Ohje lauteiden tekemiseen: Lauteen jalkataso tulee olla vähintään kivien yläpinnan korkeudella.
lauteet
10
4354
Vastaukset
- jouko
Lauteiden suunnittelu lähtee siitä, että otetaan mitta katosta alaspäin 110cm ja laitetaan istuinlaude siihen korkoon ainakin 80cm leveänä. Sen jälkeen laitetaan alalauteet sopivalle korkeudelle, niin että päästään nousemaan ylälauteille. Tämä siksi, että saunassa ei ole muita hyötyneliötiloja kuin istuinlauteet. Tärkeää on laittaa myös saunaan oikein toimiva ilmastointi ja mitoittaa kiuas oikean kokoiseksi. kyllä se sitten siitä iloksi muuttuu.
- perinnesaunoja
Aivan naulan kantaan! Ylälauteella pitää olla leveyttä vähintään tuo 80 cm! Kun jalat mahtuu kunnolla ylälauteelle, ei muden lauteiden korkeudella suhteessa kiukaaseen ole enää mitään merkitystä. Lautojen ja paneelien suunnalla ei ole väliä, mutta standardien mukainen 50-senttinen hylly katonrajassa on kyllä pilkkaa saunaa ja saunojia kohtaan.
- Tietäjätekijä
Kuka tollo keksi suunnitella ensimäisiin RT-kortteihin "laudemallin", jossa istuintaso tehdään kapuloista, kuvailisiko sitä sana poikittain. Lauteet pitää tehdä järeästä puusta ja pitkittäin, sekä saunan seinäpanelointi vaakaan. Viimeaikaiset viritykset, eli firmojen ympyriäiset "edustussaunat" kattoterasseilla ovat järkiään "pyhäinhäväistys", vaikka ne vaikuttavatkin ikäänkuin kulttipaikoilta alttareinen; (= kiuas)
- saunja
Minulla on saunassa lehtikuusesta saunanlauteet.Jotka olen todennut erittäin mukaviksi istua.Olen kuullut myös että tervaleppä on myös hyvä materiaali.Ei muuta kuin hyviä löylyjä kaikille!
- saunoja
Minulla on saunassa lehtikuusesta lauteet ne on tosi mukavan tuntuiset istua.Olen kuullut jotta tervaleppä on myös hyvä laudepuu.Joten mukavia löylyjä.
- vanhentunut suunnittelija
No sielläpä tuli taas ihan huuhaa-ohje. Ei tuolla lauteen jalkatason ja kiukaan kivien korkeussuhteella ole mitään varsinaista tekemistä keskenään.
Kuten alempana todetaan, tärkeimmät mitat lasketaan katosta alaspäin, 105-110cm lauteen korkeus siitä ja minunkin mielestäni tarpeeksi leveä saa olla.
Tuon jälkeen, se miten saunassa on lämmintä missäkin kohdassa riippuu kiukaan mitoituksesta ja ennenkaikkea ilmanvaihdosta.- Vanhempi suunnittelija
Näin on. Lämpö on lopettanut kerrostumisensa. Meillä onkin viimeinen sauna, jossa vielä kerrostuu ja kierrättää kuumaa kivien tasosta ylöspäin vanhentuneen ohjeen mukaisesti. Onneksi huomasin tehdä lauteet riittävän korkealle. Empiirinen havainto on, että lasioven kiviä alempana olevaan osaan höyrystyy vettä ja ylempään ei; sähkökiukaalla lämmitettäessä. Puukiukaalla lämmitettäessä on säteilylämmöt sen verran ettei höyrysty enää mikään.
Anteeksi vain vanhentunut ohje.
- käytännössä
No ainakin meillä olis pitänyt kiuasta varten tehdä kolo lattiaan. Tai 240cm korkea sauna.
Jos nyt oletetaan että katon ja lauteen väliin pitää mahtua muutkin kuin lapset ja kääpiöt.
Voip olla että sähkökiukaat on matalampia, mutta ei niitäkään saa ihan lattiaan kiinni laittaa- Vanhempi suunnittelija
Meillä on Harvian puukiuas 120 mm korokkeilla (piipun yhteen takia). Kahdella portaalla pääsee lauteille. Istuintasosta näkyi olevan 1,4 m kattoon.
- Rappe
Mikä estää tekemästä 2500 korkean saunan... meillä on 2450.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654190
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463969Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363482Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162893Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342719En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102134IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121216Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006