ÖLJYVAHATTU lattia keittiöön?

scarlet

Löytyykö keneltäkään kokemusta öljyvahatuista, varsinkin harjatun pinnan, lankkuparketeista? Mitenkä tällainen soveltuisi keittiöön lakatun parketin sijasta?
Mietityttää, että kuinka käy jos tippuu voit ja punaviinit lattialle. Entä petsatun laita, kuinka pysyy värit esim. tuolien alla ja miten naarmujen kanssa?
Olisi kiva kuulla kommentteja ja kokemuksia öljyvahatusta pinnasta ja sen hoidosta, kun itselläkin on tullut nyt remontissa lattiat ajankohtaiseksi.

6

5266

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta

Älä hulluja puhu. Vahattu puu imee likaa ja pöpöjä. Ei sovellu kuin sepän pajan lattiaksi. Ainut oikea materiaali keittiön lattiaan on MUOVIMATTO....

• scarlet

tosissasi, mutta meidän hirsiseinäiseen keittiöön ei muovimattoja lattioille tule.

• Ronja Q

On ollut nimittäin tavallinen parketti keittiössä enkä toiste laita. Esimerkiksi paistinpannun tai kattilan putoaminen jättää muuten mukavan "pikku" kuopan lattiaan. Ja ihan vaan tiedoksi, että parketissa on aina enemmän tai vähemmän rakoa - eli kaikki nestemäinen mitä lattialle pudotat, esimerkiksi maitolasi, tuppaa sitten valumaan sinne parketin alle!

• huono parketti!!

Meillä on aina ollut parkettia keittiössä enkä vaihtaisi pois. Edellisissä on ollut lakattua, helppo pitää puhtaana, merbau ainakin kesti kolhuja hyvin (en heittele paistinpannua) mutta naarmut toki näkyi lakkauksssa (lähinnä tuolin jaloista). Nyt uudessa talossa on öljytty merbau parketti ja toistaiseksi olen tykännyt kovasti. Naarmutkin saa piiloon öljyisellä rätillä sipaisemalla:) Tummassa parketissa ei punaviinitahrakaan näy, eikä kyllä imeydykään. Ja toisaalta - puussa saa elämisen jäljet näkyäkin jos niitä aikanaan tulee.

Imeytyy se maito ja punaviini laattojen saumoihinkin..... En usko että meillä mitään ravinnevarastoa parketin alla on:D

• Scarpenter
        huono parketti!! kirjoitti:

Meillä on aina ollut parkettia keittiössä enkä vaihtaisi pois. Edellisissä on ollut lakattua, helppo pitää puhtaana, merbau ainakin kesti kolhuja hyvin (en heittele paistinpannua) mutta naarmut toki näkyi lakkauksssa (lähinnä tuolin jaloista). Nyt uudessa talossa on öljytty merbau parketti ja toistaiseksi olen tykännyt kovasti. Naarmutkin saa piiloon öljyisellä rätillä sipaisemalla:) Tummassa parketissa ei punaviinitahrakaan näy, eikä kyllä imeydykään. Ja toisaalta - puussa saa elämisen jäljet näkyäkin jos niitä aikanaan tulee.

Imeytyy se maito ja punaviini laattojen saumoihinkin..... En usko että meillä mitään ravinnevarastoa parketin alla on:D

Päädyin keittiössäni myös öljyttyyn parkettiin, siihen samaan jota muuallekin tulee. Kokemusta on myös laattalattiasta.

Testasin muuten öljyttyä parkettia (iso mallipala)ennen hankintaa levittelemällä siihen mm. mustikkaa sekä erilaisia "liemiä". Öljytylle pinnalle neste jää pisaramaiseksi, eikä suinkaan imeydy puuhun välittömästi. Annoin esim. "vesilammikon" olla lattialla yön yli eikä vesi ollut edes imeytynyt.

Hyviä kokemuksia minulla siis öljytystä pinnasta, mutta niin on varmasti muitakin hyviä vaihtoehtoja.

• ........

Meillä on lipeäkäsitelty ja osmocolorin öljyvahalla vahattu lankkulattia keittiössä ja hyvä on!

Ollut käytössä n. 7 kk ja ei imeydy tahrat, helppo pyyhkiä. Vesi jää juuri pisaraisena pinnalle.

Tietysti puu on arka kolhuille, mutta meillä saa elämisen jäljet näkyä. Varsinkin mänty on pehmeä, jota meillä juuri on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3633
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2469
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2314
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1559
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1372
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      128
      1310
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      268
      1293
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe