Vetoakselin vaihto

-99 / 1,6

Löytyykö focuksen vetoakselien vaihdosta ohjetta?
Tai jos olet itse vaihtanut, kerro lyhyesti vaiheittain kuinka tapahtuu? Tarvitseeko erikoistyökaluja? Millä suojat kiinni niin että rasvat pysyy sisällä jne...?
Sehän jo tiedetään että vetoniveliä menee, mutta millään haulla en löytänyt vaihdosta ohjetta, enkä keskustelua?
Uskoisin kuitenkin aika monen itsekin näitä jo vaihtaneen!

8

10747

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pysty itse

      vaihtamaan, ainoa keino on korjaamo ja hinta on armoton.

      • tuollainen on

        Jos se vaan osataan vaihtaa siellä, eli onhan se vaihdettavissa jos kerran korjaamo pystyy ja onhan ne sentään ihmisten tekemiä ettei henkimaailman asioita.
        Tuli mieleen erään keinuvivun vaihto aikoinaan kun sanottiin merkkikorjaamolla että pitää purkaa koko kansi ja eipä tarvinnut kun mäntä alas ja nokka sellaiseen kohtaan että mahtuu laittamaan uuden paikalleen ( vanha katkesi nokkahihnan rikkouduttua )toimi ihan hyvin ja puristuksetkin olivat ennallaan eli se näistä korjaamoista/ masentajista.


      • vähänkin

        autojen kanssa on pelannut ni ei pitäis vetari olla kovin vaikea vaihtaa.


      • fjord
        tuollainen on kirjoitti:

        Jos se vaan osataan vaihtaa siellä, eli onhan se vaihdettavissa jos kerran korjaamo pystyy ja onhan ne sentään ihmisten tekemiä ettei henkimaailman asioita.
        Tuli mieleen erään keinuvivun vaihto aikoinaan kun sanottiin merkkikorjaamolla että pitää purkaa koko kansi ja eipä tarvinnut kun mäntä alas ja nokka sellaiseen kohtaan että mahtuu laittamaan uuden paikalleen ( vanha katkesi nokkahihnan rikkouduttua )toimi ihan hyvin ja puristuksetkin olivat ennallaan eli se näistä korjaamoista/ masentajista.

        Kävin kerran kysymässä huollossa mikä Fiaskoa vaivaa. Äijä alkoi höpisemään venttiiliremontista.
        Ajoin kotijo ja vaihdoin tulpat. Hyvin toimi taas.

        Että on niitä kaikenlaisia pajoja jotka varmaan vaihtaa osia ihan laskuttamisen ilosta...


    • geri

      ainoa on että kuinka vetari on laatikossa kiinni,onko laipalla ja pulteilla vaiko vaan booreilla ja tuleeko öljyt pihalle vai ei....
      vaihdoin vappuna (!!!!) etujousen ja homma kävi kuin tanssi,liekö viinan ansiota.
      se napamutteri on fiksu keksintö....

      • J..

        Vetari focuksesta lähtee melko simppelisti:


        Napamutteri auki

        Alatukivarsi irti tolpasta (Alapallonivelen yläpuolella oleva pultti)

        Vetari irti navasta, lähtee joko ihan napaa vetämällä, tai vasaralla voi avittaa.

        Käännä tolppa sivuun, varo rikkomasta alapallon suojakumia tukivarren päästessä nousemaan vapaasti.

        Vedä vetarit pihalle, apparin puoleinen tulee ihan iisisti, mutta kuskinpuoleiset yleensä kovempaa kiinni. Tähän käytetään merkkiliikkeessä erikoistyökalua, eräänlaista haarukaa, jolla lyödään vas. vetari irti laatikon toiselta puolelta, oik. vetarin rei´ästä.

        Öljyä laatikosta tulee, sen lisäämiseen on hyvä olla jonkinlainen ruutta, jolla sitten täyttelee.

        T: Ford-asentaja


      • -99 / 1,6
        J.. kirjoitti:

        Vetari focuksesta lähtee melko simppelisti:


        Napamutteri auki

        Alatukivarsi irti tolpasta (Alapallonivelen yläpuolella oleva pultti)

        Vetari irti navasta, lähtee joko ihan napaa vetämällä, tai vasaralla voi avittaa.

        Käännä tolppa sivuun, varo rikkomasta alapallon suojakumia tukivarren päästessä nousemaan vapaasti.

        Vedä vetarit pihalle, apparin puoleinen tulee ihan iisisti, mutta kuskinpuoleiset yleensä kovempaa kiinni. Tähän käytetään merkkiliikkeessä erikoistyökalua, eräänlaista haarukaa, jolla lyödään vas. vetari irti laatikon toiselta puolelta, oik. vetarin rei´ästä.

        Öljyä laatikosta tulee, sen lisäämiseen on hyvä olla jonkinlainen ruutta, jolla sitten täyttelee.

        T: Ford-asentaja

        Kiitokset!
        Mukava että joskus tapaa myös tekniikan hallitsevia tällä palstalla.


      • hyviä ohjeita
        -99 / 1,6 kirjoitti:

        Kiitokset!
        Mukava että joskus tapaa myös tekniikan hallitsevia tällä palstalla.

        uusiin vetoakseleihin kannattaa vaihtaa erilaiset siteet jo uutena. Ei tule ko. ongelmaa jatkossa, kun vaseliinit pysyvät sisällä. Tämä kannattaisi tehdä jo uusiin autoihin. Ei tarvisi vaihdella akselia/niveliä!!!! mikään ei kestä kuivana!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1577
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1460
    3. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

      Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1260
    5. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      111
      1229
    6. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

      Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      258
      977
    8. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      971
    9. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

      Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      907
    Aihe