Toope meille ?

toopetyttö4-ever<2

Hei. Meillä ollaan mietitty vakavasti koiran ottamista ja toope kuulostaa kivalle ja sopivalle rodulle. Koulutus vain mietityttää, eikö ole aika haastavaa ? Voisinko kouluttaa toopen itse, olen kohta 13 vuotias, mutta jos ongelmia tulis niin vanhemmat auttaisivat, tietysti.

Harrastukset sun muut olen suunnitellut valmiiksi. Koira oli siis koko perheen, mutta suurimmaksi osaksi vain minun. Tarkoitan sitä että harrastaisin sen kanssa, lenkittäisin sitä ja näin.

Kiitoksia.

14

1568

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta

      sinuna vielä harkitsisin... en halua olla epäkohtelias mutta toope on kuitenkin suuri koira noin nuorelle. kaverilla on toope ja jos se jostain innostuu tai vastaavaa (riehaantuu esim ulkona) niin sinusta ei ole sen pitelijäksi. lisäksi koira varmasti ottaa yhteen kanssasi ennemmin tai myöhemmin, jos jäät kakkoseksi (ja näin varmasti käy) ei hyvää seuraa... muuten en hirveästi rodusta tiedä, (itsellä ollu rottweiler) mutta ei kuitenkaan ihan helpoimmasta päästä, on jokseenin arvaamaton.
      eli jos vaikka muutamat vuodet vielä odottelisit, niin epäreilulta kuin se tuntuukin...!!

      • mieltä

        Olen samaa mieltä kuin "ei pahalla" kirjoittaja.

        Koirakirjoissakin sanotaan, että dobermannia ei suositella ensimmäiseksi koiraksi. Vaatii siis taitoa sen koulutus ja kasvatus. Taitoa harvemmin on ennenkuin on paljon kokemusta. Voimat ovat sitä luokkaa, etten sinun ikäisellesi antaisi ulkoilutettavaksikaan, vaikka kuinka olisi koulutettu. Se ei välttämättä olekaan niin kiva kuin äkkiseltään voisi kuvitella.

        Mitä jos ottaisit vaikka paimenkoiran, niistä löytyy tosi kivoja rotuja:) Ja sitten kun on sitä kokemusta, niin sitten se dobermanni, jos vielä kiinnostaa.


      • mieltä elikkäs
        mieltä kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kuin "ei pahalla" kirjoittaja.

        Koirakirjoissakin sanotaan, että dobermannia ei suositella ensimmäiseksi koiraksi. Vaatii siis taitoa sen koulutus ja kasvatus. Taitoa harvemmin on ennenkuin on paljon kokemusta. Voimat ovat sitä luokkaa, etten sinun ikäisellesi antaisi ulkoilutettavaksikaan, vaikka kuinka olisi koulutettu. Se ei välttämättä olekaan niin kiva kuin äkkiseltään voisi kuvitella.

        Mitä jos ottaisit vaikka paimenkoiran, niistä löytyy tosi kivoja rotuja:) Ja sitten kun on sitä kokemusta, niin sitten se dobermanni, jos vielä kiinnostaa.

        meillä dobberi on tullut toisena eli eka koira oli harjoituskappale.
        Ensimmäisen koiran kanssa (pieni seurakoira) tein monia pikkuvirheitä, jotka dobberin kanssa olisivat olleet kohtalokkaita. Johtajuus!
        Yleensä vaikeudet huomataan tai tajutaan vasta sitten kun ne ovat karanneet täysin käsistä.

        Opin jämäkkyyttä, jota tarvitaan kun dobberin pentu on korvien välistä pentu mutta kooltaan jo aikuinen. 6-7kk ikäinen dobberi on jo aikuisen korkuinen tosin vielä ehkä alle 30kg.
        Dobberi myös mielellään kokeilee johtajan paikalle pääsyä ja se tilanne voi tulla ihan huomaamatta esiin. Tai siis kyllä sen huomaa kun dobberi jo luulee olevansa tai yrittää olla pomo. Silloin on reikiä käsissä tai ainakin tuskan hiki ja pelko ja harmi.

        Dobberit myös viheltävät paljon eli se vinkuminen on kovaäänistä viheltämistä. Se rassaa aika paljon. Tosin oma koiramme on nyt jo yli viisivuotiaana vähentänyt sitä.

        Koiralla on aika voimakas ominaistuoksu, jota en jää kaipaamaan.

        Naapurin dobberi joutui piikille kun sille ei osattu laittaa rajoja. Oikealla koulutuksella koira olisi ollut hyvä perhekoira.
        Riekkuva = kuriton dobberi on voimakas ja aiheuttaa jo iloisuudellaan mustelmia kaikille ja kaataa lapset pelkällä paikallaan pyörähtämisellä. Takapuoli kun kääntyy niin alle 20kg lapsi lentää päin seinää ja koira ei edes huomaa moista. Tämä pätee moniin isoihin koiriin.
        Koulutuksella ja kurilla tämäkin on ohitettavissa.

        Olen nähnyt koulutuskentällä kuinka iso uros on vienyt omistajaansa niin, ettei tämä lopulta pysynyt pystyssä. Koira vaihtoi omistajaa tai omistaja siis luopui koirastaan. Kiltti koira mutta jos omistaja ei pysty koiraansa pitelemään ja varsinkaan kouluttamaan niin siinä voi tulla ihan ruumiita. Pelkkä pureminen on jo ikävä asia.

        Rotuja on Suomessa useita satoja. Käy koirakoulutuskentillä katselemassa miten eri rodut käyttäytyy ja keskustele omistajien kanssa.
        Kannattaa kysellä ihmisiltä, että mitä vikoja tai harmeja he ovat koiransa kanssa kokeneet. Toiselle mikään koiran tekemä ei ole harmittavaa mutta useimmilla on jo mielipide siitäkin, että seuraava koira ei ole samaa rotua kuin nykyinen.
        Roduissa on paljonkin eroa luonteessa ja oppimiskyvyssä ja miellyttämisen halussa.


      • Patrik R Toopen kamu
        mieltä kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kuin "ei pahalla" kirjoittaja.

        Koirakirjoissakin sanotaan, että dobermannia ei suositella ensimmäiseksi koiraksi. Vaatii siis taitoa sen koulutus ja kasvatus. Taitoa harvemmin on ennenkuin on paljon kokemusta. Voimat ovat sitä luokkaa, etten sinun ikäisellesi antaisi ulkoilutettavaksikaan, vaikka kuinka olisi koulutettu. Se ei välttämättä olekaan niin kiva kuin äkkiseltään voisi kuvitella.

        Mitä jos ottaisit vaikka paimenkoiran, niistä löytyy tosi kivoja rotuja:) Ja sitten kun on sitä kokemusta, niin sitten se dobermanni, jos vielä kiinnostaa.

        meillä on toope koira mut se on mäyräkoira


    • minä 2

      Ensi koiraksi ei kannata ottaa toopee. Tämä rotu on todella haastava, mutta kyllä yksilöitäkin löytyy.
      Jos perheenne haluaa koiran niin kannattaa ostaa helppo koulutteinen koira esim.kultainen noutaja, tai joku pieni koira.
      Ja kun olet kuitenkin noin nuori, niin oletko tosiaan harkinnu asiaa tarkkaan ,siis koiran ostoa? Pää asiassa vanhemmat ovat vastuussa koirasta, koska rokotukset maksaa ja muitakin kuluja tulee paljon.
      Monesti koira kiinnostaa nuorena, mutta mitäs sit kun alkaa muut hommat kiinostaa kuin koira? koiraa pitää hoitaa kuitenkin päivästä/vuodesta toiseen, sitä ei saa heittää nurkkaan lojumaan kuin jonkun lelun.

      • firefoxi

        Itse omistan dobermannin ja 2 muuta koiraa. Itse otin ensimmäiseksi koiraksi seropin, ja nyt koira on todella kuuliainen. Sitten sakemanni ja lopuksi dobberi. Dobermann on silti TODELLA vaativa rotu, vetää minuakin metsässä jos ei kiellä..... Olen kuitenkin sitä mieltä, että olet liian nuori hankkimaan koiraa. Itse vinguin samaa, kun asuin vanhempieni luona. Nyt asun yksin ja nurkissa pyörii 3 koiraa, 3 kissaa ja 2 undua...


      • ihmettelepä
        firefoxi kirjoitti:

        Itse omistan dobermannin ja 2 muuta koiraa. Itse otin ensimmäiseksi koiraksi seropin, ja nyt koira on todella kuuliainen. Sitten sakemanni ja lopuksi dobberi. Dobermann on silti TODELLA vaativa rotu, vetää minuakin metsässä jos ei kiellä..... Olen kuitenkin sitä mieltä, että olet liian nuori hankkimaan koiraa. Itse vinguin samaa, kun asuin vanhempieni luona. Nyt asun yksin ja nurkissa pyörii 3 koiraa, 3 kissaa ja 2 undua...

        vetää minuakin metsässä jos ei kiellä.....
        ------------------------------------------

        Eikö koirasi sen vertaa ole omistajan hallinnassa, että sen voisi metsässä pitää irti?????


