mitä on mastika

tuliasviinat

Heinäkuisen matkan tuliaisia maisteltiin,aika erikoisen makuista anikselta maistuvaa ja tuoksuvaa. Onko se kreikkalaisen ouzon vastine? Toinen vänkä paikallinen juoma oli sinistä mintun makuista.Tekstistä ei saanut selvää, mutta hyvää oli, myyjän mukaan ei likööriä, eikä oikein makeaa. Sitä on pian lähdettävä hakemaan lisää. Jos joku tietää näistä juomista, olisi kiva saada tietoa.

22

6764

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rakia

      eli paikallista pontikkaa

      • anisviina

        Se on makeaa, normaalisti ei sinistä.
        Se kuuluu nauttia jäisen hileisenä, jollaisena (suoraan pakastimesta) se muuttuu vähän harmahtavaksi, mutta ei siniseksi.
        Olikohan tuo ostamasi jotain "uutuussekoitusta" ?


      • -lääkäriapulainen-
        anisviina kirjoitti:

        Se on makeaa, normaalisti ei sinistä.
        Se kuuluu nauttia jäisen hileisenä, jollaisena (suoraan pakastimesta) se muuttuu vähän harmahtavaksi, mutta ei siniseksi.
        Olikohan tuo ostamasi jotain "uutuussekoitusta" ?

        älkää missään nimessä juoko Mastikaa, jos se on sinistä, siinä on silloin syanidia mukana.


      • tuliaisviinat
        -lääkäriapulainen- kirjoitti:

        älkää missään nimessä juoko Mastikaa, jos se on sinistä, siinä on silloin syanidia mukana.

        Tarkennan, tämä mastika oli kellertävää ja sininen oli kokonaan eri juoma joka maistui mintulle.


      • väritöntä eli
        tuliaisviinat kirjoitti:

        Tarkennan, tämä mastika oli kellertävää ja sininen oli kokonaan eri juoma joka maistui mintulle.

        kirkasta huoneenlämpöisenä (ei kellertävää), paikallinen minttulikööri on vihreää.


      • tuliaisviinat
        väritöntä eli kirjoitti:

        kirkasta huoneenlämpöisenä (ei kellertävää), paikallinen minttulikööri on vihreää.

        Wikipediasta löysin mastikan, jossa voi olla fenkoliuutetta. Oiskohan ollut sitä värinsä vuoksi, oli kylläkin 250 g pullo, erittäin fiksun näköinen pullo. Ei ole vielä myrkytystä tullut. Onhan näitä ulkomaan ihmeitä.


      • aniksen
        tuliaisviinat kirjoitti:

        Wikipediasta löysin mastikan, jossa voi olla fenkoliuutetta. Oiskohan ollut sitä värinsä vuoksi, oli kylläkin 250 g pullo, erittäin fiksun näköinen pullo. Ei ole vielä myrkytystä tullut. Onhan näitä ulkomaan ihmeitä.

        makuista, olen kuitenkin ollut käsityksessä, että mastikan "mauste" on anis.
        Mene tiedä, mastika on joka tapauksessa tehokas vatsan nopeasti rauhoittava lääke, jos malttaa ottaa vain yhden tai kaksi pikku lasillista, enemmän innostuessa tulee helposti
        mahmurluk (bulg) eli kamala kankkunen.


      • luulisin näin
        aniksen kirjoitti:

        makuista, olen kuitenkin ollut käsityksessä, että mastikan "mauste" on anis.
        Mene tiedä, mastika on joka tapauksessa tehokas vatsan nopeasti rauhoittava lääke, jos malttaa ottaa vain yhden tai kaksi pikku lasillista, enemmän innostuessa tulee helposti
        mahmurluk (bulg) eli kamala kankkunen.

        mastika-anisviinaa
        pliska-brandya
        rakia-pontikkaa


      • tuliaisviinat
        luulisin näin kirjoitti:

        mastika-anisviinaa
        pliska-brandya
        rakia-pontikkaa

        Vielä haen sinisen juoman mysteeriä, bulgarialaiset kirjaimet ovat käsittämättömiä. Juoma oli siis sinistä mintun makuista ja väri niinkuin blue caracao.


      • saat
        tuliaisviinat kirjoitti:

        Vielä haen sinisen juoman mysteeriä, bulgarialaiset kirjaimet ovat käsittämättömiä. Juoma oli siis sinistä mintun makuista ja väri niinkuin blue caracao.

        http://www.suomi-bulgaria-seura.fi

        ei ne niin käsittämättömiä ole kuin ehkä luulet


      • maistanut
        tuliaisviinat kirjoitti:

        Vielä haen sinisen juoman mysteeriä, bulgarialaiset kirjaimet ovat käsittämättömiä. Juoma oli siis sinistä mintun makuista ja väri niinkuin blue caracao.

        eikä Bulgarian kielen käyttämät kirjaimet ole mitenkään mystillisiä! Ne ovat ihan tavallisia kyyrillisiä aakkosia.
        Kannattaa ennen matkaa vilasta mitä ne on meitin kirjaimilla vastaavat, niin saa monen asian selville.


      • opetellut
        saat kirjoitti:

        http://www.suomi-bulgaria-seura.fi

        ei ne niin käsittämättömiä ole kuin ehkä luulet

        oon kyyrilliset. Osaan jopa kirjoitus textiä ja kirjoittaa sitä. Ihan mielenkiinnosta, yleensä teet töitä tutkimalla ja opettelemalla asioita kohdemaista minne milloinkin matkustan. Selviää siten paikanpäällä paremmin jutut ja saa todella enempi irti, sekä vältyy monelta ruikutukselta ja valitukselta.


      • vieraskirja
        saat kirjoitti:

        http://www.suomi-bulgaria-seura.fi

        ei ne niin käsittämättömiä ole kuin ehkä luulet

        jossa voi kysyä ja kommentoida kaikenlaisia asioita, kysypäs sieltä, monet Suomessa asuvat bulgarialaiset käyttävät palstaa, todennäköisesti joku heistä tietää, mistä juomasta on kysymys.


      • ottaen
        maistanut kirjoitti:

        eikä Bulgarian kielen käyttämät kirjaimet ole mitenkään mystillisiä! Ne ovat ihan tavallisia kyyrillisiä aakkosia.
        Kannattaa ennen matkaa vilasta mitä ne on meitin kirjaimilla vastaavat, niin saa monen asian selville.

        kirjaimet ovat kyrilliset, ei kyyrilliset.


      • "sinä"
        ottaen kirjoitti:

        kirjaimet ovat kyrilliset, ei kyyrilliset.

        Muut saattoivat ymmärtää!
        Pyydän teitämättömyyttäni sinulta anteeksi!


      • ymmmärsivät
        "sinä" kirjoitti:

        Muut saattoivat ymmärtää!
        Pyydän teitämättömyyttäni sinulta anteeksi!

        jopa "minäkin". Ei ollut mitenkään tarkoitus nipottaa eikä se ollut mikään "osoitus", että olisin tietävämpi kuin sinä :)
        Kaikki tietävät jotakin jostakin, mutta kukaan ei tiedä kaikkea kaikesta.


      • kih
        ymmmärsivät kirjoitti:

        jopa "minäkin". Ei ollut mitenkään tarkoitus nipottaa eikä se ollut mikään "osoitus", että olisin tietävämpi kuin sinä :)
        Kaikki tietävät jotakin jostakin, mutta kukaan ei tiedä kaikkea kaikesta.

        Siitä tämä palsta on hyvä, että jokainen tietää vähän erilaisia juttuja. On kokemusta, eikä pelkkää nippelitietoa. Tästä ouzosta kreikkalainen myyjä kertoi, älä laita kylmään se hileytyy, oiskohan joku ainesosa sellainen. Hunajarommistakin sanoivat, että toinen on esanssia toinen aitoa.


      • neuvotaan
        kih kirjoitti:

        Siitä tämä palsta on hyvä, että jokainen tietää vähän erilaisia juttuja. On kokemusta, eikä pelkkää nippelitietoa. Tästä ouzosta kreikkalainen myyjä kertoi, älä laita kylmään se hileytyy, oiskohan joku ainesosa sellainen. Hunajarommistakin sanoivat, että toinen on esanssia toinen aitoa.

        juomaan hileisenä, bulgarialaisilla on se aina pakkasessa, josta se kaadetaan hileisenä lasiin ja juodaan pois ennekuin se lämpiää.
        Koska se on sangen makeaa, en ainakaan itse saa sitä juoduksikaan lämpimänä. Liekö se se runsas sokerimäärä, joka kiteytyy tai hileytyy pakkasessa ?
        Rakiahan on yleisin väkevistä alkoholijuomista, mastikaa juovat bulgarialaiset vain vähän rakiaan verrattuna.


      • Anonyymi
        neuvotaan kirjoitti:

        juomaan hileisenä, bulgarialaisilla on se aina pakkasessa, josta se kaadetaan hileisenä lasiin ja juodaan pois ennekuin se lämpiää.
        Koska se on sangen makeaa, en ainakaan itse saa sitä juoduksikaan lämpimänä. Liekö se se runsas sokerimäärä, joka kiteytyy tai hileytyy pakkasessa ?
        Rakiahan on yleisin väkevistä alkoholijuomista, mastikaa juovat bulgarialaiset vain vähän rakiaan verrattuna.

        Anis kiteytyy kylmässä.


    • Anonyymi

      mastikaa minttulikööriä tilkka vettä oblak.on drinkin nimi.

      • Anonyymi

        Paitsi, että pieleen meni jälleen kerran. Mastika on bulgarialainen anisviina, eli vastike kreikkalaisellelle ouzolle ja ranskalaiselle pernodille. Nautitaan kylläkin mielellään erittäin kylmänä ja mielellään vedellä ja jäillä jatkettuna (näin suomalaisittain ainakin, kun kyseessä vahva alkoholijuoma).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi, että pieleen meni jälleen kerran. Mastika on bulgarialainen anisviina, eli vastike kreikkalaisellelle ouzolle ja ranskalaiselle pernodille. Nautitaan kylläkin mielellään erittäin kylmänä ja mielellään vedellä ja jäillä jatkettuna (näin suomalaisittain ainakin, kun kyseessä vahva alkoholijuoma).

        Nöyrä anteeksipyyntö. Oli lukihäiriö kun huomasinkin että tuo "oblak" olikin juomasekoitus eikä siinä väitettykään mastikan olevan minttulikööriä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2165
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1188
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      751
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      567
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      540
    Aihe