rannekanavan ahtauman leikkaus

nimim.mies

moi
kävin ENMG-tutkimuksessa sormien puutumisen vuoksi ja todettiin keskivaikea pinnetila ranteessa.
leikkaukseen olen menossa.

kiinnostaisi tietää noita jälkiseuraamuksia vaikka lukemani ja kuulemani mukaan itse leikkaus on nopea ja helppo päiväkirurginen toimenpide.

kipu on yksilöllistä, mutta miten kivun hoito leikkauksen jälkeen, onko tarvinnut vai ei?

sairasloman kesto? ja yleensä toipuminen.

huolettaa hieman käden kunto leikkauksen jälkeen, koska harrastan erilaista liikuntaa mm.kuntosalia, aika lailla ja väliin ranteet ovat kovilla.

kuinka nopeasti olette päässeet harrastuksienne pariin vai ootteko kenties joutuneet luopumaan jostain?

vaikka ei ole kivaa nytkään kun sormet joka välissä "turrana".

vastauksistanne Kiittäen. nimim.mies

5

7920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leikkauksen kokenut

      Leikkaus tosiaan tehdään päiväkirurgisena toimenpiteenä. Käsi on aluksi siteessä ja tikit otetaan pois 10-14 päivän kuluessa leikkauksesta.

      Kipuun voi käyttää särkylääkkeitä. Ensiksi se on tietysti kipeä ja arka, mutta aika äkkiä kipu helpottaa.

      Sairaslomaa saa 2-3 viikkoa riippuen tietysti siitä, millaista työtä tekee.

      Oma käteni parani hyvin nopeasti, eikä siihen jäänyt mitään rajoituksia. Luulen, että siihen auttoi se, että tein kädellä kaikenlaisia jumppaliikkeitä ja käytin sitä mahdollisuuksien mukaan huolimatta siteestä ja tikeistä. Oli tietysti vähän pakkokin yrittää käyttää leikattua kättä, koska olen oikeakätinen, enkä osannut tehdä kaikkea vasemmalla kädellä.

      Opiskelusta en ollut pois muuta kuin leikkauspäivän. Ajoin myös autolla, vaikka vaihteen vaihtaminen oli aluksi vähän hankalaa.

    • on leikattu

      Puutuminen katosi vasta noin kahden kuukauden kuluttua leikkauksesta.Leikkaus on tosi nopea ja samana päivänä pääsin kotiin.Sairaslomaa sain 5 viikkoa.Olen ravintolassa töissä.

      Mulla alkaa olla nyt vuosi leikkauksesta.Puutuminen on onneksi loppunut,mutta kipua on edelleen leikkausalueella.Kipu on ajoittain niin voimakasti varsinkin rasittuessa,että olen joutunut olemaan pois töistä sen takia.

      Varmaan yksilöllistä tuo paraneminen.Olen kuullut tarinoita joissa käsi on palautunut täysin ennalleen leikkauksen jälkeen.

      • leijonana

        Luulen että toipumiseen vaikuttaa ikä. Nuoret toipuvat nopeammin. Itse olen viisikymppinen ja olin maaliskuun puolivälissä leikkauksessa. Kipulääkkeitä määräsivät niin rutkasti että minulla jäi puolet niistä syömättä. Ei mitenkään mainittavan kipeä ollut, vaikka ensimmäisinä päivinä juuri autolla ajaessa tuli pari tosi pahaa vihlaisua kun ei muistanut varoa sitä. Puutuminen oli aika pahaa vielä loppukesästäkin ja kipuja on ranteessa ollut jatkuvasti mutta ei niin pahoja että olisin joutunut sairaslomaa ottamaan. Töissä rasittuu joskus aika pahasti. Teen siivoustyötä ja sairaslomaa sain 5 vk leikkauksen jälkeen. Epäilen puutumisen johtuvan osittain kyynärpäästäni jossa on kulumat molemmin puolin ja lisäksi kalkkeutumaa.


      • sisällä
        leijonana kirjoitti:

        Luulen että toipumiseen vaikuttaa ikä. Nuoret toipuvat nopeammin. Itse olen viisikymppinen ja olin maaliskuun puolivälissä leikkauksessa. Kipulääkkeitä määräsivät niin rutkasti että minulla jäi puolet niistä syömättä. Ei mitenkään mainittavan kipeä ollut, vaikka ensimmäisinä päivinä juuri autolla ajaessa tuli pari tosi pahaa vihlaisua kun ei muistanut varoa sitä. Puutuminen oli aika pahaa vielä loppukesästäkin ja kipuja on ranteessa ollut jatkuvasti mutta ei niin pahoja että olisin joutunut sairaslomaa ottamaan. Töissä rasittuu joskus aika pahasti. Teen siivoustyötä ja sairaslomaa sain 5 vk leikkauksen jälkeen. Epäilen puutumisen johtuvan osittain kyynärpäästäni jossa on kulumat molemmin puolin ja lisäksi kalkkeutumaa.

        molemmat kädet leikattu. Tällä hetkellä vielä sairauslomalla. Arven kohta herkkä ja kutiava vielä 5kk jälkeenkin. Nukkuessa puutuillut pikkusormet. Sain vahvat särkylääkkeet, joilla nukuin kellon ympäri. Pyöräillessä ohjaustanko painaa ikävästi kämmeniä, ei auta pehmusteet. Päätetyöskentelyssä kipeytyy edelleen. Sormetkin osittain vielä kihelmöivät.


    • Anonyymi

      minullaki leikattii vasen käsi vuosi sitten nytten menen oikean käden leikkuusee vasen oli pahempi siksi leikasivat sen ensin nyt oikea saa nähdä kuin paranee vasen kyllä hyvin mut oikee särkee koko ajan ja puutuu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 145
      4097
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      112
      3700
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2575
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1595
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1523
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      90
      1496
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    Aihe