      • firefoxi
        ihmettelepä kirjoitti:

        vetää minuakin metsässä jos ei kiellä.....
        ------------------------------------------

        Eikö koirasi sen vertaa ole omistajan hallinnassa, että sen voisi metsässä pitää irti?????

        Mutta kun asun kerrostalo alueella ja koirapuisto on noin 22 kilometrin päässä. Ja lisäksi alueella asuu monia saksanpaimenkoiran omistajia, jotka eivät ole viitsineet kouluttaa koiraansa. Sen takia en voi pitää koiriani irti, muutenkuin pitkällä metsässä.
        Naapureiden koirat voivat hyököätä kimppuun, että....Mielummin annan koiran olla kiinni, kuin että joku koira hyökkää Roxin kimppuun.


      • firefoxi
        firefoxi kirjoitti:

        Mutta kun asun kerrostalo alueella ja koirapuisto on noin 22 kilometrin päässä. Ja lisäksi alueella asuu monia saksanpaimenkoiran omistajia, jotka eivät ole viitsineet kouluttaa koiraansa. Sen takia en voi pitää koiriani irti, muutenkuin pitkällä metsässä.
        Naapureiden koirat voivat hyököätä kimppuun, että....Mielummin annan koiran olla kiinni, kuin että joku koira hyökkää Roxin kimppuun.

        Dobermann on PALVELUSKOIRA LAJI. Dobermann ei oikein minulla suostu olemaan sohvaperuna. Käytän koiria 2 kertaa viikossa agilityssä ja 2 kertaa käymme pk lajeissa.


      • beussi
        firefoxi kirjoitti:

        Dobermann on PALVELUSKOIRA LAJI. Dobermann ei oikein minulla suostu olemaan sohvaperuna. Käytän koiria 2 kertaa viikossa agilityssä ja 2 kertaa käymme pk lajeissa.

        Ööö, palveluskoiralaji? Dobberilla on kyllä kilpailuoikeudet pk-lajeihin, mutta ei se ole palveluskoiralaji :D. Oikeassa kuitenkin olet siinä, että dobermanni tarvitsee paljon aktiviteetteja ja liikuntaa, kuten monet muutkin käyttökoirat.


      • niiiiiiiiiiiiiiiiiii
        beussi kirjoitti:

        Ööö, palveluskoiralaji? Dobberilla on kyllä kilpailuoikeudet pk-lajeihin, mutta ei se ole palveluskoiralaji :D. Oikeassa kuitenkin olet siinä, että dobermanni tarvitsee paljon aktiviteetteja ja liikuntaa, kuten monet muutkin käyttökoirat.

        anteeks mitä?! mistäköhän tollanen tieto on peräisin??? mitä ite oon nähny et se todellakin ON palveluskoiralaji.


      • rotu234
        niiiiiiiiiiiiiiiiiii kirjoitti:

        anteeks mitä?! mistäköhän tollanen tieto on peräisin??? mitä ite oon nähny et se todellakin ON palveluskoiralaji.

        Varmaankin tarkoittaa että palveluskoiraROTU ;)
        Lajeja on jälki, suojelu, haku etc...

        Luulisin että näin tarkoitti, tai sitten tosiaankin on väärää tietoa, koska dobberi on palveluskoirarotu.


    • n

      Siis tosissaan kannattaa hankkia joku helppo koira, kuten jokin noutaja tai paimen. Ei sillä, ettei pärjäisi. Jotkut aloittelijat kouluttaa koiria kuin olisi niitä käsitellyt koko ikänsä ja jotkut.. noh niiden koirat on jo piikillä. Sen takia on tärkeää hankkia jokin helppo, sillä siitä saa suunnan, millaista koiraa haluaa. Ensimmäisen koiran jälkeen dobberi saattaa olla viimeinen vaihtoehto listallasi. Ja se on aika syvältä niin koiralle kuin omistajalle huomata 2 vuoden kuluttua että omistaja ei halua elää tällaisen koiran kanssa.

    • toope lol nimi!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3467
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3189
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2378
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1831
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1559
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1476
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1441
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1390
    Aihe