miten tuo 4motion tekniikka toimii? eli pystyykö sillä kahvaileen talvella kunnolla? eikös se ole etuveto siihenasti ku alkaa eturenkaat sutiin niin sitten vasta alkaa takapyörätkin vetämään?
4 motion
6
4138
Vastaukset
- J.A.K
Tässä linkki http://www.volkswagen.fi/vv-auto/vw2.nsf/HTML/Tekniikka_1
- Sleeper
Kopioin volkkarin tekniikka-sivuilta 4motion tietoa.. www.volkswagen.fi -sivuilta löytyy myös kuvia 4motion systeemistä. Passatilla ainakin onnistuu näyttävät ja suhteellisen helpot sladit..
Volkswagen Passat 4MOTION
Passat 4MOTION -malleissa käytetään Torsen-kierukkapyörämekanismia, joka hoitaa pyörien nopeuseron tasauksen ja vetovoiman välityksen.
Tavallisessa tasauspyörästössä molempien puolien voima on aina yhtä suuri, eli 50 prosenttia tasauspyörästöön tulevasta voimasta. Tämä merkitsee sitä, että jos toisen puolen voimanvälityskyky heikkenee, toisenkin puolen välittämä voima vähenee.
Torsen-tasauspyörästö tasaa pyörien erilaiset pyörimisnopeudet esimerkiksi käännettäessä ja kaarreajossa, sikäli se toimii tavallisen tasauspyörästön tapaan.
Vetovoiman jakautuminen renkaiden pidon vaihdellessa
Jos jonkin pyörän pito heikkenee: Torsen-tasauspyörästö siirtää heti portaattomasti vetovoimaa akselille, jonka pyörillä on parempi pitokyky.
Vakiona ABS/EBV EDS
Volkswagen Golf ja Bora 4MOTION
Monilevykytkin yhdistää auton etu- ja takapyörät.
Jos etu- ja takapyörien välillä ilmenee pyörimisnopeuseroa Haldex-kytkin kytkeytyy salamannopeasti toimintaan.
sähköpumppu pitää järjestelmässä jatkuvan esipaineen
korkeapainemännät kohottavat hydrauliöljyn paineen riittävän suureksi lamellikytkimelle
Ulko- ja sisälamellit yhdistyvät, jolloin käytössä on automaattisella kytkennällä toimiva neliveto. Se tarvittaessa siirtää portaattomasti vääntömomenttia taakse pyörien vetokyvyn ja luiston mukaan.
Vakiona ABS/EBV EDS- Jeppe Jääkarhu
Ja sitten ihan suomeksi toi homma, eli passatissa on 50/50 jako ja maksimissaan jotain 70 % eteen tai taakse pidosta riippuen. Menee kahvaedellä takuu varmasti(omistan tommosen). Saa näyttäviin sivusladeihin kaasulla.
Golf on 99/1 eli 1% taakse, ennekun pyörien välillä tulee pyörintä eroa. saa menemään kuulemma sladissa tuonkin. - tema
Jeppe Jääkarhu kirjoitti:
Ja sitten ihan suomeksi toi homma, eli passatissa on 50/50 jako ja maksimissaan jotain 70 % eteen tai taakse pidosta riippuen. Menee kahvaedellä takuu varmasti(omistan tommosen). Saa näyttäviin sivusladeihin kaasulla.
Golf on 99/1 eli 1% taakse, ennekun pyörien välillä tulee pyörintä eroa. saa menemään kuulemma sladissa tuonkin.Tänään meni (Quattro)Passat 4motion kylki edellä ja on noita golffejakin tullut pyöriteltyä. Myös golfin tekniikka toimii kuin "oikea" neliveto ikään. Saa luisuun kunhan on koneessa poweria.
- vompatti
Jeppe Jääkarhu kirjoitti:
Ja sitten ihan suomeksi toi homma, eli passatissa on 50/50 jako ja maksimissaan jotain 70 % eteen tai taakse pidosta riippuen. Menee kahvaedellä takuu varmasti(omistan tommosen). Saa näyttäviin sivusladeihin kaasulla.
Golf on 99/1 eli 1% taakse, ennekun pyörien välillä tulee pyörintä eroa. saa menemään kuulemma sladissa tuonkin.4-motion passatti toimii enemmän takavetoisen kuin etuvetoisen (onneksi:) tapaan ja sillä saa suhteellisen kivoja luisuja. Jos haluat kunnon menoa niin sitten katso BMW/MB osastolle.
- Anonyymi
vompatti kirjoitti:
4-motion passatti toimii enemmän takavetoisen kuin etuvetoisen (onneksi:) tapaan ja sillä saa suhteellisen kivoja luisuja. Jos haluat kunnon menoa niin sitten katso BMW/MB osastolle.
Tai Suparu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 467555
- 334173
- 573675
- 503170
- 172846
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons562456- 542378
- 402329
- 442302
- 162266