Millainen on oikea

tavoitteellisuus

Onko uskon harjoittamisella ajallinen pyrkimys vai onko sen tavoitteena yksinomaan päämäärä?

Uskovaisuus, totuudenetsintä ja IOK, onko nämä synonyymejä tai toisiaan pois sulkevia asioita?

Totuus vai valhetotuus?

sebed.

17

1383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • acim la i nen

      Henkilökohtaisesti sanoisin että "uskon harjoittamisella" on päämäärä: saavuttaa Taivas jo ajassa.

      IOK sanoo että sen tarvoitteena on rauha. Ja kun rauha on saavutettu tietäminen tulee sitten Jumalalta suoraan. Totuus on muuttumaton, valhetotuudelle on tyypillistä vaihtelevuus.
      Uskovaisuus hmm... kyllä IOK uskostakin puhuu.
      Hyviä kysymyksiä esitit ja paljon on pohdittavaa näissä. Palataan asiaan.

      • Sebed.

        Se on totta että rauhan saavuttaminen on tärkein tavoite ja myös systemaattinen prosessi.
        Taas sen saavuttamattomuus kertoo ajattelun, tahdon ja tunteen normaalista tasapainottomuudesta (Toisaalta elämä on aina siirtymävaihetta tasapainosta toiseen seestymiseen).

        Ns. normaali ihmisellä on aina mielen tasapainottomuutta, mutta vajaavuudessaan eli syntisyydessään usko kantaa ja ryhdittää puutteellisuutta. Juuri tämän vuoksi uskovaisuudella on äärettömän tärkeä tehtävä Totuudenetsinnässä. Lisäksi sen kasvattamat nöyryyden ja kunnioituksen tunteet ovat Elämän ja ahtaanportin "avaimia".

        Normaali aistillinen ihminen ei ole kykenevä ja kelvollinen kuin osatietoon ja valhetietoutta ei ole olemassakaan vaan vajaata ymmärtämistä.


      • ac im l ai nen
        Sebed. kirjoitti:

        Se on totta että rauhan saavuttaminen on tärkein tavoite ja myös systemaattinen prosessi.
        Taas sen saavuttamattomuus kertoo ajattelun, tahdon ja tunteen normaalista tasapainottomuudesta (Toisaalta elämä on aina siirtymävaihetta tasapainosta toiseen seestymiseen).

        Ns. normaali ihmisellä on aina mielen tasapainottomuutta, mutta vajaavuudessaan eli syntisyydessään usko kantaa ja ryhdittää puutteellisuutta. Juuri tämän vuoksi uskovaisuudella on äärettömän tärkeä tehtävä Totuudenetsinnässä. Lisäksi sen kasvattamat nöyryyden ja kunnioituksen tunteet ovat Elämän ja ahtaanportin "avaimia".

        Normaali aistillinen ihminen ei ole kykenevä ja kelvollinen kuin osatietoon ja valhetietoutta ei ole olemassakaan vaan vajaata ymmärtämistä.

        ..mikään mihin tämä maailma uskoo ei ole totta.
        Sanoit nimittäin näin: "valhetietoutta ei ole olemassakjaan vaan vajaata ymmärtämistä"
        ACIM tekee eron "Knowledge":n ja "Perception":in välillä.


      • sebed.
        ac im l ai nen kirjoitti:

        ..mikään mihin tämä maailma uskoo ei ole totta.
        Sanoit nimittäin näin: "valhetietoutta ei ole olemassakjaan vaan vajaata ymmärtämistä"
        ACIM tekee eron "Knowledge":n ja "Perception":in välillä.

        Sanoin tämän väitteen aivan tahallisesti sillä tiedän että nämä aistimukset ovat totta ja kuitenkin pohjimmiltaan harhaa, mutta kuinka sitten tietokaan voisi olla sen todempaa?

        Mielestäni jatkon kannalta olisi kannattavampaa sulkea nämä ns. "hypoteettiset" väittämät hieman taaemmas ja keskittyä käytännön asioihin ja ilmiöihin sekä niiden selvittämiseen?

        Totuudenpolkuja on monia ja Iok on yksi harjoitusohjelma.
        Itse olen levannut tämän teoriaselvitystä hyvin ylimalkaisesti ja tuntumaksi jäi että se keskittyy etupäässä uskonnollisten tunteiden kehittämiseen?

        Kuinka on, tarjoaako se todellisen ja koetellun harjoitustien tai ohjelman, joka vie Totuuteen, vai löytyykö jonkun uskonnollisuuden harjoittamisessakin sama tie?


      • sama
        sebed. kirjoitti:

        Sanoin tämän väitteen aivan tahallisesti sillä tiedän että nämä aistimukset ovat totta ja kuitenkin pohjimmiltaan harhaa, mutta kuinka sitten tietokaan voisi olla sen todempaa?

        Mielestäni jatkon kannalta olisi kannattavampaa sulkea nämä ns. "hypoteettiset" väittämät hieman taaemmas ja keskittyä käytännön asioihin ja ilmiöihin sekä niiden selvittämiseen?

        Totuudenpolkuja on monia ja Iok on yksi harjoitusohjelma.
        Itse olen levannut tämän teoriaselvitystä hyvin ylimalkaisesti ja tuntumaksi jäi että se keskittyy etupäässä uskonnollisten tunteiden kehittämiseen?

        Kuinka on, tarjoaako se todellisen ja koetellun harjoitustien tai ohjelman, joka vie Totuuteen, vai löytyykö jonkun uskonnollisuuden harjoittamisessakin sama tie?

        Noin vuoden ajan olen seurannut erään henkilön tuomaa totuutta mm. tälläkin palstalla ja hänen sanomansa hämmentää.
        Hän sanoo asiansa terävästi joten arviokin on oltava terävää, eli hylkään hänen totuutensa, enkä usko että IOK:n sanoma tarkoittasi samaa.
        Valitettavasti en näe hänessä profeettaa enkä kristusta siinä mielessä kuin hän itse.

        Kristus tuli pelastamaan ihmiset ja koko luomakuntansa täältä maailmasta eikä vain valituitaan. Hänen pelastustoimintansa toimii, ja maailmassa on ihmisiä jotka ovat selvinneet harhastansa ja ovat saaneet ohittaa todelliset portinvartiat.


      • acim la i nen
        sebed. kirjoitti:

        Sanoin tämän väitteen aivan tahallisesti sillä tiedän että nämä aistimukset ovat totta ja kuitenkin pohjimmiltaan harhaa, mutta kuinka sitten tietokaan voisi olla sen todempaa?

        Mielestäni jatkon kannalta olisi kannattavampaa sulkea nämä ns. "hypoteettiset" väittämät hieman taaemmas ja keskittyä käytännön asioihin ja ilmiöihin sekä niiden selvittämiseen?

        Totuudenpolkuja on monia ja Iok on yksi harjoitusohjelma.
        Itse olen levannut tämän teoriaselvitystä hyvin ylimalkaisesti ja tuntumaksi jäi että se keskittyy etupäässä uskonnollisten tunteiden kehittämiseen?

        Kuinka on, tarjoaako se todellisen ja koetellun harjoitustien tai ohjelman, joka vie Totuuteen, vai löytyykö jonkun uskonnollisuuden harjoittamisessakin sama tie?

        "se keskittyy etupäässä uskonnollisten tunteiden kehittämiseen? "

        Tai riippuu siitä mitä tarkoitat näillä mutta kysymys ei ole ainakaan minkään hurmostilan luomisesta.


      • acim la i nen
        sama kirjoitti:

        Noin vuoden ajan olen seurannut erään henkilön tuomaa totuutta mm. tälläkin palstalla ja hänen sanomansa hämmentää.
        Hän sanoo asiansa terävästi joten arviokin on oltava terävää, eli hylkään hänen totuutensa, enkä usko että IOK:n sanoma tarkoittasi samaa.
        Valitettavasti en näe hänessä profeettaa enkä kristusta siinä mielessä kuin hän itse.

        Kristus tuli pelastamaan ihmiset ja koko luomakuntansa täältä maailmasta eikä vain valituitaan. Hänen pelastustoimintansa toimii, ja maailmassa on ihmisiä jotka ovat selvinneet harhastansa ja ovat saaneet ohittaa todelliset portinvartiat.

        Ja hänen kirjoitustensa yhteneväisyys ACIM:n opetuksen kanssa on merkille pantavaa.

        ACIM kehottaa meitä sanomaan lähimmäisillemme että nämä ovat oikeassa vaikkakaan tämä kehotuksen ei tule tapahtua SANALLISESTI (VERBALLY) jos nämä puhuvat höpöjä. Kyseinen henkilö käyttää sanoja mutta koska hän kirjoittaa höpöjä puhuville ihmisille hän ei tietenkään voi sanoa että nämä ovat oikeassa.
        Egosta käsin puhuttu on aina höpöpuhetta. Kristus meissä on aina oikeassa.


        Alkuperäisversiosta:

        http://courseinmiracles.com/acourseinmiracles/acim1_10/acim9.htm

        "When you CORRECT a brother, you are telling him he is WRONG. He may be making no sense at the time, and it is certain that if he is speaking from the ego, he WILL be making no sense, but your task is still to tell him HE IS RIGHT. You do not tell him this verbally if he is SPEAKING foolishly, because he needs correction AT ANOTHER LEVEL, since his error IS at another level. HE is still right, because he is a Son of God. His ego is ALWAYS wrong, no matter WHAT it says or does. "


      • sebed
        acim la i nen kirjoitti:

        "se keskittyy etupäässä uskonnollisten tunteiden kehittämiseen? "

        Tai riippuu siitä mitä tarkoitat näillä mutta kysymys ei ole ainakaan minkään hurmostilan luomisesta.

        Aivan oikein, eli tarkoituksellinen konsensus ei ole rakentavaa.

        Luonnollisestikaan en tarkoittanut minkään hurmostilan kehittelyjä vaan eläytymisen taitoa ja syvenevää ymmärtämistä, empatiaa.

        Erään periaatteen mukaan ihmisen olisi normaali elämässään valvottava ja kehitettävä tunteitaan ja ajatuksiaan, tarkoituksellisesti, mutta normaali ihminen ei edes kiinnitä näihin seikkoihin juuri huomiotakaan.
        (On ihmisiä jotka eivät pysty pitämään ajatuksiaan piilossa ja on ihmisiä jotka näkevät toisten ajatukset)

        Juuri tämän tehokkaan ajatus- ja tunnekoulutuksensa vuoksi vakava uskonnollisuuden harjoittaminen on ehdottoman tärkeää ja mielestäni muuta tietä ei edes ole "olemassakaan" kuin tämä Kristuksen tie; aistimusten jalostaminen, lihan kuoletus jne.


      • sebed
        acim la i nen kirjoitti:

        Ja hänen kirjoitustensa yhteneväisyys ACIM:n opetuksen kanssa on merkille pantavaa.

        ACIM kehottaa meitä sanomaan lähimmäisillemme että nämä ovat oikeassa vaikkakaan tämä kehotuksen ei tule tapahtua SANALLISESTI (VERBALLY) jos nämä puhuvat höpöjä. Kyseinen henkilö käyttää sanoja mutta koska hän kirjoittaa höpöjä puhuville ihmisille hän ei tietenkään voi sanoa että nämä ovat oikeassa.
        Egosta käsin puhuttu on aina höpöpuhetta. Kristus meissä on aina oikeassa.


        Alkuperäisversiosta:

        http://courseinmiracles.com/acourseinmiracles/acim1_10/acim9.htm

        "When you CORRECT a brother, you are telling him he is WRONG. He may be making no sense at the time, and it is certain that if he is speaking from the ego, he WILL be making no sense, but your task is still to tell him HE IS RIGHT. You do not tell him this verbally if he is SPEAKING foolishly, because he needs correction AT ANOTHER LEVEL, since his error IS at another level. HE is still right, because he is a Son of God. His ego is ALWAYS wrong, no matter WHAT it says or does. "

        Sain jotenkin vaivaisesti tuon suomennettua joten nyt ehkä hieman ymmärrän ajatteluasi, tasoasi.
        Mutta mikä seikka tässä sanomassa saa sinut niin ennakkoluulottomasti luottamaan siihen?

        Itse en halua nähdä sanomaa ja lähdettä noin idealistisesti vaan "maallisemmin".


      • acim la i nen
        sebed kirjoitti:

        Sain jotenkin vaivaisesti tuon suomennettua joten nyt ehkä hieman ymmärrän ajatteluasi, tasoasi.
        Mutta mikä seikka tässä sanomassa saa sinut niin ennakkoluulottomasti luottamaan siihen?

        Itse en halua nähdä sanomaa ja lähdettä noin idealistisesti vaan "maallisemmin".

        Omat vastaavat kokemukset auttavat ainakin ymmärtämään.

        ACIM:n sanoma ei ole missään kohtaa ristiriidassa itsensä kanssa, ellei aleta ottamaan lauseita irti asiayhteyksistään. Silloinhan niistä saa väännettyä mitä vain.


      • sebed
        acim la i nen kirjoitti:

        "se keskittyy etupäässä uskonnollisten tunteiden kehittämiseen? "

        Tai riippuu siitä mitä tarkoitat näillä mutta kysymys ei ole ainakaan minkään hurmostilan luomisesta.

        Ymmärrän lauseistasi ja niiden välistäkin ettei ns. maallislähtöinen keskustelu kiinnosta sinua?
        Luulen kuitenkin että on monta totuudenetsijää ja Iok:n lukijaa jotka lähtevät liikkeelle elämän realismin tasolta.

        Jos aikoo ymmärtää tätä polkua niin onko oltava ajattelultaan erinomaisen lahjakas, tai uskonnollisuuden taidoiltansa tietyn prosessin käynyt, vai miten tätä kurssia olisi lähestyttävä.

        Esim. eräässä pitkässä "koulutuksessa" on selkeitä (äärettömän vaikeita) maallisia harjoituksia joita on onnistuneesti testattu.
        Onko Iok:n harjoituksista vastaavia kokemuksia.


      • acim la i nen
        sebed kirjoitti:

        Ymmärrän lauseistasi ja niiden välistäkin ettei ns. maallislähtöinen keskustelu kiinnosta sinua?
        Luulen kuitenkin että on monta totuudenetsijää ja Iok:n lukijaa jotka lähtevät liikkeelle elämän realismin tasolta.

        Jos aikoo ymmärtää tätä polkua niin onko oltava ajattelultaan erinomaisen lahjakas, tai uskonnollisuuden taidoiltansa tietyn prosessin käynyt, vai miten tätä kurssia olisi lähestyttävä.

        Esim. eräässä pitkässä "koulutuksessa" on selkeitä (äärettömän vaikeita) maallisia harjoituksia joita on onnistuneesti testattu.
        Onko Iok:n harjoituksista vastaavia kokemuksia.

        ..Kurssi itse antaa melko tarkat ohjeet siitä miten sitä on lähestyttävä. Minulla ei niihin mitään lisättävää. Arveletko että Kurssi on sinun tiesi vai olisiko ehkä Raamattu sinulle sopivampi?


      • sebed
        acim la i nen kirjoitti:

        ..Kurssi itse antaa melko tarkat ohjeet siitä miten sitä on lähestyttävä. Minulla ei niihin mitään lisättävää. Arveletko että Kurssi on sinun tiesi vai olisiko ehkä Raamattu sinulle sopivampi?

        Tuo oli kyllä vaikea ja liian henkilökohtainen kysymys, johon vastaan; luulen että itseltäni saattaa puuttua se tarvittava intohimo ja eläytymiskyky jota acim:issa tarvittaisiin?

        Tiedän että Totuus on ja ilmenee abt. tuolla tavoin kuin oikein oletat, mutta.. kuitenkin koen että ihminen (itse) on niin monimutkainen olio että hän tarvitsee lisäksi paljon muita valmistavia harjoituksia, sillä sitä kautta edetään myös uskonnollisessa ”mystiikassa”.

        Jokainen ihminen on enemmän tai vähemmän aineen vanki tai aistiensa suojassa. Persoonallinen tieto(isuus) on ”normaalin” kasvuprosessin alainen ja sen kiihdyttäminen on kiintoisaa mutta myös vaaratekijöiden ja hairahdustenkin saartamaa.
        Joidenkin ”viisaiden” mukaan suurempaan tietoon voidaan päästä mutta kysymys on että miksi.

        Sisäinen rauha saavutetaan poikkeuksetta? erilaisilla rentoutumis- meditaatiotekniikoilla.
        Itse olen nähnyt henkilön rentouttavan itsensä äärettömän syvään tilaan muutamassa sekunnissa, ja
        Raamattu sekä kansanperinnekin kertovat kautta linjan tällaisista syvistä tietoisuuden tiloista.

        Muuten miten IOK suhtautuu näihin (välttämättömiin?) fyysisiin harjoituksiin?


      • acim la i nen
        sebed kirjoitti:

        Tuo oli kyllä vaikea ja liian henkilökohtainen kysymys, johon vastaan; luulen että itseltäni saattaa puuttua se tarvittava intohimo ja eläytymiskyky jota acim:issa tarvittaisiin?

        Tiedän että Totuus on ja ilmenee abt. tuolla tavoin kuin oikein oletat, mutta.. kuitenkin koen että ihminen (itse) on niin monimutkainen olio että hän tarvitsee lisäksi paljon muita valmistavia harjoituksia, sillä sitä kautta edetään myös uskonnollisessa ”mystiikassa”.

        Jokainen ihminen on enemmän tai vähemmän aineen vanki tai aistiensa suojassa. Persoonallinen tieto(isuus) on ”normaalin” kasvuprosessin alainen ja sen kiihdyttäminen on kiintoisaa mutta myös vaaratekijöiden ja hairahdustenkin saartamaa.
        Joidenkin ”viisaiden” mukaan suurempaan tietoon voidaan päästä mutta kysymys on että miksi.

        Sisäinen rauha saavutetaan poikkeuksetta? erilaisilla rentoutumis- meditaatiotekniikoilla.
        Itse olen nähnyt henkilön rentouttavan itsensä äärettömän syvään tilaan muutamassa sekunnissa, ja
        Raamattu sekä kansanperinnekin kertovat kautta linjan tällaisista syvistä tietoisuuden tiloista.

        Muuten miten IOK suhtautuu näihin (välttämättömiin?) fyysisiin harjoituksiin?

        "Muuten miten IOK suhtautuu näihin (välttämättömiin?) fyysisiin harjoituksiin?"

        Ne eivät näytä olevan lainkaan välttämättömiä.

        "Here is the ultimate release which everyone will one day find in his own way, at his own time. You do not need this time. Time has been saved for you because you and your brother are together. This is the special means this course is using to save you time. You are not making use of the course if you insist on using means which have served others well, neglecting what was made for you. Save time for me by only this one preparation, and practice doing nothing else. "I need do nothing" is a statement of allegiance, a truly undivided loyalty. Believe it for just one instant, and you will accomplish more than is given to a century of contemplation, or of struggle against temptation."


      • sebed
        acim la i nen kirjoitti:

        "Muuten miten IOK suhtautuu näihin (välttämättömiin?) fyysisiin harjoituksiin?"

        Ne eivät näytä olevan lainkaan välttämättömiä.

        "Here is the ultimate release which everyone will one day find in his own way, at his own time. You do not need this time. Time has been saved for you because you and your brother are together. This is the special means this course is using to save you time. You are not making use of the course if you insist on using means which have served others well, neglecting what was made for you. Save time for me by only this one preparation, and practice doing nothing else. "I need do nothing" is a statement of allegiance, a truly undivided loyalty. Believe it for just one instant, and you will accomplish more than is given to a century of contemplation, or of struggle against temptation."

        Sanoisin että IOK:n asenne "fyysisiin" harjoituksiin on harmittavan yliolkainen, tai olisikohan niin että syvä kiinnostus itsessään tuo kurssin piiriin henkisesti (fyysisesti) otollisimmat persoonat.

        Itse pidän mielenharjoituksia kaiken "lähtökohtana" ja tärkeimpinä, sillä jo normaali elämäkin sinällään on pelkästään siihen johtavaa harjoitusta, ja "vakava" uskonnollisuus tehoharjoitusta.

        Normaali ihmisen "evoluutio" etenee suunnilleen näin että hän kehittää tunne, tahto ja ajatuselämänsä tasa-arvoista hallintaa, sekä niiden itsenäistä työskentelyä eriytymiseen asti.


      • acim la i nen
        sebed kirjoitti:

        Sanoisin että IOK:n asenne "fyysisiin" harjoituksiin on harmittavan yliolkainen, tai olisikohan niin että syvä kiinnostus itsessään tuo kurssin piiriin henkisesti (fyysisesti) otollisimmat persoonat.

        Itse pidän mielenharjoituksia kaiken "lähtökohtana" ja tärkeimpinä, sillä jo normaali elämäkin sinällään on pelkästään siihen johtavaa harjoitusta, ja "vakava" uskonnollisuus tehoharjoitusta.

        Normaali ihmisen "evoluutio" etenee suunnilleen näin että hän kehittää tunne, tahto ja ajatuselämänsä tasa-arvoista hallintaa, sekä niiden itsenäistä työskentelyä eriytymiseen asti.

        ..olevansa kaikkien tie. Tai siis kurssi tässä muodossa ei ole kaikkien tie. Kurssin hengellinen sisältö taas on univeraasaalinen ja jopa kaikille pakollinen.


      • sebed
        acim la i nen kirjoitti:

        ..olevansa kaikkien tie. Tai siis kurssi tässä muodossa ei ole kaikkien tie. Kurssin hengellinen sisältö taas on univeraasaalinen ja jopa kaikille pakollinen.

        Väittämäsi saattaa olla aivan totta.

        Kerropas tässä itselleni ja monelle muullekin jokin hyvä esimerkki IoK:n käytännön harjoituksesta. Mikä sellainen voisi olla ja miten se pitäisi tehdä?
        Jokainen harjoitus tekee (pitkällä tähtäyksellä) vaikutuksen johonkin ja muuttaa ihmisessä jotain?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1965
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      140
      1445
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe