Olen vasta aloittamassa ensi vuoden puolella rakennusprojektiani, mutta kun tällä palstalla kovasti puhutaan talopakettien myyjistä, niin pohditaampa, että mikä on talopakettien myyjien rooli ja vastuu kaupanteossa?
Ovatko myyjät yksityisiä yrittäjiä, jotka vain myyvät tietyn talopaketin valmistajan tuotteita, vähän samaan tapaan kuin kodinkoneliike myy esim. TV:tä? Silloin kuluttajsuojalain mukaan tuotteesta vastaa ensisijaisesti myyjä ja valmistajalla on tietysti valmistusvirhevastuu. Mutta mikä on talopaketin asennuksen vastuu (jossa ne virheet yleensä tapahtuu), eikös asentajat ole tehtaan palveluksessa, jolloin myyjällä ei ole tekemistä heidän vastuiden kanssa? Mutta hyvä myyjähän pitää asiakkaansa aina tyytyväisenä.
Talopakettien myyjät (ja monissa muissa palveluammateissa toimivat myyjät) taitaa monesti olla liian ahneita rahan suhteen, koska unohtavat asiakaspalvelun merkityksen (kun olet saanut provision, asiakkaasta ei enää niin väliä). Uskon, että hyvän asiakaspalvelun ymmärtäviä myyjiä on edelleenkin olemassa, jotka hoitavat kokonaisvaltaisesti asiakkaansa. Jos yksi linkki talopaketin toimituksessa pettää eikä sitä hoideta hyvin, vaikuttaa se aina tuotemerkin maineeseen, vaikka valmistajalla ei olisi tapahtunut virheitä.
Ja lopuksi: oli hinta, toimitus, tuote tai palvelu mikä tahansa, niin tyytyväinen asiakas on aina kaikkein tärkein asia - silloin kauppa on onnistunut ja tulevaisuudessa syntyy lisää uusia kauppoja (tämä pitäisi olla myyjille itsestään selvyys).
Mikä on myyjän rooli talopaketin
38
3691
Vastaukset
- pienen mökin laittaja
Minä luulin vielä pari vuotta sitten että minulla on ollut huonoa tuuria kun en juuri koskaan törmää hyvään myyjään rakennusalalla.
Rakennusalalla palvelu on aivan tuntematon käsite. Unohda kaikki mitä olet ennen luullut tietäväsi myymisestä, ostamisesta, asiakaspalvelusta jne. Rakennusalalla kaikki on toisin. Jos törmäät hyvään myyjään, pidä siitä kiinni ja yritä hankkia sen kautta kaikki mahdollinen.
Jopa valtion virastot ovat dynaamisia ja palveluhaluisia verrattuna rakennusalan yrityksiin.- ostamassa siltä myyjältä.
Jos haluat vain riisutun rungon mahdollisimman halvalla, ei myyjällä ole syytä sinuun aikaa tuhlata 15 min. kauempaa. Sitä saa mitä tilaa, aika usein jopa rakennusalalla. Edellyttäen että edes tietää ja ymmärtää mitä on tilannut.
- pienen mökin laittaja
ostamassa siltä myyjältä. kirjoitti:
Jos haluat vain riisutun rungon mahdollisimman halvalla, ei myyjällä ole syytä sinuun aikaa tuhlata 15 min. kauempaa. Sitä saa mitä tilaa, aika usein jopa rakennusalalla. Edellyttäen että edes tietää ja ymmärtää mitä on tilannut.
Taidat olla myyjä rakennusalalla. Minä olen ollut myyjänä it-alalla 20 vuotta. Olisin kuollut nälkään jo kauan aikaa sitten, jos olisin suhtautunut asiakkaisiini niin kuin rakennusalalla tehdään. En muista yhtään rakennusalan myyjä joka olisi ollut kiinnostunut mitä tarvitsen. Heitä kiinnostaa pelkästään helposti saatava tilaus.
Ymmärrän että 100 000 euroa on kovin vähän rahaa omakotitaloa rakentaessa. Siksi minulla olikin käytettävissä 300 000 €. Mutta sekin oli liian vähän herättääkseen kiinnostusta alan yrityksissä. - IT-alankaan myyjissä
pienen mökin laittaja kirjoitti:
Taidat olla myyjä rakennusalalla. Minä olen ollut myyjänä it-alalla 20 vuotta. Olisin kuollut nälkään jo kauan aikaa sitten, jos olisin suhtautunut asiakkaisiini niin kuin rakennusalalla tehdään. En muista yhtään rakennusalan myyjä joka olisi ollut kiinnostunut mitä tarvitsen. Heitä kiinnostaa pelkästään helposti saatava tilaus.
Ymmärrän että 100 000 euroa on kovin vähän rahaa omakotitaloa rakentaessa. Siksi minulla olikin käytettävissä 300 000 €. Mutta sekin oli liian vähän herättääkseen kiinnostusta alan yrityksissä.jotka myyvät kokonaisia järjestelmiä jos asiakas haluaa keskustella vain pienestä osasta järjestelmää, ja jonka myyjä tietää ettei se toimi yksittäisenä osasena. Sama pätee myös hyvin pitkälti rakennusalalla.
- Jos esim. haluat sillä
Ymmärrän että 100 000 euroa on kovin vähän rahaa omakotitaloa rakentaessa. Siksi minulla olikin käytettävissä 300 000 €. Mutta sekin oli liian vähän herättääkseen kiinnostusta alan yrityksissä.300.000,- vaikkapa 600.000,- projektin läpi vietäväksi. Tuollaisen pystyy jokainen alansa tunteva, oli se ala sitten mikä tahansa, toteuamaan toimimattomaksi yhtälöksi. Eikä siis aiheuta minkäänlaista mielenkiintoa mikäli ei tarkoituksena ole saada vain sitä 300.000,- sinulta pois ja jättää sitten hommat siihen. Sellaistakin kyllä löytyy joka alalta.
- pienen mökin laittaja
IT-alankaan myyjissä kirjoitti:
jotka myyvät kokonaisia järjestelmiä jos asiakas haluaa keskustella vain pienestä osasta järjestelmää, ja jonka myyjä tietää ettei se toimi yksittäisenä osasena. Sama pätee myös hyvin pitkälti rakennusalalla.
Yksittäinen esimerkki. Lähetin useampaan rautakauppaan tarjouspyynnön ovista ja ikkunoista. Niiden määrästä myyjän olisi pitänyt osata tehdä jotain johtopäätöksiä.
Vaikka tarjouspyynnössä olin maininnut kyseessä olevan uudiskohteen, sain kahdesta rautakaupasta tarjouksen, jossa oli pelkät ovilevyt ilman karmeja. Monista paikoista sain puhelinsoiton, jossa hintoja alkoi tulla luurin täydelta ennen kuin olin kunnolla ehtinyt itseäni esitellä. Lopuksi sanoivat että voin noutaa tarjouksen heiltä.
Tämäkö on sinusta ammattimaista myyntitoimintaa? - ja tosi asiassa rautakaupat
Yksittäinen esimerkki. Lähetin useampaan rautakauppaan tarjouspyynnön ovista ja ikkunoista. Niiden määrästä myyjän olisi pitänyt osata tehdä jotain johtopäätöksiä.
Vaikka tarjouspyynnössä olin maininnut kyseessä olevan uudiskohteen, sain kahdesta rautakaupasta tarjouksen, jossa oli pelkät ovilevyt ilman karmeja. Monista paikoista sain puhelinsoiton, jossa hintoja alkoi tulla luurin täydelta ennen kuin olin kunnolla ehtinyt itseäni esitellä. Lopuksi sanoivat että voin noutaa tarjouksen heiltä.
Tämäkö on sinusta ammattimaista myyntitoimintaa?ovat sellaisia varten jotka menevät paikalle hakemaan tarvitsemansa, eivät juurikaan leiki noiden postattujen tarjouspyyntöjen kanssa.
- pienen mökin laittaja
Jos esim. haluat sillä kirjoitti:
300.000,- vaikkapa 600.000,- projektin läpi vietäväksi. Tuollaisen pystyy jokainen alansa tunteva, oli se ala sitten mikä tahansa, toteuamaan toimimattomaksi yhtälöksi. Eikä siis aiheuta minkäänlaista mielenkiintoa mikäli ei tarkoituksena ole saada vain sitä 300.000,- sinulta pois ja jättää sitten hommat siihen. Sellaistakin kyllä löytyy joka alalta.
En tietenkään kuljeskellut kylillä avoin shekki kourassa tarjoten sitä vastaan tulijoille. Yritin esitellä suunnitelmia myyjille, jotta he voisivat itse päätellä mitä heidän on järkevä tarjota. Ei muuten kiinnostanut ketään.
Yksi ikkunamyyjä kiukutteli kun minulla oli tarjouspyynnössä leveys ja korkeus "väärinpäin". Hän osaa lukea vain tarjouspyyntöjä, joissa on ensin leveys ja sitten korkeus. Sitten hän marisi kun hän ei saanut itse mitata ikkunoita julkisivukuvasta. Jos olisin antanut hänen tehdä sen kaikki mitat olisivat olleet vääriä.
Mäitä murheellisia tarinoita on loputtomasti. - pienen mökin laittaja
ja tosi asiassa rautakaupat kirjoitti:
ovat sellaisia varten jotka menevät paikalle hakemaan tarvitsemansa, eivät juurikaan leiki noiden postattujen tarjouspyyntöjen kanssa.
Rautakaupat myyvät myös talopaketteja. Kun olin hankkinut tontin ja olin suunnittelemassa talon rakentamista, tein yhteistä hanketta erään suuren rautakaupan kanssa. Kauppias sai tietää heti yhteisen hankkeemme alussa rakentamissuunitelmistani. Hän ei kuitenkaan ollut vähääkään kiinnostunut myymään minulle talopakettia tai rakennustarvikkeita. Käydessäni siellä rautakaupassa yritin ottaa projektini puheeksi myyjien kanssa. Aivan yhtä toivotonta. Vasta kun vein heille listan tavaroista, joita tarvitsen he suostuivat kaivamaan minulle hinnat. Ja siinä kaikki.
- valinnut toimittajaksesi
Rautakaupat myyvät myös talopaketteja. Kun olin hankkinut tontin ja olin suunnittelemassa talon rakentamista, tein yhteistä hanketta erään suuren rautakaupan kanssa. Kauppias sai tietää heti yhteisen hankkeemme alussa rakentamissuunitelmistani. Hän ei kuitenkaan ollut vähääkään kiinnostunut myymään minulle talopakettia tai rakennustarvikkeita. Käydessäni siellä rautakaupassa yritin ottaa projektini puheeksi myyjien kanssa. Aivan yhtä toivotonta. Vasta kun vein heille listan tavaroista, joita tarvitsen he suostuivat kaivamaan minulle hinnat. Ja siinä kaikki.
rautakaupan. Rautakaupat nyt vaan toimivat tuolla tavalla, eikä niiden kanssa ole kenenkään pakko asioida.
- niin vaikeaksi kuin haluaa.
En tietenkään kuljeskellut kylillä avoin shekki kourassa tarjoten sitä vastaan tulijoille. Yritin esitellä suunnitelmia myyjille, jotta he voisivat itse päätellä mitä heidän on järkevä tarjota. Ei muuten kiinnostanut ketään.
Yksi ikkunamyyjä kiukutteli kun minulla oli tarjouspyynnössä leveys ja korkeus "väärinpäin". Hän osaa lukea vain tarjouspyyntöjä, joissa on ensin leveys ja sitten korkeus. Sitten hän marisi kun hän ei saanut itse mitata ikkunoita julkisivukuvasta. Jos olisin antanut hänen tehdä sen kaikki mitat olisivat olleet vääriä.
Mäitä murheellisia tarinoita on loputtomasti.Tässä taitaa olla oikein malliesimerkki siitä.
- pienen mökin laittaja
valinnut toimittajaksesi kirjoitti:
rautakaupan. Rautakaupat nyt vaan toimivat tuolla tavalla, eikä niiden kanssa ole kenenkään pakko asioida.
Juuri tuosta syystä en valinnut rautakauppaa toimittajakseni. Olisin kuienkin halunnut edistää oman asiakkaani businesta, mutta he eivät olleet kiinostuneita sellaisesta yhteistyöstä. Laskutus jäi siis vain yksisuuntaiseksi.
- välttää myymästä sinulle
Juuri tuosta syystä en valinnut rautakauppaa toimittajakseni. Olisin kuienkin halunnut edistää oman asiakkaani businesta, mutta he eivät olleet kiinostuneita sellaisesta yhteistyöstä. Laskutus jäi siis vain yksisuuntaiseksi.
mitään. Joskus on helpompaa ja halvampaa olla myymättä mitään.
- pienen mökin laittaja
niin vaikeaksi kuin haluaa. kirjoitti:
Tässä taitaa olla oikein malliesimerkki siitä.
En tietenkään ollut missään yhteydessä kyseiseen kauppiaaseen saamani nuhtelun jälkeen, vaikka hän onkin pitkään alalla toiminut ja paikkakunnalla tunnettu.
- koskaan ei saa kuormasta
syödä.
- pienen mökin laittaja
välttää myymästä sinulle kirjoitti:
mitään. Joskus on helpompaa ja halvampaa olla myymättä mitään.
Toinen meistä ei tiedä mitä on myyminen ja miten se liittyy liiketoimintaan.
- kolmatta rakentava
valinnut toimittajaksesi kirjoitti:
Just. Kukin tekee omia valintojaan. Mutta kun pitää saada Halvalla (lue luulee saavansa halvalla).
Etkö ole katsonut Speden ledendaarista rautakauppa
sketsiä. - toimiikin
Varmaankin pakettikauppiaalta voi saada parempaa palvelua ja oikeastaan pitääkin. Ja tietysti palvelusta pitää saada korvaus.
Rautakauppakin toimii ihan hyvin, kun tietää mitä haluaa ja osaa kysellä. Rautakaupan myyjälle pitää olla selvät tarjouspyyntö-asiakirjat, jotka se sitten vain siirtää toimittajille sellaisinaan. Ei niillä ole ole (yleensä) ammattitaitoa muunlaiseen kaupankäyntiin.
Jos on hyvät rautakauppayhteydet ja on taitoa hankintatehtävistä, rautakauppa on hyvä tie rakentaa. - amatööri alkaa pyörittää
toimiikin kirjoitti:
Varmaankin pakettikauppiaalta voi saada parempaa palvelua ja oikeastaan pitääkin. Ja tietysti palvelusta pitää saada korvaus.
Rautakauppakin toimii ihan hyvin, kun tietää mitä haluaa ja osaa kysellä. Rautakaupan myyjälle pitää olla selvät tarjouspyyntö-asiakirjat, jotka se sitten vain siirtää toimittajille sellaisinaan. Ei niillä ole ole (yleensä) ammattitaitoa muunlaiseen kaupankäyntiin.
Jos on hyvät rautakauppayhteydet ja on taitoa hankintatehtävistä, rautakauppa on hyvä tie rakentaa.hommia joita ei hallitse, kiukuttelee ja marisee asioista joita ei hänen mielestään ole hoidettu hyvin. Kuitenkin on useimmiten hakemassa sitä haluamaansa väärästä paikasta ja puuttelisin tiedoin. Itkuhan siitä syntyy ja kauppias-setä on hyvin ilkeän oloinen.
- Rauno Kangas
Toinen meistä ei tiedä mitä on myyminen ja miten se liittyy liiketoimintaan.
...tarina kaiken kaikkiaan. Ja tarina tarinasta, kaksi parhaasta, joten pannaampa pikkuisen toiselta puolelta juopaakin juttua kehiin.
Suomalaisia talopakettimyyjiä kouluttaaneenakin ja pitkään talopakettialalla toimineena tunnen hieman alaa, sen tapoja ja ihmistyyppejä siellä tarinoitten takana.
Aina aika-ajoin tulee pohtineeksi, onko suomalainen talopakettibisnes sittenkin liian pientä ja sisäänpäinkääntynyttä. Aivan liian vähän niitä, jotka esimerkiksi näitä myyjiä kouluttavat ja myyntikonsepteja laativat. Myynnin menetelmät on liian paljon kopioita toisistaan ja liian vähän tilaa luovuudelle.
Kun talomyyjän työ on mitä on - tiukkaa kisaa niukoista provisioista, niin myyjän ansainta on paljolti kiinni tehokkuudesta. Ja se tehokkuus synnytetään asiakassegmentoinnilla (nyt nousee muutamat tyypit taustalla takajaloilleen ;-)
Asiakassegmentointi suoritetaan myyjän valitsemilla kriteereillä, ja kouluttajakirjon ollessa suppea ne kriteerit voivat olla joskus (aika usein ovatkin) hyvin samankaltaisia eri myyjien ja jopa eri talomerkkien myyjien välillä.
Myyjät siis keskittyvät kukin omaa profiiliaan vastaavan asiakaskunnan osan etsimiseen ja segmentoivat omaan profiiliinsa "sopimattomia" asiakkaita pois palveltavien asiakkaidensa joukosta - segmentoinnin kohteeksi joutumisen tunnistaa myyjän äkillisestä passivoitumisesta - se heppu, joka viikko sitten oli kuin takiainen, jättääkin sittemmin vastaamatta soittopyyntöön.
Jos alueen talomyyjillä menee segmentointiprofiilit liian samankailtaisiksi, saattaa itseään "ostavana" pitävä asiakas huomata suureksi yllätyksekseen kaikkien myyjien passivoituneen ihan yllättäin.
Saattaa kuulostaa uskomattomalta, mutta 80-20-säännöstä saarnataan miltei kaikien talopakettifirmojen miltei kaikissa myyjäkoulutuksissa. Siis 20 % asiakkaista tekee 80 % sun kaupoista - keskity, hyvä mies, seurustelemaan sen oman segmenttisi parissa.
Pistän loppuun yhden ainoan asiakassegmentointitunnisteen kehiin - muutoinhan kaikki tutut talopakettimyyntimiehet höyhentää mut seuraavilla messuilla yhteisen kahvituokion sijasta.
Taustaksi lyhyesti: talopaketti on tietyn sisältöinen ja tietynhintainen tuote, jonka olennainen pointti oh "helppous" - tässä se on, ota tai jätä, siisti paketti!
Yksi tapa, jolla pääsee eroon epämieluisasta ja yliaktiivisesta talopakettimyyjästä, on ryhtyä tivaamaan erilaisten positioitten hintaa ja laskea niitä yhteen ja vähennellä niitä toisistaan, entä jos sittenkin ottaisin talopaketin ilman tuota kodinhoitohuoneen ove ;-) Kuulen yhä sieluni korvin, kuinka kymmenissä myyjäkoulutuksissa kautta maan on hoettu ja tullaan hokemaan: jos sillä on kiinnostusta nysvätä ikkunoitten ja ovien perässä pitkin kyliä, ei se osta talopakettia...
Älkää, hyvät ihmiset, antako ylläolevan häiritä kauppaneuvottelujanne, ja myyntimiehet, pysykää rauhallisina! Tuota edelläolevaa kun kaikessa rauhassa makustelee, voi hiffata hassuja piirteitä tutuissa talopakettimyyjissä ;-D
- oma kokemus vm -98
ettei myyjällä ole mitään intressiä enää sen jälkeen kun nimi on paperissa ja lasku printattu ulos. Ainakin meillä taannoin yhteydenpito myyjään lakkasi täysin ja loput asiat hoidettiin tehtaan kanssa suoraan.
Tietenkin myynti pitää hoitaa hyvin ettei asiakas puhu pahaa jälkikäteen mutta toisaalta miten todennäköistä on että sama asiakas tekee toisen talon saman tehtaan elementeistä? Luulen että sen takia myyjillä on vähän hälläväliä asenne asiakkaaseen kaupanteon jälkeen. Yksi talo per asiakas riittää. - tikkuperse
Minä en asioinut enää myyjän kanssa juurikaan kaupanteon jälkeen. Ainoastaan kävin sopimassa myyjän kanssa pystytysurakasta. Loput asiat hoideltiin tehtaan toimituspuolen ja suunnittelupuolen kanssa(mitä asia milloinkin sattui koskemaan).
Taas autokauppavertaus: Kun ostat uuden auton niin käytkö myyjän kanssa asioimassa määräaikaishuolloista ja öljynvaihdoista? Eiköhän ne kuulu huollonpuolelle.- pienen mökin laittaja
Kun automyyjä on saanut myytyä auton, se kääntää selkänsä ja syöksyy seuraavan asiakkaan kimppuun.
Sama kohtelu on rakennusalan yrityksissä.
Kannattaisi kysyä mitä vielä saisi olla. Monissa perheissä on nykyään enemmän kuin yksi auto. Yrityksillä saattaa olla hyvinkin paljon autoja.
Sama henkilö saattaa haluta ostaa enemmän kuin yhden talopaketin. - olet ollut ostamassa jotain
Kun automyyjä on saanut myytyä auton, se kääntää selkänsä ja syöksyy seuraavan asiakkaan kimppuun.
Kannattaisi kysyä mitä vielä saisi olla. Monissa perheissä on nykyään enemmän kuin yksi auto. Yrityksillä saattaa olla hyvinkin paljon autoja.
Sama henkilö saattaa haluta ostaa enemmän kuin yhden talopaketin.sellaista jota ei myyjällä ole ollut sinulle edes tarjota.
- tikkuperse
Sama henkilö saattaa haluta ostaa enemmän kuin yhden talopaketin.Ei kysymys ollut siitä etteikö myyjä olisi ollut palvelualtis. Toisenkin talon voisin häneltä ostaa. Minulla vaan ei ole ollut mitään asiaa hänelle. Minusta myyjää ei edes tarvita hämmentämään välissä silloin kun asia ei myyntiä koske. Suunnittelupuolen kanssa olin tekemisissä jonkin verran lupakuvavaiheessa ja toimituspuolen kanssa silloin kun sovittiin eri toimitusten aikatauluista.
- huono tuuri..
Sama henkilö saattaa haluta ostaa enemmän kuin yhden talopaketin.Missäspäin tuollaista rautakauppaa tehdään?
Itselläni ei ole ollut ongelmia saada tarjouksia rautakaupasta, siksi tuo kuullostaa kyllä uskomattomattomalta.
- loppuu siihen
kun saa nimen sopimuspaperiin, sen jälkeen nimittäin rakentaja ja talotehdas ovat sopimuskumppaneita.
Voihan josain olla myyjiä jotka tekevät kauppaa omiin nimiinsäkin, mutta se on se huonompi vaihtoehto.- alkuperäinen_viesti
Talopaketin myyjä on siis vain välittäjä, jos kerran sopimuksissa osapuolina ovat talotoimittaja ja rakentaja. Myyjän intressit ovat siis vain saada kauppa syntymään (keinoilla millä hyvänsä) valmistajan ja rakennuttajan kanssa. Talopaketin myyjää ei sido silloin mikään. Tietysti ristiriitaista, kun myyjä lupaa talopaketin valmistajan puolesta maat ja taivaat ja sitten viime kädessä talotehtaan pitäisi yrittää pitää myyjän lupaukset.
- Rauno Kangas
...rooli vaihtelee paljon, ihan niinkuin talopakettiyritysten toimintamallit muutoinkin. Kuvailen kaksi ääripäätä - siihen väliin sitten voi kuvitella miljoona erilaista variaatiota.
Perinteinen talotehdas pestaa edustajikseen kauppaedustajalain mukaisia yleensä proviisiopalkkaisia myyntimiehiä. Heidän tehtävänä on tyypillisimmillään etsiä päämiehelle asiakkaita ja auttaa päämiestä pääsemään heidän kanssaan sopimukseen. Tällainen edustaja on aktiivinen asiakkaan suhteen tasan samaan päivääna sti, kunnes kauppa asiakkaan ja talotehtaan välillä syntyy - hänen tehtävänään ei ole "mikään" muu. Kaupanteon jälkeen asiakas asioi suoraan talotehtaan kanssa.
Toisessa ääripäässä on pienten alueellisten talopakettifirmojen konseptit, joissa myyntimiehen - ihan niinkuin sen koko firmankin -rooli on paljon kokonaisvaltaisemmin palveleva. Myyntimies saattaa parhaassa tapauksessa olla sen talofirman osakas ja osallistua hankkeen toteuttamiseenkin, jolloin kaikki palvelut tulee siltä "yhdeltä luukulta" ja myyntimiehen vastuu päättyy vasta tyytyväisen asiakkaan tupaantuliaisissa, jossa hän on "kunniavieraana" ;-D - Metsä- ja kalamies
Meidän talopaketin myyjä on myyntimiehenä ammattilainen, mutta hän on myös rakennusalan ammattilainen. Hän on arkkitehti, joka piirsi meille talopaketin arkkitehtuuri- ja rakennekuvat, samassa toimistossa työskentelevä veljensä tekee meille perustussuunnitelmat yms "ei taiteellisen" homman.
Jos meistä ei ole kuulunut vähään aikaan (pariin viikkoon) mitään soittavat perään ja kysyvät onko tekijöitä eri osaurakoille tarpeeksi, onko asiat edenneet.
Täyttivät meidän puolesta raksaluvat yms, ainoastaan naapurien nimien hankkiminen ja osaurakoiden tekijöiden hankkiminen & nimet raksaluvan lisäpapereihin (urakoitsijat) on meidän vastuulla. Ovat käyneet meidän puolesta kunnan rakennustarkastuksessa näyttämässä suunnitelmien välivaiheita, joten raksalupien saamisessa ei pitäisi olla mitään ongelmia vaikka onkin kaavasta lievästi poikkeavia ratkaisuja.
Tietynlaisen professionalismin & oikean asiakaslähtöisyyden (ei pelkkää markkinasanahelinää) vuoksi valitsimme tämän talotehtaan. Olen kertonut kokemuksistani tulevalle naapurustolleni, joista kaksi ruokakuntaa on päätynyt tähän samaan toimittajaan, samoista syistä kuin minäkin.
Ja itsestään on selvää, että joskus kun on talo pystyssä, talopaketin edustajat kutsutaan pullakahveelle.- kustannuspuolesta
mutta sehän lienee sivuseikka kunhan vain hommat luistaa. Mutta ei ne mitään lahjaksi tee.
- Metsä- ja kalamies
kustannuspuolesta kirjoitti:
mutta sehän lienee sivuseikka kunhan vain hommat luistaa. Mutta ei ne mitään lahjaksi tee.
Talopaketti, 171 m2, mansardikattoinen kahdella "kaarikattolyhdyllä", sisätilojen "puuosat" (paneelit, listat, portaat yms) poistettu pyynnöstämme koska hankimme itse toisaalta -> 77 kiloekkua. Vertailimme paria muutakin talopaketin toimittajaa, ja jokaisen hinta oli jokseenkin 85-86 ke, valitsemaamme lisäsimme noiden puuosien hinnat sen perusteella mitä olimme etukäteen ajatelleet puufirmoista hankkivamme ja siitä tuli jokseenkin tuo 86ke.
Mutta tässä paketissa tuli bonuksena "ylimääräistä palvelua" selkeästi enemmän kuin muilla, esim kukaan ei tarjonnut perustussuunnitelmaa mukaan vaikka ei se kovin kallis ole (500-700 e) tai raksaluvan hoitamista siihen pisteeseen ettei tarvitse hankkia kuin naapurien nimet ja kvv/iv-valvoja ja mestarin nimi paperiin. Onneksi hoitavat byrokratian puolestani, meinaan jonninjoutavuuksien jauhaminen kunnan byrokraattien kanssa ei välttämättä ole suurimpia mielihalujani. - antti hammer
kustannuspuolesta kirjoitti:
""Mutta ei ne mitään lahjaksi tee"".
Ja sinä teet palkkatyössäsi?
Voi virveli sinuakin
- kannattaako77
montako talopakettia myyjä myy keskimäärin vuodessa
Aika laaja skaala, mutta itselläni on sellainen nyrkkisääntö perustalopakettien myyjälle, että ammattilaisuuden raja on 20 pakettia vuoteen - huippujätkät myy 40. On tietysti konsepteja, joissa on myyjällä enemmän tekemistä ja parempi provisio, jolloin alaraja saattaa painua jopa kymmenen pintaan. Kymmenen talon myyjät tosin useimmiten joutuvat "jatkamaan leipäänsä" muilla duuneilla kuten suunnittelulla.
Talopakettihomma on paljon haastavampaa kuin usein kuvitellaan. Tasaisen tuloksenteon tason saavuttaminen ei onnistu ihan keneltä tahansa ja tiukkoina aikoina keskivertoheputkin riutuu huonojen tienestien parissa - siksi alalla onkin aika kovasti vaihtuvuutta.
Hyvä pärjää hommassa kuin hommassa.
- Ja fakta on näin
Lyhesti onneksi tähän: kusettaminen on myyjän rooli perseen nuolemisen jälkeen.
- kokemäelle
Ajat on kovat, vaihtuvuus näyttää olevan kovaa tänä talvena, yli 10 talon myyjät lienee harvinaisuus nyt?
- Kannushome
Hyvä, että heikoin aines karsiutuu vihdoin ja viimein! Nyt vain taloudellisesti parhaat menestyvät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367659Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361903Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251880- 911613
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791545Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104978- 49910
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4799- 241767