Savusauna??

kiukaankääntäjä

Kuka tietää mitä on savusauna ruotsiksi ja englanniksi. Olen tässä tonkinut nettiä mutte oikein löydä...

Kylään on tulossa Ruotsin sukulainen vaihto-oppilaansa (jenkki siis) kanssa ja illalla pitäisi mennä savusaunaan...

Apuaaaaa!

8

1317

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Goya

Ruotsiksi savusauna on niinkin yksinkertaista kuin rökbastu. Englanniksikaan en veikkaisi olevan paljon monimutkaisempaa kuin smoke sauna. Mutta se on jo arvaus.

• Topias

Kyllä, tiedän että savusauna "on" englanniksi "smoke sauna". Mutta itse olen aina ulkomaalaisille saunavierailleni muistanut selittää, että nimitys on harhaanjohtava: savusaunassahan on savua vain lämmityksen aikana. Olen tarjonnut todenmukaisempana käsitteenä tuota otsikon sanaa "chimneyless sauna", joka kuvaa paremmin savusaunan todellista periaatetta.

En tietenkään ala tässä taistella tuulimyllyjä vastaan; jos suomalaisten suuri enemmistö haluaa kääntää savusaunan käsitteellä "smoke sauna", niin siitäpä vaan. Itse en kuitenkaan halua tuota kömpelöä käännöslainaa viljellä enempää kuin välttämätöntä.

--

• Goya

Tarkistus vahvisti, että smoke sauna on todella oikein. Toiseksi vaihtoehdoksi on tarjolla myös chimneyless sauna ("savupiiputon sauna" sananmukaisesti).

• kiukaankääntäjä
        Goya kirjoitti:

Tarkistus vahvisti, että smoke sauna on todella oikein. Toiseksi vaihtoehdoksi on tarjolla myös chimneyless sauna ("savupiiputon sauna" sananmukaisesti).

kovasti vastanneille. Nyt ei mene sormi suuhun selitellessäni savusaunan hienouksia vierailleni!

• tupajunperi
        kiukaankääntäjä kirjoitti:

kovasti vastanneille. Nyt ei mene sormi suuhun selitellessäni savusaunan hienouksia vierailleni!

Sauna kuin sauna. Jotkut rakentavat ongelmia asioista, joissa ei ole mitään ongelmaa.

• kiukaankääntäjä kirjoitti:

Jos haluat selittää, mikä savusauna on, niin käännösvastineet eivät auta paljoakaan.

Saunaseuran sivulla on valmista englanninkielistä kuvitettua selitystä, johon voit viitata:
        http://www.sauna.fi/englanti/development.html

• sivuseikka
        Yucca kirjoitti:

Jos haluat selittää, mikä savusauna on, niin käännösvastineet eivät auta paljoakaan.

Saunaseuran sivulla on valmista englanninkielistä kuvitettua selitystä, johon voit viitata:
        http://www.sauna.fi/englanti/development.html

"Kieliset" lausuvat omalla tavallaan. Heille sauna on saana.

• sieltä löytyy

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      101
      6153
    2. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      212
      3406
    3. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      18
      3335
    4. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      66
      3298
    5. Niin voimakkaat tunteet

Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2515
    6. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2494
    7. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      28
      2353
    8. Onko 172cm lyhyt?

Pitääkö miehen olla pidempi kuin 172cm?
      Sinkut
      270
      2081
    9. Puhe on halpaa

Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1646
    10. Halaisin sua mies

Jos voisin 💗
      Ikävä
      25
      1417
    Aihe