Kynsien leikkaus

ei onnistu

Beaglen pentu tuli meille seitsemän viikkoisena ja on nyt 11 vk. Ekan kerran saatiin kynnet leikattua 8vk iässä, kehuttiin ja annettiin makupala. Toki hanttiin laitto mutta emme antaneet periksi ja homma onnistui kun isäntä piti kiinni ja minä leikkasin.

Nyt yritimme uudelleen koska kynnet kasvavat nopeasti ja "sormet" vääntyy jo vinoon. Tämä kerta olikin totaalinen katastrofi. Pentu pisti hanttiiin niin kamalasti ettei ollut mahdollista saada siitä kunnon otetta tai olisi sattunut. Vikisi ja tärisi rassukka. Yhden kynnen sain leikattua ja koira puri itselleni palkkioksi verta vuotavan haavan rystysiin. Pennun kynsi oli valkoinen siitä kohdasta mistä leikkasin ja punainen raja oli vielä kaukana kohdasta josta leikkasin, silti siitä tuli vähän verta. Homma oli täysin mahdoton ja se oli pakko keskeyttää. Pentu sai makupalan varastettua ja lotasi naamaansa sen ilman lupaa. Tästä sai torut.

Nyt pelkään että se sai traumoja tms. ettei kynsien leikkaaminen onnistu enää. Koirillahan on tunnetusti hyvä muisti varsinkin jos sattuu ja tehdään väkisin asioita pentuiässä. Mutta on asioita joita on pakko tehdä ja olisi hyvä jos pentu tottuisi niihin jo pienenä.

Olisiko kellään niksejä miten seuraavalla kerralla pitäisi menetellä, koska kynnet kasvaa ja ne olisi pakko leikata? Niin ettei se kuitenkaan saisi enempää traumoja... Pitääkö toi tosiaan vielä johonkin liikkeeseen kynsien leikkuuseen? On se kumma jos ei saa koiralta kynsiä leikattua.

13

2290

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Meillä sama ongelma,pentu nyt 13 viikkoinen,cavalier.Pentu puree ja murisee,sain kuitenkin leikattua lähes kaikki kynnet,vain kolme kynttä vielä leikkaamatta.

Olen saanut(vaihtelevalla menestyksellä)leikattua kynnet pennun ollessa uninen.Pennun juuri herättyä ehdin,nopeasti toimien ja pennulle leperrellen, leikkaamaan muutaman kynnen,sitten alkaa taistelu,pentu puree tikarinterävillä hampaillaan koko pienen hammaskalustonsa voimalla käsiini haavoja.Pennun herätessä seuraavien unosten jälkeen jatketaan.

Olen tullut huomaamaan,että jokainen koiranpentu on kynsienleikkuunkin suhteen erilainen.Ensimmäinen cavapentumme nautti kaikista hoitotoimenpiteistä,kynsienleikkuu mukaanlukien,pennusta lähtien.Tämä pentu on ensimmäinen "hankala" tapaus,voimakastahtoinen ärisijä ja nimenomaan kynsienleikkuu saa koirapenskan raivon valtaan.
      Totesin eläinlääkärissä tulevani sinne leikkaamaan pennun kynnet,koska pentu halusi siellä syliini ja oli ihanan rauhallinen.

• ongelmia

Kynsien leikkuu eilen illalla oli yhtä helvettiä. yksin asuvana ei ollut kaveria tuohon puuhaan, enkä uskonut sitä tarvitsevanikaan. Alkoi junmalaton huuto ja rimpuilu heti kun otin tassusta kiinni napakasti. En ehtinyt edes kynteen koskea kun se huusi kuin ois kaulaa leikattu. Silitin ja lepersin kunnes hiljensi. Otin taas otteen, niin sama homma alkoi taas. Taistelimme puoli tuntia, koiran pentu sylissäni selällään (ei hyvä asento, mutta yksin en muuta pystynyt) leikkasin piru vie joka ikisen kynnen verta vuodattamatta, mutta täytyy sanoa että hiki ja tuska tuli.

Naapurit varmasti leimasivat minut pennun kiduttajaksi, huuto oli sen verran kamalaa.

Nyt jännittääkin seuraava kerta, onko yhtä kamala. Arvelin kylläkin esim. huomenna taas ottaa pennun syliin ja ottaa ns ote...mutten tee mitään.

Samaten pentu inhoaa karsaasti kun sen hampaita katsoo näyttelymäisesti... :/ olen toistanut ja toistanut ja vuolaasti kehunut, silti se ei kertaakaan ole paremmin antanut katsoa :(

• kiitos-_._

Päivällä tosiaan homma jäi sikseen, mutta hetki sitten kokeiltiin uudestaan ja saatiin ne vikinän ja läähätyksen sekä paniikki pissan ja kakan kera leikattua. Palkittiin kunnon makupalalla ja käytiin lenkillä päätteeksi. Nyt pentu ei moksiskaan, mutta väsynyt se on. Kokeiltiin ensin leikittämistä ja väsyttämistä, mutta Jeppe oli koko ajan varuillaan, hoksasi mitä on tiedossa eikä näinollen tullut mitään. Isäntä otti sitten kunnon otteen ja minä leikkasin. Kiitos kovasti vastauksista ja onnea cavalierin kynsien kanssa, kyllä se siitä!

• Kasvattaja

Ei pennulta kannata yrittää leikata kaikkien neljän tassun kynsiä samaan aikaan. Riittää, kun yhdellä kerralla leikataan vaikka vain yksi kynsi. Ja se kannattaa tehdä silloin, kun pentu on ihan rentona ja väsynyt, eikä huomaa edes, mitä tapahtuu.
        Hätäpissat ja -kakat kuulostava jo siltä, että leikki kannattaa siltä päivältä jättää kesken. Pentua ei pidä kynsienleikkauksen takia ajaa pakokauhun valtaan.

• piipsu
        Kasvattaja kirjoitti:

Ei pennulta kannata yrittää leikata kaikkien neljän tassun kynsiä samaan aikaan. Riittää, kun yhdellä kerralla leikataan vaikka vain yksi kynsi. Ja se kannattaa tehdä silloin, kun pentu on ihan rentona ja väsynyt, eikä huomaa edes, mitä tapahtuu.
        Hätäpissat ja -kakat kuulostava jo siltä, että leikki kannattaa siltä päivältä jättää kesken. Pentua ei pidä kynsienleikkauksen takia ajaa pakokauhun valtaan.

"Paniikki"pissat ja kakat siis tuli sen jälkeen kun homma oli jo ohi. Kyllä se sitten oli iloinen sen jälkeen kun kynnet saatiin leikattua ja makupalan sai. Hyvällä lenkillä myös käytiin sen jälkeen. Olen eri koira sivuilta ja lehdistä lukenut, että kun kynsiä alkaa leikkaamaan niin pitää ottaa tukeva ote ja leikata ne rimpuilusta huolimatta, eli siis viedä homma loppuun asti eikä lopettaa kun koira ei siitä tykkää. Omistajan ehdoilla tässäkin asiassa jottei koira luule olevansa pomo. Kyllä ne siihen ennenpitkää tottuu, eivät vain tykkää. Onhan ne rokotettavakin eikä ne siitäkään varmasti pidä. Mutta kiitos vastauksista ja kokeillaan ensi kerralla tosiaan niin ettei leikata kaikkia kynsiä kerralla.

• mitä?????????
        Kasvattaja kirjoitti:

sanooha se ny tyhmemmänki järki et kyy ne kaikki leikataa yhel kertaa eikä alata konhottaa.jos tulee hätäpissa ni si tulee,ko sen saa kuivattuu veke.meinaaks oikeest et sen pitäs kestää yli viikon yksien kynsien leikkuun?et kyl oo mikää kasvattaja ko tollasii neuvoi jakelet!

• älähän nyt
        mitä????????? kirjoitti:

sanooha se ny tyhmemmänki järki et kyy ne kaikki leikataa yhel kertaa eikä alata konhottaa.jos tulee hätäpissa ni si tulee,ko sen saa kuivattuu veke.meinaaks oikeest et sen pitäs kestää yli viikon yksien kynsien leikkuun?et kyl oo mikää kasvattaja ko tollasii neuvoi jakelet!

Anteeksi jos sait kuvan että itse tollasia neuvoja jakelen, kuulostaa minustakin oudolta että leikataan yksi kynsi per päivä, siinähän menee sillon liikaa aikaa. Lue noi muut vastaukset myös. Todellakin näin teimme, että leikkasimme kaikki kerralla ja se onnistui loppujen lopuksi niin kun sanoin, mutta sain vastauksia että niitä pitäisi leikata pikkuhiljaa eikä kaikkia kerralla. Ja huomasitko kohdan jossa itse sanoin lukeneeni asiasta että pitää viedä vain tylysti homma loppuun kun sen alkaa. Nimim. kynsien leikkaus, kynsien leikkuu ja kiitos ovat kaikki minun kirjottamia kommentteja vastauksiin joita olen saanut.

• Jackiekukka

Meillä oli edesmennyt koira todella arka tassuistaan ja kynsienleikkuu oli ihan hirveetä puuhaa, vaikka kertaakaan ei vahingossa edes leikattu ytimeen saakka eikä satutettu. Siksi nyt uuden pennun myötä päätin, että en ikinä enää päästä asiaa siihen pisteeseen. Meillä aloitettiin tassuhieronta.

Eli joka ilta kun koira käy nukkumaan ja ennen kuin itse menemme nukkumaan, pidän koiralla hierontatuokion (vrt. vauvahieronta =)). Sivelen, hieroskelen pyöritellen kyljellään makaavaa koiraa, en aloita tassuista, vaan rinnasta, joka rauhoittaa purevan pennun. Jossain vaiheessa etenen tassuihin, teen voimakkaita ja hitaita vetoja ja venytyksiä ja etenen jalkapohjaan ja siitä edemmä varpaisiin, painan peukalon varpaiden väliin, kieputtelen varpaita... Ja koira nauttii. Se on oppinut rentoutumaan jalkahieronnasta (tai siitä huolimatta, heh). En leikkaa tuolloin kynsiä. Mutta koira on selvästi luottavainen tassujen käsittelyyn ja antaa leikata kynnet, kun on oppinut tassujen käsittelyyn.

Hieron vain vähän joka ilta, vain siltä kyljeltä miltä pystyn koiran maatessa ja vain sen puolen jalkoja. Yleensä 5-10 minuuttia, ja se on myös minusta kivaa. Söpsöttelen koiran korvaan jotain, nuuskin sen korvalehtiä (ne tuoksuu ihanilta!) ja oletteko huomanneet miten täydellistä on se karva siellä koiran "jalkapohjassa", eli etuvarpaiden ja ns. kantapään välisellä alueella (ainakin lyhytkarvaisella koiralla).

Uskoisin että kun tassujen koskettelusta tekee koiralle mukavan hetken, niin kynsienleikkuukin sujuu paremmin. Namupala palkkaa meilläkin siinä annetaan. Ja koiran pitää olla väsynyt, ettei mene yhdeksi kynsisaksen pureskelemiseksi.

• pennulta

Meilläkin on vähän samanlaista pennun kanssa tuo kynsienleikkaus ja myös korvienputsaus. Kynsienleikkauksessa on pakko olla kaksi, toinen pitää kiinni, toinen leikkaa. Aluksi meni yksi tassu ja makupala, mutta nyt pystyy leikkamaan jo molemmat tassut.
        Olen huomannut sen, että pennun ollessa väsynyt kannattaa kaikki hoitotoimenpiteet tehdä. Meillä pentu pestään, putsataan korvat, silmät ja leikataan kynnet pennun ollessa väsy. Virkeänä se jaksaa pistää tosissaan kampoihin ja silloin "tappelu" ei ole kenellekkään mieluista ja siitä jää vain ikävä fiilis.

Kyllä se siitä ajan kanssa, kun ei anna periksi ja pentu huomaa, ettei rimpuilut tai vikinät auta. Onnea yritykselle!

• leikataan

Olen pienen pennun omistaja, kynsiä on kahteen kertaan leikattu, molempina kertoina pentu rimpuilee vaikka olisi väsynyt.
      Tänään onnistuin leikkaamaan likkaa niin että verta rupes tulemaan.. Hiki hatussa ja molemmilla sydän pamppaillen koitin tyrehdyttää vuodon tulitikun avulla, monen tikun jälkeen se onnistui.
      Otettiin pieni tauko ja jatkettiin hommaa, ajattelin että olis paras hoitaa homma loppuun ettei jäis kamalaa muistoa..
      No..meinas taas yks kynsi ruveta vuotamaan. Aika toivoton olo oli.
      Jatkoin hommaa, nyt paremmin valaistussa huoneessa, lepertelin oikein olan takaa ja annoin karkkeja. Saatin lopuksi kaikki leikattua.
      Katsotaan miten seuraavalla kerralla menee, taidan kokeilla leikata pari tassua/pvä, ettei kaikkia kerralla..
      Jos olis vähemmän hikistä puuhaa...

Kysymys mitä mulle tuli mieleen on, voiko koiraa jolla on "kynnessä haava" viedä ulos samana päivänä? Voiko se tulehtua? Olisiko parempi pysytellä sisällä jonkin aikaa...tunteja..päivän..?

Onko kellään tästä vinkkejä? Kiitos...

• miettikää

kuka teidän laumassa on pomo? Pentu vai ihminen?
        Meillä yli 14 vuoden kokemus cairneista, jotka tunnetusti ovat kovapäisiä, ja koskaan ei ole ongelmaa ollut kynsien leikkuusta.

Pentu syliin selkä sun vatsaasi vasten ja tassusta kiinni. Kynsistä tarpeeksi vähän kerrallaan pois, mutta kaikki kynnet kerralla hoidetaan. Tämä uusin pentu yritti vähän vastustella, mutta killutin hieman niskasta ja toruin, niin leikkuu homma jatkui ilman eri pullisteluja.

Kun kynnet on saatu leikattua, kova kehuminen ja namit kehiin. Pallopeli käyntiin ja pentu riehumaan pihalle oikein olan kanssa. Tällöin pennulle jää positiivinen fiilis koko hommasta ja seuraavan kerran tietää mitä on odotettavissa, kun kynnet leikataan.

Kyllä on ihmisessä vika jos kynsiä ei saa leikattu, sanon minä. Meillä jopa niin älytön elukka ( koiraan verrattuna) kuin hamsteri on oppinut miten ollaan kynsien leikkuun ajan paikallaan!!!!

• saksanpaimenkoiria

Meillä odotetaan, että pentu vsäyy leikkeihin ja menee nukkumaan. Siinä vaiheessa leikataan kynnet.
      Leikkaan ne ihan itse, joskus pentu alkaa huutamaan ja pyristelemään jos on monta pitelijää.
      Eli otan tukevan otteen tassusta ja leikkaan kynnen. Jos meinaa vastustella, tiukka ei. Alussa annan makupalan joka kynnen jälkeen ja kehun maailmassa eniten. Pikkuhiljaa makupalojen määrä vähenee...
      Koirani ovat rauhassa pitkällään kun leikkaan kynnet. Edelleen tuon leikkauksen jälkeen sanon vanhalle rouvalle, että kiitos ja silitän päätä...

• kynsienleikkuu onnistui...

ensimmäistä kertaa kysienleikkuu onnistui.Tosin minulla oli hanskat kädessä.Pentu puri lujaa koko ajan kättäni,jossa hanska oli.Ei ymmärrä tätä koirapenskaa,sillä tämä on jo neljäs pentu,mutta aikaisemmat pennut eivät ole tehneet kynsienleikkuusta tällaista numeroa:huutoa,ulinaa,ärinää,rimpuilua ja puremista.Miehen kanssa tuumailtiin vain,että nykynuoret,joka asiassa ihan periaatteesta eri mieltä ja kapinoivia.:)

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen

"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8
      Sinkut
      339
      3395
    2. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      219
      2959
    3. Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi

Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy
      Maailman menoa
      61
      2460
    4. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      177
      1530
    5. Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa

MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har
      MTV3
      18
      1359
    6. Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?

Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään
      Kotimaiset julkkisjuorut
      58
      1336
    7. Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!

Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      965
    8. 61
      962
    9. 90
      907
    10. Kullannuput kaahas Stopintakaa ja kolari...

Tätä se mun uneni tiesi...
      Ilmajoki
      20
      844
    Aihe