No niin... viestiketju meni niin "syväksi" (mitähän se mahtaa tarkoittaa, ei ainakaan tasoa...), että jatketaan uudessa topicisaa.
Ensinnäkään, minulla ei ole tässä asiassa (kypärä) sellaista mielipidettä, jota haluaisin puolustella henkeen ja vereen, ja leimata muita keskustelijoita tyhmäksi tai miksikään muuksi.
Minulla on ns. kallis kuitukypärä, mutta siitä huolimatta olen kiinnostunut testausmetodeista- ja tuloksista. Testaushan perustuu aina johonkin olettamukukseen, joka saattaa olla myös väärä! Olipa kerran aika, jolloin ne henkilöt, jotka väittivät maapallon kiertävän aurinkoa poltettiin roviolla...
Minulla ei ole asiassa ns. penniäkään kiinni (paitsi nykyisen ja muutaman edeltäneen kypärän hinta).
Autojen- tai stereoiden hinaaminen tähän keskusteluun on yleistämistä, jolla ei ole mitään tekemistä kypärän testauksen ja kestävyyden kanssa. Näillä värkeillä kun on täysin erilainen tehtävä.
Jos (Turo) luit alkuperäisen viestiketjun linkin testauksesta, olisi luullut herättävän edes JOTAIN ajatuksia. Sillä, olenko minä väärässä tai sinä oikeassa, ei ole mitään merkitystä KYPÄRÄN HYVYYTEEN! Vain valvotuissa olosuhteissa tehdyt testit paljastavat "totuuden", kunnes joku taas keksii jotain uutta...
Kypäräkeskustelu jatkuu
20
2001
Vastaukset
- väitän että
maapallo kiertää yhä aurinkoa, eikä mua kukaan ole vieläkään roviolla polttanut. Oliskohan tohon kysymykseen tullut jotain uutta tietoa? Mutta asiasta kolmanteen. Upota se muovinen kypärä bensasammioon, ja se kalliimpi kuitukypärä myös. Anna olla yön yli ja hämmästy;-)) Maalaa se polygarbonaatti liuotinpohjaisella maalilla ja hämmästy uudelleen. Näitä kotitestejä voi jokainen suorittaa ihan rauhassa omalle kypärälleen. Talvikin tulossa. On ehkä kuitenkin hieman kallista touhua laatutuotteen omistavalle. Mutta mehän jo tiedämmekin mikä erottaa halvan ja hyvän toisistaan. Se on LAATU.
- vielä lisääkin.
muovivalmisteet abs ja polygarbonaatti, eivät kestä auringon uv säteilyäkään. Itse asiassa noita materiaaleja ei edes suositella jatkuvaan ulkokäyttöön. Ja se abs muovinen ei kestä edes pakkasta. Ehkä ne ovat hyviä kypärämateriaaleja jos istuskelee kotona tietokoneen ääressä ja surffailee netissä, mutta moottoripyöräkäyttöön niistä ei todellakaan ole, ainakaan pitemmäksi aikaa. Sitä vaan ei huomaa itse, milloin se materiaali on suorastaan jo vaarallisen huonoksi muuttunut.
- Faktat kentälle
No joo. Kypärän tarkoitus lienee suojata käyttäjänsä päätä vahingoittumiselta kolari- tai muussa onnettomuustilanteessa. Mitä paremmin se sen tekee, sitä laadukkaampi kypärä on.
Artikkelissa, johon viittasin, kypärien iskunvaimennusominaisuuksia testattiin, ja yllättäen tässä testissä halvat kypärät selvisivät hyvin, jopa paremmin kuin nämä ns. laatukypärät. Testaaja oli omien sanojensa mukaan puolueeton, ei siis kypärävalmistaja.
Artikkelissa todettiin, että osassa laatustandardeja lähtöolettamus on väärä, koska eniten kypärän "hyvyyteen" vaikuttava tekijä niissä on ulkokuoren iskunkestävyys. Tällä periaatteelahan ruostumattomasta teräksestä tehty umpikypärä on tosi hyvä!
Loukkaantumismekanismi kuitenkin on usein törmäyksestä johtuva aivojen iskeytyminen kallon sisällä itse kalloon, jota voidaan vähentää vain kypärän vaimennuksella. Tähän taas vaikuttaa kypärän vaimennusmateriaali enemmän, kuin esim. tunkeutumiskestävyys, (siis testin mukaan, ei minun!)
Bensaämpärissä en ole kypärääni testannut. En myöskään työnnä käpyä perseeseeni, senhän sanoo jo järkikin. Tai voihan joku pitää sitäkin laadukkaana (jos tykkää kipeästä hanurista).
Minulla on ollut useita, erimerkkisiä kypäriä, osa muovia, uusin kuitua. Kyllähän laatu maksaa, ilmastoinnit paranee, maalaukset on hienoja, äänen eristykset paranee jne., mutta nämä ovat toissijaisia arvoja. Halpakin kypärä voi suojata hyvin, mikäli käyttömukavuudesta suostuu tinkimään. Tämä voi tietysti vituttaa niitä, jotka ovat ostaneet ylikalliin kypärän, eikä kestä sitä, jos muuta väitetään.
Tässä linkki uudestaan:
http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_he lmet_review/
Kuten sanoin, minuiie on aivan sama, mitä muut pitävät kallonsa suojana, kunhan sama vapaus jätetään minulle ja muille, ilman kiihkoilua. Ja minulla on siis 500 euron KUITUKYPÄRÄ! - Faktat kentälle
Faktat kentälle kirjoitti:
No joo. Kypärän tarkoitus lienee suojata käyttäjänsä päätä vahingoittumiselta kolari- tai muussa onnettomuustilanteessa. Mitä paremmin se sen tekee, sitä laadukkaampi kypärä on.
Artikkelissa, johon viittasin, kypärien iskunvaimennusominaisuuksia testattiin, ja yllättäen tässä testissä halvat kypärät selvisivät hyvin, jopa paremmin kuin nämä ns. laatukypärät. Testaaja oli omien sanojensa mukaan puolueeton, ei siis kypärävalmistaja.
Artikkelissa todettiin, että osassa laatustandardeja lähtöolettamus on väärä, koska eniten kypärän "hyvyyteen" vaikuttava tekijä niissä on ulkokuoren iskunkestävyys. Tällä periaatteelahan ruostumattomasta teräksestä tehty umpikypärä on tosi hyvä!
Loukkaantumismekanismi kuitenkin on usein törmäyksestä johtuva aivojen iskeytyminen kallon sisällä itse kalloon, jota voidaan vähentää vain kypärän vaimennuksella. Tähän taas vaikuttaa kypärän vaimennusmateriaali enemmän, kuin esim. tunkeutumiskestävyys, (siis testin mukaan, ei minun!)
Bensaämpärissä en ole kypärääni testannut. En myöskään työnnä käpyä perseeseeni, senhän sanoo jo järkikin. Tai voihan joku pitää sitäkin laadukkaana (jos tykkää kipeästä hanurista).
Minulla on ollut useita, erimerkkisiä kypäriä, osa muovia, uusin kuitua. Kyllähän laatu maksaa, ilmastoinnit paranee, maalaukset on hienoja, äänen eristykset paranee jne., mutta nämä ovat toissijaisia arvoja. Halpakin kypärä voi suojata hyvin, mikäli käyttömukavuudesta suostuu tinkimään. Tämä voi tietysti vituttaa niitä, jotka ovat ostaneet ylikalliin kypärän, eikä kestä sitä, jos muuta väitetään.
Tässä linkki uudestaan:
http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_he lmet_review/
Kuten sanoin, minuiie on aivan sama, mitä muut pitävät kallonsa suojana, kunhan sama vapaus jätetään minulle ja muille, ilman kiihkoilua. Ja minulla on siis 500 euron KUITUKYPÄRÄ!http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/
- Kra
Faktat kentälle kirjoitti:
No joo. Kypärän tarkoitus lienee suojata käyttäjänsä päätä vahingoittumiselta kolari- tai muussa onnettomuustilanteessa. Mitä paremmin se sen tekee, sitä laadukkaampi kypärä on.
Artikkelissa, johon viittasin, kypärien iskunvaimennusominaisuuksia testattiin, ja yllättäen tässä testissä halvat kypärät selvisivät hyvin, jopa paremmin kuin nämä ns. laatukypärät. Testaaja oli omien sanojensa mukaan puolueeton, ei siis kypärävalmistaja.
Artikkelissa todettiin, että osassa laatustandardeja lähtöolettamus on väärä, koska eniten kypärän "hyvyyteen" vaikuttava tekijä niissä on ulkokuoren iskunkestävyys. Tällä periaatteelahan ruostumattomasta teräksestä tehty umpikypärä on tosi hyvä!
Loukkaantumismekanismi kuitenkin on usein törmäyksestä johtuva aivojen iskeytyminen kallon sisällä itse kalloon, jota voidaan vähentää vain kypärän vaimennuksella. Tähän taas vaikuttaa kypärän vaimennusmateriaali enemmän, kuin esim. tunkeutumiskestävyys, (siis testin mukaan, ei minun!)
Bensaämpärissä en ole kypärääni testannut. En myöskään työnnä käpyä perseeseeni, senhän sanoo jo järkikin. Tai voihan joku pitää sitäkin laadukkaana (jos tykkää kipeästä hanurista).
Minulla on ollut useita, erimerkkisiä kypäriä, osa muovia, uusin kuitua. Kyllähän laatu maksaa, ilmastoinnit paranee, maalaukset on hienoja, äänen eristykset paranee jne., mutta nämä ovat toissijaisia arvoja. Halpakin kypärä voi suojata hyvin, mikäli käyttömukavuudesta suostuu tinkimään. Tämä voi tietysti vituttaa niitä, jotka ovat ostaneet ylikalliin kypärän, eikä kestä sitä, jos muuta väitetään.
Tässä linkki uudestaan:
http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_he lmet_review/
Kuten sanoin, minuiie on aivan sama, mitä muut pitävät kallonsa suojana, kunhan sama vapaus jätetään minulle ja muille, ilman kiihkoilua. Ja minulla on siis 500 euron KUITUKYPÄRÄ!Laatu = tuotteen tai palvelun kyky täyttää asikkaan toiveet
Elikkä aikalailla "veteen piirretty viiva"
Kevennys: Muovikypärää ei suositella "tosimotoristille"! Koska hänellä on bensaa suonissaan, voipi muovipipo sulaa päähän kiinni. Faktat kentälle kirjoitti:
http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/
"tällä kanavalla" on luvassa loppuvuodesta. Saa nähdä, onko isot pojat silloin keksineet jotain uutta.
Alalla tuntuu ainakin kuohuvan.
Tässä "Faktat kentälle"-nickin laittamassa linkissä olevassa jutussa peilataan eri kypärärakenteita ja testaustapoja todelliseen vahinkotilanteeseen.
-Vastaako labratestaukset todellisia tilanteita?
-Mikä kypärärakenne soveltuu parhaiten suojaamaan aivoja?
Eri asiantuntijainstanssit maailmalla väittelevät asioista, joista täällä Suomi24:ssä halutaan faktatietoa
- ei sitä vaan oikein ole.
Heh... huomasin, että Arain pintamateriaali on muuten polykarbonaattia €:0)
No, sehän onkin ihan kestävä materiaali vai mitä?
- puoli on
siinä ettei se pala eikä pirstoudu. Siinähän ne sitten olivatkin. Muovin hyvä puoli on se, että se on vieläkin halvempaa.
POLYKARBONAATTI (PC)
Iskunkestävä ja UV-suojapinnoitettu polykarbonaatti on tärkeä materiaali konesuojissa, kaiteissa ym. tuotelasituksissa, joihin kohdistuu ilkivallan, liikenteen tai jonkun muun tekijän aiheuttamaa rasitusta. Kovapintainen PC on taas ratkaisu naarmuuntumiselle alttiisiin lasituksiin kuten liikenteen kaidelasituksiin.
TEKNISET TIEDOT JA HOITO-OHJEET
- erinomainen iskunkestävyys
- hyvä sään ja valonkestävyys
- eristävät lämpöä
- puolta kevyempi kuin lasi
- ei pirstaloidu
- laaja käyttölämpötila-alue (-100 - 120 ast. C)
- vaikeasti syttyvä
PUHDISTUS
Pinnat puhdistetaan lämpimällä vedellä ja saippualla tai synteettisellä pesuaineella. Orgaanisten liuottimet kuten esim. tärpätti ja maalinpoistoaine vahingoittavat levyn pintaa!
http://www.keraplast.fi/
Eipä ihme, että PC:stä tehdään kypäriäkin €:0)
- Turo--Inkeri
jos olet noin kiinnostunut testauksesta, niin mieti tätä:
nykyinen ECE22-05 normi sisältää (olennaisimpana osanaan) pudotuskokeen, jossa 6kg painava "koepää" jossa on kiihtyvyysanturi, pudotetaan vapaasti 30km/h nopeudella suoraan pintaan. Näin saadaan aikaiseksi käyrä, josta lasketaan loukkaantumistodennäköisyyttä kuvaava ns. HIC-luku (head injury coefficient).
-- Onko 30km/h mielestäsi sellainen nopeus, jossa voidaan arvioida sitä, onko kypärä turvallinen mp-käytössä vai ei? Syitä moiseen lepsuiluun voimme vain arvailla. Tiedän useiden laadukkaampien merkkien kampanjoineen voimakkaastikin testinormien kiristämisen puolesta, mutta epäilemättä sellaiset merkit, joiden malliston alapäästä löytyy näitä edullisempia "rahasampoja", lobbaavat menestyksekkäästi vastaan. Sellaista se on EU:ssa. Minua kiinnostaisi tietää, kuinkahan moni, joka on tässäkin "kypäräväittelyssä" ilmoittanut kannakseen, että kun on hyväksyntä niin se riittää, edes tietää tuota asiaa. Itselleni on päivänselvää, ettei moinen testi voi olla riittävä, ja haluan sellaisen suojapäähineen jolta voin realistisesti odottaa suojaavuutta myös sellaisissa nopeuksissa, joilla moottoripyöräilyssä liikutaan.
Kun itse sanot, että koko juttu taitaa olla (kalliimpien) kypärien valmistajien vale, oletko tullut miettineeksi, että ehkä homma toimii myös toisinpäin.. eli halpisvalmistajien intresseissä on laskea liikkeelle juttuja että kyllä halpakin on hyvä?
Olisikin todella mielenkiintoista nähdä esim. VTT:n (tai muun puolueettoman tahon, huom. ei siis välttämättä esim. jonkin alaan kytköksissä olevan median!) testi, joka tehtäisiin muuten aivan samoin, mutta kokeiltaisiin vaikkapa 60km/h ja 120km/h nopeuksia. Tulokset voisivat olla aika järkyttäviä. Tiedoksesi muuten, että monet laatuvalmistajista nimenomaan testaavat tuotteitaan huomattavasti tiukemmin normein, kuin mitä virallinen hyväksyntä edellyttää.
"Autojen- tai stereoiden hinaaminen tähän keskusteluun on yleistämistä, jolla ei ole mitään tekemistä kypärän testauksen ja kestävyyden kanssa. Näillä värkeillä kun on täysin erilainen tehtävä."
-- Tästä olen eri mieltä kanssasi - hinnan ja laadun keskinäinen suhde on niissäkin kyseessä, samoin kuin kypärissä. Ja niin kauan kuin se perusväite oli, että 50 ja 500 kypärät ovat turvallisuudeltaan sama asia, tämä vertailu pätee aivan täysin. SIITÄ olen samaa mieltä, että tehtävä on erilainen - kypärä on motoristin tärkein turvavaruste, se suojaa päätä/aivoja. Se ei vielä paljon haittaa, jos reteoista ei lähde paremmin älämölyä kuin naapurilla, mutta jos kypärä ei tositilanteessa hoida hommaansa, niin voi voi, jälkikäteen on turha harmitella.
Joten: mitä eroa onkaan 50 ja 500 kypärillä?
1) kalliimmassa moninverroin lujempi kuiturakenteinen kuori, joka mahdollistaa iskuenergian jakamisen laajalle alueelle;
2) kalliimmassa (edellisestä johtuen - koska iskuenergia voidaan jakaa/pysäyttää kuoreen) oleellisesti pehmeämpi sisusmateriaali, joka antaa kallolle pysähtymismatkaa (pienentäen vahinkoa aiheuttavia g-voimia) vs halvemman kova sisus, johonka kallo pysähtyy ´yhtäkkiä´;
3) halvemmassa suurempi paino johtuen mm. muovirakenteen vaatimasta moninkertaisesta seinämävahvuudesta sekä siitä, että halpiskypärät tehdään monesti samaan muottiin (XS-XXL vain 1 tai 2 kuorikokoa), ja koko määritetään vain sisuksen paksuutta säätelemällä. Kypärän paino voi olla ratkaiseva asia selkärankavamman synnyssä tai syntymättä jäämisessä;
4) halvemmassa muovirakenne, jonka UV-säteily haurastuttaa useita kertoja nopeammin kuin kuituun perustuvan; tämän toteaminen käyttäjän toimesta on vaikeaa tai mahdotonta;
5) kalliimmassa todennäköisin suljentatapa DD-lenkki, joka on turvallisin, yksinkertaisin ja kaikinpuolin paras kiinnitysratkaisu (en ymmärrä, miksi halpiksiin silti monesti tupataan tunkea jotain avuttomia, monimutkaisia ja huonosti toimivia klipsikiinnityksiä jotka ovat kaiken huipuksi ratkaisuna DD:tä kalliimpia!);
6) halvemmassa 1-2 kuorikoon ´politiikasta´ sekä ylipäätään halvemmista materiaaleista johtuen kehnompi istuvuus keskivertopäähän ja huonompi käyttömukavuus (tämä on viime kädessä yksilökohtainen asia, mutta keskiverto halpakypärän istuvuus on silti verrattain heikko ja jos 10 kadulta valittua henkilöä pukisivat halvan ja kalliin päähänsä, uskon että 8 mielestä kalliimpi istuu paremmin). Hyvä istuvuus on paitsi mukavuuskysymys, myös mitä suurimmassa määrin turvallisuusasia;
7) halvemmassa on halvemmalla tehdyt visiirin suljenta / aukipito- ja tuuletusratkaisut, ja se huurtuu märällä ja kylmällä keskimääräisesti helpommin.- Turo--Inkeri
Eikö ole hieman kummallista, että jos kerran muovin ja kuidun oletettaisiin antavan yhtä hyvän suojauksen, kaikki esim. motogp:ssä ja superbikessa ajavat kuitukypärillä? Voisi olettaa, että joku muovikypärävalmistaja maksaisi helposti miljoonan, kun saisi näytettyä maailmalle, että katsokaas kyllä meidän tuotteilla uskaltaa ajaa kovaakin?!?
On myös täysin puupäiden väite, ettäkö katukuskin ja RR-kuskin kypärien suojaavuusvaatimukset olisivat jotenkin erilaiset.. tai sen verran on toki eroa, että RR-kuski mitä suurimmalla todennäköisyydellä EI osu mihinkään kiinteään, katukuski sen sijaan voi osua aivan mihin tahansa (auton puskuriin, kanttikiveen, lyhtypylvääseen) jolloin hän todennäköisesti tarvitsee kypärässään vieläkin suurempaa iskunkestävyyttä. Muuten onnettomuusmekanismi; pyörän päältä sinkoutuminen ja painovoiman vaikutus ovat täsmälleen samat ajettiin sitä missä vain.
RR-kuskien lipat toki vedetään keskimäärin kovemmista nopeuksista, mutta kyllä nykyisillä 600cc katupyörilläkin pääsee kahtasataa ettei mitään, ja kypärä kaiketi pitäisi mitoittaa sen pahimman kuviteltavissa olevan mukaan, eiköstä niin? Mehän emme voi ennalta tietää, minkälaisessa tilanteessa sitä tulemme mahdollisesti tarvitsemaan.
- kypärän tänään
sisältä sekä ulkoa.
Onkohan se hyvä? - testattua
halvan(n.90 ekee) ja kalliimman(Arai viime vuodenmalli 190 ekee)ero
olen ajellut kesän halvemmalla ja mittani oli tullut täyteen.Kun sen laittoi päähän korvat oli rullalla.Silmälasien sangat painoi ohimoita.kypärä puristi sivuilta,mutta valui otsalta painamaan silmälaseja nenän selkään.
Kovemmassa vauhdissa lippa sai oudon nosteen aikaiseksi.Pika kiinitystä ei meinannut saada välillä millään auki.Leukahihna tuntui epämiellyttävältä,lukko painoi leukaa.Ajon jälkeen kypärä piti saada mahdollisimman nopeasti pois päästä.JNE.
Ajelin uudella tänään n.80 km.Kertaakaan kypärän asentoa ei tarvinnut ajon aikana korjata.Korville on hyvät tilat,lasien sangat eivät painaneet.Näkyvyys sivulle parempi,jopa pää tuntui kääntyvän helpommin.Ajon jälkeen kypärää olisi voinut pitää päässä vaikka kuinka kauan.Tässä ensivaikutelmat halvan ja kalliimman eroista.Käyttömukavuudessa on eroa kuin yöllä ja päivällä.Paluuta halpaan ei enää minun kohdallani ole.
Turvallisuus eroja ei toivottavasti tarvitse kokeilla.- kylmäKelli
Huvittavimpia tapauksia ovat palstoilla ne, jotka kirjoittelevat itsekseen eli kysyvät ja vastailevat omiin kysymyksiinsä. Eri nimimerkillä tietenkin. Autoveropalstalla tähän on erikoistunut nimimerkki kylmäKalle. Nyt motskaripalsta on saanut oman "kallensa" eli Turo-Inkerin multinikkeineen. Säälittävää yrittää kirjoittaa tahallisesti väärin ja "amismaisesti". Säälittävä pelle.
- Turo--Inkeri
kylmäKelli kirjoitti:
Huvittavimpia tapauksia ovat palstoilla ne, jotka kirjoittelevat itsekseen eli kysyvät ja vastailevat omiin kysymyksiinsä. Eri nimimerkillä tietenkin. Autoveropalstalla tähän on erikoistunut nimimerkki kylmäKalle. Nyt motskaripalsta on saanut oman "kallensa" eli Turo-Inkerin multinikkeineen. Säälittävää yrittää kirjoittaa tahallisesti väärin ja "amismaisesti". Säälittävä pelle.
en koskaan kirjoita tänne millään muulla kuin tällä nikillä, jolla nytkin kirjoitan.
Kyllä kaikista säälittävimpiä ovat ne, joiden ns."nikki" vaihtuu lennossa aina tarpeen mukaan. Veikkaan, että olet ihan tämä samainen tämän ketjun aloittaja "Faktat kentälle", jolta kävikin eväät hupenemaan, kun alettiin laittamaan ne ihan oikeasti kentälle, jolloin päätit jatkaa trolleiluasi toisella rintamalla. Mitäs jos kuitenkin vielä vähän itkisit, että ´eikun on sillä Anttilan hinnalla kyllä pakko saada Stokkan laatua´...?
Kuulin loppukesästä, että Araita on myyty tänä vuonna Suomessa ennätysmäärä (mp-kannan kasvu huomioiden ei tietenkään mitenkään ällistyttävää)... kiva silti huomata, että tässäkin maassa on porukkaa, jotka ovat valmiita panostamaan laatuun. Se onkin mahdollisimman väärä paikka alkaa säästelemään, tuo kypärä. - ollut
kylmäKelli kirjoitti:
Huvittavimpia tapauksia ovat palstoilla ne, jotka kirjoittelevat itsekseen eli kysyvät ja vastailevat omiin kysymyksiinsä. Eri nimimerkillä tietenkin. Autoveropalstalla tähän on erikoistunut nimimerkki kylmäKalle. Nyt motskaripalsta on saanut oman "kallensa" eli Turo-Inkerin multinikkeineen. Säälittävää yrittää kirjoittaa tahallisesti väärin ja "amismaisesti". Säälittävä pelle.
nimim.Turo-Inkerin tekstiä,vaan minun.Kirjoitin mielestäsi "amismaisesti"(?).Onko se etu vai haitta tämmöiselle keski-ikäiselle?
- Johannjjj
Oliko eroa tuulen suhinoissa kalliimman ja halvemman välillä?Itse otin tarvikepleksin kokonaan pois ja suhinat väheni mukavasti.Arai Condoria jotkut kehuvat hiljaiseksi ja jotkut meluisaksi,aika merkillistä.Tai johtuuko myös huonoista plekseistä erot?
- suhiseeko
Johannjjj kirjoitti:
Oliko eroa tuulen suhinoissa kalliimman ja halvemman välillä?Itse otin tarvikepleksin kokonaan pois ja suhinat väheni mukavasti.Arai Condoria jotkut kehuvat hiljaiseksi ja jotkut meluisaksi,aika merkillistä.Tai johtuuko myös huonoista plekseistä erot?
tuuli vai ei. Ei kaikilla ole samanlainen päänmuoto. Toiset tykkää hitusen väljemmästä kypärästä, toiset taas vähän tiukemmasta. Itseäni ei tuulensuhina ole koskaan häirinnyt. Kuulo on vieläkin aivan A1-luokkaa vaikka kilometrejä varmaan tullut jo kuuhun ja takas. Tai sitten, olen vaan osannut ostaa aina sen sopivan hiljasen potan. Nykyinen on AGV,n avattava versio, ja ainakin toistaiseksi ihan tyytyväinen. Ajelen sillä vielä vuosia, ellei sitten satu sellasta kolhua että se menee rikki. Olen aina vähän vierastanut noita korvatulppia, sillä ne saattavat aiheuttaa korvatulehduksen joka sitten pahaksi päästyään tekee kuulolle sen miltä sitä yritti suojata. Meteli ei siis aina ole syyllinen huonokuuloisuuteen, vaan myös tulehdukset. Korvia pitäisi myös putsata säännöllisesti jos käyttää tulppia. Ne tulpat kun työntävät sitä moskaa aina syvemmälle korvakäytävään ja lopulta on ehjä edessä.
Johannjjj kirjoitti:
Oliko eroa tuulen suhinoissa kalliimman ja halvemman välillä?Itse otin tarvikepleksin kokonaan pois ja suhinat väheni mukavasti.Arai Condoria jotkut kehuvat hiljaiseksi ja jotkut meluisaksi,aika merkillistä.Tai johtuuko myös huonoista plekseistä erot?
menee ristiin, kuten sanotkin, toiset valittaa ja toiset kehuu samoja kypäriä.
Itse epäilen, että joidenkin laatukypärän suhinat johtuu vaan siitä, että kypärä ei vaan ole ihan päähän sopiva tai sitten kuskilla on kovat vaatimukset. Ehkä on erehdytty ostamaan liian suuri kypärä.
Mun kypärä (MDS/AGV) ei ole noita kalliimpia, mutta istuu ihan sattumalta hyvin ja on tosi hiljainen. Sanon "sattumalta" siksi, että se tuli mopon mukana.
Silmälasien käytön takia olen ajatellut ostaa semmosen edestä avattavan mallin, mutta ne taitaa rakenteesta johtuen suhista enemmän.
Hauska juttu tuolla edellä, kun joku valitti 90 egen kypärää. Ihan selvästi se on liian pienikokoinen. Paljonkohan seuraavaksi isompi koko samaa merkkiä olisi maksanut €:o) ??- Turo--Inkeri
Laaksonenster kirjoitti:
menee ristiin, kuten sanotkin, toiset valittaa ja toiset kehuu samoja kypäriä.
Itse epäilen, että joidenkin laatukypärän suhinat johtuu vaan siitä, että kypärä ei vaan ole ihan päähän sopiva tai sitten kuskilla on kovat vaatimukset. Ehkä on erehdytty ostamaan liian suuri kypärä.
Mun kypärä (MDS/AGV) ei ole noita kalliimpia, mutta istuu ihan sattumalta hyvin ja on tosi hiljainen. Sanon "sattumalta" siksi, että se tuli mopon mukana.
Silmälasien käytön takia olen ajatellut ostaa semmosen edestä avattavan mallin, mutta ne taitaa rakenteesta johtuen suhista enemmän.
Hauska juttu tuolla edellä, kun joku valitti 90 egen kypärää. Ihan selvästi se on liian pienikokoinen. Paljonkohan seuraavaksi isompi koko samaa merkkiä olisi maksanut €:o) ??on liian isokokoinen elikkä päässä hieman löysä kypärä, ja se että pääasiallinen metelin aiheuttaja onkin ilman pyörteily, joka lähtee pyörän katteista/pleksistä, ei niinkään kypärästä.
- Anonyymi
Kärsämäki Oma tekoinen kypärä
60
Halvaus potilaalle linja auton Tenhunen tilaus ajot
Nuokuu halvaus potilas kävelykeppi
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP jo 100 % suositumpi kuin persut
Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst24614328Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia
tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,1443763PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas
https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija1283702Kovia syytöksiä Stefan Thermaninsta.
Jättänyt taas maksamatta kohuliikemies, hupparit ja muita ostamiaan tavaroita. On soiteltu liikkeestä ja Stefan iskenyt1621450Totuuspuolueen johtaja Jaana "prinsessa Leia" Kavonius on vangittu
Kavonius määrättiin jo keväällä 2024 poissaolevana vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä 13 vainoamisesta ja 24 kun3591422Jos joku luulee että kaikki käy
Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn411190En minä kyllä enää odota sinua
Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O101006Sakin hivutus - ilmiö
Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok44903Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan
Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var8871En pystynyt vaan vastaamaan...
Kaikki on ihan solmussa eikä ole voimia alkaa ratkaista naisena 😔90746