Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Mitäköhän pitäisi tietää?

going to iceland

Olen näillä näkymin lähdössä puoleksi vuodeksi asumaan Islantiin.. Ajattelinkin kysellä, käykö täällä ketään Islannissa asuvaa/ joskus asunutta tai muuten vaan paljon Islannista tietävää ihmistä?
Mitä pitäisi tietää ennen matkaa? Millaisia ihmiset ovat? Haluaisin tietää kaiken mahdollisen! :)

11

2991

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perkl

      Se ainakin, että siellä on sairaan kallista.

    • juh

      Eipä tarvitse paljon tietää. Osta ruoka Bonuksesta ja mieti miten maksat vuokran, koska käteisen nostaminen kortilla maksaa. Käteistä en käytä juuri mihinkään muuhun kun telttassakin, jossa myytiin vaan kaljaa oli langaton vehje korteille.

      Kaikki puhuvat englantia ja kai ihan mielellään, joten uuden kielen opettelukaan ei ole tarpeen. Ja niin kuuma vesi haisee ainakin Reykjavikissa jos sillä tiedolla jotain tekee.

      • going to iceland

        Nuo asiat tiesinkin jo, mutta kiitos kun jaksoitte vastata.

        Olen siis lukenut perustiedot Islannista ja tiedän joitakin perusasioita, mutta haluaisin enemmänkin semmoista sisäpiiritietoa. Esim. Mikä on hyvä keskustelunavaus Islantilaisen kanssa? Miten iltoja vietetään? Mitkä ovat pahimmat mokat, joita voi tehdä? Millaista tavallinen elämä on? Onko ilmasto tosiaan hirveän vaihteleva? Mitä pitäisi ottaa mukaan? Onko sateenvarjo käyttökelvoton?


      • urghh
        going to iceland kirjoitti:

        Nuo asiat tiesinkin jo, mutta kiitos kun jaksoitte vastata.

        Olen siis lukenut perustiedot Islannista ja tiedän joitakin perusasioita, mutta haluaisin enemmänkin semmoista sisäpiiritietoa. Esim. Mikä on hyvä keskustelunavaus Islantilaisen kanssa? Miten iltoja vietetään? Mitkä ovat pahimmat mokat, joita voi tehdä? Millaista tavallinen elämä on? Onko ilmasto tosiaan hirveän vaihteleva? Mitä pitäisi ottaa mukaan? Onko sateenvarjo käyttökelvoton?

        Tavallinen elämä on juuri sellaista minkälaista sen haluat olevan. Minä itse lähinnä istun kotona, teen koulutöitä katson leffoja ja sarjoja koneelta ja käyn heittelemässä frisbeetä sekalaisessa porukassa. Baarit ja pippalot alko kyllästyttämään jo ekalla tai tokalla viikolla tai ehkä pikemminkin muut ihmiset.

        Sateenvarjo on käyttökelvoton ellei se ole tehty valuraudasta ja painat itse 200kg. Mukaan kannattaa ottaa tavaraa niin paljon kun mahdollista alkaen tarpeellisesta ja kalliista päästä. Jos et mitenkään keksi mitä ottaisit mukaan niin ota pyörä. Itse sain helposti sen lentokoneeseen mahtuvan 28kg täyteen. 20kg ruuma / 8kg koneeseen muistaakseni. Laivalla olisin mennyt mutta en löytäny kuin yhen reitin Islannin toiseen päähän, josta olisi joutunut maksamaan 150e bussimatkasta toiseen päähän.

        Pahimmista mokista. Hmm tanskaa ei varmaan kannata lähteä puhumaan ekana, koska se vähän kuin ruotsi Suomessa tai saksa Hollannissa.

        Ilmasto on ollut liian hyvä tähän mennessä mutta kaikki Islantilaiset koittavat kovasti pelotella, että kaikki mahdolliset sääilmiöt osuvat vielä jossain vaiheessa samalle päivälle.


      • reenu
        going to iceland kirjoitti:

        Nuo asiat tiesinkin jo, mutta kiitos kun jaksoitte vastata.

        Olen siis lukenut perustiedot Islannista ja tiedän joitakin perusasioita, mutta haluaisin enemmänkin semmoista sisäpiiritietoa. Esim. Mikä on hyvä keskustelunavaus Islantilaisen kanssa? Miten iltoja vietetään? Mitkä ovat pahimmat mokat, joita voi tehdä? Millaista tavallinen elämä on? Onko ilmasto tosiaan hirveän vaihteleva? Mitä pitäisi ottaa mukaan? Onko sateenvarjo käyttökelvoton?

        Islantilaiset itsessään ovat hyvin samanlaisia kuin suomalaiset: jos heille ei puhu, he eivät puhu mutta jos heille puhuu ja vaikka hymyileekin saa vastapuolenkin aktiiviseksi. Tykkäävät kovasti kuulla kehuja maastansa.. Ja tietty paikasta riippuen voi sitä puheenaihetta keksiä. Mutta kehuista tykkäävät ja sillä pääseekin hyyyvin pitkälle. Alle 30-v tyyppien kanssa plussaa on tietous paikallisista artisteista.

        Iltaisin kahvilat ja muut kuppilat suosittuja.. Jos sattuu asumaan kommuunissa tms. nin siellä myös aika kuluu sutjakkaasti. Kotibileet suosittuja ja suositeltavia järjestettäviä.

        Pahimmat mokat.. onko sellaisia? Jostain joskus luin, että islantilaiset on yltiö cooleja. Ja niinhän ne vähän onkin.. tosin coolia voi olla jos ja vaikka mikä juttu. Vaatetuksen suhteen ei ainakaan voi tehdä millään tapaa mokaa. Oli sitten mitkä rääsyt päällä tahansa: olet aina hyvännäköinen. Toisaalta, mitä erikoisempi ja persoonallisempi, sitä parempi. Jokainen omalla tyylillään.

        Tavallinen elämä... Opiskelua, töitä, perhettä ja juhlintaa. Monilla nuorilla (alle 25v.) voi yllättäen olla jo pari tenavaa. Silti eletään ns. normaalia nuorten ihmisten elämää.. Istutaan kuppiloissa (muksut jaloissa) käydään siellä sun täällä ja eletään.. Suomalaiset vois ottaa siitä rentoudesta ja luonnollisesta elämäntyylistä paljonkin mallia. Me like very much! :) Perusidea varmaan eläessä siellä on, että ei suunnitella nin paljon tulevaisuutta vaan eletään hetkessä ja nautitaan kaikesta. Vaatimattomasta ja ei niin ylellisestä voi yllättäen saada paljon kaunista aikaan.

        Tosin itseä ihmetytti kovin käsitys kierrätyksestä.. Second Hand liikkeistä sai kalliilla ostaa vaatteita, joiden huomasi kuuluneen useammlle sukupolvelle.. Mutta roskia siellä ei lajiteltu ollenkaan.. Ihme juttu.

        Ilmasto on tavallaan vaihteleva. Tuulen vuoksi sateenvarjo jäi ainakin itselläni lähes käyttämättömäksi. Sade oli tosin siellä siitä erikoinen, että se ei tuntunut kastelevan ollenkaan. Hyvä vaihtoehto sateenvarjolle tosin on papan vanha sadetakki -> toimii!! :)

        Tässä vähän tällast.. Jospa jotain auttaa tällaiset tiedot. :)


    • olen puoliksi itsekkin

      Onko Helsingissä taikka Reykjavikissa mitään Suomi seuraa ?

      • Kalteva Torni

        Tietäkö kukaan suomalaisia taikka islantilaisia uudessa maassa ?

        Olisi pari kysymystä heille ?


    • lähteä

      kertokaas tietoviisaat miten hoidetaan reykjavikista tai lähiseuduilta jonkinlainen toimeentulo sekä asunto. työn laadulla ei väliä. pitäisisi mahdollisimman pian saada jätettyä tämä ahdistava suomen maa taakse ja siirtyä seesteisempiin kuvioihin.

    • olet lähdössä?

      Olen kans lähdössä Reykjavikiin vuoden lopulla, mihin päin Islantia ja millon olet menossa?

      • going to iceland

        Olen lähdössä myös Reyjavikiin tammikuussa.. Ihan tarkkaa aikaa en vielä tiedä. Mutta vuoden alussa siis.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2267
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1698
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1516
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1407
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1374
    8. 52
      1268
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe