioikin kanssaihmiset.


      • kysyi ap
        hyvin toimiva kirjoitti:

        terveydenhuoltojärjestelmä joten turha sälyttää "hoitopaineita" kanssaihmisten niskaan. Ammattilaisten apua on saatava yllin kyllin ilman "lukuja vaillle lääkäri"-ihmisten osallistumista.

        ap kysyi nimenomaan eroon pääsystä, eli pois hänen näkökentästä, yhtäkuin kaikki hyvin. suomalaisiin juurtunut ajatusmalli mitä ilmeisimmin, ongelmaa ei ole, jos se siirretään pois omasta näkökentästä. tarrasin sanaan; eroon.


      • Anonyymi

        VOI tehdä kaupungin tai kunnan sosiaalitoimistoon -huoli-ilmoituksen- nimellä tai ilman jos huolissaan lähellä olevasta henkilöstä jollain tavoin mm mielenterveyspotilaan käytösongelmat ,väkivaltasessa suhteessa oleva tuttava ym pahassa jamassa olevan puolesta.Ei kiusallaan vaan aidosta ongelasta jos näkee lähellä olleen ongelmaa.Ottaa henkilöön yhteyttä ja kartoittavat tilannetta ja tarvittaessa hoitoon ym apua,


    • tätä tyyppiä ihminen:

      Hullua on kiva härnätä!

    • kullannuppu2

      Pakkohoitoja ei Suomessa toteuteta kuten ei myöskään pakkosterilointeja.Jos käy päälle, ilmianna se!

    • itsekin kotipsykologi

      Voit itse hoidella naapurin kuntoon. Mene sen luo ja kysele millainen lapsuus sillä oli ja onko äitisuhteessa ongelmia. Katsele vaikka Dr Philiä, niin saat vinkkejä. Lopuksi määräät buranaa tai jotain.

    • kannatas varmaan

      Antaa olla sen rauhassa.

    • arkalainen

      en halua ola tekemisissä, jos se on tarttuvaa.

      • Karesuvannossa

        Naapurina mielen tervyspotilas, Meillä seinä naapurina asuu täysi kahjo, mielen vikainen keski-ikäinen nainen. Se heitti 2-3kilon painoisella kivellä meidän ison, kolmen kertaisen ikkunan läpi,sitten varaston ikkunan ,autojen takalamput, kivittää naapureiden asuntoja.Kaupoista varastelee tavaroita, haukkuu ja huutelee ihmisille. Yritti tehdä tulipalon pesutuvan kuivaushuoneen nurkkaan ,no onneksi se ei levinnyt. Yksi päivä se kävi naapurin miehen kimppuun. Joka kerta, kun soitetaan poliisille ja ambulanssi tulee mukaan. Mutta kun ne vie sen mukanaan, se on samana iltana takaisin. Sen asunnolla,ei uskalla käydä kukaan terveyden hoito henkilö, ne pelkäävät sitä. Sillä ei ole ketään holhoojaa, elikkä perään katsojaa. Onko suomessa laki ´`hulluille``olemassakaan. Sanoin poliisille, että pitääkö se tappaa joku, ennenkuin se viedään hoitoon? Sitten toinen tapaus, sekin on keski-ikäinen nainen, asuu samassa taloyhtiössä.mutta toisessa talossa ja se on kärsinyt myöskin mielenterveys ongelmista.se taas vastaavasti ei tee kellekään mitään pahaa, se on omissa oloissaan vaan. Siellä käy terveyden hoitaja noin kerran kuussa. Niin tämä hoitaja välillä passittaa sen hoitoon, jopa vuodeksi kerrallaan. Eikö tämä ole aivan hullun hommaa? Tämä on aivan uskomatonta! Se joka on todella hoitoa tarvitseva, se ei viedä hoiton, vaan toinen viedään, joka pärjää lääkkeillä. KYLLÄ SUOMESSA EI OLE LAKIA HULLUILLE!


    • fire walk with me

      Samanlainen kokemus on. Entinen naapuri, omistusasuja, sytytti asuntonsa tuleen tehden nuotion keittiöön. Kämppä tuhoutui täysin ja hyvä ettei mennyt toistenkin asunnot ihmishengistä puhumattakaan. Valkotakkiset hakivat naapurin ja pitivät hoidossa, kunnes hänen kämppänsä saatiin remontoitua uuteen uskoon. Sitten laskettiin taas keskuuteemme. Taloyhtiö on ihmeissään, kun ei näin heikoilla näytöillä voida savustaa tyyppiä ulos. Ei, vaikka on hengenvaarallinen muille. Tulipalo vain yksi esimerkki. Harrastaa myös autoilua kaljan (ja kenties samalla kertaa lääkkeiden) voimalla. Ja muitakin osoituksia tyypin hulluudesta on... Onneksi ei enää asuta lähistöllä. Muutimme pois.

    • Kokemustaonn

      Muuta pois, selviät helpommalla.

    • hyvätnaapurit

      Oletko yrittänyt puhua ystävällisesti ja ystävystyä, toimia kuuntelijana. Kun sinulla heittää, saat itsellesi kuuntelijan ja hyvän naapurin.

    • 785378

      Ne ovat koulutettavissa siinä missä elukatkin. Kunnolla turpaan vaan, niin kyllä se oppii.

    • romualdo2

      sattui harvinaisen huono tuuri, yksiöni naapurissa oli vanhempi häiriintynyt (narsistinen?) nainen joka uhkasi poliisilla jos vaikka lumilapio oli osunut hänen puolelle lumihankeen... no johan jo siitä sain aiheita provoiluun... kumppanini joka asui viereisesä rivarisa sai narsistin niin ikään naapurikseen... ammattivalittelijat,toisen (siis minunkin) pihalle luvatta tunkeutuneen, koristekelot tuhosi ja vei koirapatsaani ym. roskikseen. uskomatonta että tuollaista tapahtuu vielä 2000-luvulla kommentoi ystävänikin. kylmäksi panemisella uhkailua, ym. rauhattomia ihmisen irvikuvia nuo täysi nollat (p&s.mäkelä-m.hänninen) yllätyin ehkä siitä miten paljon on persoonahäiriöisiä ym. sekopäitä keskellämme... oven takana kyttääjiä, huutelijoita, tyyppejä jotka yrittävät tehdä muista vieläkin huonompia kuin mitä he toellisuuesa ovat.. tämä toinen pyöräilevä tyhjäpää kehtasi vielä arvostella kumppaniani ettei hän käy enää kirkossa... saman taloyhtiön vetäjä t maunupää yhtä tyhjäpää tyhjäntoimittaja joka ei sairaudeltaan saa tehtäviään tekhdyksi, myötäilee vain näitä häiriintyneitä. vihjaisi että kumpanini pitäisi jopa pyytää anteeksi näiltä rikollisilta! - siis kiusaajilta anteeksi! ei olla täällä hullumpia kuultu...

    • NähtyOn

      On kokemuksia hulluista, jo viiden vuosikymmenen ajalta. Viimeisin heikkopää on ukko, joka muutti samaan taloon jokunen kuukausi sitten. Pyöri pihalla ja höpötti jatkuvasti, ettei hän ollut taloon muuttaessa saanut kellarin avainta. Ei tee asialle mitään, vaan kuvittelee, että asia korjaantuu sillä että hän pyörii pihalla ja höpöttää naapureille sitä samaa väsynyttä asiaa.
      Sitten puhuu, että kun näillä avaimilla voi kuka tahansa asukas mennä ihan kenen tahansa asukkaan kämppään, kun toinen on poissa kotoa. Kuitenkaan hän ei itse pääse niillä hänen avaimillaan sinne kellariin, vaikka näillä avaimilla kuka tahansa voi mennä ihan mihin tahansa. Vittu sentään. Jos näillä avaimilla voisi kuka tahansa mennä ja tulla miten lystää milloin kenenkin kämppään, niin mitenköhän sitten mun kämppää ei ole vielä kukaan käynyt putsaamassa? Siinä sais joku hyvän saaliin, kun veis mennessään tietokoneen, taulutelkkarin, fillarin, rahaa ym. irtainta.
      Nyt ei hullua oo hetkeen näkynyt. Onkohan viety hoitoon?

    • montakonertaa

      Mielenterveyspotilaatkin ovat ihmisiä. Eräs kuuluisa psykiatri sanoi, että terveyden ja sairauden raja on häilyvä. Normaaliuteenkin kuuluu usein sairaalloisia piirteitä. Jos itse olisit kovin terve, et valittaisi ja haukkuisi palstoilla netissä, vaan kävisit sanomassa asiasi kuten kunnon ihmiset tekee. Mikä luulet olevasi. Montako kertaa sinullekin on autoa oltu tilaamassa, ennen kuin itse olet asiasi lopulta ymmärtänyt, joten se siitä pakkohoidosta.

    • VoiVoiSentäs

      Tuo onkin vähän hankalampi tapaus, eli jos hullu tai siis mielenterveyspotilas asuu omistamassaan asunnossa.
      Toki nuo hoitojaksot nyt tietysti onnistuu olon mukaan kait jotenkin, mutta häätöä ajatellen.
      Mulla on kanssa kokemuksia mielisairaista naapureista, nyt vielä kun isännöitsijä on tehnyt jonkun sopimuksen jonkun terveydenhoitotahon kanssa, että taloyhtiö majoittaa näitä toipujia. Vai miksi heitä nyt sitten kuuluukin kutsua...
      Näistä tosin ei ole ainakaan vielä ollut häiriötä, niin että ainakaan olisi tosiaan huomannut. Että taitavat olla sen verran hyvässä kunnossa kuitenkin/hurjalla lääkityksellä..
      Mut seinänaapurina oli tässä parisen vuotta sitten yksi jannu ja hän oli ihan vitun sekaisin. Vielä kun veti kaljaa ja välillä kai jotain muutakin. Kannabista ainakin ja erään kerran tuntui ainakin, että oli ottanut jotain järeämpääkin laitonta.
      Mutta tosiaan hän kilahteli selvistä päinkin todella pahasti ja hän useammankin kerran pisti kämppänsä todella sekaisin ja poliisitkin hakivat hänet jonkun kerran, kun hän riehui asunnossaan niin että koko taloyhtiö raikui.
      Sitten hän otti jostain syystä yläkerran naapurinsa silmätikuksi väittäen tämän aiheuttaneen mm. meluhaittoja yms. Ne nyt oli kuitenkin harhoja, tiesin sen itse siitäkin, kun hän niitä selitti mullekin ja sellaisena aikana, kun koko talossa ei ollut mitään melua, paitsi se mitä hän itse aiheutti näillä huutoriehumisillaan ja ovien paiskomisillaan ym.
      Hän myös hajotti asuntojen ikkunoita kivittämällä niitä pihalta, uhkaili kaikilla tappamisilla tätä naapuriaan ja siis kaikin puolin ihan älyttömiä ja perättömiä asioita, mitä hän teki.
      Ja silti siinä meni yli vuosi, ennen kuin hänet saatiin pois meidän muiden niskoilta. Kun totta kai sitä hieman itsekin esimerkiksi oli huolissaan, että milloin hän rikkoo mun kämpän ikkunat tai tuikkaa koko talon palamaan, niin kuin hän uhkaili muutamaan otteeseen tekevänsä.
      Ja jotkut, samassa käytävässä asunut naisväki varsinkin, pelkäsivät oikeasti, että hän käy joku kaunis kerta kimppuun. Ja kun kyllähän psykoosissa oleva ihminen on vaarallinen, jopa sellainen pikkumies, mitä tämä hullu naapurikin oli.
      Sitä en tiedä, mihin häipyi sitten.. Virkavalta hänet haki ambulanssin kera viimeisen tempauksen tiimoilta, kun hän heitti pulloja ikkunasta ja käski ikkunasta karjumalla kaikkien olla hiljaa, vaikka silläkään kertaa naapurimelua ei ollut muualla kuin hänen omassa mielessään.
      Et päätyikö sitten jonnekin suljetulle vai sijoitettiinko jonkun toisen taloyhtiön niskoille, tiedä sitten. Onneksi kuitenkin pääsi eroon, vaikka eihän sitä kai tuollainen itselleen voi mitään...
      Ja kun isännöitsijäkin oli kyllä ihan täysin tietoinen kyseisestä sällistä ja hänen käytöksestään ja tosiaan yli vuoden ajalta jo.
      Yks toinen, sellainen liki koko aikuisikänsä sairaseläkkeellä ollut sälli aikanaan sai joskus jotain psykoosikohtauksia.
      Hän tosin oli kaikin puolin harmiton, siitä sen hänen vointinsa lähinnä huomasi, kun hän saattoi tulla juttelemaan jotain ihan ihmeellisiä ja hänestä näki että hän oli kuitenkin selvinpäin.
      Ja joskus hän esimerkiksi lähti juoksemaan pihalle alastomana ja talviaikaan jos niin kävi, niin hän teki jotain lumienkeleitä ym Aatamin asussa ulos ja näin. Ja sitten, kun häntä tultiin hakemaan poliisin ja ambulanssin voimin, niin hän juoksi karkuun sen minkä pääsi. Vissiin otti sen jonkinlaisena littana tm leikkinä.
      Hän nyt katosi muuten vain, mutta se oli kait ihan normi poismuutto/vuokrarästi-häätö.
      Sen verran kyllä kuulin hänestä, että hän asuu toisessa kaupunginosassa nykyään.
      Että onhan näitä..
      Mut vuokralla asuvia mielenterveysihmisiä kait saa kuitenkin jokseenkin "helpolla" pois nurkista.
      Siis se ei riitä tietystikään, että jotakuta vituttaa jo ajatuksena se, että naapurina asuu mielisairas.
      Mutta tuo, että ainakin tarpeeksi kauan, jos hullu uhkailee ym. naapureita, niin sitten vaihtuu kyllä asuinpaikka. Tavalla tai toisella.
      Ja toinen on tietysti se, et jos ihminen on jo niin sekaisin, ettei maksa esim vuokriaan tms eikä kukaan muukaan huolehdi hänen juoksevista asioistaan, niin sekin riittää.

      • SairasMikäSairas

        Vuodesta 1984 vuoteen 1991 oli yläkerrassa sellainen vanha hullu ämmä, joka asui omistamassaan asunnossa. Se oli joskus vuosia ennen meidän taloon muuttoa mennyt talvipakkasilla istumaan alasti lumihankeen, siihen talon etupihalle. Siitä se oli viety joksikin aikaa lataamoon.
        Se ämmä alkoi sitten väittämään, että meiltä laitetaan letkuilla sinappikaasua hänen asuntoon ja että meillä on sellaisia kameroita, joilla voi katon läpi kuvata hänen persettään. Sillä oli todella vahvoja harhoja, mitä se kuvitteli.


    • valvovanaapuri

      Komentti mielenterveyspotilaalta itseltään: Itse asun kuusi kerroksisen talon neljännessä kerroksessa, jossa seinät ovat kuin paperia. KAIKKI kuuluu läpi. Itse, jos en saa öisin unta ravaan ulkona tupakalla 0,5-1h välein käyttäen joko portaita tai helvetinmoista ääntä pitävää vanhaa hissiä. Oven yritän aina sulkea mahdollisimman hiljaa, vaikka olen varma että joku kuulee senkin.
      Mielenterveysongelmat yleensä on vähän sellanen juttu, että sitä ei itse edes aina välttämättä tajua kärsivänsä. Tai ei kehtaa/halua pyytää apua. Nykyään jo ensimmäinen lääkäri kirjoittaa unilääkkeitä tai mielialalääkkeitä ja varaa ajan kontrolliin. Ainakin oman kokemukseni mukaan (jo kohta 5 vuotta sitten).
      Ja mitä tuohon sinun naapuriisi tulee, voit aina valittaa taloyhtiöön. Kyllä hän siitä varoituksen tulee saamaan.

      • Anonyymi

        Hei, tsemppiä sinulle. MT- asioilla leimaaminen on salaliitto. Erotuksena hörhöistä salaliittoteorioista, ne perustuvat yksilön leimaamiseen kielteisesti - ja sen arvion jakamista omia etuja/puolta tukemaan.

        Järkeä korostavassa Suomessa tätä on käytetty kiusaamisena, niin politiikassa kuin muutenkin. Melkeinpä kannattaisi sisäministeriön eteen koota Finlandia kuoro laulamaan Maamme laulua. kouluväkivaltaa vastaan.

        Takaa paljastuu usein kiusaamista, huonoa kotikasvatusta ja muuta, mutta on helppo kohdistaa se johonkin ulkopuoliseen.

        Kokeilin tällaista roolia, ja sain kiinni ison joukon kiusaajia.

        Kotonaan saa kukin olla rauhassa, sen takaa lakikin. Tätä vastaan toimiva tekee rikoksen. Fiksu ihminen ilmoittaa häiriöstä asianosaiselle. Vähemmän fiksu taas vaikeuttaa toisen elämää. Valitettvasti tyhmyydelle ei ole omaa sairausluokitusta.


      • Anonyymi

        Hei, tsemppiä sinulle. MT- asioilla leimaaminen on salaliitto. Erotuksena hörhöistä salaliittoteorioista, ne perustuvat yksilön leimaamiseen kielteisesti - ja sen arvion jakamista omia etuja/puolta tukemaan.

        Järkeä korostavassa Suomessa tätä on käytetty kiusaamisena, niin politiikassa kuin muutenkin. Melkeinpä kannattaisi sisäministeriön eteen koota Finlandia kuoro laulamaan Maamme laulua kouluväkivaltaa vastaan. Turvallisuuden puute on näillä naapurikyttääjilläkin oman diagnoosinsa aihe, mikä näyttäytyy paranoiana. Takaa paljastuu usein kiusaamista, huonoa kotikasvatusta ja muuta, mutta on helppo kohdistaa se johonkin ulkopuoliseen.

        Kotonaan saa kukin olla rauhassa, sen takaa lakikin. Tätä vastaan toimiva tekee rikoksen. Fiksu ihminen ilmoittaa häiriöstä asianosaiselle. Sinullakin on oikeus ilmoittaa häiriöstä.


    • täyttähelvettiä

      Meillä oli lähinaapurina (haja-asutusalueella) kleptomaani/mytomaani, niin ei ollut kovin hauskaa. Homma oli jossain vaiheessa yhtä helvettiä sen naapurin kanssa. Tää heppu pölli tavaroita ja keksi omia juttujaan. Lisäksi sillä oli joku luvaton asekin ja siilä sitten ammuskeli, että meidänkin kukkapurkkiin losahti reikä ja kaverin peräkärryn laitaan tuli luodinreikä. Poliisit ei uskaltaneet mennä sinne, kävivät vaan näyttäytymässä autollaan, niin se heppu yleensä rauhoittui. Yhden kerran se heppu sitten ampui yhden toisen naapurin oven läpi ja luoti meni sen naapurin kädestä läpi, siihen tuli jo poliisitkin. Siitä tulikin sitten hieman isompi juttu.
      Oltiin aika ihmeissämme tämän naapurin kanssa, kun mikään juttu ei pitänyt paikkaansa ja jatkuvaa ongelmaa. Onneksi muutama lehtijuttu auttoi ja naapuri muutti pois. Tosin uudessakin paikassa sille tuli ongelmia ja muutti taas, mutta se ei enään ollut meidän ongelma.
      Kun se helvetti loppuin sen naapurin kanssa, niin ensin tuntui, että ei voi olla totta, kun oli rauhallista.

      • HampaatonJärjestelmä

        Ne kleptomaanit/mytomaanit ovat vittumaisia tapauksia. Itsekin tiedän erään sellaisen. Kerran kun se meni Lidliin, niin kahdessakymmenessä sekunissa oli miesvartija ja henkilökuntaan kuuluva nainen sen vieressä katsomassa, että mitä se tällä kertaa meinaa kääntää. Hirvee selitys alkoi. Sitten nää tapaukset on semmoisia, että vaikka ne jäävät verekseltään kiinni, kaljaloota tai muu tavara kädessä, niin silti ne vakuuttelevat syyttömyyttään. "Enhän minä mitään..." Kuvittelevat, että heillä on erioikeus varastella ja touhuta vapaasti ihan mitä lystää.
        Sitten tääkin kaveri, minkä mä tiedän, niin aloittaa hirveän huutamisen ja haukkumisen, jos joku sen touhuihin vähänkin puuttuu. Semmonen omissa maailmoissaan elävä monologin pitäjä. Onneksi mä oon asunut jo kohta 9 vuotta eri paikkakunnalla kuin se. Siellä entisessä kotikaupungissani se varmaan nytkin selittää ihmisille keksimiään tarinoita, kuinka hän on minut nähnyt siellä ja siellä, vaikkei oo nähnyt mua kohta 9 vuoteen yhtään missään. "Juu... Kymmenen minuuttia sitten näin sen tuolla puistossa." Ja sitä rataa. Monta tarinaa varmaan keksinyt aiheesta, kuinka hän on minut siellä nähnyt ja kuinka minä olen tehnyt sitä ja tätä ja sanonut hänelle niin ja niin. Mutta kun sekoittaa ihmisiä, tapahtumia ym. keskenään, käsittää ja muistaa asiat väärin jne. Keksii satujaan ja tarinat ovat kuin Paroni von Munchausenilla ikään, ellei värikkäämpiäkin. Se on sairas tyyppi, jonka olisi pitänyt olla lukkojen takana jo kohta 30 vuotta. Vahvat lääkkeet sillä pitäis olla, mutta kun ei lääkärit oo määränneet sille mitään. Vapaana saa olla ja vainota ja häiritä ihmisiä loputtomiin. Fiksumpiakin ihmisiä, harmittomia, on määrätty hoitoon, muttei tätä sitten. Ihmeenä täytyy pitää.


    • KöyhänVäenOngelmia

      Se on just, kun on täysin olemattomat äänieristykset, niin normaalit hiljaiset elämisen äänet voivat alkaa tuntua hirveeltä metelöinniltä yms.
      Kai sitten he, jotka ovat voineet maksaa markkinoiden korkeimpia hintoja asunnoistaan, saavat nauttia kunnollisesta äänieristyksestä.

      • onneongelmatrikkaillakin

        Ja höpö höpö taas! Mielenterveysongelmainen naapuri voi olla vaikka miten varakkaalla asuinalueella ongelmana. Äänieristykset on tietty, jos parempi, niin vain yksi juttu sitä ongelmaa.
        Vaan mitäs teet, kun täysi sekoboltsi sattuu naapuriksi tai naapurisi sekoaa, niin on vitsit vähissä. Haluan vaan nähdä naamasi, kun naapurisi alkaa väittämään, että asunnostasi kuuluu ääniä ja tulee pontikanhajua, tai että olet varastanut hänen Mersunsa (todellisuudessa tämän dementikon Mersu on myyty aikaa sitten), tai naapuri tilaa poliisit selvittämään, kun teet aukkoa seinään hänen puolelleen...
        Vaihtoehtoja on lukuisia, kun naapurisi varakas mummo tai pappa hurahtaa alzhaimerin tai dementian vuoksi tai tulee muuten lopullisesti hulluksi.
        Itse jouduin varakkaan naapurini kanssa melkoiseen tilanteeseen, kun olin matkalla verotoimistoon jättämään veroilmoitustani ja erehdyin tarjoamaan kyytiä naapurillenikin, kun kerta oli sama matka. En sitten aivan äsken ole niin erikoisella reissulla vielä ollut, kun samalla reissulla kävimme vielä pankissa hoitamassa arvonlisäveroja.


    • Neuvoja1

      Miten olisi jos leimaamisen sijasta rupeaisitte auttamaan naapurianne testaamalla nämä kaksi testiä, jotka paljastavat sen tärkeän seikan; että "vika Ei ole korvien välissä" vaan seinien-välissä!
      Tämän valitettavan tosi'asian lääkärit diagnosoivat mielellään(tietämättään!) viaksi korvien välissä, vaikka todellisuudessa kvht-altistuksen takia ainostaan oireet ovat korvien välissä, mutta varsinainen vika löytyykin seinien välistä!

      Rakennusten KosteusVaurioiden terveydellisten haittojen salailu on eduskunnan erityissuojelussa! Ja päivä-päivältä tilanne pahenee. Joka päivä saan aina vain pahempia potilastapauksia hoidettavakseni.
      Se, miksi lääkärit diagnosoivat kvht-altistuneen potilaan väärin, johtuu siitä että kvht-altistusta ei pysty näkemään veri-kokeilla, prick-testeillä, jne-sairaaloiden käytössä olevilla kokeilla!

      Testatkaa naapurinne ja selittäkää hänelle, että vaikka lääkäri on leimannut hänet mielenvikaiseksi, hän ei todellakaan ole mielenvikainen-tämän tiedostaessaan potilas paranee jo huomattavasta-jolloin hän pystyy hallitsemaan raivon-purkauksiaan:
      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/tee-oiretestikvht-tee-immuunitestiimmuunijarjestelman-heikkeneminen/

    • sarkkis8

      minulla on kans potilas ylä kerrassa vuokra asunnossa . koko rappu alkaa tyhjeneen kö se ulisee ja huutaa yöt. . kunnassa ei voi tehdä kuulema mitään ku ei sellasta voi siirtää. tulee kunnalle huono maine. jostain olisi saatava joku hoitaja kiinni mihin vois soittaa että joutus laitos hoitoon ku ei tämmösen elämöinnin kans pysty elämään . tai mistä vois soittaa ne kuuluisat valko takkiset. puhunut olen sille ja aina lupaa parantaa tapasa mutta ei se jaksa olla 2 yötä hiljempaa . vituttaa ku hyvä talo pilattu yhellä ongelma tapauksella josta kuntakaan ei pääse enää eroon . mistä perkeleestä sais apua tämmöseen . poliiseja ei voi koko aikaa soittaa ku kyttää ikkunassa ja hiljenee ku ne tulee pihaan . eli jos jollain olis joku numero mihin soittaa sais tuon laitokseen. tiedän että son potilas niin miksei laitettas se kunnon hoitoon kun ei voi elää normaali pelisääntöjen mukaan.

      • Miesjosyakinnbv

        Ei asunnon omistaja sitä päätä kuka taloyhtiössä asuu, vaan sen päättää vastuullinen taloyhtiön hallitus yhdessä osaavan isännöitsijän kanssa joka kyllä saa häätöprosessin vireille oli kyseessä vuokra tai omistusasuja. Tietysti jos satut asumaan jossakin kaupungin omistamassa vuokratalossa niin homma on toki ongelmallisempi kun hallituksessa istuu vain kaupungin edustajat.


      • Anonyymi
        Miesjosyakinnbv kirjoitti:

        Ei asunnon omistaja sitä päätä kuka taloyhtiössä asuu, vaan sen päättää vastuullinen taloyhtiön hallitus yhdessä osaavan isännöitsijän kanssa joka kyllä saa häätöprosessin vireille oli kyseessä vuokra tai omistusasuja. Tietysti jos satut asumaan jossakin kaupungin omistamassa vuokratalossa niin homma on toki ongelmallisempi kun hallituksessa istuu vain kaupungin edustajat.

        Juuri näin. Kyllä tuollaisesta eroon pääsee. Naapuruston allekirjoituksia vain muutamalta asukkaalta. Saa muuten harvinaisen hyvin nimmarin paperiin kun lähtee kiertelemään sillon kun mt potilas ulisee. Eihän tollanen peli vetele kerrostalossa jossa asuu myös lapsia. Lapset alkavat pelkäämään tota ulinaa ja huutoa. Mutta ongelma tosiaan on jos on kaupungin vuokratalo ja mt potilas kelan asiakas. Ketään ei voi potkia kadulle, kaupungin on osoitettava mt potilaalle uusi asunto jos vanhasta saa häädön.


    • Mt-potilaatsaunantaakse

      Tallenna metelöintiä järjestelmällisesti. Kyllä tuollainen häiritsemästä saadaan. Systemaattinen kirjaaminen tarkkoine kellonaikoineen on vahva näyttö.

    • pölåo

      Oon hullu! 🤪

      • Anonyymi

        Saatanan hullu :D Mee hoitoon vittu


    • Arvokasihminen

      Olen mukava, omillani jotakuinkin toimeen tuleva ihminen. Kaikilla ihmisillä on mieli, mielenterveys. Toiset vahvempia kuin toiset. Kunnioitetaan kaikkia ihmisinä ja annetaan ihmisen arvo.

    • PeräreikäjoenRinssi

      Määki oom hoopolast saanu täm asunnon. Mää kulen Pili käres rapus ja mylvähtelen miälihyväst aina ku joku näkee. Mut rahhoo mää omistan, em oo pärsseaukinen. Verrari ja Portse pihas, Lampporkiini tilaukses. Mul om kauhee aisa.

    • Anonyymi

      Meillä asuu naapurina joku hullu irstailija. Katsoo pornoa. Ja semmonen lätinä käy. Toisesta korvastani on iho hiertynyt pois, kun on pakko painaa korva seinää vasten että kuulee kaikki pervoilut. Miksi tähän taloon ei ole tehty ohuempia seiniä? Ohuemmat seinät mahdollistaisi kuuntelun ilman korvakontaktia.

    • Anonyymi

      On, alakerran jätkä tykkää kurkku suorana karjua kellon ajasta piittaamatta, mietin vaan et miks ei hommaa lääkitystä

      • Anonyymi

        Mahdatko itse tupakoida kellon ajasta piittaamatta, lääkitäksesi nikotiiniriippuvuuttasi.


    • Anonyymi

      Mun pitäsi jaksaa muuttaa,naapuri on mielisairas,kuvittelee häntä vainottavan.

      • Anonyymi

        Oulu?


    • Anonyymi

      Juonenkäänne: aloittaja on itse tuo mielenterveyspotilas.

    • Anonyymi

      on todellakin! ja tämä potilas on turkkilainen (näyttää kylläkin joltain syyrialaiselta) ja aggressiivinen ,rupes uhkailee kun tein valituksen yömetelöinnistä,älkää ottako turkkilaista asumaan,roskaihmisiä ovat

      • Anonyymi

        Kaikkein suurinta hulluutta on asua suomalaisessa kerrostalossa. Sille ei ole edes diagnoosinumeroa.


    • Anonyymi

      Valitettavasti on myös kokemusta mielenterveysongelmaisesta naapurista! Aivan p*rseestä suoraan sanottuna! Tämä tapaus vielä sairas kyttääjä joka alkaa metelöinnin juuri sopivasti kun joku sen naapuri, esim allekirjoittanut, tulee kotiin! Ja aina joku "todistaja" täytyy olla paikalla jolle tehdä numero. Niin sairas luuseri, ja luonnollisesti myös pitkäaikaistyötön. En toivo kellekään samanlaista naapuria, hyi olkoon!

      • Anonyymi

        On minullakin melentervysongelmaiset naapurit, siis mies ja nainen. Saivat häätöpäätöksen asunnostaan, mutta sitten huomattiin, että ovat alkoholisoituneet niin pahasti, ettei heitä halutakaan enää häätää. Isännöitsijä on uhannut minua oikeustoimilla, koska olen sanonut, että naapurit ovat häirikköjä. Ongelmat alkoivat sillä lailla pari vuotta sitten, että kun tulin kotiin, niin naapurit alkoivat kolistelemaan huonekaluja kiusaamistarkoituksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On minullakin melentervysongelmaiset naapurit, siis mies ja nainen. Saivat häätöpäätöksen asunnostaan, mutta sitten huomattiin, että ovat alkoholisoituneet niin pahasti, ettei heitä halutakaan enää häätää. Isännöitsijä on uhannut minua oikeustoimilla, koska olen sanonut, että naapurit ovat häirikköjä. Ongelmat alkoivat sillä lailla pari vuotta sitten, että kun tulin kotiin, niin naapurit alkoivat kolistelemaan huonekaluja kiusaamistarkoituksessa.

        Mitä itse teit ansaitaksesi tälläistä.


      • Anonyymi

        Mistä tiedät että metelöintiä ei ole poissa ollessasi.


      • Anonyymi

        Hei, siellä itselläni ihan saman lainen yläkerrasta, saanko kysy hiriköikö hän sinua muuten ? Yläkerran mielenterveyspotilas myös alkaa kolistelemaan, jos naapuri kotiin tulee sairas tapaus on myös koputelut minulle. Aion todellakin muuttaa asunnostani nämä hullut saa vapaasti kiusata muita ihan vitun sairaita ja kummallisia tapauksia.


    • Anonyymi

      Mitäs ihmeellistä siinä on jos ääniä kuuluu... Ihan normaalia me ainakin vaimon kanssa pidetään kovaa meteliä silloin ku rakastellaan.. Olemme käyttäneet seksin apuvälineenä paistinpannu, sauvasekoitinta, puukontuppea, pyöränpumppua, pyöränlukkoa (mikä muuten aika hyvä, meille kaikki erilainen on kiihottavaa. No aifika hyvänä esimerkkinä että vaimo työntää television kaukosäätimen anukseeni ja vaihtaa sieltä kanavaa..

    • Anonyymi

      Kusta pakasta ja postiin

    • Anonyymi

      Suosittelen väkivaltaa ja peppuseksiä.

    • Anonyymi

      On kokemusta. Kuulee että puhutaan hänestä ja välillä on olevinaan kaveria. Heittää laidasta laitaan mielialat tolla. Raskasta on...

    • Anonyymi

      On seinän takana asuu vahvasti mielisairas henkilö.yöt on suihkussa.kiroilee taukoamatta.luulee olevansa muiden yläpuolella.sanoisin melko järkky tapaus.

      • Anonyymi

        Taidat kuulla olemattomia.


    • Anonyymi

      Onhan nuita. Tälläkin hetkellä. Valittaa muista,mutta itse huutaa vaihtuvien juoppokaverien kanssa kämpässään...

    • Anonyymi

      Hulluista kiusaajista ei koskaan päästä eroon! Viattomat arat,herkät,joutuu Aina kärsimään Kaikista Eniten.kukaan ei tee mitään.Ja pahuus ja hulluus rehottaa vapaasti.t.kaiken kokenut.🧐

      • Anonyymi

        Se varmaan on kuin koulukiusaus,milloinkohan alkaa kerrostaloissa ja naapuroistoissa kunnon ottelut,kun tämä korona on ottanut yliotteen,meidän elämästämme?


    • Anonyymi

      Naapuri tietää, että kunnon ottelut alkavat heti, kun hän tulee ulos asunnostaan. Siksi pysyykin sisällä 100-prosenttisesti.

      • Anonyymi

        Kurpåpavitut saa pysyäkkin,sairas kyylä


      • Anonyymi

        Älä kääpiö uhoa, pikku mies hihihi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kurpåpavitut saa pysyäkkin,sairas kyylä

        Puhu soumea saatanan kääpiö


      • Anonyymi

        Mene kääpiö "mies“ töihin!
        Miksei sinulla ole kavereita?
        Pelle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mene kääpiö "mies“ töihin!
        Miksei sinulla ole kavereita?
        Pelle

        Tiedätkö miksi persereikäsi punoittaa,koska istut kirjoittamassa paskaa tänne.


    • Anonyymi

      Hollolassa mielenterveysongelmainen mamu terrorisoi

    • Anonyymi

      Kyllä minun naapuri on nyt kommentoinut. Poliisihan sanoi, että mies tekee ns. töitä, mutta se on kaikki varmasti täysin pimeää töitä. Ja kaverit on myös samanlaisia, pikkurikollisia.

    • Anonyymi

      Kammottavaa asua vuokra kaksiossa persläven naapurina!

      • Anonyymi

        Minulla on se käsitys, että asut omistusasunnossa, siis kaksiohan se toki on. Asumisessa on tärkeää, että ottaa naapurit huomioon; palautehan on ollut juuri se naapurien taholta, ettet ole tätä asiaa oikein ymmärtänyt.


    • Anonyymi

      Juonenkäänne: aloittaja on itse tuo mielenterveyspotilas.

      • Anonyymi

        Sama fiilis tästä kirjoituksesta.

        Tai on pershäiriöinen skitso ja on kateuttaan aiheuttanut jollekin naapurilleen mthäiriöitä kertomalla muille naapurinsa olevan sairas, jolloin muiden ihmisten käytös on aiheuttanut tilanteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama fiilis tästä kirjoituksesta.

        Tai on pershäiriöinen skitso ja on kateuttaan aiheuttanut jollekin naapurilleen mthäiriöitä kertomalla muille naapurinsa olevan sairas, jolloin muiden ihmisten käytös on aiheuttanut tilanteita.

        Olen samaa mieltä tuosta ei kovin tervettä naapureilta.ilonsa kullakin ja ongelmat.


      • Anonyymi

        Sairaalloinen kyttäys on usein merkki harhaluuloisuudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama fiilis tästä kirjoituksesta.

        Tai on pershäiriöinen skitso ja on kateuttaan aiheuttanut jollekin naapurilleen mthäiriöitä kertomalla muille naapurinsa olevan sairas, jolloin muiden ihmisten käytös on aiheuttanut tilanteita.

        Tämä on sitä ns. joukkovainoa ja gang-stalkingia, ihmisen mustamaalaus ja vihamielinen suhtautuminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on sitä ns. joukkovainoa ja gang-stalkingia, ihmisen mustamaalaus ja vihamielinen suhtautuminen.

        Joskus taustalla on ihan vain tiedostamaton natsistinen ideologinen suhtautuminen ns. erilaisuuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus taustalla on ihan vain tiedostamaton natsistinen ideologinen suhtautuminen ns. erilaisuuteen.

        Jota kuvaa myös NIMBY-termi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sairaalloinen kyttäys on usein merkki harhaluuloisuudesta.

        Näin on, mutta kuinka kaikki saisivat apua ajoissa?


    • Anonyymi

      Meilläpäin naapuri lähtee seuraamaan, jos joku lähtee ulos, sitten U käännös jos tulee vastaan ja menee pikapikaa kotiin takaisin.

      • Anonyymi

        Taidat olla ikävä ja pelottava ihminen. Kirjoittelet vielä vähemmistöjen solvausketjuun. Valitukset isännöitsijälle varmaan myös tuttuja, sekä soittelut terveyskeskukseen.


      • Anonyymi

        Mielenkiintoinen naapuri sielläkin :)


    • Anonyymi

      Vituttaa naapurit jotka luulee että pihalla voi puhua paskaa tirkistellä ikkunoista kuunnellaan toisten tekemisiä juoruillaan vitsaillaan kuka tässä on ylimielinen?minä tulen kyllä sen lopettamaan jos satun paikalle.sanon suoraan asiat enkä ole pelkuri ja lässytä muista paskaa keskittykää omaan elämiseen.

    • Anonyymi

      Naapureita kiinnostaa jopa paskan haju miltä paska haisee ulostus kerrat kuka käy paskalla miten suoli toimii toimiiko vehje ym mitä harrastaa tämmöisiä pihalla yksi akka juoruilee huomaa ettei ole omia harrastuksia ja oman miehen vehje ei seiso taisi olla juoruilija ukkonsa kanssa semmoinen sala juoppoja. Näitä pariskuntia on kaksi mitkä juoruavat paskaa toinen on semmoinen perhe missä kaikki osoittavat mieltään vähättelevä tyyli paskan jauhaminen ämmän vittumainen nauru äijä on kuin seipään niellyt muikku ei halua tervehtiä koska ei pidä likka on sitruuna naama tervehtiä ei voi koska mielipiteet löytyy poika muuten vain mukana.

    • Anonyymi

      Mitä jos eläisitte niin että muilta ei mene hermot.
      Ei ole mitään alhaisempaa kuin nimittää uhria syylliseksi.

    • Anonyymi

      Tuohan on kaikkien ukrainalaisten ongelma juuri tällä hetkellä, ja jos emme tee mitään. se on pian myös kaikkien sumalaisten ongelma.

    • Anonyymi

      Kiitos hyvästä keskustelun aloituksesta. Vielä ei ole tarvinnut soittaa poliisia naapureiden kiinniottamiseksi ja hoitoon saattamiseksi, mutta on hyvä seurata oirekuvaa.

      • Anonyymi

        Kannattaa lopettaa häirintä,niin ei tarvitse ojentaa!


    • Anonyymi

      Muuten hyviä naapureita.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe