Häälahjojen hinnoista

Syksyn morsian

Minkä hintaisia häälahjoja olette saaneet/antaneet?

Häälahjalistaamme emännöivä kaaso kertoi, että vieraamme varaavat lahjoja jopa noin sadalla eurolla/henkilö! Kuulostaa paljolta, olisin odottanut noin 20 - 50€/henkilö.

12

2773

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräs vaan

Itse olin viime kesänä kaksissa häissä. Molemmat olivat ystävien häitä (ei siis lähisukulaisia). Molempiin ostimme mies ystävän kanssa n. 40€ lahjat (siis n.20€/vieras). Talvella on tulossa serkun häät, joiden lahjaan aion panostaa hiukan enemmän (ehkä. 25€/vieras).

Minusta 100€/vieras on kohtuullinen ainostaan hääparin vanhemmilta silloin, kun he eivät osallistu muuten häiden kustannuksiin. Mutta kukin saa sijoitaa niin paljon kuin haluaa.

• Syksyn morsian

Vaikka raha ei tiukkaa tekisikään, niin silti olisi kyllä max 50 euroa/henkilö mielestäni riittänyt, ei-sukulaisilta varsinkin. Nyt häälahjalistakin on huvennut olemattomiin nopeammassa tahdissa kuin oli tarkoitus.

Toisaalta tiedän, että muutamalle niukkavaraiselle sukulaiselle jo pelkkä saapuminen häihin on kova taloudellinen ponnistus. Toivottavasti ainakin he ymmärtävät että lahjaksi käy vaikka pelkkä onnittelukorttikin.

• paljon...

Omia häitä tuskin koskaan järjestän, mutta häälahjoja olen kyllä antanut. Lahjoitussumma on ollut 15-40€/hlö/lahja.

100 euroa on mielestäni paljon, onhan se melkein 600 markkaa! Sopii paremminkin vanhempien lähisukulaisten (tädit, sedät ja esim. kummit) antaman lahjan arvoksi. Toki asia riippuu paljonkin suvusta ja tavoista, mutta kovalta kuullostaa tavallista häälahjaa ajatellen.

Onnistuneissa häissä on mielestäni pääasiassa rakkaus ja läheisten kanssa juhliminen, ei lahjat eikä väkimäärä. Tuntuu vaan, että kovin moni kutsuu "täyteihmisiä" lahjojen ja isojen kemujen takia. Silloin juhlista tuntuu puuttuvan kaikkein tärkein...

• häälahja

minkä kaverini sai juuri äskettäin oli 800 e rahaa yhdeltä sukulaiselta saatuna. Itse sijoitin mieheni kanssa parhaan ystäväni lahjaan 70 e. Kyllä sellainen 50 e on jo summa, millä varmasti saa hyvän lahjan.

• Minni-Matleena

monenhintaisia asioita, ettei joku jätä tulematta häihin siksi, kun ei ole varaa listalla olevaan lahjaan. Tiedän sellaistakin tapahtuneen. Minusta ainakin yhdeltä vieraalta riittää aivan hyvin 20-50 euron lahja vieraan varoista riippuen. Läheisten "pitää" ostaa kalliimmat lahjat.

• Syksyn morsian (nyt rouva)

Listalla oli kyllä esim. lautasia ja laseja, joita olisi voinut ostaa vain yhden tai kaksi.

Enkä sanoisi, että lähisukulaisten "pitää" ostaa kallista. Äitini taisi antaa koko kekkereiden rahallisesti vaatimattomimman lahjan (kansaneläke kun ei riitä kovin pitkälle), mutta olen äärettömän tyytyväinen siihen, että hän oli paikalla.

• Minni-Matleena
        Syksyn morsian (nyt rouva) kirjoitti:

Listalla oli kyllä esim. lautasia ja laseja, joita olisi voinut ostaa vain yhden tai kaksi.

Enkä sanoisi, että lähisukulaisten "pitää" ostaa kallista. Äitini taisi antaa koko kekkereiden rahallisesti vaatimattomimman lahjan (kansaneläke kun ei riitä kovin pitkälle), mutta olen äärettömän tyytyväinen siihen, että hän oli paikalla.

keskeisintä lahjojen saaminen. Tottakai läheisetkin ostavat varojensa mukaan.

• taas kirjoitetaan

Häälahjalistaa ei ole pakko noudattaa,koska vieraanne ihan varmasti itse osaavat ajatella mitä lahjaksi antavat ja läheisten ei "pidä" ostaa kalliimpaa lahjaa,mikäli eivät halua tai se ei ole muuten mahdollista.

• Syksyn morsian
        taas kirjoitetaan kirjoitti:

Häälahjalistaa ei ole pakko noudattaa,koska vieraanne ihan varmasti itse osaavat ajatella mitä lahjaksi antavat ja läheisten ei "pidä" ostaa kalliimpaa lahjaa,mikäli eivät halua tai se ei ole muuten mahdollista.

Meillä taisi olla niin, että yksi kolmannes valitsi lahjan lahjalistalta, toinen kolmannes antoi rahalahjan ja kolmas kolmannes jotain muuta.

Ihan hauskoja juttuja tuli myös listan ulkopuolelta.

Minustakin lahjalistan olemassaolo ei mitenkään kiellä antamasta jotain muuta. Se on vain apuna heille, jotka eivät tiedä mitä keksisivät.

• lupelainen

vaikka lahja ei satasta maksaisi niin sillä on silti arvoa.

• akka

Varsinkaan eläkeläisillä tai nuorisolla ei ole varaa kalliisiin lahjoihin. Tuo sinun arviosi on aivan hyvä. Laittaessani lahjakorttia syntymäpäiville tuumasin: Kymppi on jo (markoissa 60) mutta sitä ei kehtaa laittaa joten laitoin 20. Markkojen aikana olisi 50mk riittänyt. Siispä jos saat 50€se on jo paljon. Me saatiin yli 40v sitten: Täkit,aterimia,astioita,kattiloita ja jopa ruukkukkukkia jne. Jos haluat voi laittaa kutsuun toivomuksen lahjakortista. Se on nykyisin yleistä
      mutta sitten ei ole niitä muistoja lahjan antajasta.

• muistoista

- eroon se paattyy kuitenkin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      6
      4185
    2. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      97
      2327
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      61
      1009
    4. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      186
      880
    5. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      871
    6. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      864
    7. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      34
      831
    8. 36
      796
    9. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      119
      785
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      782
    Aihe