Jos haalari häviää, kuka korvaa?

päiväkotiko

Jos päiväkodista häviää esim haalari, niin korvaako kunta. Mielestäni olisi kyllä syytä, sillä heidän hoitoonsa ja vastuulleen on jätetty lapsi tarvikkeineen. Lapsi ei itse voi huolehtia vaatteistaan ja alasti ei kai mikään päiväkoti lapsia vastaanota. Hyvälaatuiset haalarit ja kengät ovat erittäin arvokkaita, yli sadan euron ostoksia.

Siis: kuka korvaa?

52

9378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moiseen törmänyt

      mutta olivathan vaatteet varmasti nimikoituja? Olisi ainakin helpompi tarkistaa päiväkodissa vielä olevien vaatteiden joukosta. Jos lapseltasi on haalari kadonnut, voitko varmuudella todistaa, että haalari katosi juuri päiväkodista?

      Kerran eräs äiti vaati päiväkotiamme korvaamaan kadonneet kuravaatteet. Lupasimme, mutta siten, että äiti käy itse ostamassa, tuo kuitit meille ja saa rahat tililleen kaupungin normaalin laskunmaksukäytännön mukaisesti. Äiti ei koskaan meille kuitteja toimittanut eikä sitten enää vaatinut korvaustakaan.

      • mainiota

        Olen siis alkuperäinen kysyjä. Hyvä juttu, että kokemuksesi mukaan päiväkoti korvaa hävinneet vaatteet. Minun tuttavaltani hävisi juuri päiväkodissa Reimatec-haalari ja hän on asiasta aika järkyttynyt ja ei mokoma ole edes päiväkodilta kehdannut pyytää korvausta. Hyvä uutinen siis etenkin hänelle, kuten myös minulle, joka aloin myös pelätä omien haalareiden kohtaloa. Ei minulla nimittäin ole millään varaa ostaa kaksia kalliita ja laadukkaita haalareita ostaa samana vuonna. Meillä ei ole vielä ollut vastaavaa ongelmaa, mutta hankalaa olisi, jos noin kävisi. Kyllä vain. Nimikoin kaikki lapseni vaatteeet ja kengät huolellisesti.


      • ......

        ei ollut rahaa ostaa niitä kuravaatteita. Ei paljon hyödytä vaikka saisi rahat jälkikäteen, jos ei ole varaa ostaa niitä etukäteen. Ei sitä kaikille kehtaa kertoa, ettei ole rahaa :(


      • kierrättämällä löytyy
        ...... kirjoitti:

        ei ollut rahaa ostaa niitä kuravaatteita. Ei paljon hyödytä vaikka saisi rahat jälkikäteen, jos ei ole varaa ostaa niitä etukäteen. Ei sitä kaikille kehtaa kertoa, ettei ole rahaa :(

        joilla lapsi voi leikkiä ja touhuta ulkona säässä kuin säässä kannattaa hankkia. Halvemmallakin saa uusia ja laadukkaita ulkoilu-vaateita sekä sellaisia joiden pukeminen onnistuu lapselta itseltäänkin samaten sisälle tullessa riisuutuminen niistä.
        Kurja olla vahtimassa lapsia, jotka eivät saa leikkiä ja vaatteita on varottava likaamasta.
        Ts. ulkoiluun sopiva vaatetus,ei niitä parhaimia vetimiä päälle, nimikoituna (kuulakynän jälki pysyy pesussa), ja aamulla ennen kotoa lähtöä vilkaisu ulos ikkunasta jolloin vaatetus mahd. osuisi kohdalleen. Usein ne kadoneet vaatteet ym.tavarat palautunevat vääristä "kodeista" aikanaan.


      • mummu2
        mainiota kirjoitti:

        Olen siis alkuperäinen kysyjä. Hyvä juttu, että kokemuksesi mukaan päiväkoti korvaa hävinneet vaatteet. Minun tuttavaltani hävisi juuri päiväkodissa Reimatec-haalari ja hän on asiasta aika järkyttynyt ja ei mokoma ole edes päiväkodilta kehdannut pyytää korvausta. Hyvä uutinen siis etenkin hänelle, kuten myös minulle, joka aloin myös pelätä omien haalareiden kohtaloa. Ei minulla nimittäin ole millään varaa ostaa kaksia kalliita ja laadukkaita haalareita ostaa samana vuonna. Meillä ei ole vielä ollut vastaavaa ongelmaa, mutta hankalaa olisi, jos noin kävisi. Kyllä vain. Nimikoin kaikki lapseni vaatteeet ja kengät huolellisesti.

        Joo vaikka nimikoitu tyttären pojan kengät silti jossain muualla jalassa???

        Olen tosi vihainen jos eivät vanhemmat osaa katsoa että on omat kengät jalassa....


      • Anonyymi

        Kotivakuutus ...


    • vastuunkantajia

      päiväkodeista, meiltä katosi repullinen vaatteita, sadeasu, saappaat, epäilen erästä hoitajaa, mutta milläs todistaa. Aion käydä tarkistamassa sen pyykkinarut jos löytyisi sieltä, mutta vastuutonta sakkia on päiväkodeissa. Kyllä meteli nousisi jos niiden nokan alta häviäisi puurovati.

      • ja sinun...

        puurotraumasi. Keitä itsellesi kattilallinen ja lopeta typerät juttusi.


    • Tapiiri

      Ihan ekaksi kannattaa tilata nimilappuja ja ommella ne jokaiseen vaatteeseen, myös kenkiin. Meillä on joskus mennyt joku vaate toisen lapsen kotiin ja sieltä sitten kiltisti palautettu muutaman päivän päästä kun on huomattu että ei olekaan oma. Ei ole kummoinen työ nimikoida kaikki vaatteet mitkä menee tarhaan.

      • Hukkapiilo

        ihan uudet gollegehousut. Vein ekaa kertaa vaihtohousuiksi tarhaan ja nimi kirjoitettu siihen kokolapun taake. Ne vaan katos. Kerran hain lasta tarhasta, ni oli samanlaiset golleget ja kurkkasin, ni kokolappu oli leikattu irti. En tiedä.
        En kyl ikinä sanonu mitään kellekkään. Hoitajilla on varmaan tarpeeksi hommia muutenkin, ei kerkii opetella ja seurata kaikkien vaatteita ja niistä toisista en ois voinnu mitään todistaa. (Jos olivat mun lapsen, ni meni kai tarpeeseen). Haalareista oisin kyl sanonu, jos katois.


      • hoitaja22
        Hukkapiilo kirjoitti:

        ihan uudet gollegehousut. Vein ekaa kertaa vaihtohousuiksi tarhaan ja nimi kirjoitettu siihen kokolapun taake. Ne vaan katos. Kerran hain lasta tarhasta, ni oli samanlaiset golleget ja kurkkasin, ni kokolappu oli leikattu irti. En tiedä.
        En kyl ikinä sanonu mitään kellekkään. Hoitajilla on varmaan tarpeeksi hommia muutenkin, ei kerkii opetella ja seurata kaikkien vaatteita ja niistä toisista en ois voinnu mitään todistaa. (Jos olivat mun lapsen, ni meni kai tarpeeseen). Haalareista oisin kyl sanonu, jos katois.

        Meillä on ollut tällänen tilanne noiden housujen kanssa..
        Mustia ja t.sininisiä housuja oli 4kpl ilman omistajaa. Niitä kyseltiin lähes kyllästymiseen asti vanhemmilta että onko heidän, kukaan ei tuntenut omakseen! Meillä oli omat aavistuksemme ja muistikuvia kenen lähes varmasti oli, mutta äiti ei tuntenut..
        On siis mahdollista että teidänkin housut on jonkun toisen kotona, joka ei välitä katsoa lukeeko niissä nimeä :(
        Ja moni ostaa kirpparilta vaatteita eikä välitä jos niissä on "entisen" omistajan nimi..

        Haalarian katoamista kyllä ihmettelen suuresti..


    • katoaa vaatteita

      Meillä vaatteet ovat nimikoituja, silitys/ompelunauhoilla tai tussilla, joka ainoa vaate sukkia myöten. Mutta silti niitä katoaa jatkuvasti. Minä muistan kyllä valittaa jokaisesta kadonneesta vaatekappaleesta.

      Useimmiten kadonnut vaate on uusi / uudehko (on nimikoitu), jonka joku vanhempi on kahminut mukaansa naulakosta. Sitten kotona ei viitsitä avata lapsen kassia eikä osata ihmetellä, kun kassissa on väärän lapsen vaatteita. Nokian saappaat katoavat useasti, halpiskumpparit kyllä säilyvät päiväkodissa. Uudet kurahanskat lähtevät myös joidenkin vanhempien matkaan, ei vissiin ole varaa ostaa omia. Olen saanut lapseni kurahanskat takaisin, nimi oli vain kylmästi tussilla vedetty yli!

      Meidän päiväkodissa ongelmana on ollut myös perhepäivähoidon varalapset vanhempineen. Kun he tyhjentävät naulakon muidenkin lasten vaatteista, niin näitä vaatteita on todella hankala saada takaisin. Viimeeksi katosi t-paita ja collegehousut, ja niitä etsittiin parisen viikkoa, ennen kuin joku keksi, minne vaatteet olivat joutuneet. Vaatteiden takaisinsaaminen kesti toiset kaksi viikkoa. Kun uhkailin laittaa korvausvaatimuksen päiväkodille, niin johan alkoi vaatteet tulla perhepäivähoitolapsilta takaisin.

      Eli mitä opin? Päiväkotiin ei voi viedä asiallisia varusteita, koska ne katoavat. Varavaatteiksi kannattaa laittaa ne kaikkein nuhjuisimmat kirpparivaatteet, ne säilyvät. Kuravaatteet on tarkistettava joka päivä, että ovatko paikalla ja hoitajille huomautettava heti, jos ei ole. Ja, vaikka niin inhottavalta tuntuukin, sellaiset vähän saviset/hiekkaiset kuravaatteet ja saappaat säilyvät paremmin päiväkodissa kuin uutuuttaan kiiltävät.

      Ja jos jotain katoaa, niin kadonneesta vaatteesta on sanottava joka päivä ja mahdollisimman monelle hoitajalle, tieto ei muuten kulje eteenpäin. Päiväkoti on korvausvelvollinen, jos nimikoitu vaate häviää hoitopäivän aikana.

      • estetään?

        Mitenkähän se estetään, ettei toinen vanhempi sitten ota jotain toiselle kuuluvaa mukaansa. Siis tarkoitan, että kuinka päiväkodin henkilökunta sen estäisi. Valvontakameratko ja poliisi paikalle ja syyte varkaudesta ! Vai mitä sitten......:)


      • jjj_

        Itse otin tavaksi vetää tussilla lapsen nimen selkeästi näkyvään paikkan, ei siis mennekkään vuoreen tai käänteisiin, vaan kinttaissa suoraan kämmenselkään ja haalareissa olkapäähän. Aika röyhkeä pitää olla, jos kehtaa sellaisen sutata yli ja kirjoittaa oman lapsen nimen viereen.

        Tuokaan ei kyllä estä ihmistä, jolla on kleptomania, nehän varsataa, vaikka eivät tarvitsisi tai voisi käyttää tavaroita.

        Perhepäivähoitajista tuli mieleen yksi tyyppi, joka keräsi pihalta aina kaikki lelut omaan kassiinsa. Aloimme ihmetellä kun lasten nimillä varustetut hiekkalaatikkolelut alkoi kadota. Täti ei pitänyt tekoaan yhtään minään, ei vaan kuulema viitsinyt alkaa katsomaan kennen ne oli, ei sillä kuulema ollut mitään väliä!


    • jjj_

      Ei kunta ole vastuussa kolmannen osapuolen varkauksista.

      Periaatteessa se korvaa, joka ne vei, mutta ilmeisesti olisi kyllä jo pyytänyt takaisin jos tietäisit ja voisit todistaa.

      Vaatteita katoaa vahingossa, eli niitä kulkeutuu väärin paikkoihin ja hukkaa tietymättömiin. Joskus joku voi viedä niitä vahingossa, eikä uskalla tai viitsi palauttaa tai ei edes huomaa ylimääräisiä tai vaihtuneita vaatteita.

      Tietysti joukkoon mahtuu myös epärehellisä, jotka vaihtaa tai vie vaatteita tahalla.

      Meillä katosi yhden talven aikana neljä kauluria. Puutokset huomattiin vasta, kun alettiin kotona laskemaan ja ihmettelemään, kun niitä ei löydy mistään. Muistin että samanlaisia oli venynyt pitkin talvea tarhan löytötavaralaatikossa. Kun kysyin niitä, niin tarhatäti meni vähän vaikeaksi ja todettiin että nyt niitä ei ole korissa yhtään. Ilmeisesti joku oli vienyt ne tai sitten ne oli vain annettu jollekkin tarvitsevalle. Tosin en tietenkään voi olla varma että meidän kaulurit edes katosi tarhaan.

    • päiväkotiko

      Minä olen aloittaja ja tiedän yhden, jolta katosi reimatecin ulkoiluhaalari päiväkodista. Myös olisi kurjaa, jos joku rakas tai mieluisa vaate katoaisi. Päiväkodeissa tuntuu olevan vähän hällä väliä -meininkiä. Laittaisivat lukolliset kaapit, joihin henkilökunnalla on yleisavain ja vanhemmilla omaansa. Olen kyllä nimikoinut. Vähän kyllä tuntuu hurjalta laittaa nimi tusseilla ulkopuolelle haalariin.

      Korvaako päiväkoti, jos jotain arvokasta todella katoaa. Siis vaikkapa joku yli sadan euron haalari?

      Olen lukenut mielenkiinnolla kirjoituksianne. Mielelläni luen lisääkin.

      • kun sitten

        tarttisi jokaisella lapsellakin olla avain kaulassa, että pääsisi omaan lokeroonsa. Aika hurja ehdotus toivottavasti tuollaiseen ei koskaan jouduta menemään. Miksi se nimi pitäisi haalarin ulkopuolelle laittaaa????


      • ja vanhemmilla
        kun sitten kirjoitti:

        tarttisi jokaisella lapsellakin olla avain kaulassa, että pääsisi omaan lokeroonsa. Aika hurja ehdotus toivottavasti tuollaiseen ei koskaan jouduta menemään. Miksi se nimi pitäisi haalarin ulkopuolelle laittaaa????

        Se avain olisi tädillä ja vanhemmilla vain. Tädeillä siis yleisavain. Ehkä isoimmilla lapsilla voisi olla omakin avain. Olisi hyvä systeemi, kun laadukkaat vaatteet ovat arvotavaraa.

        Nimi haalareiden ulkopuolella oli tässä keskustelussa jonkun ehdotus ja siksi, että haalaria ei ainakaan siinä ryhmässä voisi kukaan muu käyttää ja jälleenmyyntiarvo laskisi paljon. Eli ei varastettaisi niin helposti.


      • ja vieläpä laittaa myyntiin?
        ja vanhemmilla kirjoitti:

        Se avain olisi tädillä ja vanhemmilla vain. Tädeillä siis yleisavain. Ehkä isoimmilla lapsilla voisi olla omakin avain. Olisi hyvä systeemi, kun laadukkaat vaatteet ovat arvotavaraa.

        Nimi haalareiden ulkopuolella oli tässä keskustelussa jonkun ehdotus ja siksi, että haalaria ei ainakaan siinä ryhmässä voisi kukaan muu käyttää ja jälleenmyyntiarvo laskisi paljon. Eli ei varastettaisi niin helposti.

        aika urbaanilegenda.


      • kaheli
        ja vieläpä laittaa myyntiin? kirjoitti:

        aika urbaanilegenda.

        kyllä joku kaheli tekee niinkin. Kaikkialla on varkaita. Ei ole urbaanilegenda, vaan totta.


      • jjj_
        ja vieläpä laittaa myyntiin? kirjoitti:

        aika urbaanilegenda.

        Kyllä niitä vaatteita kuitenkin välillä katoaa tarhasta ja yksi mahdollisuus on että joku varstaa niitä.


      • Anonyymi
        ja vanhemmilla kirjoitti:

        Se avain olisi tädillä ja vanhemmilla vain. Tädeillä siis yleisavain. Ehkä isoimmilla lapsilla voisi olla omakin avain. Olisi hyvä systeemi, kun laadukkaat vaatteet ovat arvotavaraa.

        Nimi haalareiden ulkopuolella oli tässä keskustelussa jonkun ehdotus ja siksi, että haalaria ei ainakaan siinä ryhmässä voisi kukaan muu käyttää ja jälleenmyyntiarvo laskisi paljon. Eli ei varastettaisi niin helposti.

        Eimkannata päiväkotiin ostella mitään kalliita vaatteita, ennemmin vaikka ostaa kirppikseltä ja käyttää niitä parempia vaatteita kotona ja kyläillessä.
        Joillain ihmisillä on verissä se varastaminen niin että se on sama ongelma vanhusten hoidossa , tavaroita vaan katoaa kuten villatakkeja joita omaiset ovat ostelleet ja jos sattuu olemaan sievät tohvelit niin hyvin menee kaupaksi.
        Kamalaa että sellaisia edes palkataan töihin, he saisivat olla jossain sellaisessa paikassa missä on kameravalvonta aina päällä. Perhanan pitkäkynnet


    • haalareihin..

      ..mutta muuten kadonneisiin vaatteisiin..
      Meidän pienessä päiväkodissa jos on "kodittomia" vaatteita niitä vähintään kerran kysytään jokaisen lapsen äidiltä/isältä ja sitten laitetaan ilmoitustaululle viikoksi-pariksi roikkumaan.
      Jos ei omistajaa löydy, kirjoitetaan lappuun päiväkoti ja laitetaan varavaatteuden joukkoon.

      Joskus on sitten tullut valituksia että miksi meidän vaatteessa lukee päiväkoti ym. vaikka KAIKILTA perheiltä on kysytty henk.koht. aiemmin kyseistä vaatetta.
      Että ainoastaa päiväkotia ei voi syyttää kadonneista vaatteista..

      • niin että

        Luulenpa, että on niin, että olette kysynyt isältä ja äiti huomaa sitten, että oma vaate on päiväkodin varavaatteena. Tai sitten, että kumminkaan ette ole muistanut ihan kaikilta kysyä. Esim, joku on ollut poissa ja häneltä ei ole kysytty.


      • Vaate
        niin että kirjoitti:

        Luulenpa, että on niin, että olette kysynyt isältä ja äiti huomaa sitten, että oma vaate on päiväkodin varavaatteena. Tai sitten, että kumminkaan ette ole muistanut ihan kaikilta kysyä. Esim, joku on ollut poissa ja häneltä ei ole kysytty.

        Meillä on kori jossa on löytyneet/nimettömät vaatteet.Joskus on sattunut niin,että vanhemmat sanovat ettei tämä ole meidän vaate,mutta kuitenkin lapsella on ollut aamulla tämä vaate tullesssa päällä.Hanskat,sukat on sellaisia mitä venyy joka paikassa(nimettömiä sellaisina).
        Huomatkaa vanhemmat,että lapsenne itse kuljettavat myös vaatteita,eli syy ei ole aina aikuisissa että vaatteet häviää.Niitä vaatteita on myös kiva heitellä,joten kun vaatetta aletaan etsiä..on pengottava joka paikka ja nurkkaus.Ilmoittakaa reilusti henkilökunnalle jos joku vaate on hukassa,muuten emme osaa edes epäillä että jokin on hukassa.Ja niinkuin täällä on mainittukin,vaatteita menee välillä vääriin lokeroihin ja reppuihin joten niitä voi myös tiedustella ilmoituksella.


      • onko
        Vaate kirjoitti:

        Meillä on kori jossa on löytyneet/nimettömät vaatteet.Joskus on sattunut niin,että vanhemmat sanovat ettei tämä ole meidän vaate,mutta kuitenkin lapsella on ollut aamulla tämä vaate tullesssa päällä.Hanskat,sukat on sellaisia mitä venyy joka paikassa(nimettömiä sellaisina).
        Huomatkaa vanhemmat,että lapsenne itse kuljettavat myös vaatteita,eli syy ei ole aina aikuisissa että vaatteet häviää.Niitä vaatteita on myös kiva heitellä,joten kun vaatetta aletaan etsiä..on pengottava joka paikka ja nurkkaus.Ilmoittakaa reilusti henkilökunnalle jos joku vaate on hukassa,muuten emme osaa edes epäillä että jokin on hukassa.Ja niinkuin täällä on mainittukin,vaatteita menee välillä vääriin lokeroihin ja reppuihin joten niitä voi myös tiedustella ilmoituksella.

        Onko kellekään todella siis maksettu korvausta kadonneesta vaatteesta. Miten on. Kyllä mä pyytäisin vaikka kadonneista sukkahousuista korvausta nehän maksaa yli 5 euroa.


      • haalareihin..
        niin että kirjoitti:

        Luulenpa, että on niin, että olette kysynyt isältä ja äiti huomaa sitten, että oma vaate on päiväkodin varavaatteena. Tai sitten, että kumminkaan ette ole muistanut ihan kaikilta kysyä. Esim, joku on ollut poissa ja häneltä ei ole kysytty.

        Kysytty on tasan varmasti kaikilta.
        Koska sitten kun on useampi löytövaate pyydämme jokaista vanhempaa katsomaan löytövaatteet ja merkkaamme nimilistaan ketkä ovat katsoneet juuri sen takia ettei tule sanomisia ettei heiltä ole kysytty.
        Ja myös vanhempien ON OSATTAVA katsoa siitä ilmoitustalulta löytövaatteet vaikkei niitä olisi erikseen kysyttykkään!
        Aina on niin helppo syyttää päikkäriä.. :(


    • pk:ssa kävi näin

      Meillä pk:ssa hävisi paljon hyväkuntoisia lasten vaatteita. Aloimme epäillä erästä äitiä kun meistä hoitajista monet yllättivät hänet tutkimassa toisten lasten lokeroita.
      Sanoin kyllä kerran tuolle äidille ettei hän voi mennä tutkimaan toisten lokeroita, että jos etsii jotain tulee kysymään henkilökunnalta.
      Päätimme, että jollakin hoitajista oli aina eteiseen"asiaa" kun tuo äiti tuli lapsiaan hakemaan tai tuomaan.
      Kumma kyllä, vaatteiden katoaminen loppui kun epäillyn äidin lapset jäivät pois pk:sta.

      • tätitätipäiväk.

        Ei sitä kalleinta haalaria päiväkotiin muutenkaan. Kun se sitten on ekaa kertaa päällä se satasen haalari ja lapsi kaatuu pahasti ja se on polvesta halki kallis haalari,sekin on pk-n vika. Kannattaa ostaa kierrätysvaatteita päiväkotikäyttöön, ei siellä kannata olla satasen vetimissä. Puuroa kaatuu syliin,maitoa vaatteille, ei niitä henkilökunta pese ja se vaate saattaa olla pilalla sen tien. Ihan tavallisia halpoja käyttövaatteita kiitos,nimikoituna!
        ps. meikkäkin on aikaajoin "pyykkinaru" eteisessä ja siitä saa etsiä omansa. Hmmm kas kummaa illalla siellä on jäljellä vaikka mitä, ei ole kenekään!


      • äitinä
        tätitätipäiväk. kirjoitti:

        Ei sitä kalleinta haalaria päiväkotiin muutenkaan. Kun se sitten on ekaa kertaa päällä se satasen haalari ja lapsi kaatuu pahasti ja se on polvesta halki kallis haalari,sekin on pk-n vika. Kannattaa ostaa kierrätysvaatteita päiväkotikäyttöön, ei siellä kannata olla satasen vetimissä. Puuroa kaatuu syliin,maitoa vaatteille, ei niitä henkilökunta pese ja se vaate saattaa olla pilalla sen tien. Ihan tavallisia halpoja käyttövaatteita kiitos,nimikoituna!
        ps. meikkäkin on aikaajoin "pyykkinaru" eteisessä ja siitä saa etsiä omansa. Hmmm kas kummaa illalla siellä on jäljellä vaikka mitä, ei ole kenekään!

        olen sitä mieltä, että minä en lastani surkeasti päiväkotiin pue. se kallein haalari kun on lämmön- ja kosteudenpidoltaan se paras. jos lapseni on 8-10 tuntia viitenä päivänä viikossa hoidossa eikä me edes pahemmin hoitopäivän päätteeksi talvella ainakaan ulkoilla, niin tottakai lapsi pitää sitä parasta haalaria pk:ssa. pitäisikö lapseni värjötellä huonoissa vetimissä siksi, että jotkut pelkäävät pitkäkyntisiä?

        ja kierrätysvaatteita pk:iin. hah. minä ainakin puen lapseni siististi enkä millään kirpparirytkyillä (anteeksi ilmaus - tiedän, että sieltä löytyy ihan kunnonkin kamaa).

        meidän pk:sta ei ainakaan minun tietääkseni ole mitään kadonnut. joskus joku rukkanen tai sukka on mennyt hukkaan tai joskus joku vaate väärän lapsen reppuun, mutta aina ovat palanneet oikealle omistajalle.


      • kun ne
        tätitätipäiväk. kirjoitti:

        Ei sitä kalleinta haalaria päiväkotiin muutenkaan. Kun se sitten on ekaa kertaa päällä se satasen haalari ja lapsi kaatuu pahasti ja se on polvesta halki kallis haalari,sekin on pk-n vika. Kannattaa ostaa kierrätysvaatteita päiväkotikäyttöön, ei siellä kannata olla satasen vetimissä. Puuroa kaatuu syliin,maitoa vaatteille, ei niitä henkilökunta pese ja se vaate saattaa olla pilalla sen tien. Ihan tavallisia halpoja käyttövaatteita kiitos,nimikoituna!
        ps. meikkäkin on aikaajoin "pyykkinaru" eteisessä ja siitä saa etsiä omansa. Hmmm kas kummaa illalla siellä on jäljellä vaikka mitä, ei ole kenekään!

        Mutta kun ne laadukkaimmat haalarit ostetaan juuri päiväkotikäyttöä varten, sillä siellähän sitä ulkoillaan eniten. Ei sillä niin paljoa olisi kotona käyttöä. Sitäpaitsi kotona voi paremmin pukea vallitsevan sään mukaiset vaatteet. Kallis haalari käy kaikilla ilmoilla. Lukolliset kaapit olisivat tosiaankin hyvä juttu.


      • sitten

        No, kerro sitten, korvattiinko nämä kadonneet vaatteet omistajilleen. Eli korvasiko päiväkoti ne.


      • tätitätipäiväk.
        äitinä kirjoitti:

        olen sitä mieltä, että minä en lastani surkeasti päiväkotiin pue. se kallein haalari kun on lämmön- ja kosteudenpidoltaan se paras. jos lapseni on 8-10 tuntia viitenä päivänä viikossa hoidossa eikä me edes pahemmin hoitopäivän päätteeksi talvella ainakaan ulkoilla, niin tottakai lapsi pitää sitä parasta haalaria pk:ssa. pitäisikö lapseni värjötellä huonoissa vetimissä siksi, että jotkut pelkäävät pitkäkyntisiä?

        ja kierrätysvaatteita pk:iin. hah. minä ainakin puen lapseni siististi enkä millään kirpparirytkyillä (anteeksi ilmaus - tiedän, että sieltä löytyy ihan kunnonkin kamaa).

        meidän pk:sta ei ainakaan minun tietääkseni ole mitään kadonnut. joskus joku rukkanen tai sukka on mennyt hukkaan tai joskus joku vaate väärän lapsen reppuun, mutta aina ovat palanneet oikealle omistajalle.

        vaatteista, en! Ei tarvitse olla surkeita vaikka edullisesti pukeekin. Ja ei sinne kotiin sitten osteta sitä älyn kallista haalaria naulaan...halvempikin siis kelpaa!


      • pk:ssa kävi näin.
        sitten kirjoitti:

        No, kerro sitten, korvattiinko nämä kadonneet vaatteet omistajilleen. Eli korvasiko päiväkoti ne.

        Valitettavasti niitä ei korvattu. Mutta kyllä meitäkin otti päähän kun uudet, hyväkuntoiset vaatteet hävisivät.


      • ettei
        pk:ssa kävi näin. kirjoitti:

        Valitettavasti niitä ei korvattu. Mutta kyllä meitäkin otti päähän kun uudet, hyväkuntoiset vaatteet hävisivät.

        Uskomatonta, ettei korvattu. Kai kantelitte asiasta jonnekin, minne nyt päiväkotien toiminnasta ylipäätään voi kannella. Kyllä päiväkodin velvollisuus olisi huolehtia heille hoidettavaksi annetusta lapsesta ja omaisuudesta. Törkeää kertakaikkiaan.


      • edullisesti
        tätitätipäiväk. kirjoitti:

        vaatteista, en! Ei tarvitse olla surkeita vaikka edullisesti pukeekin. Ja ei sinne kotiin sitten osteta sitä älyn kallista haalaria naulaan...halvempikin siis kelpaa!

        Edullisesti ei pysty ostamaan vaatetta, joka on sekä vedenpitävä, että hengittää. Jotain huonolaatuista hetikastuvaa saa halvalla tai kirpparilta sellaista, joka on jo vedenpitävyytensä menettänyt.


      • jjj_
        ettei kirjoitti:

        Uskomatonta, ettei korvattu. Kai kantelitte asiasta jonnekin, minne nyt päiväkotien toiminnasta ylipäätään voi kannella. Kyllä päiväkodin velvollisuus olisi huolehtia heille hoidettavaksi annetusta lapsesta ja omaisuudesta. Törkeää kertakaikkiaan.

        Minusta se on ihan selvä juttu ettei tarhan tarvi korvata kadonneita vaatteita, jos et voi osoittaa että henkilökunta olisi syyllistynyt rikokseen.

        Meidän tarhassa vaihtuneet tavarat on saatu aika helposti takaisin. Tarhatädit tuntuu tietävän (pelottavan hyvin) mitä vaatteita kennelläkin on ja jos ilmoittaa että meidän Mirkulta on vaihtunut toinen kenkä, niin tarhatäti tietää heti että Milkalla ja Evellä on samanlaiset kengät, kysytäämpä heidän vanhemmiltaan. Siitä huolimatta tavaroita hukuu jonkin verran, lähinnä kinttaita, sukkia yms.


      • Pk-täti
        ettei kirjoitti:

        Uskomatonta, ettei korvattu. Kai kantelitte asiasta jonnekin, minne nyt päiväkotien toiminnasta ylipäätään voi kannella. Kyllä päiväkodin velvollisuus olisi huolehtia heille hoidettavaksi annetusta lapsesta ja omaisuudesta. Törkeää kertakaikkiaan.

        Minkäs teet jos toinen vanhempi ottaa toisen lapsen vaatteen/vaatteita?! Eikä se ole nimikoinnista kiinni. Toki huolehditaan lapsista parhaamme mukaan, mutta jokaista vaatetta ei ehdi pitää silmällä. Miettikää nyt ihmiset vähän mitä päiväkodeilta vaaditte. Helppo viedä lapsi muiden hoidattaviksi ja sitten vaaditaan, että oman lapsen hoito on samanlaista kuin kotona.


      • niin...
        Pk-täti kirjoitti:

        Minkäs teet jos toinen vanhempi ottaa toisen lapsen vaatteen/vaatteita?! Eikä se ole nimikoinnista kiinni. Toki huolehditaan lapsista parhaamme mukaan, mutta jokaista vaatetta ei ehdi pitää silmällä. Miettikää nyt ihmiset vähän mitä päiväkodeilta vaaditte. Helppo viedä lapsi muiden hoidattaviksi ja sitten vaaditaan, että oman lapsen hoito on samanlaista kuin kotona.

        sen takia päiväkotiin pitääkin viedä kaikkein kamalimmat rytkyt, ne ei lähde kenenkään matkaan. Ja kun kurahousutkin pitää sopivan likaisina, niin nekin pysyy päiväkodissa. Aikaisemmin kun lasten kurahousut olivat aina puhtaat, ne katoilivat vähän väliä, mutta nyt kun en enää viitsi huuhdella niitä yhtä usein, niin johan pysyvät päiväkodin naulakossa. Surullista, mutta totta.

        Mutta aina ei ole toki vanhemmista kyse. Ainakin omien lasten päiväkodissa on sisälukutaidottomia hoitajia, koska oman lapsen lokerosta saattaa löytyä useamman lapsen vaatteita. Ei siis viitsitä katsoa lapusta, kenen vaate on kyseessä, vaan heitetään vain johonkin lokeroon, ja sitten syytetään muita (lapsia / vanhempia). Ja korostan vielä, että lasteni vaatteet on merkattuja ja taatusti niin, että puolisokea mummokin näkee lukea nimen.


      • eräs lastenhoitaja
        niin... kirjoitti:

        sen takia päiväkotiin pitääkin viedä kaikkein kamalimmat rytkyt, ne ei lähde kenenkään matkaan. Ja kun kurahousutkin pitää sopivan likaisina, niin nekin pysyy päiväkodissa. Aikaisemmin kun lasten kurahousut olivat aina puhtaat, ne katoilivat vähän väliä, mutta nyt kun en enää viitsi huuhdella niitä yhtä usein, niin johan pysyvät päiväkodin naulakossa. Surullista, mutta totta.

        Mutta aina ei ole toki vanhemmista kyse. Ainakin omien lasten päiväkodissa on sisälukutaidottomia hoitajia, koska oman lapsen lokerosta saattaa löytyä useamman lapsen vaatteita. Ei siis viitsitä katsoa lapusta, kenen vaate on kyseessä, vaan heitetään vain johonkin lokeroon, ja sitten syytetään muita (lapsia / vanhempia). Ja korostan vielä, että lasteni vaatteet on merkattuja ja taatusti niin, että puolisokea mummokin näkee lukea nimen.

        Mistä päättelet että juuri hoitohenkilöstö on sitä lukutaidotonta porukkaa? Mikset usko, että tosiaan toiset lapset saattavat erehdyksessä laittaa vaatteita vääriin lokeroihin? Jopa oma lapsesi kaiketi joskus vahingossa niin tekee?

        Jos kerran olet erityisen selvästi merkannut lastesi vaatteet, niin eikös tuntuisi loogiselta, että niitä vaatteita vaihtelee henkilöt, jotka oikeasti ovatkin lukutaidottomia, eli lapset? Vaikka puolisokeat muummotkin näkisivät nimet lapsesi vaatteissa, eivät alle kouluikäiset lapset vielä osaa lukea niitä nimiä. Miksi epäilet henkilökuntaa, vaikka loogista olisi juuri se, että toiset lapset erehtyvät lokeroista?


      • Anonyymi
        pk:ssa kävi näin. kirjoitti:

        Valitettavasti niitä ei korvattu. Mutta kyllä meitäkin otti päähän kun uudet, hyväkuntoiset vaatteet hävisivät.

        Katsele netistä siellä myydään lastenvaatteita, voit löytää omasi sieltä tekstillä
        ” lapsi kasvanut ulos haalaristaan ” laatutavaraa kun myy vähän halvemmalla niin moni ostaa.ja pitkäkyntinen saa ilmaista rahaa.


    • lapsenne

      perhepäivähoitoon...
      meillä ollut 3 lasta pph:lla, muutamia eri hoitajia... ikinä ei ole vaatteita kadonnut! laitoksissa tällaista sattuu!!! oli sit sairaala, vanhainkoti tai päiväkoti kyseessä!

      • jossukka

        kyllä munkin mielestäni päiväkodin pitäisi maksaa. me maksamme kallista päivähoitomaksua ja siihen kuuluu lapsenhoidon ohella myös vaatteista hoitaminen, erikseen tietty on jos on vaikkapa lelupäivä, pitäisi silloin myös ilmoittaa vanhemmille kadonneiden lelujen korvattavuuksista. esim ettei niitä korvata. mutta ettei lasten vaatteita korvattaisi, kuulostaa kyllä tosi väärältä. kun vanhemmat tuovat tai hakevat pitäisi mun mielestäni hoitajan tulla muutenkin "vastaan ottomaan" ja saattamaan lapsi hoidosta, sekä kertomasan vanhemmille päivästä yms. Kun mun lapseni oli viä p.kodissa vein lapsen aikaisin hoitoon jolloin oli 2-3 hoitajaa paikalla. istuskelivat salissa juttelemassa, eivätkä ikinä tulleet vastaan. kun hain tyttöä hoidosta tulivat hoitajat harvoin ovelle tai etieseen. tiesivät kyllä ajan milloin haen. tyttö oli monesti yksikseen koska muut olivat silloin päiväunilla ja hoitaja muka joutui aina itse tyhjentää ruokakärryt keittiössä. täysin tiedän ettei työ ainakaan siellä p.kodissa kuulunut hoitajille, tutustuin myöhemmin keittiötätsyyn ja olin samassa paikassa töissä kahden vuoden jälkeen. kurjaa oli että tyttö jätettiin niin pitkäksi aikaa yksin 3 ja 4 vuotiaana. joskus otin oikein kellosta ajan saapumisestani oli kulunut yli 20min, en tiedä kauanko tyttö oli sitä aiemmin ollut yksin. sinä kertana sit sdanoin siitä hoitajalle, puolusteli vain sillä et muka joutuu viedä sen kärryn. aikaa ei edes tyhjentämiseen kulu niin kauaa. olen itsekin tehnyt samaa työtä isommissa p.kodeissa.


      • sinullakin ja muilla
        jossukka kirjoitti:

        kyllä munkin mielestäni päiväkodin pitäisi maksaa. me maksamme kallista päivähoitomaksua ja siihen kuuluu lapsenhoidon ohella myös vaatteista hoitaminen, erikseen tietty on jos on vaikkapa lelupäivä, pitäisi silloin myös ilmoittaa vanhemmille kadonneiden lelujen korvattavuuksista. esim ettei niitä korvata. mutta ettei lasten vaatteita korvattaisi, kuulostaa kyllä tosi väärältä. kun vanhemmat tuovat tai hakevat pitäisi mun mielestäni hoitajan tulla muutenkin "vastaan ottomaan" ja saattamaan lapsi hoidosta, sekä kertomasan vanhemmille päivästä yms. Kun mun lapseni oli viä p.kodissa vein lapsen aikaisin hoitoon jolloin oli 2-3 hoitajaa paikalla. istuskelivat salissa juttelemassa, eivätkä ikinä tulleet vastaan. kun hain tyttöä hoidosta tulivat hoitajat harvoin ovelle tai etieseen. tiesivät kyllä ajan milloin haen. tyttö oli monesti yksikseen koska muut olivat silloin päiväunilla ja hoitaja muka joutui aina itse tyhjentää ruokakärryt keittiössä. täysin tiedän ettei työ ainakaan siellä p.kodissa kuulunut hoitajille, tutustuin myöhemmin keittiötätsyyn ja olin samassa paikassa töissä kahden vuoden jälkeen. kurjaa oli että tyttö jätettiin niin pitkäksi aikaa yksin 3 ja 4 vuotiaana. joskus otin oikein kellosta ajan saapumisestani oli kulunut yli 20min, en tiedä kauanko tyttö oli sitä aiemmin ollut yksin. sinä kertana sit sdanoin siitä hoitajalle, puolusteli vain sillä et muka joutuu viedä sen kärryn. aikaa ei edes tyhjentämiseen kulu niin kauaa. olen itsekin tehnyt samaa työtä isommissa p.kodeissa.

        Niin, ne tädithän kai heti nousisivat vastarintaan, jos joutuisivat pitämään vaatteita lukollisissa kaapeissa. Heidän työmääränsähän tästä lisääntyisi. Ihmettelen, että lapsesi joutui odottelemaan sinua yksinään. Oli kai sille tädille helpompaa vain tyhjennellä niitä kärryjä.


