Onko akku liian tehokas?

kjfdslkdjng

Jos vaihtaa akun tehokkaampaan, onko siitä pyörälle haittaa? Olikohan vanha akkuni 9 ampeerin akku, ja uusi on 12A.

12

8753

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalle

      Hyvin toimii, jos vain mahtuu paikalleen. Ei syytä huoleen.

    • amperi muutos

      ei tee vielä mitään haittaa. Jos oikein ison AH määrän omaavan akun laitat, niin sitten saattaa tulla ongelmia latauksen kanssa. Ei jaksa ladata sitä akkua enää täyteen. Ei ainakaan missään pätkäajossa.

    • Kra

      Niin pyörittää huomattavasti paremmin kuin pienempi akku. Jos ajat talvella, niin saattaa olla suorastaan välttämätön tuo tehokkaampi akku.

      Tehdas kun yrittää yleensä tehdä tuotteitansa mahdollisimman halvalla, niin akkukin on vain juuri ja juuri riittävän tehoinen.

      Ei ainakaan mitään haittaa.

      • toinen puoli

        Ei ehkä haittaa, mutta haittaako sittenkin..

        Mietippäs vaikka henkilöautoon pienen 60 Ah akun tilalle 2 akkua, tai huomattavasti suurempi, eli vaikka iso 180 Ah kuorma-auton akku.
        Todennäköisesti pienelle akulle mitoitettu laturi ei saa sitä isoa akkua koskaan täyteen ja hyvä ajatus kääntyy itseään vastaan.
        Vallankin talvella homma korostuu, kun on penkin,- peilin ja takalasinlämmitintä päällä, sekä puhallin täysillä. Myös pimeään aikaan, jos on lisävaloja keulalla.

        Kyllä se moppossa on periaatteessa ihan sama homma. 4 Ah:n akun tilalle ei pidä laittaa "niin suurta kuin sinne sopii" vaikka hieman isomman voi vaihtaakin.
        Eli sen 4 Ah:n akun tilalla ei pidä laitta vaikkapa 18 Ah:n akkua, vaikka eipä sellainen tosin yleensä ilman rakentelua mahtuisikaan.


      • autokuski75
        toinen puoli kirjoitti:

        Ei ehkä haittaa, mutta haittaako sittenkin..

        Mietippäs vaikka henkilöautoon pienen 60 Ah akun tilalle 2 akkua, tai huomattavasti suurempi, eli vaikka iso 180 Ah kuorma-auton akku.
        Todennäköisesti pienelle akulle mitoitettu laturi ei saa sitä isoa akkua koskaan täyteen ja hyvä ajatus kääntyy itseään vastaan.
        Vallankin talvella homma korostuu, kun on penkin,- peilin ja takalasinlämmitintä päällä, sekä puhallin täysillä. Myös pimeään aikaan, jos on lisävaloja keulalla.

        Kyllä se moppossa on periaatteessa ihan sama homma. 4 Ah:n akun tilalle ei pidä laittaa "niin suurta kuin sinne sopii" vaikka hieman isomman voi vaihtaakin.
        Eli sen 4 Ah:n akun tilalla ei pidä laitta vaikkapa 18 Ah:n akkua, vaikka eipä sellainen tosin yleensä ilman rakentelua mahtuisikaan.

        kyllä se sen täyteen lataa. aikaa vaan mennee suhteessa akun kokoon kauemmin.ladataanhan 4A verkkovirtalaturilla kaikkia akkuja kokoon katsomatta. eli 60AH akun latauksessa menee 4a virralla 15h,vastaavasti 180Ah akussa menee45h
        ja isossa akussa on poweria vaikka se ei ole täynnäkään.


      • ei ladata
        autokuski75 kirjoitti:

        kyllä se sen täyteen lataa. aikaa vaan mennee suhteessa akun kokoon kauemmin.ladataanhan 4A verkkovirtalaturilla kaikkia akkuja kokoon katsomatta. eli 60AH akun latauksessa menee 4a virralla 15h,vastaavasti 180Ah akussa menee45h
        ja isossa akussa on poweria vaikka se ei ole täynnäkään.

        tolla 4 ampeerin virralla, vaan 1 ampeerin virralla. Ja pikalaturilla ei milloinkaan.


      • ole poweria
        autokuski75 kirjoitti:

        kyllä se sen täyteen lataa. aikaa vaan mennee suhteessa akun kokoon kauemmin.ladataanhan 4A verkkovirtalaturilla kaikkia akkuja kokoon katsomatta. eli 60AH akun latauksessa menee 4a virralla 15h,vastaavasti 180Ah akussa menee45h
        ja isossa akussa on poweria vaikka se ei ole täynnäkään.

        Niin kuin itsekin toteat: Lataa, jos on aikaa ladata. Isokin akku latautuu pienellä virralla - jos on aikaa..

        Vaan lyhyessä pätkäajossa liian iso akku ei lataudu täyteen, jos auton/mopon omassa laturissa ei ole tarpeeksi ruutia! Ajoneuvojenn laturit on yleisti ottaen mitoitettu virrankulutuksen ja akkukapasiteetin mukaan. Siksi mp:ssä tulee helposti ongelmia lisävalojen, kahvalämppärien yms. kanssa. Laturin teho ei yksinkertaisesti riitä.

        Isossa akussa(kaan) ei valitettavasti ole poweria, jos se ei ole täynnä. Jännite laskee suhteessa varaustilaan. Täydessä akussa jännite on ~12,7 volttia, tyhjässäkin vielä 12 volttia, vaan sillä ei enää startti pyöri. Vajaassa varaustilassa oleva akku myös jäätyy helposti ja tuhoutuu lopullisesti.


      • kyllä..
        ei ladata kirjoitti:

        tolla 4 ampeerin virralla, vaan 1 ampeerin virralla. Ja pikalaturilla ei milloinkaan.

        Periaatteessa olet oikeassa. Nyrkkisääntönä normaaliakulle tulisi käyttää virtaa, joka on noin 1/10 akun Ah kapasiteetista. Eli 10 Ah:n akulle 1 A, 100 Ah:n akulle 10 A jne.. Vaan tavallisellakin 4 A laturilla voi paremman puutteessa ladata myös mp:n akkua, kunhan ei vaan unohda laturia liian pitkäksi aikaa päälle. Kellokytkin, tai vaikka herätyskello on hyviä apuvälineitä.

        Se mopon oma laturi lataa akkua hetkellisesti jopa kymmenien ampeerien virralla..


      • oma laturi
        kyllä.. kirjoitti:

        Periaatteessa olet oikeassa. Nyrkkisääntönä normaaliakulle tulisi käyttää virtaa, joka on noin 1/10 akun Ah kapasiteetista. Eli 10 Ah:n akulle 1 A, 100 Ah:n akulle 10 A jne.. Vaan tavallisellakin 4 A laturilla voi paremman puutteessa ladata myös mp:n akkua, kunhan ei vaan unohda laturia liian pitkäksi aikaa päälle. Kellokytkin, tai vaikka herätyskello on hyviä apuvälineitä.

        Se mopon oma laturi lataa akkua hetkellisesti jopa kymmenien ampeerien virralla..

        tietää tasan tarkkaan sen millon lopettaa. Onpa noita käyny, itsellekin, että se 4 A,n laturi on unohtunut yöksi lataamaan ja aamulla onkin mentävä sitten akkukauppaan. Onneksi nämä nykyiset laturit omaavat jo pikkasen sumeaa logiiggaa ja ymmärtävät mikä paremmin mikä huonommin, minkä kokoista akkua lataavat :-)


      • Sähköope

        Kyse on akun kapasiteetista /Ah = ampeeritunti)
        Jos otetaan ämpäri ja toinen vähän isompi, tehdään molempiin samankokoinen reikä niin isommasta vettä riittää pitempään vaikka virtaUS on sama. Akun suhteen ei siis puhuta mistään tehosta. Toisaalta on juuri näin: Jos laturi ei kykene antamaan riitävän isoa virtaa (-usta) ei iso ämpäri ikinä ole täynnä. Siinä mielessä on rajansa, mutta tuo 3 Ah ei vielä haittaa. Päinvastoin jos akku sopii paikalleen, on levyjen isosta koosta hyötyä suuremman KYLMÄkäynnistysvirran suhteen.


      • Latelet
        autokuski75 kirjoitti:

        kyllä se sen täyteen lataa. aikaa vaan mennee suhteessa akun kokoon kauemmin.ladataanhan 4A verkkovirtalaturilla kaikkia akkuja kokoon katsomatta. eli 60AH akun latauksessa menee 4a virralla 15h,vastaavasti 180Ah akussa menee45h
        ja isossa akussa on poweria vaikka se ei ole täynnäkään.

        Akku menee PILALLE jos se asuu aina vajaalatausessa. Nimenomaan on juuri kyse tuosta: Se pätkäajo, eli vastasit itse miksi se ei käy päinsä. Pitäsi olla aikaa ajella huvikseen ylimääräiset akunlatuurundit.


    • Taitaa olla myöhästä sanoa, kun sulla on jo uusi,että laita niin iso kun koteloon mahtuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      127
      1306
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      99
      987
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      934
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      907
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      297
      789
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      758
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      591
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      140
      589
    Aihe