Marsin kasvot

mrkala

Vuonna 1976 luotaimen kuvaamat "kasvot" Marsissa ovat olleet sen jälkeen suuren polemiikin kohteena. Toiset väittävät niitä muinaisen sivilisaation jättämältä merkiltä, toiset taas vain vuorelta, jossa valon ja varjon leikki teki kuvissa vaikutelman kasvoista. Uuden vuosituhannen alussa scifi-elokuva Mission to Mars esitti sen muinaisen sivilisaation jättämänä merkkinä, jonka sisällä odotti avaruusalus viedäkseen löytäjän sinne, minne avaruusolennot olivat aikoinaan paenneet planetaarista katastrofia.

Nyt on saatu tarjolle entistäkin tarkempia valokuvia näistä "kasvoista". Lisäksi on löydetty uusia vastaavia muodostelmia, jotka muistuttavat mm. pääkalloa. Onko kyseessä vielä uusienkin kuvien jälkeen muinaisten olentojen merkki vaiko vain entistä selvemmin pelkkä vuori?

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/5369038.stm

21

1945

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hmmmm??

Kylläpä se taitaa olla pelkkä vuori, harmi sinällään. Pimeässä mielikuvitus saa äkkiä vallan ja tutuistakin esineistä muodostuu äkkiä hirviötä:) kuulostaako tutulta?
      Vieraan sivilisaation etsintä jatkuu, joskus se jostakin löytyy (uskoisin)
      Itse olen nähnyt kolme ufoa, siis ufoa en tiedä mitä oli tai mistä. Ehkä olivat supersalista vakoilutekniikkaa tai pallosalamoita mitä lie. Kiva se olis jos saataisiin kontakti johonkin kaukaiseen ja vieraaseen sivilisaatioon.

• F. Prefect

Oma alustava

mielipiteeni on, että ihmisen tietoisuus hakee erityisesti inhimillisiksi tunnistettavia piirteitä ympäristöstään. Vaikkapa talojen julkisivuissa, liikennemerkeissä, pilvissa ja täysikuussa voi eri elementit mieltää "nenäksi, silmiksi ja suuksi".

Yritän aina olla sanomatta "ei koskaan", mutta onhan maan pinnallakin nimetty luonnonmuotoja sen mukaan, että ne muistuttavat inhimillisiä piirteitä jollain lailla. Ja yhtä lailla niistä on jättiläis- tms. legendoja. Mielipiteeni olisi ehkä toinen, jos muotoja olisi vaikea selittää Marsin geologisilla prosesseilla.

Tällä hetkellä minua kiinnostaisi enemmän, olisiko niillä joiden mielikuvitus tuottaa näitä legendoja oikeus osaan niiden käsikirjoittajien tuloista, jotka ne muokkaavaat valkokankaalle? Esimerkkejä tästä on elokuvissa ilmeisen paljon, missä määrin kyse on silkasta plagioinnista?

Ainakin X-Files perustui nähdäkseni valtaosin netissä liikkuviin (enemmän tai vähemmän) "urbaanilegendaarisiin" kehitelmiin.

• .-----.

Ei ole kyllä mikään ihme etteikö marsissa olis ollu ihmisenkaltaista elukkaa. Niin ja ken tietää ettei kyse ole taas kerran ihmisten harhauttamisesta, saada heidät ajattelemaan, ettei avaruudessa olekkaan elämää sittenkään. Näin ollen saadaan massat pysymään siinä uskossa ettei Avaruusolentoja ehkä olekkaan olemassa, vaikka eihän niin ole kellään varaa sanoa ettei olisi.

• Marsin kasvot
        .-----. kirjoitti:

Ei ole kyllä mikään ihme etteikö marsissa olis ollu ihmisenkaltaista elukkaa. Niin ja ken tietää ettei kyse ole taas kerran ihmisten harhauttamisesta, saada heidät ajattelemaan, ettei avaruudessa olekkaan elämää sittenkään. Näin ollen saadaan massat pysymään siinä uskossa ettei Avaruusolentoja ehkä olekkaan olemassa, vaikka eihän niin ole kellään varaa sanoa ettei olisi.

voivat aivan hyvin olla alunperin keksitty juttu, joka on kuin salainen ase, tehty varjelemaan ufosalaisuuksia ja nyt sitten on vasta paljastettu että eihän asia ollutkaan niin, ja noinkin saadaan kyllä massoja luulemaan että mikään ei lopulta olisikaan totta, vaikka olisikin.

• F. Prefect
        .-----. kirjoitti:

Jos haluat katsoa kenelle

haistattelet, vilkaiseppa SUT:n keskustelupalstalle http://www.suomenufotutkijat.fi/keskustelu/ tai vaikka profiiliani siellä http://www.suomenufotutkijat.fi/keskustelu/profile.php?mode=viewprofile&u=58 ja klikkaa kohtaan "etsi kaikki viestit, jotka on kirjoittanut Ford Prefect" niin sinulle valkenee varsin pian, etten suhtaudu lähestulkoonkaan negatiivisesti Maan ulkopuolisen elämän mahdollisuuteen. Mitä Marsiin tulee, eiköhän sinne olla menossa ennemmin tai myöhemmin paikan päälle, mitään ehdotonta on sitä ennen turha sanoa. Tällä hetkellä seison edellä esittämieni varausten takana tuon "kasvo" asian suhteen.

• Dolphius
        .-----. kirjoitti:

Maan ulkoisen älyn kieltäminen kokonaan on minusta äärimmäisen typerää. Meinaan älykäs sivilisaatiohan on jo kehittynyt ainakin kerran tässä universumissa, missä on satoja miljardeja tähtiä tuhansissa miljardeissa galakseissa, joten mikä hitto muka estää sen syntymisen toisen kerran, tai kolmannen, tai neljännen jne. ?

• >>>Tällä hetkellä minua kiinnostaisi enemmän, olisiko niillä joiden mielikuvitus tuottaa näitä legendoja oikeus osaan niiden käsikirjoittajien tuloista, jotka ne muokkaavaat valkokankaalle? Esimerkkejä tästä on elokuvissa ilmeisen paljon, missä määrin kyse on silkasta plagioinnista?

Hyvä kysymys. Voisi kuitenkin ajatella, että urbaanilegendat yms. ovat eräänlaista kollektiivista aineetonta omaisuutta, public goodia (vai ehkä public badia :D), joilla ei ole omistajaa. Kenties ei tarinalle löydy edes alkuperäistä tunnistettavaa lähdettäkään. Ei ole siis kenelle maksaa rojalteja. Sensijaan jos idea perustuu selvästi jonkun yksilöidyn kirjoittajan kirjaan, käsikirjoitukseen tms. oikeudenhaltijalliseen kappaleeseen, ei tälläistä ongelmaa ole. Se kuitenkin on selvää, että nykyään ideat suurelle osalle elokuvista ja televisiosarjoista kaivetaan "kentältä" ja omaa luovuutta niissä tuntuu olevan entistä vähemmän.

• että sen estää
        Dolphius kirjoitti:

Maan ulkoisen älyn kieltäminen kokonaan on minusta äärimmäisen typerää. Meinaan älykäs sivilisaatiohan on jo kehittynyt ainakin kerran tässä universumissa, missä on satoja miljardeja tähtiä tuhansissa miljardeissa galakseissa, joten mikä hitto muka estää sen syntymisen toisen kerran, tai kolmannen, tai neljännen jne. ?

pelkkä usko siihen ettei moinen ole mahdollista. näin on, niin he uskovat ja rukoilevat allahin nimeen ettei älyllisiä sivilisaatioita ole, koska heillä itsellään ei ole todisteita, mutta siis heille se on kuin uskonto allahin nimissä, että niitä ei ole.

• kieltäjät siis
        että sen estää kirjoitti:

pelkkä usko siihen ettei moinen ole mahdollista. näin on, niin he uskovat ja rukoilevat allahin nimeen ettei älyllisiä sivilisaatioita ole, koska heillä itsellään ei ole todisteita, mutta siis heille se on kuin uskonto allahin nimissä, että niitä ei ole.

Kieltäjät ovat ihan, oi allah!, minä tiedän että niitä ei ole.

• tsukinuskoo
        että sen estää kirjoitti:

Allahiinkaan. Skeptikoista luullakseni harvat toivovat, ettei maan ulkoisia sivilsaatioita olisi ja miksi toivoisivatkaan. Päin vastoin. Olisihan se useimmille skepoille hieno kokemus, jos todisteet vieraasta sivilisaatiosta löytyisivät.
        Taitaa kirjoittajalla mennä skeptikot ja toaalikieltäjät sekaisin.

• ja maksan kuluni
        kieltäjät siis kirjoitti:

Kieltäjät ovat ihan, oi allah!, minä tiedän että niitä ei ole.

Ehdit näköjään postata korjauksen, ennen kuin ehdin oikoa käsityksiäsi. (AD)

• Samurai

Kuvista päätellen mielestäni kyseessä olisi kasvot.

Mutta ketäs tietää, että mitä nämä kasvot yms. symboloivat?

• Marsilainen olen mä

Itse kannattaa kylläkin ennen amerikkalaisia tutkaista tuo alue. Amerikkalaiset voi niinsanotusti laittaa phellun päreiks koko jutun. Hajottaa tai omia itselleen kaikki nuo.

Sieltähän voi löytyä iso luuranko, tai jotakin muutakin. Tuo voi olla ovi vaikkapa marsin salaiseen maanalaiseen luolastoon, taikka kenties nuita löytyy enemmänkin. Mistäs sitä kukaan tietää vielä ketä marsissa asustaa kun ei niin halua uskoa nasan marsin kuviin niin totisesti kun aina kuvia voidaan muutella. Esimerkiksi jos muhis sattuu kuvan eteen mars kamerassa jonka jokin kamera vehje on ottanut siitä kuvan. No seuraavana päivänä se lähetetään uutisiin mutta muhis on poistettu kuvasta. Että tämän takia en usko totisesti kaikkiin kuviin mitä marsista tai kuusta tai mistä vaan lähetetään.

Onhan tuo jollain tavalla jännä juttu tuo marsin kasvot juttu, mutta kaikki selviää parhaiten kun itse menee paikalle. Pitää vaan rakentaa amerikkalaisia nopeampaa alus ja lähteä suuntaamaan kohti marsia. :P

• Todellakin...

jenkit yrittää olla aina ensin, kertomatta muille, se on ihan totta. Ja eivät nuo kasvot ole suinkaan ainoat marsista väitetyt aidot, otetut kuvat vaan sieltä on kuvia olemassa joissa on pyramidejakin! Sit mä oon kuullu et, en oikein muista mistä mutta, että marsissa jotkut selvinneet olis siirtynny marsin pinnan alle asumaan, ja että ihmiset, jotkut ainakin tulevaisuudessa löytäis nää marsilaiset, jotka on siirtyny sinne marsin pinnan alapuolelle asumaan, mutta en muista oliko se jossain dokumentissa vai missä tää väite.

• Jenni95.
        Todellakin... kirjoitti:

jenkit yrittää olla aina ensin, kertomatta muille, se on ihan totta. Ja eivät nuo kasvot ole suinkaan ainoat marsista väitetyt aidot, otetut kuvat vaan sieltä on kuvia olemassa joissa on pyramidejakin! Sit mä oon kuullu et, en oikein muista mistä mutta, että marsissa jotkut selvinneet olis siirtynny marsin pinnan alle asumaan, ja että ihmiset, jotkut ainakin tulevaisuudessa löytäis nää marsilaiset, jotka on siirtyny sinne marsin pinnan alapuolelle asumaan, mutta en muista oliko se jossain dokumentissa vai missä tää väite.

Pyramideja on!Mä oon sit kans kuullu et ne salaa kaikkee ja paljon muuta!
        Ufoja on kaikes mihin ihmiset uskookin.
        Sit ne salaa kaikkee ja hiton jenkit sitte pommittaa niitä marsin kasvojakin.Epistä!

• Todellakin... kirjoitti:

>>>Sit mä oon kuullu et, en oikein muista mistä mutta, että marsissa jotkut selvinneet olis siirtynny marsin pinnan alle asumaan, ja että ihmiset, jotkut ainakin tulevaisuudessa löytäis nää marsilaiset, jotka on siirtyny sinne marsin pinnan alapuolelle asumaan, mutta en muista oliko se jossain dokumentissa vai missä tää väite.

Tälläinen idea on tarjoiltuna ainakin vähemmälle huomiolle jääneessä, mutta mielenkiintoisessa, scifielokuvassa nimeltään "Stranded".

• StarS random
        mrkala kirjoitti:

>>>Sit mä oon kuullu et, en oikein muista mistä mutta, että marsissa jotkut selvinneet olis siirtynny marsin pinnan alle asumaan, ja että ihmiset, jotkut ainakin tulevaisuudessa löytäis nää marsilaiset, jotka on siirtyny sinne marsin pinnan alapuolelle asumaan, mutta en muista oliko se jossain dokumentissa vai missä tää väite.

Tälläinen idea on tarjoiltuna ainakin vähemmälle huomiolle jääneessä, mutta mielenkiintoisessa, scifielokuvassa nimeltään "Stranded".

En muista tarkalleen mutta tuosta stranded nimestä tuli mieleen yksi elokuva.

Siinä yksi mies halusi jotakin erikoista elämään, se laitettiin johonkin laitteeseen. Hetken kuluttua kaikki olikin erilaista, sitten se ei tiennyt oliko se totta vai ei. Mutta hän halusi todentuntuista agentti hommelia.

Mars planeetalla oli mutantteja. Sitten se yksi ruskeaihoinen tyyppikin paljastui mutantiksi. Sitten siinä niiden mutanttien ilmastointi pysäytettiin, eli tuuletus. Oliko se tämä elokuva, tuo meni vähän loppupuolelta ja alkupuolelta olevaa tekstiä, mutta kerro kuitenkin oliko se tämä elokuva. :)

• leffa
        StarS random kirjoitti:

En muista tarkalleen mutta tuosta stranded nimestä tuli mieleen yksi elokuva.

Siinä yksi mies halusi jotakin erikoista elämään, se laitettiin johonkin laitteeseen. Hetken kuluttua kaikki olikin erilaista, sitten se ei tiennyt oliko se totta vai ei. Mutta hän halusi todentuntuista agentti hommelia.

Mars planeetalla oli mutantteja. Sitten se yksi ruskeaihoinen tyyppikin paljastui mutantiksi. Sitten siinä niiden mutanttien ilmastointi pysäytettiin, eli tuuletus. Oliko se tämä elokuva, tuo meni vähän loppupuolelta ja alkupuolelta olevaa tekstiä, mutta kerro kuitenkin oliko se tämä elokuva. :)

on nimeltään 'Total recall' vuodelta 1990. Elokuvan idea perustuu Philip K. Dick -nimisen kirjailijan novelliin 'We Can Remember It For You Wholesale'. Ja pääosassa on muuan Schwarzenegger.

• Stug IV

Jos meillä olisi edes minkäänlaista järkevää materiaalia ko kohteesta vastaisin vaan pelataan vanhoilla /uuttakin kait löytyy)

Mutta palaamme rintamalle ja entistä ehompina, pitkästä aikaa!!!!

Ja kun mistä tahansa alkaakaan puhe, niin skeptikot, selittäkää J.Allen Hynekin tutkimukset pyydän vain tässä vaiheessa ainoastaan tätä!!

• PäällikkäCydoninja

Hiukan pidempi artikkeli ja HUOMATTAVASTI! suuremmat kuvat
      http://planetary.org/news/2006/0922_Mars_Express_Casts_an_Eye_on_the_Face.html

Tuo bbc juttu oli kyllä parasta huuhaata mitä pitkään aikaan olen lukenut, "nimeton saksalainen avaruuskuvatutkija" esittää veikkauksiaan jne...

Siinä vasta todistusvoimainen artikkeli malliin Hollywood mafia in europe.

Asiaan yleiskuva cydoniasta kunnon kokoresoluutiossa planetary sivulta.
      http://planetary.org/image/305-230906-3253-6-co1-Cydonia_H.jpg

Kasvot suurinpiirtein keskellä kuvaa jos niitä edelleen haluaa tarkastella, mutta oikeasssa laidassa kuvaa 1/4 osaa yläreunasta näkyy kiva kanjoni.

Jotenkin vain tuntuu, että viime kesän kuviksi ovat meikäläisestä aivan ihmeellisen tuttuja, kuin olisin törmännyt niihin jo useita vuosia sitten jossain internetin syvissä syövereissä.

Siis edelleen, puolesta tai vastaan, Cydonian alue on mielenkiintoinen ja innolla sitä tutkivat niin Esat kuin Nasatkin kohta ovat Kiinalaiset ja Japanilaisetkin osingoilla.

Kontrastilla saa alueesta sitten hassuja kuviopohjia ja kaikkea, siis nuo kuvathan ovat loppujen lopuksi vain ja ainoastaan tietokone 3D krafiikkaa. Kumman sileätä pintaa jos sattuu vertaamaan Mars luotaimen välittämiin kuviin joita voi myös katsella kolmiulotteisesti.

Esa otti todistajan roolin Cydoniassa tai yksi nimetön saksalainen kuvamanipuloija otti ilmeisesti suuressa manipulassaan. Tai kyllä nimi löytyy jostain ja onhan näissä meidän veromarkoilla hommatuissa karttapohjien kuvissa copyraitit ja kaikki.

Joo eikä se Esa ota kantaa onko ko alue luonnon muovaama vuori vai mikä, sen kannan otta BBC:n nettisivulle arikkelin kirjoittanut toimittaja joka jättää virallisen kuuloisesta jutustaan jopa lähteen nimen pois.

Niin ei ne osannet tuolle pallolle laskeutua ja vehkeet joutui hukkaan.

Mut nyt on tullut tätä palstaa vuosi 2006 täyteen, katsellaan vuonna 2007 taas löytyykö asiaa. Sit mä taas käyn vilkaseen, et miten toi p-jauhanta oikeen niiku tota lähtee meneen ja silleen.

• jou¬man

taas vaan joku iso kusetus!
        tollakin kalastetaan viel jotenki rahaa hölmöilt pois....
        Tai eihän sit koskaa tiiä..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4606
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3714
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      46
      3075
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2657
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2589
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      203
      2583
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2318
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      107
      1521
    Aihe