KIRVESMIEHET!!!

witch87

Olen 19-vuotias likka ja opiskelen viimeistä vuotta puutarhuriksi. Ala ei kuitenkaan kiinnosta enää. Olen yrittänyt päättää mitä haluaisin alkaa opiskelemaan ensi vuonna. Kiinnostuin talonrakentamisen alasta. Olen yrittänyt etsiä alasta tietoa mutta haluaisin kuulla myös mielipiteitä alasta. Varsinkin kirvesmiehen hommat kiinnostavat. Tässä olisi muutama kysymys mihin haluaisin saada ainakin vastauksia:

1. Onko työ raskasta, jos on niin mitkä asiat ovat raskaita?
2. Mitä muita huonoja puolia alassa on?
3. Tekevätkö rakennusalan työntekijät myös sateella ulkohommia? Voiko silloin tehdä ylipäätänsä ulkohommia?
4. Kuinka paljon naisia alalla on töissä? Miksikä he ovat yleensä suuntautuneet?
5. Pärjäävätkö he alalla? (tarkoitan mm. raskaita hommia, missä tarvitaan voimia)

Olisi myös kiva jos kertoisit muutakin tärkeää tietoa mikä voi vaikuttaa päätökseeni alkaa opiskella alaa.
KIITOS TOSI PALJON VASTAUKSISTA JO ETUKÄTEEN =D

11

4006

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Timpuri.

      Olen ollut 25v kirvesmiehenä/yrittäjänä.
      1. On se raskasta ei todellakaan sovi kaikille fyysinen kunto pitää olla ykkösluokkaa (jos haluaa että on menestyvä ja hyvä timpuri, tunti töröt on erikseen)
      2. pientalo puolella vittumaiset asiakkaat (ei niitä ole paljon jos hoitaa omat työt asiallisesti) sama pätee myös isomilla työmailla pomot ei tykkää huonoista timpureista , pientalo puolella kaikki työ mitataan rahassa jos teet työsi hitaasti tai huonosti kaikki vaikuttaa siihen palkaan mitä tulet saamaan.Paljon kuulee tapauksia kun on kaverit jääneet ilman palkkoja(monesti vika löytyy itsestä) Eli varaudu tappelemaan rahoistasi , koska se on hyvin yleistä.
      3. Ulkotöitä tehdään satoi tai paistoi tuli räntää tai vettä, vaan töitä on tehtävä ei ne talot valmistu jos niitä säiden mukaan tehdään pakkasraja on etelässä -15 astetta.(karaisee mieltä ja miestä)
      4. sisämaalareina ja rakennus-siivoojina joskus laatoitustöissä
      5.Eivät pärjää urakkatöissä , mutta aina voi jotain pientä näpräämistä löytyä.Venäjällä on paljon naisia raksalla töissä missä he tekevät seinien tasoite ja maalaustyöt .

      Muuten työ antoisaa vapaata , näät tuloksen heti , vaativaa (vaatii päätä enemmän kuin uskotkaan , ei sovi tyhmille)
      joskus jopa maksetaan hyvin .
      Saa paljon kiitosta työstä , monet jopa arvostavat sitä.
      Lamaherkkää jos tulee taloudessa laskuja ensimmäisenä kärsii rakennusala.

      • witch87

        Kiitos kun vastasit kysymyksiini.

        Kaikki sanovat että kirvesmiehen työ on raskasta.

        Mitkä asiat tekevät siitä raskasta? Nostelevatko he paljon vai mikä on raskasta?

        Olen itse suuntautunut viheralueisiin ja eräs puutarhuri meinasi ettei kirvesmiehen työ voi olla hirveästi raskaampaa kuin puutarhurin työt. Me joudumme mm. nostelemaan siirtonurmikkoa jne.
        Oliko hän ihan väärässä tämän asian suhteen?
        Minulla ei ole kauhean hyvä kunto, mutta en ole mikään heikkokaan.


      • sad_vampirella

        elikkä siis minäkin haluaisin kirvesmieheksi, ja olen 19 vuotias naisen alku. tällä hetkellä olen vanhempien remonntti hommissa, ja olen huomannut että minua työ kiinnostaa. ammatiltani olen kokki, mutta ei se taida olla mun juttuni.

        sitten ihan asiaan, eli...
        1. kuntoa löytyy, joten siitä ei pitäs jäähä kiinni tämä ala.
        2. en minäkään maksaisi huonosta työstä, mutta jos työnsä tekee kunnolla, niin millainen se palkka sitten noin suunilleen on?
        3. eihän sitä olla sokerista, ja pakkasta pääsee karkuun reilulla vaatetuksella! :)
        4. hmm.. sisämaalari? rakennus siivooja? en halua hanttihommiin. uskoisin että minusta on tekemään myös aivan oikeita töitä, koska olen 13 vuotiaasta lähtien elänyt jatkuvan remontin keskellä ja nähnyt/tehnyt kaikkea!
        5. miksi naiset ei pärjää urakka hommissa??? *utelias*


      • timpspersmanne
        witch87 kirjoitti:

        Kiitos kun vastasit kysymyksiini.

        Kaikki sanovat että kirvesmiehen työ on raskasta.

        Mitkä asiat tekevät siitä raskasta? Nostelevatko he paljon vai mikä on raskasta?

        Olen itse suuntautunut viheralueisiin ja eräs puutarhuri meinasi ettei kirvesmiehen työ voi olla hirveästi raskaampaa kuin puutarhurin työt. Me joudumme mm. nostelemaan siirtonurmikkoa jne.
        Oliko hän ihan väärässä tämän asian suhteen?
        Minulla ei ole kauhean hyvä kunto, mutta en ole mikään heikkokaan.

        "Olen itse suuntautunut viheralueisiin ja eräs puutarhuri meinasi ettei kirvesmiehen työ voi olla hirveästi raskaampaa kuin puutarhurin työt. Me joudumme mm. nostelemaan siirtonurmikkoa "


        No nostele ne nurmikot vaikka johonki katolle...........pysyttele vaan noissa hommissa ,itku sulle tulee miesten joukossa


      • ,mn,bn
        timpspersmanne kirjoitti:

        "Olen itse suuntautunut viheralueisiin ja eräs puutarhuri meinasi ettei kirvesmiehen työ voi olla hirveästi raskaampaa kuin puutarhurin työt. Me joudumme mm. nostelemaan siirtonurmikkoa "


        No nostele ne nurmikot vaikka johonki katolle...........pysyttele vaan noissa hommissa ,itku sulle tulee miesten joukossa

        painaa enemmän ku kattotiilet eikä puutarha hommissa paljon nostureita näy... Molemmat alat yhtä raskaita ja pölyisiä... Rakennusalalla vain parempi palkka.


    • Kannata

      1. Työ on raskasta ja paskaista. Jos katsot taloa, niin mikä sinä ei painaisi? No ehkä villa eristeet ja styroxit ei paina niin paljon.

      2. Hyviä puolia ei ole! palkkakin on surkea.

      3. Tottakai tehdään, eihän me sokerista olla. Pakkasella tehdään myös. Viime talvena tehtiin kattoa -29 asteessa.

      4. Kyllä joitakin on näkynyt, tekevät maalaus, tasoitus, laatoitus ym hommia.

      5. Naiset yleensä tekevät "helppoja" hommia (Lue kohta 4) Laissakin on maininta, että nainen ei saa nostaa kuin 25kg, miehillä luku on 40kg.

      Jos meinaat mennä opiskelemaan, niin harkitse myös Sähkö- LVI- tai kemiantekniikkaa.

      • Vahva, mutta ei tyhmä

        Tais olla niin, että ei yli 25kg kuormia, muutenhan kaikki paitsi saksan tunti kamat olisivat yli 25 kg säkeissä?


      • Sähköasentaja
        Vahva, mutta ei tyhmä kirjoitti:

        Tais olla niin, että ei yli 25kg kuormia, muutenhan kaikki paitsi saksan tunti kamat olisivat yli 25 kg säkeissä?

        Vaikka olen sähköasentaja olen tehnyt jonkin verran rakennushommiakin... Raskaimpia ovat esimerkiksi valutyöt... muttä kyllä muitakin raskaita on jotka voivat olla vaativia jos on pienikokoinen... mutta jos on työnantajalla jolle on luonnollista että naista ei laiteta raskaipiin hommiin ja täten syrjitä eikä ole aivan mallimitoissa niin pärjää kyllä... Sähköasentajan työt ovat kyllä kevyempiä raskaimpia mitä joutuu tekemään ovat johtokelojen kantaminen 38kg max ja isoimpien käsin siirrettävien keskusten kantaminen jotka kyllä viedään porukalla n200kg. Huonoissa oloissä työskenetelemistä pyritään välttämään työjärjestelyillä mutta joskus sitäkin joutuu tekemään. palkat ovat kirvesmiehiä hieman parempia mutta kyllä hyvä kirvesmieskin saa kohtuullisesti, ainakin kokemukseni perusteella sain noin 2euroa parempaa tuntipalkkaa asentajana. Tosin en ole nähnyt vielä yhtään sähkönaista tai edes opiskelevaa eikä koko ala tunnu vetävän naisia sillä amk:ssa meillä ei ole kuin yksi sähköinssiksi opiskeleva kun muilla aloilla (esim kone rakennus) niitä on kymmeniä. Eniten jaksaminen taitaa olla korvien välistä kiinni.


    • on opiskelu

      Koulussa on kivaa ja varsinkin opiskelijaelämä!! Töihin kun menet kaikki muuttuu paskaksi. No, mitä rakentamiseen tulee niin soveltuu erittäin huonosti naiselle. Mutta naiset voivat tehdä laatoitukset, maalaukset, tasoituksetkin ehkä ja siivoukset. Kirves"mieheksi" naisesta ei ole, liian raskasta.
      1. Työ on raskasta pääosin.
      2. Alassa on huonoa työn teettäjien halveksuva suhtautuminen työntekijään.
      3. Kyllä sateella voi tehdä ulkotöitä ja silloin niitä pääasiassa tehdäänkin.
      4. siivoojiksi. Ihan paras duuni naiselle jos on pakko raksalle tulla. Puutarhurin duuni on kyllä paljon parempi naiselle. Itse olen pyrkinyt koko ajan pois raksalta.

      • on aika

        ennakoluuloista puhetta hyvä vaan että pyrkivät alalta pois elämäänsä kyllästyneet duunarit. mutta naisia alalle vaan, sinne olen itsekin tulossa.


      • HormooniRami
        on aika kirjoitti:

        ennakoluuloista puhetta hyvä vaan että pyrkivät alalta pois elämäänsä kyllästyneet duunarit. mutta naisia alalle vaan, sinne olen itsekin tulossa.

        Ikkuna-asentajan työt, mitä NYT kirvesmiehenä teen ovat ainakin käsittämättömän raskaita. 140kg ikkunat,karmeineen (tuplalasit) kannetaan imukupeilla ja alalla ei painorajat ole voimassa. Ovet painavat myös sen verran paljon,etten usko kovinkaan monen naisen niitä nostavan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      326
      3672
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1679
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1435
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1300
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1260
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      56
      1243
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      192
      1198
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe