rannekanavan ahtauman leikkaus

nimim.mies

moi
kävin ENMG-tutkimuksessa sormien puutumisen vuoksi ja todettiin keskivaikea pinnetila ranteessa.
leikkaukseen olen menossa.

kiinnostaisi tietää noita jälkiseuraamuksia vaikka lukemani ja kuulemani mukaan itse leikkaus on nopea ja helppo päiväkirurginen toimenpide.

kipu on yksilöllistä, mutta miten kivun hoito leikkauksen jälkeen, onko tarvinnut vai ei?

sairasloman kesto? ja yleensä toipuminen.

huolettaa hieman käden kunto leikkauksen jälkeen, koska harrastan erilaista liikuntaa mm.kuntosalia, aika lailla ja väliin ranteet ovat kovilla.

kuinka nopeasti olette päässeet harrastuksienne pariin vai ootteko kenties joutuneet luopumaan jostain?

vaikka ei ole kivaa nytkään kun sormet joka välissä "turrana".

vastauksistanne Kiittäen. nimim.mies

5

10198

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leikkauksen kokenut

Leikkaus tosiaan tehdään päiväkirurgisena toimenpiteenä. Käsi on aluksi siteessä ja tikit otetaan pois 10-14 päivän kuluessa leikkauksesta.

Kipuun voi käyttää särkylääkkeitä. Ensiksi se on tietysti kipeä ja arka, mutta aika äkkiä kipu helpottaa.

Sairaslomaa saa 2-3 viikkoa riippuen tietysti siitä, millaista työtä tekee.

Oma käteni parani hyvin nopeasti, eikä siihen jäänyt mitään rajoituksia. Luulen, että siihen auttoi se, että tein kädellä kaikenlaisia jumppaliikkeitä ja käytin sitä mahdollisuuksien mukaan huolimatta siteestä ja tikeistä. Oli tietysti vähän pakkokin yrittää käyttää leikattua kättä, koska olen oikeakätinen, enkä osannut tehdä kaikkea vasemmalla kädellä.

Opiskelusta en ollut pois muuta kuin leikkauspäivän. Ajoin myös autolla, vaikka vaihteen vaihtaminen oli aluksi vähän hankalaa.

• on leikattu

Puutuminen katosi vasta noin kahden kuukauden kuluttua leikkauksesta.Leikkaus on tosi nopea ja samana päivänä pääsin kotiin.Sairaslomaa sain 5 viikkoa.Olen ravintolassa töissä.

Mulla alkaa olla nyt vuosi leikkauksesta.Puutuminen on onneksi loppunut,mutta kipua on edelleen leikkausalueella.Kipu on ajoittain niin voimakasti varsinkin rasittuessa,että olen joutunut olemaan pois töistä sen takia.

Varmaan yksilöllistä tuo paraneminen.Olen kuullut tarinoita joissa käsi on palautunut täysin ennalleen leikkauksen jälkeen.

• leijonana

Luulen että toipumiseen vaikuttaa ikä. Nuoret toipuvat nopeammin. Itse olen viisikymppinen ja olin maaliskuun puolivälissä leikkauksessa. Kipulääkkeitä määräsivät niin rutkasti että minulla jäi puolet niistä syömättä. Ei mitenkään mainittavan kipeä ollut, vaikka ensimmäisinä päivinä juuri autolla ajaessa tuli pari tosi pahaa vihlaisua kun ei muistanut varoa sitä. Puutuminen oli aika pahaa vielä loppukesästäkin ja kipuja on ranteessa ollut jatkuvasti mutta ei niin pahoja että olisin joutunut sairaslomaa ottamaan. Töissä rasittuu joskus aika pahasti. Teen siivoustyötä ja sairaslomaa sain 5 vk leikkauksen jälkeen. Epäilen puutumisen johtuvan osittain kyynärpäästäni jossa on kulumat molemmin puolin ja lisäksi kalkkeutumaa.

• sisällä
        leijonana kirjoitti:

Luulen että toipumiseen vaikuttaa ikä. Nuoret toipuvat nopeammin. Itse olen viisikymppinen ja olin maaliskuun puolivälissä leikkauksessa. Kipulääkkeitä määräsivät niin rutkasti että minulla jäi puolet niistä syömättä. Ei mitenkään mainittavan kipeä ollut, vaikka ensimmäisinä päivinä juuri autolla ajaessa tuli pari tosi pahaa vihlaisua kun ei muistanut varoa sitä. Puutuminen oli aika pahaa vielä loppukesästäkin ja kipuja on ranteessa ollut jatkuvasti mutta ei niin pahoja että olisin joutunut sairaslomaa ottamaan. Töissä rasittuu joskus aika pahasti. Teen siivoustyötä ja sairaslomaa sain 5 vk leikkauksen jälkeen. Epäilen puutumisen johtuvan osittain kyynärpäästäni jossa on kulumat molemmin puolin ja lisäksi kalkkeutumaa.

molemmat kädet leikattu. Tällä hetkellä vielä sairauslomalla. Arven kohta herkkä ja kutiava vielä 5kk jälkeenkin. Nukkuessa puutuillut pikkusormet. Sain vahvat särkylääkkeet, joilla nukuin kellon ympäri. Pyöräillessä ohjaustanko painaa ikävästi kämmeniä, ei auta pehmusteet. Päätetyöskentelyssä kipeytyy edelleen. Sormetkin osittain vielä kihelmöivät.

• Anonyymi

minullaki leikattii vasen käsi vuosi sitten nytten menen oikean käden leikkuusee vasen oli pahempi siksi leikasivat sen ensin nyt oikea saa nähdä kuin paranee vasen kyllä hyvin mut oikee särkee koko ajan ja puutuu

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      171
      3478
    2. Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä

En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m
      Ikävä
      85
      1496
    3. Miksi ihmeessä?

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      25
      1249
    4. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      158
      1212
    5. Pitääkö penkeillä hypätä Martina?

Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      978
    6. Kerropa ESA miten kävi tuomioiden

Osaako ESA kertoa miten haukkumasi kunnanhallituksen kävi.
      Puolanka
      35
      961
    7. Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut
      Maailman menoa
      16
      933
    8. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      57
      832
    9. Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä

Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk
      Maailman menoa
      88
      770
    10. Se olisi ihan

Napinpainalluksen päässä. Ei vaatisi paljon
      Ikävä
      62
      745
    Aihe