Miksi kastatte

lapsenne jos ette usko

Jumalakaan ei muuten kuulu luterilaiseen kirkkoon.

21

2160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en voi

      päättää saako hän uskoa vai ei siksi että hänellä olisi valinnanvaraa.. vaikkaen uskoisi suon sen mahdollisuuden hänelle.

      • minun lapseni saa päättää aivan itse, mihin uskoo sitten, kun on tarpeeksi kypsä siitä päättämään ja niistä asioista yleensäkin kiinnostumaan. minusta on lapsen puolesta päättämistä, jos hänet liittää kirkkoon vain "tavan vuoksi".


    • sdkfjls

      Minkä uskonnon edustaja itse olet, kun sanot, että Jumala ei vaikuta luterilaisessa kirkossa?
      Oletko kristitty ollenkaan, vai haluatko väittää, että luterilaiset eivät ole kristittyjä?

      • mahdollisuuden

        itse päättää mihin uskontoon haluaa kuulua. raamattu ei missään kohdassa tue lapsikastetta vaan se on pappien keksimä juttu perustelunaan : se on niin kaunista.
        ei luterilaisessa kirkossa ketään olisikaan ellei pakkokastettaisi lapsia jotka eivät viellä osaa sanoa ei


      • oiva
        mahdollisuuden kirjoitti:

        itse päättää mihin uskontoon haluaa kuulua. raamattu ei missään kohdassa tue lapsikastetta vaan se on pappien keksimä juttu perustelunaan : se on niin kaunista.
        ei luterilaisessa kirkossa ketään olisikaan ellei pakkokastettaisi lapsia jotka eivät viellä osaa sanoa ei

        Minkä uskonnon edustaja itse olet, kun sanot, että Jumala ei vaikuta luterilaisessa kirkossa?
        Oletko kristitty ollenkaan, vai haluatko väittää, että luterilaiset eivät ole kristittyjä?


    • annette rv 36.

      Onko tämä nyt jotakin helluntaiseurakuntalaisen käännytystä ja aikuiskasteen puolustamista? Ai Jumala ei kuulu luterilaiseen kirkkoon: hyvä huomio Einstein! Mihin seurakuntaan Jumala sitten kuuluu?

      Mielestäni jokaisella vanhemmalla on oikeus liittää lapsensa siihen uskontokuntaan, minkä itse kokee hyväksi paikaksi. Jos jollekin kastejuhla edustaa pelkkää traditioiden jatkumista, mielestäni sekin on täysin hyväksyttävä syy ristiäisille. Suomessa kun on uskonnonvapaus, niin lapsi saa erota kirkosta heti kun haluaa.

      Ja kun puhuit alempana tuosta, ettei kirkossa ketään olisikaan ilman lapsikastetta, niin oletko seurannut tilastoja kuinka moni 15-vuotias LIITTYY kirkkoon vain päästäkseen riparille.

      Lapsi ei kasteesta mene pilalle. Itse pesunkestävänä luterilaisena haluan liittää lapseni kasteen myötä seurakuntayhteyteen.

      • Syyssade82

        minulla ei ole vielä lapsia, mutta olemme jo mieheni kanssa sopineet että sitten kun niitä tulee niin niitä ei kasteta!

        Minua ei ole kastettu lapsena koska vanhempani halusivat minun seuraavan heidän esimerkkiään ja löytää itse tieni uskonnon pariin! Luterilaisilla on ihme kuvitelma siitä että kun lapsi kastetaan lapsena niin se on jo pelastettu!

        Lapsikasteella ei ole uskonnon mukaan mitään merkitystä! Suurin osa suomalaisista kastaa lapsensa vaikkeivät edes Jumalaan usko.. tätä en tajua.... mikä on pointtina?


      • äöoifew
        Syyssade82 kirjoitti:

        minulla ei ole vielä lapsia, mutta olemme jo mieheni kanssa sopineet että sitten kun niitä tulee niin niitä ei kasteta!

        Minua ei ole kastettu lapsena koska vanhempani halusivat minun seuraavan heidän esimerkkiään ja löytää itse tieni uskonnon pariin! Luterilaisilla on ihme kuvitelma siitä että kun lapsi kastetaan lapsena niin se on jo pelastettu!

        Lapsikasteella ei ole uskonnon mukaan mitään merkitystä! Suurin osa suomalaisista kastaa lapsensa vaikkeivät edes Jumalaan usko.. tätä en tajua.... mikä on pointtina?

        Minulla on kaksi lasta eikä kumpaakaan ole kastettu. Mieheni kanssa olemme halunneet antaa lapsillemme vapauden valita uskontonsa, kun siihen ikään tulevat, että asiasta jotain ymmärtävät. Emme siis ole ateisteja, muttemme myöskään luterilaisia.


      • dfjkgsl
        äöoifew kirjoitti:

        Minulla on kaksi lasta eikä kumpaakaan ole kastettu. Mieheni kanssa olemme halunneet antaa lapsillemme vapauden valita uskontonsa, kun siihen ikään tulevat, että asiasta jotain ymmärtävät. Emme siis ole ateisteja, muttemme myöskään luterilaisia.

        Annatteko lapsillenne mitään uskonnollista kasvatusta, vai pidättekö heidät uskosta erossa siihen asti kunnes he itse jostain sen keksivät? Jälkimmäisessä tapauksessa uskonto ei varmaan teille itsellenne kovin paljoa merkitse. Jos näin on, ymmärrän kantanne. Mutta jos olette itse jossakin uskossa, niin silloin en ymmärrä että lapsi halutaan pitää uskosta erossa.

        Mitä tulee luterilaiseen kasteeseen, niin kristillisessä kirkossa on todella varhaisista ajoista alkaen ollut tämä käytäntö, että kristityn perheen lapset saatetaan Jumalan armon osallisuuteen ja seurakunnan jäsenyyteen. Jos teidän uskonnossanne on eri tapa, ei siitä kannata kinastella. Pidetään kumpikin tapamme, eikö niin? Ulkoapäin ei kannata pyrkiä muuttamaan toisen uskonsuunnan tapoja. Sellainenhan on aika turhaa, eikö?


      • annette
        Syyssade82 kirjoitti:

        minulla ei ole vielä lapsia, mutta olemme jo mieheni kanssa sopineet että sitten kun niitä tulee niin niitä ei kasteta!

        Minua ei ole kastettu lapsena koska vanhempani halusivat minun seuraavan heidän esimerkkiään ja löytää itse tieni uskonnon pariin! Luterilaisilla on ihme kuvitelma siitä että kun lapsi kastetaan lapsena niin se on jo pelastettu!

        Lapsikasteella ei ole uskonnon mukaan mitään merkitystä! Suurin osa suomalaisista kastaa lapsensa vaikkeivät edes Jumalaan usko.. tätä en tajua.... mikä on pointtina?

        Kun olet kaikesta päätellen nyt löytänyt tiesi uskonnon pariin, niin eivätkö vanhempasi antaneet sinulle minkäänlaista uskonnollista kasvatusta? Tuntuu, että esim. monien vapaasuuntalaisten lapset ovat evankelioimassa ihmisiä jo ennen kuin puhuvatkaan. Pyhästä Hengestäkö ne jutut ovat heidän päähänsä pälkähtäneet.

        Luterilaisen tunnustuksen mukaan ihminen pelastuu uskosta ja armosta sekä kasteesta. Ei kukaan ev.lut. kirkon tunnustava jäsen väitä, että pelkkä vedenlirautus päähän riittää pelastukseen. Ota asioista selvää ennen kuin tulet tänne paasaamaan tyyliin "luterilaiset sitä ja luterilaiset tätä".

        Olisi mukavaa kuulla lisää sinun vakaumuksestasi. Mikä se semmoinen uskonlahko tai kristillinen uskonsuunta on, joka kehottaa osoittamaan muita ihmisiä sormella / nostamaan itsensä muiden yläpuolelle? En todellakaan tajua, mikä sinä olet arvioimaan muiden uskoa tai tapaa tehdä asiat.


      • Syyssade82
        annette kirjoitti:

        Kun olet kaikesta päätellen nyt löytänyt tiesi uskonnon pariin, niin eivätkö vanhempasi antaneet sinulle minkäänlaista uskonnollista kasvatusta? Tuntuu, että esim. monien vapaasuuntalaisten lapset ovat evankelioimassa ihmisiä jo ennen kuin puhuvatkaan. Pyhästä Hengestäkö ne jutut ovat heidän päähänsä pälkähtäneet.

        Luterilaisen tunnustuksen mukaan ihminen pelastuu uskosta ja armosta sekä kasteesta. Ei kukaan ev.lut. kirkon tunnustava jäsen väitä, että pelkkä vedenlirautus päähän riittää pelastukseen. Ota asioista selvää ennen kuin tulet tänne paasaamaan tyyliin "luterilaiset sitä ja luterilaiset tätä".

        Olisi mukavaa kuulla lisää sinun vakaumuksestasi. Mikä se semmoinen uskonlahko tai kristillinen uskonsuunta on, joka kehottaa osoittamaan muita ihmisiä sormella / nostamaan itsensä muiden yläpuolelle? En todellakaan tajua, mikä sinä olet arvioimaan muiden uskoa tai tapaa tehdä asiat.

        viestiisi koska mielestäni mitä kysyit oli ihan asiallista!!! Ilmaisin itseni huonosti ja pyydän vilpittömästi anteeksi jos loukkasin sinua tai uskontoasi!
        Se mitä yritin (ja missä epäonnistuin) viestissäni sanoa on se, että suurin osa niistä jotka vauvana kastetaan ei koko loppu elämänsä aikana anna uskonnolle tai Jumalalle sen kummempaa arvoa tai ajatusta muuta kun silloin kun pääsee ripille tai tarvii päästä vihille!
        Se mitä minulle itselleni on kotona opetettu on se, että ihminen ei lapsikasteella tai millään muullakaan kasteella Jumalan armahdusta (tai taivaspaikkaa tai mitään muutakaan) saa jos ei ole sitä uskoa Jumalaan! Ja tämä on syy siihen miksi omia lapsiani en halua kastaa koska haluan että he oppivat aidon uskon myöhemmällä iällä kun he siitä itse jotain ymmärtävät!!!


      • se että
        Syyssade82 kirjoitti:

        viestiisi koska mielestäni mitä kysyit oli ihan asiallista!!! Ilmaisin itseni huonosti ja pyydän vilpittömästi anteeksi jos loukkasin sinua tai uskontoasi!
        Se mitä yritin (ja missä epäonnistuin) viestissäni sanoa on se, että suurin osa niistä jotka vauvana kastetaan ei koko loppu elämänsä aikana anna uskonnolle tai Jumalalle sen kummempaa arvoa tai ajatusta muuta kun silloin kun pääsee ripille tai tarvii päästä vihille!
        Se mitä minulle itselleni on kotona opetettu on se, että ihminen ei lapsikasteella tai millään muullakaan kasteella Jumalan armahdusta (tai taivaspaikkaa tai mitään muutakaan) saa jos ei ole sitä uskoa Jumalaan! Ja tämä on syy siihen miksi omia lapsiani en halua kastaa koska haluan että he oppivat aidon uskon myöhemmällä iällä kun he siitä itse jotain ymmärtävät!!!

        aidosta uskosta ja luterilaisuudesta ei voi puhua samaan aikaan.


      • annette*
        se että kirjoitti:

        aidosta uskosta ja luterilaisuudesta ei voi puhua samaan aikaan.

        "aidosta uskosta ja luterilaisuudesta ei voi puhua samaan aikaan."

        No kyllä mä uskon Jumalaan ja tunnustan Jeesuksen vapahtajakseni, vaikka kuulunkin luterilaiseen kirkkoon ja minut on kastettu lapsena. Rippikoulunkin olen käynyt ja minut on vihitty avioliittoon kirkossa. Mielestäni on todella rumaa, että luokittelet uskovat sen perusteella, mihin kirkkokuntaan he sattuvat kuulumaan. Ikään kuin joissakin esim. karismaattisista liikkeistä löytyisi parempia uskovia kuin luterilaisesta kirkosta.

        Kristinuskossa on oleellisinta usko kolmiyhteiseen Jumalaan, eikä sillä ole merkitystä, missä porukassa haluaa palvella Jumalaa, tutustua Raamattuun jne. Ja tietysti oleellisinta on se, kuinka kohtelemme toisia ihmisiä. Oletko miettinyt, mitä mieltä Jeesus on puheistasi ja tyylistäsi luokitella ihmisiä.


    • se aito ja alkuperäinen

      Luterilaiset eivät ole mitään kristittyjä vaan lahkolaisia, katolilaisuudesta vai mistälie eronnut lahko ovat. Aidossa kristillisyydessä tällaista ilmiötä ei pitäisi edes tuntea! Ja johan eri luterilaisten seurakuntienkin välillä on eroja opeissa! Sitäpaitsi luterilaisuus hyväksyy NIIN MONIA RAAMATUN VASTAISIA OPPEJA, että luterilaisuutta EI VOIDA lukea kristillisyyden pariin. Kristittyjen pitäisi NOUDATTAA RAAMATUN OHJEITA, mutta luterilainen kirkko ei niin tee!

      Muista en tiedä, luterilainen olen ollut itse ja VÄÄRÄN OPETUKSEN takia siitä eronnut.

      • kvjlsl

        Ok, nyt ymmärrän. Et ole luterilainen. Kuitenkin otat voimakkaasti kantaa luterilaisen kirkon sisäisiin asioihin. Keskusteluyhteytemme katkeaa tähän, koska sinäkään et varmaan pitäisi siitä, että minä luterilaisena alan ruotia teidän oppejanne, johon taas minä en usko. Sellainen olisi mielestäni typerää.


      • sama
        kvjlsl kirjoitti:

        Ok, nyt ymmärrän. Et ole luterilainen. Kuitenkin otat voimakkaasti kantaa luterilaisen kirkon sisäisiin asioihin. Keskusteluyhteytemme katkeaa tähän, koska sinäkään et varmaan pitäisi siitä, että minä luterilaisena alan ruotia teidän oppejanne, johon taas minä en usko. Sellainen olisi mielestäni typerää.

        Siksi en usko koska luterilaiset opit yksinkertaisesti ovat vääriä.


      • justjoop
        sama kirjoitti:

        Siksi en usko koska luterilaiset opit yksinkertaisesti ovat vääriä.

        ...on puhunut.


      • mahdoton ajatus
        justjoop kirjoitti:

        ...on puhunut.

        käsittää?


      • kdlgfl
        mahdoton ajatus kirjoitti:

        käsittää?

        ........


      • kyllä sen
        kdlgfl kirjoitti:

        ........

        - eipä sille mahda mitään.


    • vuokko-äiti

      ei ole kastettu, koska emme kuulu mieheni kanssa kirkkoon. Lapseni saavat itse muokata mielipiteensä eri uskonnoista, en halua valita "oikeaa" uskontoa heidän puolestaan. Itse olen rippikoulun käynyt, mutta aikuisiällä huomannut, etten ymmärrä/hyväksy kaikkia luterilaisuuden piirteitä, joten tuntui väärältä kuulua enää kirkkkoon. Minulla ei ole mitään uskontoja vastaan niin kauan, kun ne tuovat elämään positiivisia asioita. Monelle uskonto tuo turvaa ja iloa elämään. Mutta uskonnon varjolla loukataan ja vahingoitetaan kanssaihmisiä jatkuvasti ympäri maailmaa. Luterilaisuudessa, kuten monessa muussakin uskonnossa, on paljon hyviä oppeja ja niitä voi yrittää toteuttaa omassa elämässä ilman kirkkoon kuulumista. Minusta uskonto ja uskominen on henkilökohtainen asia, enkä usko, että kirkkoon kuuluminen tekee kenestäkään parempaa tai huonompaa ihmistä. Olennaista on se miten elää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2087
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1600
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1510
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1226
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      488
      1145
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1135
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      953
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      932
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      876
    Aihe