Miten on, kanssasisaret, muuttuuko ulkonäkö radikaalisti vaihdevuosien alettua? Eli tarkoittaako vaihdevuodet automaattisesti ryppyjä, hiusten ohenemista ja harmaantumista sekä yleistä viehättävyyden vähenemistä? Toki tähän ikään tullessa ulkonäköpaineet pitäisi jo unohtaa ja vaihdevuosissa on kestämistä ilman tällaisten asioiden miettimistä.
Itse pelkään eniten jonkinlaista "miehistymistä" kun naishormonitoiminta vähenee.
Kuinka olette onnistuneet pysymään viehättävinä vaihdevuosista huolimatta?
Vaihdevuodet ja ulkonäkö
103
12994
Vastaukset
- kyllähän ikä näkyy
eikä ole kiva nähdä itseään aamu-, tai iltapeilistä ja ihmetellä kun on niin "väsyneen" näköinen.
Välttämättä ei toiset sitä vielä huomaa, mutta muutokset kyllä itse näkee selvemmin.
Kyllä kaikki piristävät voiteet jne. ovat tervetulleita ja siinähän kauneusteollisuus onkin oivaltanut hyvän rahasammon kun yritämme jarrutta iän tuomaa "patinaa",voi voi sentään.
Mutta summa summarum; ei naisella ole helppoa juuri missään iässä, kuten muistanette!
Huumori varmaan auttaa, muttaaa- toistuvasti
Minulla on käynyt niin päin että kuppiloissa ulkonäköäni on kehuttu viime vuosina enemmän kuin nuorena tyttönä. Aika vetreän ja hehkeän näköinen olenkin viisikymppisyydestä huolimatta.
Uskon että hyvät rasvat (joihin ei kuulu trans-rasva margariinit! eikä keinotekoiset laihis-juustot!), lähi- ja luomuruoka sekä kaikenlaisten ihoon siveltävien ja suihkutettavien tököttien välttäminen sekä reipas ulkoilmaliikunta pitää nuorekkaana.
Sen jälkeen kun luin millaisia keinohormonipommeja voivat olla esimerkiksi aurinkorasvat, olen käyttänyt ainoastaan mantelivoidetta ja oliiviöljyä ihonhoidossa, ja ihan on ok. - vienankarjalainen mummo
toistuvasti kirjoitti:
Minulla on käynyt niin päin että kuppiloissa ulkonäköäni on kehuttu viime vuosina enemmän kuin nuorena tyttönä. Aika vetreän ja hehkeän näköinen olenkin viisikymppisyydestä huolimatta.
Uskon että hyvät rasvat (joihin ei kuulu trans-rasva margariinit! eikä keinotekoiset laihis-juustot!), lähi- ja luomuruoka sekä kaikenlaisten ihoon siveltävien ja suihkutettavien tököttien välttäminen sekä reipas ulkoilmaliikunta pitää nuorekkaana.
Sen jälkeen kun luin millaisia keinohormonipommeja voivat olla esimerkiksi aurinkorasvat, olen käyttänyt ainoastaan mantelivoidetta ja oliiviöljyä ihonhoidossa, ja ihan on ok.Kunhan tästä vielä vanhetun, joskus 20-30 vuoden päästä haluan olla kuin vienankarjalaiset mummot, vanttera, reippaasta ulkotyöstä vanhanakin hyväkuntoinen, punaposkinen, vähäryppyinen ja tukka hyvässä lukussa vielä oman värinen.
Katsokaapa muuten vanhoja valokuvia. Miten monella mummolla ja ukolla on niissä vielä tukka omanvärinen!
- äippä
Olen 53 vuotias. Viimeisen vuoden aikana ovat alkaneet hikoilut ja se on ollut tosi ikävää,kun olen asiakas työssä. Hain hormoni laastarin.Aloin lihoa, vaikka ruokatottumukset ei ole muuttuneet. Painoa on tullut 6 kiloa lisää.Se on turvotusta, ihan kuoppa jää polveen esim. kun hiukan painaa. Lääkäri sanoi että voihan sen jättää poiskin, siis hormonihoidon ja elää kuten ennenkin, siis hikoilla. Onko tämä todella näin toivotonta?
- herkkua ole
mutta kaikenlainen itsensä rääkkääminen tässäkin iässä tekee terää: avantouinti, juoksu, kävely, luistelu, rullaluistelu jne.
kannattaa siis aloittaa ennekuin on myöhäistä, eikä enää pysty. - Skuootee
Niinpä.
Minäkin sain kiloja lisää rutkasti, kun aloitin hormoonikorvaushoidon viisi vuotta sitten.
Nyt kun se piti lopettaa migreenin takia, niin laihduin lyhyessä ajassa yli viisi kiloa.
Mutta nyt sitten kärsin kaksi kertaa tunnissa tästä älyttömästä hikoilusta, etovasta olosta, päänsärystä, sydämen tykyttelyistä ja paniikkiolosta.
Menofemistä sain migreeniä, sekään ei käynyt.
Nyt sitten odottelen ajan kulumista ja yritän kestää.
Ei todellakaan voi kehua elämän laatua.
Ainut positiivinen asia on, että kun ilmat vähän ovat viilenneet, olen pystynyt nukkumaan paremmin.
Ja taas mennään...hiestyttää niin, ettei voi enää näpytellä... - syö magnesiumia!
Skuootee kirjoitti:
Niinpä.
Minäkin sain kiloja lisää rutkasti, kun aloitin hormoonikorvaushoidon viisi vuotta sitten.
Nyt kun se piti lopettaa migreenin takia, niin laihduin lyhyessä ajassa yli viisi kiloa.
Mutta nyt sitten kärsin kaksi kertaa tunnissa tästä älyttömästä hikoilusta, etovasta olosta, päänsärystä, sydämen tykyttelyistä ja paniikkiolosta.
Menofemistä sain migreeniä, sekään ei käynyt.
Nyt sitten odottelen ajan kulumista ja yritän kestää.
Ei todellakaan voi kehua elämän laatua.
Ainut positiivinen asia on, että kun ilmat vähän ovat viilenneet, olen pystynyt nukkumaan paremmin.
Ja taas mennään...hiestyttää niin, ettei voi enää näpytellä...Minulla se auttoi ja olen syönyt noin vuoden enemmän tai vähemmän säännöllisesti ihan ruokakaupasta ostettuja magneisiumvalmisteita.
- on kamalaa..
Paino nousee koko ajan, vaikka vähennän syömisiä. Sokeri ym vaarallinen rasva pois samoin valkoimem jauho. Yritän ulkoill ja lenkkeillä. Hormonipillerit toivat avun vv- vaivoihin, mutta toivat myös muutaman lisäkilon. Muu lääkitys toi aikoinaan muutaman kilon. Nyt ei saisi tulla lisää ja syömisiä ei voi oikein vähentää. Liikutaa pitäisi lisätä. Liikun joka päivä niin ei sitäkään ole mahdollista kovin paljon lisätä.
Ennen hormonipillereitä. Huomasin ryppyjen lisääntymisen. Karvoituksen lisääntymisen ja hiusten ohenemisen. Näihin tuli apu hormonipillereistä.
Onko kukaan keksinyt mitä pitää meidän vv-ikäisten syömisissä erityisesti varoa??
Mikäli saan nuo 6-8 kg pois. Kerron teille.
Tooivottavasti ei tule lisää kiloja t. on tämä ollut ihmeellistä aikaa- kevyttuotteita
Omassa ykstyisessä tutkimuksessani näen suoran korrelaation ryppyjen määrään ja margariinin=transrasvojen sekä kevyttuotteiden syöntiin. Surkuhupaisaa kyllä, ne jotka eivät suostu syömään kuin max 3 prosentin juustoja (onko se enää juustoa ollenkaan?) lastaavat ostoskärryihinsä hirmu määrät kaikkea makeaa, jota syövät jo 0-prosentti jugurteissaankin aimo lastit. Jollakinhan se pahan makuinen luiru pitää saattaa syötäväksi; se joku on sokeri!
- 48-vee
kevyttuotteita kirjoitti:
Omassa ykstyisessä tutkimuksessani näen suoran korrelaation ryppyjen määrään ja margariinin=transrasvojen sekä kevyttuotteiden syöntiin. Surkuhupaisaa kyllä, ne jotka eivät suostu syömään kuin max 3 prosentin juustoja (onko se enää juustoa ollenkaan?) lastaavat ostoskärryihinsä hirmu määrät kaikkea makeaa, jota syövät jo 0-prosentti jugurteissaankin aimo lastit. Jollakinhan se pahan makuinen luiru pitää saattaa syötäväksi; se joku on sokeri!
Itse käytän rasvoina oliivi- ja rypsiöljyä. Mihin sitä margariinia oikein tarvitseekaan?
Mitä tarkalleen ovat transrasvat? - keinotekoisia
48-vee kirjoitti:
Itse käytän rasvoina oliivi- ja rypsiöljyä. Mihin sitä margariinia oikein tarvitseekaan?
Mitä tarkalleen ovat transrasvat?teollisuuden muokkaamia rasvayhdistelmiä, joita ei luonnossa esiinny ollenkaan. Sen sijaan niitä on mm. margariineissa, joita yleinen terveysvalistus kehottaa edelleen härkäpäisesti syömään!
Samoja transrasvoja on mm. monissa eineksissä kuten ranskanperunoissa, hampurilaisissa, kalapuikoissa mutta myös esimerksiksi kekseissä ja leivoksissa. - 48-vee
keinotekoisia kirjoitti:
teollisuuden muokkaamia rasvayhdistelmiä, joita ei luonnossa esiinny ollenkaan. Sen sijaan niitä on mm. margariineissa, joita yleinen terveysvalistus kehottaa edelleen härkäpäisesti syömään!
Samoja transrasvoja on mm. monissa eineksissä kuten ranskanperunoissa, hampurilaisissa, kalapuikoissa mutta myös esimerksiksi kekseissä ja leivoksissa.Mikään terveysvalistus ei kehota syömään esim. kekseihin ja ranskalaisiin perunoihin laitettavia kovettuvia rasvoja. Sen sijaan ne ns. terveysmargariinien rasvat eivät ole näitä kovettuvia rasvoja. Ne ovat aivan eri tyyppisiä.
- suolaa.
Piilosuolasta ja itselisätystä voi kertyä melkoinen määrä päivittäin.
Suola aiheuttaa nesteturvotusta ja silmäpusseja.
Kannattaa opetella välttämään suolapaloja ja kiinnittää muutenkin huomio suolapitoisuuksiin! - Skuootee
keinotekoisia kirjoitti:
teollisuuden muokkaamia rasvayhdistelmiä, joita ei luonnossa esiinny ollenkaan. Sen sijaan niitä on mm. margariineissa, joita yleinen terveysvalistus kehottaa edelleen härkäpäisesti syömään!
Samoja transrasvoja on mm. monissa eineksissä kuten ranskanperunoissa, hampurilaisissa, kalapuikoissa mutta myös esimerksiksi kekseissä ja leivoksissa.Minäkään en ymmärrä, että miksi ihmisiltä pimitetään tietoa transrasvoista, tai siis jos se johtuu herra Puskan Pohjois-Karjala-projektista, niin sitten ymmärrän, mutta joka tapauksessa transrasvat ovat n. 20 kertaa tyydyttyneempiä kuin esim. maitorasva.
Transrasvoja muodostuu sivutuotteena, kun kasvirasvaa kovetetaan. Ja sitä kovetetaan, että saadaan einekset säilymään paremmin...ja saadaan mukamas kevyempää ruokaa...
Einesteollisuus väittää, että nykyään margariineissa ei sitä enää ole lähes ollenkaan. Ehkä näin, mutta mites kaikki muut valmiit ja paljon jalostetut tuotteet?
Kannattaa katsoa tuoteseloste, jos valmistuotteita ostaa. Eli sisältönä "kasvirasva" antaa jo olettaa jotain. Varsinkin jos tuoteselosteessa lukee kovetettua tai osittain kovetettua kasvirasvaa. Sellaisessa tuotteessa on sitä suonet tukkivaa KOVAA rasvaa eli transrasvaa. Sen on todettu tutkimuksissa nostavan haitallista kolesterolia (LDL)!!
Esim. vaahtoutuva kasvisrasvakerma TÄYTYY kovettaa, että se vispautuisi...
Mutta eihän meille mitään näistä kerrota. Raha se on mikä ratkaisee... - 48-vee
Skuootee kirjoitti:
Minäkään en ymmärrä, että miksi ihmisiltä pimitetään tietoa transrasvoista, tai siis jos se johtuu herra Puskan Pohjois-Karjala-projektista, niin sitten ymmärrän, mutta joka tapauksessa transrasvat ovat n. 20 kertaa tyydyttyneempiä kuin esim. maitorasva.
Transrasvoja muodostuu sivutuotteena, kun kasvirasvaa kovetetaan. Ja sitä kovetetaan, että saadaan einekset säilymään paremmin...ja saadaan mukamas kevyempää ruokaa...
Einesteollisuus väittää, että nykyään margariineissa ei sitä enää ole lähes ollenkaan. Ehkä näin, mutta mites kaikki muut valmiit ja paljon jalostetut tuotteet?
Kannattaa katsoa tuoteseloste, jos valmistuotteita ostaa. Eli sisältönä "kasvirasva" antaa jo olettaa jotain. Varsinkin jos tuoteselosteessa lukee kovetettua tai osittain kovetettua kasvirasvaa. Sellaisessa tuotteessa on sitä suonet tukkivaa KOVAA rasvaa eli transrasvaa. Sen on todettu tutkimuksissa nostavan haitallista kolesterolia (LDL)!!
Esim. vaahtoutuva kasvisrasvakerma TÄYTYY kovettaa, että se vispautuisi...
Mutta eihän meille mitään näistä kerrota. Raha se on mikä ratkaisee...Kyllä tuo, että keksit, monet valmiseinekset ja ranskalaiset perunat plus sipsit sisältävät noita huonoja kovettuneita rasvoja on ihan yleisessä tiedossa, ja lääkäritkin noista varoittelevat ihan yleisesti. Oletko muka koskaan nähnyt missään suositusateriaehdotusta, jossa käsketään syömään sipsejä?
- Skuootee
48-vee kirjoitti:
Kyllä tuo, että keksit, monet valmiseinekset ja ranskalaiset perunat plus sipsit sisältävät noita huonoja kovettuneita rasvoja on ihan yleisessä tiedossa, ja lääkäritkin noista varoittelevat ihan yleisesti. Oletko muka koskaan nähnyt missään suositusateriaehdotusta, jossa käsketään syömään sipsejä?
Kyse oli sanasta "transrasva".
Siis että mitä se on ja missä sitä on.
Oliko se viime viikolla, kun mm. Hesarin yleisönosastolla oli kysymys tästä asiasta. Ja samassa ihmeteltiin, että miksi Suomessa ei tuoteselosteissa mainita transrasvaa ollenkaan.
Ja noista suositusateriaehdotuksista; meitähän kehotetaan käyttämään kevyttuotteita, mutta niiden transrasvoista ei puhuta sanaakaan...eikä "kevyttuotteiden" sokerista... - syömään
48-vee kirjoitti:
Kyllä tuo, että keksit, monet valmiseinekset ja ranskalaiset perunat plus sipsit sisältävät noita huonoja kovettuneita rasvoja on ihan yleisessä tiedossa, ja lääkäritkin noista varoittelevat ihan yleisesti. Oletko muka koskaan nähnyt missään suositusateriaehdotusta, jossa käsketään syömään sipsejä?
margariineja! Jotka ovat erittäin voimakkaasti teollisesti käsitelty tuote ja sisältävät haitallisia transrasvoja!
Ainakin täällä Pohjois-Karjalassa puskavalistus on lyönyt 99,5-prosenttisesti läpi.
Tänäänkin tapasin näitä vannoutuneita margariini-mummosia (monine tauteineen) ja voin syöjää katsotaan kuin järkiheittoa, jos uskaltaa siitä inahtaakaan.
- 48-vee
Minulla on ollut aina tällainen suomalaisen ohut hiuslaatu, ja jos se tästä vielä ohenee, niin piru vie. Tosin omituisesti viime aikoina tukkani on tuntunut vahvemmalta kuin koskaan ennen, voi tosin johtua siitä, että olen syönyt Piimaxia.
Olen onneksi liikunnasta pitävä, joten sitä pitänee harrastaa vaan ahkerasti. Terveellinen ruokavalio ja runsaasti raitista ilmaa...onneksi en polta tupakkia. Jos oikein pahasti repsahtaa, pitänee turvautua plastiikkakirurgin apuun. - olen 46 v.
Johtuneeko siitä että olen "kasvissyöjä". Lihaa emme syö lainkaan, mutta kaiken pitää olla aitoa. Margariinejä emme käytä lainkaan, rasvat ovat joko oliiviöljyä tai kunnon voita!!! Kalaa syömme, kasviksia ja hedelmiä.
Usein minua on väitetty kolmikymppiseksi. Johtuu tietysti muustakin olemuksesta kuten pukeutumisesta...- on geeneissä!
Katselepa ympärillesi. Varmaankin suvussasi on monta "nuorekasta" ihmistä. Ei se sinun elämäntapasi sitä kaikkea selitä. Tietysti radikaali elämän muutos ( esim: runsas alkoholinkäyttö) muuttaa ulkomuotoa. Tavallinen elämä (ilman kasvis/terveysruokiakin) pitää nuorekkaana,jos vain geenit on kohdallaan.
- aikaasi
Alamäki alkaa 47v ja aluksi hitaammin ja siitä nopeutuen. 46v ei ole vielä "vaihdevuosi-ikäinen"
- Vokki
on geeneissä! kirjoitti:
Katselepa ympärillesi. Varmaankin suvussasi on monta "nuorekasta" ihmistä. Ei se sinun elämäntapasi sitä kaikkea selitä. Tietysti radikaali elämän muutos ( esim: runsas alkoholinkäyttö) muuttaa ulkomuotoa. Tavallinen elämä (ilman kasvis/terveysruokiakin) pitää nuorekkaana,jos vain geenit on kohdallaan.
Syökää siskot kunnon ruokaa, eikä jokatuutista tyrkytettyjä kevyt sitä ja kevyt tätä. Luonnolliset rasvat kuuluvat ihmiskehon ravinnoksi, sokeri on myrkkyä. Valmistakaa ruokanne itse kunnon raaka-aineista, välttäkää lisäaineita. Näin ihminen pysyy terveenä vaihde-vuosinakin. Ruokamainokset ovat kauheata kusetusta. Rasvoista vielä: kovetetut ja osittain kovetetut kasviöljyt ovat erittäin haitallisia ja niitähän on hyvin monissa tuotteissa. Lukekaa tuoteselosteita. Ottakaa selvää asioista.
- olen 46 v.
aikaasi kirjoitti:
Alamäki alkaa 47v ja aluksi hitaammin ja siitä nopeutuen. 46v ei ole vielä "vaihdevuosi-ikäinen"
Kaverillani tuli vaihdevuodet alle nelikymppisenä. Itselleni on tehty keinotekoiset vaihdevuodet lääkkeillä rintasyövän vuoksi. Oireet on samat kuin "oikeissa" vaihdevuosissakin! Ja totisesti katselen ympärilleni. Sisareni on liha-/ viinerinsyöjä ja näyttää kymmenen vuotta vanhemmalta kuin minä vaikka on nuorempi. Että se geeneistä!
- ihan noin mene
aikaasi kirjoitti:
minulla alkoi 44v ja lääkäri totesi täysin vaihdevuodet alkaneeksi. Että sitä voi kestää kymmenen jopa ylikin vuotta. Ensin premenopaussi, sitten menopaussi ja lopuksi postmenopaussi. 3-vaihetta on vaihdevuodet. Eikä se kaikilla ole alamäkeä, minulla jonkun verran kyllä mutta hyviäkin puolia on itsestä löytynyt mitä ei aiemmin ole huomannut. Positiivisuutta peliin, vaikka välillä se on tosi vaikeaa myönnetään...
- olen 48 v.
olen 46 v. kirjoitti:
Kaverillani tuli vaihdevuodet alle nelikymppisenä. Itselleni on tehty keinotekoiset vaihdevuodet lääkkeillä rintasyövän vuoksi. Oireet on samat kuin "oikeissa" vaihdevuosissakin! Ja totisesti katselen ympärilleni. Sisareni on liha-/ viinerinsyöjä ja näyttää kymmenen vuotta vanhemmalta kuin minä vaikka on nuorempi. Että se geeneistä!
ja näytän kolmekymppiseltä. Minulta tuli se viesti, että nuorekkuus on geeneissä. Minulla on lannefarkut ja tiukka pusero ja kasvot ja kaula ovat vasta viime vuosina saaneet joitain ryppyjä. Mutta meidän suku onkin tällaista nuorekasta ja seksikästä sukua. Äitini on 82 v. ja käy marjassa ja sienessä ja tekee kaikki puutarhatyöt eli on sellainen ikivirkku vanhus. Ja puhumattakaan siskoistani.
- nainen 46
olen 48 v. kirjoitti:
ja näytän kolmekymppiseltä. Minulta tuli se viesti, että nuorekkuus on geeneissä. Minulla on lannefarkut ja tiukka pusero ja kasvot ja kaula ovat vasta viime vuosina saaneet joitain ryppyjä. Mutta meidän suku onkin tällaista nuorekasta ja seksikästä sukua. Äitini on 82 v. ja käy marjassa ja sienessä ja tekee kaikki puutarhatyöt eli on sellainen ikivirkku vanhus. Ja puhumattakaan siskoistani.
laittaakin ihmisen liikkumaan ja se on nuorekkuuden salaisuus. Itse juoksen sienimetsässä aina kun on aikaa. Muuten liikunta tulee työmatkakävelystä ja koiran kanssa lenkkeilystä . Niinhän sitä sanotaan: "vierivät kivet ei sammaloidu!
Ja pukeutuminen vaikuttaa ulkonäköön paljon. Itse en VOI ostaa "mummovaatteita" koska ne roikkuisivat päälläni. Farkut ja puserot on ostettava nuoriso-osastolta! - vastauksesta
nainen 46 kirjoitti:
laittaakin ihmisen liikkumaan ja se on nuorekkuuden salaisuus. Itse juoksen sienimetsässä aina kun on aikaa. Muuten liikunta tulee työmatkakävelystä ja koiran kanssa lenkkeilystä . Niinhän sitä sanotaan: "vierivät kivet ei sammaloidu!
Ja pukeutuminen vaikuttaa ulkonäköön paljon. Itse en VOI ostaa "mummovaatteita" koska ne roikkuisivat päälläni. Farkut ja puserot on ostettava nuoriso-osastolta!Mukavaa, että vastasit. Hieman tuli "syyllinen" olo kun kateelliseksi mainittiin. Minulla on ollut hieman uskottavuuden kanssa tekemistä. Kun en näytä "ikäiseltäni" mitä se sitten tarkoittaakin. Sen olen huomannut, että jotkut kypsyvät hitaasti ja jotkut on vanhan "akan" näköisiä jo 25 v (noin karrikoiden).
Tietysti reipas elämä tuo reippaan vanhuuden, mutta ei pidä alkaa fanaattisesti uskomaan kaikenlaisia terveysjuttuja. Niinkuin olemme huomanneet; melkein kaikki mikä ennen oli terveellistä on nyt epäterveellistä ja jos ootetaan 10 -15 v. niin nämä meidänkin elintapamme on jotenkin huonoja ja jotain muuta taas löytyy. Eletään elämää ja nautitaan mitä tässä hetkessä on. Luonto on suuri voimanlähde. Kaikki luontoihmiset ovat nuorekkaita ( eli jos jostain pitää syitä hakea) - nainen 46
vastauksesta kirjoitti:
Mukavaa, että vastasit. Hieman tuli "syyllinen" olo kun kateelliseksi mainittiin. Minulla on ollut hieman uskottavuuden kanssa tekemistä. Kun en näytä "ikäiseltäni" mitä se sitten tarkoittaakin. Sen olen huomannut, että jotkut kypsyvät hitaasti ja jotkut on vanhan "akan" näköisiä jo 25 v (noin karrikoiden).
Tietysti reipas elämä tuo reippaan vanhuuden, mutta ei pidä alkaa fanaattisesti uskomaan kaikenlaisia terveysjuttuja. Niinkuin olemme huomanneet; melkein kaikki mikä ennen oli terveellistä on nyt epäterveellistä ja jos ootetaan 10 -15 v. niin nämä meidänkin elintapamme on jotenkin huonoja ja jotain muuta taas löytyy. Eletään elämää ja nautitaan mitä tässä hetkessä on. Luonto on suuri voimanlähde. Kaikki luontoihmiset ovat nuorekkaita ( eli jos jostain pitää syitä hakea)elämästä niin pysytään "nuorekkaina"! Jotenkin tuntuu siltä että me olemme ikäisemme näköisiä ja muut ennenaikojaan vanhentuneita...
Kyllä minäkin napapuseroon ja lannefarkkuihin pukeudun...silloin kun se sopii... Pukeutuminen tilaisuuden ...ei iän ( sehän on vain numero )ja persoonallisuuden mukaan.
HYVÄ ME! - nähdä
ihan noin mene kirjoitti:
minulla alkoi 44v ja lääkäri totesi täysin vaihdevuodet alkaneeksi. Että sitä voi kestää kymmenen jopa ylikin vuotta. Ensin premenopaussi, sitten menopaussi ja lopuksi postmenopaussi. 3-vaihetta on vaihdevuodet. Eikä se kaikilla ole alamäkeä, minulla jonkun verran kyllä mutta hyviäkin puolia on itsestä löytynyt mitä ei aiemmin ole huomannut. Positiivisuutta peliin, vaikka välillä se on tosi vaikeaa myönnetään...
Tarkoitankin miten toiset sinut näkevät. Kämmenseläniho, kaulan- ja poskipäiden iho muuttuu. Kiristämällä tietysti niitä hoidetaan mutta mielestäni vaikka se todellinen ikä näkyy ei se estä elämästä. Kyllä hieman alle 50v muutokset on nähtävissä. Paksulla meikeillä ja minihameella olemusta voi nuorentaa mutta todellinen ikä näkyy. Totta kai kannatan että jokaisen täytyy elää täysillä mutta ei siitä vanhemisesta pidä nostaa niin suurta numeroa. Alamäellä en tarkoita että pitäisi tuntea itsensä sairaaksi tai jotain vastaavaa, mutta keho vanhenee. Vaikka saisit näyttämään isolla työllä itsesi nuoremmalta pinnan alla on elimistö joka vaatii jo "hiljentämistä"
- nainen 46
nähdä kirjoitti:
Tarkoitankin miten toiset sinut näkevät. Kämmenseläniho, kaulan- ja poskipäiden iho muuttuu. Kiristämällä tietysti niitä hoidetaan mutta mielestäni vaikka se todellinen ikä näkyy ei se estä elämästä. Kyllä hieman alle 50v muutokset on nähtävissä. Paksulla meikeillä ja minihameella olemusta voi nuorentaa mutta todellinen ikä näkyy. Totta kai kannatan että jokaisen täytyy elää täysillä mutta ei siitä vanhemisesta pidä nostaa niin suurta numeroa. Alamäellä en tarkoita että pitäisi tuntea itsensä sairaaksi tai jotain vastaavaa, mutta keho vanhenee. Vaikka saisit näyttämään isolla työllä itsesi nuoremmalta pinnan alla on elimistö joka vaatii jo "hiljentämistä"
ja hänen kanssaan keskustelimme siitä, mitä tämän ikäisen "pitäisi" jaksaa... Hän laittoi minut aikamoiselle jumppakuurille, koska olen liian jäykkä joiltain osin ( mm. niska ). Hän oikein paasasi minulle siitä, että jos juoksentelisimme koko ikämme kuin pienet lapset, ei "vanhuuden " vaivoja olisi! Vanheneminen johtuu paljon just siitä että "hiljennämme" tahtia! Tottakai täytyy kuunnella oman kehonsa ääntä ja pitää osata myös levätä.
Uskon että kasvisruokavalioni on pitänyt ihoni sileänä ( myös kaulalla ja kämmenselissä ), liikunta pitää selluliitit kurissa ja kokonaisvaltainen itsestä huolehtiminen pitää olon virkeänä. - samaa mieltä.olen myös
nähdä kirjoitti:
Niin kyllä on parempi hyväksyä iysensä ja vanhenemisensa. Jos pukeutuu kuin teini, eikä halua näyttää isovanhemmalta, vaikka on sellainen, silloin on asiaa psykiatrille. Sellainen ei hyväksy itseään vaan toivoo olevansa joku toinen.
Itse olen myös nuorekas ja oamsta ja miesystäväni mielestä kaunis, mutta ei tulisi mieleenikään sitä täällä kehua retostella. Olen myös mummu ja hyväksyn se ja annan sen loistaa kun olen ylpeä lapsenlapsestani. En pukeudu yleensä jakkupukuun vaan kun olen vanha hippi, niin pukeudun oman personani mukaisesti. - ihmeellistä
samaa mieltä.olen myös kirjoitti:
Niin kyllä on parempi hyväksyä iysensä ja vanhenemisensa. Jos pukeutuu kuin teini, eikä halua näyttää isovanhemmalta, vaikka on sellainen, silloin on asiaa psykiatrille. Sellainen ei hyväksy itseään vaan toivoo olevansa joku toinen.
Itse olen myös nuorekas ja oamsta ja miesystäväni mielestä kaunis, mutta ei tulisi mieleenikään sitä täällä kehua retostella. Olen myös mummu ja hyväksyn se ja annan sen loistaa kun olen ylpeä lapsenlapsestani. En pukeudu yleensä jakkupukuun vaan kun olen vanha hippi, niin pukeudun oman personani mukaisesti.Tyyliini ei ole koskaan kuulunut jakkupuvut, vaan urheilulliset vaatteet. Harrastan liikuntaa päivittäin aerobiccaan ja pukeudun oloni mukaisesti.Olen 45-vuotias mummi, pitäisikö minun siis mielestäsi pukeutua mummiksi, vain koska olen mummi, etten voi käyttää niitä vaatteita mitä olen aina käyttänyt, näytän siis paljon ikäistäni nuoremmalta ja vierailta jää aina silmät levälleen kun lapset huutaa mummi. Minä nautin mummina olosta,mutta en aio pukeutua erilailla kuin ennen, joten uskoisin etten tarvitse psykiatria.Mielestäni ne jotka niin ajattelevat ovat hyvin ahdasmielisiä. Elämme 2000-lukua ja mummit ovat hyvin nuorekkaita.
- ja se näkyy
nähdä kirjoitti:
ihossani. Tietysti ripsaria ja huulikiiltoa juhliin, mutta arkisin ei mitään. Tietysti vanheneminen näkyy ja pitääkin näkyä, tiedät kyllä mitä tarkoitamme, kun näyttää ikäistään nuoremmalta. Ja kyllä meiltä hameitakin löytyy ja housupukuja, pukeutuminen tilanteen mukaan.
Vaihdevuodet ovat pysäyttäneet ainakin minut ensimmäistä kertaa ajattelemaan vanhenemista.Sanotaanhan että estrogeeni on nuorekkuuden lähde ja mitäs nyt kun tuotanto loppuu. Limakalvot kuivuu ja jäsenet kangistuu. Enempi on intoa kuin kykyä ja se harmittaa. - kauneutta monenlaista
ihmeellistä kirjoitti:
Tyyliini ei ole koskaan kuulunut jakkupuvut, vaan urheilulliset vaatteet. Harrastan liikuntaa päivittäin aerobiccaan ja pukeudun oloni mukaisesti.Olen 45-vuotias mummi, pitäisikö minun siis mielestäsi pukeutua mummiksi, vain koska olen mummi, etten voi käyttää niitä vaatteita mitä olen aina käyttänyt, näytän siis paljon ikäistäni nuoremmalta ja vierailta jää aina silmät levälleen kun lapset huutaa mummi. Minä nautin mummina olosta,mutta en aio pukeutua erilailla kuin ennen, joten uskoisin etten tarvitse psykiatria.Mielestäni ne jotka niin ajattelevat ovat hyvin ahdasmielisiä. Elämme 2000-lukua ja mummit ovat hyvin nuorekkaita.
Ei ole todellakaan mitään merkitystä sillä kuinka pukeudut. Vain tuo sinun itsesi ihaileminen on sairasta.
Voit toki ihailla itseäsi mielin määrin niin paljon kuin haluat,ei todellakaan ole pois minulta ja saat toki olla niin sairas kuin haluat. Mutta tiedätkös, tuo sinun tyhmyytesi loistaa ja haisee kauas, ja siihen ei auta kauneus.
Minä en ihaile kauneuttasi. - vielä estrogeenistä
ja se näkyy kirjoitti:
ihossani. Tietysti ripsaria ja huulikiiltoa juhliin, mutta arkisin ei mitään. Tietysti vanheneminen näkyy ja pitääkin näkyä, tiedät kyllä mitä tarkoitamme, kun näyttää ikäistään nuoremmalta. Ja kyllä meiltä hameitakin löytyy ja housupukuja, pukeutuminen tilanteen mukaan.
Vaihdevuodet ovat pysäyttäneet ainakin minut ensimmäistä kertaa ajattelemaan vanhenemista.Sanotaanhan että estrogeeni on nuorekkuuden lähde ja mitäs nyt kun tuotanto loppuu. Limakalvot kuivuu ja jäsenet kangistuu. Enempi on intoa kuin kykyä ja se harmittaa.Olen se 50v vanha hippi. Minulla ei ole vielä pulaa estrogeenistä, mutta progesteronista kylläkin.
- kenelle
kauneutta monenlaista kirjoitti:
Ei ole todellakaan mitään merkitystä sillä kuinka pukeudut. Vain tuo sinun itsesi ihaileminen on sairasta.
Voit toki ihailla itseäsi mielin määrin niin paljon kuin haluat,ei todellakaan ole pois minulta ja saat toki olla niin sairas kuin haluat. Mutta tiedätkös, tuo sinun tyhmyytesi loistaa ja haisee kauas, ja siihen ei auta kauneus.
Minä en ihaile kauneuttasi.tarkoitit viestisi. Minä en ole aikaisemmin kirjoitellut tälle palstalle. Totesin vain olevani mummi 45 vuotta ja pukeudun urheilullisesti ja näytän ilmeisesti ikästäni nuoremmalta, koska ihmetellään. En koe tarvitsevani psykiatria ja en todellakaan ole kaunis olen pieni ja pullukka ainoastaan ikäistäni nuoremman näköinen. Mummiksi olen tullut jo 37-vuotiaana ja pointtini tässä oli että pitöisikö minun sinun mielestäsi pukeutua jakkupukuun koska olen mummi enkö saa olla oma itseni. Ilmeisesti tarkoitit kuitenkin noille edellisille tuon tekstisi.
- en mummi
ihmeellistä kirjoitti:
Tyyliini ei ole koskaan kuulunut jakkupuvut, vaan urheilulliset vaatteet. Harrastan liikuntaa päivittäin aerobiccaan ja pukeudun oloni mukaisesti.Olen 45-vuotias mummi, pitäisikö minun siis mielestäsi pukeutua mummiksi, vain koska olen mummi, etten voi käyttää niitä vaatteita mitä olen aina käyttänyt, näytän siis paljon ikäistäni nuoremmalta ja vierailta jää aina silmät levälleen kun lapset huutaa mummi. Minä nautin mummina olosta,mutta en aio pukeutua erilailla kuin ennen, joten uskoisin etten tarvitse psykiatria.Mielestäni ne jotka niin ajattelevat ovat hyvin ahdasmielisiä. Elämme 2000-lukua ja mummit ovat hyvin nuorekkaita.
Jos ihminen on sinut itsensä kanssa niin OK. Mutta mitään intoilu en siedä. Työpaikallani meitä on useita 50-58v naisia, jokainen on oma itsensä, mitään mummi-tyyliä siellä ei ole vaikka mummejakin joukossa on. Jokainen pitää omista mielipiteistään ja tyylistää eikä tyrkytä niitä muille. Jokainen hyväksyy ettei enää ole nuori. Mutta ei siellä valiteta ja marista. Yhteishenki on todella hyvä. Kukaan meistä ei varmaan tunne olevansa muita huonompi ikänsä vuoksi. Ja onneksi joukossa ei ole yhtään jolla olisi pakkomielle olla nuori ja hyvännäköinen. Monet urheilevat ja harrastavat mutta se on heidän juttunsa.
- sama vaan
kenelle kirjoitti:
tarkoitit viestisi. Minä en ole aikaisemmin kirjoitellut tälle palstalle. Totesin vain olevani mummi 45 vuotta ja pukeudun urheilullisesti ja näytän ilmeisesti ikästäni nuoremmalta, koska ihmetellään. En koe tarvitsevani psykiatria ja en todellakaan ole kaunis olen pieni ja pullukka ainoastaan ikäistäni nuoremman näköinen. Mummiksi olen tullut jo 37-vuotiaana ja pointtini tässä oli että pitöisikö minun sinun mielestäsi pukeutua jakkupukuun koska olen mummi enkö saa olla oma itseni. Ilmeisesti tarkoitit kuitenkin noille edellisille tuon tekstisi.
Ulonäölle viis, mutta suhtautuminen itseensä tuli olla mummilla normaali, jo ihan lapsen lapsensa vuoksi. Siis itsensä sairas ihailu loistaa täällä muutamalla.
Mummi, mamma, muori, mummu, mummo ovat sanoja joita suvussa käytetään, ei niitä valita tai vältellä oman sairaan itseihailun vuoksi.
Minä olen esim mummu, mutta ei minun tarvitse olla vanhoillisen näköinen vain suvun käytetyn nimen vuoksi, hassut. - täti
kauneutta monenlaista kirjoitti:
Minä en ihaile kauneuttasi.kun tarjoat toisille psykiatria tuollaisesta syystä kuin ulkönäköseikat.Oletkohan itse sinut itsesi kanssa, ei pitäisi valittaa jos mieskin kehuu kauniiksi. Minun mieheni ei sellaista sanoisi vaikka asia niin olisikin hänelle taidan olla se sama emäntä kuin kolmekymmentävuotta sitten. Piti vain sanomani että tuollaisella kirjoituksella saat vain riitaa aikaa naiset loukkaantuu enkä usko että sinulla on mitään valtuuksia ehdottaa kenellekkään psykiatria, käy ensin itse siellä...
- huomattu on
täti kirjoitti:
kun tarjoat toisille psykiatria tuollaisesta syystä kuin ulkönäköseikat.Oletkohan itse sinut itsesi kanssa, ei pitäisi valittaa jos mieskin kehuu kauniiksi. Minun mieheni ei sellaista sanoisi vaikka asia niin olisikin hänelle taidan olla se sama emäntä kuin kolmekymmentävuotta sitten. Piti vain sanomani että tuollaisella kirjoituksella saat vain riitaa aikaa naiset loukkaantuu enkä usko että sinulla on mitään valtuuksia ehdottaa kenellekkään psykiatria, käy ensin itse siellä...
Itse sitä ei tiedä tarvitsevansa psykiatria, toiset sen huomaa. Oman itsensä ulkonän ihannointi on sairasta.
Ja psykiatreja tapaan päivittäin työni luonteen vuoksi. - sairas tai et
huomattu on kirjoitti:
Itse sitä ei tiedä tarvitsevansa psykiatria, toiset sen huomaa. Oman itsensä ulkonän ihannointi on sairasta.
Ja psykiatreja tapaan päivittäin työni luonteen vuoksi.työ se on minullakin sairaalapuolella. Enpä sinuna kehuisi silläkään. Kateusko täällä loistaa taas niin tyypillistä. Kuule eiköhän me kaikki olla sellaisia kun ollaan, jokainen meistä omia persoonia, toisille ulkonäkö merkitsee tosi paljon ja toiselle se on vähäpätöinen seikka. Eihän me mahduta mitenkään samaan muottiin kaikki, ja eikö erilaisuus ole vain rikkautta ei sairautta.
- huomataan taas
sairas tai et kirjoitti:
työ se on minullakin sairaalapuolella. Enpä sinuna kehuisi silläkään. Kateusko täällä loistaa taas niin tyypillistä. Kuule eiköhän me kaikki olla sellaisia kun ollaan, jokainen meistä omia persoonia, toisille ulkonäkö merkitsee tosi paljon ja toiselle se on vähäpätöinen seikka. Eihän me mahduta mitenkään samaan muottiin kaikki, ja eikö erilaisuus ole vain rikkautta ei sairautta.
Ei kauneus ole sairasta, itseihailu on sairasta sen nimi on narsismi.
Siis en ole kateellinen koska olen itseeni tyytyväinen.
Nämä ovat sulle veuvoja hyvää tarkoittaen mutta sitähän sinä et ymmärrä kun sinulla on perseveraatio. - luulet olevasi
huomataan taas kirjoitti:
Ei kauneus ole sairasta, itseihailu on sairasta sen nimi on narsismi.
Siis en ole kateellinen koska olen itseeni tyytyväinen.
Nämä ovat sulle veuvoja hyvää tarkoittaen mutta sitähän sinä et ymmärrä kun sinulla on perseveraatio.jotain mitä et ole. Et edes tiedä että minä en ole se sama henkilö, joka täällä aloitti kauneusihanteen. Olen siis eri ihminen jolle nyt v.......t. En ole koskaan ihaillut itseäni olen todellakin tyytyväinen itseeni vaikka olen tälläinen pullukka mummi. Jostain syystä näytän ilmeisesti vaan nuoremmalta.Siis en todellakaan ole tuo napapaita enkä hippityyppi. Että sillai.....
- päästä olet
nelikymppinen. Me kaikki vanhenemme aivan saman matematiikan mukaisesti.
- nainen 46
päästä olet kirjoitti:
nelikymppinen. Me kaikki vanhenemme aivan saman matematiikan mukaisesti.
sata vuotiaana näytän vain ysikymppiseltä! Ihanaa! Tottakai vanhenen siinä kuin muutkin.
Kysymys ei ollutkaan siitä vaan siitä, että meistä jokainen vanhenee eri tavalla.
- Nimetön
Olen 44-v. ja näytän paljon nuoremmalta. Olen kasvissyöjä ollut jo 28 vuotta, en tupakoi, en käytä alkoa, kahvin asemesta juon vihreää teetä. Otan joka aamu ruokalusikallisen pellavansiemenöljyä (omegaa ja pitää ihon kunnon hyvänä) sekä e-vitamiinipitoista toistakin öljyä. Ruuanlaitossa ym. käytän vain rypsiöljä, leivän päällä Keiju 38:aa. Lenkkeilen joka päivä ja jumppaan. Ei ole ryppyjä eikä juonteita, eikä leukalinjakaan vielä ole valahtanut. Mutta kai sekin ikä pian tulee. Aloitin Femilar-pillerit esivaihtareihin jo.
- toinen porkkananpurija
Minäkään en ole syönyt lihaa liki 20 vuoteen, kalaa ja maitotuotteita tosin syön. Olen 48-vee ja usein minua luullaan n. 40-vuotiaaksi. Olen huomannut muidenkin kasvissyöjien näyttävän usein ikäänsä nuoremmilta. Tosin en myöskään polta, alkoa käytän vain kohtuullisesti, olen harrastanut aina liikuntaa, rakastan raitista ilmaa ja ulkona olemista säässä kuin säässä ja lopetin itseni grillaamisen auringossa alle kolmikymppisenä.
- olen 46
toinen porkkananpurija kirjoitti:
Minäkään en ole syönyt lihaa liki 20 vuoteen, kalaa ja maitotuotteita tosin syön. Olen 48-vee ja usein minua luullaan n. 40-vuotiaaksi. Olen huomannut muidenkin kasvissyöjien näyttävän usein ikäänsä nuoremmilta. Tosin en myöskään polta, alkoa käytän vain kohtuullisesti, olen harrastanut aina liikuntaa, rakastan raitista ilmaa ja ulkona olemista säässä kuin säässä ja lopetin itseni grillaamisen auringossa alle kolmikymppisenä.
nythän meitä on jo monta "porkkananpurijaa" ja kaikki näytämme ikäistämme nuoremmilta! Mitähän tästä voisi päätellä...
ps. Kasvissyöjät elävät yleensäkin terveellisemmin eli elämäämme kuuluu ulkoilu ( happea ), ei yleensä tupakointia jne. - elämistä?
Liiallinen kontrollointi omaan käyttäymiseen ja ruokavalioon viittaa siihen, että ei uskalla elää(vrt. syömishäiriöt). Ei elämä pilaa ketään. Tosin ei elämästä selviä hengissä, vaikka kuinka yrittäisi. Toivottavasti teillä "porkkananpurijoilla" ei ole liian ahtaat arvot ja asenteet?
- nainen 45
elämistä? kirjoitti:
Liiallinen kontrollointi omaan käyttäymiseen ja ruokavalioon viittaa siihen, että ei uskalla elää(vrt. syömishäiriöt). Ei elämä pilaa ketään. Tosin ei elämästä selviä hengissä, vaikka kuinka yrittäisi. Toivottavasti teillä "porkkananpurijoilla" ei ole liian ahtaat arvot ja asenteet?
Olen vain jättänyt lihan pois ruokavaliostani. Kyllä minulla silloin tällöin menee suklaalevy ja sipsejä. Levitteenä meillä on voita, ruuanlaitossa käytän oliiviöljyä.
Viinipullo menee viikonloppuisin ( hui! pullo kahdelle ihmiselle )saunan jälkeen olut. Lenkkeily tulee samalla kun ulkoilutan koiran tai juoksemme sienimetsässä. Jos siinä samalla tulee "nuorekkaampi" ulkonäkö niin en valita! - kalsium
olen 46 kirjoitti:
nythän meitä on jo monta "porkkananpurijaa" ja kaikki näytämme ikäistämme nuoremmilta! Mitähän tästä voisi päätellä...
ps. Kasvissyöjät elävät yleensäkin terveellisemmin eli elämäämme kuuluu ulkoilu ( happea ), ei yleensä tupakointia jne.Huolehtikaa, että saatte tarpeeksi kalkkia luittenne turvaksi. Vaihdevuosissa estrogeenituotannon loputtua luu alkaa heiketä ennennäkemätöntä vauhtia. Laihoilla osteoporoosi on vielä herkemmässä kuin lihavilla. Lihvuus jotenkin tuottaa estrogeenia ja luita suojaavia aineita pidempään. Meillä hoikilla naisilla ulkoisen kalkin nauttiminen on tosi tärkeää. Ja sitten, jos et syö lihaa, kalaa, kananmunia niin ole tosi tarkkana että saat tarvitsemasi kalkin.
lukekaa osteoporoosista netistä. Hae Googlella sivuja.( osteoporoositauti on tosi yleistä suomalaisella naisella) - huomattu
elämistä? kirjoitti:
Joo mikään ei ole niin järkyttävää kuin vanha nainen joka pukeutuu teiniksi ja käyttäytyy kuin olisi nuori ja itse luulee olevansa kaunis ja seksikäs.
Mielestäni sellaiset naiset ovat niin epämiellyttäviä, että en koskaan voi heidän kanssaan mitenkään edes kommunikoida. Hyi helvetti. - onko vielä
huomattu kirjoitti:
Joo mikään ei ole niin järkyttävää kuin vanha nainen joka pukeutuu teiniksi ja käyttäytyy kuin olisi nuori ja itse luulee olevansa kaunis ja seksikäs.
Mielestäni sellaiset naiset ovat niin epämiellyttäviä, että en koskaan voi heidän kanssaan mitenkään edes kommunikoida. Hyi helvetti.ihmisiä, jotka pukeutuu muidan saneleman säännön mukaan. 40-kymppinen, siis jakkupuku käyttöön. 50-kymppinen, värit sameat (mielummin harmaat) Tukka kauniisti permanetilla ( huom! ei siis ponihäntää!) Sanatkin pitää kaiketi valita. Elä huudahda että: jess tää on makeeta vaan sano hillitysti aivan tämä on mielyttävää ja mielummin hyvin vähäeleisesti. Camoon hyvät naiset! Elämme 2000 lukua. Ei kai ole tarkoitus, että elämä pitää elää jotenkin kaavoihin kangistuneena. Ihailen kaikkia nuorekkaita ihmisiä, jotka uskaltavat irrotella ja seikkailla elämässä viis veisaten onko se juuri hänen ikäiselleen "sopivaa".
- nainen 46
kalsium kirjoitti:
Huolehtikaa, että saatte tarpeeksi kalkkia luittenne turvaksi. Vaihdevuosissa estrogeenituotannon loputtua luu alkaa heiketä ennennäkemätöntä vauhtia. Laihoilla osteoporoosi on vielä herkemmässä kuin lihavilla. Lihvuus jotenkin tuottaa estrogeenia ja luita suojaavia aineita pidempään. Meillä hoikilla naisilla ulkoisen kalkin nauttiminen on tosi tärkeää. Ja sitten, jos et syö lihaa, kalaa, kananmunia niin ole tosi tarkkana että saat tarvitsemasi kalkin.
lukekaa osteoporoosista netistä. Hae Googlella sivuja.( osteoporoositauti on tosi yleistä suomalaisella naisella)kalaa, kananmunia ja maitotuotteita joten en ole pelkkä "porkkananpurija"! Lisäksi heitän silloin tällöin kalkkitabletin suuhuni. Järkeä pitää olla ruokavaliossakin, ja kohtuullisuutta!
- nainen 46
onko vielä kirjoitti:
ihmisiä, jotka pukeutuu muidan saneleman säännön mukaan. 40-kymppinen, siis jakkupuku käyttöön. 50-kymppinen, värit sameat (mielummin harmaat) Tukka kauniisti permanetilla ( huom! ei siis ponihäntää!) Sanatkin pitää kaiketi valita. Elä huudahda että: jess tää on makeeta vaan sano hillitysti aivan tämä on mielyttävää ja mielummin hyvin vähäeleisesti. Camoon hyvät naiset! Elämme 2000 lukua. Ei kai ole tarkoitus, että elämä pitää elää jotenkin kaavoihin kangistuneena. Ihailen kaikkia nuorekkaita ihmisiä, jotka uskaltavat irrotella ja seikkailla elämässä viis veisaten onko se juuri hänen ikäiselleen "sopivaa".
Itse pukeudun niihin vaatteisiin, jotka sopivat minulle ja joissa viihdyn. Jos ne on ostettu "lasten" osastolta niin "so what!"! Osan vaatteista teen itse, osan ostan kirppikseltä ja "tuunaan". Silti olen mielestäni edustuskelpoinen ja tyylikäs. - ja muiden mielestä nuorekas!
- järkyttävä asenne
huomattu kirjoitti:
Mielestäni sellaiset naiset ovat niin epämiellyttäviä, että en koskaan voi heidän kanssaan mitenkään edes kommunikoida. Hyi helvetti.Minä olen 45-vuotias, viiden lapsen mummi, kaikki ihmiset jäävät silmät auki kun lapsenlapset huutavat MUMMI, luulevat lapsia minun lapsekseni. Käyn aerobicissa 6krt viikossa, niistä 3 tuntia on tanssitunteja funkya, dancehallia ja lattareita, seurana suurimman osan on n. 30v ja ja paljon allekkin. Meillä on tosi kiva porukka, kukaan ei pidä minua mummona eivät edes tiedä ikääni. Pukeudun urheilullisesti ja HUOM PONINHÄNTÄ päässä eikö ole kauheaa, hui, me todellakin jokainen eletään juuri niinkuin hyvältä tuntuu leikkimättä sen kummemmin mitää. Kuuna päivänä en laittaisi jakkupukua päälleni se ei kuulu minulle, vaikka olisin 60v. Että nyt on kyllä sinun ASENTEESSASSI vikaa, ja ps. ei meidän " teinien", tarvitse sinunlaisia miellyttääkkään.
- ei lannistuta
järkyttävä asenne kirjoitti:
Minä olen 45-vuotias, viiden lapsen mummi, kaikki ihmiset jäävät silmät auki kun lapsenlapset huutavat MUMMI, luulevat lapsia minun lapsekseni. Käyn aerobicissa 6krt viikossa, niistä 3 tuntia on tanssitunteja funkya, dancehallia ja lattareita, seurana suurimman osan on n. 30v ja ja paljon allekkin. Meillä on tosi kiva porukka, kukaan ei pidä minua mummona eivät edes tiedä ikääni. Pukeudun urheilullisesti ja HUOM PONINHÄNTÄ päässä eikö ole kauheaa, hui, me todellakin jokainen eletään juuri niinkuin hyvältä tuntuu leikkimättä sen kummemmin mitää. Kuuna päivänä en laittaisi jakkupukua päälleni se ei kuulu minulle, vaikka olisin 60v. Että nyt on kyllä sinun ASENTEESSASSI vikaa, ja ps. ei meidän " teinien", tarvitse sinunlaisia miellyttääkkään.
juu, ei tässä huivia nyt päähän kietaista ja kiikkustuoliin jämähdetä ! Siis tuollaisten asenteiden takana on oikeasti vaan LAISKUUS, KATEUS JA MASENNUS.
Ei kun ylös soffalta ja äkkiä, narinat nurkkaan ja menox! - ===
toinen porkkananpurija kirjoitti:
elämäntavat täälläkin. Ikää on 52. Noin kymmenen vuotta nuoremmaksi yleensä luullaan. Ehkä geeneilläkin on osuutensa,mutta uskon elämäntapojen ratkaisevan.
Siitä tietysti voidaan keskustella,onko sillä mitään merkitystä,minkä ikäiseltä näyttää,mutta kyllä terveistä elämän tavoista hyvä olokin tulee hyvän ulkonäön lisäksi. - 48-vee
kalsium kirjoitti:
Huolehtikaa, että saatte tarpeeksi kalkkia luittenne turvaksi. Vaihdevuosissa estrogeenituotannon loputtua luu alkaa heiketä ennennäkemätöntä vauhtia. Laihoilla osteoporoosi on vielä herkemmässä kuin lihavilla. Lihvuus jotenkin tuottaa estrogeenia ja luita suojaavia aineita pidempään. Meillä hoikilla naisilla ulkoisen kalkin nauttiminen on tosi tärkeää. Ja sitten, jos et syö lihaa, kalaa, kananmunia niin ole tosi tarkkana että saat tarvitsemasi kalkin.
lukekaa osteoporoosista netistä. Hae Googlella sivuja.( osteoporoositauti on tosi yleistä suomalaisella naisella)Lihasta ei saa kalkkia. Kalkkia saa maitotuotteista ja vihreistä vihanneksista plus pienistä kaloista. Taidat sotkea kalsiumin ja proteiinin.
- porkkananpurija
elämistä? kirjoitti:
No ei todellakaan ole. Mualimaa on kierretty, ulkomailla asuttu, joten monenlaista sukankuluttajaa on nähty eikä sormi mene suuhun erilaisuuden edessä. Mitähän oikein mahdat tarkoittaa ahtailla arvoilla ja asenteilla? Eikö tämän ketjun tarkoitus ollut keskustella ulkonäön hoidosta vaihdevuosi-ikäisenä. Jos osa meistä hoitaa sitä ruokavaliolla ja liikunnalla, ei kai se ole keneltäkään pois?
- iästä viis
Minä olen 45-vuotias, viiden lapsen mummi, kaikki ihmiset jäävät silmät auki kun lapsenlapset huutavat MUMMI, luulevat lapsia minun lapsekseni. Käyn aerobicissa 6krt viikossa, niistä 3 tuntia on tanssitunteja funkya, dancehallia ja lattareita, seurana suurimman osan on n. 30v ja ja paljon allekkin. Meillä on tosi kiva porukka, kukaan ei pidä minua mummona eivät edes tiedä ikääni. Pukeudun urheilullisesti ja HUOM PONINHÄNTÄ päässä eikö ole kauheaa, hui, me todellakin jokainen eletään juuri niinkuin hyvältä tuntuu leikkimättä sen kummemmin mitää. Kuuna päivänä en laittaisi jakkupukua päälleni se ei kuulu minulle, vaikka olisin 60v. Että nyt on kyllä sinun ASENTEESSASSI vikaa, ja ps. ei meidän " teinien", tarvitse sinunlaisia miellyttääkkään.
Pitäisin yhä varastossa olevia vaatteita nuoruusajalta, ellen olisi lihonut jonkin verran,ja eivät mahdu. Tarkoitan joitain intianbasaarikuteita, ja pitkiä hameita jne.Koska: koen olevani sisimmässäni sama ihminen, maku ja tyyli sama(tietenkin kokemusta ja viisautta tullut)- ihmettelen minne ja miten äkkiä vuodet ovat menneet!!!Olen 48 vuotias. Vaihdevuosioireita. Vaikeaa käsittää tätä.Kun on elänyt jonkinlaisessa " ajattomassa" tilassa; elämä on mielentila, eksistentialistinen tila...
Rajat tulevat fysiikan kautta, eivät sisäisen kautta. Pitää koettaa pitää kroppansa kunnossa, ja koettaa henkisesti olla " oma itsensä."Unohtaen mikä ns.sopii omalle iälle.Ehkäpä ikä voi tuoda jopa lisää rohkeutta, olla ihan mitä haluaa olla. - mistäkähän johtuu
Tuo sinun epävarmuutesi? Miksi on niin kovin tärkeää että me vaihdevuosipalstalaiset hämmästelisimme sinun ulkonäköäsi? En käytä jakkupukua yleensä, olen vanha hippi 50v ja pukeudun personallisesti. Olen myös mummu ja ylpeä siitä.
Ulkonäkööni olen tyytyväinen, mutta ei tulisi mieleenikään kehua retostella sillä täällä. Hiukseni ovat vyötälölle saakka, usein auki tai letillä harvoin ponnarilla. En käytä verkkareita, enkä tuulipukua. En käy kuntosalillakaan. Työni lasten parissa ja liikuntaohjaukset heille ovat ikääni nähden minulle riittävät liikunnalliset aktiviteetit koiran ulkoiluttamisen, työmatka pyöräilyn ja uimisen lisäksi.
Miksi muuten vedät toisia halveksivia johtopäätöksiä noin herkästi? Ja miksi ylennät itsesi toisten yläpuolelle?
Ulkonäkö on vain meidän fyysinen olemuksemme, ja minun kanssani voivat olla ystäviä kaikenlaiset ihmiset. Ulkonäkö, fyysinen terveys tai muu ulkoinen seikka, eivät ole esteenä minun ystävyydelle. - näkyy joidenkin
porkkananpurija kirjoitti:
No ei todellakaan ole. Mualimaa on kierretty, ulkomailla asuttu, joten monenlaista sukankuluttajaa on nähty eikä sormi mene suuhun erilaisuuden edessä. Mitähän oikein mahdat tarkoittaa ahtailla arvoilla ja asenteilla? Eikö tämän ketjun tarkoitus ollut keskustella ulkonäön hoidosta vaihdevuosi-ikäisenä. Jos osa meistä hoitaa sitä ruokavaliolla ja liikunnalla, ei kai se ole keneltäkään pois?
henkilöiden tajuntaan virtaavan tuo "kehuskelu", jota minä kun täältä yritin etsiä niin en voi sanoa varsinaisesti löytäneeni, onpahan vaan joukko pirtsakoita aikuisia naisia, jotka haluavat elää ja parantaa oloaan vaihtarioireista huolimatta, joten turhaa on kyyristyä häpeillen jonkun muka "iän suoman arvokkuuden" taakan alle !
- nainen 46
näkyy joidenkin kirjoitti:
henkilöiden tajuntaan virtaavan tuo "kehuskelu", jota minä kun täältä yritin etsiä niin en voi sanoa varsinaisesti löytäneeni, onpahan vaan joukko pirtsakoita aikuisia naisia, jotka haluavat elää ja parantaa oloaan vaihtarioireista huolimatta, joten turhaa on kyyristyä häpeillen jonkun muka "iän suoman arvokkuuden" taakan alle !
joskus kaipaisikin. Kun tämänikäinen luokassa ( olen ope) "katoaa" murrosikäisten tyttöjen sekaan ja joku vierailija ovelta huhuilee että " eikös täällä olekaan ope paikalla...?" niin joskus toivoo että osaisi näyttää "aikuismaisemmalta"! Mutta ehkä sitä me sitten annetaan 100-vuotis haastattaluja.
- Nainen 49
nainen 46 kirjoitti:
joskus kaipaisikin. Kun tämänikäinen luokassa ( olen ope) "katoaa" murrosikäisten tyttöjen sekaan ja joku vierailija ovelta huhuilee että " eikös täällä olekaan ope paikalla...?" niin joskus toivoo että osaisi näyttää "aikuismaisemmalta"! Mutta ehkä sitä me sitten annetaan 100-vuotis haastattaluja.
Menee vähän yli nämä näytän nuoremmalta keskustelut.Kun luin mitä kukin tekee tai jättää tekemättä,niin jokainen tekee sitä miltä itsestä tuntuu hyvältä.Minuun ei vaikuta ikäpukeutuminen vaan tilanne missä milloinkin liikun ja valitsen asun sen mukaan.Käytän farkkuja,suoria housuja,jakkupukuja ja jopa iltapukukin on joskus ollut paikallaan.Paitapuserot,villapaidat ja neuleet kaikki käy.Hiukset olen pitänyt viimeiset 10 vuotta pitkinä koska kampaukset on helpommin laitettavissa.Olen harrastanut lenkkeilyä koko ikäni ja se on vaan elämäntapa.En käy saleilla enkä missään muussakaan hikitreeneissä,liikun silloin kun se tuntuu hyvältä.Jos joskus sohva kutsuu,niin hyvällä omalla tunnolla makaan vaikka illan siinä.Ruokailutottumuksetkin ovat olleet suurinpiirtein aina samanlaiset,syön mielitekojen mukaan ja joskus maistuu hampurailest ja sipsit siinä missä kasvisruokakin.Vaihdevuodet alkoivat 42 vuotiaana ja jatkuvat edelleen,välillä on parempia päiviä ja välillä huonompia.Mummoksi en ole vielä päässyt vaikka olen ollut siihen jo valmis ainakin 10 vuotta sitten.Koskaan en ole salannut ikääni ja jos joku kysyy,sanon heti oikean iän enkä pyöristele.Ja jos joku kehuu ettei uskoisi,ainakin 10 vuotta voisi ottaa pois.Kiitän kauniisti kohteliaisuudesta ja sanon itse tuntevani etten enää ole niin nuori vaikka siltä näytänkin.Joten eiköhän me anneta jokaisen elää tavallaan ja tyylillään,ei se aina niin helppoa ole,mutta pakko vaan tsempata.Hyvää syksyä teille kaikille vaihtarioireista kärsiville,kyllä nämä pikkuhiljaa helpottaa ajan kanssa.
- kalkki ja proteiini
48-vee kirjoitti:
Lihasta ei saa kalkkia. Kalkkia saa maitotuotteista ja vihreistä vihanneksista plus pienistä kaloista. Taidat sotkea kalsiumin ja proteiinin.
Kysykääpä joltain ravitsemusalan asiantuntijalta, paljonko tarvitsette proteiinia päivässä, se on aika huisi määrä. Tarve lisääntyy sitä mukaan, kuinka paljon harrastaa liikuntaa. Katsokaa sitten missä ruoka-aineissa protskua on ja mitenkä paljon. Vihreitä saatte syödä ämpärikaupalla, jotta proteiinin tarpeenne tyydyttyy. ( hyviä on maitotuotteet esim. raejuusto, rahkat yms.), mutta mitä jos olet maitoallerginen, joka on myös aika yleistä)
- huomataan
nainen 46 kirjoitti:
Voi lapsi raukat, ovat narsistin kynsissä.
- 48-vee
kalkki ja proteiini kirjoitti:
Kysykääpä joltain ravitsemusalan asiantuntijalta, paljonko tarvitsette proteiinia päivässä, se on aika huisi määrä. Tarve lisääntyy sitä mukaan, kuinka paljon harrastaa liikuntaa. Katsokaa sitten missä ruoka-aineissa protskua on ja mitenkä paljon. Vihreitä saatte syödä ämpärikaupalla, jotta proteiinin tarpeenne tyydyttyy. ( hyviä on maitotuotteet esim. raejuusto, rahkat yms.), mutta mitä jos olet maitoallerginen, joka on myös aika yleistä)
Ai nyt siirryttiin sitten kalsiumista proteiiniin. On tarkistettu ihan kuntosalin vetäjältä. Syön tofua, ja muita soijatuotteita miltei päivittäin, kalaa, palkokasveja ja papuja joissa kaikissa on proteiinia.
En ole tietääkseni missään väittänyt, että "rehuissa" on proteiinia. Puhuin aiemmin kalsiumista. - voi, voi...
huomataan kirjoitti:
sanon minäkin, kun lukaisin ketjun läpi. Olen käynyt tällä palstalla harvakseltaan ja joskus jopa ottanut kantaa vaihdevuosivaivoihin.
Olen täyttänyt just 60 ja menkat loppuivat 52v. Vaivat ovat takanapäin. Mitä tulee tuohon niin monia "vaivaavaan" ulkonäköön ja siihen kuka on vanhennut kuinkakin paljon vai onko vanhennut ollenkaan?
Miksi ihmeessä siitä nyt tarvitsisi vatvoa ja huolta kantaa niin paljon? Jokainen vanhenemme vääjäämättä. Toiset ehkä hitaammin kuin toiset. Ihmisellä on kolme ikää: Fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen. Aina ne eivät kulje käsi kädessä.
Sanoisin kokemuksieni perusteella, että pääsääntöisesti tämän päivän yli 50v on ikäistään "säilyneemmän" näköinen, kuin mitä saman ikäinen oli 30v sitten. Siksi heitä "nuorekkaita" on maailma ja ympäristö pullollaan ja ei ole edes tarpeen "korottaa" itseään. Kun katsoo itseään peiliin joka päivä, ei välttämättä havaitse muutoksia, mutta tuttu, jota ei ole nähnyt viiteen vuoteen näkee. Onhan se loukkaavaa, jos toinen sanoo, että onpa mukava nähdä, että vanhenee ne muutkin, kuin minä.
Siksipä useampi "valehtelee", että oletpa hyvin säilynyt. Tuosta oli hiljan eräässä valehtelututkimuksessa, että eniten ihmiset valehtelevat toiselle ikäasiassa, sillä harva "uskaltaa" sanoa totuutta. Esim: Olet kymmenen vuotta vanhemman näköinen, tai olet ikäistäsi vanhemman näköinen ja oloinen. Joten pois turhamaisuus ja eläkäämme muuten täyttä elämää, piittaamatta siitä näytämmekö nyt 5(10) vuotta vanhemmalta vai nuoremmalta. - edellisrn vastaus
voi, voi... kirjoitti:
sanon minäkin, kun lukaisin ketjun läpi. Olen käynyt tällä palstalla harvakseltaan ja joskus jopa ottanut kantaa vaihdevuosivaivoihin.
Olen täyttänyt just 60 ja menkat loppuivat 52v. Vaivat ovat takanapäin. Mitä tulee tuohon niin monia "vaivaavaan" ulkonäköön ja siihen kuka on vanhennut kuinkakin paljon vai onko vanhennut ollenkaan?
Miksi ihmeessä siitä nyt tarvitsisi vatvoa ja huolta kantaa niin paljon? Jokainen vanhenemme vääjäämättä. Toiset ehkä hitaammin kuin toiset. Ihmisellä on kolme ikää: Fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen. Aina ne eivät kulje käsi kädessä.
Sanoisin kokemuksieni perusteella, että pääsääntöisesti tämän päivän yli 50v on ikäistään "säilyneemmän" näköinen, kuin mitä saman ikäinen oli 30v sitten. Siksi heitä "nuorekkaita" on maailma ja ympäristö pullollaan ja ei ole edes tarpeen "korottaa" itseään. Kun katsoo itseään peiliin joka päivä, ei välttämättä havaitse muutoksia, mutta tuttu, jota ei ole nähnyt viiteen vuoteen näkee. Onhan se loukkaavaa, jos toinen sanoo, että onpa mukava nähdä, että vanhenee ne muutkin, kuin minä.
Siksipä useampi "valehtelee", että oletpa hyvin säilynyt. Tuosta oli hiljan eräässä valehtelututkimuksessa, että eniten ihmiset valehtelevat toiselle ikäasiassa, sillä harva "uskaltaa" sanoa totuutta. Esim: Olet kymmenen vuotta vanhemman näköinen, tai olet ikäistäsi vanhemman näköinen ja oloinen. Joten pois turhamaisuus ja eläkäämme muuten täyttä elämää, piittaamatta siitä näytämmekö nyt 5(10) vuotta vanhemmalta vai nuoremmalta.Olet aivan oikeassa. Kaikki me olemme kuolevaisia ja sairaudet iskevät kauniisiinkin (esim Tanja Saarela)
Ulkonäkö on vain meidän ulkoinen olemuksemme ja meidän persoonaamme kuuluu paljon muutakin kuin esim. ikä, ulkonäkö, fyysinen terveys tai koulutus.
Kiitos sulle mielipiteestäsi. On mukava keskustella kanssasi, kun elämäsi arvot ovat muuta kuin ulkoinen kauneus. Hauskaa syksyistä päivää sinulle toivoo vanha hippi. - ja huomenet
edellisrn vastaus kirjoitti:
Olet aivan oikeassa. Kaikki me olemme kuolevaisia ja sairaudet iskevät kauniisiinkin (esim Tanja Saarela)
Ulkonäkö on vain meidän ulkoinen olemuksemme ja meidän persoonaamme kuuluu paljon muutakin kuin esim. ikä, ulkonäkö, fyysinen terveys tai koulutus.
Kiitos sulle mielipiteestäsi. On mukava keskustella kanssasi, kun elämäsi arvot ovat muuta kuin ulkoinen kauneus. Hauskaa syksyistä päivää sinulle toivoo vanha hippi.sinulle ja kaikille lukijoille/kiinnostuneille!
Vielä sen verran vanhenemisesta, että monille nuorille on "kauhistus" katsoa ikäänsä pakenevaa ja peittelevää ihmistä. Poikani oli eräissä häissä pari vuotta sitten ja kertoi mielipiteitä anopin ulkonäöstä: Anoppi oli ollut aivan luonnottoman näköinen, jäykin kohotetuin/rypyttömin kasvoin. Poikani(yli 30v)totesi, että sellainen ei ole kaunista ja hän ei ymmärrä miten kukaan voi ihailla sileää ilmeetöntä yli 50v:n naamaa, jossa ei näy mitään elämisen merkkejä.
Ikään kuuluu ikääntyä ja iän kuuluu myös näkyä.
Nukkemainen rypytön 50-60v ei kaikkia miellytä, saati teinityttömäinen minihame-pukeutuminen samassa iässä.
Rypyt eivät vanhenna niin paljon kuin luullaan ja oletetaan. Ihmisen kokonaisuus ja tasapaino näkyy ja säteilee kauniina ulospäin. Tuli mieleen mielestäni oiva esimerkki mallikkaasta "vanhenemisestä" eli Kirsti Paakkanen. Varmaan löytyy muitakin esimerkkejä. Osa on saanut geeneissä sen, että rypyt tulevat hitaammin ja hiukset eivät harmaannu, mutta tärkeintä on itse elämä ja mielen tasapaino. - 0len 53v
ja huomenet kirjoitti:
sinulle ja kaikille lukijoille/kiinnostuneille!
Vielä sen verran vanhenemisesta, että monille nuorille on "kauhistus" katsoa ikäänsä pakenevaa ja peittelevää ihmistä. Poikani oli eräissä häissä pari vuotta sitten ja kertoi mielipiteitä anopin ulkonäöstä: Anoppi oli ollut aivan luonnottoman näköinen, jäykin kohotetuin/rypyttömin kasvoin. Poikani(yli 30v)totesi, että sellainen ei ole kaunista ja hän ei ymmärrä miten kukaan voi ihailla sileää ilmeetöntä yli 50v:n naamaa, jossa ei näy mitään elämisen merkkejä.
Ikään kuuluu ikääntyä ja iän kuuluu myös näkyä.
Nukkemainen rypytön 50-60v ei kaikkia miellytä, saati teinityttömäinen minihame-pukeutuminen samassa iässä.
Rypyt eivät vanhenna niin paljon kuin luullaan ja oletetaan. Ihmisen kokonaisuus ja tasapaino näkyy ja säteilee kauniina ulospäin. Tuli mieleen mielestäni oiva esimerkki mallikkaasta "vanhenemisestä" eli Kirsti Paakkanen. Varmaan löytyy muitakin esimerkkejä. Osa on saanut geeneissä sen, että rypyt tulevat hitaammin ja hiukset eivät harmaannu, mutta tärkeintä on itse elämä ja mielen tasapaino.ja vaihtarit alkoivat keväällä hyvin nopeasti ja vauhdilla. Viidenkympin jälkeen olen joutunut pohtimaan vanhenemista. Kaikki ketkä ovat terveitä, voivat olla kiitollisia. Sairauksien kanssa ei kerkiä ryppyjä laskea. Valitettavasti aika menee lääkkeiden ja lääkäreiden miettimiseen.
Kokonaisvaltaiseti viidenkympin jälkeen alkoi vanheneminen, sairastelu ja hidastuminen. Ennen piti kaiken tapahtua nopeasti ja tehokkaasti. Kiireessä sain asiat kuntoon. Nyt haluaa tehdä asiat rauhassa. Kiirettä oikein kartan. Järjestän aikaa asioilleni ja selvitän perheenjäsenilleni myös tämän muutoksen.
Otan rauhallisesti vastaan vanhenemisen. Nyt on minun aikani siirtyä nuoruudesta arvokkaaseen aikuisuuteen. Ihana rauha. Minun ei tarvi kilpailla tai tavoitella mitään.
Alle viidenkympin tunsin itseni nuoreksi ja viihdyin mieluiten itseäni kymmeniä vuosia nuorempien seurassa. Pidin ja viihdyin nuorien vaatteissa jne. Vaatteet ja värit pudottavat ikää 10-20vuotta. Samoin tyyli pudottaa ikää. Siis mikäli haluaa katsoo noita asioita, valitsee nuorekkaan tyylin, vaatteet, kampauksen. Ilmeet ja eleet antavat tyyliä.
Sairaus ja tuska vanhentavat ja vakavoittavat. Nuoret ovat avoimia ja hymyileviä.
Nuorena pidin "vanhuksista" joiden surassa sai olla oma itsensä, ettei tarvinnut olla mieliksi mitenkään. Tämän luonteen haluaisin nyt itselleni. Nuoret voisivat olla kanssani omina itsenään.
Kannattaa jumpata ja lenkkeillä niin kauan kuin terveyttä piisaa!! - nainen 46
huomataan kirjoitti:
en minä sille mitään voi jos annan nuoremman vaikutelman mitä ajokortti näyttää... Olen 160 cm ( eli osa oppilaista on pidempiä kuin minä! ) ja painan 45 ( eli suurin osa on on "kookkaampia" kuin minä ). Tämän päivän pukeutuminen ei erottele teinejä "mummoista", MInulla voi olla samat Seppälästä ostetut T-paita ja farkut kuin oppilaillanikin! Tätä tarkoitin...
- erikseen
nainen 46 kirjoitti:
en minä sille mitään voi jos annan nuoremman vaikutelman mitä ajokortti näyttää... Olen 160 cm ( eli osa oppilaista on pidempiä kuin minä! ) ja painan 45 ( eli suurin osa on on "kookkaampia" kuin minä ). Tämän päivän pukeutuminen ei erottele teinejä "mummoista", MInulla voi olla samat Seppälästä ostetut T-paita ja farkut kuin oppilaillanikin! Tätä tarkoitin...
Odota rauhassa 3-vuotta eteenpäin ja erotut kyllä seurasta. Toiset kirjoittaa, olen vaihdevuosi-ikäinen 43v eikä ikä näy. Minä kysyn että mikä vaihdevuosi-ikäinen? Ei iän näkyminen oli kiinni vaihdevuosista. Itse olen 53v enkä ole vaihdevuosi-ikäinen vielä mutta kyllä se ikä näkyy kuten muillakin saman ikäisillä. Työkaverini oli vanhan näköinen nuorena, saman näköisenä hän lähes jäi eläkkeelle. Se iän näkyminen on geeneissä. Tutkitusti ryppyrasvat ei poista ryppyjä. Järki käteen jos sitä vielä löytyy.
- 46 v
erikseen kirjoitti:
Odota rauhassa 3-vuotta eteenpäin ja erotut kyllä seurasta. Toiset kirjoittaa, olen vaihdevuosi-ikäinen 43v eikä ikä näy. Minä kysyn että mikä vaihdevuosi-ikäinen? Ei iän näkyminen oli kiinni vaihdevuosista. Itse olen 53v enkä ole vaihdevuosi-ikäinen vielä mutta kyllä se ikä näkyy kuten muillakin saman ikäisillä. Työkaverini oli vanhan näköinen nuorena, saman näköisenä hän lähes jäi eläkkeelle. Se iän näkyminen on geeneissä. Tutkitusti ryppyrasvat ei poista ryppyjä. Järki käteen jos sitä vielä löytyy.
ja minulla on syövän takia keinotekoiset vaihdevuodet kaikkine oireineen!
Alkuperäinen kysymyshän liittyi nimenomaan vaihdevuosiin ja ulkonäköön , ei ikään...!
Ja tiedän että vanhenen vuosi vuodelta, ja se näkyy myös ulkonäössä mutta miksi aloittajan kysymykseen ei saisi vastata että " ei ole vaikuttanut..." - 54v.
nainen 46 kirjoitti:
Samalla tyylillä pukeudun itsekin. Eli nuorekkaasti, enkä sillä yritä korostaa itseäni nuoremmaksi, vaan kun vaan kerta kaikkiaan viihdyn tällaisissa vaatteissa.
Ihannoin Aira Samulinia, voi olla vaikka minihame päällä, hyvä Aira.
Ei pukeutuminen saa olla kiinni iästä, miten pitää pukeutua, vaan todellakin siitä, millaisissa vaatteissa viihtyy.
Itsekin olen hoikka ja pituuteni 162.
Kyllä niin monelta taholta olen itsekin saanut kuulla, ettei uskoisi minua vaatetuksen, kuin itsenikään takia yli 50v.
Kyllähän monet nuoretkin taas vastaavasti pukeutuvat aika mummomaisesti, eli kukin tyylillään, eikös vaan? - taas, niin aina
elämistä? kirjoitti:
Heti kun joku uskaltaa kertoa terveistä elämäntavoistaan, jotka ovat sivutuotteena säilyttäneet olemuksen nuorekkaana, aletaan litistää näitä porkkananpurijoita. Kateus siinä puhuu!
Minäkin näytän jossain määrin ikäistäni nuoremmalta, ja kuulen kohteliaisuuksia ulkonäöstäni, mutta haikeudella mietin miten sileänaamainen olisinkaan, jos olisin hylännyt tupakan, auringossa oleskelun ja syönyt aina hyvin.
Tosin kevyttuote-humpuukin olen välttänyt, mutta jos olisin nämä vuosikymmenet syönyt pääasiassa kalaa, maitotaloustuotteita ja luomuvihanneksia, kyllä ryppyjä takuulla olisi vähemmän.
Ajatella mikä vitamiini- ja kivennäispommi on esimerkiksi parsakaali! Hirssi! Mustikka!
Ja sitten pupelletaan jotain kevytjugurttia (lue:sokeria ja lisäaineita), ja pitsaa (täynnä kuolleita vehnäjauhoja)ja Espanjan hormonejaheittelevistä tomaateista sekä tehotuotettu kiinankaalista väsättyä salaattia (liekö vitamiinin puolikastakaan jäljellä). - nainen 46
taas, niin aina kirjoitti:
Heti kun joku uskaltaa kertoa terveistä elämäntavoistaan, jotka ovat sivutuotteena säilyttäneet olemuksen nuorekkaana, aletaan litistää näitä porkkananpurijoita. Kateus siinä puhuu!
Minäkin näytän jossain määrin ikäistäni nuoremmalta, ja kuulen kohteliaisuuksia ulkonäöstäni, mutta haikeudella mietin miten sileänaamainen olisinkaan, jos olisin hylännyt tupakan, auringossa oleskelun ja syönyt aina hyvin.
Tosin kevyttuote-humpuukin olen välttänyt, mutta jos olisin nämä vuosikymmenet syönyt pääasiassa kalaa, maitotaloustuotteita ja luomuvihanneksia, kyllä ryppyjä takuulla olisi vähemmän.
Ajatella mikä vitamiini- ja kivennäispommi on esimerkiksi parsakaali! Hirssi! Mustikka!
Ja sitten pupelletaan jotain kevytjugurttia (lue:sokeria ja lisäaineita), ja pitsaa (täynnä kuolleita vehnäjauhoja)ja Espanjan hormonejaheittelevistä tomaateista sekä tehotuotettu kiinankaalista väsättyä salaattia (liekö vitamiinin puolikastakaan jäljellä).Paljon on minullekin viisasteltu että väliäkö sillä ulkonäöllä ( sanovat ne jotka ovat "rupsahtaneet"). Ja muut puhuvat geeneistä. Monikaan ei usko, että terveellinen ruokavalio (= minulle AITOJA, lisäaineettomia ruokia ) auttaa pysymään terveenä ja niin ollen myös nuorekkaana. Sitäpaisti 2-4 h ulkoilua päivässä auttaa myös kummasti.
- löpön luulemisten
nainen 46 kirjoitti:
Paljon on minullekin viisasteltu että väliäkö sillä ulkonäöllä ( sanovat ne jotka ovat "rupsahtaneet"). Ja muut puhuvat geeneistä. Monikaan ei usko, että terveellinen ruokavalio (= minulle AITOJA, lisäaineettomia ruokia ) auttaa pysymään terveenä ja niin ollen myös nuorekkaana. Sitäpaisti 2-4 h ulkoilua päivässä auttaa myös kummasti.
kanssa, että kateudesta toiset arvostelevat nuorena "säilyneitä"...Itseäni on ikäni luultu kymmenen vuotta nuoremmaksi ja olen liki 60v. Kiitos hyvien geenien ja terveellisten elintapojen ym, aivan kuin sinullakin.
Ikinä en ole korostanut tai kuuluttanut nuoremmuutani ja kun siitä huomautettu, olen kiittänyt ja sanonut, etten ole ainoa, sillä meitä on kasapäin. Olen voinut lisätä, että nuorekkaat alkavat jo olla enemmistö.
Se on täyttä kukkua, että kateuttaan kukaan arvostelee...Päinvastoin säälittää, jos pitää itseään korostaa ulkonäköään kehua...
Ei, ei ja ei. Ei rupsahtaneet piittaa saati kadehdi..harhaluuloa. Kun ihmisen itsetunto on reilassa, ei ole kade ja hyväksyy itsensä vaikka olisi tuhat ryppyä... - kateutta!
löpön luulemisten kirjoitti:
kanssa, että kateudesta toiset arvostelevat nuorena "säilyneitä"...Itseäni on ikäni luultu kymmenen vuotta nuoremmaksi ja olen liki 60v. Kiitos hyvien geenien ja terveellisten elintapojen ym, aivan kuin sinullakin.
Ikinä en ole korostanut tai kuuluttanut nuoremmuutani ja kun siitä huomautettu, olen kiittänyt ja sanonut, etten ole ainoa, sillä meitä on kasapäin. Olen voinut lisätä, että nuorekkaat alkavat jo olla enemmistö.
Se on täyttä kukkua, että kateuttaan kukaan arvostelee...Päinvastoin säälittää, jos pitää itseään korostaa ulkonäköään kehua...
Ei, ei ja ei. Ei rupsahtaneet piittaa saati kadehdi..harhaluuloa. Kun ihmisen itsetunto on reilassa, ei ole kade ja hyväksyy itsensä vaikka olisi tuhat ryppyä...Olen törmännyt siihen koko naiseuteni aikana. Aikanaan keski-ikäiset naiset konttorissa kohtelivat minua viileästi, jopa tiuskien.
Vasta jälkikäteen olen sen älynnyt, että heitä riepoi tuore, sievä, seksuaalinen olemukseni joka korosti heidän kuivettunutta vanhapiikamaisuuttaan.
Itse tässä iässä joskus tunnen haikean kateudenpistoksen, kun joku hehkeä nuori nainen kerää miesten katseita.
Ja takuulla on myös minulle oltu kateellisia, ihan tässä viittäkymmentä kolkutellessakin. Koska en ole kuivahtanut koppuraksi enkä muuttunut myöskään tantaksi, vaan edelleen olen miesten mielestä viehättävä, haluttava ja ulkonäköni kerää kohteliaisuuksia.
Enkä näe mitään syytä, miksi minun pitäisi sitä vähätellä ja kieltää iloni siitä, että olen vielä hyvännäköinen!
Se ei ole narsismia. Se on tervettä itsetuntoa! Yhtä hyvin kuin voi iloita muista myönteisistä ominaisuuksistaan, voi iloita myös ulkonäöstä!
Ei myönteisiä ominaisuuksiaan tarvitse vähätellä ja kieltää! Vaikka se on sen kasvatuksen mukaista, jonka moni ikäisemme sai kotona (myös minä)!
Ikääntymiselle ei mahda mitään, mutta paljon voi tehdä ulkoiselle olemukselleen. Tämä järjetön rasvahysteriä näyttää kuivettaneen puolet Suomen naisista ja suuri joukkio on myös tanttamaisia lylleröitä, jotka oikein sielunsa silmillä näkee lösähtäneinä telkkarin ääreen ja ahmimassa superjättipitsaa kokispullo tai viinikanisteri vieressään-
Missä on terveet elämäntavat? Kotimainen lähi- ja luomuruoka, metsiemme ja vesien arvokas anti, siinäpä perusta nuorekkuudelle ja terveydelle teollisen ruuaksi nimetyn sotkun sijaan! - tyytyväinen titseen
kateutta! kirjoitti:
Olen törmännyt siihen koko naiseuteni aikana. Aikanaan keski-ikäiset naiset konttorissa kohtelivat minua viileästi, jopa tiuskien.
Vasta jälkikäteen olen sen älynnyt, että heitä riepoi tuore, sievä, seksuaalinen olemukseni joka korosti heidän kuivettunutta vanhapiikamaisuuttaan.
Itse tässä iässä joskus tunnen haikean kateudenpistoksen, kun joku hehkeä nuori nainen kerää miesten katseita.
Ja takuulla on myös minulle oltu kateellisia, ihan tässä viittäkymmentä kolkutellessakin. Koska en ole kuivahtanut koppuraksi enkä muuttunut myöskään tantaksi, vaan edelleen olen miesten mielestä viehättävä, haluttava ja ulkonäköni kerää kohteliaisuuksia.
Enkä näe mitään syytä, miksi minun pitäisi sitä vähätellä ja kieltää iloni siitä, että olen vielä hyvännäköinen!
Se ei ole narsismia. Se on tervettä itsetuntoa! Yhtä hyvin kuin voi iloita muista myönteisistä ominaisuuksistaan, voi iloita myös ulkonäöstä!
Ei myönteisiä ominaisuuksiaan tarvitse vähätellä ja kieltää! Vaikka se on sen kasvatuksen mukaista, jonka moni ikäisemme sai kotona (myös minä)!
Ikääntymiselle ei mahda mitään, mutta paljon voi tehdä ulkoiselle olemukselleen. Tämä järjetön rasvahysteriä näyttää kuivettaneen puolet Suomen naisista ja suuri joukkio on myös tanttamaisia lylleröitä, jotka oikein sielunsa silmillä näkee lösähtäneinä telkkarin ääreen ja ahmimassa superjättipitsaa kokispullo tai viinikanisteri vieressään-
Missä on terveet elämäntavat? Kotimainen lähi- ja luomuruoka, metsiemme ja vesien arvokas anti, siinäpä perusta nuorekkuudelle ja terveydelle teollisen ruuaksi nimetyn sotkun sijaan!Tuon kaiken valtavan energiamääränkin, minkä tuhlasit itseäsi ylistämiseen olisit voinut käyttää luovuuteen tai läheisesi auttamiseen ja tukemiseen.
Olet koko ikäsi käyttänyt kaiken energiasi vain itseesi ja sellainen ei aiheutta kateutta kenessäkään vaan aiheuttaa pelkkää sääliä. Surullista, sinun elämäsi on mennyt hukkaan vain itseäsi ajatellessasi.
Sinulla on perseveraatio. - siemen?
kateutta! kirjoitti:
Olen törmännyt siihen koko naiseuteni aikana. Aikanaan keski-ikäiset naiset konttorissa kohtelivat minua viileästi, jopa tiuskien.
Missä on terveet elämäntavat? Kotimainen lähi- ja luomuruoka, metsiemme ja vesien arvokas anti, siinäpä perusta nuorekkuudelle ja terveydelle teollisen ruuaksi nimetyn sotkun sijaan!Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että ylipaino, olipa se naisella tai miehellä, on kaikkein rumentavin tekijä ihmisessä ikään katsomatta. Kaikkein edullisinta kauneudenhoitoa ihmiselle on pitää kilot kurissa. Ei auta meikit, kauniit kampaukset eikä kauniit ja kalliit vaatteet, jos on runsaasti ylipainoa. Ylipaino rumentaa ja vanhentaa väistämättä ja vähentää viehättävyyttä.
- muutakin vaivaa
siemen? kirjoitti:
Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että ylipaino, olipa se naisella tai miehellä, on kaikkein rumentavin tekijä ihmisessä ikään katsomatta. Kaikkein edullisinta kauneudenhoitoa ihmiselle on pitää kilot kurissa. Ei auta meikit, kauniit kampaukset eikä kauniit ja kalliit vaatteet, jos on runsaasti ylipainoa. Ylipaino rumentaa ja vanhentaa väistämättä ja vähentää viehättävyyttä.
Niin se lisää sairauksia ja sitäkautta kärsimystä ja kipua. Sellainen taas näkyy ulkoisessa olemuksessa. Kävely vaikeutuu liike hidastuu ja masennus iskee.
Ylipainon aiheuttamat ongelmat huokuvat koko olemuksessa, ilmeissä ja eleissä.
Samoin anoreksia, itsensä tarkaileminen ja perfektionismi aiheuttaa masennusta joka näkyy myös ilmeissä, eleissä ja koko käytöksessä. Tekopirteyden ja teeskentelyn huomaa myös meikin alta sitäkään ei voi peittää. - 55 v
kateutta! kirjoitti:
Missä on terveet elämäntavat? Kotimainen lähi- ja luomuruoka, metsiemme ja vesien arvokas anti, siinäpä perusta nuorekkuudelle ja terveydelle teollisen ruuaksi nimetyn sotkun sijaan!Mikä sitten on narsismia jos ei tämänkaltainen itsensä kehuskelu?????
- meidät naiset
kirjoittelemaan! Minäkin olen kirjoittanut aika monta viestiä tähän. Summa summarum; ulkonäkö on herkkä aihe, kuka on minkäkin näköinen ja silleen, annetaan kaikkien kukkia kukkia. Varmaankin tästä keskustelusta olet saanut ainakin sen tietoon, että asia on hyvin henkilökohtainen ja arka. Aivan niinkuin itsekin olet alkanut miettiä vanhenemista, niin olemme me muutkin. Toivottavasti pääsemme tästä itsekeskeisestä ajasta taas laajemille vesille. Hyvää jatkoa sinulle!
- siinä iässä
En ole itse vielä aivan vaihdevuosi-iässä, mutta kyllä "rupsahtaminen" muiden vaihdevuosioireiden ohessa vähän pelottaa. Ihmiset ovat kuitenkin niin ulkonäkökeskeisiä. Toisaalta kai elämätilanne ja elämäntavat vaikuttavat paljon siihen vanheneeko "kauniisti" vai kuinka käy. Katselin äskettäin valokuvia ja kiinnitin huomiota oman äitini ulkonäköön eri ikäkausina. Kolme-nelikymppisenä hän oli usein väsyneen, rasittuneen ja hoitamattoman näköinen. Hänellä oli neljä pientä lasta hoidettava eikä varmaan jäänyt paljonkaan aikaa itselle ja omille tarpeille. Nyt kun äiti on yli kuusikymppinen, hän on paljon huolitellumpi ja levänneen ja virkeän näköinen. Myös elämän tuoma viisaus näkyy hänen kasvoissaan. Tosin hän myös meikkaa hillitysti ja hoitaa hiuksiaan. Eli mielestäni hän ei ollut nuorempana sen kauniimpi kuin nyt vanhempana (oikeastaan päinvastoin). Jotkut ovat parhaimmillaan parikymppisinä ja jotkut vasta kypsällä iällä.
- nainen vajaa 50
jopa murrosikäinen voi olla väsyneen näköinen ja toisaalta huoliteltu, tasapainoinen kuuskymppinen voi olla kaunis!
Mutta muistaakseni alkuperäinen kirjoittaja kyseli MUUTTAAKO vaihdevuodet ulkonäköä... - tietysti vaihdevuodet
nainen vajaa 50 kirjoitti:
jopa murrosikäinen voi olla väsyneen näköinen ja toisaalta huoliteltu, tasapainoinen kuuskymppinen voi olla kaunis!
Mutta muistaakseni alkuperäinen kirjoittaja kyseli MUUTTAAKO vaihdevuodet ulkonäköä...muuttaa ulkonäköa. Kaikkihan me vanhenemme.Mua ärsyttää ihmiset jotka kehuvat olevansa nuoremman näköisiä kuin olevat. Kyllä jokainen joka minulle sitä on kehuskellut ovat olleet aivan ikäisensä näköiset. Ja miksi eivät saisi olla. Ei minun mielestäni rypyt ihmistä rumenna. Jos on iloinen ja huoliteltu voi olla kaunis.:)
- huomasin että kirjoitin
tietysti vaihdevuodet kirjoitti:
muuttaa ulkonäköa. Kaikkihan me vanhenemme.Mua ärsyttää ihmiset jotka kehuvat olevansa nuoremman näköisiä kuin olevat. Kyllä jokainen joka minulle sitä on kehuskellut ovat olleet aivan ikäisensä näköiset. Ja miksi eivät saisi olla. Ei minun mielestäni rypyt ihmistä rumenna. Jos on iloinen ja huoliteltu voi olla kaunis.:)
vähän väärin. Ei vaihdevuodet sinänsä muuta ulkonäköa, mutta yleensä vaihdevuodet tulevat siinä 50 vuotiaana ja silloin huomasin ainakin itsessäni muutoksen merkkejä.50 vuotias ei enään voi olla 30 eikä edes 40 vuotiaan näköinen.
- hei haloota
huomasin että kirjoitin kirjoitti:
vähän väärin. Ei vaihdevuodet sinänsä muuta ulkonäköa, mutta yleensä vaihdevuodet tulevat siinä 50 vuotiaana ja silloin huomasin ainakin itsessäni muutoksen merkkejä.50 vuotias ei enään voi olla 30 eikä edes 40 vuotiaan näköinen.
kyllä viiskymppinen Voi olla nuoremman näköinen, on paljon esimerkkejä naisista, jotka näyttävät HUOMATTAVASTI ikäistään nuoremmilta !
Minua taas ihmetyttää se, kun joillekin se on niin vaikea pala !
Onko se nyt sitä supisuomalaista piirrettä vaan..., sitä koolla alkavaa ? Taitaapi olla. - nainen 46
hei haloota kirjoitti:
kyllä viiskymppinen Voi olla nuoremman näköinen, on paljon esimerkkejä naisista, jotka näyttävät HUOMATTAVASTI ikäistään nuoremmilta !
Onko se nyt sitä supisuomalaista piirrettä vaan..., sitä koolla alkavaa ? Taitaapi olla.sitten johtuu,että usein ihmiset,jotka eivät TIEDÄ ikääni, luulevat minua alle nelikymppiseksi. Joskus on pitänyt kaivaa ajokortti esiin, kun luulevat minun vitsailevan tai eivät usko kun kerron vaihdevuosioireistani...
En minä ulkonäölläni kehu, vaan tuon kyseisen tosiasian vain esille kun tällainen keskustelu on kerran pyöräytetty käyntiin.
Pitäisikö täällä kaikkien vain vakuuttaa kuinka tässä rupsahdetaan porukalla...! - kuusikymppinen
hei haloota kirjoitti:
Onko se nyt sitä supisuomalaista piirrettä vaan..., sitä koolla alkavaa ? Taitaapi olla.ja myös minulle käynyt lukuisia kertoja, että toiset luulevat paljon nuoremmaksi. Ehkä tyylikin vaikuttaa. Tasan saman ikäinen työtoveri oli kuulemma "eri ikäluokkaa"...
Olen eräitäkin kertoja miettinyt, mikä laittaa ihmisen sitten kertomaan "eteenpäin"...että ajattele sekin luuli minua niin nuoreksi...ja kukaan ei uskonut että olen täyttänyt jne...
Itselläni ei ole tarvetta kuuluttaa ympärilleni mitä minusta on sanottu. Olen se mikä olen ja sinut itseni kanssa, itsetuntoni ja vanhenemisen kanssa. En tarvitse kehuja,ja jos niitä saan minun ei tarvitse niistä muistuttaa kanssaihmisiä "miten olenkaan säilynyt"...
Olkoot tämä tässä ainoa kerta, jossa paljastan "kehuja"...
Tämä on tullut eteen monet kerrat hyvinkin lähellä, kun eräs henkilö soittaa saman tien ilmoittakseen, että ajattele kun näin sitäkin ja kuinka hän kehui nuorekkaaksi ym ym...En voinut viimeksi saman "litatian" kuultuani todeta, että olen minäkin saanut kuulla yhtä sun toista positiivista ulkonäköön liittyvää, mutta pidän omana tietona, eikä niillä ole minulle arvoa. Mieheni tietää myös, jos on sattunut vieressä kuulemaan, mutta olen kieltänyt kertomasta. Ihmisessä on paljon muuta kuin ulkonäkö/nuorekkuus, joka on tärkeämpää ja arvokkaampaa. Esim henkinen tasapaino on tavoittelemisen arvoista. - ja vaihdevuodet?
kuusikymppinen kirjoitti:
ja myös minulle käynyt lukuisia kertoja, että toiset luulevat paljon nuoremmaksi. Ehkä tyylikin vaikuttaa. Tasan saman ikäinen työtoveri oli kuulemma "eri ikäluokkaa"...
Olen eräitäkin kertoja miettinyt, mikä laittaa ihmisen sitten kertomaan "eteenpäin"...että ajattele sekin luuli minua niin nuoreksi...ja kukaan ei uskonut että olen täyttänyt jne...
Itselläni ei ole tarvetta kuuluttaa ympärilleni mitä minusta on sanottu. Olen se mikä olen ja sinut itseni kanssa, itsetuntoni ja vanhenemisen kanssa. En tarvitse kehuja,ja jos niitä saan minun ei tarvitse niistä muistuttaa kanssaihmisiä "miten olenkaan säilynyt"...
Olkoot tämä tässä ainoa kerta, jossa paljastan "kehuja"...
Tämä on tullut eteen monet kerrat hyvinkin lähellä, kun eräs henkilö soittaa saman tien ilmoittakseen, että ajattele kun näin sitäkin ja kuinka hän kehui nuorekkaaksi ym ym...En voinut viimeksi saman "litatian" kuultuani todeta, että olen minäkin saanut kuulla yhtä sun toista positiivista ulkonäköön liittyvää, mutta pidän omana tietona, eikä niillä ole minulle arvoa. Mieheni tietää myös, jos on sattunut vieressä kuulemaan, mutta olen kieltänyt kertomasta. Ihmisessä on paljon muuta kuin ulkonäkö/nuorekkuus, joka on tärkeämpää ja arvokkaampaa. Esim henkinen tasapaino on tavoittelemisen arvoista.Tämä kyllä tulee vähän aiheen vierestä, mutta olen kuullut että e-pillereiden käyttö mahdollisimman kauan helpottaa vaihdevuosioireita ja samalla myös auttaa pysymään nuorekkaana kauemmin. Pitäväthän e-pillerit hormonitasapainon säännöllisenä. Samalla ne voivat siirtää vaihdevuosien alkamista myöhemmäksi. Onko kokemuksia tästä kenelläkään?
- 57v
hei haloota kirjoitti:
Onko se nyt sitä supisuomalaista piirrettä vaan..., sitä koolla alkavaa ? Taitaapi olla.että on paljon ihmisiä jotka haluavat vaan olla kohteliaita ja sanoa "voi luulisi sua paljon nuoremmaksi". Mutta minulla ainakin on peili kotona ja kyllä sitä itse huomaa että ei sitä enään ole kaksikymppinen ei kolme eikä neljäkymppinen. Vaikka minulle usein sanotaan että voi ei uskoisi että olet noin vanha!
- 48-vee
hei haloota kirjoitti:
Onko se nyt sitä supisuomalaista piirrettä vaan..., sitä koolla alkavaa ? Taitaapi olla.Luulen, että useita nyky-viiskymppisiä nuorekkaiksi sanottaessa verrataan jonnekin 60-luvun 50-vuotiaisiin. Nehän tosiaan näyttivät vanhoilta,oli permanentti ja mummovaatteet, eikä esim. liikuntaa harrastettu siinä mielessä kuin nykyään. Nykyisin kaikki näyttävät nuorekkailta, paitsi ne jotka jo 30-vuotiaina lyövät itsensä laimin ja juovat viinaa sekä polttavat tupakkia.
- niin on
48-vee kirjoitti:
Luulen, että useita nyky-viiskymppisiä nuorekkaiksi sanottaessa verrataan jonnekin 60-luvun 50-vuotiaisiin. Nehän tosiaan näyttivät vanhoilta,oli permanentti ja mummovaatteet, eikä esim. liikuntaa harrastettu siinä mielessä kuin nykyään. Nykyisin kaikki näyttävät nuorekkailta, paitsi ne jotka jo 30-vuotiaina lyövät itsensä laimin ja juovat viinaa sekä polttavat tupakkia.
Ja nimi mummo tai mummu voi tarkoittaa 35-120 vuotias ei se sana kerro ulkonäköä.
Korvienväli tärkeämpää. - käyttänyt
ja vaihdevuodet? kirjoitti:
Tämä kyllä tulee vähän aiheen vierestä, mutta olen kuullut että e-pillereiden käyttö mahdollisimman kauan helpottaa vaihdevuosioireita ja samalla myös auttaa pysymään nuorekkaana kauemmin. Pitäväthän e-pillerit hormonitasapainon säännöllisenä. Samalla ne voivat siirtää vaihdevuosien alkamista myöhemmäksi. Onko kokemuksia tästä kenelläkään?
E-pillereitä koskaan. Vaihtarit alkoivat 53-vuotiaana. Kiinnostava kysymys e-pillereistä, en ole tuota kuullutkaan aiemmin. Kokeilin nuorena pillereitä, mutta lihoin ja sain joitain oireita, joten lopetin. Nyt syön hormoneja ja sain niistä n. 4kg lisää painoa. Otan mieluimmin painon kuin vaihtarioireet.
Olen samaa mieltä että ikä on se mikä on ja sitä ei voi muuksi muuttaa. ( Minulla on harmaat silmät, miehet ovat nähneet ne kauniina ruskeina silminä. Se noista kehuista.))
Jokainen tietää vuotensa ja vaivansa. Totuus on että vuodet hidastavat vauhtia ja tulee kaikkea lieveoireita jne. ihan meille kaikille.
Joitain alkaa vippaan päässä. - kuuskymppinen
48-vee kirjoitti:
Luulen, että useita nyky-viiskymppisiä nuorekkaiksi sanottaessa verrataan jonnekin 60-luvun 50-vuotiaisiin. Nehän tosiaan näyttivät vanhoilta,oli permanentti ja mummovaatteet, eikä esim. liikuntaa harrastettu siinä mielessä kuin nykyään. Nykyisin kaikki näyttävät nuorekkailta, paitsi ne jotka jo 30-vuotiaina lyövät itsensä laimin ja juovat viinaa sekä polttavat tupakkia.
samaa mieltä. Suuri osa nykyajan ikääntyvistä ovat nuorekkaampia kuin mitä oli vuosikymmeniä sitten.
Osa hyötyy hyvistä perintötekijöistä,suuri osa on oppinut huolehtimaan itsestään hyvin ja se näkyy. "Tyyli" merkitsee myös paljon.
Joten paljon on "katri-helenoita, paula koivuniemiä" ym hyvin "säilyneitä"...vaiko peräti säilöttyjä, jos on käytetty restylanea, kirurgin veistä ym poppaskontia?
Me naiset olemme usein liiankin turhamaisia ja tuijotamme jokaista ryppyä/uurretta kuin pahinta vihollista.
Ehkä osalla meistä on huono itsetunto, kun on tarve ylistää omaa säilymistään - en tiedä.
Itselläni ei ole kokemusta e-pillerien käytöstä, mutta perintötekijöitä ja terveellistä elämää kiitän ja tunnustan nöyrästi ikäni ja omasta mielestäni olen ihan oikean ikäisen näköinen, joten huitaisen kädellä, kun joku taas yrittää olla "kohtelias"...vanhenemisen taitoa opettelen... - Vokki
57v kirjoitti:
että on paljon ihmisiä jotka haluavat vaan olla kohteliaita ja sanoa "voi luulisi sua paljon nuoremmaksi". Mutta minulla ainakin on peili kotona ja kyllä sitä itse huomaa että ei sitä enään ole kaksikymppinen ei kolme eikä neljäkymppinen. Vaikka minulle usein sanotaan että voi ei uskoisi että olet noin vanha!
Täytän kohta 60 ja huomaan, että en halua kovin keinotekoisesti peitellä ikääni enää. Minusta on alkanut tuntua, että on säälittävää, jos yrittää olla nuoremman näköinen. Kohdallani se tarkoittaa tässä vaiheessa sitä, että en värjää enää hiuksiani ja annan harmaan tulla esiin. Mutta leikkaus mallin pitää olla "tyylikäs". Olen työelämässä ja meikkaan kasvojani niinkuin ennenkin. Sitä olen tehnyt aina ja se on ihan kivaa. Myös vaatetuksella voi tehdä "vaikutuksen".
Eli ikään sopivat tyylikkäät kuteet. - ja on
Vokki kirjoitti:
Täytän kohta 60 ja huomaan, että en halua kovin keinotekoisesti peitellä ikääni enää. Minusta on alkanut tuntua, että on säälittävää, jos yrittää olla nuoremman näköinen. Kohdallani se tarkoittaa tässä vaiheessa sitä, että en värjää enää hiuksiani ja annan harmaan tulla esiin. Mutta leikkaus mallin pitää olla "tyylikäs". Olen työelämässä ja meikkaan kasvojani niinkuin ennenkin. Sitä olen tehnyt aina ja se on ihan kivaa. Myös vaatetuksella voi tehdä "vaikutuksen".
Eli ikään sopivat tyylikkäät kuteet.paljon nuoriakin, jotka antavat hiustensa harmaantua. Oli parikin työtoveria, joiden hiukset( karheat) harmaantuivat täysin heti 40v täytettyään ja he eivät värjänneet hiuksiaan.
Voimakkaita, määrätietoisia ja itsetunnoltaan terveitä naisia olivat ja myös erinomaisia työkavereita.
On taito vanheta ja se edellyttää, että ihmisen itsetunto on terve ja tasapainossa.Ihmisen sisäinen tasapaino on kauniimpaa, kuin rypyttömyys. Tyylikkyys ja persoonallisuus kulkevat käsikädessä. Olen samaa mieltä kanssasi, että on säälittävää kilpailla nuoremmuudesta. Ikä tuo onneksi useimmiten viisautta. Mukavaa ikääntymistä! - mielipide!
ja vaihdevuodet? kirjoitti:
Tämä kyllä tulee vähän aiheen vierestä, mutta olen kuullut että e-pillereiden käyttö mahdollisimman kauan helpottaa vaihdevuosioireita ja samalla myös auttaa pysymään nuorekkaana kauemmin. Pitäväthän e-pillerit hormonitasapainon säännöllisenä. Samalla ne voivat siirtää vaihdevuosien alkamista myöhemmäksi. Onko kokemuksia tästä kenelläkään?
Luomuelämä tässäkin suhteessa auttaa selviämään vaihdevuosista kunnialla. Ihmiselle ei todellakaan ole hyväksi, että hänet pumpataan täyteen synteettisiä hormoneja kohta kehdosta hautaan!
Uskon että näillä ensisynnytykseensä mennessä jo nykyaikana hyvinkin 10-15 vuotta e-pillereitä pupeltaneilla on hormoonit niin sekaisin, että sen takia synnytyksetkin on niin vaikeita. 30 tuntia väännetään ja lopuksi keisarinleikkauksella ulos.
Itse olen käyttänyt e-pillereitä max 8 vuotta koko elämässäni, ihan tietoisesta valinnasta, eikä vaihdevuosioireista ole ollut juuri haittaa. - kaikilla tuokaan
mielipide! kirjoitti:
Luomuelämä tässäkin suhteessa auttaa selviämään vaihdevuosista kunnialla. Ihmiselle ei todellakaan ole hyväksi, että hänet pumpataan täyteen synteettisiä hormoneja kohta kehdosta hautaan!
Uskon että näillä ensisynnytykseensä mennessä jo nykyaikana hyvinkin 10-15 vuotta e-pillereitä pupeltaneilla on hormoonit niin sekaisin, että sen takia synnytyksetkin on niin vaikeita. 30 tuntia väännetään ja lopuksi keisarinleikkauksella ulos.
Itse olen käyttänyt e-pillereitä max 8 vuotta koko elämässäni, ihan tietoisesta valinnasta, eikä vaihdevuosioireista ole ollut juuri haittaa.Luomuelämä ei taida kaikkia kuitenkaan auttaa pysymään terveen kirjoissa näissä vv ongelmissa. Työkyky menee monelta kokonaan, ja esim.estrogeenivajaus tekee ihmiselle myös hyvin paljon hallaa.
Ja synnytyksistä sen verran, että itse en ole ikinä käyttänyt mitään e-pillereitä ja kaikki synnytykseni kaikkiaan 4 on ollut enemmän tai vähemmän vaikeita. Ja nyt myös 45-vuotiaana ovat nämä vv-ongelmat todella vaikeana. Että eipä löydy ainakaan E-pillereistä selitystä. - sanottua
ja on kirjoitti:
paljon nuoriakin, jotka antavat hiustensa harmaantua. Oli parikin työtoveria, joiden hiukset( karheat) harmaantuivat täysin heti 40v täytettyään ja he eivät värjänneet hiuksiaan.
Voimakkaita, määrätietoisia ja itsetunnoltaan terveitä naisia olivat ja myös erinomaisia työkavereita.
On taito vanheta ja se edellyttää, että ihmisen itsetunto on terve ja tasapainossa.Ihmisen sisäinen tasapaino on kauniimpaa, kuin rypyttömyys. Tyylikkyys ja persoonallisuus kulkevat käsikädessä. Olen samaa mieltä kanssasi, että on säälittävää kilpailla nuoremmuudesta. Ikä tuo onneksi useimmiten viisautta. Mukavaa ikääntymistä!kaikkien ei tarvi olla kaupallisuuden uhria. Voi olla oma persoonansa. Uskaltaa näyttää omat värinsä. Sisin on niin vahva, ettei tarvi ulkokuorella pöyhkeillä!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi463088Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs462881100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es502515Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo492403Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks322096Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa581850- 451769
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä411616- 461535
- 261361