metsästäjätutkinto

Suoritan sen

joo, kertokaas millasia kysymyksiä tulee metsästäjätutkintoon. se on mul maanantaina niin tietäisin mistä lukee. olen harjotellu sitä riistan ja eräsivujen sivuilla. jos tiedätte muita paikkoja missä sitä voi harjotella niin eikun vaa osotetta... mut kertokaas niitä kysymyksiä.

6

1115

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuvakysymystä

ovat pahimmat. Siis kuvat ovat samat kuin siinä oppikirjassa. Lokki nyt pitää osata erottaa teerestä ihan luonnostaan. Mutta pillä painat mieleesi ne kyseisessä kuvassa olevat yksityiskohdat, jolla erottelet eri lokkilajit. Teerikana ja koppelo ovat esimerkki, että eihän siinä linnun värityksessä ole mitään eroa. Mutta kun kuva on sama kuin kirjassa, niin pitää muistaa missä asennossa on siivet teerellä ja missä asennossa koppelolla. Sanallisista kysymyksistä 1 tai 2 on sellaisia, ettei niitä voi tietää vaikka lukisi kirjat edestakaisin kannesta kanteen. Suurin osa on niin helppoja, että jos ei osaa pelkällä terveellä järjellä, niin pitää pysytellä pois metsästä. Jos niistä kahdeksasta keskivaikeasta puolet osaat, etkä erehdy riistakuvissa kuin korkeintaan kolmessa, niin läpi on.
      Voin kertoa, että minä istuin kurssilla tunnollisesti (ja mielessäni kirosin, kun opettajat opettivat väärin ja väärää tietoa), lueskelin lisäksi itse. Lakipykälien lukemisessa on muutakin kokemusta. Kaikki ase-asiat ovat hallussa. Tavoitteet oli korkealla. Yksi lokki piti kokeessa arvata, mutta arvasin oikein ja tulihan ne täydet pisteet.

• ruijjankalevi

äskeinen henkilö on tehnyt kyseisen tentin varmaan joskus 10 vuotta sitten. tässä auttava käteni!

annan suoraan 3 melko varmaa kysymystä (kolmella kaverilla ollu kaikilla mutta käyneet eri aikaan tentin):

-missä naali pesii: a onkalossa b luolastossa tai c hongan kolossa ?

-mistä mureahvenen tunnistaa: a pienestä kohoumasta rintaevän takana b kellertävistä kylkiviivoista vai c suiposta profiilista ?

-onko pansetti: a kaulaimen jatke b kiväärin kaliiberin muunnin vai c kiristin ?

-mutuainen elää lampien pohjilla. miten turvaat sen elämisen kalastamisen ohessa: a käyttämällä 3,234 siimaa b 3,2347 siimaa vai 3,235 siimaa ?

nämä ovat tietysti peruskysymyksiä mutta hyvä jos auttavat :) kysy vastauksia "jos" et tiedä

• hyviä kysymyksiä
        ruijjankalevi kirjoitti:

äskeinen henkilö on tehnyt kyseisen tentin varmaan joskus 10 vuotta sitten. tässä auttava käteni!

annan suoraan 3 melko varmaa kysymystä (kolmella kaverilla ollu kaikilla mutta käyneet eri aikaan tentin):

-missä naali pesii: a onkalossa b luolastossa tai c hongan kolossa ?

-mistä mureahvenen tunnistaa: a pienestä kohoumasta rintaevän takana b kellertävistä kylkiviivoista vai c suiposta profiilista ?

-onko pansetti: a kaulaimen jatke b kiväärin kaliiberin muunnin vai c kiristin ?

-mutuainen elää lampien pohjilla. miten turvaat sen elämisen kalastamisen ohessa: a käyttämällä 3,234 siimaa b 3,2347 siimaa vai 3,235 siimaa ?

nämä ovat tietysti peruskysymyksiä mutta hyvä jos auttavat :) kysy vastauksia "jos" et tiedä

Minä kävin sen tentin vuonna 2002. Siellä oli esittämäsi kategorian kysymyksiä pari kpl. Minua pisti vihaksi se, kun piti tietää saako hirvikoiraa kouluttaa helmikuussa. Mitä hittoa aloitteleva metsästäjä tuolla tiedolla tekee, ja olenpa vielä siinä käsityksessä, että koiran kouluttajalta ei vaadita metsästäjätutkintoakaan. Itse asiassa laissa on sellainen poikkeusknoppi tuon hirvikoiran koulutuksen osalta, ettei sitä tiedä muut kuin juuri knoppologian harrastajat.
        Siinähän olemma samaa mieltä ruijjankalevi, että tentissä on sellaisia kysymyksiä, joiden ainoa tarkoitus on estää 60 oikein tuloksen syntymistä. Tentti oli kohtuuttoman vaikea ainakin silloin kun vaan 6 virhettä sallittiin, nyt kahdeksalla se menettelee. Mutta turha uho otetaan pois noilla kuvakysymyksillä ja parilla knopilla.

• ruijjankalevi
        hyviä kysymyksiä kirjoitti:

Minä kävin sen tentin vuonna 2002. Siellä oli esittämäsi kategorian kysymyksiä pari kpl. Minua pisti vihaksi se, kun piti tietää saako hirvikoiraa kouluttaa helmikuussa. Mitä hittoa aloitteleva metsästäjä tuolla tiedolla tekee, ja olenpa vielä siinä käsityksessä, että koiran kouluttajalta ei vaadita metsästäjätutkintoakaan. Itse asiassa laissa on sellainen poikkeusknoppi tuon hirvikoiran koulutuksen osalta, ettei sitä tiedä muut kuin juuri knoppologian harrastajat.
        Siinähän olemma samaa mieltä ruijjankalevi, että tentissä on sellaisia kysymyksiä, joiden ainoa tarkoitus on estää 60 oikein tuloksen syntymistä. Tentti oli kohtuuttoman vaikea ainakin silloin kun vaan 6 virhettä sallittiin, nyt kahdeksalla se menettelee. Mutta turha uho otetaan pois noilla kuvakysymyksillä ja parilla knopilla.

kyllä se niin on että valtio vie joka välistä. samanlaista vedätystä ne on ajokorttiin tarvittavat tentitkin ymsyms. paremmin pitäisi olla järjestettynä nämä asiat että jotain jäisi "konkreettisesti" käteenkin. kyllä sen uskoopi vähemmälläkin että teeri on teeri kuvien kansa tai iliman

• 0väärin
        ruijjankalevi kirjoitti:

kyllä se niin on että valtio vie joka välistä. samanlaista vedätystä ne on ajokorttiin tarvittavat tentitkin ymsyms. paremmin pitäisi olla järjestettynä nämä asiat että jotain jäisi "konkreettisesti" käteenkin. kyllä sen uskoopi vähemmälläkin että teeri on teeri kuvien kansa tai iliman

Joo opettelee järellä ne asiat. Sama kysymys on yleensä 2 kertaa muttaeri muodossa. Toisen kun tietää niin ei voi laittaa toiseen erilailla. Kuvat oli helppoja, mitä nyt se lokki oli siellä vähä pakkaa sekottamassa. Ase jutut kantsii lukasta huolella. Ku tossa saa kuiteski se 8 olla väärin niin en tiiä miten siitä ei voi olla menemättä läpi. Mielestäni semmosten jotka ei vielä tokallakaan kerralla pääse läpi, ei tarvikkaan korttia. Mielestäni koetta tulisi vaikeuttaa esim. kuvien osalta niin että vaihtoehtoja ei annettaisi ollenkaan. Ja virheitä saisi olla vain 6. Eli 1/10 saisi olla väärin.

• mettänpetonen

No, menikö läpi?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5742
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4334
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3237
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2941
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1539
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1328
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      60
      1259
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      225
      1184
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe