Rotta-kysymys

Tia

Onko kellään kokemusta, että jos kahdesta rotasta toinen kuolee, miten käy toisen? Sureeko kovasti ja masentuuko? Rotat on ylimpiä ystäviä keskenään, aina yhdessä - nukkuukin sylikkäin. Auttaako, jos yrittää pitää sille paljon seuraa?

7

534

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rottien kamu =)

      Ei kannata vielä hätäillä rottiesi kuolemaa... (mikäli ne ovat vielä nuoria ja terveitä) Ovathan rotat tietenkin ylimpiä ystäviä, mutta ihmisten ja jyrsijöidenkin seura kelpaa niille... Jos toinen rotta kuolee, kyllä toinen rotta pärjää ihan hyvin yksinään.

    • Heegu

      Kaverillani toinen rotta kuoli äkillisesti johonkin sairauteen, toinen rotta ikävöi toista niin paljon että kuoli pari päivää toisen jälkeen. Jos rotat ovat aina olleet yhdessä, heille on todennäköisesti kasvanut todella kiinteä suhde. Yksinäistä rottaa voisi yrittää auttaa antamalla sille kaikki mahdollinen huomio. Se vaatii toisen kuoltua enemmän ohjelmaa ja tekemistä kuin ennen. Uusia kivoja virikkeitä ja herkkuja. Toivottavasti kaikki menee hyvin...

    • Vilya

      Jos toinen rotta kuolee kannattaa toiselle hankkia mahdollisimman pian uusi kaveri tai kaksi. Muista että ihminen ei voi mitenkään korvata rotalle lajikumppania. Asia erikseen on tietysti se jos toinen rotta kuolee esim. mycoplasmaan, jolloin se luultavasti on puhjennut toisellekin rotalle. Tällöin uudet tulokkatkin altistuisivat mycon puhkeamiselle. Kuulemma ainakin naaraat surevat menetettya kaveriaan todella paljon. Tämä on tietysti yksilöllistä.
      Minulla ei kuitenkaan ole kokemusta vielä kuin uroksista. Toinen pitkään kahdestaan asuneesta veljeksestä kuoli. Mutta jäljelle jäänyt pärjäsi ihan mukavasti ne 3 viikkoa jotka piti odottaa uusien pikkurottien saapumista.

    • SilverDragon

      Mulla oli kaks rottaa ja toinen niistä kuoli jo 1,5 vuotiaana. Jäljelle jäänyt rotta oli lähinnä ihmeissään kun kaveri ei tullutkaan kotiin... Kyl se selvästikki sitä suri , onhan rotat viisaita eläimiä. Yritä pitää rotalles mahdollisimman paljon seuraa äläkä näytä kovin surevalta. Älä kuitenkaan rupea lahjomaan sitä , ei sen silti tartte unohtaa ystäväänsä.

    • Tiger

      Mulla itsellä oli viime vuonna semmonen tapaus, että mulla oli 2 rottaa ( Muru ja Sandra) Ne oli tosi hyvät kaverit. Mut sitte Muru kuoli ja Sandra tuntui sen jälkeen olevan vähän omissa oloissaan. Parin viikon kuluttua ostin Sandralle kaverin (Santun) ja niistähän tuli heti ylimmät ystävykset ja sitähän ne ovat vieläkin. Joten jos rotista toinen kuolee, niin minusta sille yksin jääneelle kannattaa ostaa uusi kaveri, se auttaa varmasti. =)

    • rotta<3

      minulla kuoli tänään (3.3.13) amanda niminen rotta ja toinen oli ensin todella yksinäinen....mietin äitini kanssa ostanko sille kaverin en tiedä tykkääkö se jos yhtäkkiä sen kanssa samassa häkissä onkin ihan eri rotta....mutta jos se sinulla toimi tiger niin miks ei minullakin...?

      • Sedä

        Etenkin tytöt sopeutuu uusiin laumanjäseniin yleensä tosi hyvin :) Etenkin jos teillä on tarkoitus jatkaa rottaharrastusta, kannattaa hakea pari luovutusikäistä muksua. Toinen ei sit jää yksin niin pian, ja niillä on leikkiseuraa, eikä vanhempi pysty millään kiusaamaan samaan aikaan kahta pikku palosalamaa :)

        Mä olen yhdistänyt kahdesti suunnilleen luovutusikäisiä naaraisiin, ja ne on menneet ihan heittämällä sekaan. Ekalla kertaa n. kuukauden yksin sinnitellyt rotta ei tainnut edes yrittää kiusata pieniä, kun oli niin innoissaan seurasta. Toisella kertaa pienet ensin selätti kolme kertaa isompia vanhoja ihan 6-0, mut sen jälkeen toinen vanhoista jaksoi pörhistellä karvoja muutaman päivän, ennen kuin hyväksyi ne, eivät tapelleet kunnolla, ja tuskinpa mummo ois poikasia saanu ees jahdattua kiinni :D

        Mut siis kannattaa ehdottomasti olla varalta toinen häkki et saat rotat erotettua jos ne ei tulekaan heti toimeen. Ja halutessaan voi mennä pidemmänkin kaavan kautta, eli totuttaa rottia ensin vierekkäisissä häkeissä, ja vanhoille rotille vieraassa paikassa vapaana, ja sit vasta samaan häkkiin, niin saa totutettua aikuisiakin toisiinsa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5078
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe