Millaisen lelusuunnittelijan päähän on pälkähtänyt
kyhätä lapsille sellaisia leluja kuin Bratzit?
On varmaan perehtynyt suuresti lasten psykologiaan
ja siihen mikä lapsille on hyväksi. Raha puhuu
taas tässäkin.
Bratzit tekevät lapsista pinnallisia ja
anorektisia trendipellejä jo leikki-iässä.
Heitä jotka eivät vanhempanakaan kykene
ajattelemaan muuta kuin meikkeja, vaatteita ja
miehiä.
Nimeksi pitäisi vaihtaa vielä B*tch niin
kaikki olisi kohdallaan:/
Tehkäämme lapsista trendipellejä
35
2966
Vastaukset
- Tiina--
Jo leikki iässä ajatellaan meikkiä jne. Typerää! Pysyttäisiin nyt vain näissä pehmoleluissa ja pienissä eläinleluissa :)
- Söpöt koirat ja kissat
Niin juuri, pitäisi ostaa vain söpöjä taskukoiria ja -kissoja.
- kaarne-tyttö
Onneksi löytyy ihmisiä, jotka ovat tuotakin mieltä:)
- leikki-ikä koko ikä
Kröhöm...
Ei tuo nyt niin kovin uutuinen keksintö ole... Barbie teki saman 50 vuotta sitten. Oli ihan yhtä pinnallinen ja muodikas!
Ja parempihan tuo yhteiskunnallekin on, kun lapset oppivat miettimään ulkonäköään! Ei ehkä näy enää parin kymmenen vuoden päästä Suomenkaan kaupungeissa ihmisiä tuulipuvuissa...- kaarne-tyttö
Parempi tuulipukuiset keski-ikäiset kuin
muotifriikit 6-vuotiaat anorektikot.
Luin kerran lehtijutun Barbieista ja Bratzeista,
jossa puhuttii siitä, että Barbie on sentään
hyväsydäminen tms.. Ja erehdyin kerran katsomaan
telkasta Bratz-jakson, jossa vilisi repliikkejä
kuten "kuka nyt voisi olla tuollaisen kaveri, kun
se on noin tyylitön" sun muuta.
Ei kovin kiva samaistumisen kohde pikkutytöille..
Minusta on parempi oppia pukeutumaan itsensä
näköisesti, kuin muodikkaan näköisesti(=aivan
kuten kaikki muutkin). Ja välittäää ihmisistä ihan
vaatteista riippumattakin... - Käpylehmilläkö?!
kaarne-tyttö kirjoitti:
vaatteista riippumattakin...Nyt oot väritukka ihan pihalla. Siis sun mielestä Barbiet on jees, mut Bratzit ei. Hei, sä tuut häpeemään ja nauramaan myöhemmin itteles kun vanhenet. Sä oot leikkiny Barbiella varmaan siinä kun muutkin, eikö? Ja nyt et antais nykylasten leikkiä omilla Bratz-nukeillaan...voi sua raasua. Pitäisikö kaikkien pukeutua niinkuin sinä? Eikö muodinmukainen pukeutuminen ole sallittua jos sun kaltainen sen kieltää...ja tekeekö Bratz nukeilla leikkiminen lapsesta muotitietoisen, mutta ei yksilöllisen nuoren aikuisen? Mistä voit sen tietää, kun näitä nukkejakaan ei ole ollut markkinoilla montaa vuotta. Luulenpa, että tää asia on sama mitä on jauhettu joskus aikanaan Barbienkin kohdalla. Voin kertoa sulle sen verran, että olen penskana leikkinyt Barbiella, Sindyllä ja Daisyllä. Olen normaalipainoinen, koskaan en ole laihduttanut tai kärsinyt ulkonäkökriiseistä vaikka vaatetuksen osalta. Olen ollut teininä muotitietoinen, mutta myös yksilöllinen. Samoin nyt aikuisiällä. Eli tuolla nukkeväittämälläsi ei ole mitään perustaa tai totuuspohjaa, tsorkke vaan. Keksipäs aikas kuluks joku muu valittamisen aihe!
- Bitchikö???
Käpylehmilläkö?! kirjoitti:
Nyt oot väritukka ihan pihalla. Siis sun mielestä Barbiet on jees, mut Bratzit ei. Hei, sä tuut häpeemään ja nauramaan myöhemmin itteles kun vanhenet. Sä oot leikkiny Barbiella varmaan siinä kun muutkin, eikö? Ja nyt et antais nykylasten leikkiä omilla Bratz-nukeillaan...voi sua raasua. Pitäisikö kaikkien pukeutua niinkuin sinä? Eikö muodinmukainen pukeutuminen ole sallittua jos sun kaltainen sen kieltää...ja tekeekö Bratz nukeilla leikkiminen lapsesta muotitietoisen, mutta ei yksilöllisen nuoren aikuisen? Mistä voit sen tietää, kun näitä nukkejakaan ei ole ollut markkinoilla montaa vuotta. Luulenpa, että tää asia on sama mitä on jauhettu joskus aikanaan Barbienkin kohdalla. Voin kertoa sulle sen verran, että olen penskana leikkinyt Barbiella, Sindyllä ja Daisyllä. Olen normaalipainoinen, koskaan en ole laihduttanut tai kärsinyt ulkonäkökriiseistä vaikka vaatetuksen osalta. Olen ollut teininä muotitietoinen, mutta myös yksilöllinen. Samoin nyt aikuisiällä. Eli tuolla nukkeväittämälläsi ei ole mitään perustaa tai totuuspohjaa, tsorkke vaan. Keksipäs aikas kuluks joku muu valittamisen aihe!
Sun nimeks pitäs kuule vaihtaa bitch!!!Eikö niin jokainen saa leikkii millä haluu sä et voi sille mitään et joku haluu leikkii bratzeilla Ja mun mielestä noi bratzit on parempia kuin barbit ku barbit näyttää aikas 50-vuotiailta
Ja tiedoks jokainen saa leikkii millä haluu leikkikööt vaikka pippelillään jos sellanen nyt on!!! - Viiden lapsen äiti
kaarne-tyttö kirjoitti:
vaatteista riippumattakin...Eiköhän tuo anoreksia jostain muusta saa alkunsa kuin leluista. Säälittävää naivismia mielestäni tuollainen tuomitseminen. Meillä ei kyseisillä leluilla tosin leikitä mutta mikäli tyttöni niistä pitäisivät niin ostaisin kyllä heille aivan yhtä hyvällä omallatunnolla kuin pehmolelun.
- Syömishäiriöinen
kaarne-tyttö kirjoitti:
vaatteista riippumattakin...Et voi olla tosissasi?!?!
Jos sulla oikeasti on lapsia, niin kuvitteletko ihan todella, että niistä tulee lelujen perusteella syömishäiriöisiä?
Kyllä siihen kuule ne läheiset ihmiset ulkonäkökommenteillaan eniten vaikuttaa eikä todellakaan mikään nukke! Haloo, lapsikin tajuaa, että nukke on NUKKE eikä ihminen.
Olisiko hieman ylisuojelevainen asenne tuo. Tämä on maailma! Jos et halua lapsia maailman pahuuteen, niin olisi ollut hyvä sitä pohtia aiemmin.
Sitten kun mietitään, niin sillä nukella, jolla lapsi voi leikkiä ja puvustaa sitä, hän toteuttaa omaa luovuuttaan. Jos hän tahtoo Bratzin, hän silloin osoittaa pitävänsä sen tyylistä.
Eikö se ole juuri sitä, että antaa olla sellainen kun on.
Miten ylipäätään voit paasasa siitä, että lapsen pitää oppia pukeutumaan itsensä näköisesti, jos lapsesta ei saa tulla "muotipelle"? Entäpä, jos hän haluaakin olla normaali ihminen, joka pukeutuu omasta mielestään kivoihin vaatteisiin, joita muilla näkee eikä nörttien ja nössöjen tylsiin vaatteisiin, vaikkapa tuulipukuun tai punaiseen toppahaalariin.
Ne "muotipellet" sattuvat olemaan niitä sosiaalisia tapauksia, joilla on koulussa kavereita ja joita ei yleensä kiusata ja jotka otetaan porukkaan. Toisin kuin ne tuulipuku-ihmiset.
Ihan kuten tässä maailmassa muutenkin: Tyylikkäät pärjää. Eipä näy julkkiksiakaan lehdissä verkkareissa vaan nimenomaan "muotipelleinä".
Onko siis tosiaan ihan kamalaa, että lapsi haluaa samaistua tähän "menestyvään" porukkaan, eikä siihen koulun hiljaiseen tuulipukunurkkakuntaan?
Ehkä olisi vaan syytä ohjailla ja tukea sitä lapsen "muodikkuutta" ja kiinnostuksen kohteita. Jos hän on kiinnostunut vaatteista ja muodista, anna olla. Jos et halua napapaitaa 6-vuotiaalle, etsi kaupasta muodikkaampi ja hienompi, sano ettei ole kokoa tai ettei nyt vaan osteta uutta paitaa. Mutta älä IKINÄ käytä lapsen vartaloa syynä mihinkään! Mistä tietää, vaikka isona tulisi huippuvaatesuunnittelijaksi, kun ei kiinnostusta tapa!
Kasvatuksella lasta opetetaan ja opastetaan tässäkin.
"Muotipelleys" on yhteiskuntaa ja elämää, eikä siltä äitikään voi suojella tai sitä muuttaa! - kaarne-tyttö
Nyt oot väritukka ihan pihalla. Siis sun mielestä Barbiet on jees, mut Bratzit ei. Hei, sä tuut häpeemään ja nauramaan myöhemmin itteles kun vanhenet. Sä oot leikkiny Barbiella varmaan siinä kun muutkin, eikö? Ja nyt et antais nykylasten leikkiä omilla Bratz-nukeillaan...voi sua raasua. Pitäisikö kaikkien pukeutua niinkuin sinä? Eikö muodinmukainen pukeutuminen ole sallittua jos sun kaltainen sen kieltää...ja tekeekö Bratz nukeilla leikkiminen lapsesta muotitietoisen, mutta ei yksilöllisen nuoren aikuisen? Mistä voit sen tietää, kun näitä nukkejakaan ei ole ollut markkinoilla montaa vuotta. Luulenpa, että tää asia on sama mitä on jauhettu joskus aikanaan Barbienkin kohdalla. Voin kertoa sulle sen verran, että olen penskana leikkinyt Barbiella, Sindyllä ja Daisyllä. Olen normaalipainoinen, koskaan en ole laihduttanut tai kärsinyt ulkonäkökriiseistä vaikka vaatetuksen osalta. Olen ollut teininä muotitietoinen, mutta myös yksilöllinen. Samoin nyt aikuisiällä. Eli tuolla nukkeväittämälläsi ei ole mitään perustaa tai totuuspohjaa, tsorkke vaan. Keksipäs aikas kuluks joku muu valittamisen aihe!
>>väritukka>> itsekin omistat varmaan hiusvärin, eikä oma (henna)värini liity tähän.
>>Siis sun mielestä barbiet on jees mut Bratzit ei>>
Puhuin lehtijutusta, jossa Barbien sanottiin olevan sentään hyväsydäminen; en, että
itse pitäisin niitä parempina. Mutta täytyy myöntää, että ihan yhtä hutsahtavilta
ja meikatuilta ne eivät minusta näytä..
>>sä oot varman leikkiny Barbeilla siinä kun muutkin, eikö?>>
Juu, mutta yleensä kiinnostus lopahti, kun olin saanut kodin sille väsättyä.
Enemmän tykkäsin eläinleluista tms. Ja naapurustossa asui lähinnä poikia, ja leikitkin
oli vähän sen mukaisia..
Ja nyt kun mainitsit, niin ihan pikkupentuna tein niitä käpylehmiäkin;)..ja lampaita
ja possuja!
Barbiekirjoja minulla oli, eikä niissä vilissyt pinnallisia kommentteja, kuten Bratz-sarjassa,
eivätkä kaikki tekoset liittyneet tavalla tai toisella muotiin.
>>Pitäisikö kaikkien pukeutua niinkuin sinä?>>
Sanoin: on parempi oppia pukeutumaan ITSENSÄ näköisesti.
>>Eikö muodinmukainen pukeutuminen ole sallittua, jos sun kaltainen sen kieltää...>>
Milloin olen kieltänyt?? Kukin pukeutukoon tyylillään, mutta itse vastustan
sesonkikulutusta. Kun muoti muuttu, hirveä määrä "out"-vaatteita on yht'äkkiä jätettä.
Mutta sehän ei montaa muotitietoista hetkauta..
Itse käytän vaatteita, jotka ovat hyvännäköisiä, olivat sitten muodissa tai eivät.
Ja pidän ajattomista vaatteista.
>>ja tekeekö Bratznukeilla leikkiminen lapsesta muotitietoisen, mutta ei yksilöllisen
nuoren aikuisen?>>
Pointti onkin, että lapsi ja nuori aikuinen ovat kaksi aivan eri asiaa:
Leikki-iässä ei vielä kuulu miettiä ulkonäköä ja meikkejä, vaan elää sitä huoletonta
lapsuutta. Ongelma on se, että Bratz-nukeilla leikkiminen voi tehdä lapsesta muotitietoisen
nuoren LAPSEN.
>>Mistä voit sen tietää, kun näitä nukkejakaan ei ole ollut markkinoilla montaa vuotta>>
Esim. Tuttavaperheeni tyttö alkoi jokin aika sitten leikkiä Bratzeillä. Nyt tyttö on 3-luokalla
ja käyttää meikkiä, pikkutoppeja ja lantiofarkkuja, ja kulkee nenä pystyssä.
Lasten pitäisi antaa olla lapsia.
>>olen penskana leikkinyt Barbiella, Sindyllä ja Daisyllä.Olen normaalipainoinen, koskaan
en ole laihduttanut tai kärsinyt ulkonäkökriiseistä....Eli tuolla väittämälläsi ei ole mitään
perustaa tai totuuspohjaa...>>
Ensinnäkin: ihmiset ovat erilaisia, etkä voi vetää johtopäätöksiä vain oman itsesi
ja eri nukkejen perusteella. Joihinkin lapsiin tällaiset asiat voivat vaikuttaa voimakkaastikin.
Ja toiseksi: minusta nukeissa ei ole koskaan aikaisemmin ollut näin voimakkaasti
esillä vain muoti, tyyli, vaatteet ja meikit.
>>Hei sä tuut häpeemään ja nauramaan myöhemmin ittelles kun vanhenet>>
Voipi käydä toisinkin päin.....
>>keksipäs aikas kuluks joku muu valittamisen aihe>>
tarkoitus on herättää keskustelua, missä näköjään olen onnistunut, eikä tähän
kummoisia aikoja kulu. - kaarne-tyttö
Viiden lapsen äiti kirjoitti:
Eiköhän tuo anoreksia jostain muusta saa alkunsa kuin leluista. Säälittävää naivismia mielestäni tuollainen tuomitseminen. Meillä ei kyseisillä leluilla tosin leikitä mutta mikäli tyttöni niistä pitäisivät niin ostaisin kyllä heille aivan yhtä hyvällä omallatunnolla kuin pehmolelun.
Mihin muuhun päin muodin ja meikkien lapsille
tyrkyttäminen lapsia luotsaa, kuin oman kehon
tarkkailuun?
Yksi nukke ei ehkä saa anoreksiaa aikaan, mutta antaa
varmasti vaikutteita siitä, että pitää olla hoikka
ja käyttää hienoja vaatteita, jotta kelpaa.
Ja esim. yhden Bratz-videon takakannessa kerrotaan
tyttöjen kuvaavan "kuumaa kotivideota".. Ei ole
minusta ihan leikki-ikäisen sanastoa... - kaarne-tyttö
Syömishäiriöinen kirjoitti:
Et voi olla tosissasi?!?!
Jos sulla oikeasti on lapsia, niin kuvitteletko ihan todella, että niistä tulee lelujen perusteella syömishäiriöisiä?
Kyllä siihen kuule ne läheiset ihmiset ulkonäkökommenteillaan eniten vaikuttaa eikä todellakaan mikään nukke! Haloo, lapsikin tajuaa, että nukke on NUKKE eikä ihminen.
Olisiko hieman ylisuojelevainen asenne tuo. Tämä on maailma! Jos et halua lapsia maailman pahuuteen, niin olisi ollut hyvä sitä pohtia aiemmin.
Sitten kun mietitään, niin sillä nukella, jolla lapsi voi leikkiä ja puvustaa sitä, hän toteuttaa omaa luovuuttaan. Jos hän tahtoo Bratzin, hän silloin osoittaa pitävänsä sen tyylistä.
Miten ylipäätään voit paasasa siitä, että lapsen pitää oppia pukeutumaan itsensä näköisesti, jos lapsesta ei saa tulla "muotipelle"? Entäpä, jos hän haluaakin olla normaali ihminen, joka pukeutuu omasta mielestään kivoihin vaatteisiin, joita muilla näkee eikä nörttien ja nössöjen tylsiin vaatteisiin, vaikkapa tuulipukuun tai punaiseen toppahaalariin.
Ne "muotipellet" sattuvat olemaan niitä sosiaalisia tapauksia, joilla on koulussa kavereita ja joita ei yleensä kiusata ja jotka otetaan porukkaan. Toisin kuin ne tuulipuku-ihmiset.
Ihan kuten tässä maailmassa muutenkin: Tyylikkäät pärjää. Eipä näy julkkiksiakaan lehdissä verkkareissa vaan nimenomaan "muotipelleinä".
Onko siis tosiaan ihan kamalaa, että lapsi haluaa samaistua tähän "menestyvään" porukkaan, eikä siihen koulun hiljaiseen tuulipukunurkkakuntaan?
Ehkä olisi vaan syytä ohjailla ja tukea sitä lapsen "muodikkuutta" ja kiinnostuksen kohteita. Jos hän on kiinnostunut vaatteista ja muodista, anna olla. Jos et halua napapaitaa 6-vuotiaalle, etsi kaupasta muodikkaampi ja hienompi, sano ettei ole kokoa tai ettei nyt vaan osteta uutta paitaa. Mutta älä IKINÄ käytä lapsen vartaloa syynä mihinkään! Mistä tietää, vaikka isona tulisi huippuvaatesuunnittelijaksi, kun ei kiinnostusta tapa!
"Muotipelleys" on yhteiskuntaa ja elämää, eikä siltä äitikään voi suojella tai sitä muuttaa!Ömm, Haluan selventää ettei minulla itselläni
vielä lapsia ole:) (ja tuo oli nyt ihan
ystävällinen hymynaama, ei piruilumielessä
laitettu)
Pääpointti tässä jutussani on nyt se, että minusta
leikki-iässä kuulu vielä ajatella meikkejä ja
muita ulkonäköasioita. Pitäisi elää sitä
onnellista ja huoletonta lapsuutta, jota moni
aikuisenakin kaipailee.
>>kuvitteletko ihan todella, että niistä tulee
lelujen perusteella syömishäiriöisiä?>>
Yksi nukke ei tietenkään saa anoreksiaa aikaan, mutta
muodin ja ulkonäön ainainen hehkuttaminen antaa
ainakin vaikutteita siihen suuntaan, että pitää olla
hoikka ja nätti kelvatakseen muille.
Bratz-sarjassa vilisevät pinnalliset kommentit,
niinkuin "Kuka nyt voisi olla tuollaisen kaveri, kun
se on niin tyylitön" jne eivät ainakaan johdata,
olemaan stressaamatta omasta ulkonäöstään. Ja oman
ulkonäön tarkkailu voi johtaa siihen anoreksiaan tms.
>>Kyllä siihen kuule ne läheiset ihmiset
ulkonäkökommenteillaan eniten vaikuttaa eikä
todellakaan mikään nukke>>
Totta, ja kun lapset nukkejen myötä innostuvat
muodista, niin tottakai pitää olla hienot vaatteet.
Ja jos jollain kaverilla ei satu olemaan sellaisia,
häntä syrjitään. Ja tietenkin myös vanhempien asenne
vaikuttaa aivan ratkaisevasti.
>>Ne "muotipellet" sattuvat olemaan niitä
sosiaalisia tapauksia, joilla on koulussa
kavereita ja joita ei yleensä kiusata ja jotka
otetaan porukkaan.>>
Niin ei pitäisi olla. Mutta jos lapset pienestä pitäen
oppivat arvioimaan toisia vain ulkonäön perusteella,
niin noin tulevat asiat aina olemaan. - johtopäätöksen
kaarne-tyttö kirjoitti:
>>väritukka>> itsekin omistat varmaan hiusvärin, eikä oma (henna)värini liity tähän.
>>Siis sun mielestä barbiet on jees mut Bratzit ei>>
Puhuin lehtijutusta, jossa Barbien sanottiin olevan sentään hyväsydäminen; en, että
itse pitäisin niitä parempina. Mutta täytyy myöntää, että ihan yhtä hutsahtavilta
ja meikatuilta ne eivät minusta näytä..
>>sä oot varman leikkiny Barbeilla siinä kun muutkin, eikö?>>
Juu, mutta yleensä kiinnostus lopahti, kun olin saanut kodin sille väsättyä.
Enemmän tykkäsin eläinleluista tms. Ja naapurustossa asui lähinnä poikia, ja leikitkin
oli vähän sen mukaisia..
Ja nyt kun mainitsit, niin ihan pikkupentuna tein niitä käpylehmiäkin;)..ja lampaita
ja possuja!
Barbiekirjoja minulla oli, eikä niissä vilissyt pinnallisia kommentteja, kuten Bratz-sarjassa,
eivätkä kaikki tekoset liittyneet tavalla tai toisella muotiin.
>>Pitäisikö kaikkien pukeutua niinkuin sinä?>>
Sanoin: on parempi oppia pukeutumaan ITSENSÄ näköisesti.
>>Eikö muodinmukainen pukeutuminen ole sallittua, jos sun kaltainen sen kieltää...>>
Milloin olen kieltänyt?? Kukin pukeutukoon tyylillään, mutta itse vastustan
sesonkikulutusta. Kun muoti muuttu, hirveä määrä "out"-vaatteita on yht'äkkiä jätettä.
Mutta sehän ei montaa muotitietoista hetkauta..
Itse käytän vaatteita, jotka ovat hyvännäköisiä, olivat sitten muodissa tai eivät.
Ja pidän ajattomista vaatteista.
>>ja tekeekö Bratznukeilla leikkiminen lapsesta muotitietoisen, mutta ei yksilöllisen
nuoren aikuisen?>>
Pointti onkin, että lapsi ja nuori aikuinen ovat kaksi aivan eri asiaa:
Leikki-iässä ei vielä kuulu miettiä ulkonäköä ja meikkejä, vaan elää sitä huoletonta
lapsuutta. Ongelma on se, että Bratz-nukeilla leikkiminen voi tehdä lapsesta muotitietoisen
nuoren LAPSEN.
>>Mistä voit sen tietää, kun näitä nukkejakaan ei ole ollut markkinoilla montaa vuotta>>
Esim. Tuttavaperheeni tyttö alkoi jokin aika sitten leikkiä Bratzeillä. Nyt tyttö on 3-luokalla
ja käyttää meikkiä, pikkutoppeja ja lantiofarkkuja, ja kulkee nenä pystyssä.
Lasten pitäisi antaa olla lapsia.
>>olen penskana leikkinyt Barbiella, Sindyllä ja Daisyllä.Olen normaalipainoinen, koskaan
en ole laihduttanut tai kärsinyt ulkonäkökriiseistä....Eli tuolla väittämälläsi ei ole mitään
perustaa tai totuuspohjaa...>>
Ensinnäkin: ihmiset ovat erilaisia, etkä voi vetää johtopäätöksiä vain oman itsesi
ja eri nukkejen perusteella. Joihinkin lapsiin tällaiset asiat voivat vaikuttaa voimakkaastikin.
Ja toiseksi: minusta nukeissa ei ole koskaan aikaisemmin ollut näin voimakkaasti
esillä vain muoti, tyyli, vaatteet ja meikit.
>>Hei sä tuut häpeemään ja nauramaan myöhemmin ittelles kun vanhenet>>
Voipi käydä toisinkin päin.....
>>keksipäs aikas kuluks joku muu valittamisen aihe>>
tarkoitus on herättää keskustelua, missä näköjään olen onnistunut, eikä tähän
kummoisia aikoja kulu.pukeutumisen perusteella, kuka on hyväsydäminen?
"Puhuin lehtijutusta, jossa Barbien sanottiin olevan sentään hyväsydäminen"
Ja lehtijutun perusteella, että joku NUKKE on hyväsydäminen?
Eikö trendipelle voi olla hyväsydäminen? - kaarne-tyttö
johtopäätöksen kirjoitti:
pukeutumisen perusteella, kuka on hyväsydäminen?
"Puhuin lehtijutusta, jossa Barbien sanottiin olevan sentään hyväsydäminen"
Ja lehtijutun perusteella, että joku NUKKE on hyväsydäminen?
Eikö trendipelle voi olla hyväsydäminen?Se oli todella vain lehtijuttu, ei oma mielipiteeni.
En ole vetänyt johtopäätöksiäni lehtijutun perusteella,
vaan mainitsin jutun vain esimerkkinä.
Ja mainitsenpa vielä ne Barbiekirjat: Niissä ei
monikaan asia liittynyt muotiin, vaan niissä
matkustettiin egyptiin ja käytiin eläinlääkärillä
yms. Mutta Bratzeissa kaikki pyörii muodin ja
tyylin ympärillä.
Koko tämän juttuni pääpointti, juju, the
glue, punainen lanka ja idea on se, että
pienen lapsen ei vielä kuulu ajatella
muotivaatteita ja käyttää meikkiä, mihin Bratzit
ohjailevat, vaan elää rauhassa lapsuus loppuun
ihan lapsellisena lapsena. Etkö todella ole samaa
mieltä?
>>Eikö trendipelle voi olla hyväsydäminen?>>
Ainakin moni tuttu trendipelle tuppaa olemaan
pinnallinen, eikä pinnallisuus ole minusta
sydämellistä. Mutta kaiketi hyväsydämisiä
trendi-henkilöitä löytyy, uskon sen. Olentko sinä
sellainen?:) (eikä tämä ollut piruilua)
Mutta tämän mielipiteeni takana vaikuttaa niin
monet eettiset jutut, kuten se jäteasia,
eläinkokeet, turkikset ja muut, jotka
väistämättä liittyvät jollain tapaa muotiin. - o.m.skakas
:DDD
- o.m.skakas
kaarne-tyttö kirjoitti:
Mihin muuhun päin muodin ja meikkien lapsille
tyrkyttäminen lapsia luotsaa, kuin oman kehon
tarkkailuun?
Yksi nukke ei ehkä saa anoreksiaa aikaan, mutta antaa
varmasti vaikutteita siitä, että pitää olla hoikka
ja käyttää hienoja vaatteita, jotta kelpaa.
Ja esim. yhden Bratz-videon takakannessa kerrotaan
tyttöjen kuvaavan "kuumaa kotivideota".. Ei ole
minusta ihan leikki-ikäisen sanastoa...Kuka vanhempi haluaa lapsensa arvojen olevan shoppailu-ulkonäkö-deittailu!???
Missä ovat oikeat hyveet?
Arvostaako kukaan enää persoonallisuutta, itsensähyväksyntää, lähimmäisenrakkautta, luontoa (=kierrätystä)JNE ja LAPSEN OIKEUTTA OLLA LAPSI!
Miksi pitää jo alle kouluikäisille tuputtaa präts-ideologiaa. - o.m.skakas
Syömishäiriöinen kirjoitti:
Et voi olla tosissasi?!?!
"Muotipelleys" on yhteiskuntaa ja elämää, eikä siltä äitikään voi suojella tai sitä muuttaa!Sä nyt ehkä pidät humanistisia arvoja ymmärtäviä vanhempia häviäjinä.
Mutta ymmärräthän, että kaikki eivät toivo lastensa uran huipentuman olevan seiskajulkisuus.
Mutta okei, fingerooseja ja jasmineja tarvitaan, joten ELÄKÖÖN PRÄTSIT! - kaarne-tyttö
o.m.skakas kirjoitti:
Kuka vanhempi haluaa lapsensa arvojen olevan shoppailu-ulkonäkö-deittailu!???
Missä ovat oikeat hyveet?
Arvostaako kukaan enää persoonallisuutta, itsensähyväksyntää, lähimmäisenrakkautta, luontoa (=kierrätystä)JNE ja LAPSEN OIKEUTTA OLLA LAPSI!
Miksi pitää jo alle kouluikäisille tuputtaa präts-ideologiaa.Samaa olen itsekin ihmetellyt.
Hienoa, että vielä löytyy tuollaisia ajatteluun
kykeneviä ihmisiä:) - 456456456
Bitchikö??? kirjoitti:
Sun nimeks pitäs kuule vaihtaa bitch!!!Eikö niin jokainen saa leikkii millä haluu sä et voi sille mitään et joku haluu leikkii bratzeilla Ja mun mielestä noi bratzit on parempia kuin barbit ku barbit näyttää aikas 50-vuotiailta
Ja tiedoks jokainen saa leikkii millä haluu leikkikööt vaikka pippelillään jos sellanen nyt on!!!''Ja parempihan tuo yhteiskunnallekin on, kun lapset oppivat miettimään ulkonäköään! ''
siis MITÄ
- allon
Ei se mitään pysyvää se bräzt aiheuta.
Itsekki ku barbiet oli viel muotii piti olla nii barbie! Ei nyt mitenkää paljoo mut sillee et niil
barbien lapsilla oli aina poninhäntä melkein päälaella. Äitiä käskettiin aina laittamaan se pompula ylös niiku barbieilla. Mutta ei se mitään oo aiheuttanu mulle. Se oli vain ohimenevä
juttu. - bratz HULLU
Eli... sä meinaat että tykkääätkö bratzeistä!..........Vai......
- Pacific Ocean
Sinä olla tyhmä koska monet lapset tykätä Bratzist.
- kaarne-tyttö
Monet lapset tykkäävät, mutta leikki-ikäinen lapsi
ei itse vielä osaa krittisesti arvioida sitä, että
pinnallisuus ei ole mikään hyve tai trendikkyys
tärkeintä elämässä.
Monet teinit ihannoivat laihoja ja nättejä malleja,
joilla on aina hienoja vaatteita, ja haluavat
sitten laihduttaa itsestään samanlaisia. Nyt
sellaista ideologiaa tyrkytetään jo
pikkulapsillekin trendinukkejen muodossa. Ei
leikki-iässä ole vielä aika miettiä vaatteita ja
ulkonäköään. Eikö sinusta lapsien kuuluisi antaa
olla lapsia?
Esim. tuttavaperheeni tyttö leikkii Bretzeilla ja
on sitä myötä alkanut käyttää pikkutoppeja,
lantiofarkkuja, trendilaukkuja ja meikkejä, sekä
pitämään bileitä. Minusta sellainen ei kuulu vielä
pikkutytön maailmaan. Kuuluuko sinusta sitten?
Tällä Bratz-palstallakin joku äiti sanoi: "mun
lapsihan alun perin leikki bratseilla mutta
nykyään se on enemmän ulkona ja haisee viinalta ja
tupakalta että OPETAKAA LAPSENNE PAREMIKSI MÄ OON
HUONO ESIMERKKI."
Onko sinusta hienoa, että lapsista kasvaa
pinnallisia beibejä, joiden suurin elämäntehtävä
on shoppailu ja biletys? Ja kerro minulle, mikä
tekee Bratzistä hyvän lelun lapselle. Onko erään
Bratz dvd:n takakannessa lukeva: Tytöt kuvaavat
tansseista kuumaa kotivideota (tai jotakin sinne
päin) leikki-ikäisen lapsen sanastoa? - .........
kaarne-tyttö kirjoitti:
tärkeintä elämässä.
olla lapsia?
HUONO ESIMERKKI."
päin) leikki-ikäisen lapsen sanastoa?Olen todella pettynyt, että mtv3 näyttää tuollaista sarjaa televisiosta. Lapseni oli ennen pikkutyttö, joka rakasti nukkeja. Nykyään, kun nukkejen tilalle on tullut Bratzit hän leikkii niillä ja katsoo joka sunnuntai innolla ohjelman. Ennen en kiinnittänyt asiaan sen isompaa huomiota, mutta kun nyt yhtenä kertana satuin olemaan alakerrassa ja tyttäreni katsoi kyseistä tv-sarjaa kuulin kauhistuksekseni kuinka yhdeltä hahmoista kysyttiin mikä on kauneutesi salaisuus ja tähän hahmo vastasi 8 lasia vettä päivässä ja plastiikkakirurgia! Tuo sana riitti minulle ja sarja meni kiellettyjen joukkoon.
Ei ole oikein, että 5v tyttöni ihannoi muotia ja kauneutta vaikkei asiasta paljon mitään vielä ymmärräkkään, mutta todellisuudessa se vaikuttaisi häneen kumminkin jossain vaiheessa elämää. Enkä halua, että lapseni kulkee kadulla huoran näköisenä ja polttaa tupakkaa ja ryyppää. Minä sain kasvaa ihan omaa tahtiani ja silti ehdin teininä tekemään kaikkea mitä halusinkin.
Ettete joilla ei omia lapsia vielä ole nää asiaa samalla kannalla kuin minä, mutta tuskin kukaan äiti haluaisi lapsestaan meikkipelleä jo tarhaikäisenä.
(ei ole kivaa kuulla kun lapsi haluaa toppeja jo 5vuotiaana ja puhuu meikeistä) - Bratz-girl-Laura
kaarne-tyttö kirjoitti:
tärkeintä elämässä.
olla lapsia?
HUONO ESIMERKKI."
päin) leikki-ikäisen lapsen sanastoa?No mä oon sitä mieltä että Bratz ei ees oo mikään vauvojen ja leikki-ikästen juttu...Bratz on mielestäni enemmänkin teini-ikäisten ja varhais teinejen juttu ja se on suunnattu paremminkin 10 ikä vuodesta ylöspäin...mä en ymmärrä että miks kaikki valittaa et miks leikki-ikäsille tällästä, kukaan vaan ei tajua että se on isompien juttu...itse seuraan Bratziä, ja se ohjelma on mielestäni hyvä ja keräilen niitä nukkeja ja ne on mielestäni juuri sopivia keräily kappaleita huoneeseeni...:)
- kaarne-tyttö
Bratz-girl-Laura kirjoitti:
No mä oon sitä mieltä että Bratz ei ees oo mikään vauvojen ja leikki-ikästen juttu...Bratz on mielestäni enemmänkin teini-ikäisten ja varhais teinejen juttu ja se on suunnattu paremminkin 10 ikä vuodesta ylöspäin...mä en ymmärrä että miks kaikki valittaa et miks leikki-ikäsille tällästä, kukaan vaan ei tajua että se on isompien juttu...itse seuraan Bratziä, ja se ohjelma on mielestäni hyvä ja keräilen niitä nukkeja ja ne on mielestäni juuri sopivia keräily kappaleita huoneeseeni...:)
Kiva, että joku, joka tykkää Btratzeista vastasi.
Mukava kuulla mielipiteitä:)
Mistä itse tykkäät Bratzeissä eniten?
Trendikkyydestä ja vaatteista jne, vai jostain
muusta?
Itse olen Bratzeissä lähinnä sitä vastaan, että
niillä leikkivät lapset(tai ainakin varhaisteinit
niinkuin sanoit) pienestä pitäen alkavat ihannoida
muotia ja laihoja malleja.
Muotikaan ei varsinaisesti ole paha asia, mutta
siihen liittyy sellaisia asioita, joita vastaan
olen todella paljon. Esim. kosmetiikan ja meikkien
testaukseen käytetään pelkästään suomessakin
tuhansia koe-eläimiä joka vuosi..Vaikka
kosmetiikka ei ole edes ihmiselle mikään
välttämättömyys.
Lisäksi noin yleisesti muotiin hurahtaneet
vaikuttavat suht' pinnallisilta. Maailmassa kun on
muitakin puheenaiheita kuin meikit ja vaatteet.
Kosmetiikan suurkuluttajia ja pinnallisia
chickejä tytöistä vaikuttaa Bratzien vaikutuksesta
kasvavan.
Mitä mieltä olet noista asioista, joista puhuin?
Sanoit, että Bratzit on suunnattu enemmänkin
varhaisteineille/teineille. Mutta eikö yleensä
kuitenkin ole niin, että lelut suunnataan
nimenomaan LEIKKIkaluiksi LEIKKI-ikäisille
lapsille. Moni varhaisteini tai ihan teinikin voi
toki tykätä keräillä niitä, mutta kyllä niillä
leikkivät varmasti pienemmätkin kuin 10 vuotiaat.
Vai onko jossain Bratz-nuken paketissa sanottu
kohderyhmän ikä?
..Esimerkkejä kuitenkin on paljon pienemmistäkin
leikkijöistä, niinkuin sen äidin 5-vuotias tyttö,
joka sinua ennen vastasi edelliseen viestiini.
Jos kerran tykkäät Bratzeistä niin onnea vaan
niitten keräilyyn:) Toivottavasti sinusta ei
kuitenkaan tule sellaista aivotonta muotibeibeä,
niinkuin monesta muusta. - fdrhethjr
kaarne-tyttö kirjoitti:
Kiva, että joku, joka tykkää Btratzeista vastasi.
Mukava kuulla mielipiteitä:)
Mistä itse tykkäät Bratzeissä eniten?
Trendikkyydestä ja vaatteista jne, vai jostain
muusta?
Itse olen Bratzeissä lähinnä sitä vastaan, että
niillä leikkivät lapset(tai ainakin varhaisteinit
niinkuin sanoit) pienestä pitäen alkavat ihannoida
muotia ja laihoja malleja.
Muotikaan ei varsinaisesti ole paha asia, mutta
siihen liittyy sellaisia asioita, joita vastaan
olen todella paljon. Esim. kosmetiikan ja meikkien
testaukseen käytetään pelkästään suomessakin
tuhansia koe-eläimiä joka vuosi..Vaikka
kosmetiikka ei ole edes ihmiselle mikään
välttämättömyys.
Lisäksi noin yleisesti muotiin hurahtaneet
vaikuttavat suht' pinnallisilta. Maailmassa kun on
muitakin puheenaiheita kuin meikit ja vaatteet.
Kosmetiikan suurkuluttajia ja pinnallisia
chickejä tytöistä vaikuttaa Bratzien vaikutuksesta
kasvavan.
Mitä mieltä olet noista asioista, joista puhuin?
Sanoit, että Bratzit on suunnattu enemmänkin
varhaisteineille/teineille. Mutta eikö yleensä
kuitenkin ole niin, että lelut suunnataan
nimenomaan LEIKKIkaluiksi LEIKKI-ikäisille
lapsille. Moni varhaisteini tai ihan teinikin voi
toki tykätä keräillä niitä, mutta kyllä niillä
leikkivät varmasti pienemmätkin kuin 10 vuotiaat.
Vai onko jossain Bratz-nuken paketissa sanottu
kohderyhmän ikä?
..Esimerkkejä kuitenkin on paljon pienemmistäkin
leikkijöistä, niinkuin sen äidin 5-vuotias tyttö,
joka sinua ennen vastasi edelliseen viestiini.
Jos kerran tykkäät Bratzeistä niin onnea vaan
niitten keräilyyn:) Toivottavasti sinusta ei
kuitenkaan tule sellaista aivotonta muotibeibeä,
niinkuin monesta muusta.Monissa Bratz-nukkepaketeissa lukee, että 6-vuotiaista ylöspäin.
- Porke_95
mä alotin bratzeilla leikkimisen jo 8-vuotiaasta lähtien enkä vielläkään halua olla niitten kaltainen.vaatteet niissä on ihqui ku ne on muotii ja nykyään oon 11w
- kaarne-tyttö
Hienoa, että järki on pysynyt päässä sinulla;)
- Porke_95
mun mutsi on ikionnellinen et leikin bratzeillä enkä istuskele baareissa ja polta röökiä jonkun kaupan edessä
- Sinikka900000
Elkää valittako Bratz nuket on ihan normaaleja eikä ne tee lapsista mitään meikki hulluja!!!!!!!!!
- etheth
- Bratzilla on pienemmät rinnat kuin Barbiella ja päärynänmallinen vartalo, ja lyhyemmät sääret. Lisäksi Bratzin kaula ei ole niin luonnottoman pitkä ja jalatkin isommat.
- Lapsikin tajuaa, ettei nukkien mittasuhteet ole kovin realistisia.
- Ite leikin innoissani Bratzeilla, mutta minusta tuli aivan tavallinen kansalainen. En käytä napapaitoja, vahvaa meikkiä tms enkä ole anorektikko vaan enemmänkin normipainoa pikkuisen isompi.
- Suurin osa nykyajan lapsista on leikkinyt Bratzeilla... Onko heistä tullut anorektikkoja, häiriintyneitä, hutsuja jne.? NO EI!
- Bratzien valmistaja teki Bratz True Hope -nukkeja syöpäpotilaita ja niiden omaisia tukemaan yleisön toivoessa kaljupäistä nukkea. Osa nukkien tuotoista menee tietysti hyväntekeväisyyteen. Myös Barbeista on toivottu kaljupäistä versiota, mutta Mattel ei ole ainakaan toistaiseksi ollut halukas tähän. - haistvittujo
hei c'moon, eiköhän äidit päätä itse millaisilla leluilla antaa lastensa leikkiä :D jos lapset haluavat leikkiä näillä ''bitch'' nukeilla ei se tarkoita että haluaisivat olla samanlaisia kuin ne :DD ja kun leikki-ikä on ohi niin silloin vasta ajatellaan joitain meikkejä ja vaatteita että miten/millaisia haluaa käyttää. anteeksi nyt vaan.
- bratzloverforever
mä aloin leikkii bratzeil jo 6-vuotiaana, mut en koskaa aatellu muuttuu niitte kaltasiks.. oon koht 14v tyttö ja tekis vieläki välil mieli leikkii mut yksi ei keksi mtn.. jajaja joskus kavereitte kans läpäl (; tykkäsin pienenä vaihdella niitte vaatteita, harjata ja laittaa niitte hiuksia yms (jopa värjäsin yhe hiukset vappuvärillä..) ja yhe mu ensimmäise bratzin hiukset värjäsin jollai liilal väril mikä oli tarkotettu bratzeil :D:D ja yhelt leikkasin hiuksii ja ne meni iha vituiks.. haistakaa vtu ja miettikää kui täydellisiä barbiet sit oli?? niistä jos mistä ois kaikki anorektikkojutut alkanu.. miettikää enne ku sanotte jtn tommost bratzeist stn! NIILLÄKI O TUNTEET !! :D
- drjtrdjr
Monster High -nuket (valmistaja Mattel) ja Barbiet (valmistaja Mattel) ovat pidempiä ja hoikempia kuin Bratz-nuket. Lisäksi Mattelin nukeilla on huomattavasti suuremmat rinnat ja huomattavasti pienempi kengänkoko, mikä minusta antaa enemmän lapsille väärää kuvaa kuin Bratzien iso pää.
Kyllä lapset tietävät, ettei oikea ihminen voi olla Bratzin näköinen (ainakaan pään osalta).
Itse olen leikkinyt Bratzeilla ja katsonut Bratz-televisiosarjaa mutta silti minusta tuli normaali ihminen. Olen rakastanut yli kaiken Bratzien ihania hiuksia, meikkejä ja kenkiä, mutta silti en ole koskaan kävellyt korkokengillä enkä meikannut kovin näkyvästi. Ja itse asiassa en ole anorektikkokaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418