Pintaepiteelin irtoaminen

näin kävi

Onko keneltäkään irronnut sarveiskalvon pintaepiteeli esim. yön aikana/herätessä? Miten silmä on parantunut ja kauanko meni aikaa?

Minulle kävi näin ja silmä tulehtui. Samalla näkö meni aika nollaan koska epiteeli "hötön" läpi ei juuri valo mennyt läpi. Myöskään topografiakuvan ottava kone eikä autorefraktometri suostuneet risan silmän kanssa yhteistyöhön. Antibioottitippa ei pelkästään auttanut mutta kun rikkinäinen epiteeli kaavittiin pois (vähän kuten PRK:ssa) ja laitettiin piilari päälle niin alkoi parantua. Minun tapauksessä irtoamiselle altisti luultavasti LASIK-leikkauksen jälkeinen kuiva silmä, lisätekijänä mahdollisesti korjausleikkaus jossa läppä (ja samalla epiteeli) joutuivat lujille. Heti korjausleikkauksen jälkeen ei havaittu pintaepiteelissä mitään poikkeavaa.

6

7432

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leikattu

Itse kävin Lasik-leikkauksessa heinäkuussa eikä mitän ongelmia ole ollut, tuo mainitsemasi läpän irtoaminen oli pahin kauhukuvani liittyen leikkaukseen. Itselläni näin ei käynyt, mutta ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää kuinka kaun leikkauksesta oli kulunut kun läppä irtosi, tekikö kipeää ja kuinka nopeasti pääsit kirurgin pakeille?

• näin kävi

Läppä on edelleen hyvin kiinni, se ei ole irronnut missään vaiheessa. Minulta irtosi sarveiskalvon pintaepiteeli, läppä tehdään LASIK leikkauksessa syvemmälle sarveiskalvoon. Pintaepiteeli poistetaan/liuotetaan PRK-leikkauksessa pois ja LASEK leikkauksessa se laitetaan jemmaan laseroinnin ajaksi. Eli mitään vaarallista ei sinänsä ole tapahtunut. Näkö oli kyllä aika häijy autolla ajaessa kun epiteeli oli rikki, auton valot levisivät suuriksi epämääräisiksi muodostelmiksi valojen ympärille. Kipuja ei ollut missään vaiheessa. Läpän irtoaminen olisi varmaan aika järkyttävä kokemus!

• kaksi kertaa

Minulla on tuo epiteeli irronnut jo kaksi kertaa. En käytä piilolinssejä, eikä minulle ole tehty leikkausta tms. Ensimmäisellä kerralla se ilmaantui, kun yöllä heräsin ja luulin että jokin roska on silmässäni. Erinäisten vaiheiden jälkeen pääsin silmäpolille. Silloin silmän päälle laitettiin monoculus (musta lappu, jonka piti pitää silmää kiinni) ja uusintaeroosion ehkäisemiseksi piti laittaa viscotearsia. Silmä ei kuitenkaan parantunut, vaan jouduin uudelleen käsittelyyn, jolloin poistettiin loput irronneesta epiteelistä ja laitettiin hoitava piilolinssi. Tämän jälkeen silmä parani ja näkö palautui hitaasti (tämä oli toukokuussa 2006) Ja nyt toukokuussa 2007 oli taas laaja-alainen eroosio samassa silmässä :(. Taas kaavittiin pinta pois ja laitettiin hoitava piilari. Nyt silmä on taas kunnossa, mutta kauhulla odotan josko vaiva uusii. Silmä oli tosi kivulias kummallakin kerralla ja kyynelnestettä vuosi aivan hirveästi. Nyt käytän öisin silmässä rasvaa ja päivällä tippoja :(

• Monet kivut kestänyt

Minulla alkoi oireet marraskuussa 2003. Luultiin akuutiksi silmätulehdukseksi.Tipoista ei ollut hyötyä. Tuo aamuyön kirvely oli jatkuvaa.Oireet pahenivat, silmälääkäri totesi raamuja epiteelissä. Kuivat silmät, kova kosteutus. Ei vaan auttanut, kalvon todettiin olevan irti. Tehtiin ns rasvalappu hoito. Todella kivuliasta. Hoito oli varmasti oikea,mutta kalvo irtosi ja irtosi yhä uudelleen ja ravasin keskussairaalassa viikossa parikin kertaa voin sanoa, helvetillisissä tuskissa. Piilolasi toi kivuttomia kausia.. Lopulta pääsin laaseroitavaksi huhtikuussa. Valitetavasti sekään ei lopullisesti auttanut. Kalvo lähti senknín jälkeen. Vasta tuolloin yksi ystävällinen HYKSin polin hoitaja neuvoi minua teippaamaan silmän yöksi. Niin olen tehnyt nyt Lacri-Lube voiteella yli kolme vuotta. Ei ole revennyt. Lisäksi alakyyneltiet on tukittu, molmmista.Tällä erää voisin sanoa, että ylätietkin voisi tukkia, vaikka lopullisesti. Toinenkin silmä oireilee usein, kuivuu siis aamuyöllä ja vuotaa. Pelkään koska se menee, kostutan sitäkin. Tämä on minulla ilmeisesti geeneissä. Tuntuu, että tietoa tästä on vähän, ainakin vaikea saada.. Geneettistä perimää ei voi muuttaa, mutta mukava kuulla keinoja selvitä arjessa.

• Silmäpotilas

Kävin viime perjantaina FSLasik -leikkauksessa, ja viikonlopun on ollut roskantunne oikeassa silmässä. Välillä on ollut jopa vaika pitää silmää auki ja silmä on kyynelehtinyt kovasti. Tänään jälkitarkastuksessa sain kuulla, että silmän epiteeli on vaurioitunut leikkauksessa. Sain VitA-POS -nimistä salvaa, jota pitäisi nyt laittaa yöksi viikon ajan. Tämän pitäisi edistää epiteelin uudelleenkasvua - toivottavasti... Huh, kuvittelin että nämä laser-leikkaukset ovat nykyään jo ihan rutiinijuttuja ilman komplikaatioita.

• Silmälasien puolustaja

Lasix-leikkauksen tuloksesta.
      En ikinä antaisi leikata silmiäni pelkästään
      siksi,ettei tarvitsisi käyttää silmälaseja.
      MUOTI-ILMIÖSTÄ MAKSETAAN VIELÄ
      KALLIIT LUNNAAT!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      225
      1598
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      37
      1459
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      63
      1299
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1290
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1214
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1199
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      1002
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      181
      894
    Aihe