Pakkasnesteiden sekoittaminen

Ööö?

Minkä väriset/merkkiset pakkasnesteet sopii sekoittaa keskenään? Ei kai ainakaan punaista muiden kanssa, mutta entäpäs kun autossani on sinistä/turkoosia. Pakkasilla letkuliitokset vähän laskivat alleen ja pientä vajausta on päässyt syntymään...

Auto on huollettu merkkiliikkeessä ja nesteet ovat muuten ihan ok, mutta lisää pitäisi laittaa pikku tippa. Ei tohtisi maksaa nesteestä "merkkiliikelisää"!

24

28222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neste

      Veikkaan, että normaali etyleeniglykoli läy tuohon jos kerran on vihertävä/sininen neste. Esim valkeassa kanisterissa myytävä Zero-pakkasneste.

    • Jussi

      Jep

      Carlaken jäähdytysneste on ainakin kuvailemasi värinen.(sinertävää)

      www.carlake.com

    • Topias

      Silikaattipitoista pakkasnestettä ei saa sekoittaa silikaattivapaaseen pakkasnesteeseen.

      Väri ei ole ehdottoman varma osoitus sekoituskelpoisuudesta.

      Sinun kannattaa tutkia autosi käsikirjasta millaisen pakkasnesteen valmistaja on hyväksynyt autossasi käytettäväksi. Ellet löydä tätä tietoa käsikirjasta, tiedustele asiaa merkkihuoltosi palvelusta.

      • Ööö?

        Sattuupa oleen juttu niin, että merkkiliike ei palvele... Korjaa kyllä ihan hyvin ja tulee kerrasta kuntoon, mutta minkäänlaista asiakaspalvelua sieltä ei saa. Valitettavasti! On ilmeisesti aina liian kiire tai sitten ei vaan kiinnosta!?! Vaihtaisin liikettä, jos muita merkin edustajia olisi lähimailla... vaan kun ei ole, niin on tyytyminen nykyiseen.


      • Viki

        Soittelin tänään merkkihuoltoon (Ford) ja kyselin mitä nestettä lie 97 transun syylärissä, kun ohjekirjassa ollutta Fordin koodia jäähdytysnesteelle ei tunnettu missään varaosaliikkeissä. Arveli olevan sen punaista, mutta sanoi että voihan sinne laittaa niitä muitakin, väristä tulee vaan vähän rumaa jos vihreän ja punaisen sekottaa.

        Tuo värijuttu kertoo ilmeisesti lisäaineistuksen??? Sekä punainen että vihreä ovat tuoteselosteen mukaan (monoetyleeni)glykolia.

        Minkä värinen sisältää silikonia?
        Mitä tapahtuu jos siihen sekoitetaan nestettä, joka ei sisällä silikonia?

        Onko merkkikohtaiset koodit nesteille vain uusi autofirmojen rahastustapa, mistä löytyy "muuntotaulukko", josta selviää mitkä markkinolla olevat nesteet sopivat tiettyyn autoon?

        Mitä väri loppujen lopuksi kertoo, ovatko samanväriset samalla tavalla lisäaineistettuja?

        Niin, lorautin paisuntasäiliöön 50% vihreää nestettä toista litraa, koska sitä sattui olemaan kotona... Ei ainakaan räjähtänyt.


      • Topias
        Viki kirjoitti:

        Soittelin tänään merkkihuoltoon (Ford) ja kyselin mitä nestettä lie 97 transun syylärissä, kun ohjekirjassa ollutta Fordin koodia jäähdytysnesteelle ei tunnettu missään varaosaliikkeissä. Arveli olevan sen punaista, mutta sanoi että voihan sinne laittaa niitä muitakin, väristä tulee vaan vähän rumaa jos vihreän ja punaisen sekottaa.

        Tuo värijuttu kertoo ilmeisesti lisäaineistuksen??? Sekä punainen että vihreä ovat tuoteselosteen mukaan (monoetyleeni)glykolia.

        Minkä värinen sisältää silikonia?
        Mitä tapahtuu jos siihen sekoitetaan nestettä, joka ei sisällä silikonia?

        Onko merkkikohtaiset koodit nesteille vain uusi autofirmojen rahastustapa, mistä löytyy "muuntotaulukko", josta selviää mitkä markkinolla olevat nesteet sopivat tiettyyn autoon?

        Mitä väri loppujen lopuksi kertoo, ovatko samanväriset samalla tavalla lisäaineistettuja?

        Niin, lorautin paisuntasäiliöön 50% vihreää nestettä toista litraa, koska sitä sattui olemaan kotona... Ei ainakaan räjähtänyt.

        >Mitäs sitten seuraa?

        Saattaa seurata jäähdytysjärjestelmän tehon huononemista ja nestevuotoa vesipumpusta.

        Selvitän asiaa perusteellisemmin seuraavassa.

        Pakkasnesteitä on kolme päätyyppiä:

        1. Tavallinen pakkasneste (tavanomaisesti lisäaineistettu ja etyleeniglykolipohjainen). Se on etyleeniglykolia, johon on lisätty mm. jäätymis-, ylikuumenemis-, ruoste- ja korroosiosuojalisäaineita. Nykyaikaisen moottorin jäähdytysjärjestelmä on suunniteltu pitämään yllä tehokasta käyntilämpötilaa läpi vuoden etyleeniglykoliseosten avulla. Neste suojaa järjestelmän metalliosia, mm. alumiinia ja se ei vahingoita auton maalipintoja eikä kumiosia.

        2. Kestopakkasneste (Extended Life Antifreeze karboksylaattilisäaineistettu etyleeniglykoli), joka eroaa edellisestä vain lisäaineistuksensa puolesta.

        3. Myrkytön pakkasneste.
        Myrkytön pakkasneste on propyleeniglykolia, johon on lisätty happamuudensäätö- ja korroosiosuojalisäaineita..

        Lisäaineiden tehtävänä on mm. säätää jäähdytysnesteen pH:ta, suojata jäähdytysjärjestelmän metalliosia syöpymiseltä (korroosiosuoja-aineet) ja vähentää vaahtoamista. Jotkin lisäaineet pystyvät myös estämään kavitaatiota ja pienten kuplien muodostumista.

        Boraatti on ensisijaisesti suoja-aine. Fosfaatti on tavallinen korroosionestoaine, jolla on myös suojaava vaikutus. Silikaatit ja nitraatit ovat korroosiosuoja-aineita, jotka suojaavat jäähdytysjärjestelmän metalliosia, erityisesti kevytmetalliseoksia ja alumiinia.

        Nitriittejä lisätään pakkasnesteisiin estämään kavitaatiota ja pikkukuplien muodostumista. Kuplat voivat vahingoittaa moottorin sisäosia. Isojen dieselmoottoreiden on sylinteriputket voivat jopa vaurioitua ilman näitä lisäaineita.

        Kaikki tunnetut lisäaineet ovat olleet käytössä monta vuotta, mutta niiden käytössä on myös ongelmia.. Ne ovat epästabiileja ja hajoavat melko nopeasti; itse pakkasneste ei hajoa, mutta sen lisäaineet hajoavat

        pH-suoja- ja korroosionestoaineet hajoavat joskus jopa muutamassa kuukaudessa. Jotkin lisäaineet muuttuvat liukenemattomiksi hajotessaan.

        Silikaatit voivat polymeroitua ja muodostaa geelejä. Voi myös muodostua liukenemattomia fosfaatti- ja ja silikaattisuoloja jotka takertuvat jäähdytysjärjestelmän sisäosiin. Kun nämä saostumat paksuuntuvat, ne alkavat toimia lämpöeristeen tavoin, mikä heikentää jäähdytysjärjestelmän lämmönsiirtokykyä; tästä voi aiheutua moottorin ylikuumenemista. Silikaatit voivat muuttua vesipumpun tiivisteitä kuluttaviksi hioma-aineiksi; tästä seuraa mm. nestevuotoa.

        Tällaisia ongelmia voi siis aiheutua koostumukseltaan erilaisten pakkasnesteiden sekoittumisesta (vanhat lisäaineyhdisteet!).

        Tavallinen pakkasneste on siis etyleeniglykolia, johon on lisätty erilaisina yhdistelminä edellä kuvattuja lisäaineita. On vaarallista nauttia sitä tai hengittää sen höyryjä. Eläimet näyttävät juovan sitä mielellään, jos sitä jätetään niiden ulottuville.


      • J.A.K
        Topias kirjoitti:

        >Mitäs sitten seuraa?

        Saattaa seurata jäähdytysjärjestelmän tehon huononemista ja nestevuotoa vesipumpusta.

        Selvitän asiaa perusteellisemmin seuraavassa.

        Pakkasnesteitä on kolme päätyyppiä:

        1. Tavallinen pakkasneste (tavanomaisesti lisäaineistettu ja etyleeniglykolipohjainen). Se on etyleeniglykolia, johon on lisätty mm. jäätymis-, ylikuumenemis-, ruoste- ja korroosiosuojalisäaineita. Nykyaikaisen moottorin jäähdytysjärjestelmä on suunniteltu pitämään yllä tehokasta käyntilämpötilaa läpi vuoden etyleeniglykoliseosten avulla. Neste suojaa järjestelmän metalliosia, mm. alumiinia ja se ei vahingoita auton maalipintoja eikä kumiosia.

        2. Kestopakkasneste (Extended Life Antifreeze karboksylaattilisäaineistettu etyleeniglykoli), joka eroaa edellisestä vain lisäaineistuksensa puolesta.

        3. Myrkytön pakkasneste.
        Myrkytön pakkasneste on propyleeniglykolia, johon on lisätty happamuudensäätö- ja korroosiosuojalisäaineita..

        Lisäaineiden tehtävänä on mm. säätää jäähdytysnesteen pH:ta, suojata jäähdytysjärjestelmän metalliosia syöpymiseltä (korroosiosuoja-aineet) ja vähentää vaahtoamista. Jotkin lisäaineet pystyvät myös estämään kavitaatiota ja pienten kuplien muodostumista.

        Boraatti on ensisijaisesti suoja-aine. Fosfaatti on tavallinen korroosionestoaine, jolla on myös suojaava vaikutus. Silikaatit ja nitraatit ovat korroosiosuoja-aineita, jotka suojaavat jäähdytysjärjestelmän metalliosia, erityisesti kevytmetalliseoksia ja alumiinia.

        Nitriittejä lisätään pakkasnesteisiin estämään kavitaatiota ja pikkukuplien muodostumista. Kuplat voivat vahingoittaa moottorin sisäosia. Isojen dieselmoottoreiden on sylinteriputket voivat jopa vaurioitua ilman näitä lisäaineita.

        Kaikki tunnetut lisäaineet ovat olleet käytössä monta vuotta, mutta niiden käytössä on myös ongelmia.. Ne ovat epästabiileja ja hajoavat melko nopeasti; itse pakkasneste ei hajoa, mutta sen lisäaineet hajoavat

        pH-suoja- ja korroosionestoaineet hajoavat joskus jopa muutamassa kuukaudessa. Jotkin lisäaineet muuttuvat liukenemattomiksi hajotessaan.

        Silikaatit voivat polymeroitua ja muodostaa geelejä. Voi myös muodostua liukenemattomia fosfaatti- ja ja silikaattisuoloja jotka takertuvat jäähdytysjärjestelmän sisäosiin. Kun nämä saostumat paksuuntuvat, ne alkavat toimia lämpöeristeen tavoin, mikä heikentää jäähdytysjärjestelmän lämmönsiirtokykyä; tästä voi aiheutua moottorin ylikuumenemista. Silikaatit voivat muuttua vesipumpun tiivisteitä kuluttaviksi hioma-aineiksi; tästä seuraa mm. nestevuotoa.

        Tällaisia ongelmia voi siis aiheutua koostumukseltaan erilaisten pakkasnesteiden sekoittumisesta (vanhat lisäaineyhdisteet!).

        Tavallinen pakkasneste on siis etyleeniglykolia, johon on lisätty erilaisina yhdistelminä edellä kuvattuja lisäaineita. On vaarallista nauttia sitä tai hengittää sen höyryjä. Eläimet näyttävät juovan sitä mielellään, jos sitä jätetään niiden ulottuville.

        ostin passatin johon oli lisätty vihreää nestettä punaisen päälle, ihmettelin nesteen väriä ja paisuntasäiliöön tullutta kivettymää, huollossa selvisi että näitä nesteitä ei saa sekoittaa, voi tukkia jäähdytyskanavia ja aiheuttaa korroosiota.


      • Viki
        Topias kirjoitti:

        >Mitäs sitten seuraa?

        Saattaa seurata jäähdytysjärjestelmän tehon huononemista ja nestevuotoa vesipumpusta.

        Selvitän asiaa perusteellisemmin seuraavassa.

        Pakkasnesteitä on kolme päätyyppiä:

        1. Tavallinen pakkasneste (tavanomaisesti lisäaineistettu ja etyleeniglykolipohjainen). Se on etyleeniglykolia, johon on lisätty mm. jäätymis-, ylikuumenemis-, ruoste- ja korroosiosuojalisäaineita. Nykyaikaisen moottorin jäähdytysjärjestelmä on suunniteltu pitämään yllä tehokasta käyntilämpötilaa läpi vuoden etyleeniglykoliseosten avulla. Neste suojaa järjestelmän metalliosia, mm. alumiinia ja se ei vahingoita auton maalipintoja eikä kumiosia.

        2. Kestopakkasneste (Extended Life Antifreeze karboksylaattilisäaineistettu etyleeniglykoli), joka eroaa edellisestä vain lisäaineistuksensa puolesta.

        3. Myrkytön pakkasneste.
        Myrkytön pakkasneste on propyleeniglykolia, johon on lisätty happamuudensäätö- ja korroosiosuojalisäaineita..

        Lisäaineiden tehtävänä on mm. säätää jäähdytysnesteen pH:ta, suojata jäähdytysjärjestelmän metalliosia syöpymiseltä (korroosiosuoja-aineet) ja vähentää vaahtoamista. Jotkin lisäaineet pystyvät myös estämään kavitaatiota ja pienten kuplien muodostumista.

        Boraatti on ensisijaisesti suoja-aine. Fosfaatti on tavallinen korroosionestoaine, jolla on myös suojaava vaikutus. Silikaatit ja nitraatit ovat korroosiosuoja-aineita, jotka suojaavat jäähdytysjärjestelmän metalliosia, erityisesti kevytmetalliseoksia ja alumiinia.

        Nitriittejä lisätään pakkasnesteisiin estämään kavitaatiota ja pikkukuplien muodostumista. Kuplat voivat vahingoittaa moottorin sisäosia. Isojen dieselmoottoreiden on sylinteriputket voivat jopa vaurioitua ilman näitä lisäaineita.

        Kaikki tunnetut lisäaineet ovat olleet käytössä monta vuotta, mutta niiden käytössä on myös ongelmia.. Ne ovat epästabiileja ja hajoavat melko nopeasti; itse pakkasneste ei hajoa, mutta sen lisäaineet hajoavat

        pH-suoja- ja korroosionestoaineet hajoavat joskus jopa muutamassa kuukaudessa. Jotkin lisäaineet muuttuvat liukenemattomiksi hajotessaan.

        Silikaatit voivat polymeroitua ja muodostaa geelejä. Voi myös muodostua liukenemattomia fosfaatti- ja ja silikaattisuoloja jotka takertuvat jäähdytysjärjestelmän sisäosiin. Kun nämä saostumat paksuuntuvat, ne alkavat toimia lämpöeristeen tavoin, mikä heikentää jäähdytysjärjestelmän lämmönsiirtokykyä; tästä voi aiheutua moottorin ylikuumenemista. Silikaatit voivat muuttua vesipumpun tiivisteitä kuluttaviksi hioma-aineiksi; tästä seuraa mm. nestevuotoa.

        Tällaisia ongelmia voi siis aiheutua koostumukseltaan erilaisten pakkasnesteiden sekoittumisesta (vanhat lisäaineyhdisteet!).

        Tavallinen pakkasneste on siis etyleeniglykolia, johon on lisätty erilaisina yhdistelminä edellä kuvattuja lisäaineita. On vaarallista nauttia sitä tai hengittää sen höyryjä. Eläimet näyttävät juovan sitä mielellään, jos sitä jätetään niiden ulottuville.

        Kiitokset selkeästä vastauksesta, joitain kysymyksiä silti jäi, sattuuko niihin olemaan tietoja:

        Tuo meikäläisen neste Fordin koodi ESD-M97B49-A, millaista se on? Onko siinä silikaatteja?

        Miten väri ilmaisee koostumuksen. Saako samanvärisiä nesteitä sekoittaa?

        Jos silikaatit ovat saostuneet tai hyytelöityneet, millä jäähdytysjärjestelmän voi putsata?

        Mikä lisäaine aiheuttaa tuon silikaattien reaktion?


      • J.A.K
        Viki kirjoitti:

        Kiitokset selkeästä vastauksesta, joitain kysymyksiä silti jäi, sattuuko niihin olemaan tietoja:

        Tuo meikäläisen neste Fordin koodi ESD-M97B49-A, millaista se on? Onko siinä silikaatteja?

        Miten väri ilmaisee koostumuksen. Saako samanvärisiä nesteitä sekoittaa?

        Jos silikaatit ovat saostuneet tai hyytelöityneet, millä jäähdytysjärjestelmän voi putsata?

        Mikä lisäaine aiheuttaa tuon silikaattien reaktion?

        Itse kokeilin kaikenlaisia pesuaineita emäksistä, hapanta ja liuottimia mikään ei irroittanut tätä kivettymää muuta kuin mekaaninen puhdistus. Irroitin yhden letkunkin, ja senkin sisäpinta oli aivan tämän saostuman peitossa, eli ei kannata sotkea näitä litkuja keskenään, voi vain kuvitella mitä siellä jäähdytyskanavissa on koneen sisällä ja lämmityslaitteessa.


      • Viki
        J.A.K kirjoitti:

        Itse kokeilin kaikenlaisia pesuaineita emäksistä, hapanta ja liuottimia mikään ei irroittanut tätä kivettymää muuta kuin mekaaninen puhdistus. Irroitin yhden letkunkin, ja senkin sisäpinta oli aivan tämän saostuman peitossa, eli ei kannata sotkea näitä litkuja keskenään, voi vain kuvitella mitä siellä jäähdytyskanavissa on koneen sisällä ja lämmityslaitteessa.

        Tuossa toisessa ketjussa kerrottiin ainakin että punaiset on propyleeniglykolia, ja että etyleeniglykolia (sininen/vihreä) ja propyleeniglykolia voi sekoittaa:

        "Propyleeniglykolia voidaan sekoittaa etyleeniglykoliin, mutta pakkaskestävyyden arviointi saattaa olla hankalaa. Lisätietoja: http://www.koteva.fi/mobiloil/Permazon.pdf"

        Siis ainaskin mobil lupaa että sen tavaraa saa sekoittaa KAIKKIIN etyleeniglykolinesteisiin.

        Mistäs sitten tunnistaa ne nesteet, joita ei saa sekoittaa muiden nesteiden kanssa? Tai siis, voihan niitä sekoittaa ainakin tuon mobilin tuotteen kanssa, mutta mistä tuntee ne nesteet jotka saattavat aiheuttaa sakkautumia muiden nesteiden kanssa sekoitettaessa????


      • J.A.K
        Viki kirjoitti:

        Tuossa toisessa ketjussa kerrottiin ainakin että punaiset on propyleeniglykolia, ja että etyleeniglykolia (sininen/vihreä) ja propyleeniglykolia voi sekoittaa:

        "Propyleeniglykolia voidaan sekoittaa etyleeniglykoliin, mutta pakkaskestävyyden arviointi saattaa olla hankalaa. Lisätietoja: http://www.koteva.fi/mobiloil/Permazon.pdf"

        Siis ainaskin mobil lupaa että sen tavaraa saa sekoittaa KAIKKIIN etyleeniglykolinesteisiin.

        Mistäs sitten tunnistaa ne nesteet, joita ei saa sekoittaa muiden nesteiden kanssa? Tai siis, voihan niitä sekoittaa ainakin tuon mobilin tuotteen kanssa, mutta mistä tuntee ne nesteet jotka saattavat aiheuttaa sakkautumia muiden nesteiden kanssa sekoitettaessa????

        Ainakin volkkarin nesteet on sellasia joita ei saa sekoittaa erivärisiä keskenään. En ole tutkinut näiden nesteiden koostumusta joten en osaa sanoa tarkemmin.


      • G12
        Topias kirjoitti:

        >Mitäs sitten seuraa?

        Saattaa seurata jäähdytysjärjestelmän tehon huononemista ja nestevuotoa vesipumpusta.

        Selvitän asiaa perusteellisemmin seuraavassa.

        Pakkasnesteitä on kolme päätyyppiä:

        1. Tavallinen pakkasneste (tavanomaisesti lisäaineistettu ja etyleeniglykolipohjainen). Se on etyleeniglykolia, johon on lisätty mm. jäätymis-, ylikuumenemis-, ruoste- ja korroosiosuojalisäaineita. Nykyaikaisen moottorin jäähdytysjärjestelmä on suunniteltu pitämään yllä tehokasta käyntilämpötilaa läpi vuoden etyleeniglykoliseosten avulla. Neste suojaa järjestelmän metalliosia, mm. alumiinia ja se ei vahingoita auton maalipintoja eikä kumiosia.

        2. Kestopakkasneste (Extended Life Antifreeze karboksylaattilisäaineistettu etyleeniglykoli), joka eroaa edellisestä vain lisäaineistuksensa puolesta.

        3. Myrkytön pakkasneste.
        Myrkytön pakkasneste on propyleeniglykolia, johon on lisätty happamuudensäätö- ja korroosiosuojalisäaineita..

        Lisäaineiden tehtävänä on mm. säätää jäähdytysnesteen pH:ta, suojata jäähdytysjärjestelmän metalliosia syöpymiseltä (korroosiosuoja-aineet) ja vähentää vaahtoamista. Jotkin lisäaineet pystyvät myös estämään kavitaatiota ja pienten kuplien muodostumista.

        Boraatti on ensisijaisesti suoja-aine. Fosfaatti on tavallinen korroosionestoaine, jolla on myös suojaava vaikutus. Silikaatit ja nitraatit ovat korroosiosuoja-aineita, jotka suojaavat jäähdytysjärjestelmän metalliosia, erityisesti kevytmetalliseoksia ja alumiinia.

        Nitriittejä lisätään pakkasnesteisiin estämään kavitaatiota ja pikkukuplien muodostumista. Kuplat voivat vahingoittaa moottorin sisäosia. Isojen dieselmoottoreiden on sylinteriputket voivat jopa vaurioitua ilman näitä lisäaineita.

        Kaikki tunnetut lisäaineet ovat olleet käytössä monta vuotta, mutta niiden käytössä on myös ongelmia.. Ne ovat epästabiileja ja hajoavat melko nopeasti; itse pakkasneste ei hajoa, mutta sen lisäaineet hajoavat

        pH-suoja- ja korroosionestoaineet hajoavat joskus jopa muutamassa kuukaudessa. Jotkin lisäaineet muuttuvat liukenemattomiksi hajotessaan.

        Silikaatit voivat polymeroitua ja muodostaa geelejä. Voi myös muodostua liukenemattomia fosfaatti- ja ja silikaattisuoloja jotka takertuvat jäähdytysjärjestelmän sisäosiin. Kun nämä saostumat paksuuntuvat, ne alkavat toimia lämpöeristeen tavoin, mikä heikentää jäähdytysjärjestelmän lämmönsiirtokykyä; tästä voi aiheutua moottorin ylikuumenemista. Silikaatit voivat muuttua vesipumpun tiivisteitä kuluttaviksi hioma-aineiksi; tästä seuraa mm. nestevuotoa.

        Tällaisia ongelmia voi siis aiheutua koostumukseltaan erilaisten pakkasnesteiden sekoittumisesta (vanhat lisäaineyhdisteet!).

        Tavallinen pakkasneste on siis etyleeniglykolia, johon on lisätty erilaisina yhdistelminä edellä kuvattuja lisäaineita. On vaarallista nauttia sitä tai hengittää sen höyryjä. Eläimet näyttävät juovan sitä mielellään, jos sitä jätetään niiden ulottuville.

        Mielenkiintoista tämä pakkasnestekeskustelu. Kun täällä näyttää olevan asiantuntijoita, niin kysynkin mieltäni askarruttaneen kysymyksen. Ovatko siis kaikki punaiset nesteet yhteensopivia? Esimerkiksi, voiko Glykoshelliä ja VAG:n G12:sta laittaa sekaisin? Olen aina ymmärtänyt, että väri ratkaisee, mutta...


      • puolitoistakorva

        kennon uusimisen jälkeen tuli laitettua punaista ja vihreää nestettä vuosi sitten paisunta säiliö on tummunut ja vaikuttaa sakkaa olevan toimii vielä millä poistan sakan tyhjennänkö syylärin ja laitan puhtaan veden ja syksyllä uudet pakkasaineet jaakko r.


    • Turha empiä

      niin laita vettä. Jos alkuperäinen pakkasenkesto oli 40 astetta ja lisäät kokomäärästä max 10 % vettä, ei vielä kohmetu -35 asteessakaan.

    • antifreeze

      Huonot kokemukset sinisen ja vihreän sotkemisesta.
      Nyt käytössä pelkkää vihreää.

    • muurami

      voiko laittaa syylärisementtiä jos vähän vuotoa vielä vähempi jos jätän paisuntaastiankorkin löysälle vectra 95 1,8

    • semmostseon

      jos kaataa kaffea syyläriin, ni eikös se ole hyvä ? Se piristää .
      Jos kuumaa kaffea ni ei ainakaa jäähdytä vaan lämmittää.

    • way cool

      Auton jäähdytysneste on pakkasnesteen ja veden sekoitus. Käyttämilläni pakkasnesteillä sekoitussuhde on ollut 1:1.

      Jos vajaus ei ole suuri, voi lisätä pelkkää vettä. Pakkaskestävyys tuosta hiukan huononee ja se kannattaa tuon jälkeen mitata/mittauttaa. Jäähdytysneste (jos ei long life) pitäisi kuitenkin vaihtaa parin-kolmen vuoden välein, joten jos edellisestä vaihdosta ei ole tietoa tai siitä on pari vuotta, kannattaa vaihtaa koko neste.

    • merva

      Kerran autostani kuului outoa ääntä kun ajoin sillä. Seuraavana päivänä lattia oli 2 sentin paksuisessa kerroksessa pakkasnestettä!

    • Anonyymi

      ostamani as-auto oli tehty kansi ja jakopään remontti.valurautainen lohko sisällä pelkkä vesi.työntää ruosteista nestettä lattialle.itse tehty remontti ei suostu kaupan purkuun.auto ostettu liikkeestä.riitalautakunta yksimielinen oikeus purkuun.

    • Anonyymi

      jospa niiden nesteiden nauttiminen pitäisi muutoinkin lopettaa

    • Anonyymi

      Finnair käyttää tietysti sinistä klygoolia siivissään!🐧🐧🐧

    • Anonyymi

      olisko se liikaa vaadittu käydä vaikka halpahallista hakemassa pönttö samaa väriä kuin olevainen !

    • Anonyymi

      36 v autossani on pakkasneste vaihtunut vain kerran, syynä letkurikko. Tarpeen vaatiessa olen lisännyt valmiiksi sekoittamaani 50/50 % pakkasnestettä. Sitä väriä, mitä milloinkin on ollut saatavilla. Nyt se neste on kusen väristä, mutta toimii. Ei kivettymiä eikä kovettumia, taitaa olla vain teinipoikien juttuja sieltä Esson baarin takapöydästä. Moottori on alumiiniseosta, sylinteriputket luonnollisesti valurautaa. Ja ajettu vasta 560 000 km.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      81
      4081
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      116
      3597
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      83
      3393
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      39
      2819
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      125
      1683
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1536
    7. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      14
      1191
    8. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1174
    9. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1144
    10. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1130
    Aihe