Voinko vuokrata äidilleni?

Miettiväinen76

Voisiko joku asiaa tunteva kertoa, onko ajattelemalleni käytännölle jotain laillista estettä tai muuta, mitä olisi syytä huomioida?

Olen normaalituloinen kolmekymppinen. Äitini on erittäin matalapalkkainen, pari vuotta eläkeikään. On ollut välillä kotona lapsia hoitamassa ja aina pienipalkkaisissa töissä: aikanaan tulossa oleva eläke on minimitasoa. Asuu nyt vuokra-asunnossa, jonka vuokran maksaa kahdestaan puolison kanssa, josta on eroamassa, mutta on pitkittänyt eroa, koska ei pysty maksamaan tuloillaan minkäänlaista nykytasoista vuokraa pk-seudulla. Kahdestaan ovat maksaneet, ei asumistukea.

Yksin asuessaan ja eläkkeelle siirtyessään äitini saisi tietysti eläkkeensaajan asumistukea. Haluaisin äitini mieluummin asumaan mahd. lähelle omaa perhettäni ja mietinkin seuraavaa: ostaisin sijoitusasunnon, jossa äiti asuisi. Vuokraksi määrättäisiin sen verran suuri summa, että siihen saisi maksimiasumistuen. Sillä lyhentäisin sitten asunnon lainaa, jota minulla ei muuten olisi varaa maksaa, kun on jo oma asuntolaina ja ihan ns. taviksen palkka. Verojahan minulta menisi vuokratuloista, mutta laskisin vuokran sen verran suureksi, että verojen jälkeen jäisi vielä varaa lyhentää lainaa.

Onko jotain rajoitusta asumistukeen, jos iäkäs vanhempi asuu lapsensa vuokralaisena? Sellaista, että täysi-ikäisen lapsensa omistamassa asunnossa asuva ei saisi asumistukea? Jos kuitenkin teemme normaalin vuokrasopimuksen? Eli toimisiko ajattelemani idea? En ole ainakaan mistään säännöistä tuon estävää pykälää löytänyt.

Tällä tavoin äitini voisi asua kohtuuhintaan valitsemassamme asunnossa lähellä minua ja puolisoani. Kuulostaa ihan helpolta, olenko unohtanut jotain?

19

8088

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

Käytännössä en tiedä, miten tuo noin päin menisi, mutta ainakin sellaisessa tapauksessa, että lapsi muuttaa vanhempiensa ostamaan asuntoon vuokralle, ei käsittääkseni asumistukea voi saada. Voisin kuvitella, että pätisi myös toisin päin.

Toisaalta ihan puhtaasti sijoituksena ajateltuna tuo ei olisi sinulle järkevä vaihtoehto (ainakaan sijoitetun pääoman tuottoa ajatellen). Toisaalta ymmmärrän täysin nuo aiheeseen liittyvät "pehmeät arvot".

• Miettiväinen76

Joo, tiedän tuon lapsi vanhemman asunnossa -jutun, mutta siitä, onko tuohon toisin päin jotakin estettä, en ole mistään löytänyt faktaa.

Tiedän myös, ettei sijoitus olisi minulle mitenkään erityisen kannattava, mutta ihan puhtaasti auttamishalusta haluaisin äitini asiaa jotenkin järjestää, vaikken mitenkään varakas olekaan. Kyllähän siitä aina kuukausi kuukaudelta kuitenkin tulisi minullekin jotain "kotiinpäin".

• omistajalleen kannattaa
        Miettiväinen76 kirjoitti:

Joo, tiedän tuon lapsi vanhemman asunnossa -jutun, mutta siitä, onko tuohon toisin päin jotakin estettä, en ole mistään löytänyt faktaa.

Tiedän myös, ettei sijoitus olisi minulle mitenkään erityisen kannattava, mutta ihan puhtaasti auttamishalusta haluaisin äitini asiaa jotenkin järjestää, vaikken mitenkään varakas olekaan. Kyllähän siitä aina kuukausi kuukaudelta kuitenkin tulisi minullekin jotain "kotiinpäin".

sijoitus kannattaa sinulle itsellesi silloin kuin saat vuokra kuluilla, katettua asunnon käyttömenot lainat ym, tämä puhdas sijoitus argumentti. mitään estettä ei myöskään ole asunnon vuokraamisessa äidilleen.

• Nimetön
        omistajalleen kannattaa kirjoitti:

sijoitus kannattaa sinulle itsellesi silloin kuin saat vuokra kuluilla, katettua asunnon käyttömenot lainat ym, tämä puhdas sijoitus argumentti. mitään estettä ei myöskään ole asunnon vuokraamisessa äidilleen.

ehdottomasti!laske kelan sivujen laskurilla!se reilumpi vuokra!ja yksin asuva!nimittäin asumistukea ei saa kuin tiettyyn vuokrasummaan asti!tiettyihin neliöihin=kohtuu kulut on määritelty ja niistä ei poiketa!eikä sosiaalivirastosta saa erotustakaan(kehottavat muuttoa halvempaan)joten tarkista tämä.luulen rajan olevan aika pieni yksinasuvalla!

• Jämä
        Nimetön kirjoitti:

ehdottomasti!laske kelan sivujen laskurilla!se reilumpi vuokra!ja yksin asuva!nimittäin asumistukea ei saa kuin tiettyyn vuokrasummaan asti!tiettyihin neliöihin=kohtuu kulut on määritelty ja niistä ei poiketa!eikä sosiaalivirastosta saa erotustakaan(kehottavat muuttoa halvempaan)joten tarkista tämä.luulen rajan olevan aika pieni yksinasuvalla!

On katsottu asumistuessa sopivaksi yksineläjälle jos suurempi lisäneliöitä ei laskelmassa huomioida vaan ne maksaa asuja itse.

• Miettiväinen 76
        Jämä kirjoitti:

On katsottu asumistuessa sopivaksi yksineläjälle jos suurempi lisäneliöitä ei laskelmassa huomioida vaan ne maksaa asuja itse.

Mulla oli kyllä nuo rajat mielessäni, ja ajattelin niiden puitteissa sen kämpän hommata. Ei mulla nyt yksiötä suurempaan olisi millään varaakaan, ja äidilleni ihan ok. MUTTA itse asiassa eläkeläisten (äitini on jäämässä eläkkeelle, on siis jo seniori-ikäinen) on eri säännöt muutenkin, huomasin vasta pari pv sitten asiaa tutkiessani että heille onkin nk. eläkkeensaajan asumistuki. Siinä ei ole noin tiukkoja asunnon kokorajoja, vaan tukea saa 85 % omavastuun (n. 43 e) ylittävistä asumiskuluista, yksinasuva Helsingissä korkeintaan 5916 e/vuosi. Noiden summien valossa tilavan yksiön osto ihan ok. Mutta edelleen mietin, onko tässä jotain hämärää, mikä ei olisi aivan laillista ja aiheuttaisi ehkä sen, ettei suunnitelma toimikaan.

• Jämä
        Miettiväinen 76 kirjoitti:

Mulla oli kyllä nuo rajat mielessäni, ja ajattelin niiden puitteissa sen kämpän hommata. Ei mulla nyt yksiötä suurempaan olisi millään varaakaan, ja äidilleni ihan ok. MUTTA itse asiassa eläkeläisten (äitini on jäämässä eläkkeelle, on siis jo seniori-ikäinen) on eri säännöt muutenkin, huomasin vasta pari pv sitten asiaa tutkiessani että heille onkin nk. eläkkeensaajan asumistuki. Siinä ei ole noin tiukkoja asunnon kokorajoja, vaan tukea saa 85 % omavastuun (n. 43 e) ylittävistä asumiskuluista, yksinasuva Helsingissä korkeintaan 5916 e/vuosi. Noiden summien valossa tilavan yksiön osto ihan ok. Mutta edelleen mietin, onko tässä jotain hämärää, mikä ei olisi aivan laillista ja aiheuttaisi ehkä sen, ettei suunnitelma toimikaan.

Sinä olet vuokranantaja ja sillä selvä toki voit kierrättää tämän vukravälitysfirman kautta niin hoitavat paperityöt ja ottavat siitä maksun.

Vuokravälitysfirmat kannattaa kilpailuttaa ja joku käyttää pelkkää tilitoimistoa, mikä hoitaa vuokrakuitti jutut, ne vero ym. jutut ettei tarvitse itse laskeskella.

• eräs neuvoja..
        Miettiväinen 76 kirjoitti:

parasta soitella KELAan ja kysellä asiaa, niin ei tule yllätyksiä.

• asumislisään?

Eikö tässä tapauksessa ole selvä vuokralaisuus, vaikka asunnon omistaisi tytär?

Eikö "ei opiskeleva" henkilö saa samoja asumistukia kuin vieraalla vuokralla asuva, jos asuu vuokralla vanhempien omistamassa asunnossa?

• välttämättä hyväksytä

Eläkkeensaajien asumistukilaki 591/1978
      2 §
      ".....Jos vuokranantaja on asumistuen hakijan tai hänen puolisonsa lähisukulainen tai lähiomainen tai jos vuokra ilmeisesti
      ylittää paikkakunnalta vastaavanlaisesta asunnosta yleensä maksettavan vuokran tai jos asunnon koko huomattavasti ylittää asumistuen hakijan ja hänen perheensä tarpeen taikka jos
      asumiskustannuksista voidaan katsoa hänen ja hänen perheensä lisäksi muunkin henkilön vastaavan, voidaan asumistukea määrättäessä asumiskustannuksiksi lukea vain se osa, jota olosuhteet huomioon ottaen voidaan pitää kohtuullisena. (5.12.
      1996/981)..."

ETTÄ SIINÄ PYKÄLÄT.
      Asumistukea voi siis saada, mutta äitisi asumiskustannuksiksi ei välttämättä hyväksytä esim. koko perimääsi vuokraa. Valitettevasti joudut hoitamaan sijoitusasuntosi lainalyhennykset esim. vuokraamalla sen vieraalle. Tuossakin tapauksessa, jos vuokraa pidetään liian suurena, voidaan tukea leikata.

Jos esim. opiskelija asuu "vuokralal" vanhempiensa omistamassa asunnossa, on ihan sama mikä on vuokra - opiskelijan asumistuki on maksimissaan 201 euroa/kk, mutta vanhemmiltaan vuokratussa asunnossa asuva saa 58,87 euroa/kk asumistukea.

Ihan kaikki sukulaisten keskeinen puliveivaus ei onnistu, ja hyvä niin.

• Miettiväinen76

"Valitettevasti joudut hoitamaan sijoitusasuntosi lainalyhennykset esim. vuokraamalla sen vieraalle."

Kiitos vastauksesi asiaosuudesta, jotain tuommoista aavistelin, mutten osannut hakea. Piti sinunkin sitten vaan sortua nimettömänä kirjoittelun halpaan houkutukseen eli turhaan vittuiluun, kiitti vaan!
        Enpä ollut nyt tässä varta vasten hankkimassa sijoitusasuntoa, johon olisin ihan omaksi ilokseni äitiäni tuuppaamassa. Ensisijaisesti olisi tarkoitus auttaa häntä ja keksiä kohtuuhintainen ja vakaa asumisjärjestely hänelle. Siinä sivussahan se olisi sitten sijoituskin, mutta ei se ole itsetarkoitus.
        No, faktat tulivat siinä, noita hainkin.

• daapaduu

Ei ole estettä. Kaikki ok, kunhan tekee virallisen vuokrasopimuksen, vuokra on enintään alueella perittävä kohtuuvuokra (saa aina vähemmän periä), ilmoitetaan vuokratulot verottajalle ja vuokra maksetaan normaalisti (näinhän ilmoitit olevankin).

Eikä tarvi minkään vuokravälitysfirman kautta kikkailla.

• FPA

Selvyyden vuoksi vuokranmaksun tulisi tapahtua pankkisiirrolla eikä millään käsin kirjoitetuilla "koiraverolapuilla". Ja tosiaan: kirjallinen vuokrasopimus ja vuokratulo ilmoitettava verottajalle.

• Miettiväinen76

Hmm. Entäpä tuo nimimerkin välttämättä ylempänä siteeraama eläkeläisten asumistukilaki? "Jos vuokranantajana on lähiomainen jne". Kyllähän Helsingissä yksiön vuokra vapailla markkinoilla on ihan helposti 400-500 euroa, eikö vaan. Vai aletaankohan Kelassa jotenkin kyseenalaistaa, että omalle äidille pitäisi vuokrata alle markkinahinnan? Ei kai sellaistakaan voi vaatia? En tietenkään ajatellut mitään ihmeellistä ylivuokraa periä, vaan jotakuinkin saman, mitä hän joutuisi yksiöstä pulittamaan muutenkin.

• Jämä

Hmm. Entäpä tuo nimimerkin välttämättä ylempänä siteeraama eläkeläisten asumistukilaki? "Jos vuokranantajana on lähiomainen jne". Kyllähän Helsingissä yksiön vuokra vapailla markkinoilla on ihan helposti 400-500 euroa, eikö vaan. Vai aletaankohan Kelassa jotenkin kyseenalaistaa, että omalle äidille pitäisi vuokrata alle markkinahinnan? Ei kai sellaistakaan voi vaatia? En tietenkään ajatellut mitään ihmeellistä ylivuokraa periä, vaan jotakuinkin saman, mitä hän joutuisi yksiöstä pulittamaan muutenkin.

Laittaa sen sijoitusasunnon suvun firman nimiin tai vaikka aviopuolison suvun jäsenen vauvan nimiin tai serkun pikkupojan nimiin.

Tekee sitten vielä niin että nappula saa käyttöönsä omaisuuden vasta 18 vuotiaana ja itsellä on omaisuus valvonta siihen asti..

• välttämättä hyväksytä

Niin, laki on niin kuin se on ja sitä ei ole säätänyt Kela vaan Eduskunta.
        Ilmeisesti lähisukulaisten keskinäisessä kaupankäynnissä on aina puliveivaamisen mahdollisuus ja lainsäätäjä on halunnut pitää itsellään veto-oikeuden.

• keba

Oletko laskenut mitkä ovat menot kuukaudessa jos ostat asunnon ja vuokraat sen,50000e lainasta
      pelkät korot vähintään 200e kuukaudessa ja siihen
      yhtiövastike noin 2,5e neliötä kohden,menot noin 300e kuukaudessa,Äidillesi jäisi vilä vesi ja sähkömaksut,sinun pitäisi saada vähintään 300e vuokraa kuukaudelta, oltaisiin plus miinus tuloksessa ja pitäisihän lyhennyksiinkin vielä löytyä rahaa.Riskinä vilä mahdolliset remontit yhtiössä.

• voi onnistua

Paha sanoa miten käy, parasta olisi tietenkin saada jonkinlainen vertailukohta, selvä päätös miten Kela on menetellyt jossain vastaavassa tapauksessa.
      Mutta, en näkisi siihen periaatteessa mitään estettä, sukulaispoika nimittäin asui muutaman vuoden vanhempiensa omistamassa asunnossa ja sai siihen kyllä asumistukea. En tiedä sitten vaikuttiko asiaan se, että asuvat eri paikkakunnilla ja asunto oli ko. vanhemmilla ollut jo pidempään ja olivat tehneet kaikki viralliset paperit. Eli kirjalliset vuokrasopimukset ja rahat maksettiin pankkiin tilille kuten muissakin vuokrasuhteissa.
      Voi olla että muutaman lantin sai vähemmän tukea, mutta olivat sopineet vuokran hieman keskivertotasoa alemmas, eikä asunto ollut mikään luksuskämppä.
      Pojan saadessa paremman työpaikan ja tulotason noustessa tuet tietenkin loppuivat mutta tietääkseni vuokrasuhde edelleen jatkuu.

Eli jos mahdollista, kirjallinen kysely Kelalle ja jonkinlainen ennakkopäätös asiasta, laskurithan löytyy normitapauksille Kelan omilta sivuilta.

• santtu

asia onnistuu, mutta voi olla että jos laitatte "liian" kovan vuokran, niin "normaalista" ylimenevän osan joutuu äitisi itse maksamaan. Ja senverran voin (itse kahden asunnon vuokranantaja), että sellaista tilannetta ei tule, että pelkillä netto vuokratuotoilla (vuokra-vastike-verot)et asuntoa taida pystyä maksamaan (etenkin jos pidemmässä juoksussa lasketaan taloyhtiön remontit mukaan). Jos laitat hieman viitettä kaupungista, sen osasta, keskimääräisistä asuntojenneliöhinnoista (esim. etuovi.com ja oikotie) niissä asunnoissa mitkä olisivat suunnitteilla ja kyseisesen alueen vuokrien keskihintataso (edellämainituista lähteistä voi etsiä niitäkin), niin sitten voisi vähän laskea osviittaa paljonko juodut vielä itse maksamaan lainaa kuukaudessa vuokratulon päälle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      3317
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      49
      1213
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1182
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      56
      1147
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1072
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1027
    7. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      27
      930
    8. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      888
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      877
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      872
    Aihe