Lääkärintodistuksen väärentäminen?

???

Onko laitonta, jos ottaa ja poistaa, tai yliviivaa tussilla lääkärintodistuksesta semmoisen tiedon, mikä oikeusistunnossa saattaisi itsensä syylliseksi tai epäillyksi???

Tämä on tilanne:
Jouduin pahoinpitelyn uhriksi. Kerroin lääkärille illan tapahtumista, ja mainitsin, että olin ottanut amfetamiinia. Lääkäri kirjasi tämän todistukseensa. Se amfetamiini ei kuitenkaan millään tavalla liity saamiini vammoihin. Eli onko laitonta, jos yliviivaan tussilla sen kohdan jossa mainitaan amfetamiini??? ..tai jotenkin tohtoroin sen kohdan pois käyttäen jotain kuvankäsittelyohjelmaa..

En kuitenkaan muuta mitään tekstiä, tai lisää sinne mitään. Sieltä vain katoaisi tuo huumejuttu, joka siis, jos jäisi paperiin, saattaisi johtaa lisätutkimuksiin, tai mahdollisesti huumeen käyttörikokseen tai jotain?!

Asialliset, ja asiantuntevat vastaukset on nyt tervetulleet!

14

6291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ve

      Lääkärintodistus on lääkärin allekirjoittama asiakirja, jota tarvitaan tuomioistuimessa. Se ei ole kuitenkaan enää se sama asiakirja, jos viivaat siitä jotain yli. Puhutaan asiakirjan väärentämisestä. Jätä väliin, neuvoisin.

      Luuletko muuten, että kukaan ei kiinnostuisi tussilla yli viivatusta lääkärintodistuksesta. Sehän on yhtä tehokas tapa kiinnittää huomio kuin ko.tekstin alleviivaus. Enkä suosisttelisi tohtoroimaan lääkärintodistusta muutenkaan millään ohjelmalla.
      Asia tulisi aivan varmasti ilmi.

    • ruttana

      "En kuitenkaan muuta mitään tekstiä, tai lisää sinne mitään." ---> Mitäs muuta tässä teet kuin muutat. Muuten kyllä samaa mieltä edellisen vastaajan kanssa että väärentämiseksi menee - eli saisit lisäsyytteen vielä asiakirjan väärentämisestäkin, oikeuden harhauttamisaikomuksesta (jos jälkimmäistä rikosnimikettä on olemassa?).

      Poliisi muuten yleensä pyytää ko:n tyyppiset lääkärintodistukset oikeudenkäyntiä varten uhrin vammoista.

    • Minä

      Sinulla on oikeus pyytää uusi lääkärin todistus.Ei lääkärillä ole oikeutta mennä laittamaan sinne sitä mitä olet käyttänyt.Se on luottamuksellinen ylimääräinen tieto,minkä olet jostain syystä maininnut.Eli amfetamiini ei kuulu asiaan.Ota uhteyttä vaikka kuluttaja-asiamieheen vai mikä taho se tämmösistä asioista tietää?Mutta sen tiedän varmuudella,että sinulla on oikeus pyytää uusi todistus.Olen minäkin niin joutunut tekemään ja siinä vain kumotaan edellinen lääkärintodistus.Pidä puolesi!

      • vok

        melkoinen neuvo: ota yhteys kuluttaja-asiamieheen!
        Haloo, nyt ei ole kysymys pölyimurikaupasta, vaan rikosasian selvittämisestä ja virallisesta oikeudenkäynnissä käytettävästä asiakirjasta!


      • Fish

        Uudestaan lääkärille todistusta pyytämään pahoinpitelyn vammoista?
        Herää varmaan kysymys, miksi toista kertaa saman asian vuoksi lääkärillä ja toisaalta aikaviive vammojen syntymisestä tähän toiseen lääkärillä käyntiin. Vaikealta näyttä eli sen ensimmäisen lääkärintodistuksen kanssa olisi tultava toimeen.


      • Minä
        vok kirjoitti:

        melkoinen neuvo: ota yhteys kuluttaja-asiamieheen!
        Haloo, nyt ei ole kysymys pölyimurikaupasta, vaan rikosasian selvittämisestä ja virallisesta oikeudenkäynnissä käytettävästä asiakirjasta!

        Minulle on joskus käynyt niin,että kun on ollut asia,etten ole tiennyt mistä neuvoa kysyä,niin kuluttajasuoja-asiamieshän tietää neuvoa aina oikean tahon puoleen ;)
        Mutta sinulta ei tullut mitään neuvoa,hyvä olet toisia arvostelemaan.Niin,potilaan oikeudet tekstiähän tämän ihmisen varmaan pitäisi etsiä,mutta olen melko varma,ettei tarvii.Asia selvii,kun hän varaa soittoajan samaiselle lääkärille ja pyytää kirjoittamaan todistuksen uusix.


    • Lääkärintodistuksen muuttamiseen tarvitaan vain soittoaika tästä samasta asiasta.Käynti ei ole pakollinen.Pyydetään vain lääkäriä kirjoittamaan todistus niin,että jättää sen huume jutun siitä pois ja sillä selevä .Näin se nimittäin menee....!

    • Minä

      Varaat vain soittoajan samaiselle lääkärille ja pyydät häntä kirjoittamaan uusiksi todistuksen.
      Etsi tekstiä vaikka potilaan oikeuksista.

    • ökjökuaoeiujoövni

      Ei tuota uusiksi kirjoita. Huumeiden käyttö on seikka mikä vaikuttaa myös tuohon pahoinpitely asiaan. Mitäs oot vetänyt mömmöjä...

      • ei hyvää päivää!

        Mitä järkee kaivaa esille vuodelta 2003 oleva keskusteluketju? Haloo!


    • hernandez1111

      mitä vitun järkee oli mainita lekurille että oot vetäny amfetaminia? :D

    • Fiksumies raumalta

      Ei olis kannattanu sanoa.

      • ttppii

        Esimerkiksi jos pahoinpitelyvammat olisivat vaatineet leikkausta, niin kovasti on itsensä kannalta hyödyllistä mainita kaikki mömmöt mitä on vetänyt jo ennen anestesiaa...


    • Anonyymi

      Kokeillaan onnewa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      901
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe