Tietääkö kukaan, miksi maantiessä on kuopan jälkeen( tai ennen) lähes aina sellaset lyhyet renkaan(jarrutus)jäljet? Johtuuko se esim siitä että kuski on yrittänyt hiljentää vauhtia ennen kuoppaa ja jarrut on lukkiintuneet hetkeksi?
jarrutusjäljet kuopat jälkeen
7
2417
Vastaukset
- ylhäällä
olevat telipyörät jättäneet jälkensä tiehen ?
- tiedetään
Musta jälki muodostuu kohtaan jossa kymmenet tuhannet renkaat on joustaneet ja siten hinkanneet tien pintaa vasten normaalia ajotilannetta enemmän. Jäljet ei ole jarrutusjälkiä.
- minäkin...
Joo niin minäkin epälin että jostain tälläsestä tulee. Eli siis siis siitä että rengas joustaa sillä kohdalla niin että renkaan kosketuspinta on isompi kuin normaalisti? No miksi tälläinen jälki on vasta kuopan jälkeen tai ennen...
- 6x2
minäkin... kirjoitti:
Joo niin minäkin epälin että jostain tälläsestä tulee. Eli siis siis siitä että rengas joustaa sillä kohdalla niin että renkaan kosketuspinta on isompi kuin normaalisti? No miksi tälläinen jälki on vasta kuopan jälkeen tai ennen...
Ilmassa oleva telipyörä osuu maahan,kun auto " niiaa" monttuun ajettaessa.
- samanlaisia
jälkiä.
Laskutelineiden pyörät eivät pyöri vielä sillä hetkellä, kun ne osuvat maahan eivätkä kiihdy aivan hetkessä sen jälkeenkään laskeutumisnopeutta vastaavaan pyörimisvauhtiin. Tällä välillä pyörien ja kentän päällysteen välillä on voimakas hankaus ja kumia hierautuu kentän pintaan melkoiset määrät. Lentokoneen laskutelineiden renkaiden vaihtoväli on aika lyhyt!
Kuorma-autoilla ajetaan tyhjänä telipyörät ylösnostettuna. Vetävän akselin jousitus niiaa monesti heitossa sen verran, että telipyörätkin osuvat maahan. Käy samalla tavoin kuin lentokoneen laskeutuessa. - pohjalla tai jälkeen
Kun jos jarrutetaan tai voi olla että takajarrut vähän jumittaa, joka tapauksessa siinä se kitka vähenee ja rengas lukkiintuu.
Tyhjävaunu tai lavetti jonka jarrut ja jousitus on mitoitettu kymmenilletuhansille kiloille on aika köykänen.
Näin maallikkona aattelin.Kuorma-autoissahan on painon mukaan säätyvät jarrut ja jousitus. Eli siellä on systeemit jotka säätävät jarruvoimaa painon mukaan. Mitä enemmän painoa, sitä enemmän jarruvoimaa ja taas toistepäin. Ja ne "jarrutusjäljet" ovat todellakin telipyörien jälkiä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen markka otettiin käyttöön vuonna 1860
Suomi käytti vuoteen 1840 asti rahayksikkönään rinnakkain Ruotsin riikintaalareita ja Venäjän ruplaa. Tämän jälkeen oli439688Kaivatullesi viesti ensi vuoteen?
Kerro meneekö naiselle vai miehelle ja vähintään yksi tunniste, esim. kirjain.704953"Mä elän vieläkin"
Ikurin turbiini vetäisi taannoin lainabiisin Topin (RIP också) ja kumppaneiden kanssa. Toivottavasti on yläkerrassa kunn594317Pate Mustajärvi on kuollut
Ihan pari tuntia sitten. Että sellaista. https://www.is.fi/viihde/art-2000011715177.html1372836Yksityinen sektori aiheuttanut Suomen taantuman
Investointien sijasta nostaneet voitot osinkoina omistajille. Ehdotan korjausliikkeenä yksityisen sektorin sosialisoimi1312660Nyt Yle otti silmätikukseen sisäministeri Rantasen
Aivan erinomaista työtä tehnyt sisäministeri Mari Rantanen on saanut paljon aikaiseksi. Maahanmuuttoon ja maahanmuuttaji1762479Miten ikinä kelpaisin sulle
Sinä saat niiltä muilta naisilta paljon enemmän, mitä minulta... Tai mihin minä olisin valmis. Enkä edes olisi niin tait241844- 201627
Edes vitamiinit eivät taanneet loputonta elämää
Nimittäin niistä rahaa itselleen taikonut tohtori siirtyi tuonpuoleiseen.361540Älä nyt ainakaan pelkää
että enää yritän lähelle. Kyllähän toisen rajoja on kunnioitettava. Olen ymmärtänyt täysin, että en kiinnosta sillä tava72980