Häälahjojen hinnoista

Syksyn morsian

Minkä hintaisia häälahjoja olette saaneet/antaneet?

Häälahjalistaamme emännöivä kaaso kertoi, että vieraamme varaavat lahjoja jopa noin sadalla eurolla/henkilö! Kuulostaa paljolta, olisin odottanut noin 20 - 50€/henkilö.

12

2752

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräs vaan

      Itse olin viime kesänä kaksissa häissä. Molemmat olivat ystävien häitä (ei siis lähisukulaisia). Molempiin ostimme mies ystävän kanssa n. 40€ lahjat (siis n.20€/vieras). Talvella on tulossa serkun häät, joiden lahjaan aion panostaa hiukan enemmän (ehkä. 25€/vieras).

      Minusta 100€/vieras on kohtuullinen ainostaan hääparin vanhemmilta silloin, kun he eivät osallistu muuten häiden kustannuksiin. Mutta kukin saa sijoitaa niin paljon kuin haluaa.

      • Syksyn morsian

        Vaikka raha ei tiukkaa tekisikään, niin silti olisi kyllä max 50 euroa/henkilö mielestäni riittänyt, ei-sukulaisilta varsinkin. Nyt häälahjalistakin on huvennut olemattomiin nopeammassa tahdissa kuin oli tarkoitus.

        Toisaalta tiedän, että muutamalle niukkavaraiselle sukulaiselle jo pelkkä saapuminen häihin on kova taloudellinen ponnistus. Toivottavasti ainakin he ymmärtävät että lahjaksi käy vaikka pelkkä onnittelukorttikin.


    • paljon...

      Omia häitä tuskin koskaan järjestän, mutta häälahjoja olen kyllä antanut. Lahjoitussumma on ollut 15-40€/hlö/lahja.

      100 euroa on mielestäni paljon, onhan se melkein 600 markkaa! Sopii paremminkin vanhempien lähisukulaisten (tädit, sedät ja esim. kummit) antaman lahjan arvoksi. Toki asia riippuu paljonkin suvusta ja tavoista, mutta kovalta kuullostaa tavallista häälahjaa ajatellen.

      Onnistuneissa häissä on mielestäni pääasiassa rakkaus ja läheisten kanssa juhliminen, ei lahjat eikä väkimäärä. Tuntuu vaan, että kovin moni kutsuu "täyteihmisiä" lahjojen ja isojen kemujen takia. Silloin juhlista tuntuu puuttuvan kaikkein tärkein...

    • häälahja

      minkä kaverini sai juuri äskettäin oli 800 e rahaa yhdeltä sukulaiselta saatuna. Itse sijoitin mieheni kanssa parhaan ystäväni lahjaan 70 e. Kyllä sellainen 50 e on jo summa, millä varmasti saa hyvän lahjan.

    • Minni-Matleena

      monenhintaisia asioita, ettei joku jätä tulematta häihin siksi, kun ei ole varaa listalla olevaan lahjaan. Tiedän sellaistakin tapahtuneen. Minusta ainakin yhdeltä vieraalta riittää aivan hyvin 20-50 euron lahja vieraan varoista riippuen. Läheisten "pitää" ostaa kalliimmat lahjat.

      • Syksyn morsian (nyt rouva)

        Listalla oli kyllä esim. lautasia ja laseja, joita olisi voinut ostaa vain yhden tai kaksi.

        Enkä sanoisi, että lähisukulaisten "pitää" ostaa kallista. Äitini taisi antaa koko kekkereiden rahallisesti vaatimattomimman lahjan (kansaneläke kun ei riitä kovin pitkälle), mutta olen äärettömän tyytyväinen siihen, että hän oli paikalla.


      • Minni-Matleena
        Syksyn morsian (nyt rouva) kirjoitti:

        Listalla oli kyllä esim. lautasia ja laseja, joita olisi voinut ostaa vain yhden tai kaksi.

        Enkä sanoisi, että lähisukulaisten "pitää" ostaa kallista. Äitini taisi antaa koko kekkereiden rahallisesti vaatimattomimman lahjan (kansaneläke kun ei riitä kovin pitkälle), mutta olen äärettömän tyytyväinen siihen, että hän oli paikalla.

        keskeisintä lahjojen saaminen. Tottakai läheisetkin ostavat varojensa mukaan.


      • taas kirjoitetaan

        Häälahjalistaa ei ole pakko noudattaa,koska vieraanne ihan varmasti itse osaavat ajatella mitä lahjaksi antavat ja läheisten ei "pidä" ostaa kalliimpaa lahjaa,mikäli eivät halua tai se ei ole muuten mahdollista.


      • Syksyn morsian
        taas kirjoitetaan kirjoitti:

        Häälahjalistaa ei ole pakko noudattaa,koska vieraanne ihan varmasti itse osaavat ajatella mitä lahjaksi antavat ja läheisten ei "pidä" ostaa kalliimpaa lahjaa,mikäli eivät halua tai se ei ole muuten mahdollista.

        Meillä taisi olla niin, että yksi kolmannes valitsi lahjan lahjalistalta, toinen kolmannes antoi rahalahjan ja kolmas kolmannes jotain muuta.

        Ihan hauskoja juttuja tuli myös listan ulkopuolelta.

        Minustakin lahjalistan olemassaolo ei mitenkään kiellä antamasta jotain muuta. Se on vain apuna heille, jotka eivät tiedä mitä keksisivät.


    • lupelainen

      vaikka lahja ei satasta maksaisi niin sillä on silti arvoa.

    • akka

      Varsinkaan eläkeläisillä tai nuorisolla ei ole varaa kalliisiin lahjoihin. Tuo sinun arviosi on aivan hyvä. Laittaessani lahjakorttia syntymäpäiville tuumasin: Kymppi on jo (markoissa 60) mutta sitä ei kehtaa laittaa joten laitoin 20. Markkojen aikana olisi 50mk riittänyt. Siispä jos saat 50€se on jo paljon. Me saatiin yli 40v sitten: Täkit,aterimia,astioita,kattiloita ja jopa ruukkukkukkia jne. Jos haluat voi laittaa kutsuun toivomuksen lahjakortista. Se on nykyisin yleistä
      mutta sitten ei ole niitä muistoja lahjan antajasta.

      • muistoista

        - eroon se paattyy kuitenkin!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      33
      7651
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4566
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3211
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2166
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1709
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1687
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      357
      1485
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      15
      1442
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1129
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      276
      1080
    Aihe