      • huh huh
        jossukka kirjoitti:

        kyllä munkin mielestäni päiväkodin pitäisi maksaa. me maksamme kallista päivähoitomaksua ja siihen kuuluu lapsenhoidon ohella myös vaatteista hoitaminen, erikseen tietty on jos on vaikkapa lelupäivä, pitäisi silloin myös ilmoittaa vanhemmille kadonneiden lelujen korvattavuuksista. esim ettei niitä korvata. mutta ettei lasten vaatteita korvattaisi, kuulostaa kyllä tosi väärältä. kun vanhemmat tuovat tai hakevat pitäisi mun mielestäni hoitajan tulla muutenkin "vastaan ottomaan" ja saattamaan lapsi hoidosta, sekä kertomasan vanhemmille päivästä yms. Kun mun lapseni oli viä p.kodissa vein lapsen aikaisin hoitoon jolloin oli 2-3 hoitajaa paikalla. istuskelivat salissa juttelemassa, eivätkä ikinä tulleet vastaan. kun hain tyttöä hoidosta tulivat hoitajat harvoin ovelle tai etieseen. tiesivät kyllä ajan milloin haen. tyttö oli monesti yksikseen koska muut olivat silloin päiväunilla ja hoitaja muka joutui aina itse tyhjentää ruokakärryt keittiössä. täysin tiedän ettei työ ainakaan siellä p.kodissa kuulunut hoitajille, tutustuin myöhemmin keittiötätsyyn ja olin samassa paikassa töissä kahden vuoden jälkeen. kurjaa oli että tyttö jätettiin niin pitkäksi aikaa yksin 3 ja 4 vuotiaana. joskus otin oikein kellosta ajan saapumisestani oli kulunut yli 20min, en tiedä kauanko tyttö oli sitä aiemmin ollut yksin. sinä kertana sit sdanoin siitä hoitajalle, puolusteli vain sillä et muka joutuu viedä sen kärryn. aikaa ei edes tyhjentämiseen kulu niin kauaa. olen itsekin tehnyt samaa työtä isommissa p.kodeissa.

        "kyllä munkin mielestäni päiväkodin pitäisi maksaa. me maksamme kallista päivähoitomaksua ja siihen kuuluu lapsenhoidon ohella myös vaatteista hoitaminen"

        A) päivähoitomaksu kattaa noin viidenneksen todellissta kuluista
        B) päiväkodin ei kuulu hoitaa vaatteita
        C) päiväkoti vastaa vain henkilökuntansa töpeistä

        Jos joku varastaa vaatteita, niin varas on vastuussa


      • Anonyymi
        huh huh kirjoitti:

        "kyllä munkin mielestäni päiväkodin pitäisi maksaa. me maksamme kallista päivähoitomaksua ja siihen kuuluu lapsenhoidon ohella myös vaatteista hoitaminen"

        A) päivähoitomaksu kattaa noin viidenneksen todellissta kuluista
        B) päiväkodin ei kuulu hoitaa vaatteita
        C) päiväkoti vastaa vain henkilökuntansa töpeistä

        Jos joku varastaa vaatteita, niin varas on vastuussa

        Ei kait nyt kenenkään syyttömän mitään pidä maksaa! Kotivaa´kuutus kyllä korvaa varastetut vaatteet.


      • Anonyymi
        huh huh kirjoitti:

        "kyllä munkin mielestäni päiväkodin pitäisi maksaa. me maksamme kallista päivähoitomaksua ja siihen kuuluu lapsenhoidon ohella myös vaatteista hoitaminen"

        A) päivähoitomaksu kattaa noin viidenneksen todellissta kuluista
        B) päiväkodin ei kuulu hoitaa vaatteita
        C) päiväkoti vastaa vain henkilökuntansa töpeistä

        Jos joku varastaa vaatteita, niin varas on vastuussa

        Ihan niin ja jos sen laittaa systeemiin että,päiväkoti korvaa varastetun vaatteen niin luulenpa että näitä vaatteita alkaa katoamaan enemmän. Toisilla ihmisillä on moraali hukassa


    • pk korvaisi

      Minusta jutun ydin on siinä, että päiväkodin vastuulle on jätetty lapsi ja hänen vaatteensa. Oikeudenmukaista olisi, että päiväkoti korvaisi tohelointinsa. Laittakoot sitten vaikka lukolliset kaapit, jollei kuri muuten pysy.

      Vielä kamalampaa on karkailevat lapset. Kummallista, ettei sitä viimeisintä tapausta oltu edes huomattu, ennen kuin äitinsä soitti päiväkotiin. Ei ihme että tuollaisella valvonnalla vaatteeetkin häviävät.

    • 2v. + 4v .

      Ei henkilökunta niitä vaatteita varasta vaan toiset vanhemmat!!!

      Muiden vanhempienhan pitäisi korvata, jos jonkun haalari katoaa päiväkodista.Näin saataisiin kaikki vaatteiden katoamiset loppumaan ja vanhemmat tulisivat huolellisimmiksi lastensa vaatteiden suhteen.

    • Anonyymi

      Haalarikamerat on näppäriä tilanteiden tallennuksiin. Kannettaviakin on halvennettu. Kivaa päivää.

    • Anonyymi

      Niin tuo on ristiriitainen tuollainen juttu että rahattomana pitää ostaa jotta sitten saa rahaa ostaa, ei oikein toimi tuollainen järjestelmä, logiikkakin on vähän pyllyllään tuolloin.

    • Anonyymi

      Meillä kadonnut kaiken näköstä ja selvisi kenellä vaatteet on eikä meinannut palauttaa. Nyt ihan uudet kurahousut hävisi. Käytän nimitarroja vaatteissa. Nyt näin meidän kurahousut eteisessä päiväkodissa mihin oli kirjoitettu toisen lapsen nimi ja tarra revitty irti. Korvaako päiväkoti? Lapsi ei kerennyt käyttää kertaakaan. Sadetakki kuitenkin oli jätetty.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      3291
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2151
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1925
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe