Tyttären kanssa gynekologille ?

Äippä

Hei. 14 vuotiaan tyttäreni kuukautiset alkoivat vasta(?) kesällä. Hän harrastaa paljon liikuntaa. Nyt kuukautiset ovat jostain syystä muuttuneet kovin kivuliaaksi ja tytön mukaan luultavasti immenkalvon aukko on aika pieni, joten lääkärille aion hänet viedä ja alapään tutkimus täytynee tietysti tehdä. Minulla itsellä on erinomainen ja mukava naisgyne. Tyttäreni on kovin ujo, joten ajattelin, että olisin tyttären vieressä tutkimuksen ajan vaikka pitämässä kädestä. Ongelma on siinä, että gynekologini vastaanotolla pitää olla alasti. Tämä nyt ei liene ihan tavatonta, eikä se minua ole haitannut. Hän tutkii jokakerta myös rintani ja muutenkin varmistaa, että kaikki asiat ovat kunnossa.

Mitä te muut äidit olette asiasta mieltä? Sopisiko, että olen tytön mukana tutkimuksessa. Alastomuuttaan hän ei minun seurassani ujostele, mutta tuossa tilanteessa se ei liene mukavaa murkkuikäiselle, vaikka lääkäri onkin nainen. Niin mitä omia kokemuksia teillä muilla on?

20

7546

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös gynellä käynyt..

      muttei minuu ole kukaan viel käskenyt kaikkia vaatteita pois ottamaan...olipa sitten mies tai naisgyne ollut!Tietenkin housut olleet pois..mutta kuulostaa aikas hurjalta..intiimiys hoitotyössä kun pitää huomioida erityisen tarkasti..

      • Marjukka

        En kyllä ymmärrä, miksi ihmeessä tyttäresi pitäisi olla tilanteessa alasti?
        Eka gynekäynti pitäisi hoitaa mahdollisimman hienovaraisesti, alastomuus tuossa tilanteessa on aivan turhaa.

        Juttele ihmeessä gynesi kanssa etukäteen tilanteesta.
        En itse ole koskaan ollut alasti gynellä, enkä tule olemaan.


    • pervo

      tai pedofiili oikein olet? Ei missään gynellä tarvi olla kokonaan alasti.
      Luultavasti olet sairas mies joka on kiinnostunut nuorista tytöistä ja haluaa kuulla sen takia tarinoita.

    • äitee +4

      tyttären mielipidettä asiasta? Jos tulee tiukka paikka niin olethan siinä lähellä odotustilassakin. Luulisin että yksin tuossa tilanteessa mieluiten on.

    • tyttärestäsi

      eli miten hän haluaa asian hoitaa. itse en todellakaan kuuna päivänä olisi sulattanut omaa äitiäni gynellä!!! vieläkin inhottaa jokavuotinen ronkkiminen ja raskauksien/synnytysten vuoksi hyvinkin usein tapahtunut ronkkiminen.

      mut puhu tyttäresi kanssa ja ehdottomasti sen lääkärin kanssa etukäteen!! enkä kyllä ymmärrä et miks pitää olla gynellä alasti?? multakin joka kerta rinnat tarkistetaan, mutta ei mun ainakaan tarvitse kuin avata rintaliivit paidan alla ja ottaa housut pois. siinä laverilla sitten lääkäri nostaa sen verran paitaa ja liivejä että saa rinnat tutkittua. suosittelen lämpimästi tätä tyttärellesikin ettei heti saa kamalia kammoja.

      ja vaikka sitten mukaan menisitkin (jos hän niin haluaa) voisi ehkä olla mukavampaa että poistut sisätutkimuksen ajaksi, vaikka muuten henkisenä tukena olisitkin. ja muista: nimenomaan TUKENA, älä ala puhua tyttäresi puolesta tai ohi. hänen asiaansa hoidetaan, hän on JO 14-vuotias, etkä sinä kuitenkaan tiedä/osaa kuvailla vaivaa niin kuin hän itse osaa kertoa miten asiat kokee.

    • miten haluaa

      Kysy 14 vuotiaalta tytöltä miten haluaa - onhan alaikäinen. Jos tykkää että olet vieressä niin ole. Jos ei tykkää mikä sekin tuossa iässä on täysin luonnollista, voithan sen tutkimuksen ajan olla vaikka verhon takana tai käytävässä odottamassa mutta sitten voitte konsultoida yhdessä lääkäriä kysymyksillä ja keskustelulla heti kun on pukeutunut.

    • dfgdzfgzfg

      Vaikutti hyvin kirjoitetulta provolta.

    • suostuisi

      riisumaan alsti gynekologilla enkä taatusti veisi tytärtä moiselle omituiselle tyypille. "Tutkii, että kaikki paikat on kunnossa" - mitä tuokin tarkottaa selityksenä alastomuudelle? Eihän nyt nuorta tyttöä panna riisumaan ilki alasti ja äiti sekä lääkäri töllää vieressä.
      Varaa aika asialliselta gynekologilta tytärellesi ja jää itse odotushuoneen puolelle, kunhan ensin olet evästänyt tytön hyvin.
      En muuten olisi vielä edes usuttamasssa tyttöä lääkärille. Onhan ne menkat aluvuosina joskus kipeitä, buranaa vain.

    • siitä

      immenkalvosta johdu, vaan siitä että kohdun ympärillä olevat lihakset joutuvat opettelemaan supistelun.

    • hihhii

      hih! aika hyvä...kädestä kiinni pitämässä.eihän ole mikään pikkulapsi enään. on eri asia pitää alle koulu ikäistä kädestä kiinni kun verikoe otetaan mutta että gynellä...jokainen hiihtää omalla tavallaan...varaa aika ja sano gynelle että housut vaan pois ja ei niitä rintoja varmaan edes tutkia tarvi.kummalla sinne gynelle aikaa varata pitäis...

    • aikanaan

      kärsin kovista kuukautiskivuista, jotka hellitti vasta e-pilleireiden avulla. Mutta kävin lääkärin tutkimuksessa (naispuolinen tk-lääkäri, terkkaäitini työtoveri). Kokemus sinänsä oli nuorelle tytööle, joka oli neitsyt; suhteelisen kamala. Silti en ikinä olisi halunnut äitiä sinne mukaan, enkä halunnut puhua koko kokemuksestakaan hänen kanssaan. Se oli minun yksityisintä aluetta. En tiedä mitä hän on ko. lääkärin kanssa puhunut, mutta se ei häiritse.

      • olla

        vähän vinksahtanut gynekologi. Hyi hitto, enpä ole sellasesta vielä kuullut, tai tämä todella on jonkun pedofiilin kirjoittama juttu. Ei normaali äiti tytärtään veisi gynekologille jossa on alasti oltava ja vielä itse seisoisi vieressä.! Sairasta.


    • onkin ujo,

      antaisin silti mennä hänen ihan itse. voisit vaikka kertoa,mit' kaikkea lääkäri tutkii ja mitä tapahtuu. mutta antaisit hänen mennä itse, senkin takia,ettet voi suojella lastasi loppuelämän. ymmärrän, että se on aika iso asia,mutta antaisit silti lapsen kasvaa aikuiseksi:)

    • ..jukka

      ..ensinnäkin eikö tuo nyt ole aivan tytön itsensä päätettävissä haluaako ketään mukaan ja kukaan gyne ei määrää ketään riisumaan ja jos määrää niin sinne en tytärtäni veisi.

      Immenkalvolla ei ole mitään tekemistä kipujen kanssa...sitäpaitsi ei se gynekologi aluksi muuta määrää kuin kipulääkettä ja käskee odottelemaan, itse en edes veisi tuon ikäistä vielä gynelle, antaisin vain buranaa.

      • jaah

        Kuules, burana tai mikään tavallinen särkylääke ei välttämättä auta kaikkien kuukautiskipuihin. Itsellä ei auta burana ollenkaan vaan gyne määräsi vahvempaa särkylääkettä ja e-pillerit, joita muuten syön useamman liuskan putkeen. Kivut ovat kouristavia, enkä pysty kuukautisten aikana menemään esim kouluun, koska en pysty edes kävelemään.Se siitä buranasta.Ja olen muuten vasta 16.E-pillerit hankin kun olin 15.


    • 14-vee osaa

      olla ilman äitiä ni sitten on aika erikoista

      • Kati_

        Itse 13-vuotiaana ensimmäistä kertaa "tutustuttuani" itseeni pelästyin sisälläni olevaa pattia. Kerroin asiasta äidilleni pitkin hampain. Hän soitti terkkarilleni, joka sitten käski minut gynekologille. Minä halusin, että äitini tulee tuekseni. Äitini oli vierelläni koko tutkimuksen ajan. Mutta ei minun silti täysin alasti pitänyt olla. Minusta oli hyvä asia, että äiti oli vierelläni, silloin ensikertaa opin, että hänelle voi oikeasti kertoa kaikki asiat. Mutta jos olisin tyttäresi, en todellakaan haluaisi, että alkaisit tilanteessa "hössöttämään" vaan olisit oma itsesi.
        Minulle ei ole mitään kammoa tilanteesta jäänyt ja lääkärikin oli hyvä. Tämä pattikaan ei ollut lopulta mitään vakavaa. Ihmettelen tätä alastomuuskammoa kuitenkin täällä, eikös se ole luonnollinen asia ja eiköhän se gyne ole nähnyt uransa aikana lukuisia naisvartaloita alasti. Itse en ole kertaakaan ujostellut, mutta en kyllä muutenkaan ujostele. Älä nyt kuitenkaan hätäile asian kanssa, kyse on mitä ilmeisemmin juuri siitö, että kuukautiset ovat vasta alkaneet ja keholla kestää parikin vuotta helposti tottua niihin. Joskus menkat voivat olla kivuliaita ja välillä täysin oireettomia. Ja kysy tyttäresi mielipidettä gynelle menosta ja muutenkin. Luulenpa, että hän haluaa itse päättää. Tsemppiä kuitenkin!


    • Striimataan

      Nykyään on kaikenlaista lääkäriä, aika outoa että joutuu olemaan kokonaan alasti, varmaan piilokameroita huoneet täynnä tuollaisessa mestassa. Naiset ovat sen verran hyväuskoisia että levittelevät jalkojaan "lääkäreille" vaikka mitään ei olisi vialla. Muutenkin ylivauhkoamista käydä kerran vuodessa levittelemässä, normaalisti lääkärillä käydään kun on tarve. Toki jos haluaa seulonnoissa käydä niin mikä ettei mutta sellainen jenkkityylinen "nyt ronkitaan kaikki paikat" tutkimus on täysin turha. Löytyypä noita "tutkimuksia" noilta klinikoilta ihan netistäkin aikuisviihdesaiteilta ihan oikeita tutkimuksia eli monellakin tavalla hyvä bisnes tämä terveydestä "huolehtiminen". Toki silloin kun on oikeata vaivaa niin toki lääkääriin pitää mennä mutta itse miettisin muutaman kertaan nykyään että onko täysivaltainen tutkimus kerran vuodessa todella tarpeellinen ? Seulonnat voi hoitaa myös nykyään kotoa käsin joten sen puolesta ei ole mitään tarvetta mennä minnekkään.

    • MäOonCool

      Mulla on alkanu menkat 10-vuotiaana ja, nyt oon 13wee siis. Mut mul on heti ku olin 10ween, nii kovat kivhut. Nii, ja koulussa en saa mitää selvää niiku helpotusta. Nii, ja sit pari päivää menee sillee et en pysty tekee mitää, aiva sama maksäaamisessa. Siis mun täytyy vetää päivässä, 2 laattaa miranaxii, ja 5 panadolii. Pahimmiten koko viikon joudun vetelee, tosi paljon näitä. Eli nyt joudun sitten menemään, lääkätille tyksiin ens kuus. Siis tosi kiva. Sillä tämä on ikuinen riesamulla.

      • Anonyymi

        Minulla alko kuukautiset kun oli 11 vuotta


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1935
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1868
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1393
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1133
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe